Gra o tron - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
shivetay
Posty: 193
Rejestracja: 25 wrz 2012, 13:17

Re: Gra o tron

Post autor: shivetay »

dzięki
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 968
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Gra o tron

Post autor: krecilapka »

shivetay pisze:dobra mam kolejne pytanie o rozkaz wsparcie tak. Jeden rozkaz wsparcia może wspierać jedną bitwę, czy jeśli rozkaz wsparcia sąsiaduje z kilkoma atakami może wspierać każdy z nich( co moim zdaniem zrobiłoby z tego rozkazu mega silny rozkaz na dobrej prowincji sąsiadującej z kilkoma wrogimi)
Dlatego właśnie broniąc prowincji, częstokroć lepiej położyć żeton najazdu (popularne "palenie"), niż obrony. Ponieważ zdejmujesz nim wsparcie przeciwnika przed atakami, a mega-silny-rozkaz okazuje się nic nie wart.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4631
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1024 times
Been thanked: 1940 times

Re: Gra o tron

Post autor: warlock »

Panowie, mam pytanie dotyczące żetonów władzy, hipotetyczna sytuacja wygląda tak: nasza jednostka dostaje rozkaz marszu, wyrusza z jednego pola na drugie - na pierwotnym obszarze zostawiamy żeton władzy aby obszar pozostał pod naszą kontrolą. Co jednak dzieje się z tym żetonem, jeśli nasze wojska z powrotem wrócą na ten obszar? Na obszarze zostaje i żeton i wojsko, czy też gracz zabiera ten żeton z powrotem do swojej puli?
kYre
Posty: 64
Rejestracja: 14 sty 2013, 21:51
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: kYre »

Zostaje. Wyrzucamy go dopiero, gdy nieprzyjaciel zajmie ten teren.
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 968
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Gra o tron

Post autor: krecilapka »

A mówi o tym takie zdanie z instrukcji (s.24):
(...) Żeton Władzy umieszczony na planszy reprezentuje wsparcie lokalnej szlachty, a także inwestycję w straż, poborców podatkowych i urzędników lojalnych Rodowi. Jeśli w późniejszym czasie na taki obszar wejdzie jakaś przyjazna
jednostka, żeton Władzy pozostanie nienaruszony na swoim miejscu (i będzie dalej reprezentował ustanowioną kontrolę gracza, kiedy ta jednostka opuści ten obszar). (...).
Żetony władzy można uzyskać tylko poprzez wyłożone żetony rozkazów umocnienia władzy. W specyficznych przypadkach niektóre karty po bitwie dają taki bonus, albo po ataku dzikich.
Awatar użytkownika
vMans
Posty: 2
Rejestracja: 12 cze 2012, 10:06
Lokalizacja: Kobyłka

Re: Gra o tron

Post autor: vMans »

mamy sytuację - Lannisterowie atakują Baratheonów, Salladhor Saan vs. Tyrion Lannister. Baratheonowie są wyżej na Żelaznym Tronie.
Pytanie jest - o kolejność rozpatrywania specjalnej zdolności wystawionych generałów. Czy "Zignoruj" i "Anuluj" (z instrukcji) odnosi się do sensu działania opisu na karcie czy dotyczy KONIECZNOŚCI użycia słowa "Zignoruj" lub "Anuluj" w tymże opisie.
That is not dead which can eternal lie, and with strange aeons even death may die
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Gra o tron

Post autor: Olgierdd »

Nie bardzo rozumiem pytania dotyczącego "zignoruj" i "anuluj".

W sprawie kolejności, to teoretycznie efekt Saana będzie pierwszy [edit: jednak nie będzie - wyjaśnienie niżej], jednak jeśli Lannister użyje umiejętności Tyriona, to Saan przestanie działać, ponieważ w piątym kroku rozpatrywania bitew ponownie podlicza się siłę wliczając zdolności wybranej karty rodu.
Ostatnio zmieniony 18 lis 2013, 12:53 przez Olgierdd, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
vMans
Posty: 2
Rejestracja: 12 cze 2012, 10:06
Lokalizacja: Kobyłka

Re: Gra o tron

Post autor: vMans »

pytanie o "zignoruj" i "anuluj" dotyczyło instrukcji - tam jest wyraźnie napisane, że karty z "zignoruj" i "anuluj" rozpatruje się w 1 kolejności - w czasie grania pojawiła się wątpliwość, gdyż Tyrion w opisie zawiera słowo "anuluj" a Saan nie zawiera ani "zignoru" ani "anuluj". Część graczy stała na stanowisku, że chodzi o sens opisu a część, że karta musi zawierać literalnie jedno z tych słów.

