Eldritch Horror - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 256
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 50 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Col. Frost »

opulentus pisze: 16 sty 2020, 09:51 Karta Wsparcie policji - "Kiedy otrzymujesz tę kartę, natychmiast odrzuć z wybranego pola 1 potwora o wytrzymałości 2 lub mniejszej".
Dotyczy to wytrzymałości początkowej, czy aktualnej?
W tym przypadku na początku potwór miał wytrzymałość 3, po spotkaniu z moim badaczem został mu 1 punkt.
Wytrzymałość jest zawsze taka sama, natomiast to co określiłeś mianem "wytrzymałości aktualnej" to poziom zdrowia potwora (chociaż mechanicznie coś takiego w grze nie istnieje, potworowi trzeba zabrać tyle zdrowia ile ma wytrzymałości i tyle). Czyli odpowiadając na pytanie, nie możesz tą kartą odrzucić potwora o wytrzymałości 3, o którym wspomniałeś ;) Od siebie dodam jeszcze, że nie można odrzucać Potężnych Potworów.
opulentus
Posty: 518
Rejestracja: 11 wrz 2016, 15:55
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 94 times
Been thanked: 29 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: opulentus »

1. Odporność fizyczna - badacz może korzystać wyłącznie z premii zwiększających pulę kości zapewnianych przez magiczne wyposażenie i zaklęcia.
Z powyższego wynika, że grając Lolą Hayes, podczas spotkania z potworem mającym odporność fizyczną, nie mogę skorzystać z jej zdolności pasywnej - "raz na rundę badacz na twoim polu może rzucić 1 dodatkową kością podczas wykonywania testu" ?
2. Jeśli aktywna tajemnica wymaga od badacza poświęcania wskazówek, umieść na karcie jedna wskazówkę z puli. Dowolny badacz może wydawać wskazówki z karty aktywnej tajemnicy, kiedy rozpatruje opisany na niej efekt.
Drugiego punktu zupełnie nie rozumiem, konkretnie ostatniego zdania.
Eremita
Posty: 317
Rejestracja: 27 wrz 2015, 23:27
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Eremita »

opulentus pisze: 16 sty 2020, 14:221. Odporność fizyczna - badacz może korzystać wyłącznie z premii (...)
Z powyższego wynika, że grając Lolą Hayes, podczas spotkania z potworem mającym odporność fizyczną, nie mogę skorzystać z jej zdolności pasywnej (...)
Nie wynika bo jej zdolność nie jest premią ani nie daje premii.
Termin "premia" w tej grze jest ściśle określony i oznacza tylko i wyłącznie efekty które dają "+1","+2","+X" itd. do jakiegoś atrybutu.

opulentus pisze: 16 sty 2020, 14:22Jeśli aktywna tajemnica wymaga od badacza poświęcania wskazówek, umieść na karcie jedna wskazówkę z puli. Dowolny badacz może wydawać wskazówki z karty aktywnej tajemnicy, kiedy rozpatruje opisany na niej efekt. (...) To fragment instrukcji dotyczący postępu tajemnicy. Zupełnie nie rozumiem tego zdania o wydawaniu wskazówki z karty aktywnej tajemnicy. Kiedy taka sytuacja może mieć miejsce?
Jest dużo tajemnic które wymagają wydawania wskazówek.
Może być np. "Badacz na polu Tunguska może w ramach spotkania wydać wskazówkę by zatańczyć kankana i położyć żeton plugastwa na tej karcie."
Tutaj teoretycznie można by:
1) Postępem tajemnicy położyć wskazówkę na karcie tajemnicy.
2) Wydać wskazówkę z tajemnicy zamiast swojej żeby zapłacić za odtańczenie kankana.
Ale w praktyce dla tej tajemnicy bardziej się opłaca użyć postępu by położyć na karcie tajemnicy od razu żeton plugastwa.

