Wojna o Pierścień II edycja - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
kubajakub
Posty: 64
Rejestracja: 13 cze 2010, 09:59
Has thanked: 65 times
Been thanked: 1 time

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: kubajakub »

Widziałem, że na Ares ma wyjść chyba nowy dodatek do Wojny o pierścień- pt. Poszukiwanie pierścienia" czy wiecie o tym coś więcej?
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: pinata »

kubajakub pisze:Widziałem, że na Ares ma wyjść chyba nowy dodatek do Wojny o pierścień- pt. Poszukiwanie pierścienia" czy wiecie o tym coś więcej?
"Hunt for the Ring" nie jest dodatkiem do Wojny o Pierścień, tylko osobną grą.
kubajakub
Posty: 64
Rejestracja: 13 cze 2010, 09:59
Has thanked: 65 times
Been thanked: 1 time

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: kubajakub »

Ale w instrukcji na Ares jest chyba jak w nią grać włączając w Wojnę?! Na ostatnich stronach instrukcji. Fabuła gry chyba trwa od domu Froda do Rivendel.
Czechu86
Posty: 26
Rejestracja: 04 cze 2015, 17:35
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Czechu86 »

Chyba chodzi Ci o scenariusz "Rozłam drużyny pierścienia"?


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
kubajakub
Posty: 64
Rejestracja: 13 cze 2010, 09:59
Has thanked: 65 times
Been thanked: 1 time

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: kubajakub »

Nie, chodzi mi o tekst na stronie http://www.aresgames.eu/19634
Jest tam instrukcja do ściągnięcia, a w niej chyba na 36-37 informacja o tym. Ale niestety mój angielski jest słaby. Ponoć gra ma być wydana po polsku w 2018 przez Galaktę.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: warlock »

kubajakub pisze:Nie, chodzi mi o tekst na stronie http://www.aresgames.eu/19634
Jest tam instrukcja do ściągnięcia, a w niej chyba na 36-37 informacja o tym. Ale niestety mój angielski jest słaby. Ponoć gra ma być wydana po polsku w 2018 przez Galaktę.
Zerknąłem na szybko - chodzi o to, że Hunt for the Ring można traktować jak prolog do Wojny o Pierścień. I wynik partii w Hunt for the Ring będzie miał wpływ na to, co dzieje się w samej Wojnie o Pierścień (taka minikampania trochę :)).
Gatherey
Posty: 896
Rejestracja: 20 mar 2017, 09:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 16 times
Been thanked: 47 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Gatherey »

Pytanie odnośnie gracza Cienia umieszczającego kości w puli poszukiwań w momencie, gdy drużyna jest w mordorze - czy zgodnie z zasadą:

"Gracz może umieścić na polu poszukiwań maksymalnie tyle kości, ilu obecnie znajduje się Towarzyszy w Drużynie Pierścienia"

w momencie gdy w drużynie mamy tylko Golluma będzie to max jedna kość?


Oraz pytanie nr. 2. Jestem drużyną jedno pole przed Mordorem (Minas Morgul) i w ciągu swoich tur poruszam się sukcesywnie drużyną dwa razy (2 pkt na torze drużyny pierścienia). Czy w swojej następnej turze jako gracz WL, będę mógł ujawnić drużynę i przesunąć się na drugie miejsce na torze Mordoru?
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1721
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 84 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Tomzaq »

1. Tak
2. Na pierwsze pole tour Mordoru.
Who is John Galt?
Posiadam
Gatherey
Posty: 896
Rejestracja: 20 mar 2017, 09:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 16 times
Been thanked: 47 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Gatherey »

Karta gracza Cienia Zwiastun Burzy:

"Zagraj, jeśli Drużyna Pierścienia lub jakiś Towarzysz znajdują się w granicach narodu, który nie znajduje się w "stanie wojny".

Przesuń znacznik polityki tego narodu na torze polityki o jedno pole do tyłu.

Następnie gracz Wolnych Ludów musi wyeliminować jednego dowódcę lub jednostkę (regularną lub elitarną) tego Narodu."

Czy pogrubiona część zmusza gracza WL do usunięcia tej jednostki z pola, gdzie np. znajduje się drużyna czy jest zupełna dowolność? Przykładowo - przeciwnik rzucił to na Elfy, więc odrzuciłem Elfa z Szarej Przystani. To poprawne zagranie tej karty?

