Terra Mystica - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Terra Mystica

Post autor: GrzeL »

staszek pisze:Czy grając z dodatkiem punktuje się na koniec za 3 rzeczy- kulty, najwięcej połączonych budynków i jeden z wylosowanych żetonów, czy tylko za dwa( bez punktu drugiego) ?
Trzy.
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Terra Mystica

Post autor: staszek »

Takie też były sugestie w trakcie gry,ale jakoś je przegłosowaliśmy na błędne 2 :)
Gottfryd
Posty: 51
Rejestracja: 28 mar 2012, 10:15
Lokalizacja: Ozorków

Re: Terra Mystica

Post autor: Gottfryd »

Dalej odnośnie tego przekopywania tunelów przez Krasnoludy. Normalnie mogę przekopać teren w odległości nie bezpośredniej, czyli tak łopatologicznie musi być jeden teren przerwy między starym terenem a nowym. I weźmy sytuację z tym mostem, jak mam stary teren i przerzucony most to nie mogę na terenie za tym mostem przekopać wykorzystując tunelowanie Krasnoludów ponieważ jest on w sąsiedztwie bezpośrednim, czyli to tak jakby ten nowy teren był obok naszego starego. Czy mogę wtedy wykorzystać tunelowanie żeby przekopać teren dalej, jeden teren dalej, obok terenu za mostem? Tylko że to by znaczyło że przekopuję teren o dwa pola a nie o jedno, więc to pewnie nie przejdzie. :) Oczywiście mowa tu o sytuacji jeszcze przed wybudowaniem twierdzy, bo z twierdzą to wszystko wydłuży się o jeszcze jeden teren. :)
Takie tam przemyślenia o grze jak człowiek ma za dużo czasu. :)
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Wolf »

Gottfryd pisze:I weźmy sytuację z tym mostem, jak mam stary teren i przerzucony most to nie mogę na terenie za tym mostem przekopać wykorzystując tunelowanie Krasnoludów ponieważ jest on w sąsiedztwie bezpośrednim
Zgadza się.
Gottfryd pisze:Czy mogę wtedy wykorzystać tunelowanie żeby przekopać teren dalej, jeden teren dalej, obok terenu za mostem?
Nie
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5597
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 779 times
Been thanked: 1217 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: mat_eyo »

Po pierwszej rozgrywce mam kilka pytań.

1) Zasoby (robotnicy, kapłani, złoto) w fazie porządkowania są odrzucane? Bo wiem, że nie można przenosić łopat, ale o pozostałych zasobach nic nie jest wprost napisane.
2) Budując most trzeba łączyć dwa równoległe wierzchołki heksów, czy można budować mosty "na skos"?
3) Magię za sąsiadowanie otrzymuje się zawsze, kiedy sąsiadujący przeciwnik buduje lub rozbudowuje?
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Terra Mystica

Post autor: BartP »

1. Nie są odrzucane. Wszystko, co masz w formie fizycznej, pozostaje.
2. Trzeba łączyć mosty, nie można na ukos.
3. Tak, zawsze możesz dostać w takiej sytuacji magię, możesz zrezygnować.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Matti_C »

mat_eyo pisze:Budując most trzeba łączyć dwa równoległe wierzchołki heksów, czy można budować mosty "na skos"?
Jak przyjrzysz się dokładnie planszy to masz narysowane miejsca z których możesz wybudować most. Drewniany klocek symbolizujący most ma długość jak bok hexu i można go kłaść tylko na boku hexu tak by łączył 2 końce. Tadam! ;)
mat_eyo pisze:Magię za sąsiadowanie otrzymuje się zawsze, kiedy sąsiadujący przeciwnik buduje lub rozbudowuje?
Możesz zrezygnować , albo mieć wszystko w 3 misce i nic nie móc przyjąć (bo konwersje tylko w swojej turze).
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: Veridiana »

Wolf pisze:
Gottfryd pisze:Czy mogę wtedy wykorzystać tunelowanie żeby przekopać teren dalej, jeden teren dalej, obok terenu za mostem?
Nie
Dlaczego nie?
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Matti_C »

Trzeba sprawdzić , ale tuneluje się do pola nie będącego w bezpośrednim sąsiedztwie z naszymi budynkami a jest odległe o 1 hex. To następne będzie w odległości 2 hexów. A w jakim celu krasnolud stawiał most ;) ??
Awatar użytkownika
Exee
Posty: 16
Rejestracja: 01 gru 2015, 17:12
Lokalizacja: Piaseczno

Re: Terra Mystica

Post autor: Exee »

Matti_C pisze: A w jakim celu krasnolud stawiał most ;) ??

