Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
varriv
Posty: 11
Rejestracja: 01 sty 2015, 11:52

Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Post autor: varriv »

Witam wszystkich. Posiadam na stanie drugą edycję Wojny o Pierścień. Wszystko z nią jest w porządku ale mam pytania odnośnie tej gry i może ktoś będzie w stanie mi na nie odpowiedzieć?

Najważniejsze pytanie jakie mam to czy istnieje jakiś mod/zbiór zasad który by zmieniał zasady bitwy na mniej losowe? Rzucanie kośćmi z nadzieją na uzyskanie dobrego rzuty nijak się ma do strategii podczas bitwy. I może ktoś już wpadł na pomysł jak pozamieniać te zasady w taki sposób aby można było mniej zdać się na szczęście podczas walki? Myślałem o czymś może z rodzaju D&D lub czymś podobnym. Aby jednostki elitarne miały większą siłę ataku niż regularne?

Drugie pytanie dotyczy zasad poszukiwania pierścienia. Mojego współgracza irytuje cały czas potrzeba usuwania z puli do gry kości z wyrzuconymi oczami Saurona które musi (chcąc czy nie chcąc) poświęcić na poszukiwania pierścienia którym i tak się nie interesuje. On zdaje sobie sprawę, że jest to w zasadach gry i tak naleźy gra. Ale przykładowo on i tak jest ograniczony wynikami kości akcji w swoich działaniach militarnych i zastanawia się czemu gra na siłę go zmusza do zmniejszania siły nacisku na Wolne Ludy skoro go Pierścień nie interesuje? W sumie nie bardzo wiem jak sformułować właściwe pytanie do tej kwestii. Czy gra przewiduje możliwość pominięcia fragmentu gry poszukiwania pierścienia, nawet pomimo poruszania się drużyny i skupienia się na walce mając nadzieję na wygraną militarną szybciej niż drużyna dotrze do Mordoru?
Ja zdaję sobie sprawę, że te poszukiwania pierścienia niejako są nieodłącznym elementem gry bo Sauron zawsze go poszukiwał. A w grze daje to możliwość oddechu Wolnym Ludom. Niemniej takie ograniczenie jest jakby nieco nie na miejscu i czy da się je obejść?
Wybaczcie jeśli zamieszałem z tą drugą kwestią. Mam nadzieję, że moje wątpliwości w miarę zrozumiale przedstawiłem.

Trzecie pytanie dotyczy rekrutacji jednostek. Czy jednostki danego narodu można rekrutować tylko w ojczyźnie danego narodu lub w ojczyznach sprzymierzonych nacji? Bo to teź była kwestia dyskusyjna. Czy np armia Isengardu idąca na Edoras i przejmująca prowincje znajdujące się po drodze może zrekrutować jednostki w przejętych prowincjach czy tylko na terenie Isengardu na początku gry?

Dzięki wielkie za odpowiedź.
Stephan
Posty: 186
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20
Has thanked: 68 times
Been thanked: 44 times

Re: Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Post autor: Stephan »

AD. 1
WoP To gra wojenna, losowość w bitwach jest więc tu nieodłączna. Jako dowódca musisz się z tym liczyć, a jako dobry dowódca starać się maksymalnie los kontrolować. Możesz to zrobić korzystając z przerzutów dowódców (dla Saurona kluczowy jest udział w ważnych bitwach jak największej liczby Nazguli) oraz przede wszystkim kart losów bitwy. Ta gra nie potrzebuje żadnego modowania: wystarczy uważnie zapoznać się z możliwościami oferowanymi przez karty, tam jest wszystko. Plusy za jednostki elitarne, za przewagę liczebną, udział upiorów pierścienia czy towarzyszy i inne. Uczy to odpowiedniego przygotowania każdego natarcia, skupienia odpowiednich sił w odpowiednim miejscu i czasie. Odkrywanie tego, jak wykorzystać dostępne wojska i jaką kartą wspomóc swój atak (lub obronę) daje masę frajdy. Dużo więcej, niż komplikowanie rozgrywki dodatkowymi tabelkami i na sztywno wprowadzanymi regułami, że elfy mają +1 w lasach, a trolle regenerację itd.

AD.2
No cóż, tego wymaga nie tylko tematyka (w końcu jest to wojna o Pierścień, to on jest kluczowy!), ale i balans gry. Gdyby Sauron nie umieszczał oczek w polu poszukiwań, WL wygrałyby każdą partię. Nie da się zdobyć Sauronem 10 punktów ot tak sobie, zaś Frodo - jeżeli Sauron nie będzie próbował mu przeszkodzić - dojdzie do góry raz, dwa. To jest piękne w tej grze, że trzeba grać na dwóch fortepianach i umiejętnie rozkładać akcenty. Tu również każda partia jest inna: raz losy Śródziemia rozstrzygną się na polu bitwy, raz zależeć będą od wyprawy Froda. Nie ma sensu jednak od razu zaperzać się, że ja tego kurdupla nie chcę szukać i będę naparzał tylko wojskiem, bo dobry gracz to wykorzysta i wygra bez problemu.