BTW - czy macie jakieś dojście do angielskich kart, żeby sprawdzić jak to wygląda w oryginale?
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: pinata »

Gatherey pisze:Czy pogrubiona część zmusza gracza WL do usunięcia tej jednostki z pola, gdzie np. znajduje się drużyna czy jest zupełna dowolność?
Tekst na karcie nie nakłada żadnych ograniczeń, więc można wyeliminować dowolną jednostkę lub dowódcę.
Gatherey pisze:Jestem drużyną jedno pole przed Mordorem (Minas Morgul) i w ciągu swoich tur poruszam się sukcesywnie drużyną dwa razy (2 pkt na torze drużyny pierścienia). Czy w swojej następnej turze jako gracz WL, będę mógł ujawnić drużynę i przesunąć się na drugie miejsce na torze Mordoru?
Tak jak napisał Tomzaq, Drużyna pojawi się na pierwszym polu toru Mordoru. Natomiast wykonanie nadmiarowego ruchu Drużyną może mieć w takim wypadku sens, ponieważ zabezpiecza przed efektem karty "Zła pogoda".
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: warlock »

1) Upewniam się: rozumiem, że jeśli podczas oblężenia twierdzy obie strony wzajemnie się zniszczą, to obrońca zachowuje kontrolę nad terytorium, bo atakujący nie ma czym go przejąć po walce?

2) Zdolność Sarumana mówi, że "mogę wykorzystać JEDEN wynik Mobilizacji kości akcji..." - to oznacza jeden na całą turę, czy też mogę każdy jeden wynik Mobilizacji wykorzystywać jako skuteczniejszą rekrutację wojsk Isengardu?

Wczoraj miałem tak spektakularną bitwę, że to bajka ;).
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 254
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 48 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Col. Frost »

1) Dobrze rozumiesz.
2) Każdą mobilizację możesz tak wykorzystać. Porównaj sobie z kartą Rzecznika Saurona, gdzie masz wyraźny zapis "raz na turę".
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: warlock »

Ok, zatem wszystko dobrze graliśmy ;). Dzięki!
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: warlock »

1. Pytanie do dodatku Panowie Śródziemia:
NIEZDOBYTA
Przymiotnik niezdobyta odnosi się do osady kontrolowanej przez tego
samego gracza, który kontrolował ją na początku gry.

Osadę, która została przejęta przez przeciwnika, a następnie odbita
przez jej pierwotnego właściciela, uważa się za „niezdobytą”.

Oblężoną twierdzę uważa się za niezdobytą, jeśli oblegana armia należy
do pierwotnego właściciela twierdzy.
Dobra, mam lekką zawiechę umysłową: innymi słowy na początku gry każda osada jest niezdobyta, tak? Wiem, że to niby jest napisane wprost, ale chce się upewnić, bo gdzieś tam z tylu mi krąży po głowie interpretacja, że "niezdobyta" jest tylko taka, która została na nowo odbita.
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: HoLi »

Tak, dopóki twierdza na przykład Wolnych Ludów jest w rękach gracza Wolnych Ludów (nawet jeśli jest oblężona przez przeciwnika) uważa się za niezdobytą. Jak przeciwnik ją przejmie to jest zdobyta, a jak ją gracz Wolnych Ludów odbije z rąk przeciwnika znowu jest niezdobyta.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Einar »

Czy można się wycofywać do zdobytej twierdzy i korzystać z jej ochrony (trafienia tylko na szóstkach)? Podam przykład:

Armia Cienia zdobywa twierdzę Minas Tirith. Czy jeśli Wolne Ludy będą próbowały ją odbić to atak uważamy go za "atak na mury" i trafienia są tylko na szóstkach, a Cień może wycofać się do twierdzy?
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: warlock »

Einar pisze: Armia Cienia zdobywa twierdzę Minas Tirith. Czy jeśli Wolne Ludy będą próbowały ją odbić to atak uważamy go za "atak na mury" i trafienia są tylko na szóstkach, a Cień może wycofać się do twierdzy?
Jeśli armia cienia stoi w regionie Minas Tirith, a Wolne Ludy decydują się zaatakować region Minas Tirith, to armia cienia może przed każdą rundą bitwy zdecydować się wycofać do twierdzy. Jeśli się nie wycofa, to bitwa jest w otwartym polu i Wolne Ludy trafiają na 5-6. Ale jeśli się wycofa (także przed pierwszą rundą), to wchodzi do twierdzy, bitwa jest przerywana, a wolne ludy wchodzą do regionu i zaczynają oblężenie (muszą wydać kolejną kość akcji do rozpoczęcia oblężenia). Wycofanie się do zdobytej twierdzy nie różni się niczym od wycofania do własnej twierdzy.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: warlock »

Dobra, mam mały problem. To bardziej teoretyczna sytuacja, ale jednak... ;)

Taka sytuacja (chronologicznie):
1. Saruman zostaje sam w Orthanku.
2. Wojska Wolnych Ludów zdobywają Orthank. Zgodnie z zasadami Saruman tam zostaje, bo samotnemu Towarzyszowi/Słudze nie dzieje się krzywda.
3. Armia Cienia przybywa z odsieczą, wiec armia Wolnych Ludów wycofuje się do Orthanku.
4. Cień przesuwa swoją armię do regionu Orthanku.
5. Cień wydaje kość akcji, żeby zacząć szturmować mury.

