A Game of Thrones 2ed / Gra o tron 2ed LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
bubu
Posty: 605
Rejestracja: 21 lut 2014, 15:16
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: bubu »

Dzięki za odpowiedź.
Księga zasad przeczytana. Niestety, szczegóły mi ciężko do głowy wchodzą gdy brak obrazu całości. A skorowidzowa forma księgi mi tego nie ułatwia.
Ale jak ogarnę podstawy to szczegóły sobie doczytam.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 549 times
Been thanked: 281 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: Atamán »

Obraz całości można sobie wyrobić oglądając tutorial. Ew. pierwszą grę można zagrać z ryzykiem, że mogą pojawić się błędy, a po takiej grze przeczytać dokładnie kompletną księgę zasad, by wychwycić co poszło dobrze, a co źle.

Ja pamiętam, że podczas pierwszych kilku gier miałem czasami problemy z zasadami i w czasie gry albo sprawdzaliśmy w instrukcji albo - jak nie mogliśmy znaleźć - podejmowaliśmy decyzję na bieżąco (aby gra toczyła się dalej). Taki problem, którego nie udało się szybko mi znaleźć miałem np. z Makowym Mlekiem ("traktuj pole tesktowe karty jako puste) zagranym na Daenerys, podczas gdy na stole był smok dający jej Renomę. Nie wiedzieliśmy, czy taka Renoma - dana z efektu innej karty - zostaje, czy też Makowe Mleko również i ją usuwa (teraz już wiem, że taki efekt dalej działa, to ten smok musiałby dostać Makowe Mleko, by Deanerys straciła Renomę). Po 2,3 grach przeczytałem ponownie kompletną księgę zasad i nie tylko wyjaśniłem to, co było wątpliwe, ale odkryłem też i inne błędy, które robiłem.
Awatar użytkownika
ahrian
Posty: 311
Rejestracja: 26 cze 2013, 00:36

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: ahrian »

koleżanki i koledzy, krótkie pytanie odnośnie karty jednego z wilkorów - Szarego Wichra. napisane jest AKCJA WYZWANIA - to znaczy, że ta akcja jest aktywowana zamiast wyzwania czy w jego trakcie? wilkor o którego pytam może w ramach tej akcji uklęknąć, aby zabić przeciwnika o sile 1 lub o sile 2, jeśli Robb Stark jest w grze. innymi słowy - sama akcja czy punkty siły do wyzwania plus akcja? graliśmy, że sama akcja, bo przecież trzeba uklęknąć, żeby ją odpalić, ale wolę mieć pewność.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 549 times
Been thanked: 281 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: Atamán »

Akcja Wyzwania oznacza, że zdolność taką można aktywować tylko i wyłącznie w fazie wyzwań (i tylko w oknie akcji). Popatrz na strukturę fazy wyzwań w Kompletnej Księdze Zasad. Możesz aktywować zdolność Szarego Wilka po tym, gdy faza wyzwań się rozpocznie, ale zanim jakiekolwiek wyzwanie zostanie zainicjowane, możesz aktywować po tym, gdy któryś z graczy zainicjował wyzwanie wybierając cel, typ wyzwania i atakujących, możesz aktywować po tym, gdy obrońca wybierze obrońców albo po zakończeniu i rozpatrzeniu wyzwania. Niezależnie od tego, kiedy chcesz dokonać takiej aktywacji, by tego dokonać, Szary Wilk musi uklęknąć, by aktywować swoją zdolność.

Jeśli pytasz o to, czy Szary Wilk może jednocześnie brać udział w wyzwaniu i korzystać ze swojej zdolności w tej samej turze, to normalnie nie jest to możliwe, gdyż zarówno deklaracja jako atakującego, deklaracja jako obrońcy oraz aktywacja jego zdolności wymagają, by Szary Wilk uklęknął. Zatem bez efektów w typu "powstań" lub "nie klękaj przy deklarowaniu jako obrońca/atakujący" nie uda się jednocześnie skorzystać ze zdolności, jak i użyć jego siły w wyzwaniu.
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: sqb1978 »

Może mi ktoś wyjaśnić 2 cześć zdolności Łaskotka? "Uklęknij Łaskotkiem, aby odrzucić wierzchnią kartę z talii przeciwnika. Następnie możesz wybrać 1 kopię danej karty i odrzucić ją z gry."