AD 3:
Wojska rekrutować można tylko w swoich osadach. Czyli Sarumanem w zdobytym Edoras nie zrekrutujesz wilczych jeźdzców. Zwróć przy tym uwagę, że ta zasada działa na korzyść wolnych ludów. Większość działań toczy się na ich terenie, tak więc łatwo uprawiać nimi "partyzantkę", stawiając wojska w niespalonych osadach i odbijając zajęte, a opuszczone przez maszerujące armie cienia twierdze. Sauron natomiast musi stale podciągać odwody i posiadać rezerwy w drugim rzucie, tak by móc uzupełniać straty i nie skończyć jak Hitler pod Stalingradem ;)

A tak w ogóle to gratuluję posiadania najlepszej gry ever i życzę dużo radości z odkrywania jej licznych niuansów!
varriv
Posty: 11
Rejestracja: 01 sty 2015, 11:52

Re: Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Post autor: varriv »

Dzięki Wielkie za odpowiedź. W sumie to wszystko co napisałeś jest na tyle logiczne, że ja sam już do większości takich wniosków po przeczytaniu instrukcji doszedłem. Jednak mój główny współgracz zawsze lubi sobie powymyślać nowe zasady kiedy zwyczajne wydają mu się nieco nieprzyjemne. Potrzebowałem drugiej opinii aby mu udowodnić, że jednak gramy odpowiednio a te zasady są właśnie po to aby Wolne Ludy mogły mieć jakiekolwiek szanse. No skoro Sauron niemal od początku może rekrutować jednostki a wprowadzenie do gry Sarumana jeszcze zwiększa trudność dla WL to jednak zasady są całkiem logiczne.

Ad 1
No cóz to będziemy grać zgodnie z zasadami rzutu kośćmi. Tylko wtedy wychodzi taka zabawna sytuacja, że jedna jednostka przy masie szczęścia może i dużo większą armię rozbić kiedy rzuty będą pomyślne. Ale co zrobić.

Ad 2.
Będę mojego towarzysza musiał jednak nakłonić do tego aby poświęcał część kości czy tego chce czy nie. To jeszcze jedno pytanie. Czy jak już odrzuci te kości na poszukiwnia to on musi poszukiwać pierścienia czy też może je tak zostawić w spokoju i pierścienia nie poszukiwać? Chyba nie?

Ad 3.

Co do ostatniego punktu to tutaj miałem najwięcej wątpliwości i dzięki za tak obrazowe wyjaśnienie problemu. Bo jemu chodziło o zasady panujące między innymi w grze Rome: Total War gdzie rekrutowało się jednostki te mniej wartościowe od razu na miejscu jak szła armia i on myślał, że tutaj też to tak funkcjonuje. Ale tutaj nie mamy tylko ludzi jak w Romw a całe masy orków i innych złych istot.

Rzeczywiście gra jest niesamowita. I przy planowaniu działań zajmuje dużo więcej czasu niż podane na pudełku 3 godziny. To jej zaleta. Nawet Horror w Arkham który to lubi rzucać kłody pod nogi tyle czasu czasami nie zajmuje.
Miałem jeszcze jedno pytanie odnośnie gry ale w tej chwili nie potrafię sobie przypomnieć czego ten problem dotyczył. Doceniam wszak już udzieloną mi pomoc w postaci wyjaśnień. Jak przypomnę sobie o co chciałem zapytać to wyedytuję posta i postaram się dodać to jeszcze jedno pytanie.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Post autor: sqb1978 »

Jeśli współgracz narzeka na zasady dla Cienia to warto zamienić się stronami. Zobaczy, że jest równie trudno i również są ciężkie dylematy :)

Cień na początku gry powinien skupić się na jak najszybszym doprowadzeniu do stanu wojny przynajmniej Mordoru oraz Isengardu. Poza tym nie może ułatwiać graczowi WL wejścia w stan wojny.

W tej grze bardzo dobrze jest ukazane to jak trudno jest zdobyć twierdzę i jak dużą trzeba mieć do tego przewagę aby zdobyć ją siłowo. Atak wymaksowaną armią na miasto jest podobny do emocji w Lotto: jesteś pewny wygranej dopóki nie zobaczysz wyników :P To sprawia, że uzupełnianie armii jest jedną z ważniejszych czynności w grze.