I teraz co tak naprawdę robi Saruman i jak wpływa na oblegającą armię?
a) Ignoruje się go, bo zamknął się w szafie w wieży i nawet Wolne Ludy nie wiedzą gdzie jest.
b) Wchodzi w skład oblegającej armii Cienia (bo w końcu znajduje się w tym samym regionie).

Która z tych opcji jest prawdziwa? Wydaje mi się, że ta druga opcja, ale niech ktoś to potwierdzi ;).
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: HoLi »

Druga opcja jest prawidłowa. Zgodnie z zasadami Saruman nie może opuścić regionu Orthank (a nie samego Orthanku jako twierdzy). Dlatego też kiedy Wolne Ludy wkraczają do pustego regionu Orthank i zajmują jego twierdzę bez walki to można przyjąć, że Saruman ukrył się gdzieś w tym regionie, a nie w samej twierdzy (choć opierając się na książce czy filmie to można tak pomyśleć :) ).

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Nookie
Posty: 21
Rejestracja: 03 wrz 2014, 13:28

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Nookie »

Witam planszówkowiczów!

Jestem w trakcie lektury instrukcji i dwie niejasności już mam.

1) Oblężenie twierdzy. Z instrukcji wynika, że wyłącznie w pierwszej rundzie (atak na mury) trzeba wyrzucić 6, w następnych już 5. Ale w dalszej części napisane jest, że można przedłużać atak na mury zmieniając jednostki z elitarnych na regularne. Po co to robić w takim razie? Chyba, że dopiero po ataku na mury, w którym wypadnie 6 można przejść do kolejnego etapu(co w sumie ma sens i jest logiczne).

2) Ruch armii. Napisane jest, że można poruszyć się dwoma RÓŻNYMI armiami. Czyli jak mam armię w jednym regionie, to nie mogę w jednym ruchu jej rozdzielić i do dwóch różnych regionów się udać. Mogę do jednego, bądź do jednego i zostawić jej część w regionie wyjściowym. Prawda?
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: HoLi »

1) Oblężenie twierdzy. Z instrukcji wynika, że wyłącznie w pierwszej rundzie (atak na mury) trzeba wyrzucić 6, w następnych już 5. Ale w dalszej części napisane jest, że można przedłużać atak na mury zmieniając jednostki z elitarnych na regularne. Po co to robić w takim razie? Chyba, że dopiero po ataku na mury, w którym wypadnie 6 można przejść do kolejnego etapu(co w sumie ma sens i jest logiczne).
Tutaj musisz rozgraniczyć dwie rzeczy:
1. Atakowanie Miast i Fortyfikacji - Kiedy gracz atakuje wroga broniącego się w regionie, w którym znajduje się miasto lub fortyfikacja, podczas
pierwszej rundy bitwy atakujący gracz musi wyrzucić „6” lub więcej (zamiast „5” lub więcej), aby uzyskać trafienia. Podczas późniejszych rund bitwy gracze stosują się do
normalnych zasad.

2. Przeprowadzanie Oblężenia Twierdzy: Aby to zrobić, atakujący gracz musi wykorzystać kość akcji podczas fazy Rozpatrywania akcji, wydając im w
ten sposób bitwę. Każdą bitwę wydaną oblężonej armii uważa się za atak na mury. Podczas ataku na mury atakujący gracz musi wyrzucić „6” lub więcej (zamiast „5” lub więcej), aby uzyskać trafienia, natomiast obrońca uzyskuje trafienia w normalny sposób, wyrzucając „5” lub więcej. W przeciwieństwie do normalnej bitwy, atak na mury
trwa tylko jedną rundę, chyba że atakujący zdecyduje się dobrowolnie zredukować do jednostki regularnej jedną z biorących udział w bitwie jednostek elitarnych.
Jeśli atakujący podejmie taką decyzję, atak na mury trwa dodatkową rundę. W ten sposób gracz może przedłużać atak na mury wielokrotnie – o ile oczywiście pod koniec rundy wciąż będzie posiadał dostępne jednostki elitarne, które mógłby zredukować. Jeśli atak na mury się zakończy, a w armiach atakującego i obrońcy wciąż pozostały jakieś jednostki, broniącą się armię nadal uważa się za oblężoną.

