Cywilizacja: Poprzez wieki (3. edycja)

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
yosz
Użytkownik wspierający
Posty: 6517
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Cywilizacja: Poprzez wieki (3. edycja)

Post autor: yosz » 07 gru 2015, 09:36

Przygotowałem pełny video-tutorial jak grać w Cywilizację: Poprzez Wieki (nową edycję). Wszystko znajdziecie tutaj: http://marcinkrupinski.znadplanszy.pl/2 ... sji-wideo/

Parę odpowiedzi na pytania, które pojawiły się w głównym wątku:
Pytanie: 3 graczy jest na tym samym polu np na torze militarnym. Wiadomo który jest najsilniejszy..Ale który najsłabszy? Ten który siedzi najdalej?
To wyjaśniłem w drugim filmiku. Najsilniejszy jest ten którego jest właśnie tura, a najsłabszy ten który siedzi od niego najdalej.
rozstrzygnięcie tego co dzieje się z ludźmi, których wysłaliśmy do kolonii i czy ktoś, kto przegrał licytację też traci swoich ludzi. W instrukcji dowiedziałem się, że ludzie wracają do banku i możemy ich sobie znowu "urodzić" ;) Natomiast przegrany nic nie traci.
Ten kto przegrał licytację nie traci ludzi (faktycznie nie przyszło mi do głowy żeby to powiedzieć). W drugiej części filmu pokazuję jak wygląda sytuacja - wygrywający zwraca ludzi do swojego banku.
Drugą z tych rzeczy jest doprecyzowanie, czy robotnik, zastępujący zadowolenie jest wolny (z twojego przykładu wynika, że tak i w instrukcji też jest to napisane, ale miałem wątpliwości) i czy można mieć na polu wolnych robotników więcej niż jednego (w tym pomarańczowym polu, a nie w tych odpowiedzialnych za zapewnianie spokoju w wypadku braku zadowolenia). No i czy przesunięcie robotnika na pole "tłumienia zamieszek" z pola pomarańczowego jest darmowe, ale wygląda na to że tak, przynajmniej tak wnioskuję z filmu i z instrukcji.
Tak, ten robotnik jest wolny. Tak jak pokazałem na filmie, mogłem go wykorzystać do zbudowania świątyni z wydarzenia. To jest tylko takie oznaczenie, żeby wiedzieć co się dzieje.
jak to jest z kartami taktyki i ich udostępnianiem? Zagrywam kartę taktyki i kładę ją w swoim obszarze gry.
Znowu odwołam się do drugiej części filmu. Taktyki są udostępniane bezpośrednio przed Twoim kolejnym ruchem. Całą rundę po jej wyłożeniu posiadasz je przed sobą, a udostępniasz dopiero w następnej rundzie.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --

Awatar użytkownika
piton
Użytkownik wspierający
Posty: 3135
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 60 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: piton » 07 gru 2015, 12:32

Czy karty taktyki leżące we wspólnym obszarze pozostają do końca gry?
--- lub opcja 2 ---
czy w momencie jak nikt już nie ma na nich swojego sztandaru wypadają ze wspólnej planszy?

dzięki :)

Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5398
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: Nataniel » 07 gru 2015, 12:34

Leżą :)
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =

andruty
Posty: 58
Rejestracja: 02 mar 2014, 16:40

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki

Post autor: andruty » 11 gru 2015, 12:16

Parę pytań dotyczących zasad:
1) mam taktykę X, zmieniłem na wspólną Y, zapłaciłem 2 akcje oczywiście. Kilka jednostek wysłałem na kolonizację i teraz bardziej by mi pasowała taktyka X(czyli moja poprzednia). Za zmianę płacę więc 1 czy 2 akcje?
2) dwóch robotników jest na polach z buźkami - zabawiają tłumy, 1 robotnik jest w puli wolnych robotników. Ilu więc mam niezadowolonych robotników? Tylko tych którzy stoją na buźkach czy ten jeden z puli wolnych też się liczy?
3) mam kartę technologii ustroju. Jak działa rozwój cywilizacji i przełom technologiczny? Nie płacę tylko jednej akcji cywilnej za zagranie karty ustroju? Bo to akurat nijak nie rozumiem (instr. str 5- wywołanie rewolucji)
4)"jeśli karta pozwala Ci wybudować kilka etapów cudu w jednej akcji.."(instr. str 5)- płacę jedną akcję cywilną czy nie?

Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3293
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Veridiana » 11 gru 2015, 12:28

ad. 1) liczba akcji, która płacisz, zależy tylko od tego, czy ta taktyka leży w obszarze wspólnym (2 akcje), czy zagrywasz ją z ręki (1 akcja). Dodatkowo, w swojej turze możesz tylko RAZ obrać / zmienić taktykę. [W obszarze wspólnym może leżeć i Twoja taktyka, ale skoro już tam leży, to też kosztuje Cię 2 akcje).

ad. 2) tylko ci, co stoją na buźkach

ad. 3) generalnie rewolucja zżera Ci wszystkie akcje cywilne. Jeśli ja przeprowadzisz przez Rozwój cywilizacji, to w swojej najbliższej turze nie masz żadnych akcji cywilnych. Rewolucja Przełomem technologicznym też zżera wszystkie akcje cywilne, ale różni się tym, że możesz w ogóle tę kartę zagrać i jeszcze wróci Ci kilka żarówek.

ad. 4) chodzi o niebieskie technologie konstrukcji? tak, za te kilka etapów płacisz 1 akcje cywilną.

andruty
Posty: 58
Rejestracja: 02 mar 2014, 16:40

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: andruty » 11 gru 2015, 14:11

O ile dobrze pamiętam jest jakieś wydarzenie w którym traci się akcje cywilne (chyba za każdego niezadowolonego robotnika). I teraz jak to rozumieć, czy w najbliższej turze mam o X akcji mniej czy w czasie kiedy wychodzi to wydarzenie mam jakoś zużyć te akcje np na budowę czy coś innego?

Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3293
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Veridiana » 11 gru 2015, 14:19

masz o X akcji mniej

andruty
Posty: 58
Rejestracja: 02 mar 2014, 16:40

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: andruty » 14 gru 2015, 11:28

Karta "Agresja: zbrojna interwencja"- "zabierz przeciwnikowi do 7 pkt kultury". Wartość jest zależna od różnicy w sile militarnej czy po prostu zabieram po wygranej agresji 7 pkt kultury ew. Mniej jeśli przeciwnik tyle nie ma?

Awatar użytkownika
yosz
Użytkownik wspierający
Posty: 6517
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: yosz » 14 gru 2015, 11:39

zabierasz 7 punktów kultury niezależnie jak bardzo wygrywasz. Jak tyle nie ma to bierzesz tyle ile ma.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --

andruty
Posty: 58
Rejestracja: 02 mar 2014, 16:40

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: andruty » 23 gru 2015, 23:26

Czy karty agresji, wojen i paktów trafiają na stos kart odrzuconych?

Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5398
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Nataniel » 24 gru 2015, 00:59

andruty pisze:Czy karty agresji, wojen i paktów trafiają na stos kart odrzuconych?
Tak
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =

andruty
Posty: 58
Rejestracja: 02 mar 2014, 16:40

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: andruty » 25 gru 2015, 16:20

Odrzucanie kart z Toru: odrzucamy zawsze 1/2/3 karty (zależnie od graczy) czy tylko jeśli jakieś znajdują się na jednym z tych pól po lewej? Bo zastanawiam się co się dzieje gdy gracz weźmie np pierwszą kartę od lewej

Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1071
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 6 times
Been thanked: 20 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: GrzeL » 25 gru 2015, 17:08

andruty pisze:Odrzucanie kart z Toru: odrzucamy zawsze 1/2/3 karty (zależnie od graczy) czy tylko jeśli jakieś znajdują się na jednym z tych pól po lewej? Bo zastanawiam się co się dzieje gdy gracz weźmie np pierwszą kartę od lewej
Odrzucamy tylko karty z odpowiednich pól.

szajus2
Posty: 84
Rejestracja: 27 paź 2014, 18:19

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: szajus2 » 27 gru 2015, 10:11

a) Czy mogę składować surowce na budynkach produkcyjnych w nieokreślonej ilości czy są jakieś ograniczenia?
b) Ilu mogę mieć naraz robotników w banku wolnych robotników?
c) Czy jest jakieś ograniczenie które narzuca ilu robotników mogę przydzielić do budynku produkcyjnego (ile mogę mieć żółtych kosteczek produkujących np brąz)? :wink:

Awatar użytkownika
vinnichi
Użytkownik wspierający
Posty: 1749
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 144 times
Been thanked: 43 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: vinnichi » 27 gru 2015, 10:19

Na wszystkie pytania taka sama odpowiedź: nieograniczona ilość.
Ograniczenie dotyczy szarych budynków publicznych
Piękne gry zostawmy graczom bez wyobraźni. Marcel Proust
Zbieranina

andruty
Posty: 58
Rejestracja: 02 mar 2014, 16:40

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: andruty » 27 gru 2015, 10:30

Warto dodać że ograniczenie dotyczy TYPÓW budynków publicznych. Czyli można mieć maksymalnie X(zależnie od ustroju) budynków publicznych jednego typu (typów mamy chyba 4)

