nanautzin pisze:Po pierwszej grze oto pytania, które mi się nasunęły:
Większość poniższych kwestii znajduje swoje wyjaśnienie w instrukcji, ale dobrze że tu pytasz, bo tak jest szybciej i pewniej (też tak często robię ). Oto zatem prawidłowe odpowiedzi:
1. Czy po wyleczeniu człowieka (wydaniu jednego jedzenia lub leku) i postawieniu go na torze mieszkańców w pozycji pionowej musimy go jeszcze w tej turze wyżywić czy jeśli tego nie zrobimy to trafia z powrotem do izolatki jako lekko chory? Czy z ciężko chorego człowiek od razu staje się zdrowym czy przechodzi w stan lekko chorego? Ewentualnie może trzeba użyć 2 szt. leków/jedzenia, aby z ciężko chorego był zdrowy?
- Istotna jest tutaj kolejność podana w nazwie tego etapu. Mamy tu bowiem etap wyżywienia/leczenia. Oznacza to, że najpierw zajmujemy się karmieniem w domostwie (choć tu zamiast jedzenia możemy np. podać także zastrzyki z adrenaliny), a potem leczeniem w izolatce (i tu dajemy albo bulion/lek lekko chorym, bądź lek ciężko chorym). Po tej czynności nie wracamy już ponownie do fazy żywienia. A zatem ludziom znajdującym się w izolatce, po uleczeniu ich i przeniesieniu na tor mieszkańców, nie podajemy już jedzenia (najedli się bulionu czy pigułek w izolatce).
2. Cytat z instrukcji - wyjazd do miasta
Jeżeli gracz nie ma możliwości umieszczenia nowego towaru w swojej siedzibie, musi od razu położyć go na barykadzie jako pułapkę lub odrzucić do puli zasobów
A to nasz magazyn jest w jakiś sposób ograniczony? Kiedy może dojść do takiej sytuacji jaka jest opisana w instrukcji?
- Tak, magazyn posiada tylko tzw. 6 slotów (6 miejsc). Jest to uwzględnione na planszy (cyfra 6 na pudłach), choć faktycznie zabrakło wyraźnego potwierdzenia tej informacji w instrukcji. Nasza wina. Dzięki za podpowiedź.
3. Praca w kuchni - oczywistym jest, że zwiększa ona dwukrotnie pożywienie z grządki/zagrody, a ponadto z magazynu/zwiadu/wyjazdu do miasta. Czy jedzenie z magazynu lub zwiadu/wyjazdu (które może być zmagazynowane) musi być przerobione przez kuchnię czy jeśli nie chcę to nie muszę, a wystarczy, że przerabiam z grządki/zagrody. Przykład: Mam 5 ludzi, 3 jedzenia w magazynie. Dwóch z ludzi obstawiło zagrodę i kuchnię. Z zagrody wyciągam 4 szt. Czy mogę dobrać po prostu jedno pożywienie z magazynu czy koniecznym jest po włożeniu człowieka do kuchni obligatoryjne przerobienie jedzenia z magazynu co skutkuje tak naprawdę niepotrzebną utratą 2 szt., ponieważ wszelki nadmiar z ugotowanego pożywienia jest odrzucany?
- Jest tak, jak podpowiada ci intuicja. To znaczy 1 człowiek w podanym przykładzie wytwarza 2 sztuki żywności w zagrodzie, a kucharz to podwaja. Ponieważ brakuje jeszcze jednej porcji, a tym masz zapasy w magazynie MUSISZ podać aktywnym ludziom (temu ostatniemu) 1 chlebek. Inna sprawa, że on tez zostaje podwojony w kuchni, ale nadwyżka przepada, więc to i tak nie robi. Mógłbyś też 3 sztuki żywności pomnożyć 1 człowiekiem w kuchni i wtedy wyszłoby na to samo, a ty miałbyś 1 wolnego człowieka (bo nie pracowałby w zagrodzie) do innych zadań, ale to mniej opłacalne działanie i stosuje się je wtedy, gdy mamy braki w produkcji (np. pilnie potrzebujemy beczek). Natomiast twój drugi wariant byłby jednak szaleństwem i tu masz rację - dlatego jest błędny.
4. Mija dzień czwarty, w piątym ma być atak hordy. Czy w noc czwartego dnia rozpatrujemy normalnie pierw atak zombie, a później przechodzimy do dnia piątego i rozpatrujemy atak hordy, czy w czwartą noc nie ma ataku zombie i jest od razu przeskok na dzień piąty i atak hordy?
