Hive (Rój) - pytania i wątpliwości.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
mk9898
Posty: 73
Rejestracja: 27 sty 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Rój - dodatki

Post autor: mk9898 »

Cześć,

Nabyłem właśnie 3 dodatki i mam dwa pytania>

1. Czy biedronka może w swoim drugim ruchu wejść na 3 lub 4 piętro? (stos z jednym lub dwoma żukami)
2. Co oznacza zdanie z instrukcji: "Komar może się poruszyć w ten sam sposób co stonoga, albo może skorzystać z jej specjalnej zdolności, nawet jeśli stonoga jest unieruchomiona?"
Co znaczy unieruchomienie stonogi, czy chodzi tu o "przygniecenie" jej przez żuka?

Pozdrawiam,
Marek
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Rój - dodatki

Post autor: Paskudnik »

1. TAK

2. Stonoga może być unieruchomiona z kilku powodów, np. gdy jest pomiędzy dwoma owadami tworzącymi jedną linię (nie może poruszyć siebie ani owadów z powodu zasady jednego roju), albo gdy jest na niej żuk (tylko wtedy komar nie może skorzystać z jej zdolności), albo np. została świeżo przestawiona przez inną stonogę i musi pauzować.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
mk9898
Posty: 73
Rejestracja: 27 sty 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Re: Rój - dodatki

Post autor: mk9898 »

Dzięki. Proszę jeszcze o wyjaśnienie jednej kwestii - czy jeśli za pomocą własnej stonogi przesuwam własnego żuka to czy też stawiam na nim (na żuku) małą stonogę? Jeśli tak, to po co?
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Rój - dodatki

Post autor: Paskudnik »

Tak. Chociaż warto tu zaznaczyć, że stawianie małej stonogi jest sprawą całkowicie opcjonalną - ten zapis moim zdaniem pojawił się żeby dać możliwość wykorzystania tych małych bierek, które tak naprawdę przeznaczone są do wersji Pocket Hive.
Kładzenie małej stonogi na innej bierce ma tylko na celu zaznaczenie, że bierka przesunięta przez stawonogę ;) nie może się od razu poruszyć, lecz musi odczekać przynajmniej jedną turę. Jest to (tzn. kładzenie małej, a nie blokada bierki przez stonogę) sprawa umowna i można grać bez kładzenia małych stonóg gdziekolwiek (zamiast tego lepiej je podarować komuś, kto ma Pocket Hive), trzeba po prostu pamiętać, że przestawiona przez stawonogę bierka nie może od razu iść dalej.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
mk9898
Posty: 73
Rejestracja: 27 sty 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Re: Rój - dodatki

Post autor: mk9898 »

A co to znaczy w przypadku stonogi "tura"? Ile w opisanej wcześniej sytuacji muszę pauzować? Czy mogę ruszyć żukiem z małą stonogą od razu w następnym moim ruchu czy czekam dłużej?
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Rój - dodatki

Post autor: Paskudnik »

Tura to po prostu następny ruch bierką (tak samo jak w szachach). Zresztą tutaj sprawa jest bardzo prosta, bo chodzi tylko o to, że bierka przestawiona przez stonogę nie może się ruszyć od razu. Musisz wtedy poruszyć dowolną inną figurą, a dopiero w następnym ruchu możesz poruszyć tamtą bierką wcześniej przestawioną przez stonogę.

Analogicznie, stawonoga nie może poruszać bierki która została dopiero co przestawiona / dołożona. Również musi odczekać 1 ruch, a potem już może taką bierkę poruszyć.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
mk9898
Posty: 73
Rejestracja: 27 sty 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Re: Rój - dodatki

Post autor: mk9898 »

Dzięki za cierpliwość w wyjaśnieniach.
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Rój - dodatki

Post autor: Paskudnik »

My pleasure :)
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Rój - dodatki

Post autor: GrzeL »

Paskudnik pisze:Tak. Chociaż warto tu zaznaczyć, że stawianie małej stonogi jest sprawą całkowicie opcjonalną - ten zapis moim zdaniem pojawił się żeby dać możliwość wykorzystania tych małych bierek, które tak naprawdę przeznaczone są do wersji Pocket Hive. [...]
Gdzie znajduje się ten zapis, bo w mojej wersji instrukcji takiego nie ma?
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Rój - dodatki

Post autor: Paskudnik »

GrzeL pisze:
Paskudnik pisze:Tak. Chociaż warto tu zaznaczyć, że stawianie małej stonogi jest sprawą całkowicie opcjonalną - ten zapis moim zdaniem pojawił się żeby dać możliwość wykorzystania tych małych bierek, które tak naprawdę przeznaczone są do wersji Pocket Hive. [...]
Gdzie znajduje się ten zapis, bo w mojej wersji instrukcji takiego nie ma?
Dobre spostrzeżenie - w mojej też tego nie ma. Ale gdzieś to widziałem na własne oczy, nie pamiętam już gdzie. Prawdopodobnie mk9898 też się z tym spotkał, więc może będzie w stanie podać źródło.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Rój - dodatki

