51. Stan: Ruiny

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
gath
Posty: 203
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:47
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

51. Stan: Ruiny

Post autor: gath »

Pozwalam sobie założyć nowy topik, bo już zaczynają pojawiać się pytanie do nowego dodatku.
TomB pisze:Pytanie do Ruin (na Games Fanatic zapytał o to Rafał Kruczek):
Rozgłośnia - za każde 2 Punkty Zwycięstwa pozyskane w Fazie Produkcji, gracz
otrzymuje 1 Punkt Zwycięstwa i 1 Robotnika.
Dostawca Niewolników - za każdych 6 Robotników pozyskanych w Fazie Produk-
cji, gracz otrzymuje 2 Punkty Zwycięstwa.
Czy Rozgłośnia i Dostawca (lub inne podobne karty) nawzajem się aktywują?
Z wątku na Games Fanatic
Rafal_Kruczek
Nie ma podane czy „Zdolności pozostałych Lokacji Produkcyjnych” triggerują się z innych to znaczy na przykład, czy: 1. robotnicy z Rozgłośni liczą się do Dostawcy Niewolników? 2. Po zdobyciu 4 PZ w fazie produkcji Rozgłośnia aktywuje się trzeci raz sama z siebie?

Portal Games
1. Jeśli zdarzy Ci się taka sytuacja, że będziesza miał i Rozgłośnie i Dostawcę Niewolników, to musisz przyjąć jakąś kolejność – najpierw wszystko inne, potem Rozgłośnia, potem Dostawca Niewolników. Ewentualnie znowu Rozgłośnia. Jest to dość wyjątkowy przypadek.
2. Po tym jak będziesz wiedział, ile PZ uzyskałeś z produkcji, to wtedy sprawdzasz, ile dostajesz z Rozgłośni. Sama siebie już nie aktywuje.
Awatar użytkownika
Tygrys69
Posty: 197
Rejestracja: 18 lip 2013, 11:04
Lokalizacja: Słupsk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: Tygrys69 »

Cześć!

Prosiłbym o wytłumaczenie działania karty rozjemca. Z tego co zrozumiałem może ona usuwać przeciwnikom żetony umów z moich kart i innych kart przeciwników. Czy chodzi tylko o żetony, czy o karty umów pod bazą również ? Nie wiem czy dobrze skumałem jej opis, ale jeśli tak to wydaje mi się nieco za mocna.

Pozdrawiam,
Marcin
Focus!
Awatar użytkownika
gath
Posty: 203
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:47
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: gath »

Rozjemca - wybierz jedną z Umów przeciwnika (na Bazie i/lub z jego przeciwnikami) i odrzuć ją, aby zdobyć 1 Punkt Zwycięstwa.
Moim zdaniem usuwasz dowolną umowę przeciwnika. Wyrażenie "na Bazie" dotyczy umów pod jego bazą.
Awatar użytkownika
Tygrys69
Posty: 197
Rejestracja: 18 lip 2013, 11:04
Lokalizacja: Słupsk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: Tygrys69 »

Ok, ale w dalszej części jest mowa: i/lub z jego przeciwnikami. Z tego wynika, że chodzi też o żetony frakcyjne które kładziemy zawierając umowę z lokacjami przeciwników. Reasumując możemy dzięki niej usuwać umowy spod bazy i żetony umów. Czy to nie jest nieco za silne ?
Focus!
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4123
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 340 times

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: tomb »

gath pisze:
Rafal_Kruczek
Nie ma podane czy „Zdolności pozostałych Lokacji Produkcyjnych” triggerują się z innych to znaczy na przykład, czy: 1. robotnicy z Rozgłośni liczą się do Dostawcy Niewolników? 2. Po zdobyciu 4 PZ w fazie produkcji Rozgłośnia aktywuje się trzeci raz sama z siebie?

Portal Games
1. Jeśli zdarzy Ci się taka sytuacja, że będziesza miał i Rozgłośnie i Dostawcę Niewolników, to musisz przyjąć jakąś kolejność – najpierw wszystko inne, potem Rozgłośnia, potem Dostawca Niewolników. Ewentualnie znowu Rozgłośnia. Jest to dość wyjątkowy przypadek.
2. Po tym jak będziesz wiedział, ile PZ uzyskałeś z produkcji, to wtedy sprawdzasz, ile dostajesz z Rozgłośni. Sama siebie już nie aktywuje.
Wydaje mi się, że powyższe tłumaczenia są sprzeczne:
1. Odpalenie Rozgłośni umożliwia odpalenie Dostawców Niewolników, co z kolei umożliwia odpalenie Rozgłośni po raz drugi. Ok.
2. Odpalenie Rozgłośni po raz pierwszy nie umożliwia odpalenia Rozgłośni po raz drugi. Dlaczego nie? Musi być między tymi odpaleniami inna karta? Na jakiej podstawie?

