Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 324
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: AiS »

Czy możecie zweryfikować, czy dobrze interpretuję setup niemieckich jednostek ze scenariusza 1. (Partisans)?

Sowietów rozmieszczam na podanych hexach - sprawa jasna. Niemcy w początkowym ustawieniu mają magiczne słowo "enter" czyli rozumiem, że nie rozmieszczam ich na zachodniej krawędzi mapy jako ustawienie początkowe tylko wprowadzam ich jednostki - aktywując je jedna po drugiej - rozgrywając już naprzemiennie tury z Sowietami (czyli pojawienie się na mapie to zużycie pierwszego AP z puli jednostki)
Mam rację?
Awatar użytkownika
kaimada
Posty: 1128
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:58
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 27 times
Been thanked: 126 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: kaimada »

Grałem wczoraj i dokładnie tak mi wytłumaczono.
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: ozy »

AiS pisze:Mam rację?
Masz. :)
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 324
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: AiS »

Wielkie dzięki...

Ale mam kolejne wątpliwości, a instrukcja raczej ich nie wyjaśnia (lub kurza ślepota mnie ogarnęła):
1. czy można atakować jednostkę, do której linia widoczności przecina pole z inną jednostką (wrogą/własną)?
2. jeżeli 1=tak: czy jednostki (własne/wrogie) będące na linii strzału są "dotknięte" atakiem na jednostkę za nimi?
2. czy jednostki (zwłaszcza pojazdy) zasłaniają LOS?
oczywiście wszędzie mowa o tej samej wysokości terenu

Obstawiam, że:
1= tak
2= nie
3= nie
Mam rację?
Jahoss666
Posty: 17
Rejestracja: 24 maja 2016, 09:44

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: Jahoss666 »

Odpowiedz na Twoje pytanie obstawiam jako:

...6.0 Linia Strzału (LS)
Jednostki nie blokują LS.

...15.6 Pojazdy Jako Osłona
Pojazdy zapewniają przyjaznym, nietransportowanym, nieobciążonym pieszym oddziałom znajdującym się na tym samym heksie +1 do MODYFIKATORA OBRONY (MO). Piesze oddziały nie muszą poruszać się ostrożnie wykonując ruch grupowy razem z pojazdem. Np. STRZELCY PORUSZAJĄ SIĘ W GRUPIE Z CZOŁGIEM O JEDEN HEKS W KIERUNKI WROGA. STRZELCY NIE SĄ TRANSPORTOWANI WIĘC ICH OBRONA JEST ZWIĘKSZONA O 1MO, a żeton oddziału jest kładziony pod żeton czołgu.

A co do trzeciego pytania to obstawiałbym, że pojazdy zasłaniają LO... Przecież one są czasami tak duże jak drewniane domki na rosyjskim stepie. Doda to trochę realizmu do gry i więcej kombinacji. Nie doczytałem się w instrukcji o tym problemie prócz tego co napisałem powyżej.

A JA MAM PYTANIE INNE:
T34 wyjeżdza zza lasu i napotyka PAK38, który trafia go i unieszkodliwia mu armatę przez co nie można atakować czołgiem. Jednak załoga czołgu nie rezygnuje z walki i prze na wprost taranem na armatę Pak38.
Pytanie brzmi czy jest możliwe tratowanie jednostki? W instrukcji doczytałem się tylko:
... 14.3 Przejazd Przez Wrogi Teren
Pojazdy mogą wjeżdżać na, oraz przejeżdżać przez heksy zajęte przez przyjazną lub wrogą jednostkę. Jeśli pojazd jedynie przejeżdża przez heks nie zatrzymując się na nim na końcu swej tury, nie może on być związany przez przeciwnika WALKĄ W ZWARCIU.
Awatar użytkownika
yasioo
Posty: 28
Rejestracja: 15 lip 2013, 18:54
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: yasioo »

AiS pisze:3. czy jednostki (zwłaszcza pojazdy) zasłaniają LOS?
oczywiście wszędzie mowa o tej samej wysokości terenu
Obstawiam, że:
3= nie
Mam rację?
Dobrze obstawiasz. Tak jak już dobrze zauważył Jahoss666:
Jahoss666: pisze:6.0 Linia Strzału (LS)
Jednostki nie blokują LS.
W polskim tłumaczeniu pojęcie jednostki (eng. unit) odnosi się do każdego rodzaju żetonu, który przesuwamy. Może być to piechota, działo, wóz konny, czołg itp. Oczywiście żetony umocnień się w tym pojęciu nie zawierają chociaż także nie blokują Linii Strzału.
W takim razie odpowiedzią jest: pojazdy (ponieważ są jednostkami) nie zasłaniają Linii Strzału.
Jahoss666: pisze:A JA MAM PYTANIE INNE:
T34 wyjeżdza zza lasu i napotyka PAK38, który trafia go i unieszkodliwia mu armatę przez co nie można atakować czołgiem. Jednak załoga czołgu nie rezygnuje z walki i prze na wprost taranem na armatę Pak38.
Pytanie brzmi czy jest możliwe tratowanie jednostki?
Skoro uszkodzenie nie modyfikuje (blokuje) możliwości poruszania się pojazdu, to oczywiście możesz jechać przez teren wroga tak jak jest to opisane w pkt. 14.3. Tratowaniem bym tego jednak nie nazwał, ponieważ przeciwnikowi nie dzieje się żadna krzywda. To fakt - w CoH brakuje możliwości overrun'a. Zawsze można wymyślić sobie jakieś domowe zasady :)
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: maciejo »

