Strona 32 z 37

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 30 gru 2017, 23:32
autor: michaland1
Witam wszystkich. Na wstępie jeśli już takie pytanie było to przepraszam.

1) Czy grając Barbarzyńcami gdy chcę (za pomocą karty HOŁOTA) splądrować własną lokację zwykłą ale leży na niej tarcza to mogę to zrobić tak jak by jej nie było? Jeśli tak to rozumiem, że tarcza przepada? - już doczytałem. Tarcza nie działa przy akcji karty HOŁOTA

2) Czy grając Barbarzyńcami gdy chcę splądrować za pomocą katy (użyj 1/2 mieczy aby splądrować własną kartę lub lokację przeciwnika...), ale przeciwnik ma na karcie tarczę to mogę to zrobić za opisane 2 miecze, 3, czy wcale?

3) Czy grając Barbarzyńcami gdy chcę (za pomocą karty) splądrować własną lokację zwykłą, której treść mówi że za plądrowanie otrzymuję 1PZ (karta NAPAŚĆ), to za plądrowanie tej karty otrzymam jeszcze ten 1PZ z cechy plądrowanej karty czy już nie?

4) Czy mogę podczas jednego mojego ruchu wykonać akcję i po niej powiedzieć od razu pas, czy żeby spasować muszę czekać na mój następny ruch?

Z góry dziękuję za pomoc...na razie jak widać się wgryzam w Barbarzyńców :)

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 31 gru 2017, 01:49
autor: Fungal
1. Plądrujesz i odrzucasz tarczę.
2. Płacisz 3 miecze. Tak samo w przypadku jeśli chcesz splądrować kartę frakcyjną Japończyków która ma postawionego samuraja.
3. Jeśli chodzi o sytuację w której za pomocą akcji z "Hołoty" plądrujesz swoją lokację zwykłą "Szubienice', to za plądrowanie otrzymasz 1 PZ.
4. W swojej turze wykonujesz akcję albo pasujesz więc musisz poczekać do następnego ruchu.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 31 gru 2017, 08:48
autor: romeck
Fungal pisze:4. W swojej turze wykonujesz akcję lub pasujesz więc musisz poczekać do następnego ruchu.
ALBO

Spójnik "lub", z punktu widzenia logicznego zawiera w sobie spójnik "i" (alternatywa), w przeciwieństwie do spójnika "albo" (alternatywa wykluczająca). Dziś mało kto o tym pamięta, ale warto zwracać na to uwagę w przypadku tego typu odpowiedzi.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 31 gru 2017, 15:06
autor: Fungal
100% racji, poprawione.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 31 gru 2017, 15:16
autor: michaland1
Bardzo serdecznie dziękuję za odpowiedzi.

1) Co do mojego pierwszego pytania wydaje się to bardzo logiczne, bo przecież mojej lokacji chroni moja armia, więc mogę ich w każdej chwili odwołać.

2) Tutaj przyznam, że myślałem inaczej - sądziłem, że jeśli taka jest siła działania karty (1/2 miecze) to jest to nadrzędne ponad ogólne zasady mówiące, że żeton tarczy lub samuraj chroni zmuszając do dorzucenia dodatkowego miecza i do plądrowania mimo tarczy używałem 2 mieczy. Sądziłem, że było by napisane na karcie 1/2/3 miecze.

3) Zrozumiane, czyli plądrowana własna lokacja cechy, mimo że jest właśnie plądrowana to dostarcza ostatni raz opisaną korzyść.

3) Zrozumiane, czyli po prostu pasowanie mimo, że zostało pominięte w instrukcji w dziale dostępnych akcji to jest akcją. Widzę, że na stronie 6 tego tematu jest ten sam wniosek.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 31 gru 2017, 15:44
autor: Fungal
michaland1 pisze:
2) Tutaj przyznam, że myślałem inaczej - sądziłem, że jeśli taka jest siła działania karty (1/2 miecze) to jest to nadrzędne ponad ogólne zasady mówiące, że żeton tarczy lub samuraj chroni zmuszając do dorzucenia dodatkowego miecza i do plądrowania mimo tarczy używałem 2 mieczy. Sądziłem, że było by napisane na karcie 1/2/3 miecze.

