XCOM

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
c08mk
Posty: 2459
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: XCOM

Post autor: c08mk »

Tłumacznie:

Jeżeli obydwoje żołnierz i zadanie posiadają pasujące wyspecjalizowane ikony, Squad Leader rzuca jedną dodatkową kością podczas rozwiązywania zadania.

Teraz się zapytaj:

Jeżeli nie?

Jeżeli obydwoje żołnierz i zadanie nie posiadają pasujących wyspecjalizowanych ikon, Squad Leader nie rzuca dodatkową kością podczas rozwiązywania zadania (czyli rzuca normalnie tak jak przy niewyspecjalizowanych).

I dalej w skrócie:
Aby przydzielić żołnierza do zadania, obydwoje muszą mieć pasującą ikonę umiejętności.
...
Niektóre ikony umiejętności mają złotą ramkę ...

Czyli dalej to jest taka sama ikona, tyle że ma złotą ramkę.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: XCOM

Post autor: Curiosity »

+1 c08mk
Dla mnie jest to oczywiste.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Szaweł
Posty: 1897
Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: XCOM

Post autor: Szaweł »

A ja nauczyłem się, że jeśli coś stoi jak byk w instrukcji (szczególnie w przypadku FFG) to jest oczywiste, a jeśli nie stoi nie jest. Oczywiście, mogę się mylić i w tym przypadku nawet byłoby mi to na rękę, ale mimo wszystko wolę sprawdzić.
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
c08mk
Posty: 2459
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: XCOM

Post autor: c08mk »

Niestety nie mam angielskich wersji kart więc pojawiło się pytanie jak gracie teksty kart typu np. Laboratorium, a konkretnie jak rozumieć "każdy".

Odrzuć 1 artefakt -> Dodaj 1 kość XCOM do każdego rzutu podczas zadania badawczego. Limit raz na zadanie.

Według tego co odczytuję z tej karty to dodaję 1ną kość do każdego rzutu podczas jednego zadania. Czyli jeżeli mam przydzielonego 1go naukowca to rzucam 2ma kośćmi XCOM dopóki naukowcy się nie wyczerpią lub dopóki nie wykonam zadania (albo sam tego zadania nie przerwę).

Takich kart jest jeszcze kilka np. Moduł śledzenia UFO z limitem 2 razy na rundę czy Strzelanie w biegu (limitem są szturmowcy których przydzielimy).
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: XCOM

Post autor: sirafin »

Zgadza się.
Laboratory
Asset - Chief Scientist
Resolution Phase
Discard 1 salvage >
Add 1 XCOM die to each roll
during a research task. Limit
once per task.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
c08mk
Posty: 2459
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: XCOM

Post autor: c08mk »

Dzięki.
Wygląda na to że te technologie są dużo lepsze niż myślałem : )
Za pierwszym razem grałem źle, później albo nie miałem tych technologii albo nie miałem czym płacić, dopiero teraz wyszła wątpliwość.
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: XCOM

Post autor: mig »

1. Naukowiec w ramach badań dobiera sześć kart a nie do sześciu kart na rękę, tak?
2. Czy karty na ręce naukowca dobrane w poprzednich rundach kiedykolwiek spadają do odrzuconych (czy tylko jeśli kryzys tak stanowi)?
3. Co z nieukończonymi technologiami? Zostają do kolejnej rundy, tak? Mogę się ich jakoś pozbyć - np. dobrowolnie odrzucić i zacząć wymyślanie czegoś innego w akcji "rozpoczęcie badań I/II/III"?
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: XCOM

Post autor: Curiosity »

My zawsze dobieraliśmy DO 6 kart.

Nieukończone technologie nie spadają, również nie spadają z nich sukcesy, ale naukowców trzeba (chyba) przydzielać od nowa. Możesz je dowolnie odrzucać, wedle woli.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: XCOM

Post autor: mig »

Curiosity pisze:My zawsze dobieraliśmy DO 6 kart.