Początkowo zrozumiałem to tak: odrzucam jedną kartę przeciwnikowi i następnie jeśli taka karta występuje w grze to mogę ją wybrać i odrzucić.
Tylko co to znaczy kopia? karta z tą samą nazwą co ta odrzucona? Powiedzmy, że odrzucona karta to Sansa. Czyli mogę odrzucić z gry przeciwnikowi Sansę jeśli ma ją wyłożoną?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 549 times
Been thanked: 281 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: Atamán »

Po raz kolejny polecam kompletną księgę zasad:
Kopia (karty)
Kopia karty jest defiiowana przez jej nazwę: dowolną
kartę o tym samym tytule uznaje się za kopię,
niezależnie od typu karty, tekstu, ilustracji i innych
cech kart(y).
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: sqb1978 »

No please... czytałem i pytam tu dlatego, że instrukcje mi tego nie pojaśniły. Więc powtarzam pytanie odnośnie "możesz wybrać 1 kopię danej karty":
kopię danej karty oznacza kopię tej odrzuconej? Jeśli tak, to bardzo niezgrabnie to przetłumaczone, bo można było napisać "możesz odrzucić z gry 1 kopię tej karty".
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4129
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: tomb »

W razie wątpliwości warto sprawdzić wersję oryginalną. Odrzucasz kopię tej samej karty.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: sqb1978 »

O super! dzięki za tego linka :)
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 549 times
Been thanked: 281 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: Atamán »

A, to przepraszam. Z treści posta wnioskowałem, że problem jest ze słowem kopia.

Przy okazji zauważyłem, że w angielskiej instrukcji na nazwę karty zawsze jest używane słowo "title", podczas gdy w polskiej wersji czasami jest użyte słowo "nazwa", a czasami "tytuł".
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: sqb1978 »

Atamán pisze:A, to przepraszam. Z treści posta wnioskowałem, że problem jest ze słowem kopia.
W sumie to ja przepraszam, bo czepiam się detalu, a jak teraz sprawdziłem, to sam nie wyraziłem się wystarczająco precyzyjnie za pierwszym razem.
Niemniej dzięki za odpowiedź :)

Ta baza danych z angielskimi tekstami to super sprawa, już kilka innych wątpliwoście rozwiałem :)
Carmash
Posty: 419
Rejestracja: 13 sty 2016, 08:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: Carmash »

Czy w dowolnym wyzwaniu można kleknąć jedynie jedną postacią, przeciwko powiedzmy trzem, aby uniknąć w ten sposób niebronionego wyzwania i zablokować przeciwnikowi możliwość otrzymania dodatkowego żetonu władzy? Bo jak rozumiem, mogę także wyzwania nie bronić w ogóle?

Po wygraniu wyzwania militarnego zgodnie z punktami roszczeń na karcie fabuły zabijam określoną ilość postaci. Czy mój przeciwnik dokonuje wyboru jedynie pośród broniących się postaci, czy też wszystkich dostępnych w jego strefie z postaciami wyłożonymi na stole?

Varys - czy ta karta po usunięciu w fazie dominacji naprawdę usuwa wszystkie postaci ze stołu?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 549 times
Been thanked: 281 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: Atamán »

