Wojna Narodów

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Wojna Narodów

Post autor: Indar »

Proszę:
http://boardgamegeek.com/filepage/96855/faq-official

w PL z tego co wiem nie ma.
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Wojna Narodów

Post autor: Indar »

Bardzo ważne pytanie.
Czy stabilizacja i siła militarna mogą mieć inne wartości niż wynikające sumy z czarnych/czerwonych kwadratów?
Awatar użytkownika
Vandal
Posty: 519
Rejestracja: 21 lut 2012, 10:10
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Wojna Narodów

Post autor: Vandal »

Nie do końca chyba rozumiem pytanie.
Tzn. czy można specjalnie ustawić się na niższej wartości niż wynikała by z ikonek? Nie, musisz ustawić tyle ile produkujesz.
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Wojna Narodów

Post autor: Indar »

Nie o to chodzi. Wiadomo ze stabilizacja i SM są regulowane na bieżąco zgodnie z wartosciami na kartach (czerwone/czarne kwadraty) . I teoretycznie wszystko gra, da się w każdej chwili policzyc . Ale czy są jakieś karty (być może wydarzenia) które każą jednorazowo po spełnieniu warunkow podnieść / obniżyć którąś z wartości ? Np: jeżeli twoja SM jest największa:stabilizacja +2. Wtedy wartość stabilizacji /SM będzie inna niż wynika z sumowania na bieżąco na kartach o ta wartość wynikająca z jednorazowego bonusu. Czy jest to możliwe, czy są takie karty?
Awatar użytkownika
Vandal
Posty: 519
Rejestracja: 21 lut 2012, 10:10
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Wojna Narodów

Post autor: Vandal »

Eventów takich nie ma, ale w samej podstawce pamiętam np. lidera Królową Wiktorie, zwiększająca twoją siłę +6 TYLKO przy sprawdzaniu wojny na koniec rundy. Takich kart jest pewnie parę, ale odpalają się w konkretnych momentach określonych na karcie i wzmocnienie jest chwilowe.

Karty są jawne więc nie ma żadnego problemu, chyba że później ktoś zapomni co kto ma na planszy.
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Wojna Narodów

Post autor: Indar »

Coś mi jednak nie pasuje - koszulkując karty zacząłem je przeglądać i tak np Kreml - Jeśli najwyższa SM: +4 Stabilizacja
Dżyngis-chan: Wszyscy -4 stabilizacja

Rozumiem że bonus z Kremla działa zawsze jak spełniony jest warunek najwyższej SM, z Dżyngisa do czasu aż jest na planszy gracza.
Wszystko mi się wyjaśniło, nie są to jednorazowe bonusy tylko kary/zyski trwające tak długo jak spełniony jest warunek/karta jest na stole - tak jak napisał kolega Vandal post wyżej.

Jedynie co mi nie pasuje to fakt że owe bonusy/kary nie są oznaczone w sposób intuicyjny - kwadratami. Przez to łatwo o tym zapomnieć i czasem robi się bałagan.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1217
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 429 times

Re: Wojna Narodów

Post autor: kastration »

Ja mam propozycję home rules do tej gry. Praktyka pokazała, że początkowo można zapomnieć o robotnikach, a tur za wiele nie ma jednak, bo tylko 8. Dla zdynamizowania rozgrywki przyjęliśmy zasadę, że przy wzięciu robotnika z toru populacji zamiast płacić za każdym razem 3 zboża w fazie produkcji, płacimy jednorazowo 3 zboża (zamiast akcji wybrania od 1 do 4 surowców na starcie) i bierzemy robotnika. Owo 3 zboża przykrywa kółko zboża, które normalnie trzeba by pokryć w fazie produkcji. Czyli płacimy jednorazowo koszt wyżywienia. Oczywiście, jeśli ktoś chce wziąć robotnika z toru stabilizacji, zasady identyczne, jak w instrukcji, ale robotnicy z toru populacji jednorazowy koszt zboża. To nie tylko dynamizuje grę, ale daje szansę większej produkcji i później punktowania końcowego na kartach. Bo nie wiem, jak wy, ale ja jeszcze nie widziałem, by z początkowych 5 robotników ktoś kończył grę mają 13 czy 11 choćby, bo stabilizacja jednak cenna z wydarzeń jest, warto ją wysoką mieć, a konieczność płacenia co rundę 3 zboża za dodatkowego pracownika nieco "patuje" grę.

