Tzolkin: Kalendarz Majów - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: FortArt »

Nie mam pojęcia dlaczego RunMan udzielił dwóch wzajemnie sprzecznych odpowiedzi.
Druga jego wypowiedź jest poprawna tzn:
"Nie, przyjmujemy że w grze dostępne są jedynie 3 pola i dopóki na co najmniej jednym z tych trzech pól, na co najmniej jednej z trzech akcji nie skończą się żetony kukurydzy, to 2 poziom rolnictwa nic nam nie daje"

Ujmując to inaczej:
Drugi poziom rolnictwa pozwala zebrać kukurydzę z pola z którego zabrano żeton kukurydzy.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 15 times
Been thanked: 32 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: szutek »

W FAQ jest wprost napisane ze 2 poziom rolnictwa pozwala takze brac kukurydze w sytuacji, gdy jest ona zaslonieta lasem (bez potrzeby wypalania).
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: rastula »

szutek pisze:W FAQ jest wprost napisane ze 2 poziom rolnictwa pozwala takze brac kukurydze w sytuacji, gdy jest ona zaslonieta lasem (bez potrzeby wypalania).

QUUEESSTTIIOONN::If I acquired the second level of technology on the first technology (agriculture), can I collect corn on the wheel of Palenque both when the corn tiles are exhausted and also when the corn tiles are not available because covered with forest tiles?



AANNSSWWEERR::Yes, in both cases it is possible to exploit this technology.
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: RunMan »

Jak dla mnie to co zacytował FortArt nie stoi w sprzeczności z tym co pisałem wcześniej i w obu przypadkach nie miałem racji.

No cóż, teraz przynajmniej będę już grał dobrze, dzięki ;)
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: staszek »

Mam pytanie co do liczby neutralnych robotników.
W podstawce 6 przy 3 graczach i 12 przy dwóch.
Czy w dodatku liczba ta się zwiększa, tak jakby maksem było 5 osób( czyli 6 neutrali dla 4 , 12 dla 3 i 18 dla 2) ?
Awatar użytkownika
Czochrun
Posty: 439
Rejestracja: 19 mar 2011, 08:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Czochrun »

Instrukcja wspomina o rozłożeniu gry na 5 graczy. Domniemać można zatem, że na mniejszą liczbę wszystko pozostaje bez zmian.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: bogas »

staszek pisze:Mam pytanie co do liczby neutralnych robotników.
W podstawce 6 przy 3 graczach i 12 przy dwóch.
Czy w dodatku liczba ta się zwiększa, tak jakby maksem było 5 osób( czyli 6 neutrali dla 4 , 12 dla 3 i 18 dla 2) ?
Tak jak pisał Czochrun, bez zmian. Chyba, że gracie z rozszerzeniem "szybkie akcje". Wówczas pionki 5 gracza też są używane jako neutralne.
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: staszek »

Tak naprawdę, to chodziło mi właśnie o ten dodatek.
Czyli nawet w 4 osoby grając z szybkimi akcjami, jeden pionek wstawiamy na jedno pole szybkich akcji a pozostałe 5 na koła zasobów ?
Awatar użytkownika
Czochrun
Posty: 439
Rejestracja: 19 mar 2011, 08:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Czochrun »

bogas pisze:
staszek pisze:Mam pytanie co do liczby neutralnych robotników.
W podstawce 6 przy 3 graczach i 12 przy dwóch.
Czy w dodatku liczba ta się zwiększa, tak jakby maksem było 5 osób( czyli 6 neutrali dla 4 , 12 dla 3 i 18 dla 2) ?
Tak jak pisał Czochrun, bez zmian. Chyba, że gracie z rozszerzeniem "szybkie akcje". Wówczas pionki 5 gracza też są używane jako neutralne.
Dokładnie, zapomniałem wspomnieć o szybkich akcjach.
- W rozgrywce 2-osobowej użyjcie 18 neutralnych robotników i umieśćcie pierwszych dwóch na polach Szybkiej Akcji.
- W rozgrywce 3-osobowej użyjcie 12 neutralnych robotników i umieśćcie pierwszego na polu Szybkiej Akcji.
- W rozgrywce 4-osobowej użyjcie 6 neutralnych robotników i umieśćcie pierwszego na polu Szybkiej Akcji.
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: staszek »