Post autor: GrzeL »

Paskudnik pisze:
GrzeL pisze:
Paskudnik pisze:Tak. Chociaż warto tu zaznaczyć, że stawianie małej stonogi jest sprawą całkowicie opcjonalną - ten zapis moim zdaniem pojawił się żeby dać możliwość wykorzystania tych małych bierek, które tak naprawdę przeznaczone są do wersji Pocket Hive. [...]
Gdzie znajduje się ten zapis, bo w mojej wersji instrukcji takiego nie ma?
Dobre spostrzeżenie - w mojej też tego nie ma. Ale gdzieś to widziałem na własne oczy, nie pamiętam już gdzie. Prawdopodobnie mk9898 też się z tym spotkał, więc może będzie w stanie podać źródło.
Ja się z tym spotkałem na tym blogu, był to pierwszy wpis, który tam przeczytałem i zarazem prawdopodobnie ostatni z powodów błędów w nim zawartych.
mk9898
Posty: 73
Rejestracja: 27 sty 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Re: Rój - dodatki

Post autor: mk9898 »

Ja też spotkałem się z zapisem o małej stonodze na tym samym blogu i w sumie wydało mi się to niegłupie. Zauważyłem, że osobom początkującym bardzo to pomaga i gdy są w transie myślenia :D i próbują ogarnąć wzrokowo cały rój nie muszą się zastanawiać, która z płytek została właśnie przeniesiona przez panią stonogę. Nieprawdaż?
Zastanawiam się czy wydawca ryzykowałby tak zupełnie bez sensu wciskanie dodatku "pocket" wiedząc, że ceną może poddenerwować fanów.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4057
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 277 times
Been thanked: 160 times

Re: Rój - dodatki

Post autor: lacki2000 »

mk9898 pisze:Ja też spotkałem się z zapisem o małej stonodze na tym samym blogu i w sumie wydało mi się to niegłupie. Zauważyłem, że osobom początkującym bardzo to pomaga i gdy są w transie myślenia :D i próbują ogarnąć wzrokowo cały rój nie muszą się zastanawiać, która z płytek została właśnie przeniesiona przez panią stonogę. Nieprawdaż?
Zastanawiam się czy wydawca ryzykowałby tak zupełnie bez sensu wciskanie dodatku "pocket" wiedząc, że ceną może poddenerwować fanów.
No mnie poddenerwował :] Skoro mała stonoga może być użyta jako znacznik ruchu to co z sytuacją odwrotną, gdy ktoś ma wersję kieszonkową? :P Tacy to dopiero są poddenerwowani. Nawet naddenerwowani.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
mk9898
Posty: 73
Rejestracja: 27 sty 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Re: Rój - dodatki

Post autor: mk9898 »

Jeśli ktoś ma tylko wersję pocket to jako znacznika należy używać prawdziwego, tyle że ususzonego prosionka. Proporcje są wówczas zachowane i jest OK.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4057
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 277 times
Been thanked: 160 times

Re: Rój - dodatki

Post autor: lacki2000 »

mk9898 pisze:Jeśli ktoś ma tylko wersję pocket to jako znacznika należy używać prawdziwego, tyle że ususzonego prosionka. Proporcje są wówczas zachowane i jest OK.
Ususzony to nie sztuka - tresowany prosionek to dopiero wyzwanie! (bo te dzikie lubią chować się pod kafelki)
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
mk9898
Posty: 73
Rejestracja: 27 sty 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Re: Rój - dodatki

Post autor: mk9898 »

Obejrzałem właśnie na BGG film, na którym autor gry prezentuje ruchy stonogi - widać wyraźnie, że może ona wchodzić na inną bierkę. A ja myślałem, że porusza się tylko na parterze. Jak to w końcu jest, bo już się gubię.
http://boardgamegeek.com/video/32861/hi ... rnberg-201
mk9898
Posty: 73
Rejestracja: 27 sty 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Re: Rój - dodatki

Post autor: mk9898 »

Racja, nie zauważyłem. A jak to tak - autor zmienia zasadę, którą sam pierwotnie ustalił? Nie przewidział wcześniej, że coś będzie nie tak z mechaniką?
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Rój - dodatki

Post autor: Paskudnik »

mk9898 pisze:Racja, nie zauważyłem. A jak to tak - autor zmienia zasadę, którą sam pierwotnie ustalił? Nie przewidział wcześniej, że coś będzie nie tak z mechaniką?
Przypuszczam, że to nie jedyny przypadek, kiedy w trakcie testów są modyfikowane, dodawane bądź odrzucane zasady. Po to się testuje gry przed wypuszczeniem ;)
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Lubel
Posty: 628
Rejestracja: 17 gru 2011, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Hive [Rój]