Na planszy znajdują się Twierdze, Miasta oraz Fortyfikacje stąd ta różnica (zdobywanie twierdz przeważnie stanowiło dużo większe wyzwanie i kosztowało więcej sił i środków) .
2) Ruch armii. Napisane jest, że można poruszyć się dwoma RÓŻNYMI armiami. Czyli jak mam armię w jednym regionie, to nie mogę w jednym ruchu jej rozdzielić i do dwóch różnych regionów się udać. Mogę do jednego, bądź do jednego i zostawić jej część w regionie wyjściowym. Prawda?
Możesz, bo dzielisz tą armie na dwie różne armie jeszcze przed jej poruszeniem i następnie każdą z nich przemieszczasz do różnych regionów na przykład zgodnie z zasadą wykorzystania wyniku "Armii" kości akcji.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Elo
Posty: 197
Rejestracja: 24 sty 2018, 18:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 200 times
Been thanked: 89 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Elo »

Zagrałem dzisiaj pierwszą zapoznawczą rozgrywkę. Ogółem gra nie jest tak skomplikowana jak można gdzieniegdzie przeczytać, jednak wątpliwości trochę jest. Na razie mam problem w dwóch kwestiach:
1) Zdolności bohaterów można używać ile się chce, o ile spełnia się wymogi? Przykładowo karta Gandalfa, po użyciu wydarzenia z karty dobierz dodatkową kartę z puli. Rozumiem, że tyle razy ile użyję w danej rundzie kości z symbolem wydarzenia, to za każdym razem dobieram kartę, tak?
2) I druga sprawa która jest dla mnie trochę bardziej niejasna, a jest praktycznie podstawową mechaniką. Chodzi mi o ruch drużyny pierścienia. Czy trasę pomiędzy odkryciami/ujawnieniami drużyny układam sobie w głowie i przeciwnik dowiaduje się jej dopiero kiedy jestem do tego zmuszony, lub sam się ujawniam? Czy to nie pozwala na ewentualne manipulowanie trasą w zależności od sytuacji? I co z niektórymi wydarzeniami, których wymóg to przebywanie w konkretnym miejscu. Drużyna jest ukryta ale chcę użyć wydarzenia, które mówi że trzeba znajdować się w konkretnym miejscu, czy oznacza to że automatycznie ujawniam miejsce w którym przebywa drużyna? Czy fakt że trasa znana jest jedynie graczowi wolnych ludów pozwala na jakieś machlojki? Oczywiście w graniu nie chodzi o oszustwa, jednak wydaje mi się że nie ma żadnego mechanizmu, który by takim ewentualnym oszustwom zapobiegał. Czy to jest po prostu tak, że nie opłaca się nadkładać drogi bo trzeba jak najszybciej dojść do Mordroru. Przyznam się że ten aspekt jest dla mnie najtrudniejszy do zrozumienia. Do tego wydaje mi się że można się samemu pogubić którędy się szło i nawet niechcący zmienić trasę. Czy idą za takim ewentualnym błędem jakieś konsekwencje?
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2486
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 422 times
Been thanked: 124 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Coen »

Dopiero gdy powiernicy się ujawniają / zostaną odkryci, to poruszasz nimi. Wiadomo, że w głowie planuje się jakąś trasę, ale po odkryciu / ujawnieniu możesz nawet ruszyć w drugą stronę.
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
Elo
Posty: 197
Rejestracja: 24 sty 2018, 18:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 200 times
Been thanked: 89 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: Elo »

Ach to takie buty ;) No teraz to się wszystko wyjaśnia. Czyli najpierw tak jakby "zbieram kroki" a po ujawnieniu/odkryciu korzystam z tych uzbieranych.
Dzięki :)
Awatar użytkownika
olocop
Posty: 319
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 39 times
Been thanked: 138 times

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

Post autor: olocop »

Elo pisze: 07 kwie 2018, 23:08 1) Zdolności bohaterów można używać ile się chce, o ile spełnia się wymogi? Przykładowo karta Gandalfa, po użyciu wydarzenia z karty dobierz dodatkową kartę z puli. Rozumiem, że tyle razy ile użyję w danej rundzie kości z symbolem wydarzenia, to za każdym razem dobieram kartę, tak?
Tak
2) I druga sprawa która jest dla mnie trochę bardziej niejasna, a jest praktycznie podstawową mechaniką. Chodzi mi o ruch drużyny pierścienia. Czy trasę pomiędzy odkryciami/ujawnieniami drużyny układam sobie w głowie i przeciwnik dowiaduje się jej dopiero kiedy jestem do tego zmuszony, lub sam się ujawniam?
Tak, "zbierasz kroki" i trasę ustalasz dopiero przy odkryciu/ujawnieniu. Dlatego szybkie odkrycie drużyny w początkowych jej ruchach jest istotne, bo zmusza już z początku drużynę do określenia kierunku marszu. Karty dotyczące pozycji drużyny zawsze rozpatruje się zgodnie z polem, gdzie znajduje się aktualnie figurka powierników, bez względu na to ile "zebranych kroków" posiadasz.
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
ODPOWIEDZ