Nieukończone technologie nie spadają, również nie spadają z nich sukcesy, ale naukowców trzeba (chyba) przydzielać od nowa. Możesz je dowolnie odrzucać, wedle woli.
Dzięki.
Jak rozumiem nieukończone technologie są odrzucane na stos odrzuconych a nie do ręki? A mogę w dowolnym momencie odrzucić na stos odrzuconych kartę technologii z ręki?
Przydzieleniem do badań można dołożyć samych naukowców do nieukończonego zadania albo położyć nową kartę technologii (na puste miejsce lub odrzucając nieukończoną z tego miejsca) oraz przydzielić tam naukowców?
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
c08mk
Posty: 2459
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: XCOM

Post autor: c08mk »

1. Na stos odrzuconych technologii, możesz odrzucić karty z ręki tylko używając karty zasobu naukowca. Sam z siebie nie możesz.

2. Tak, albo kładziesz kartę i naukowców na puste miejsce, albo odrzucasz niedokończoną technologię i kładziesz w jej miejsce.
adman
Posty: 242
Rejestracja: 05 sty 2015, 12:22
Lokalizacja: k/Olsztyna
Been thanked: 18 times

Re: XCOM

Post autor: adman »

W instrukcji papierowej 'XCOM-Opis gry' jest błąd w opisie akcji czasowych: "przydziel do badań I".
"Główny naukowiec bierze także maksymalnie sześciu naukowców ze swojej rezerwy i umieszcza ich na planszy, obok wybranej karty technologii."
Podczas gdy już w aplikacji jest to trzech naukowców.

Teraz pytania:

1. na jakiej zasadzie wybieramy plan inwazji na początku gry?
dowolnie z aplikacji, czy losując kartę i zaznaczając wybór w aplikacji?

2. "Kapitan oddziału bierze karty wrogów wskazane w aplikacji i tasuje w celu utworzenia talii wrogów."
znaczy się bierzemy te konkretne postacie, czy te rodzaje postaci?
np. wszystkie sektoidy, wszyscy przybysze itd. czy tylko po jednym?

3. COFNIJ JEDNOSTKI DO REZERW
"Wszystkie jednostki przydzielone do zadań lub umieszczone na kartach, za wyjątkiem żołnierzy przydzielonych do misji, wracają do rezerw. W chwili przenoszenia z planszy do rezerwy wyczerpane satelity i naukowcy nie są odświeżani. Pozostają oni wyczerpani i nie mogą być wykorzystywani w kolejnej rundzie."
- Czy jednostki przydzielone do zadań to także Interceptory?
- Jak przenieść część przydzielonych do misji jednostek do rezerwy?

4. Jeśli karta kryzysu każe odrzucić kartę zbadanej technologii a dzieje się to np. w pierwszej rundzie, gdy jeszcze żadna technologia nie jest zbadana to odrzucamy coś czy nie?
sprzedam: duzy zestaw x-wing 1.0 i inne wynalazki
kupię: dodatek do gears of war...
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: XCOM

Post autor: Curiosity »

2. Bierzemy wszystkich obcych danego typu.
3. Tak, interceptory również są jednostkami przydzielonymi do zadań. Żołnierzy z misji - jeśli chcesz - po prostu zdejmujesz z misji i cofasz do rezerwy (w dowolnej liczbie).
4. My graliśmy tak, że nic się nie odrzucało.
Ostatnio zmieniony 06 sie 2015, 12:41 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
adman
Posty: 242
Rejestracja: 05 sty 2015, 12:22
Lokalizacja: k/Olsztyna
Been thanked: 18 times

Re: XCOM

Post autor: adman »

Curiosity pisze:3. Tak, interceptory również są jednostkami przydzielonymi do zadań. Żołnierzy z misji - jeśli chcesz - po prostu zdejmujesz z misji i cofasz do rezerwy (w dowolnej liczbie)
a w instrukcji jest:
"Wszystkie jednostki przydzielone do zadań lub umieszczone na kartach, za wyjątkiem żołnierzy przydzielonych do misji, wracają do rezerw. W chwili przenoszenia z planszy do rezerwy wyczerpane satelity i naukowcy nie są odświeżani. Pozostają oni wyczerpani i nie mogą być wykorzystywani w kolejnej rundzie."
sprzedam: duzy zestaw x-wing 1.0 i inne wynalazki
kupię: dodatek do gears of war...
c08mk
Posty: 2459
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: XCOM

Post autor: c08mk »

Curiosity pisze:Chodzi o to, że ściąganie żołnierzy z misji jest dobrowolne a nie obowiązkowe. Nie chcesz to nie ściągasz, chcesz jednego, dwoch, czy wszystkich - to ściągasz.
Aż przeglądnę instrukcję bo do tej pory grałem, że żołnierzy z misji ściągać nie można było. Ewentualnie można było ich ściągnąć czy przesunąć przy pomocy technologi czy zasobów.

