Cywilizacja: Poprzez wieki (3. edycja) - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Gelhrid
Posty: 11
Rejestracja: 18 sie 2015, 07:42

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Gelhrid »

dzięki @Valarus
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1113 times
Been thanked: 1270 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: seki »

Zagralem juz 4 razy i zasady uznaje za generalnie bardzo czytelne. Cale skomplikowanie gry jest tak eleganckie, ze w ogole nie trzeba sie wiele zastanawiac. Znalazlem tylko kilka wątpliwości. Zakonczenie pełnej rozgrywki: koniec talii III ery rozpoczyna ere IV wraz z takimi warunkami jak zawsze na zakończenie ery. Ale jak długo trwa era IV? Czy dobrze gram, ze w momencie gdy rozpoczecie ery IV wypada przed graczem rozpoczynającym to wszyscy gracze wykonują jeszcze swoją ture? A jak wypada przed innym graczem to tak aby wszyscy mieli taka samą ilosc tur czyli kończymy na graczu ostatnim w rundzie?
I drugie pytanie: czy karty akcji dają tylko jednorazowy efekt czy np mozna ulepszyc taniej killka budynkow w jednej turze? Myślę ze to by bylo prEsadzone ale nie kojarzę takiego zapisu w instrukcji.

Wysłane z mojego SM-G357FZ przy użyciu Tapatalka
Kal-El83
Posty: 1139
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 122 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Kal-El83 »

Jeżeli koniec odpali się w turze pierwszego gracza to jest to ostatnia tura (pierwszy gracz i każdy następny dogrywa swoją turę)
Jeżeli wypadnie w czsie tury innego gracza dogrywana jest ta kolejka i cała następna.

Karty akcji są jednirazowe,mzagrywasz z akcji karte i ją rozpatrujesz (na kartach nie ma liczb mnigich tylko wynór/lub jego brak co do zniżek na budowe).
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1113 times
Been thanked: 1270 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: seki »

Azazelek dzięki. Wszystko jasne.

Wysłane z mojego SM-G357FZ przy użyciu Tapatalka
dave8
Posty: 744
Rejestracja: 01 sty 2017, 16:51
Has thanked: 70 times
Been thanked: 93 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: dave8 »

Czy rozgrywając swoją turę w ostatniej akcji cywilnej mogę zagrać żółtą kartę "rozwój technologiczny" i w ten sposób wprowadzić nowy ustrój (nie tracąc w tej sposób całej tury)?
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Valarus »

dave8 pisze:Czy rozgrywając swoją turę w ostatniej akcji cywilnej mogę zagrać żółtą kartę "rozwój technologiczny" i w ten sposób wprowadzić nowy ustrój (nie tracąc w tej sposób całej tury)?
Ustrój można wprowadzić na dwa sposoby:
- wynajdujesz go normalnie, za jedną akcję, płacąc cały koszt nauki.
- przeprowadzasz rewolucję, wydając wszystkie akcji cywilne i płacisz mniejszy koszt nauki.

Rewolucję można przeprowadzić tylko posiadając wszystkie akcje. Jeżeli zatem pytasz, czy możesz wynaleźć nowy ustrój ostatnią akcją za pełen koszt nauki - jasne. Jeżeli pytasz, czy mając tylko jedną akcję możesz przeprowadzić rewolucję i zapłacić mniejszy koszt - absolutnie nie.

Kartę rozwój technologiczny można zagrać w obu przypadkach, ale nic ona tutaj nie zmienia - dalej musisz stracić przestrzegać zasad powyżej.

Warto też przypomnieć, że nowe akcje z kart dostajesz od razu kiedy wchodzą do gry. Czyli gdybyś miał wynalezieniem nowego ustroju dostać powiedzmy 2 akcje więcej, to nagle twoja ostatnia akcja nie jest jednak ostatnią:P Nie działa to jednak z rewolucją - zużywa ona wszystkie twoje akcje, nawet te, które miałbyś dostać z nowo wprowadzonego systemu.
Kal-El83
Posty: 1139
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 122 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Kal-El83 »

Jest jeszcze możliwość że będziesz chciał zmienić ustrój na tak dający mniej akcji cywilnych. Wówczas możesz to zrobić ostatnią akcją (oczywiście przestrzegając zasady wynalezienia a nie rewolucji) :D
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
voo
Posty: 47
Rejestracja: 11 paź 2016, 20:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: voo »