Nie oczekuję poparcia czy miażdżącej krytyki, ale jedynie swobodnych wypowiedzi, czy może ktoś tak gra jeszcze?
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
Vandal
Posty: 519
Rejestracja: 21 lut 2012, 10:10
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Wojna Narodów

Post autor: Vandal »

Nope. Taki home rule to mocny easy mode, a urok tej gry tkwi właśnie w panicznym liczeniu zasobów i kombinowaniu jak na tym przeżyć do następnej rundy.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1217
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 429 times

Re: Wojna Narodów

Post autor: kastration »

Mi tam niezbyt odpowiada przetrwanie, a niekiedy nawet jechanie na oparach przysłowiowych i innym też. Nie to, że idziemy na łatwiznę (choć trochę tak), ale jednak taka mała modyfikacja ducha gry nie zabija, a daje jednak większe możliwości operacyjne przy produkcji chociażby (a niekiedy głód potrafi być naprawdę wredny).
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Wojna Narodów

Post autor: Indar »

kastration pisze:Mi tam niezbyt odpowiada przetrwanie, a niekiedy nawet jechanie na oparach przysłowiowych i innym też. Nie to, że idziemy na łatwiznę (choć trochę tak), ale jednak taka mała modyfikacja ducha gry nie zabija, a daje jednak większe możliwości operacyjne przy produkcji chociażby (a niekiedy głód potrafi być naprawdę wredny).
Nie, nie , nie! Taka zmiana zabija balans gry.
Od pierwszej tury praktycznie można iść w ludność - tą z żywności. Od 2 ery gra staje się dziecinnie łatwa i jedyne co trzeba to iść w siłę militarną żeby być pierwszym na torze kolejności bo maz praktycznie pewność że się wyżywisz.
Zupełnie nie wiem po co ułatwianie na siłę, to jest właśnie urok tej gry że trzeba kombinować - czy iść w jadło kosztem kasy, czy może siłę militarną - ale skąd wziąć kamienie? Pozbawiasz grę pazura i robi się z niej jakaś mamałyga.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1217
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 429 times

Re: Wojna Narodów

Post autor: kastration »

Indar pisze:
kastration pisze:Mi tam niezbyt odpowiada przetrwanie, a niekiedy nawet jechanie na oparach przysłowiowych i innym też. Nie to, że idziemy na łatwiznę (choć trochę tak), ale jednak taka mała modyfikacja ducha gry nie zabija, a daje jednak większe możliwości operacyjne przy produkcji chociażby (a niekiedy głód potrafi być naprawdę wredny).
Nie, nie , nie! Taka zmiana zabija balans gry.
Od pierwszej tury praktycznie można iść w ludność - tą z żywności. Od 2 ery gra staje się dziecinnie łatwa i jedyne co trzeba to iść w siłę militarną żeby być pierwszym na torze kolejności bo maz praktycznie pewność że się wyżywisz.
Zupełnie nie wiem po co ułatwianie na siłę, to jest właśnie urok tej gry że trzeba kombinować - czy iść w jadło kosztem kasy, czy może siłę militarną - ale skąd wziąć kamienie? Pozbawiasz grę pazura i robi się z niej jakaś mamałyga.
Skoro każdy to może zrobić, to twierdzenie o zabiciu balansu jest bez sensu. Poza tym nie tylko siła militarna jest ważna, także stabilność wysoka (patrz: wymagania wydarzeń czy bonusy za nie). Nie każdy pójdzie w żywność, to twierdzenie abstrakcyjne, przykład: nie ma jednostek z żywnością, głód - 7 i co, i ktoś niby weźmie robotnika oddając początkowe 3 zboża? Uproszczenie, nieprawdziwe. Dużo zależy od dociągu kart. Wprowadziliśmy home rule i nie narzekamy, poza tym testowałem to samodzielnie, bo jakoś 80 PZ to abstrakcja dla mnie i podejrzewam, że próg nie do zrobienia matematycznie nawet jakby policzyć maksymalne możliwości to niemożliwe tyle zrobić. Jakkolwiek, rozumiem, że ktoś chce mieć trudniej w grze, która ani super trudna, ani przesadnie łatwa i prostacka oczywiście nie jest. Dlatego rozumiem "klasyków", mimo tego, że raczej będziemy stosować ów home rule dalej.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Wojna Narodów