Pamiętam też wątek z BGG gdzie gracz pytał o sytuację gdzie miał przydzielonych żołnierzy do misji (której nie mógł zrobić) i nie wiedział jak ich ściągnąć i właśnie rada była żeby używał technologii i zasobów.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: XCOM

Post autor: Curiosity »

Hmmm...
Aż specjalnie przejrzałem jeszcze raz FAQ i faktycznie, nic tam takiego nie ma. Na razie wykreślam ten fragment mojej wypowiedzi, poszukam za to jeszcze na BGG, może tam było to wyjaśnione?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: XCOM

Post autor: sirafin »

Gra wpadła mi w ręce dopiero kilka dni temu, ale po zapoznaniu się z zasadami odniosłem wrażenie, że na koniec rundy nie można zdejmować żołnierzy z misji. Taka możliwość pojawia się dopiero w następnej rundzie w fazie czasowej, kiedy to główny oficer może wysłać satelity na kartę Centrum Kontroli Misji, aby przesuwać jednostki z planszy do rezerw. Dobrowolne cofanie żołnierzy na koniec rundy jest zresztą niezbyt logiczne, po co miałbym wybierać, żeby na tej misji zostali, skoro cofnięcie wszystkich do rezerw ZAWSZE byłoby korzystniejsze?
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
minnen
Posty: 128
Rejestracja: 05 lut 2014, 07:00
Lokalizacja: Warka
Been thanked: 3 times

Re: XCOM

Post autor: minnen »

Moje pytanie odnośnie znacznika zagrożenia podczas wykonywania misji:
(może łatwiej na przykładzie)

Wykonuję misję:
1.zadanie pierwsze, rzut pierwszy (zagrożenie 1): 0 sukcesów, brak porażki, przesuwam znacznik zagrożenia na 2
2.zadanie pierwsze, rzut drugi (zagrożenie 2): wszystkie wymagane sukcesy, brak porażki, czy przesuwam znacznik zagrożenia na 3???
3.zadanie drugie, rzut pierwszy - j.w. zagrożenie będzie teraz wynosić 2 czy 3?

Teoretycznie, almanach mówi, że PO KAŻDYM rzucie przesuwamy znacznik (czyli nie istotne czy kończącym zadanie w misji czy nie?), więc skłaniałbym się raczej ku trójce w punkcie trzecim, ale mam nadzieję że mnie poprawicie bo grając według mojej interpretacji jest już masakrycznie trudno - wynikałoby z tego, że (oczywiście przy założeniu że każdy rzut jest szczęśliwy) trzecie zadanie w misji wykonujemy już na poziomie zagrożenia 3.
c08mk
Posty: 2459
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: XCOM

Post autor: c08mk »

minnen pisze:Moje pytanie odnośnie znacznika zagrożenia podczas wykonywania misji:
(może łatwiej na przykładzie)

Wykonuję misję:
1.zadanie pierwsze, rzut pierwszy (zagrożenie 1): 0 sukcesów, brak porażki, przesuwam znacznik zagrożenia na 2
2.zadanie pierwsze, rzut drugi (zagrożenie 2): wszystkie wymagane sukcesy, brak porażki, czy przesuwam znacznik zagrożenia na 3???
3.zadanie drugie, rzut pierwszy - j.w. zagrożenie będzie teraz wynosić 2 czy 3?