Co do wyjaśnienia - skoro efekt Saan'a jest pierwszy - to w tym momencie anuluje wsparcie statków, i 1 siły Saana dalej się nie wlicza,
bo Tyrion swoją umiejętnością odrzuca kartę Saan'a - ale wsparcia też nie powinno być bo jego anulowanie dokonało się wcześniej (chyba?).
That is not dead which can eternal lie, and with strange aeons even death may die
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Gra o tron

Post autor: Olgierdd »

hmm, odpowiedzi udzielałem z pamięci nie patrząc na karty i zapomniałem, że u Tyriona jest słowo "anuluj". Także Tyrion działa pierwszy. mea culpa

Nie chodzi o sens karty, chodzi o dosłowne użycie zwrotów "anuluj" i "zignoruj".
JKW
Posty: 2
Rejestracja: 18 lis 2013, 14:02

Re: Gra o tron

Post autor: JKW »

Witam (pierwszy post na forum) :)

Mam pytanie dotyczące Dorana Martella (gra grana była przedwczoraj, dopiero teraz piszę). Biją się Tyrelle vs Martellowie.
Tyrelle - 2 miejsce na Kruku, Martelle niżej (nieważne, które dokładnie).
Tyrelle rozłożyli na mapie 3 rozkazy z gwiazdką (Umocnienie, Obronę i Wsparcie). Martell dzięki użyciu Dorana w przegranej bitwie przesuwa natychmiast Tyrelli na ostatnie miejsce na Kruku. Teraz Tyrelle nie mogą używać rozkazów z gwiazdką, a mimo to mają dalej 3 takie na mapie - co wtedy? Usuwamy te rozkazy (wariant za mocno osłabiający przeciwników Martelli), nie robimy z tym nic (trochę niespójność się tworzy w grze, zaraz dalej powiem czemu) czy wszystkie rozkazy z gwiazdką mogą zostać zamienione na ich odpowiedniki bez gwiazdki (np. obrona +2 na obronę +1)?

Zagraliśmy w końcu, że w sytuacji przesuwania na torze Kruka skutek będzie widoczny dopiero w kolejnej fazie planowania. Przy czym nie do końca się z tym zgadzam, bo przy innej okazji była analogiczna bitwa i Tyrellowie byli w posiadaniu Miecza, Martellowie drudzy na tym torze. Przy rzuceniu kart Rodu Martellowie zabrali miecz Tyrellom, co poskutkowało przegraniem bitwy przez Zielonych, ale było (moim zdaniem) dobrą interpretacją tego, co mówi opis na karcie Dorana Martella.
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 968
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Gra o tron

Post autor: krecilapka »

Ja bym nie robił nic, i grał z wyłożonymi rozkazami. Przede wszystkim dlatego, że instrukcja mówi: Pozycja Rodu na torze Królewskiego Dworu dyktuje liczbę żetonów Specjalnych Rozkazów dostępną temu Rodowi PODCZAS fazy Planowania.
Martell przesuwa przeciwnika PO fazie planowania, więc to nie ma wpływu na już wyłożone żetony. Będzie miało dopiero w czasie planowania, a to nastąpi w kolejnej turze.
Więc wg mnie zagraliście zgodnie z przepisami.

"przy innej okazji była analogiczna bitwa i Tyrellowie byli w posiadaniu Miecza, Martellowie drudzy na tym torze. Przy rzuceniu kart Rodu Martellowie zabrali miecz Tyrellom"

:?:
Tego nie rozumiem. Jaka zdolność umożliwia odebranie miecza z valyriańskiej stali w czasie bitwy??? Gracie z jakimś dodatkiem (którym)?
JKW
Posty: 2
Rejestracja: 18 lis 2013, 14:02

Re: Gra o tron

Post autor: JKW »

Był Doran Martell, Tyrellowie pierwsi na mieczu, Martellowie drudzy. Po zagraniu Dorana Tyrellowie spadli na ostatnie miejsce w mieczyku i automatycznie przeszedł on w posiadanie Martellów, którzy wykorzystali go natychmiast i wygrali bitwę;)
Awatar użytkownika
RasTafari
Posty: 1410
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:26
Lokalizacja: Breslau
Has thanked: 71 times
Been thanked: 69 times