Post autor: Indar »

Graliśmy dziś w "Nations" i jakoś nie było zbyt wielkich problemów z wyżywieniem - przy odpowiednio zbalansowanej taktyce. Od II epoki pojawiają się karty które dostarczają wystarczająco żywności żeby pokryć zapotrzebowanie wynikające z dodatkowego "ludzika". Fakt, "nowego" trzeba zazwyczaj wrzucić na budynek z żywnością ale fajne właśnie jest to że nie można od razu iść na łatwiznę.
No jednak bardzo gorąco polecam granie bez ułatwiających "homerulsów".
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 68 times
Been thanked: 1031 times

Re: Wojna Narodów

Post autor: Trolliszcze »

Mnie się taka zmiana nie podoba. Może nie psuje balansu między graczami, ale znacznie psuje balans kart. Przede wszystkim spada znaczenie dobrych budynków produkujących dużo żywności - karmiąc jednorazowo, wystarczyłoby prawdopodobnie iść w militaria i żywić się zyskiem z kart bitew, a budynkami trzepać kasę, kamień, stabilizację czy kulturę. W tej chwili o dobre budynki żywiące jest czasem ostra konkurencja, bo pozwalają one szybciej rozwinąć cywilizację (to samo tyczy się kolonii dających żywność, doradców, cudów itd.).

Z każdą rundą ten balans byłby coraz bardziej zachwiany, ponieważ raz wzięci robotnicy byliby wykarmieni na zawsze - w efekcie w ostatnich rundach karty dające jakiekolwiek jedzenie byłyby praktycznie bezużyteczne - te parę żarcia na głód z karty zdarzenia zawsze się gdzieś znajdzie.

Nie przekonuje mnie też argument, że nie można się szybko rozwijać. Przy standardowych zasadach miałem już gry, w których udawało mi się wziąć wszystkich robotników z obu torów. Jest to trudne, ale do zrobienia - a przy tym wyjątkowo satysfakcjonujące. Mnie się osobiście podoba, że trzeba się w Wojnie narodów napracować, żeby się szybko rozwinąć i wersja easy prawdopodobnie nie dałaby mi tyle satysfakcji. Plus ja lubię ten stres, gdy wiem, że moje żywienie zależy od 1-2 kart i ruchów przeciwnika (bo jak podbiorą, to będzie kicha i głód). Sprawia to, że Wojna narodów jak na euro ma mnóstwo interakcji i wbrew pozorom jest grą niemalże konfrontacyjną.
Quetzalcoatl
Posty: 353
Rejestracja: 07 cze 2012, 10:32
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Wojna Narodów

Post autor: Quetzalcoatl »

Mam takie 2 pytanka:

1. Jak przebiega sytuacja wydarzenia "zwróc robotnika" jeśli poza startowymi nie wziąłem żadnego z toru populacji? Nic nie zwracam? Czy zwracam do pudełka?

2. Można mieć 2 takie same budynki lub cuda? Np. Egipt startujący z piramidami może budować drugie?

Z góry dzięki za odpowiedź!
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Wojna Narodów

Post autor: GrzeL »

Quetzalcoatl pisze:Mam takie 2 pytanka:

1. Jak przebiega sytuacja wydarzenia "zwróc robotnika" jeśli poza startowymi nie wziąłem żadnego z toru populacji? Nic nie zwracam? Czy zwracam do pudełka?

2. Można mieć 2 takie same budynki lub cuda? Np. Egipt startujący z piramidami może budować drugie?

Z góry dzięki za odpowiedź!
Ad 1
Instrukcja s. 10 pisze:Jeśli gracz musi zwrócić Robotnika, a na Torze Populacji nie ma już miejsca, umieszcza go nad Torem.
Ad 2
Instrukcja s. 21 pisze:Gracz może posiadać dwie kopie tej samej karty, jeśli zakupi kartę, którą od początku miał już na swojej planszy.
Awatar użytkownika
cahir
Posty: 261
Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
Lokalizacja: Vratislavia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Wojna Narodów

