1989 Jesień Narodów

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Breżniew
Użytkownik wspierający
Posty: 652
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 6 times
Been thanked: 18 times

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: Breżniew » 08 cze 2017, 11:17

domgra08 pisze:W takim wypadku:

Dominacja: Gracz dominuje w państwie, jeżeli kontroluje tam więcej pól oraz więcej pól zmagań niż przeciwnik. Aby dominować w państwie, gracz musi tam kontrolować przynajmniej jedno pole oraz jedno pole zmagań.

jeżeli przeciwnik nie kontroluje żadnego pola, a my posiadamy jedno pole zmagań - występuję Dominacja?
Nie występuje, bo kontrolujesz tylko pole zmagań, a do Dominacji wymagane jest jedno pole normalne oraz jedno pole zmagań. Niejasność w instrukcji polega na nieprecyzyjnym użyciu słowa "pole". Przytoczony przez Ciebie zapis interpretowałbym analogicznie jak w instrukcji do Zimnej Wojny:

"Supermocarstwo określa dominację w regionie, jeśli
kontroluje tam więcej państw niż przeciwnik oraz kontroluje
więcej państw strategicznych w tym regionie niż przeciwnik.
Supermocarstwo musi kontrolować przynajmniej jedno zwykłe
i jedno strategiczne państwo w regionie, aby osiągnąć dominację."

więc prawidłowy (przynajmniej tak ja bym interpretował) zapis z instrukcji 1989: Jesień Narodów powinien brzmieć:

"Dominacja: Gracz dominuje w państwie, jeżeli kontroluje tam więcej pól oraz więcej pól zmagań niż przeciwnik. Aby dominować w państwie, gracz musi tam kontrolować przynajmniej jedno pole normalne oraz jedno pole zmagań."
Z okazji pięciuset postów zmieniłem się w Chruszczowa.

Moje gry
Morgad rabat 5% - napisz wiadomość, a Pierwszy Sekretarz chętnie pomoże ;)

domgra08
Posty: 3
Rejestracja: 08 cze 2017, 08:55

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: domgra08 » 08 cze 2017, 14:09

dziękuję za odpowiedź

Turambar89
Posty: 2
Rejestracja: 20 lip 2017, 22:21

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: Turambar89 » 21 lip 2017, 17:39

Witam chciałbym zadać następujące pytanie
Załóżmy hipotetyczną sytuacje:
-Mamy pierwszą rundę opozycjoniści mają kartę punktacji Polski, zagrywają ją powiedzmy 5 turze
-Opozycjoniści mają trzy pola, komuniści żadnego, czyli ci piersi otrzymują 10 kart a komuchy zero.
Z tego co rozumiem komuchy przegrały i następuje dwa rzuty w pierwszym następuje usuwanie PP czerwonych, zaś w drugim o punkty PZ dla opozycji oraz przejecie władzy. Załóżmy teraz że niebiescy wygrywają i wyrzucą przeciwnika z państwa (usuniecie karty punktacji) . Jeżeli jest tak jak napisałem powyżej to czy opłaca się dalej inwestować i walczyć o Polskę. Co się stanie gdy opozycjoniści wyprą czerwonych z wszystkich krajów, czy oznacza to przegraną? Czy gra się dalej do uzyskania 20PZ lub punktacji końcowej?

Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1052
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: GrzeL » 21 lip 2017, 22:27

Turambar89 pisze:Załóżmy hipotetyczną sytuacje:
-Mamy pierwszą rundę opozycjoniści mają kartę punktacji Polski, zagrywają ją powiedzmy 5 turze
-Opozycjoniści mają trzy pola, komuniści żadnego, czyli ci piersi otrzymują 10 kart a komuchy zero.
Z tego co rozumiem komuchy przegrały i następuje dwa rzuty w pierwszym następuje usuwanie PP czerwonych, zaś w drugim o punkty PZ dla opozycji oraz przejecie władzy.
Niekoniecznie, należy przeprowadzić wszystkie fazy Walki o wpływy, bo przy odpowiednim szczęściu można wygrać bez posiadania kart.
Turambar89 pisze:Co się stanie gdy opozycjoniści wyprą czerwonych z wszystkich krajów, czy oznacza to przegraną? Czy gra się dalej do uzyskania 20PZ lub punktacji końcowej?
Nie. Między innymi, gra również kończy się, gdy ktoś przetrzyma kartę punktacji albo w wyniku rozpatrzenia wydarzenia Sylwester.

prezestomek
Użytkownik wspierający
Posty: 397
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Lokalizacja: Głogów