Re: Gra o tron

Post autor: RasTafari »

@JKW

warto czytać instrukcję, strona 27, PRZESUWANIE ŻETONÓW NA TORACH WPŁYWÓW ;)

podsumowując rozkazów nie zmieniasz, żetony dominacji oddajesz natychmiast (tron, miecz, kruk).
Przyszedł Rasta i zepsuł grę.
Awatar użytkownika
gaax
Posty: 31
Rejestracja: 25 lis 2013, 13:55
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 2 times

Karta Król za Murem

Post autor: gaax »

Ostatnio długo zastanawialiśmy się nad rozpatrywaniem karty dzikich "król za murem" po przegranej bitwie. Karta mówi, że gracz, który dał najmniej żetonów przesuwa się na ostatnie pozycje na wszystkich torach wpływów oraz, że każdy z graczy przesuwa swój żeton na ostatnie miejsce wybranego toru wpływów. Teraz jest pytanie jak to rozpatrywać/interpretować: czy zamysł jest taki, że ostatni gracz ma po tej karcie cały czas być ostatni, czyli pozostali przesuwają żetoyn maks na 5 pozycję, czy też najpierw on przesuwa swoje żetony na koniec, a później każdy podsuwa go trochę do góry, przesuwając pozostałe żetony. Wybraliśmy ostatecznie drugi wariant, ale tak naprawdę zależy to od tego w jakiej kolejności rozpatrzymy te polecenia - najpierw gracze przesuną kolejno swoje żetony na ostatnie miejsce, a później przegrany przesunie swoje wszystkie na koniec, albo też najpierw główny przegrany przesunie się na wszystkich torach, a dopiero później zrobią to pozostali. Co sądzicie? :)
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 968
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Gra o tron

Post autor: krecilapka »

Wg mnie intencją konsekwencji przegranej jest to, by było to jak najboleśniejsze. Ze szczególnym uwzględnieniem tego kto najmniej wsparł nocną straż. Więc serce mi podpowiada by optować za tym, że najgorzej ma mieć ten który dał najmniej.

Aczkolwiek napisane jest w FAQ:

"Kolejność rozpatrywania kar z kart Dzikich:
Podczas rozpatrywania kary za przegraną poniesioną podczas ataku Dzikich, jako pierwszy swoją karę rozgrywa gracz, który
przeznaczył na wsparcie obrony najmniej żetonów, po nim kary otrzymują pozostali gracze, zgodnie z kolejnością rozgrywki."

tak właśnie...
Sir-Rafał
Posty: 147
Rejestracja: 14 sty 2011, 19:38
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Sir-Rafał »

Najpierw przegrany przesuwa się na koniec wszystkich torów, a potem reszta na jednym torze na koniec. To i tak jest dotkliwa kara, bo to kilka miejsc do góry dużo nie daje, a w końcu przegrali wszyscy, a nie tylko ten 1 gracz.
Moje planszówkowe nabytki: BGG

Polecam: Blog CIEKAWE GRY
guzu
Posty: 27
Rejestracja: 11 wrz 2013, 21:06

Re: Gra o tron

Post autor: guzu »

Czy w przykładzie wykorzystania portu na stronie 25 nie ma błędu?

http://galakta.pl/download/gra_o_tron_2 ... rukcja.pdf

Czy rzeczywiście Martellowie mogą mobilizować wojska na tych dwóch obszarach morskich? Przecież port nie jest połączony bezpośrednio z Morzem Dornijskim.
Czy inne rozkazy z tego portu także działają na Morze Dornijskie?
Czy istnieje inny obszar z portem na mapie, który ma podobne działanie?
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

Porty nie są konieczne do mobilizacji, możesz werbować na dowolny teren morski przylegający do prowincji z zamkiem/twierdzą.
guzu
Posty: 27
Rejestracja: 11 wrz 2013, 21:06

Re: Gra o tron

Post autor: guzu »

Aha, czyli w Słoneczniej Włóczni podczas mobilizacji jednostki statków można umieścić na Morzu Dornijskim, Wschodnim Morzu Letnim oraz porcie.
A w Winterfell podczas mobilizacji jednostki statków można umieścić na Bay of Ice, The Shivering Sea i porcie?
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Indar »