Natomiast niektóre tajemnice mają efekt w stylu "Na koniec fazy mitów badacz posiadający artefakt Bezużyteczna Sterta Złomu może wydać 8 wskazówek by rozwiązać tę tajemnicę." i tutaj wskazówki położone dzięki postępowi na karcie tajemnicy bardzo pomogą w zmniejszeniu kosztu.
To jest sytuacja której szukałeś.
Ostatnio zmieniony 17 sty 2020, 08:56 przez Eremita, łącznie zmieniany 1 raz.
opulentus
Posty: 518
Rejestracja: 11 wrz 2016, 15:55
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 94 times
Been thanked: 29 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: opulentus »

2. Jeśli aktywna tajemnica wymaga od badacza poświęcania wskazówek, umieść na karcie jedna wskazówkę z puli. Dowolny badacz może wydawać wskazówki z karty aktywnej tajemnicy, kiedy rozpatruje opisany na niej efekt.
To fragment instrukcji dotyczący postępu tajemnicy. Zupełnie nie rozumiem tego zdania o wydawaniu wskazówki z karty aktywnej tajemnicy. Kiedy taka sytuacja może mieć miejsce?
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 256
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 50 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Col. Frost »

opulentus pisze: 16 sty 2020, 22:06
2. Jeśli aktywna tajemnica wymaga od badacza poświęcania wskazówek, umieść na karcie jedna wskazówkę z puli. Dowolny badacz może wydawać wskazówki z karty aktywnej tajemnicy, kiedy rozpatruje opisany na niej efekt.
To fragment instrukcji dotyczący postępu tajemnicy. Zupełnie nie rozumiem tego zdania o wydawaniu wskazówki z karty aktywnej tajemnicy. Kiedy taka sytuacja może mieć miejsce?
Generalnie wygląda to tak, że dzięki efektowi postępu aktywnej tajemnicy robisz za darmo krok w stronę jej rozwiązania. Jeśli do jej rozwiązania potrzeba żetonów plugastwa, to kładziesz taki żeton, jeśli trzeba pokonać potężnego potwora to go ranisz itd. To myślę jest jasne. Jeśli aktywna tajemnica wymaga poświęcania wskazówek, to w zasadzie nie miałbyś co zrobić. W takim wypadku, gdy trafisz na efekt postępu, kładziesz jedną wskazówkę z puli na tej tajemnicy i gdy jakiś gracz spełni opisane na karcie tajemnicy warunki (zwykle chodzi o odbycie jakiegoś spotkania) dzięki którym będzie mógł poświęcić wskazówkę to zamiast swojej może poświęcić tą, którą umieściłeś na karcie tajemnicy dzięki efektowi postępu. Może tak nawet zrobić nie mając żadnej własnej wskazówki. Mam nadzieję, że przedstawiłem to w miarę zrozumiale :)
MrAtrion
Posty: 651
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38
Has thanked: 86 times
Been thanked: 43 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: MrAtrion »

To ja zapytam - potwór z odpornością fizyczną wymaga broni magicznej lub magii do ubicia. A bez broni też można? Samym rzutem testu siły z arkusza badacza bez bonusów +X.
Eremita
Posty: 317
Rejestracja: 27 wrz 2015, 23:27
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Eremita »

MrAtrion pisze: 17 sty 2020, 07:02To ja zapytam - potwór z odpornością fizyczną wymaga broni magicznej lub magii do ubicia. A bez broni też można? Samym rzutem testu siły z arkusza badacza bez bonusów +X.
Można, jak najbardziej.
Poza tym przeciwko potworowi z np. odpornością fizyczną można bez problemów użyć np. Kolta .32. A z kolei Dubeltówka zadziała częściowo (poprzez wzmocnienie szóstek na kościach).
Fabularnie rzecz biorąc "odporność" to nie jest to samo co "niewrażliwość".* Przy odporności różne rodzaje broni zadziałają w różnym stopniu.
Napisanie że odporność "wymaga" konkretnego rodzaju broni jest mylące.

@opulentus Dodałem do mojego poprzedniego posta odpowiedź na twoje drugie pytanie.


*I np. w drugiej edycji Arkham Horror występowały oba te typy umiejętności.
opulentus
Posty: 518
Rejestracja: 11 wrz 2016, 15:55
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 94 times
Been thanked: 29 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: opulentus »

Witam
Pete Włóczęga - zdolność pasywna - kiedy wykonujesz akcję pozyskania zasobów, możesz otrzymać 2 zasób przedmiot lub Drobiazg ze stosu kart odrzuconych. Wartość tego zasobu musi być mniejsza niż Twoja Spostrzegawczość.
Moje pytanie dotyczy tego, czy liczy się tu tylko Spostrzegawczość z karty badacza ewentualnie podbita o max +2 przez żetony ulepszeń, czy też dodajemy wszelkiego rodzaju ulepszenia np. efekt z karty https://eldritchhorrorgame.fandom.com/w ... vestigator ?
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 256
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 50 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Col. Frost »