Może coś źle rozumiem, więc mam dodatkowo pytanie:

W fazie produkcji produkuję 11 pracowników i 1 punkt zwycięstwa. Pozostały mi nieodpalone dwie karty produkcyjne: Dostawca Niewolników oraz Rozgłośnia. Odpalam Dostawców - co się od tego momentu dzieje?


Druga wątpliwość jest związana z podnoszeniem kart ze stosu odrzuconych.
Przykład: Mam podpisaną umowę z Wędrownym więzieniem (karta ze stosu odrzuconych) i mam najazd na Przesiedleńców (dwie karty ze stosu odrzuconych). Odrzucam Przesiedleńców i podnoszę dwie górne karty ze stosu odrzuconych. Następnie pobieram kartę z umowy z Wędrownym więzieniem. Czy tą kartą będą Przesiedleńcy?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4123
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 340 times

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: tomb »

Przepraszam za post pod postem, ale proszę o pomoc w sprawie podnoszenia kart ze stosu kart odrzuconych, bo w trakcie rozgrywek pojawiły się problemy z interpretacją.
W fazie produkcji karty podnieść może kilku graczy i kolejność podnoszenia kart jest jasna. Problemem stała się kolejność odrzucania kart np. z najazdów.

Nie wiem, jaka idea przyświecała twórcy (twórcom?) tej mechaniki, więc nie wiem, w którą stronę ciągnąć interpretację.
Na razie ustaliliśmy następującą kolejność dla fazy produkcji:

a). otrzymujemy z umów, lokacji i najazdów wszystkie surowce, karty itd.,
b). podnosimy karty ze stosu odrzuconych (począwszy od pierwszego gracza),
c). odrzucamy niepodjętą kartę pozostałą z fazy wypatrywania,
d). odkładamy na stos karty odrzucane we właśnie rozgrywanej fazie produkcji (począwszy od pierwszego gracza).

Taka interpretacja niestety sprowadza się do pociągania przypadkowych kart. Można oczywiście wyrzucić podpunkt c i wiemy wtedy, jaka karta jest na wierzchu stosu odrzuconych.

Druga możliwa kolejność to: rozgrywamy swoje karty po kolei, rozpoczynając od pierwszego gracza i korzystamy z podnoszenia kart ze stosu odrzuconych w wybranym przez siebie momencie. W ten sposób możemy - jeśli chcemy - podnieść kartę odrzuconą przez nas przed chwilą.


Czy ktoś może się do powyższego odnieść?
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3236
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: Veridiana »

Dziś na Pionku zadałam to pytanie autorowi instrukcji. Oboje uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem wydaje się takie, że gracz sam decyduje w jakiej kolejności odpala produkcję i dzięki temu może sobie zaplanować, jakie karty faktycznie odzyska. Logika nakazuje przy tym realizować każdą umowę / zdobycz do końca zanim odpali się następną, ale kolejność działań zależy od wyboru gracza.
Dobieranie z discarda nie jest zatem takie losowe :)
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4123
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 340 times

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: tomb »

Do tego należałoby dołożyć konieczność rozgrywania produkcji po kolei, począwszy od pierwszego gracza, żeby uniknąć problemów, kto jakie karty podnosi.
Dzięki za odpowiedź.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3236
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: Veridiana »

O tym akurat jest w instrukcji, więc uznałam tę zasadę za oczywistą :)
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4123
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 340 times

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: tomb »

Pewnie masz rację, chociaż instrukcja do 51. Stanu chyba nic nie mówi o rozgrywaniu faz gry po kolei, z zachowaniem kolejności od pierwszego gracza. Taki zapis jest dopiero w Nowej Erze.
Warto było go przypomnieć w instrukcji do Ruin, bo kolejność odrzucania kart ma kluczowe znaczenie dla ich podnoszenia i nie można już fazy produkcji wykonywać jednocześnie przez wszystkich graczy.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3236
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: Veridiana »