4) Zrozumiane, czyli po prostu pasowanie mimo, że zostało pominięte w instrukcji w dziale dostępnych akcji to jest akcją. Widzę, że na stronie 6 tego tematu jest ten sam wniosek.
ad.2 Twoje rozumowanie byłoby prawidłowe gdyby nie zapis w instrukcji na stronie 11 gdzie są objaśnienia do niektórych kart. "Mroczna kaplica" w dziale "Barbarzyńcy".

ad.4 To również jest dokładnie opisane w instrukcji na stronie 7 w dziale "Faza akcji" tuż przed listą dostępnych akcji. (z prawidłowym operatorem "albo" :wink: )

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 31 gru 2017, 16:03
autor: michaland1
Wszystko jest dokładnie tak jak mówisz. Bardzo dziękuję za wyjaśnienie. Dziś kolejne pewnie 2 albo 3 partie, więc ostrzegam że jeszcze pewnie zaatakuję pytaniami :)

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 01 sty 2018, 19:04
autor: dragonek
Jako początkujący gracz mam pytanie odnośnie przebiegu fazy akcji.
Wg. instrukcji (str. 7) każdej z 5 rund w fazie akcji mogę wykonać:
budowa
umowa
plądrowanie
aktywacja
wydanie
Rozumiem, że kolejność i liczba, które wykonam jest dowolna oraz, że tylko jedną akcję na raz. Ale czy ja mogę tylko raz w czasie danej rundy splądrować/zbudować/aktywować czy może wiele razy?
Czyli:
1) Najpierw wymieniam, ruch partnera, budowa, ruch partnera, plądrowanie, ruch partnera, aktywacja, ruch partnera, umowa, ruch partnera, pas, pas partnera. Koniec - każdy z nas wykonał po 5 dostępnych akcji i idziemy do następnej rundy?
Czy może:
2) wymieniam, ruch partnera, budowa, ruch partnera, znowu budowa, ruch partnera, aktywacja, ruch partnera, znowu aktywacja - i jeżeli mogę to w każdej rundzie buduje/aktywuje/plądruje tyle ile tylko mogę. Np. w 3 rundzie mam 3 lokacje z akcją i w czasie trwania tej rundy mogę kolejno je aktywować w kolejnych akcjach? (tak by wynikało z opsiu na stronie 10 instrukcji).
Z góry dzięki za odpowiedż.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 01 sty 2018, 19:26
autor: Fungal
Prawidłowe jest 2.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 14 sty 2018, 21:25
autor: asd123
Czy kartu cech działają od razu, np. karta "sztab" u egipcjan. Sama jest szara a tresc 'za kazda wybudowana szara lokacje otrzymujemy punkt lub złoto', czy za ta tez czy dopiero cecha dziala od nastepnej wybudowanej karty?

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 14 sty 2018, 21:34
autor: Qrzy
asd123 pisze:Czy kartu cech działają od razu, np. karta "sztab" u egipcjan. Sama jest szara a tresc 'za kazda wybudowana szara lokacje otrzymujemy punkt lub złoto', czy za ta tez czy dopiero cecha dziala od nastepnej wybudowanej karty?
Nawet na ostatniej stronie instrukcji, w części "ZAPAMIĘTAJ!" widnieje:
Cecha: Zawsze kiedy zbudujesz..: Zawsze
kiedy gracz zbuduje Lokację z Cechą,
która dostarcza mu Dóbr za budowanie
określonych Lokacji, to ta Lokacja sama
w sobie również przynosi graczowi profity
:)

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 14 sty 2018, 23:01
autor: asd123
Ok, dzięki. Widziałem, ale zakodowałem to tak, że tyczyło się to kart, ktore punktowaly za ilosc jakis lokacji i ze ta budowana sie wlicza, bo chyba nawet taki przyklad w instrukcj i byl. Ale jak wlicza sie do wszystkich cech to tym lepiej :)