Wydaje mi się że krasnolud może stawiać most żeby mieć sąsiadowanie bezpośrednie przez rzeke w celu wybudowania miasta.jak np nie ma już miejsca gdzie może postawić nowe osady.

Teraz moje pytanie: Rozumiem że krasnoludy nie mogą kopać tuneli to terenów przyległych do budynków.
Rozumiem że Krasnoludy kopiąc tunel może tylko steraformować (dowolnie) teren, nie muszą budować osady.
Jeżeli tak to czy stawiając osadę w następnych akcjach mogę po prostu zapłacić koszt samej osady? (tunel wykopałem już wcześniej)

Czy na samym początku gry rozstawiając po dwie osady, w momencie gdy postawie osadę obok przeciwnika otrzymuje on jeden many? (teoretycznie 1 runda się jeszcze nie zaczęła)

Z góry dzięki za odpowiedzi :)
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Nidhogg »

Exee pisze: Teraz moje pytanie: Rozumiem że krasnoludy nie mogą kopać tuneli to terenów przyległych do budynków.
Rozumiem że Krasnoludy kopiąc tunel może tylko steraformować (dowolnie) teren, nie muszą budować osady.
Jeżeli tak to czy stawiając osadę w następnych akcjach mogę po prostu zapłacić koszt samej osady? (tunel wykopałem już wcześniej)
Zawsze musisz kopać tunel, nie zaznaczasz w żaden sposób że tam jest tunel więc teoretycznie nie wiadomo gdzie kopałeś w poprzedniej rundzie, szczególnie jak gra się na 5 osób, a ty to zrobiłeś jako 1 akcja (kto by to pamiętał). Pewnie jakiś obrotny gnom wykupił prawa własności to takiego tunelu i musisz kopać obok nowy bo żąda kosmicznych kwot za przejazd :)
Exee pisze: Czy na samym początku gry rozstawiając po dwie osady, w momencie gdy postawie osadę obok przeciwnika otrzymuje on jeden many? (teoretycznie 1 runda się jeszcze nie zaczęła)
Przy rozstawianiu początkowym nie otrzymujesz many za to że przeciwnik postawił się obok.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: Veridiana »

Exee pisze: Teraz moje pytanie: Rozumiem że krasnoludy nie mogą kopać tuneli to terenów przyległych do budynków.
Rozumiem że Krasnoludy kopiąc tunel może tylko steraformować (dowolnie) teren, nie muszą budować osady.
Jeżeli tak to czy stawiając osadę w następnych akcjach mogę po prostu zapłacić koszt samej osady? (tunel wykopałem już wcześniej)
Tak :) Każda rasa może to zrobić, czyli najpierw terraformować, a potem zbudować osadę. Nie pamiętam natomiast, czy krasnoludy otrzymują punkty za samo kopanie, czy za kopanie i postawienie osady.
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Nidhogg »

Veridiana pisze:
Exee pisze: Teraz moje pytanie: Rozumiem że krasnoludy nie mogą kopać tuneli to terenów przyległych do budynków.
Rozumiem że Krasnoludy kopiąc tunel może tylko steraformować (dowolnie) teren, nie muszą budować osady.
Jeżeli tak to czy stawiając osadę w następnych akcjach mogę po prostu zapłacić koszt samej osady? (tunel wykopałem już wcześniej)
Tak :) Każda rasa może to zrobić, czyli najpierw terraformować, a potem zbudować osadę. Nie pamiętam natomiast, czy krasnoludy otrzymują punkty za samo kopanie, czy za kopanie i postawienie osady.
Ale pytanie było czy za drugim razem może postawić osadę bez kopania tunelu i odpowiedź brzmi zawsze musisz kopać tunel.
Nieważne czy teren do którego kopiesz jest odpowiednim teren dla twojej rasy, czy terraformowałeś go rundę, dwie czy cztery temu czy może ktoś inny go terraformował zawsze musisz kopać tunel.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
Exee
Posty: 16
Rejestracja: 01 gru 2015, 17:12
Lokalizacja: Piaseczno

Re: Terra Mystica

Post autor: Exee »

Dzięki za wszystkie odpowiedzi :)

No to jeszcze jedno pytanie:
Czy krasnoludy dostają 4 PZ za samo wykopanie tunelu czy za wykopanie tunelu + budowa osady?
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terra Mystica

Post autor: GeQ »