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: prezestomek » 31 sie 2017, 22:41

Czy przy strajku generalnym można odrzucić kartę punktującą? Czy przechodzi na nową turę?
VASSAL tomek

Awatar użytkownika
Breżniew
Użytkownik wspierający
Posty: 652
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 6 times
Been thanked: 18 times

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: Breżniew » 01 wrz 2017, 09:38

prezestomek pisze:Czy przy strajku generalnym można odrzucić kartę punktującą? Czy przechodzi na nową turę?
Karta punktacyjna nigdy nie przechodzi na kolejną turę. Nie możesz jej zatrzymać. Musisz ją zagrać, zanim skończy się tura.
Z okazji pięciuset postów zmieniłem się w Chruszczowa.

Moje gry
Morgad rabat 5% - napisz wiadomość, a Pierwszy Sekretarz chętnie pomoże ;)

prezestomek
Użytkownik wspierający
Posty: 397
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Lokalizacja: Głogów

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: prezestomek » 01 wrz 2017, 16:36

prezestomek pisze:Czy przy strajku generalnym można odrzucić kartę punktującą? Czy przechodzi na nową turę?
OK źle zapytałem
Czy przy strajku generalnym można odrzucić kartę punktującą?
Czy strajk generalny przechodzi do nowej tury jeśli rzuty się nie powiodą?
VASSAL tomek

Awatar użytkownika
Breżniew
Użytkownik wspierający
Posty: 652
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 6 times
Been thanked: 18 times

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: Breżniew » 01 wrz 2017, 17:03

prezestomek pisze:
prezestomek pisze:Czy przy strajku generalnym można odrzucić kartę punktującą? Czy przechodzi na nową turę?
OK źle zapytałem
Czy przy strajku generalnym można odrzucić kartę punktującą?
Czy strajk generalny przechodzi do nowej tury jeśli rzuty się nie powiodą?
1. Nie
2. Tak
Z okazji pięciuset postów zmieniłem się w Chruszczowa.

Moje gry
Morgad rabat 5% - napisz wiadomość, a Pierwszy Sekretarz chętnie pomoże ;)

prezestomek
Użytkownik wspierający
Posty: 397
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Lokalizacja: Głogów

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: prezestomek » 02 wrz 2017, 11:19

Jak wygląda mechanizm zrzeczenia się władzy przez komunistów i kiedy to można zrobić?
VASSAL tomek

Awatar użytkownika
Breżniew
Użytkownik wspierający
Posty: 652
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 6 times
Been thanked: 18 times

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: Breżniew » 02 wrz 2017, 11:41

prezestomek pisze:Jak wygląda mechanizm zrzeczenia się władzy przez komunistów i kiedy to można zrobić?
Komuniści mogą to zrobić, jeśli nie stracili władzy w wyniku walki o wpływy. Nie potrafię jednak wskazać jednego dobrego powodu dla którego mieliby to robić :)
Z okazji pięciuset postów zmieniłem się w Chruszczowa.

Moje gry
Morgad rabat 5% - napisz wiadomość, a Pierwszy Sekretarz chętnie pomoże ;)

prezestomek
Użytkownik wspierający
Posty: 397
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Lokalizacja: Głogów

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: prezestomek » 15 kwie 2019, 20:39

Pytanie o zagrywanie liderów w walce o wpływy. (A)takujący zagrywa lidera (np Elita), ustanawia kolor X, (O)brońca rzuca kolor X, przegrywa. (A) zagrywa kolejnego lidera elit - czy kolor ma być ten sam co wcześniej czy może wybrać nowy? Czy obrońca, który nie ma koloru atakującego może odpowiedzieć liderem?
Gorbaczow oczarowuje zachód - usuwasz 2PP z 1 miejsca czy możesz po 1PP z 2 miejsc?
VASSAL tomek

Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1052
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: GrzeL » 16 kwie 2019, 10:37