Podstawowe pytanie.
Czy oddział Piechoty w ramach swojej jednej akcji może poruszyć się o kilka heksów czy tylko o jeden.
Przykład z polskiego tłumaczenia:


Obrazek

W przykładzie powyżej (rys nr 9) wyraźnie jest napisane że po każdym wejściu Niemców na nowy Hex uaktywnia się Ruski oddział.
W kilku filmach prezentujących na YouTubie widziałem jak goście poruszają się naraz o kilka heksów w czasie swojej akcji
Jak to jest dokładnie,proszę o pomoc.
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2266
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 394 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: Leviathan »

Wejście na każdy kolejny heks to oddzielna akcja.
Ostatnio zmieniony 19 wrz 2019, 15:29 przez Leviathan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: maciejo »

Leviathan pisze: 19 wrz 2019, 12:48

Wejście na każdy kolejny heks to oddzielna akcja.
Czyli po każdej mojej akcji ruchu (wejścia) na nowy Hex przeciwnik MUSI wykonać jakakolwiek akcje, spasować lub się wstrzymać ,czy tak ?
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2266
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 394 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: Leviathan »

Po wejściu na każdy kolejny heks (można iść o kilka jeżeli wystarczą nam na to punkty akcji) przeciwnik może skorzystać z możliwości zareagowania. Nie będzie wykonywać akcji tylko może skorzystać z "opportunity fire".
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: maciejo »

Leviathan pisze: 19 wrz 2019, 15:34 Po wejściu na każdy kolejny heks (można iść o kilka jeżeli wystarczą nam na to punkty akcji) przeciwnik może skorzystać z możliwości zareagowania. Nie będzie wykonywać akcji tylko może skorzystać z "opportunity fire".
Powiem szczerze że nie umiem tego załapać, gdzieś zablokowało i tyle :P

Masz na myśli te akcję :
"2.Opportunity Action: Take any one action with any fresh unit that is not the activated unit. Mark the unit as spent after it has taken the one action."

Czy fakt wejścia jednostki na to same pole gdzie aktualnie znajduje się wroga jednostka:
"7.7.3 Wspólny Heks i Walka w Zwarciu (WWZ)
Jednostki mogą przemieszczać się na heks już zajęty przez wroga.
W swojej turze gracz może, ale nie musi, nawiązać z wrogiem walkę w zwarciu. WWZ wymaga wykorzystania PA, PAR, akcji szansy lub akcji karty. Jeśli wroga jednostka przetrwała atak,
może w swojej turze wykonać kontratak (także WWZ) lub wycofać się przy użyciu PA, PAR, akcji szansy lub akcji karty.
"
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: Olgierdd »

Opportunity Fire to również akcja, także to nic nie zmienia dla poruszającej się jednostki. Co do zasady poruszenie się na nowy heks to cała akcja, po której wróg wykonuje swoją turę. Wyjątkiem są pojawiające się później pojazdy, które mogą w pewnych warunkach poruszyć się o kilka heksów w ramach jednej akcji, niemniej piechoty dodatkowe ruchy nie dotyczą.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: maciejo »

Olgierdd pisze: 19 wrz 2019, 22:27 Opportunity Fire to również akcja, także to nic nie zmienia dla poruszającej się jednostki. Co do zasady poruszenie się na nowy heks to cała akcja, po której wróg wykonuje swoją turę. Wyjątkiem są pojawiające się później pojazdy, które mogą w pewnych warunkach poruszyć się o kilka heksów w ramach jednej akcji, niemniej piechoty dodatkowe ruchy nie dotyczą.
Dzięki, tak przypuszczałem ale filmy poglądowe na YT pokazują coś całkiem innego.
Wszyscy bez wyjątku "nauczyciele" wykonują od razu ruchy o kilka Heksów :?
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: Olgierdd »

A mógłbyś wrzucić jeden filmik przykładowy? Bo skoro tak robią, to trochę zwątpiłem w swoją znajomość zasad :D
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2266
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 394 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: Leviathan »

Sczytałem ponownie zasady do 2 edycji i: wejście na każdy kolejny heks to oddzielna akcja, a więc po przemieszczeniu o jedno pole, przekazujemy pałeczkę przeciwnikowi, który może wykonać jedną akcję - np. spasować. Nie można ruszać się od razu o dwa heksy.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: maciejo »

Leviathan pisze: 20 wrz 2019, 07:50 Sczytałem ponownie zasady do 2 edycji i: wejście na każdy kolejny heks to oddzielna akcja, a więc po przemieszczeniu o jedno pole, przekazujemy pałeczkę przeciwnikowi, który może wykonać jedną akcję - np. spasować. Nie można ruszać się od razu o dwa heksy.
Dzięki,nie mogło być inaczej :D
Mógłbyś proszę jeszcze mi wyjaśnić co to dokładnie Opportunity Fire.
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Conflict of heroes: Awakening the Bear 2nd ed.

Post autor: maciejo »

Leviathan pisze: 20 wrz 2019, 07:50 Sczytałem ponownie zasady do 2 edycji i: wejście na każdy kolejny heks to oddzielna akcja, a więc po przemieszczeniu o jedno pole, przekazujemy pałeczkę przeciwnikowi, który może wykonać jedną akcję - np. spasować. Nie można ruszać się od razu o dwa heksy.
Dzięki,nie mogło być inaczej :D
Mógłbyś proszę jeszcze mi wyjaśnić co to dokładnie Opportunity Fire.
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
ODPOWIEDZ