Jeszcze co do taktyk: czy bonus z karty taktyki jest od razu zaznaczany na torze siły militarnej, czy dopiero kiedy należy porównać siłę graczy to sprawdza się czy wymagania co do taktyki są spełnione i dopiero wtedy bonus jest naliczany?
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Cin »

A to już jak kto lubi. Ale zdecydowanie wygodniej jest zaznaczać na bieżąco. W sumie po to ten tor jest.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1113 times
Been thanked: 1270 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: seki »

Dla wszystkich łatwiej będzie jak tor siły będziesz zmieniać na bieżąco również z uwzglednieniem taktyki. Gra jest i tak wystarczająco dluga a gdybyś tego nie robił na bieżąco tonprzypuszczam że ciągle ktoś musiał by sobie w głowie przeliczać czy zaatakować przeciwnika czy nie. To wydłużalo by rozgrywkę.
thyrrun
Posty: 3
Rejestracja: 11 gru 2016, 10:03

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: thyrrun »

Czy mogę wyłożyć taktykę nie posiadając odpowiedniej formacji? Oczywiście nie otrzymuję też bonusu z karty. Jednak samą wiedzę o taktyce mam i mogę ją wykorzystać w przyszłości.

Często po licytacji traci się oddziały zorganizowane w jakiejś taktyce. Zaś odbudowując siłę militarną potrzebujemy kości militarnych, które są pochłaniane przez powrót do wcześniejszej taktyki.
Arius
Posty: 1407
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 293 times
Been thanked: 159 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Arius »

thyrrun pisze:Czy mogę wyłożyć taktykę nie posiadając odpowiedniej formacji? Oczywiście nie otrzymuję też bonusu z karty. Jednak samą wiedzę o taktyce mam i mogę ją wykorzystać w przyszłości.

Możesz wyłożyć.
thyrrun
Posty: 3
Rejestracja: 11 gru 2016, 10:03

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: thyrrun »

Nie sprecyzowałem pytania.
Wyłożyć kartę taktyki i położyć tam swój znacznik. Jednak bonus wykorzystać dopiero jak będę miał odpowiednią formację.


Dziękuję za odpowiedź.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1113 times
Been thanked: 1270 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: seki »

thyrrun pisze:Nie sprecyzowałem pytania.
Wyłożyć kartę taktyki i położyć tam swój znacznik. Jednak bonus wykorzystać dopiero jak będę miał odpowiednią formację.


Dziękuję za odpowiedź.
Możesz
Szczepa_n
Posty: 2
Rejestracja: 18 kwie 2017, 19:52

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Szczepa_n »

Valarus pisze:
dave8 pisze:Czy rozgrywając swoją turę w ostatniej akcji cywilnej mogę zagrać żółtą kartę "rozwój technologiczny" i w ten sposób wprowadzić nowy ustrój (nie tracąc w tej sposób całej tury)?
Ustrój można wprowadzić na dwa sposoby:
- wynajdujesz go normalnie, za jedną akcję, płacąc cały koszt nauki.
- przeprowadzasz rewolucję, wydając wszystkie akcji cywilne i płacisz mniejszy koszt nauki.

Rewolucję można przeprowadzić tylko posiadając wszystkie akcje. Jeżeli zatem pytasz, czy możesz wynaleźć nowy ustrój ostatnią akcją za pełen koszt nauki - jasne. Jeżeli pytasz, czy mając tylko jedną akcję możesz przeprowadzić rewolucję i zapłacić mniejszy koszt - absolutnie nie.

Kartę rozwój technologiczny można zagrać w obu przypadkach, ale nic ona tutaj nie zmienia - dalej musisz stracić przestrzegać zasad powyżej.