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 02 kwie 2018, 17:15
autor: Nitshu
Mam pytanie apropo karty Barbarzyńców "ELITA" która brzmi: "Produkcja: 1 PZ za każdą kartą pod tą lokacją maks.3. Cecha: Zawsze gdy plądrujesz kartę z ręki, możesz włożyć ją pod tę lokację zamiast odrzucać"
Czy pod tę kartę moge wkładać tylko splądrowane z ręki karty czy mogę również odkładać karty z ręki bez plądrowania ich w dowolnym momencie swojej tury? Jak np. pod "Bramę" u Japończyków.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 02 kwie 2018, 18:30
autor: Qrzy
Gdyby tak było, byłoby to napisane na karcie.
Ta jednak mówi wyraźnie, kiedy możesz włożyć pod nią inną kartę. ;)

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 20 kwie 2018, 17:53
autor: Masmix21
Mam pytanie odnośnie karty: "Królewski Basen". O dokładnie o zdanie "Usuń z niej dobra wydane na aktywację". W przypadku czyszczenia na przykład Zamku po dwukrotnej aktywacji przez Basen wydaje mi się że prawidłowo powinno się usunąć jednego robotnika zamiast dwóch.

1) Słowo "(...)aktywację." jest w liczbie pojedynczej. Jedną aktywację. Dwie aktywacje - ę zmienia się na e.
2) Gdyby ta karta działała tak że wydaję 2 złota w celu czyszczenia Zamku to dostałbym aż 6 kart ( używam 2 robotników - czyszczenie - 2 robotników - czyszczenie - 2 robotników) co jest moim zdaniem zbyt mocne.

Skłaniam się więc ku zasadzie że Królewski Basen czyści jedną wykonaną akcję za 1 sztukę złota.
Jak sądzicie? Wiem że niektórzy uważają że Basen ma prawo wyczyścić całkowicie kartę z akcją aktywowaną 2 razy.
Jest jakieś oficjalne FAQ ? Może macie jakiś kontakt do Portalgames żebym mógłbym o to dopytać ? Czy istnieje miejsce w którym można znaleźć opis tej karty w języku angielskim ? Może by to nieco rozjaśniło. Ja tej karty po angielsku w internecie nie znalazłem :)

EDIT: Znalazłem opis po angielsku : Spend 1 (gold) to choose one other of your ACTION (location). Discard Goods spent to activate it. You may activate the (location) again. May be activated twice.

Nic to nie rozjaśniło. Chciałbym wiedzieć na 100% jak to powinno być :)

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 16 maja 2018, 12:06
autor: Nitshu
Mam pytanie do jednej z kart produkcyjnych dodatku trzej przyjaciele z boiska. Nie pamiętam jak się nazywa ale brzmi "produkcyjna: za każdy BIAŁY zestaw w twoim imperium możesz wymienić 1 żeton podstawowej technologi na 1 żeton zaawansowanej technologi".
1. Czy mogę wymieniać żetony które są położone już na lokacjach czy tylko wymieniam żetony ze swoich zasobów ogólnych?
2. Czy kolejność dobierania zasobów z produkcji ma w tym przypadku znaczenie? Ponieważ na początku rozpatrywania produkcji mogę nie mieć żadnych żetonów podstawowej technologii do wymiany na ręce ale pod koniec fazy produkcji może mi się już jakiś "wytworzyć" i czy mogę go wtedy zamienić.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 16 maja 2018, 19:24
autor: Fungal
Masmix21 pisze: 20 kwie 2018, 17:53 Mam pytanie odnośnie karty: "Królewski Basen". O dokładnie o zdanie "Usuń z niej dobra wydane na aktywację". W przypadku czyszczenia na przykład Zamku po dwukrotnej aktywacji przez Basen wydaje mi się że prawidłowo powinno się usunąć jednego robotnika zamiast dwóch.
1) Słowo "(...)aktywację." jest w liczbie pojedynczej. Jedną aktywację. Dwie aktywacje - ę zmienia się na e.
2) Gdyby ta karta działała tak że wydaję 2 złota w celu czyszczenia Zamku to dostałbym aż 6 kart ( używam 2 robotników - czyszczenie - 2 robotników - czyszczenie - 2 robotników) co jest moim zdaniem zbyt mocne.
EDIT: Znalazłem opis po angielsku : Spend 1 (gold) to choose one other of your ACTION (location). Discard Goods spent to activate it. You may activate the (location) again. May be activated twice.
Za jedną sztukę złota usuwasz wszystkie dobra wydane na wszystkie akcje z budynku z akcją. Zagranie podane w Twoim przykładzie nie jest wcale takie zbyt mocne. Gdyby stosować Twoją interpretację to za 4 ludzi i 2 złota otrzymałbyś 4 karty. Dodatkowo trzeba pamiętać, że musisz mieć do tego te 2 odpowiednie budynki. Tymczasem każdy gracz mając 8 robotników może dociągnąć taką samą liczbę 4 kart i to bez odpowiednich budynków. Twój zysk względem niego byłby więc marginalny.