No i właśnie w Ruinach jest. Nie mam jej teraz przy sobie, ale chyba w jakiejś ramce, czy coś w stylu "Uwaga".
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4123
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 340 times

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: tomb »

Veridiana pisze:No i właśnie w Ruinach jest. Nie mam jej teraz przy sobie, ale chyba w jakiejś ramce, czy coś w stylu "Uwaga".
Jest tylko taki zwrot:
jeśli kilku graczy ma dobrać karty odrzucone, aby zachować porządek, gracze powinni pobierać swoje wyprodukowane zasoby kolejno, począwszy od gracza ze Znacznikiem Pierwszego Gracza
ale to nie wystarczy. Jeśli tylko jeden gracz chce coś podnieść z kart odrzuconych to kolejność graczy staje się istotna. U nas już pierwsza gra z Ruinami narobiła problemu.

Załóżmy, że w fazie produkcji odrzucam trzy zdobycze (w tym jedną dającą trzy karty ze stosu kart odrzuconych). Jestem pierwszym graczem.
Rozgrywam pierwszą zdobycz i odrzucam kartę, podobnie drugą i odrzucam i na koniec trzecia zdobycz pozwala mi podnieść trzy karty. Będą to dwie karty przed chwilą odrzucone jako zdobycz oraz karta, która została z fazy wypatrywania. Chciałem ją podnieść, bo mi się podoba i nikt mi jej nie przykrył. Gdybym nie był pierwszym graczem to ktoś inny mógł ją przykryć i mógłbym się do niej nie dokopać.

Inna sytuacja to wyłożona jako Lokacja karta Wędrownego Więzienia, która produkuje kartę ze stosu odrzuconych. Właściciel tej karty wybiera moment jej odpalenia. To jest ok, ale nie może być tak, że czeka, aż ktoś zrzuci fajną kartę i on ją szybko podnosi, albo że zawsze podnosi sobie kartę pozostałą z Wypatrywania.

Podobnie znaczenie będzie miało pozostawienie ostatniej karty na stosie odrzuconych po fazie produkcji, bo właściciel np. Zespołu inżynierskiego będzie mógł w ramach akcji podnieść tę kartę. I znowu, nie może być tak, że sobie czeka na wszystkich graczy i na końcu kładzie coś, co za chwilę podniesie.


Normalnie uznałbym moje pisanie za czepialstwo, ale jeśli podnoszenie kart odrzuconych miało być możliwością taktyczną to trzeba ją doprecyzować.
Wystarczy podkreślić, że fazę produkcji gracze rozgrywają po kolei. Najpierw pierwszy gracz rozpatruje wszystkie swoje karty (produkuje, odrzuca, podnosi itp.) według wybranej przez siebie kolejności, a następnie to samo wykonuje gracz drugi itd.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3236
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: Veridiana »

Heh, masz rację. Powinna po prostu istnieć niezależna zasada, że faza produkcji odbywa się w kolejności graczy, bez względu na to, czy ktoś produkuje odrzuty, czy nie, bo może to i tak mieć znaczenie w fazie akcji.
Zabawne jest to, że ten skąpy opis w instrukcji, który przytoczyłeś myśmy zinterpretowali mimowolnie dokładnie właśnie w ten sposób :D
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4123
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 340 times

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: tomb »

Veridiana pisze:Zabawne jest to, że ten skąpy opis w instrukcji, który przytoczyłeś myśmy zinterpretowali mimowolnie dokładnie właśnie w ten sposób :D
Podczas pierwszej partii z Ruinami tytułowa zasada trochę nam namieszała, stąd moje dopytywania. Każdy miał inny pomysł na interpretację i tak zrodził się kłopot.

Został jeszcze problem wzajemnego odpalania się kart, o którym pisałem kilka postów wyżej.
Moim zdaniem wystarczy ustalić, że podczas produkcji każda karta odpala się tylko jeden raz i ewentualne zyski z kolejnych kart nie pozwalają na ponowne korzystanie z funkcji użytej wcześniej karty. Ale odpowiedź Portalu trochę namieszała, a w dodatku jest nieco niekonsekwentna.