Carmash pisze:Czy w dowolnym wyzwaniu można kleknąć jedynie jedną postacią, przeciwko powiedzmy trzem, aby uniknąć w ten sposób niebronionego wyzwania i zablokować przeciwnikowi możliwość otrzymania dodatkowego żetonu władzy? Bo jak rozumiem, mogę także wyzwania nie bronić w ogóle?
Tak, możesz zadeklarować jednego obrońcę niezależnie od tego ilu jest atakujących. Zresztą w GoT ogólna zasada jest taka, że liczba atakujących i broniących postaci nie ma znaczenia - znaczenie ma tylko sumaryczna siła. Aby wyzwanie było traktowane jako bronione, to musisz jako obrońca mieć więcej niż 0 siły. Zazwyczaj więc wystarczy jeden obrońca, ale uwaga na efekty obniżające siłę (np. u Targów) lub sprawiające, że siła danej postaci się nie wlicza (Balon Greyjoy) - jeśli przy podliczaniu siły okaże się, że obrońca ma 0 siły (nawet jak ma broniące się postaci, ale efekty wyzerowały siłę lub każą ją ignorować) to wyzwanie jest traktowane jako niebronione.
Carmash pisze:Po wygraniu wyzwania militarnego zgodnie z punktami roszczeń na karcie fabuły zabijam określoną ilość postaci. Czy mój przeciwnik dokonuje wyboru jedynie pośród broniących się postaci, czy też wszystkich dostępnych w jego strefie z postaciami wyłożonymi na stole?
Może wybrać ze wszystkich, które kontroluje.
Carmash pisze:Varys - czy ta karta po usunięciu w fazie dominacji naprawdę usuwa wszystkie postaci ze stołu?
Tak, odrzuca wszystkie - ale nie efekcie Varysa nie ma tekstu "nie można ocalić", a zatem wszystkie efekty ocalające mogą zadziałać: np: duplikaty, Ochroniarz, Powstały z morza. A karta Zdrada zagrana na Varysa anuluje jego efekt, ale koszt uruchomienia tej akcji (w tym przypadku wyrzucenie Varysa z gry) nie zostaje anulowany.
Ostatnio zmieniony 05 lut 2016, 20:41 przez Atamán, łącznie zmieniany 1 raz.
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: szczudel »

Powstały z morza akurat nie broni przed Varysem ;)
uday
Posty: 726
Rejestracja: 11 wrz 2013, 23:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: uday »

Powstały z Morza ma tekst: "kiedy postać miałaby zostać zabita, ocal ją". Duplikat traktuje się jak zdolność gry: "kiedy postać miałaby opuścić grę, ocal ją". Varys ma tekst "odrzuć wszystkie postaci z gry".

Zabicie i odrzucenie (a nawet usunięcie z gry) podpadają pod opuszczanie gry. Natomiast odrzucenie (na stos kart odrzuconych) i zabicie (na stos kart zabitych) nie są tym samym, dlatego Powstały z Morza nie chroni przed Varysem.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 549 times
Been thanked: 281 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: Atamán »

A przepraszam, macie rację. Tylko efekty chroniące przed odrzuceniem lub ogólnie opuszczeniem gry są w stanie ocalić przed Varysem.
Carmash
Posty: 419
Rejestracja: 13 sty 2016, 08:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: Carmash »

Czy można mieć na stole dwie karty o nazwie Posiadłość Illyria? Nie ukrywam, że talia Targaryenów jest niesamowicie mocna i przy dwóch posiadłościach i kilku innych kartach potrafi niesamowicie obniżać koszt wystawianych jednostek. Nie wiem, czy nie wpływa to odrobinę na balans tego rodu :)
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: szczudel »

Jasne, że można. Wiem, ze z punktu widzenia ksiązki to absurd (chociaż Illyrio mógł miec kilka posiadłości) ale jesli karta nie jest unikalna (nie ma takiej gwiazdki obok tytułu) to możesz miec na stole kilka sztuk.

Każdy ród, poza Nocną Strażą, ma takie obniżające lokacje i jest to integralna cześć ekonomii w grze.
kalinek
Posty: 11
Rejestracja: 28 maja 2014, 18:21

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: kalinek »

Dwa głupie pytania ale wolę się upewnić:
1. Czy pierwszą w grze fazę mobilizacji zaczynam z 9 kartami na ręce? Bo dobieram do 7 kart po pierwszym "wystawianiu" kart a przed fazą mobilizacji mam fazę dobierania w której dobieram 2 karty.
2. Czy renoma daje mi punkty władzy czy dodaje 1 siły (w wyzwaniu władzy) postaci na której leży ten żeton?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 549 times
Been thanked: 281 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: Atamán »

1. Tak, standardowo pierwszą mobilizację zaczniesz z 9 kartami, ale zagrane karty fabuły mogą to zmienić (np.:Liczenie miedziaków, Głowy na palach zagrane przez przeciwnika).