Post autor: cahir »

witam, kilka pytań początkującego:
- przy zdobyciu kolonii zrozumiałem, że bonus wchodzi od razu i jest jednorazowy, teraz mam wątpliwości czy jednak duże kółka nie informują, że co turę w fazie produkcji? znaczyłoby to, że w rundzie nabycia, bonus wchodzi dwa razy?
- najwięcej wątpliwości mam co do stabilizacji, której " nie produkuje się tak jak zasobów" a jednak na początku gry to właśnie na budynkach stabilizacja jest zdobywana.To w fazie produkcji czy nie? powiedzmy, że ten budynek dał ten punkt stabilizacji. czy w następnej rundzie, jeśli skorzystam znowu tylko z tego budynku to mam poziom stabilizacji plus jeden czyli teraz dwa, czy nadal jeden bo to się liczy tylko w danym momencie, a nie sumuje?
- po pierwszej grze, jeszcze nie skończonej, mam wrażenie, że siła militarna jest dość ważna. gdy inni gracze w nią nie zainwestują, dostaną co rundę wojnę na koniec, poniosą konsekwencje i od razu mają do tyłu w kolejnych rundach.
- czy na jeden budynek, można dać więcej robotników, niż to przewiduje punktowanie na koniec gry?
Ostatnio zmieniony 19 lut 2016, 09:39 przez cahir, łącznie zmieniany 1 raz.
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Wojna Narodów

Post autor: Indar »

cahir pisze:witam, kilka pytań początkującego:
- przy zdobyciu kolonii zrozumiałem, że bonus wchodzi od razu i jest jednorazowy, teraz mam wątpliwości czy jednak duże kółka nie informują, że co turę w fazie produkcji? znaczyłoby to, że w rundzie nabycia, bonus wchodzi dwa razy?
- najwięcej wątpliwości mam co do stabilizacji, której " nie produkuje się tak jak zasobów" a jednak na początku gry to właśnie na budynkach stabilizacja jest zdobywana.To w fazie produkcji czy nie? powiedzmy, że ten budynek dał ten punkt stabilizacji. czy w następnej rundzie, jeśli skorzystam znowu tylko z tego budynku to mam poziom stabilizacji plus jeden czyli teraz dwa, czy nadal jeden bo to się liczy tylko w danym momencie, a nie sumuje?
- po pierwszej grze, jeszcze nie skończonej, mam wrażenie, że siła militarna jest dość ważna. gdy inni gracze w nią nie zainwestują, dostaną co rundę wojnę na koniec, poniosą konsekwencje i od razu mają do tyłu w kolejnych rundach.
Ogólna zasada jest taka - to co w kółkach liczysz w fazie produkcji (TYLKO), to co w kwadratach automatycznie po uzyskaniu. Zysk za kolonię dostajesz TYLKO jak ją posiadasz w fazie produkcji (tak samo za wszystkie "kółka" na cudach, budynkach, wielkich ludziach itd), NIE automatycznie po zakupieniu.
Kwadraty, czli Siła Militarna i Stabilizacja jest modyfikowana inaczej - AUTOMATYCZNIE po uzyskaniu. Kupisz kolonię - bonus, kupisz jednostkę mlitarną z czarnym kwadratem - odejmujesz, postawisz robotnika na budynku z czerwonym kwadratem - dostajesz bonus. Bonus/kara z kwadratów utrzymuje się tak długo jak masz budynek,kolonię, wielkiego człowieka który wpływa (kwadrat), ewentualnie robotnika na jednstce/budynku. Trzeba to pilnować po może się zrobić zamieszanie.
Na wojny są sposoby - jak Ci się nie chce iść w siłę militarną i stabilizację to próbuj od razu kupować wojnę. Masz wtedy pewność że druga nie wejdzie. Ale nie zawsze się tak da.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4598
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1880 times

Re: Wojna Narodów

Post autor: warlock »

1. przy zdobyciu kolonii zrozumiałem, że bonus wchodzi od razu i jest jednorazowy, teraz mam wątpliwości czy jednak duże kółka nie informują, że co turę w fazie produkcji? znaczyłoby to, że w rundzie nabycia, bonus wchodzi dwa razy?