No tak.Dokładne czytanie instrukcji, czasem się jednak przydaje :)
Dzięki
lhw
Posty: 76
Rejestracja: 18 lut 2014, 21:02
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 6 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: lhw »

Tak swoją drogą, zastanawiam się czy zmiana ilości zajmowanych pól przez neutralnych robotników w grach 2-4 osobowych z wykorzystaniem szybkich akcji była podyktowana koniecznością modyfikacji reguł w stosunku do wersji pierwotnej bo coś nie do końca działało jak należy, czy też wynikła jakby przy okazji wprowadzenia do gry piątego gracza w celu zachowania podobnego zatłoczenia na kołach we wszystkich rodzajach rozgrywki. W wersji podstawowej kładło się odpowiednio 12 lub 6 robotników, z dodatkiem zaś jest to już 16, 11 lub dodatkowo 5 przy 4 graczach (reszta idzie na pole szybkiej akcji).

Jako że gram głównie w 2 osoby, jak dla mnie przy tych 16 neutralnych robotnikach robiło się trochę zbyt ciasno, szczególnie gdy na jakimś kole blokowana była znaczna część miejsc. Wydaje mi się że takie rozwiązanie zwiększa nieco losowość rozgrywki - mogę bowiem wylosować kafelki startowe dobre pod określoną strategię, a tu bardzo ograniczona ilość wolnych pól na pasującym mi kole czyni ją dużo trudniejszą niż normalnie. Tak samo mam wrażenie że rola pierwszego gracza staje się dużo bardziej istotna niż pierwotnie.

Tak dla ciekawości wprowadziłem małą modyfikację - blokuję pola tylko pięcioma robotnikami w każdym z nieużywanych kolorów, przez co mam wtedy zajęte 13 pól na kołach i 2 pola szybkiej akcji. Daje to taki sam efekt jak w wersji podstawowej - na kole zajęte jest dokładnie jedno pole więcej, w zamian za to otrzymuję dodatkowe pole na szybką akcję.
KWs
Posty: 87
Rejestracja: 12 sty 2015, 13:55

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: KWs »

Przeczytałem właśnie instrukcje i mam jedno pytanie - o czym przypominają lub co powodują znaki nad torami świątyń , 6=2, 2=6, 4=4?
Moja kolekcja gier planszowych.
Awatar użytkownika
Majek10
Posty: 782
Rejestracja: 15 wrz 2012, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Majek10 »

Pierwsza cyfra to punktowanie w połowie roku a druga na konie roku w danej świątyni.
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 231
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: aaxxee »

Takie pytanko dla formalności. W swoim ruchu mogę wystawić wszystkie swoje pionki naraz czy robię to na przemian z przeciwnikiem tzn jeden mój , jeden przeciwnika następnie znów ja i następnie przeciwnik? Inst. mówi że mogę wszystkich naraz ale chcę się upewnić.
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Tony23 »

tak, wszystkie naraz wystawiasz
(wszystkie które chcesz wystawić, bo nie musisz wysyłać wszystkich Ci dostępnych)
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Tony23 »

Jedno pytanie, które pojawiło się podczas wczorajszej rozgrywki:

1 poziom rozwoju technologii Teologia.

wg instrukcji: "Kiedy decydujesz się na powrót robotnika z
Chichen Itza, możesz wykonać akcję z pola
bezpośrednio za polem, które zajmował
Twój robotnik. Nie musisz za to płacić, a
robotnik wykonuje tylko tę jedną akcję zamiast
akcji w ramach reguł standardowych"

"za polem" oznacza pole kolejne (więcej punktowane) czy wcześniejsze (mniej punktowane) ?

imo 1 opcja, ale była opinia, że skoro jest wspomniane że nie trzeba płacić, to jest to tak jak normalna akcja wcześniejsza za którą trzeba zapłacić 1 kukurydzę, a tu jest za darmo.
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: sqb1978 »

"Za" ewidentnie oznacza pole następne, a nie poprzednie ;)
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Paskudnik »