Dotyczy to tylko Spostrzegawczości badacza (plus minus z ulepszeniami lub osłabieniami). Bonusy takie jak z karty, którą zamieściłeś w linku, dotyczą tylko testów.
Awatar użytkownika
Yuri
Posty: 2756
Rejestracja: 21 gru 2018, 09:58
Has thanked: 326 times
Been thanked: 1256 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Yuri »

Nie mam możliwości sprawdzenia w instrukcji, a pewnie ktoś pamięta na bieżąco. Ile możemy mieć maksymalnie biletów, żetonów skupienia i surowców ? Po 2 każdego?
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/user/Yuri1984
RABATY, gdyby ktoś potrzebował: Portal = 15%, Mepel.pl = 5%, Planszomania.pl = 2%
Chcesz się zrewanżować kawą ? Zapraszam >>> https://www.buymeacoffee.com/yuri4891
Eremita
Posty: 317
Rejestracja: 27 wrz 2015, 23:27
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Eremita »

Yuri pisze: 31 sty 2020, 12:16Nie mam możliwości sprawdzenia w instrukcji, a pewnie ktoś pamięta na bieżąco. Ile możemy mieć maksymalnie biletów, żetonów skupienia i surowców ? Po 2 każdego?
Tak. Przy czym (oczywiście) 2 bilety w sumie a nie po 2 każdego rodzaju.
Paskuder
Posty: 725
Rejestracja: 18 gru 2016, 13:22
Lokalizacja: Skawina
Has thanked: 118 times
Been thanked: 141 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Paskuder »

A ja myślałem że umiem grać w tą grę :shock:
Ostatnio robiłem sobie po dłuższej przerwie przypomnienie zasad, trafiłem na ten fragment w instrukcjach z dodatków i ni w ząb nie łapię...

W tym rozszerzeniu wprowadzono nową mechanikę „postępu
aktywnej Tajemnicy”. Ze względu na zróżnicowanie Tajemnic
będzie ona wywierać różne efekty. Kiedy ma nastąpić postęp
aktywnej Tajemnicy, aktywny badacz wykonuje jedną
z poniższych czynności, zależnie od sytuacji:
^ Jeśli Aktywna Tajemnica wymaga umieszczania na karcie
żetonów, umieść na niej jeden żeton odpowiedniego rodzaju.
•  Wskazówki, Bramy i Potwory umieszczane wówczas na
Aktywnej Tajemnicy, losuje się z odpowiedniej puli.
^ Jeśli Aktywna Tajemnica wymaga pokonania Potężnego
Potwora, umieść na karcie dwa żetony Zdrowia.
Wytrzymałość Potężnego Potwora zmniejsza się o 1 za każdy
żeton Zdrowia, znajdujący się na aktywnej Tajemnicy.
^ Jeśli Aktywna Tajemnica wymaga od badacza poświęcania
Wskazówek, umieść na karcie jedną Wskazówkę z puli.
Dowolny badacz może wydawać Wskazówki z karty
aktywnej Tajemnicy, kiedy rozpatruje opisany na niej efekt.

Ktoś poratuje łopatologicznie?
crus221 - "Teraz pytanie czy sprzedać nerkę dla gry..."
olsszak - "Swoją drogą po ile nerka teraz?"
crus221 - "Jeden Lords of Hellas lub dwie Kawerny"
MrAtrion
Posty: 651
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38
Has thanked: 86 times
Been thanked: 43 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: MrAtrion »

Ale co tu wyjaśniać? Wszystko zależy co jest celem danej tajemnicy. Czy jest to ubicie potężnego potwora, umieszczenie żetonu plugastwa czy wskazówki. Opisane co robi taka karta, która powoduje "postęp tajemnicy". Takowy tekst był chyba w kartach przygód z Tajemniczych ruin (gdy się je ukończyło).
Eremita
Posty: 317
Rejestracja: 27 wrz 2015, 23:27
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Eremita »

Paskuder pisze: 02 lut 2020, 14:39W tym rozszerzeniu wprowadzono nową mechanikę „postępu
aktywnej Tajemnicy”.(...)
Ktoś poratuje łopatologicznie?
Na sucho może to wyglądać abstrakcyjnie i nieprzystępnie, ale spróbuj wziąć jakąś Tajemnicę do ręki i odnieść ten zapis konkretnie do niej.
Jeśli wtedy nadal będziesz miał problem to napisz tu jeszcze raz, podając nazwę tajemnicy.