2. Renoma daje żeton władzy, który jest kładziony na karcie postaci (po tym jak weźmie udział i wygra wyzwanie). Takie żetony na karcie postaci wliczają się do liczby władzy, którą gracz ma (czyli przybliżają do wygranej), ale same z siebie nie dają żadnych bonusów do siły (chyba że efekt karty by o tym wprost mówił).
TTR_1983
Posty: 3932
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: TTR_1983 »

Hej,
Rozpoczynam właśnie przygodę z grą. Mam pytanie o talie początkowe. W rozgrywce wprowadzającej wszystko jest jasne.
Jak stworzyć potem normalną talię minimum 60 kart? Czy muszę mieć dodatki?Czy normalną talią nie można grać np. Starkowie vs Lannisterowie? Kart jest za mało.
Będę grał tylko w domu.

EDIT:
Przeczytałem jeszcze raz instrukcję i mam takie oto wnioski i pytania co do składania talii:
1) Rozumiem, że chcąc złożyć talię z min. 60 kart muszę:
a) kupić drugą podstawkę, wtedy zyskam karty rodów i neutrali x2,
b) kupować dodatki do momentu aż karty danego rodu+ dodatkowe neutrale dadzą mi te 60 kart
Inaczej mogę jedynie grać rozgrywkę wprowadzającą Starkowie vs Lannisterowie (po 27 kart w taliach) lub gotowe talie z instrukcji gdzie każdy gracz ma talię złożoną jakby z 2 rodów (talie 48 kartowe). Dobrze myślę?
2) Tworzenie własnych talii strona 14:
a) O co chodzi z "gracz może wybrać 1 kartę agendy lub może zdecydować się nie używać agend". Chodzi o obrócenie karty stronnictwa czy o dodatkową kartę ze słowem agenda? Wszyscy gracze muszą grać z agendą lub nie, czy każdy może grać jak chce?
3) W jaki sposób wybiera się karty do talii fabuły? Dowolnie? Co jeśli np. 2 graczy chce mieć tę samą kartę?
4) Takie samo pytanie odnośnie kart neutralnych.
5) Nie ma górnego limitu kart w talii- czy przez to rozumieć, że gracze umawiają się, że np. składają talie 70 kartowe?
Wiem, że dla znawców to pewnie banalne pytania, ale z punktu widzenia nowicjusza tak nie jest.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 549 times
Been thanked: 281 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: Atamán »

1) Tak, by móc złożyć standardową talię 60 kartową, to potrzebujesz wielu (min. 4) dodatków lub drugiej podstawki. Zakup drugiej podstawki wydaje się być niepotrzebnym zakupem, bo zamiast dostać nowe karty powielasz sobie tylko te, które masz, ale zapewniam Cię, że jest to w sumie lepszy wybór. Z jakiegoś powodu FFG zdecydowało się wydać w podstawce wszystkie 8 frakcji, a przez to każda z nich dostała tylko 20 kart, prawie same single. Karty z podstawki są bardzo dobre, są tam podstawowe mechaniki każdej talii, które dodatki jedynie rozbudowują, są tam ikoniczne postaci. W cenie 2 podstawek dostajesz bardzo dużo potrzebnych kart, a jedyne co się marnuje to ok. 20 kart, żetony, drugi komplet instrukcji itp.

Do grania turniejowego ciężko się obejść bez 3 podstawek, ale do grania bardziej casualowego (domowego) dwie wystarczą. Jedna podstawka natomiast nawet w graniu casualowym (domowym) jest wg mnie niewystarczająca.