2. najwięcej wątpliwości mam co do stabilizacji, której " nie produkuje się tak jak zasobów" a jednak na początku gry to właśnie na budynkach stabilizacja jest zdobywana.To w fazie produkcji czy nie? powiedzmy, że ten budynek dał ten punkt stabilizacji. czy w następnej rundzie, jeśli skorzystam znowu tylko z tego budynku to mam poziom stabilizacji plus jeden czyli teraz dwa, czy nadal jeden bo to się liczy tylko w danym momencie, a nie sumuje?
Siła Militarna + Stabilizacja są zawsze modyfikowane NA BIEŻĄCO, nigdy w fazie produkcji. Oznacza to, że jeśli pozyskujesz kolonię, która ma nadrukowany "Czerwony Kwadrat z mieczami o sile 2" to od razu, jednorazowo podnosisz swoją pozycję na torze Siły Militarnej o 2. Jeśli zaś kolonia ma "Czerwone Kółko z 2 kamieniami", to nie dostajesz ich w momencie zakupu, tylko w każdej fazie produkcji.

Jeśli stawiasz robotnika na karcie Jednostki, OD RAZU podnosisz swoją siłę na torze o wskazaną wartość. I analogicznie, jeśli ściągniesz robotnika z karty, to OD RAZU zmniejszasz pozycję na torze o wskazaną wartość.

Jeśli postawisz robotnika na karcie ze stabilizacją (znowu czerwony kwadrat), podnosisz swoją pozycję na torze stabilizacji o wskazaną wartość od razu po wstawieniu robotnika. Jeśli dodasz tam następnych robotników, również od razu podnosisz stabilizację.

Jeśli stawiasz robotnika na karcie z Czerwonym Kółkiem, to każdy robotnik na tej karcie w fazie produkcji produkuje wskazaną na karcie wartość.

Jeszcze raz podkreślę: siły militarnej i stabilizacji nie dostajesz podczas produkcji, tylko modyfikujesz ją "na bieżąco". W fazie produkcji dostajesz zasoby oznaczone czerwonym kółkiem.
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Wojna Narodów

Post autor: Indar »

I nie zapomnij Cahirze o karach za dodatkowych robotników zabieranych z "pola robotników" - zabrany z żywności kosztuje CO TURĘ (kółko), zabrany ze stabilizacji JEDNORAZOWO (kwadrat).

I jeszcze raz mówię, trzeba tego pilnować bo czasami robi się bałagan jak ktoś zapomni.
kosmos
Posty: 60
Rejestracja: 08 paź 2014, 09:31

Re: Wojna Narodów

Post autor: kosmos »

Witam
Mam pytanie odnośnie kolonii.
Zdobywam kolonię i nie mam już miejsca na swojej planszy - odrzucam jedną z wcześniej zdobytych - tu wszystko jest jasne, ale czy przy końcowym punktowaniu:
1. liczę punkty ze wszystkich zdobytych kolonii, również wcześniej zdobytych, a odrzuconych (ze względu na brak miejsca) z planszy, kolonii;
2. liczę punkty tylko z tych 2 kolonii, które mam na planszy?
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Wojna Narodów

Post autor: Indar »

Odrzucasz - zapominasz. Punktuje tylko to co znajduje się na planszy.
Czemu miałbyś dostawać PZ skoro nie dostajesz bonusów z odrzuconych koloni?
soap
Posty: 13
Rejestracja: 04 lis 2016, 09:06

Re: Wojna Narodów

Post autor: soap »

Witam. Kupiłem niedawno grę i mam kilka pytań:
1. Rozwój - weź robotnika lub zasób - czy po zabraniu robotnika z toru populacji płaci się za niego co rundę np 3 żywności? Jeśli tak, to jaki ma to sens, skoro można robotników wziąć w każdej chwili z toru i (chyba) lepiej zawsze wybrać jakiś zasób?
2. Czy zwalnianie pracowników z jakiejś karty może zachodzić w dowolnym momencie? Można np jednego swobodnie w swojej turze przenieść z jednej karty na inną?
3. Wojna nie przynosi nigdy przychodów, a jedynie straty przegrywającego?
4.
Tak, gdy remisujesz na ostatnim miejscu - zawsze tracisz. Gdy remisujesz na pierwszym - nigdy nie zyskujesz.
O co chodzi z remisowaniem na 1. / ostatnim miejscu?
5. >=9 siły militarnej = podbijam kolonię. Czy jeśli po zakupieniu kolonii moja SM spadnie poniżej 9, to czy bonus z kolonii zostaje, czy go tracę?
Pozdrawiam
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Wojna Narodów