Jest więc tak, że w podanym przypadku gracz otrzyma 6 kart za 6 robotników i 2 złota (oczywiście na przestrzeni kilku tur), podczas gdy przeciwnik musiałby wydać na ten sam efekt 12 robotników. Tutaj zysk względem poniesionego kosztu wygląda już lepiej, ale wcale nie jest to zbyt mocne.
Nitshu pisze: 16 maja 2018, 12:06 Mam pytanie do jednej z kart produkcyjnych dodatku trzej przyjaciele z boiska. Nie pamiętam jak się nazywa ale brzmi "produkcyjna: za każdy BIAŁY zestaw w twoim imperium możesz wymienić 1 żeton podstawowej technologi na 1 żeton zaawansowanej technologi".
1. Czy mogę wymieniać żetony które są położone już na lokacjach czy tylko wymieniam żetony ze swoich zasobów ogólnych?
2. Czy kolejność dobierania zasobów z produkcji ma w tym przypadku znaczenie? Ponieważ na początku rozpatrywania produkcji mogę nie mieć żadnych żetonów podstawowej technologii do wymiany na ręce ale pod koniec fazy produkcji może mi się już jakiś "wytworzyć" i czy mogę go wtedy zamienić.
1. Można wymienić tylko żetony z zasobów ogólnych.
2. Kolejność w takim przypadku ma znaczenie ale zgodnie z zasadami każdy gracz może samodzielnie zdecydować o kolejności w jakiej produkują jego budynki produkcyjne. W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie aby najpierw wyprodukować żetony podstawowe innymi budynkami. Następnie na koniec fazy produkcji można wykonać produkcję opisanego budynku co skutkować będzie zamianą odpowiedniej liczby żetonów podstawowych na te zaawansowane.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 24 maja 2018, 13:22
autor: Nitshu
michaland1 pisze: 30 gru 2017, 23:32 Witam wszystkich. Na wstępie jeśli już takie pytanie było to przepraszam.

1) Czy grając Barbarzyńcami gdy chcę (za pomocą karty HOŁOTA) splądrować własną lokację zwykłą ale leży na niej tarcza to mogę to zrobić tak jak by jej nie było? Jeśli tak to rozumiem, że tarcza przepada? - już doczytałem. Tarcza nie działa przy akcji karty HOŁOTA

2) Czy grając Barbarzyńcami gdy chcę splądrować za pomocą katy (użyj 1/2 mieczy aby splądrować własną kartę lub lokację przeciwnika...), ale przeciwnik ma na karcie tarczę to mogę to zrobić za opisane 2 miecze, 3, czy wcale?

3) Czy grając Barbarzyńcami gdy chcę (za pomocą karty) splądrować własną lokację zwykłą, której treść mówi że za plądrowanie otrzymuję 1PZ (karta NAPAŚĆ), to za plądrowanie tej karty otrzymam jeszcze ten 1PZ z cechy plądrowanej karty czy już nie?

4) Czy mogę podczas jednego mojego ruchu wykonać akcję i po niej powiedzieć od razu pas, czy żeby spasować muszę czekać na mój następny ruch?

Z góry dziękuję za pomoc...na razie jak widać się wgryzam w Barbarzyńców :)
Czy potwierdzi ktoś jeszcze odpowiedz na pyt. nr 3?
Fungal napisał: "3. Jeśli chodzi o sytuację w której za pomocą akcji z "Hołoty" plądrujesz swoją lokację zwykłą "Szubienice', to za plądrowanie otrzymasz 1 PZ."
Mnie się wydaje, że najpierw plądrujemy a potem zbieramy profity z kart dających 1PZ za plądrowanie. W tym przypadku plądrowana karta nie dawałaby już 1PZ.
Jak myślicie?