- Czwartego dnia (tura zwykła) mamy normalne zajęcia dnia, czyli pobudka, przydzielenie i realizacja zadań, wyżywienie i leczenie, uzbrajanie siedziby, a wszystko to kończy się jak zawsze nocnym atakiem zombie. Natomiast piątego dnia (tura specjalna) normalnych zajęć nie ma, jest za to atak hordy czyli wyjście na barykady, uzbrajanie siedziby, rzut 2 razy kostką (bez modyfikatora) dostawienie zombie, walka wręcz, ocena szkód wyrządzonych przez zombie na barykadach.
- Przypominam tu przy tym, bo ktoś inny też o to pytał, choć w innym aspekcie, że w turze specjalnej (atak hordy) całość musi skończyć się tak, aby po drugiej stronie barykad nie został żaden zombie. Często oznacza to dla nas dużą stratę. Jeśli za dana barykadą, składająca się z 3 beczek, każda uzbrojona w pułapkę-paliwo, to nawet 1 zombie, który będzie tu oczywiście wściekle atakował, wyrządzi nam szkodę (w przeciwieństwie do zwykłej tury) i w tym konkretnym przypadku sam "zginie", ale zdąży jeszcze unicestwić jedną beczkę z paliwem. Gdyby zamiast paliw były tylko pułapki amunicyjne, to ten 1 zombie wysadziłby w powietrze 1 beczkę z prochem oraz pozostałe pułapki, już bez beczek. A gdyby tam były same leki, 1 zombie zlikwidowałby przed "śmiercią" tylko 1 lek, a cała reszta pozostałaby nietknięta. to waśnie dlatego warto mieć zróżnicowane pułapki, bo dają one nie tylko kombosy, ale w ogóle większe możliwości wyboru.
5. Czy w dniach ataku hordy musimy mieć odłożoną odpowiednią ilość jedzenia, aby pożywić swoich ludzi czy zaczynamy nowy dzień tak jakby byli najedzeni? Wydaje mi się, że ta druga opcja, ale pytam dla pewności
- Jest tak, jak piszesz w tym drugim przypadku (intuicja cię nie zawodzi). Podczas zwykłego dnia (zwykła tura) ludzie jeść muszą, podczas dnia specjalnego (tura specjalna) myślą tylko o tym, jak pozbyć się hordy i nie w głowie im praca, jedzenie czy leczenie.
6. Czy karty znalezisk (nie podstępów) można zagrywać podczas całej fazy dnia łącznie z pobudką, która jest zarezerwowana dla podstępów?
- Tak, można zagrywać podczas całego dnia, a nawet w nocy czy podczas tury specjalnej, w czasie ataku hordy. Są przecież takie karty, które właśnie wtedy mają szczególne zastosowanie (np. "Miotacz ognia"). Inna sprawa, że pobieranie towarów z kart znalezisk podczas "Pobudki" jest bardzo niebezpieczne, bo widząc to, rywal może użyć podstępu i towary te zabrać. Więc w tym konkretnym przypadku często lepiej wyczekać do następnego etapu dnia.
7. Wydarzenie kłopoty z żywnością i wyżerka. Mieliśmy sytuację, że obie trafiły się w jednym dociągu i obie zostały użyte. Czy jedna i druga anulują się i zostaje tak, że zagroda dalej produkuje 2 żywności czy w przypadku użycia pierwszej kłopoty żywności, a drugiej wyżerka produkcja wzrasta do 4 w zagrodzie i na odwrót?
- Tak, w tym konkretnym przypadku (zresztą rzadki), karty te się anulują. To tak, jakbyśmy zauważyli, że kury od rana dobrze się niosą i cieszyli się na obfitą kolację, a tymczasem potem się okazało ,że większość jajek była do niczego lub że je rozdeptaliśmy przez nieuwagę.
8. Wydarzenie pasażer na gapę. Zużyć broń możemy w każdym etapie dnia? Czy paliwo, które było w pojeździe, a w którym jest ciągle zombie jest liczone jako punkt do punktacji końcowej lub w trakcie gry przy określaniu najsłabszego/najmocniejszego gracza?
- Tak, zlikwidować takiego zombiaka można w każdej chwili. I tak, paliwo w takiej sytuacji liczy się do punktacji globalnej, bo co prawda do auta nie wsiądziemy i nie pojedziemy nim nigdzie, dopóki nie pozbędziemy się intruza, ale przytrzymać drzwi i ściągnąć paliwo możemy zawsze.
Mam nadzieję, że pomogłem.