Może w związku z pojawianiem się nowych kart i nowych możliwość przydałoby się stworzenie oficjalnego FAQ, klaryfikującego problematyczne zasady?
Awatar użytkownika
Firenski
Posty: 1300
Rejestracja: 26 sty 2007, 20:36
Lokalizacja: Żory
Has thanked: 3 times
Kontakt:

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: Firenski »

A najlepiej by było wydać tego tzw. Big Boxa ze wszystkimi czterema częściami w jednolitej szacie ikonograficznej z usystematyzowanymi zasadami obejmującymi wszystkie uwagi i FAQi :)
Black is the sanctuary of light.

Mój TOP :)
Awatar użytkownika
Tygrys69
Posty: 197
Rejestracja: 18 lip 2013, 11:04
Lokalizacja: Słupsk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: Tygrys69 »

Pisałem kiedyś w tej sprawie do I.Trzewiczka. Odpisał, że big box pokaże się za około rok i będzie zawierać NE,51S,WINTER. Ruiny same w sobie są wydane poprawnie.
Focus!
Gottfryd
Posty: 51
Rejestracja: 28 mar 2012, 10:15
Lokalizacja: Ozorków

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: Gottfryd »

Kartę Rozjemca mogę używać wielokrotnie, ale tylko trzy pierwsze użycia dają mi 3 razy po 1PZ? Mogę wywalić tą kartą Zasieki, albo Wóz Bojowy jeżeli były zagrane jako Umowa?
Lokacje ze Stale Otwartą Produkcją. Za pierwszym razem wysyłamy jednego robotnika, za drugim razem dwóch i to koniec? Czy zawsze po jednym, aż przeciwnik nie spasuje? Niby opis sugeruje że za każdym razem po jednym, bo nie oznaczamy znacznikiem swojej frakcji.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4123
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 340 times

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: tomb »

Gottfryd pisze:Kartę Rozjemca mogę używać wielokrotnie, ale tylko trzy pierwsze użycia dają mi 3 razy po 1PZ? Mogę wywalić tą kartą Zasieki, albo Wóz Bojowy jeżeli były zagrane jako Umowa?
Lokacje ze Stale Otwartą Produkcją. Za pierwszym razem wysyłamy jednego robotnika, za drugim razem dwóch i to koniec? Czy zawsze po jednym, aż przeciwnik nie spasuje? Niby opis sugeruje że za każdym razem po jednym, bo nie oznaczamy znacznikiem swojej frakcji.
Moim zdaniem:
- Rozjemca nie usuwa Zasieków/Wozu bojowego, bo to nie są umowy, tylko karty położone "jak umowy"
- do lokacji ze Stale Otwartą Produkcją wysyłamy zawsze 1 pracownika, ale ta lokacja wlicza się w limit 3 lokacji przeciwników, do jakich możemy wysłać pracowników. Niestety jest to kolejny nieprecyzyjny zapis, a ja lubię precyzyjne, naprawdę precyzyjne zapisy.
Awatar użytkownika
Trampon
Posty: 359
Rejestracja: 26 mar 2012, 13:44
Lokalizacja: Warszawa Ursus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 51. Stan: Ruiny

Post autor: Trampon »

Odkopaliśmy ostatnio Nową Erę i zagraliśmy po raz pierwszy z dodatkiem Ruiny.
Wątpliwości wzbudził Tajny Magazyn i kwestia "zastępowalności" surowców przez żeton surowca uniwersalnego:

Z opisu w instrukcji do Ruin: Tajny Magazyn pozwala przechować po 1 sztuce surowców Złom, Paliwo, Budulec, Broń. Jeśli w Fazie Produkcji będzie zapełniony - dostarcza 2 PZ.
Czy włożenie do magazynu żetonów surowca uniwersalnego zamiast wybranych (lub wszystkich) surowców spełnia wymogi? Niby uniwersal zastępuje dowolny surowiec, niemniej jednak patrząc opis karty mieliśmy wrażenie że autorowi chodziło o o to aby przechowywać tam 4 różne surowce. Wtedy włożenie tam uniwersala nie spełnia kryteriów. Czy mieliście podobne wątpliwości czy też szukamy dziury w całym?
"W świecie kolekcjonerów nader często dochodzi do zbrodni. Kolekcjonerzy to szaleńcy albo fanatycy na granicy szaleństwa, zaślepieni żądzą posiadania zdolni są do najgorszych przestępstw".
E. Niziurski, Nowe Przygody Marka Piegusa.
ODPOWIEDZ