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 14 sie 2018, 10:31
autor: odzio
Czesc,

przeczytalem instrukcje, FAQ i ten watek w poszukiwaniu odpowiedzi na temat karty szlak handlowy. Moje watpliwosci nie zostaly rozwiane, byc moze nie doczytalem dokladnie.

Jesli podpisuje umowe z karta przeciwnika to czy poza podlozeniem mojej karty z talii japonskiej fizycznie podpisuje z nia umowe poprzez ulozenie karty przeciwnika pod moja plansza frakcji? Czy podpisanie odbywa sie wylacznie przez podlozenie mojej karty?

Chodzi mi o to, czy przeciwnik w dalszym ciagu moze korzystac ze swojej lokacji frakcyjnej, czy szlak handlowy poza wiadoma korzyscia dla mnie, eliminuje rowniez mozliwosc czerpania korzysci z danej karty dla przeciwnika?

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 15 sie 2018, 09:09
autor: Peter128
Szlak Handlowy daje Ci umowę, przeciwnik nadal może korzystać z tej karty.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 15 sie 2018, 10:37
autor: odzio
Czy wynika to z instrukcji? Czy po prostu z praktyki? Na karcie jest napisane "Podpisz z nią Umowę", w instrukcji podpisanie umowy jest opisane jako wkładanie karty pod swoja planszę frakcyjną. Choć z drugiej strony dotyczy to kart wybieranych z ręki.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 15 sie 2018, 22:31
autor: Peter128
Jeśli ta karta miałaby również kraść lokacje przeciwnika, tekst z pewnością by to wyjaśniał. Nie bez powodu proszą o umieszczanie japońskiej karty pod kartą przeciwnika - dla mnie jasne, że to właśnie po to, żeby przeciwnik mógł dalej z niej korzystać. Wynika to bardziej z praktyki, logiki niż z litery instrukcji

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 16 sie 2018, 00:25
autor: odzio
Z praktyki może, ja mam za sobą raptem kilka partii, ale logiki? Dalej nie rozumiem podstaw logicznych. Biorąc pod uwagę ograniczenie ilości kart w talii frakcyjnej wlozenie karty pod spód jest stosunkowo bolesne i może zniechęcać do dewastacji imperium przeciwnika kosztem rozwoju własnego.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 16 sie 2018, 07:57
autor: Peter128
Z logiki, że gdyby kartę przeciwnika brało się do siebie to bez uzasadnienia byłoby umieszczanie własnej karty jako zaznaczenia umowy. Byłaby to też przemocna karta - jest raptem kilka kart w grze, które niszczą inne karty, tu miałbyś zniszczenie plus umowę stosunkowo niskim kosztem - z pewnością gdyby była taka intencja twórców byłoby to dokładnie opisane na karcie.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

: 22 sie 2018, 09:08
autor: vincentblack
Mam kilka pytań dotyczących trybu kampanii solo (tej pierwszej, dostępnej na stronie Portalu), przejrzałem cały wątek ale nie znalazłem niestety satysfakcjonujących odpowiedzi:

1. Instrukcja mówi: "Kiedy w trakcie będziesz musiał zapłacić coś na swoje Imperium, to odłóż odpowiednie Dobra na karcie Imperium w polu Płatności.".
Po co taka zasada? Nie można ich po prostu zwracać do banku?

2. Zdarzenie - Zadanie: w którym momencie musimy wypełnić zadanie? Natychmiast w momencie rzutu na wydarzenie (ale skąd wtedy wziąć surowce jeśli jest to jeszcze przed fazą produkcji)? "Na raty" w ciągu gry? Na koniec partii?

3. Instrukcja mówi: "... jeśli przegrasz, oznacza to, że twoje Imperium odniosło, poważne straty – tracisz losowe Osiągnięcie".
Losowe czyli które? W jaki sposób wylosować to które tracimy?