Post autor: Indar »

1. Z toru robotnika możesz brać TYLKO w fazie rozwoju (albo ten kosztujący 3 żywność/tura albo -3stabilizacji), ewentualnie pozwalają na to jakieś inne karty. Nie możesz brać tamtych robotników w każdej chwili. Do dyspozycji masz tylko robotników z zasobów - czyli na początku 5.\
2. Zwalnianie to specjalny ruch (nie liczony jako akcja) - ale zwalniając bierzesz robotnika/ów i zwracasz ich do puli surowców, NIE ZAŚ przenosić na inną kartę.
3. TYLKO STRATY
4. Wygrywający może być tylko jeden, przegrywających wielu. Jeżeli jakaś karta mówi : "najwyższa ... zyskujesz/najniższa tracisz" rozpatrujesz to tak: jeżeli dwie osoby są na tym samym najwyższym poziomie to żaden nie zyskuje, ale jeżeli dwie albo więcej osób jest na równym najniższym - wszyscy tracą.
5. Kolonia zostaje, siła militarna wymagana jest tylko do podboju. Jeżeli spadnie Ci siła - nic się nie dzieje.
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 12 times

Re: Wojna Narodów

Post autor: adikom5777 »

soap pisze:Witam. Kupiłem niedawno grę i mam kilka pytań:
1. Rozwój - weź robotnika lub zasób - czy po zabraniu robotnika z toru populacji płaci się za niego co rundę np 3 żywności? Jeśli tak, to jaki ma to sens, skoro można robotników wziąć w każdej chwili z toru i (chyba) lepiej zawsze wybrać jakiś zasób?
2. Czy zwalnianie pracowników z jakiejś karty może zachodzić w dowolnym momencie? Można np jednego swobodnie w swojej turze przenieść z jednej karty na inną?
3. Wojna nie przynosi nigdy przychodów, a jedynie straty przegrywającego?
4.
Tak, gdy remisujesz na ostatnim miejscu - zawsze tracisz. Gdy remisujesz na pierwszym - nigdy nie zyskujesz.
O co chodzi z remisowaniem na 1. / ostatnim miejscu?
5. >=9 siły militarnej = podbijam kolonię. Czy jeśli po zakupieniu kolonii moja SM spadnie poniżej 9, to czy bonus z kolonii zostaje, czy go tracę?
Pozdrawiam
trochę namieszałeś.

1. Nigdy w trakcie rundy nie możesz wziąć robotnika z toru i go użyć. Możesz przenosić robotnika z toru do puli robotników wyłącznie w fazie rozwoju (i to jednego z dowolnego toru żywności/stabilizacji). Nie bierzesz wtedy zasobu(ów).
2. zwalnianie nie jest akcją. Możesz przed akcją zwolnić robotnika do puli, a potem wykonujesz akcję zatrudniając go gdziś indziej płacą za to oczywiście zasobami
3. tak
4. Aby być najlepszym nie możesz remisować na pierwszym miejscu. Ale jesteś najgorszy nawet jak remisujesz na ostatnim miejscu.
5. jak podbijasz kolonie, a potem w trakcie gry spadnie twoja siła, to nie tracisz tej koloni.

edit: widzę, że Indar był szybszy :)
soap
Posty: 13
Rejestracja: 04 lis 2016, 09:06

Re: Wojna Narodów

Post autor: soap »

Indar pisze: 2. Zwalnianie to specjalny ruch (nie liczony jako akcja) - ale zwalniając bierzesz robotnika/ów i zwracasz ich do puli surowców, NIE ZAŚ przenosić na inną kartę.
Czyli jak rozumiem ruch w mojej turze może składać się po prostu z przeniesienia na inną kartę? (zwolnienie do zasobów, a później akcja - płacąc węgiel kładę na inną kartę).

Dzięki za odpowiedzi, wszystko chyba już rozumiem. Jak jeszcze coś mnie będzie zastanawiać to się zgłoszę z pytaniem ;)
ODPOWIEDZ