Generalnie gra jest tak złożona i głęboka, że po kilku porządnych rozgrywkach zaczynają się pojawiać zupełnie inne pomysły i strategie niż na początku. Właściwie każda kolejna rozgrywka przynosi nowe spojrzenie na grę i jeśli dołożyć do tego podobne odczucia po stronie przeciwnika, to ciężko o 2 podobne sesje.
varriv
Posty: 11
Rejestracja: 01 sty 2015, 11:52

Re: Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Post autor: varriv »

No właśnie mój kompan to jakoś się się nie kwapi do zagrania armiami dobra. Mam wrażenie, że zawsze chciał grać siłami zła bo nie trzeba tyle kombinować. Nie trzeba planować wyprawy Drużyny, rozdzielać towarzyszy i przesuwać ich w różne rejony i tak dalej. Mniej trzeba się nakombinować po prostu. Jak grasz cieniem to tylko zmieniasz wszystkie armie w stan wojny i wtedy lecisz jak przecinak po armiach dobra. A przynajmniej on tak myślę zakładał. Jak widzę po waszych wypowiedziach to wcale a wcale czsami mniej kombinowania nie ma po stronie zła.

Co do pytania które chciałem zadać już wcześniej to dotyczy pewnej informacji jaką znalazłem w komentarzach na jednej ze stron. Ktoś się wypowiadał, że każda niemal partia w którą on grał to ją Wolne Ludy wygrywały bo "Drużyna zawsze wyrzucała Pierścień" Nie do końca rozumiem co on chciał przez to powiedzieć. Nie było raczej nic o tym w instrukcji. Wyraźnie mówił o jego niszczeniu. Tak jakby można było podczas gry ukryć pierścień i albo tym sposobem wygrać albo po prostu się nim więcej nie przejmować. Według mnie to jakaś kompletna bzdura ale jako, że coś takiego się kiedyś pojawiło to pytam.

Dzięki raz jeszcze za odpowiedzi.
Stephan
Posty: 186
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20
Has thanked: 68 times
Been thanked: 44 times

Re: Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Post autor: Stephan »

Hmm, bo nie jestem pewien, czy dobrze zrozumieliście reguły poszukiwań. Otóż Sauron przeznacza ileś kości na pole poszukiwań, dokłada wszystkie wylosowane "oka"... i na tym jego aktywność w tym temacie się kończy. Resztę robi sama mechanika i nic więcej w zasadzie Twój współgracz nie musi robić, skupiwszy się już tylko na swoich hordach :) Oczywiście warto dodatkowo podesłać Frodowi Nazgula czy oddział wojska, by jeszcze uprzykrzyć Drużynie życie. A musicie uświadomić sobie jedno: czas gra na korzyść Cienia! Im dłużej Frodo zdąża do Orodruiny, tym więcej czasu ma Sauron na rozwinięcie w pełni swoich sił. A przecież - w przeciwieństwie do Wolnych Ludów - ma nieograniczone zasoby. Dlatego zamiast blitzkriegu i taktyki "na przecinak" rozsądniejsza, grając Cieniem, jest systematyczna wojna na wyczerpanie. Stąd tak ważne jest opóźnianie Drużyny Pierścienia!

A jeśli chodzi o "wyrzucenie Pierścienia" to musiałeś źle zrozumieć. Zapewne autor miał na myśli "wrzucenie", czyli zwycięstwo Wolnych Ludów poprzez zakończenie misji Froda sukcesem (nie wiem, czy to nie spojler, ale celem Hobbita było właśnie ciśnięcie Pierścienia w Szczeliny Zagłady;))
varriv
Posty: 11
Rejestracja: 01 sty 2015, 11:52

Re: Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Post autor: varriv »

Stephan czy byłbyś tak miły i w telegraficznym skrócie może wyjaśnił te zasady jakoś bardziej jasno niż to robi instrukcja? Bo ona jest tak napisana, że może służyć jako podkładka pod kubek a nie jako instrukcja do tak zawiłej gry. Oglądałem co prawda filmiki na youtubie instruktażowe ale najlepiej jakby ktoś raz a porządnie opisał w jakich momentach stosuje się poszukiwanie pierścienia. Bo same zasady w tym filmie były wystarczająco jasno wytłumaczone. Chodzi mi tylko o momenty kiedy tego elementu się używa. Bo chłopak na filmie on poszukiwał pierścienia na każdym początku tury chyba zawsze. A tego jak rozumiem nie używa się za każdym razem ale tylko wtedy jak drużyna się poruszy w poprzedniej turze? I obok pozostawiania kości w liczbie takiej samej ile razy poruszyła się drużyna pierścienia to można dołożyć własne do tego? Dlatego byłbym wdzięczny za usystematyzowanie tych reguł.
Stephan
Posty: 186
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20
Has thanked: 68 times
Been thanked: 44 times

Re: Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Post autor: Stephan »

Ano jasne, byłbym tak miły, ale małej złośliwości sobie jednak nie mogę odpuścić :wink: Bo widzę, że chcecie się brać za modowanie Wojny, a tu zgoła podstawowe reguły trza ogarnąć najpierw :D Sama instrukcja jest napisana, uwierz mi, bardzo dobrze, to znaczy ja nie wyobrażam sobie, że mogłaby być lepiej. Owszem, reguł jest całkiem sporo, są jednak logiczne oraz spójne i po kilku pierwszych, eksperymantalnych partiach wszystko zaczyna iść gładko, zaś czas rozgrywki z rzadka dochodził będzie do 2,5h.