Nie widzę mapy obecnie - ale jak może jest sąsiadujące z zamkiem to tak. Nie musi być tam port.
Awatar użytkownika
shivetay
Posty: 193
Rejestracja: 25 wrz 2012, 13:17

Re: Gra o tron

Post autor: shivetay »

możesz rekrutować jednostkę na sąsiedni obszar morski. Port nie jest do tego potrzebny
guzu
Posty: 27
Rejestracja: 11 wrz 2013, 21:06

Re: Gra o tron

Post autor: guzu »

dziękuję za odpowiedzi, jakoś te porty nam zasugerowały, że tylko tam można rekrutować jednostki morskie :?
Awatar użytkownika
ketyow
Posty: 43
Rejestracja: 04 lut 2010, 16:30
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 11 times

Re: Gra o tron

Post autor: ketyow »

Cześć, wybaczcie że nie przeczytałem całego wątku, ale padały w nim odpowiedzi sprzeczne z zasadami gry (tzn. zgodne z pierwszą edycją), a nie chciałem sobie namieszać przed grą (ja mam II ed.). Natomiast dręczy mnie jeszcze kilka niejasności przed grą:

1. Czy wojska rozbite można zaatakować, tzn. co się wtedy dzieje, jest walka? Powiedzmy jednym piechurem atakuję wojska rozbite bez żadnej siły, ale wróg wystawia mocniejszą kartę rodu - może mnie wtedy pokonać rozbitymi wojskami, bo ma większą siłę?

2. Żeton zaopatrzenia suwa się tylko przy odpowiedniej karcie fazy Westeros? Zdobywam w bitwie od przeciwnika pole z "beczką" i ten wycofując rozbite jednostki na pusty obszar nie przekroczy zaopatrzenia, bo pozostaje mu stary limit, a ja nadal nie mogę dobudować nowej armii?

3. Machiny wojenne mogę usuwać jako straty wojenne, mimo że nie mogą się wycofać, prawda? To wydaje się logiczne, bo najpierw jest faza usuwania strat, a dopiero potem odwrotu, ale wolę zapytać.

Dzięki za pomoc :)
Sir-Rafał
Posty: 147
Rejestracja: 14 sty 2011, 19:38
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Gra o tron

Post autor: Sir-Rafał »

ketyow pisze:1. Czy wojska rozbite można zaatakować, tzn. co się wtedy dzieje, jest walka? Powiedzmy jednym piechurem atakuję wojska rozbite bez żadnej siły, ale wróg wystawia mocniejszą kartę rodu - może mnie wtedy pokonać rozbitymi wojskami, bo ma większą siłę?
Tak, może wygrać kartą rodu. Jeśli przegra jednostki rozbite znikają z planszy (nie mogą się już wycofać).
ketyow pisze:2. Żeton zaopatrzenia suwa się tylko przy odpowiedniej karcie fazy Westeros? Zdobywam w bitwie od przeciwnika pole z "beczką" i ten wycofując rozbite jednostki na pusty obszar nie przekroczy zaopatrzenia, bo pozostaje mu stary limit, a ja nadal nie mogę dobudować nowej armii?
Tak. Zmiany w beczkach tylko jak w I talii wypadnie Zaopatrzenie
ketyow pisze:3. Machiny wojenne mogę usuwać jako straty wojenne, mimo że nie mogą się wycofać, prawda? To wydaje się logiczne, bo najpierw jest faza usuwania strat, a dopiero potem odwrotu, ale wolę zapytać.
Nie. Machiny po przegranej walce zawsze giną. Jak musisz usunąć jednostkę co wynika z ikony Miecza na karcie to musisz wybrać inną jednostkę.
Moje planszówkowe nabytki: BGG

Polecam: Blog CIEKAWE GRY
Casiliasplp
Posty: 580
Rejestracja: 07 lip 2013, 22:33
Lokalizacja: Żyrardów
Has thanked: 11 times
Been thanked: 43 times

Pytanie o GRE O TRON Edycja 2

Post autor: Casiliasplp »

Witam męczy mnie tylko jedno pytanie nie mogę znaleźć na nie odpowiedzi..

Czy statek może atakować inny statek na polu wody ? czy tylko z portu na wodę.Bo to bez sensu że nie można wpływać na pole gdzie jest już statek innego gracza bo można tak blokować całe morze...

Proszę o odpowiedz na to jedno pytanie ! ;)
Hala Madrid
ODPOWIEDZ