I w tym poście omówiłem dwa możliwe efekty z Tajemnic i jak działa na nie "postęp Tajemnicy". To też może coś Ci rozjaśni.

O, i właśnie zauważyłem że tutaj Col. Frost robi niezłe podsumowanie.
Tylko muszę zastrzec że postęp tajemnicy nie rani potężnego potwora a zmniejsza jego wytrzymałość. tl;dr: zmniejszanie wytrzymałości jest lepsze niż ranienie.
ted
Posty: 139
Rejestracja: 19 paź 2017, 22:36
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: ted »

Paskuder pisze: 02 lut 2020, 14:39 A ja myślałem że umiem grać w tą grę :shock:
Spoiler:
Ktoś poratuje łopatologicznie?
Walczysz z tajemnicę wymagająca dwóch wskazówek. Jedna już na niej jest.
wyciągasz kartę z <postęp aktywnej tajemnicy>
skoro aktywna tajemnica wymaga wskazówek to co na niej kładziesz?
Spoiler:
bang! tajemnica rozwiązana :)
Paskuder
Posty: 725
Rejestracja: 18 gru 2016, 13:22
Lokalizacja: Skawina
Has thanked: 118 times
Been thanked: 141 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Paskuder »

ted pisze: 03 lut 2020, 10:48
Paskuder pisze: 02 lut 2020, 14:39 A ja myślałem że umiem grać w tą grę :shock:
Spoiler:
Ktoś poratuje łopatologicznie?
Walczysz z tajemnicę wymagająca dwóch wskazówek. Jedna już na niej jest.
wyciągasz kartę z <postęp aktywnej tajemnicy>
skoro aktywna tajemnica wymaga wskazówek to co na niej kładziesz?
Spoiler:
bang! tajemnica rozwiązana :)
Dziękował, niech ci los w dzieciach wynagrodzi dobry człowieku :P :mrgreen: :D
crus221 - "Teraz pytanie czy sprzedać nerkę dla gry..."
olsszak - "Swoją drogą po ile nerka teraz?"
crus221 - "Jeden Lords of Hellas lub dwie Kawerny"
slain78
Posty: 31
Rejestracja: 19 gru 2016, 16:51
Been thanked: 4 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: slain78 »

pytanko:czy grając z kartą preludium Początek Końca i Azathothem jako przedwicznym na początku gry umieszczamy 2 żetony plugastwa na torze omenu?(jeden z preludium drugi z karty przedwiecznego)
ted
Posty: 139
Rejestracja: 19 paź 2017, 22:36
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: ted »

slain78 pisze: 25 lut 2020, 16:07 pytanko:czy grając z kartą preludium Początek Końca i Azathothem jako przedwicznym
kurczę, znam na pamięć wszystkie karty oprócz tej.... :cry: :cry: :cry: nie pomogę, musisz dać tekst karty i jak to się łączy z Azatotem.
slain78
Posty: 31
Rejestracja: 19 gru 2016, 16:51
Been thanked: 4 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: slain78 »

na karcie Preludium pisze:"Po zakończeniu przygotowania do gry umieść 1 żeton plugastwa na zielonym polu toru omenu".
Tymczasem na karcie przedwicznego Azathoth -Przygotowanie:umieśc 1 żeton plugastwa na zielonym polu toru omenu.
ted
Posty: 139
Rejestracja: 19 paź 2017, 22:36
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: ted »

slain78 pisze: 25 lut 2020, 16:57 umieść 1 żeton plugastwa na zielonym polu toru omenu".
umieśc 1 żeton plugastwa na zielonym polu toru omenu.
z matmy miałem ledwo trzy :) ale na moje jeden plus jeden daje dwa.
Umieść dwa żetony.