Ale precyzujac Krasnoludy nie kopią oczywiście tuneli do terenów bezpośrednio sąsiadujących. Tunel zawsze kopany jest tylko i wyłącznie pod obcym terenem.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 547 times
Been thanked: 281 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Atamán »

Exee pisze:Dzięki za wszystkie odpowiedzi :)

No to jeszcze jedno pytanie:
Czy krasnoludy dostają 4 PZ za samo wykopanie tunelu czy za wykopanie tunelu + budowa osady?
Dostają punkty za każdym razem jak korzystają z tunelów - niezależnie czy robią to tylko w celu terraformowania, tylko w celu budowy, czy też łączą obie w jednej akcji.
Monok
Posty: 108
Rejestracja: 26 lis 2014, 10:47
Been thanked: 2 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Monok »

Pytanie o Czarnoksiężników

Co daje nam dokładnie umiejętność po wybudowaniu twierdzy ? Czy dwukrotnie możemy korzystać, z akcji specjalnych np. z żetonów [pasowania/tych jajek ;)] (które są niby jednorazowe) ? lub np. jednorazowych akcji dostępnych dla wszystkich jak kopanie za 4 punkty magii ( o ile nas stać na to oczywiście ).

Bo to że robię dwie akcje w rundzie zamiast jednej czyli mogę zrobić coś szybciej niż inni jakoś mnie nie rajcuje za mocno ... bo np. użycie dwóch akcji specjalnych dostępnych dla wszystkich wymaga od nas 7/8 punktów magii ... co proste nie jest :(
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terra Mystica

Post autor: GeQ »

Monok pisze:Pytanie o Czarnoksiężników

Co daje nam dokładnie umiejętność po wybudowaniu twierdzy ? Czy dwukrotnie możemy korzystać, z akcji specjalnych np. z żetonów [pasowania/tych jajek ;)] (które są niby jednorazowe) ? lub np. jednorazowych akcji dostępnych dla wszystkich jak kopanie za 4 punkty magii ( o ile nas stać na to oczywiście ).

Bo to że robię dwie akcje w rundzie zamiast jednej czyli mogę zrobić coś szybciej niż inni jakoś mnie nie rajcuje za mocno ... bo np. użycie dwóch akcji specjalnych dostępnych dla wszystkich wymaga od nas 7/8 punktów magii ... co proste nie jest :(
Czarnoksiężnicy w swojej umiejętności mogą dobierać dwa żetony łask podczas budowy świątyni/sanktuarium.
po wybudowaniu twierdzy nogą raz na turę zagrać dwie akcje z rzędu w swojej turze. bez różnicy jakie akcje: mogą to być akcje dodatkowe z łask, budowanie, rozbudowa, terraforming, stopień w kultach, czy magia - dwie te same, albo dwie różne - nie ma znaczenia. jak mówi instrukcja pasowanie tez jest akcją - więc można zagrać jedną z akcji np. rozbudowę i od razu spasować - a nie czekać z tym do następnej swojej kolejki.

na pierwszy rzut oka, nie jest to może bardzo silne, ale można to naprawdę dobrze w niejednym przypadku spożytkować.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Matti_C »

Monok pisze:Pytanie o Czarnoksiężników robię dwie akcje w rundzie zamiast jednej czyli mogę zrobić coś szybciej niż inni jakoś mnie nie rajcuje za mocno ... bo np. użycie dwóch akcji specjalnych dostępnych dla wszystkich wymaga od nas 7/8 punktów magii ... co proste nie jest :(
Grając w podstawkę , faktycznie nie jest to za mocne. Czasem zdarzy się , że nie musisz wybierać czy walczysz o pole terenu czy o fajne zaklęcie tylko bierzesz oba ;) Grając z dodatkiem , im wcześniej spasujesz tym wcześniej rozgrywasz swoje akcje w następnej turze co już jest przydatne.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Wolf »

Czarnoksiężnicy praktycznie nigdy nie powinni budować twierdzy. Chociaż jest tania i ma dobry przychód (umiejętność specjalna jest tutaj dodatkiem), to po prostu nie ma takiej potrzeby kiedy budowa świątyń jest dla nich o wiele lepszym rozwiązaniem. Można się zastanowić w dodatku jak jest punktowanie za odległość SA-SH, ale poza tym zobaczyć twierdzę u czarnoksiężników to na prawdę wyjątkowy widok.
Awatar użytkownika
Czochrun
Posty: 439
Rejestracja: 19 mar 2011, 08:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Czochrun »

Szukałem, ale nie znalazłem. Pytam więc.