2) Wybór karty agendy (lub decyzja o nieużywaniu jej) to jedna z decyzji, którą się podejmuje przy konstruowaniu talii. Jak najbardziej można grać tak, że jeden z graczy ma agendę, a drugi nie, gdyż każda agenda została zaprojektowana w ten sposób, że zapewnia pewne korzyści, ale wiąże się też z pewnymi wadami / ograniczeniami. I tak w podstawce jest w sumie 9 kart agend (Wierność + 8 Banerów). Wierność ogranicza maksymalną liczbę kart neutralnych (do 15), ale zapewnia możliwość uruchomienia akcji, by raz w turze obniżyć koszt karty lojalnej. Banery zaś dają możliwość używania kart innej (wybranej na banerze) frakcji, ale wymuszają, by tych kart innej frakcji było minimum 12 szt. Agendy banerów są na odwrocie kart stronnictw, gdyż używając danej frakcji jako swojego stronnictwa, nie ma sensu wybierać jej jako baner.

Na początek radziłbym odpuścić sobie agendy i grać bez nich.

3) i 4) Gry LCG nie są tworzone z myślą o używaniu jej jak planszówki, że jedna osoba ma grę, a kilka osób wspólnie gra. Z założenia każdy gracz ma swój zestaw kart i wybiera sobie frakcję, tworzy talię, wybiera karty fabuły i neutralne wg własnego uznania. Granie w kilka osób na jednej podstawce jest, wg FFG możliwe jako start, w instrukcji podane są zasady jak skonstruować startowe talie. Nie ma nic pomiędzy. W sensie nie ma w oficjalnych zasad jak modyfikować swoje talie, gdy kilka osób gra na jednej wspólnej podstawce. Wg mnie rozwiązaniem mógłby być jakiś tam format drafta lub nawet losowego rozdzielenia kart fabuł i neutralnych między graczy. To kolejny powód, że druga podstawka może się przydać: wtedy karty neutralne i fabuł można podzielić równo na pół i każdy gracz wtedy może dokładać karty do talii z takiej puli.

5) Zasada ta znaczy dokładnie to, że wielkość talii ma tylko ograniczenie dolne (60 kart), natomiast nie ma górnego, gracz może - konstruując talię - uznać, że może złoży talię na 70, na 80, a może i na 120 kart jak zechce. Generalnie jednak większa talia oznacza mniejszą jej przewidywalność, większą losowość, więc w praktyce nikt tak nie robi. Im mniejsza talia, tym bardziej przewidywalne jej działanie i większa szansa na wygraną. Po co więc zasada, że talie mogą być dowolnie duże? W graniu turniejowym może w przyszłości pojawić się jakaś dziwna strategia przeciągania gry lub próba wygranej przez skończenie talii przeciwnika - wtedy może w przyszłości i na poziomie turniejowym - tworzenie takich talii może mieć sens. Podobnie i teraz są gracze, którzy chcą zachować pewne określone proporcje postaci/miejsc/dodatków/wydarzeń i decydują się grać na taliach 61 czy 62 kartowych. W graniu domowym tych niuansów związanych proporcjami i tak nie wychwycicie, a na dodatek istnieje ryzyko, że jakiś gracz wrzuci po prostu wszystko co będzie mógł do talii, a potem nawet nie zrozumie dlaczego przegrał. Dlatego na potrzeby grania domowego radziłbym się jednak trzymać zasady, że talie budujecie dokłanie na 60 kart.
TTR_1983
Posty: 3932
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: TTR_1983 »

Dzięki wielkie! Wiele spraw mi rozjaśniłeś.
Oprócz podstawki mam jeszcze nie rozpakowany cały pierwszy cykl+ pierwszy duży dodatek.
Myślisz, że uda się z tego złożyć 2 talie do gry w domu? W turniejach nie mam zamiaru grać.
Awatar użytkownika
carlos
Posty: 573
Rejestracja: 20 sie 2012, 21:10
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 8 times

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: carlos »

Coś tam na pewno już złożysz, ale podobnie jak Atamán uważam, że ta gra wymaga co najmniej dwóch podstawek nawet do grania w domu.
TTR_1983
Posty: 3932
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Gra o Tron - gra karciana 2 ed.

Post autor: TTR_1983 »

Obrazek
O jaką kartę postaci chodzi? Przeciwnika?
ODPOWIEDZ