Post autor: Lubel »

Jeszcze jedno pytanie, bo nie wiem czy dobrze zrozumiałem : Prosionek (stonoga) może przerzucać tylko owady z tego samego tzn. najniższego poziomu ? Nie może przerzucić żuka stojącego na innym owadzie ?
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Hive [Rój]

Post autor: Paskudnik »

Zgodnie z instrukcją prosionek nie ma dostępu do owadów znajdujących się w/na stosie, więc może zgarniać tylko z parteru :)
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Hive [Rój]

Post autor: GrzeL »

Występuję w imieniu wiedzy z zakresu szkoły podstawowej oraz dyskryminowanych pajęczaków i skorupiaków, które czują się pomijane w zasadach, a one ich też dotyczą.

Używajmy prawidłowej nazwy na bierki (płytki) w tej grze, czyli Stawonogi.
Stawonogi = Owady + Pajęczaki + Skorupiaki + Wije (Choć ich jeszcze w Roju nie ma, ale nigdy nie wiadomo, co przyniesie przyszłość.)

Dbajmy więc o ich dobre samopoczucie oraz o prawidłowe nazewnictwo, zwłaszcza jak gramy młodszym pokoleniem, niech gry niosą aspekt edukacyjny, a nie antyedukacyjny.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Hive [Rój]

Post autor: rastula »

i śmiesznie i słusznie :)
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Hive [Rój]

Post autor: FortArt »

GrzeL pisze:Występuję w imieniu wiedzy z zakresu szkoły podstawowej oraz dyskryminowanych pajęczaków i skorupiaków, które czują się pomijane w zasadach, a one ich też dotyczą.

Używajmy prawidłowej nazwy na bierki (płytki) w tej grze, czyli Stawonogi.
Stawonogi = Owady + Pajęczaki + Skorupiaki + Wije (Choć ich jeszcze w Roju nie ma, ale nigdy nie wiadomo, co przyniesie przyszłość.)

Dbajmy więc o ich dobre samopoczucie oraz o prawidłowe nazewnictwo, zwłaszcza jak gramy młodszym pokoleniem, niech gry niosą aspekt edukacyjny, a nie antyedukacyjny.
Widać kolega Lubel pytał tylko o owady, sprawę pająka uznając za oczywistą :)
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
dude2332
Posty: 55
Rejestracja: 12 lis 2014, 19:33

Jak porusza się stonoga z dodatku do gry "Rój"

Post autor: dude2332 »

Chodzi mi o wyjaśnienie na przykładzie zdjęcia. Wiem że porusza się o jedno pole i jakoś tam blokuje przeciwnika, ale nie wiem jak. Niech mi to ktoś łopatologicznie wyjaśni :).
Ps. Czy można kupić dodatek stonoga bez dwóch małych kostek do wersji "pocket"?
Awatar użytkownika
MarcinG
Posty: 265
Rejestracja: 13 lut 2013, 15:41

Re: Jak porusza się stonoga z dodatku do gry "Rój"

Post autor: MarcinG »

Witam,

http://cf.geekdo-images.com/images/pic1625631_md.png

Na tym zdjęciu widać że czarny Pillbug (stonoga) może przenieść białego pająka najpierw na "siebie" a potem postawić go na wolnym pustym miejscu, wybranym przez gracza, dookoła siebie; czarnej królowej nie można przenieść ponieważ złamało by to zasadę jednego roju ;) Natomiast biała stonoga może przemieścić któregokolwiek z otaczających ją owadów, w ten sam sposób jak opisałem powyżej.

Jeśli chcesz ruszyć stonogą to w taki sam sposób jak porusza się królowa.

Tu mas filmik samego autora, jak byś nadal nie zrozumiał :D
http://boardgamegeek.com/video/32861/hi ... rnberg-201

Pewne ograniczenia dla tej zdolności:
- stonoga nie może poruszyć płytki, przeniesionej przez przeciwnika w poprzedniej turze
- stonoga nie może poruszyć płytki bedącej w stosie
- stonoga nie może poruszyć płytki, która przedziela rój (naruszająć regułe jednego roju)
- stonoga nie może poruszyć płytki, poprzez zbyt wąskie przestrzenie (naruszając zasadę swobody ruchu)

Wszelkie płytki, przeniesione fizycznie (bezpośrednio lub przez stonogę) staję się nieruchome w turze kolejnego gracza, nie mogą zostać przesunięte ani przeniesione, nie można również korzystać z ich zdolności specjalnych. Komar może skopiować albo ruch albo specjalną zdolność stonogi, nawet gdy sąsiadująca stonoga stała się nieruchoma poprzez inna stonogę.

Ps. Na przyszłość nie zakładaj nowych tematów tylko pisz w ogólnym dotyczącym gry Rój ;)
ODPOWIEDZ