Teoretycznie, almanach mówi, że PO KAŻDYM rzucie przesuwamy znacznik (czyli nie istotne czy kończącym zadanie w misji czy nie?), więc skłaniałbym się raczej ku trójce w punkcie trzecim, ale mam nadzieję że mnie poprawicie bo grając według mojej interpretacji jest już masakrycznie trudno - wynikałoby z tego, że (oczywiście przy założeniu że każdy rzut jest szczęśliwy) trzecie zadanie w misji wykonujemy już na poziomie zagrożenia 3.
Tak jak piszesz, znacznik zagrożenia przesuwa się (w podanym przykładzie na pole nr 3).
Znacznik zagrożenia przesuwa się gdy rzucasz kostką. Jeżeli nie rzucasz (np. dzięki technologi) znacznik nie przesuwa się.
Podczas wykonywania misji oraz podczas obrony bazy poziom zagrożenia nie resetuje się do jedynki.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: XCOM

Post autor: sirafin »

Potwierdzam. Dlatego technologie zapewniające dodatkowy sukces są mega przydatne, żeby przed rzutem zabijać wrogów (broń) i odhaczać zadnie misji (SHIV), bez zwiększania zagrożenia.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
c08mk
Posty: 2459
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: XCOM

Post autor: c08mk »

sirafin pisze:Potwierdzam. Dlatego technologie zapewniające dodatkowy sukces są mega przydatne, żeby przed rzutem zabijać wrogów (broń) i odhaczać zadnie misji (SHIV), bez zwiększania zagrożenia.
Ponieważ SHIV może położyć jeden żeton na zadaniu misji to może też położyć 1 żeton sukcesu na wrogu z misji.
opis s.12 pisze:Każda karta misji składa się z trzech osobnych zadań,
które Kapitan oddziału musi realizować w kolejności od
lewej do prawej. Zadanie na misji składa się z 1-3 symboli
umiejętności lub z wroga.
CTR69
Posty: 18
Rejestracja: 15 maja 2014, 01:50

Re: XCOM

Post autor: CTR69 »

Może głupie pytanie, ale czy karty typu "Przekaźnik satelitarny" - Wyczerp tę kartę -> Przerzuć kość obcych. Może stosować tylko główny oficer, tzn. wykorzystać umiejętność tej karty tylko przy rzutach które sam wykonuje, czy może pomóc np. Dowódcy podczas felernego rzutu?
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: XCOM

Post autor: sirafin »

Może pomóc komukolwiek.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Duinhir
Posty: 29
Rejestracja: 25 kwie 2013, 07:48

Re: XCOM

Post autor: Duinhir »

Hej.
Szukałem odpowiedzi po necie, ale nie znalazłem.

Pytanie:
Za pomocą karty skyranger, mogę usunąć kryzys tylko z wierzchu puli kryzysów, czy mogę przejrzeć wszystkie karty przydzielone przez Dowódcę i wybrać jeden?
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: XCOM

Post autor: sirafin »

Dowolną kartę z puli kryzysów. Gdyby to miała być karta z wierzchu, to byłoby to dodatkowo wyszczególnione (jak np. na karcie "Mamy sposoby").
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Duinhir
Posty: 29
Rejestracja: 25 kwie 2013, 07:48

Re: XCOM

Post autor: Duinhir »

Wątpliwość nasunęła mi się po przeczytaniu jednego punktu w faq'u:

"Czy Dowódca może podejrzeć zakrytą kartę kryzysu, jeśli planem inwazji jest "infiltracja"? A co, jeśli Kapitan oddziału chce użyć karty zasobu "Skyranger?"". Dowódca nie może jej podejrzeć zanim przyjdzie pora na rozpatrywanie kryzysów, więc Kapitan musi odrzucić ją w ciemno.

Ten zapis były sprzeczny ze stwierdzeniem, że mogę przejrzeć talię i wybrać dowolny kryzys. Raczej skłaniałbym się ku opcji, że mogę wierzchni tylko odrzucić (mogę go podejrzeć), a w przypadku wspomnianej infiltracji robię to w ciemno.

Co sądzisz o tym?


Drugie pytanie, też na potwierdzenie przypuszczeń.
W przypadku kart technologii, gdzie mogę postawić żołnierza, aby dał mi bonus, np.: strzelanie w biegu lub reanimacja. Jestem ograniczony tylko do 1 żołnierza, czy mogę położyć tylu ilu mam i za każdego dostanę bonus? Jestem zdania, że bez limitu, bo tak samo działa węzeł satelitarny przy przesuwaniu jednostek ufo na planszy. Czyli jedna satelita jedno ufo.
ODPOWIEDZ