To oznacza, że możesz, zabierając z koła Chicken Pizza robotnika stojącego np. na polu 7, wykonać:
  • • akcję #7 (normalnie, czyli za darmo)
    • akcję #8 (również za darmo, dzięki rozwojowi na poziomie 1+ technologii Teologia)
    • akcję #6, płacąc 1 kosz kukurydzy
    • akcję #5, płacąc 2 kosze kukurydzy
    itd.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: detrytusek »

Paskudnik pisze:To oznacza, że możesz, zabierając z koła Chicken Pizza robotnika stojącego np. na polu 7, wykonać:
  • • akcję #7 (normalnie, czyli za darmo)
    • akcję #8 (również za darmo, dzięki rozwojowi na poziomie 1+ technologii Teologia)
    • akcję #6, płacąc 1 kosz kukurydzy
    • akcję #5, płacąc 2 kosze kukurydzy
    itd.
- Wrócę do tego. To co piszesz jest rozsądne tylko nie jarzę tego zapisu o braku płacenia. Przecież nie mogę normalnie wykorzystać pola przyszłego za dopłatą to po co pisać, że dzięki temu usprawnieniu robię to za darmo.

- Tylko się upewnię. Instrukcja strona 16 opis znaczków świątyń. Rozumiem, że się kolorki podyndoliły komuś?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: detrytusek »

Anyone? :)
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: GeQ »

detrytusek pisze:Anyone? :)
Zapewne się podyndoliły :D

Zadowolony?
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: detrytusek »

GeQ pisze:
detrytusek pisze:Anyone? :)
Zapewne się podyndoliły :D

Zadowolony?
niezbyt bo moja pierwsza wątpliwość dalej nie tknięta
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: GeQ »

detrytusek pisze:
Paskudnik pisze:To oznacza, że możesz, zabierając z koła Chicken Pizza robotnika stojącego np. na polu 7, wykonać:
  • • akcję #7 (normalnie, czyli za darmo)
    • akcję #8 (również za darmo, dzięki rozwojowi na poziomie 1+ technologii Teologia)
    • akcję #6, płacąc 1 kosz kukurydzy
    • akcję #5, płacąc 2 kosze kukurydzy
    itd.
- Wrócę do tego. To co piszesz jest rozsądne tylko nie jarzę tego zapisu o braku płacenia. Przecież nie mogę normalnie wykorzystać pola przyszłego za dopłatą to po co pisać, że dzięki temu usprawnieniu robię to za darmo.

- Tylko się upewnię. Instrukcja strona 16 opis znaczków świątyń. Rozumiem, że się kolorki podyndoliły komuś?
Co do pierwszego wątku. Mówi się, że kolejne pole związane z technologią jest za darmo ponieważ równie dobrze mogłoby być dostępne za kukurydzę prawda. A tutaj jest jednak za darmo ;)
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: detrytusek »

GeQ pisze:
Co do pierwszego wątku. Mówi się, że kolejne pole związane z technologią jest za darmo ponieważ równie dobrze mogłoby być dostępne za kukurydzę prawda. A tutaj jest jednak za darmo ;)
No właśnie się nie mówi...chyba, że jest gdzieś o tym w instrukcji, a ja nie widzę. Jeśli się jednak nie mówi to mogłoby być za i 5 kukurydz albo za zdechłego kota ;). Tak samo się o tym nie mówi. Zastanawia mnie tylko to po co ktoś pisze, że za darmo jak nigdzie nie ma przesłanek by podejrzewać, że jest za coś.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: GeQ »

detrytusek pisze:
GeQ pisze:
Co do pierwszego wątku. Mówi się, że kolejne pole związane z technologią jest za darmo ponieważ równie dobrze mogłoby być dostępne za kukurydzę prawda. A tutaj jest jednak za darmo ;)
No właśnie się nie mówi...chyba, że jest gdzieś o tym w instrukcji, a ja nie widzę. Jeśli się jednak nie mówi to mogłoby być za i 5 kukurydz albo za zdechłego kota ;). Tak samo się o tym nie mówi. Zastanawia mnie tylko to po co ktoś pisze, że za darmo jak nigdzie nie ma przesłanek by podejrzewać, że jest za coś.
Ot, czepialstwo i tyle ;)
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
ODPOWIEDZ