Czy można otrzymać moc po spasowaniu. Do tej pory graliśmy tak, że nie... Ale grając online zauważyłem, że moc za wybudowanie się sąsiada można otrzymać zawsze (nawet po spasowaniu).

Czytając zaciekawiły mnie te dwie wypowiedzi. Proszę o sprostowanie jeśli napisałem coś nie tak.
BartP pisze:Żegluga +1 w fazie II oznacza, że możesz po prostu terraformować i budować budynki tymczasowo o jedno pole dalej niż wskazuje Twój normalny poziom żeglugi. Nic fizycznie nie zmieniasz, to jest tymczasowe.

Jeśli dostajesz za dużo mocy, to Ci przepada.
A to nie jest tak, że mogę w międzyczasie przetworzyć to na kasę i potem dostać kolejne. Powiedzmy dostaję 4 mocy. W III naczyniu mam 6, w II 2, w I nie mam nic. Przenoszę 2 do III naczynia. Przetwarzam jedną moc na kasę (wrzucam jeden znacznik do naczynia I) i przenoszę tą jedną moc najpierw do II naczynia (3 moc), i do III (4 moc).

Matti_C pisze:
mat_eyo pisze:Budując most trzeba łączyć dwa równoległe wierzchołki heksów, czy można budować mosty "na skos"?
Jak przyjrzysz się dokładnie planszy to masz narysowane miejsca z których możesz wybudować most. Drewniany klocek symbolizujący most ma długość jak bok hexu i można go kłaść tylko na boku hexu tak by łączył 2 końce. Tadam! ;)
mat_eyo pisze:Magię za sąsiadowanie otrzymuje się zawsze, kiedy sąsiadujący przeciwnik buduje lub rozbudowuje?
Możesz zrezygnować , albo mieć wszystko w 3 misce i nic nie móc przyjąć (bo konwersje tylko w swojej turze).
Jak to? Przecież konwersję można użyć w dowolnym momencie (poza akcją)
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terra Mystica

Post autor: GeQ »

Zgadzam się z tobą. Moc przyjmujesz w każdym momencie. Nawet po spasowaniu- to dzieje się poza twoją akcją.
Konwersja jest zawsze dostępna. Moc nie musi przepaść. Jedyny warunek: albo bierzesz wszystko i tym samym tracisz odpowiednie punkty, albo nie bierzesz nic. Nie można wziąć części mocy ;)
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Awatar użytkownika
Czochrun
Posty: 439
Rejestracja: 19 mar 2011, 08:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Czochrun »

GeQ pisze:Zgadzam się z tobą. Moc przyjmujesz w każdym momencie. Nawet po spasowaniu- to dzieje się poza twoją akcją.
Konwersja jest zawsze dostępna. Moc nie musi przepaść. Jedyny warunek: albo bierzesz wszystko i tym samym tracisz odpowiednie punkty, albo nie bierzesz nic. Nie można wziąć części mocy ;)
Dotarłem tutaj https://boardgamegeek.com/wiki/page/Ter ... a_FAQ#toc1 i niestety jest napisane, że konwersja tylko w swojej turze. Potwierdza to również instrukcja.
W dowolnym momencie swojego ruchu gracz może oprócz Akcji dokonać dowolną liczbę Konwersji
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Terra Mystica

Post autor: GeQ »

Czochrun pisze:
GeQ pisze:Zgadzam się z tobą. Moc przyjmujesz w każdym momencie. Nawet po spasowaniu- to dzieje się poza twoją akcją.
Konwersja jest zawsze dostępna. Moc nie musi przepaść. Jedyny warunek: albo bierzesz wszystko i tym samym tracisz odpowiednie punkty, albo nie bierzesz nic. Nie można wziąć części mocy ;)
Dotarłem tutaj https://boardgamegeek.com/wiki/page/Ter ... a_FAQ#toc1 i niestety jest napisane, że konwersja tylko w swojej turze. Potwierdza to również instrukcja.
W dowolnym momencie swojego ruchu gracz może oprócz Akcji dokonać dowolną liczbę Konwersji
Nie podoba mi się, ale trudno. Skoro tak oficjalnie napisano :(
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Bea »

Ale chyba jest możliwa taka sytuacja że jak ktoś się koło nas buduje możemy dostać nie całą przysługującą nam moc jeśli nid mamy wystarczającej liczby znaczników. Nie musimy wtedy zupełnie rezygnować z mocy.
ODPOWIEDZ