prezestomek pisze:
15 kwie 2019, 20:39
Pytanie o zagrywanie liderów w walce o wpływy. (A)takujący zagrywa lidera (np Elita), ustanawia kolor X, (O)brońca rzuca kolor X, przegrywa. (A) zagrywa kolejnego lidera elit - czy kolor ma być ten sam co wcześniej czy może wybrać nowy?
Instrukcja s. 11 pisze:Atakujący zagrywa kartę walki o wpływy:
  • (...)
  • Może zagrać kartę lidera, ale tylko jeżeli kontroluje pole odpowiadające typowi lidera w danym państwie. Jeżeli została zagrana karta lidera, atakujący wybiera kolor. Lider liczy się jako karta dowolnego wybranego koloru.
  • (...)
prezestomek pisze:
15 kwie 2019, 20:39
Czy obrońca, który nie ma koloru atakującego może odpowiedzieć liderem?
Instrukcja s. 11 pisze:Obrońca musi zagrać kartę odpowiadającą karcie atakującego:
  • (...)
  • Może zagrać kartę lidera, ale tylko jeżeli kontroluje odpowiadające mu pole w państwie.
  • (...)
prezestomek pisze:
15 kwie 2019, 20:39
Gorbaczow oczarowuje zachód - usuwasz 2PP z 1 miejsca czy możesz po 1PP z 2 miejsc?
Można z jednego albo z dwóch.

mormakil
Posty: 48
Rejestracja: 05 cze 2017, 20:28
Lokalizacja: tarnów
Been thanked: 4 times

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: mormakil » 14 lip 2019, 22:28

Pare pytanek
1. Czy zagranie karty wspólny europejski dom z karta z * powoduje usuniecie z gry tej karty czy odrzucenie?
2. pamiec o 1968 - czy punkty opozycjonistow tez umiescza sie na polach kontrolowanych przez opozycjonistów.
3. czy kartę punktacji można zagrać do zmiany na torze usroju.


Edit. 1Wpólny europejski dom. jest blad w tlumaczeniu (Play together with an opponent's event to cancel the
event taking place. Opponent earns 1 VP if this card is
played for Ops)

.i znalazłem jak dziala ta karta.
Mianowicie można jak zagrać z karta przeciwnika ze swojej reki, wtedy event przecinika nie następuje a my wykorzystujemy punkty operacyjne karty przeciwnika. Jeśli zagramy ta karte za punkty operacyjne (2) to przeciwnik dostaje 1 pkt.

Blad tez znalazlem na karcie Murr (Place in front of the Communist Player. In his next
Support Check in Germany cancel the modifier for any
adjacent spaces controlled by the Democratic Player.)

Ma być ignorowane sasiednie pola, nie panstwa.

Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1052
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: 1989 Jesień Narodów

Post autor: GrzeL » 16 lip 2019, 09:26

mormakil pisze:
14 lip 2019, 22:28
Pare pytanek
1. Czy zagranie karty wspólny europejski dom z karta z * powoduje usuniecie z gry tej karty czy odrzucenie?

Edit. 1Wpólny europejski dom. jest blad w tlumaczeniu (Play together with an opponent's event to cancel the
event taking place. Opponent earns 1 VP if this card is
played for Ops)

.i znalazłem jak dziala ta karta.
Mianowicie można jak zagrać z karta przeciwnika ze swojej reki, wtedy event przecinika nie następuje a my wykorzystujemy punkty operacyjne karty przeciwnika. Jeśli zagramy ta karte za punkty operacyjne (2) to przeciwnik dostaje 1 pkt.

Blad tez znalazlem na karcie Murr (Place in front of the Communist Player. In his next
Support Check in Germany cancel the modifier for any
adjacent spaces controlled by the Democratic Player.)

Ma być ignorowane sasiednie pola, nie panstwa.
Jeśli sam znalazłeś odpowiedź na pytanie, na które jeszcze nikt nie zareagował, to dla większej przejrzystości lepiej jest je usunąć niż udzielać odpowiedzi. W szczególności, że udzielona przez ciebie nie opowiada na zadane pytanie.

To jest wątek dotyczący pytań dotyczących zasad, a nie błędów, które się zgłasza w głównym wątku. Powyższe dwa błędy zostały już znalezione.
viewtopic.php?f=1&t=29702&start=325#p536497
viewtopic.php?f=1&t=29702&start=425#p572746
mormakil pisze:
14 lip 2019, 22:28
2. pamiec o 1968 - czy punkty opozycjonistow tez umiescza sie na polach kontrolowanych przez opozycjonistów.
Odpowiedź jest tożsama z odpowiedzią na pytanie, czy pole kontrolowane przez Opozycjonistów jest polem niekontrolowanym przez Komunistów?
Tak.
mormakil pisze:
14 lip 2019, 22:28
3. czy kartę punktacji można zagrać do zmiany na torze usroju.
Instrukcja s. 7 pisze:Kiedy gracz zagra kartę wydarzeń inną niż karty punktacji jako operacje, musi wykorzystać wszystkie PO tej karty na jedną z dostępnych opcji: umieszczenie punktów poparcia, testy poparcia lub próbę ustroju politycznego.

ODPOWIEDZ