Ad rem: mamy w turze sześć faz. Trzecia z nich to Faza Poszukiwań Pierścienia. Wówczas to gracz Cienia ma za zadanie położyć na Polu Poszukiwań wybraną przez siebie ilość kości akcji. Musi pamiętać, że nie może umieścić ich tam więcej, niż jest Towarzyszy w Drużynie Pierścienia (czyli max 7, bo Frodo i Sam nie są Towarzyszami, lecz Powiernikami) oraz że jeżeli w poprzedniej turze Drużyna ruszyła się przynajmniej raz lub wiecej, musi zostawić na Polu Poszukiwań co najmniej jedną kość.

Faza czwarta, kolejna, to rzut kośćmi akcji. Sauron turla wszystkie pozostałe kostki (te, które nie leżą na Polu Poszukiwań) i jeżeli na którejś wypadnie "oko" - dokłada ją na Pole Poszukiwań.

Faza piąta to samo mięsko, czyli Faza Akcji. Za każdym razem, gdy gracz Wolnych Ludów decyduje się, używszy kości z mieczykiem (bądź woli zachodu) poruszyć Drużyną, z automatu należy rozpatrzyć poszukiwania. W tym celu rzucamy tyloma kośćmi k6, ile kości akcji zostało uprzednio umieszczonych w Polu Poszukiwań. Jeżeli na przynajmniej jednej z tak rzuconych kości padł wynik "6" przyjmuje się, że poszukiwania zakończyły się sukcesem. Wówczas, aby sprawdzić jakież to Drużyna napotkała przeciwności losu, losujemy żeton poszukiwań i rozpatrujemy go, ale to już zupełnie inna historia ;)

W skrócie: rzut poszukiwań wykonujemy za każdym razem, gdy Drużyna próbuje iść naprzód. Jeżeli siedzi na tyłku, nie rzucamy, no, chyba że Sauron zagra jakąś wredną kartę typu "Patrol orków" czy inne "Macki w ciemności" :wink: Mam nadzieję, że nieco rozjaśniłem sprawę.
varriv
Posty: 11
Rejestracja: 01 sty 2015, 11:52

Re: Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Post autor: varriv »

No i dzięki wielkie ponownie za wyjaśnienie dokładnie jak to wygląda. W instrukcji to było tak zawile napisane, że nie szło tego dokładnie zrozumieć. Ale instrukcje do gier tak już mają. Instrukcje często mają napisane po 5 zdań do jednej reguły a spokojnie by mogli to w jednym lepiej napisanym zdaniu zawrzeć esencję tego co opisują i by było dużo bardziej zrozumiałe. My i tak graliśmy mniej więcej dobrze ale chodziło nam o opisanie momentów dokładnie kiedy następują poszukiwania pierścienia.
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Post autor: Leszy2 »

To co napisał varriv, to nie wszystko. Należy pamiętać, że za każdym razem gdy wykorzystujesz kość akcji aby poruszyć drużynę (ale nie aby ukryć drużynę), po zakończeniu ruchu umieszcza tę kość w polu poszukiwań. Oznacza ona, że przy następnym ruchu drużyny w tej turze, gracz Cienia za sukces uznaje i "6" i "5". Przy dwóch niebieskich kościach w polu poszukiwań, dochodzą "4" itd. (str. 37 i 41)
I to nie wszystko.
Gdy Drużyna Pierścienia, znajduje się na polu, na którym znajduje się jeden lub więcej poniższych elementów:
- twierdza kontrolowana przez Cień
- armia Cienia
- Nazgul
to po wykonaniu rzutu poszukiwań, za każdy spełniony warunek z powyższych, gracz Cienia może przerzucić po jednej kości na której nie uzyskał sukcesu. (str. 41)

To naprawdę super gra. Też na początku próbowałem wprowadzać jakieś modyfikacje, aby poprawić balans gry, ale ostatecznie uznałem, że balans najlepiej poprawia doświadczenie i trzymanie się oryginalnych zasad.
Leszy2
Posty: 555
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Wojna o Pierścień-zasady bitew/rekrutacji i pierścień

Post autor: Leszy2 »

Sorry, oczywiście to co napisał Stephan.
ODPOWIEDZ