Awatar użytkownika
vinnichi
Użytkownik wspierający
Posty: 1749
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 144 times
Been thanked: 43 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: vinnichi » 28 gru 2015, 10:14

A ja z kolei mam pytanie odnośnie terminologii, mam wrażenie że gdzieś o tym czytałem ale teraz nie mogę znaleźć, chodzi o tekst na kartach mówiący Cywilizacje/Gracz Otrzymują np. Jedzenie albo Surowce. Czy to oznacza że przenoszę z banku do moich kopalń/farm, czy jednak wyciągam kosteczki z pudełka do banku i tym samym zwiększają mój bank na stałe? Tekst występuje zarówno na kartach Polityki jak i Wydarzeń, z tym że na Wydarzeniach jest czasem wprost napisane że następuje produkcja i wtedy wiem że chodzi o produkcje z naszych budynków - tylko znowu czy nadwyżka później ląduje w banku powiększając nam ilość dostępnych surowców?
Piękne gry zostawmy graczom bez wyobraźni. Marcel Proust
Zbieranina

andruty
Posty: 58
Rejestracja: 02 mar 2014, 16:40

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: andruty » 28 gru 2015, 10:19

Z tego co wyczytałem to dołożenie kostek do banku surowców jest tylko wtedy gdy na karcie jest narysowana niebieska kostka. A tak to zawsze korzystasz ze swojego banku.

Niemniej ja też mam pytanie: czy zwrot określający "możesz zbudować X za Y surowców taniej" a zwrot "otrzymujesz w tej turze X surowców na budowę Y" oznacza to samo?

Awatar użytkownika
vinnichi
Użytkownik wspierający
Posty: 1749
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 144 times
Been thanked: 43 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: vinnichi » 28 gru 2015, 10:22

W instrukcji jest informacja odnośnie zasobów które otrzymujesz tylko w danej turze że to wirtualny przychód więc, tak oznaczało by to to samo
Piękne gry zostawmy graczom bez wyobraźni. Marcel Proust
Zbieranina

andruty
Posty: 58
Rejestracja: 02 mar 2014, 16:40

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: andruty » 28 gru 2015, 10:25

Tylko czy wtedy akcja której ten tekst o dodatkowych surowcach dotyczy nadal jest darmowa?

Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5398
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Nataniel » 28 gru 2015, 10:27

vinnichi pisze:Otrzymują np. Jedzenie albo Surowce. Czy to oznacza że przenoszę z banku do moich kopalń/farm, czy jednak wyciągam kosteczki z pudełka do banku i tym samym zwiększają mój bank na stałe?
Nie, nigdy nie dostajesz surowców spoza swojego banku - przenosisz z banku do farm / kopalń.
czy zwrot określający "możesz zbudować X za Y surowców taniej" a zwrot "otrzymujesz w tej turze X surowców na budowę Y" oznacza to samo?
Nie oznacza tego samego. Jeżeli "możesz zbudować" to możesz natychmiast wykonać akcję zbudowania budynku / farmy / kopalni / jednostki (bez zużywania akcji cywilnej) i kosztuje Cię to taniej. Jeżeli otrzymujesz X surowców, to możesz je wykorzystać w czasie całej Twojej tury, ale musisz zużywać normalnie akcje na budowanie / ulepszanie jednostek.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =

Awatar użytkownika
vinnichi
Użytkownik wspierający
Posty: 1749
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 144 times
Been thanked: 43 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: vinnichi » 28 gru 2015, 10:29

Super, dziękuję za rozwianie wątpliwości!
Piękne gry zostawmy graczom bez wyobraźni. Marcel Proust
Zbieranina

Pynio
Użytkownik wspierający
Posty: 480
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Pynio » 28 gru 2015, 15:17

vinnichi pisze:Na wszystkie pytania taka sama odpowiedź: nieograniczona ilość.
Ograniczenie dotyczy szarych budynków publicznych
Przypomnijcie mi od czego zależała ogólna liczba budynków (żółtych) w danej technologii? Od poziomu ustroju? Czy to się zmieniło względem poprzedniej edycji?

Awatar użytkownika
vinnichi
Użytkownik wspierający
Posty: 1749
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 144 times
Been thanked: 43 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: vinnichi » 28 gru 2015, 15:20

Jeśli chodzi o budynki publiczne to tak, limit danego rodzaju wyznacza ustrój..
Piękne gry zostawmy graczom bez wyobraźni. Marcel Proust
Zbieranina

andruty
Posty: 58
Rejestracja: 02 mar 2014, 16:40

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: andruty » 28 gru 2015, 15:25

Obrazek
Jest jeszcze jakaś karta np cudu albo technologii która zwiększa limit budynków publicznych?

ODPOWIEDZ