a na serio, nie kojarzę aby było gdzieś ograniczenie ilości żetonów. Kojarzę za to karty, które dają ci w d. za każdy żeton plugastwa.
slain78
Posty: 31
Rejestracja: 19 gru 2016, 16:51
Been thanked: 4 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: slain78 »

hehe Ted no ja tez z matmy orłem nie byłem,ale tak własnie grałem tzn.dawałem 2 żetony plugastwa na na start.Tylko nie byłem pewnien czy dobrze gram(z jednym zawsze to łatwiej by było)
ted
Posty: 139
Rejestracja: 19 paź 2017, 22:36
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: ted »

slain78 pisze: 25 lut 2020, 17:09 (z jednym zawsze to łatwiej by było)
sam sobie odpowiedziałeś. Skoro miałoby być łatwiej, to na pewno jest źle :lol:
Eremita
Posty: 317
Rejestracja: 27 wrz 2015, 23:27
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Eremita »

slain78 pisze: 25 lut 2020, 16:07pytanko:czy grając z kartą preludium Początek Końca i Azathothem jako przedwicznym na początku gry umieszczamy 2 żetony plugastwa na torze omenu?(jeden z preludium drugi z karty przedwiecznego)
Tak, dwa żetony plugastwa na start.
Matek173
Posty: 98
Rejestracja: 18 sty 2020, 13:59
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Matek173 »

Ostatnio przy rozgrywkach natrafiłem na kilka spornych sytuacji. Może ktoś wyjaśnić?

Czy kolejność rozpatrywania efektów działających "w tym samym czasie" ma znaczenie? Czy rzeczy takie jak np. efekty rozrachunku, przebudzenie się przedwiecznego itd. dzieją się natychmiast, czy pod koniec rozpatrywania pewnej fazy lub fragmentu fazy? Bo jeśli ta pierwsza opcja (co chyba jest według instrukcji bardziej poprawną opcją - nigdzie nie ma wspominki o tym że tak nie jest) to byłoby to dziwnie niesprawiedliwe i niespójne

Konkretne przykłady:
1. Efekt rozrachunku z kart - jeden efekt sprawia że bohater traci 1 zdrowia, drugi że odzyskuje 1 zdrowia - czyli wynikowo nic się nie zmienia. Ale jeśli bohater ma 1 zdrowia przed tą fazą, to może zginąć lub nie w zależności od kolejności rozpatrywania tych kart.

2. Przedwiecznym jest Shudde Mell, zagłada jest na polu 1 i odpala się efekt rozrachunku:

"Każdy badacz traci łącznie 2 Zdrowia/Poczytalności"

Teraz załóżmy że jeden z moich bohaterów zginie od tego efektu. W tym momencie zagłada schodzi na 0 i Shudde Mell przebudzi się. Wtedy na rewersie jest już inny efekt rozrachunku:

"Głównego badacza atakuje z zasadzki Potężny Potwór Pradawny Cthonanin".

Co nie kończy się dla niego dobrze i ginie - w związku z czym przegrywam grę, bo wszyscy badacze zostali pochłonięci a przedwieczny przebudził się.

Czy ten efekt obowiązuje natychmiast i rzeczywiście główny badacz jest atakowany z zasadzki, czy powinienem rozpatrzyć na głównym badaczu efekt z awersu karty? A może w ogóle go nie rozpatrywać lub rozpatrzyć oba?

3. Do rozwiązania ostatniej tajemnicy brakuje 1 wskazówki, ale Zagłada jest na 1. Przedwiecznym jest Syzygjum, - "Kiedy Zagłada osiąga 0 badacze przegrywają.". W fazie mitów dociągam kartę "Cena postępu", która mówi:

"Główny badacz może otrzymać Stan Porozumienie, aby spowodować postęp aktywnej Tajemnicy o 1."

Ten tekst wygrywa grę, ale na karcie jest też czerwony efekt rozrachunku, w wyniku którego jedna z moich postaci umiera, czyli zagłada schodzi na 0. Co się dzieje w takim wypadku? Wygrywam czy przegrywam?
TrevorGryffits
Posty: 42
Rejestracja: 27 kwie 2015, 15:10
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: TrevorGryffits »

Ad 1) Przykład?

Ad 2) Na karcie pomocy jest opisana kolejność rozpatrywania fazy Mitów. Nie pamiętam teraz jaka ona jest, ale na 99% efekt rozrachunku przedwiecznego nie odpali się od razu - dopiero przy następnym rozrachunku (Przedwieczny odpala się chyba przed kartą Mitów).

Ad 3) Postępuje postęp aktywnej tajemnicy, ale jeszcze jej nie rozwiązałeś. To następuje dopiero na koniec fazy Mitów (tak jest napisane na chyba wszystkich kartach Tajemnicy). Więc jeśli karta Mitów odpaliła rozrachunek, który spowodował śmierć, która spowodował przegraną, to cóż - faza Mitów się nie skończyła, bo wcześniej skończyła się gra.
ODPOWIEDZ