Warto też przypomnieć, że nowe akcje z kart dostajesz od razu kiedy wchodzą do gry. Czyli gdybyś miał wynalezieniem nowego ustroju dostać powiedzmy 2 akcje więcej, to nagle twoja ostatnia akcja nie jest jednak ostatnią:P Nie działa to jednak z rewolucją - zużywa ona wszystkie twoje akcje, nawet te, które miałbyś dostać z nowo wprowadzonego systemu.
Pytanie z innej beczki odnośnie dodatkowych kostek. Dostaję dodatkową białą kostkę, na przykład z cudu Piramidy. Czy już w tej samej turze mogą ją użyć jako akcję cywilną czy też ląduje na stosie już wykorzystanych w tej turze kostek i dopiero "dostanę" ją na koniec tury po rozliczeniu?
reynmar
Posty: 60
Rejestracja: 04 gru 2016, 08:44

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: reynmar »

Szczepa_n pisze: Pytanie z innej beczki odnośnie dodatkowych kostek. Dostaję dodatkową białą kostkę, na przykład z cudu Piramidy. Czy już w tej samej turze mogą ją użyć jako akcję cywilną czy też ląduje na stosie już wykorzystanych w tej turze kostek i dopiero "dostanę" ją na koniec tury po rozliczeniu?
Z tego co pamietam instrukcje to dodatkowe kości wchodzą do gry dopiero w kolejnej turze po ich otrzymaniu
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4617
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1017 times
Been thanked: 1923 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: warlock »

Str. 10 instrukcji mówi, że akcje są od razu dostępne (jeszcze w tej samej turze).
reynmar
Posty: 60
Rejestracja: 04 gru 2016, 08:44

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: reynmar »

warlock pisze:Str. 10 instrukcji mówi, że akcje są od razu dostępne (jeszcze w tej samej turze).
No to graliśmy trudniejsza wersje ;)
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1113 times
Been thanked: 1270 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: seki »

Wyjątkiem jest rewolucja przy zmianie ustroju. Wtedy akcje wynikające z nowego ustroju można użyć dopiero w kolejnej turze.
Szczepa_n
Posty: 2
Rejestracja: 18 kwie 2017, 19:52

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: Szczepa_n »

warlock pisze:Str. 10 instrukcji mówi, że akcje są od razu dostępne (jeszcze w tej samej turze).
seki pisze:Wyjątkiem jest rewolucja przy zmianie ustroju. Wtedy akcje wynikające z nowego ustroju można użyć dopiero w kolejnej turze.
Dzięki za pomoc.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4617
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1017 times
Been thanked: 1923 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: warlock »

Wróciłem do Cywilizacji po przerwie i znowu mam mam problem z rzeczami, które kiedyś rozumiałem, a po przerwie mi wyleciały z głowy i nieco się pogubiłem :mrgreen:

1. Jak to jest ostatecznie z tym "zwiększaniem populacji o 1"? Czy karta Rozwój Cywilizacji jest jedyną kartą wydarzenia w grze, która wymaga zapłaty w żywności? Rozumiem, że pomimo identycznego zapisu karta Rozwój Osadnictwa umożliwia darmowy wzrost populacji?
Obrazek



2. Dobra, jak to ostatecznie jest z tymi niezadowolonymi robotnikami? Z instrukcji wynika, że to różnica pomiędzy aktualnym a wymaganym poziomem zadowolenia. Czy w obu tych przypadkach mam dwóch niezadowolonych robotników? Czy w pierwszym przypadku przy rozpatrywaniu karty emigracji nic się nie dzieje, a w drugim zwracam jednego wolnego robotnika-zapchajdziurę do banku?
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: GrzeL »

warlock pisze:Wróciłem do Cywilizacji po przerwie i znowu mam mam problem z rzeczami, które kiedyś rozumiałem, a po przerwie mi wyleciały z głowy i nieco się pogubiłem :mrgreen:

1. Jak to jest ostatecznie z tym "zwiększaniem populacji o 1"? Czy karta Rozwój Cywilizacji jest jedyną kartą wydarzenia w grze, która wymaga zapłaty w żywności? Rozumiem, że pomimo identycznego zapisu karta Rozwój Osadnictwa umożliwia darmowy wzrost populacji?
Obrazek



2. Dobra, jak to ostatecznie jest z tymi niezadowolonymi robotnikami? Z instrukcji wynika, że to różnica pomiędzy aktualnym a wymaganym poziomem zadowolenia. Czy w obu tych przypadkach mam dwóch niezadowolonych robotników? Czy w pierwszym przypadku przy rozpatrywaniu karty emigracji nic się nie dzieje, a w drugim zwracam jednego wolnego robotnika-zapchajdziurę do banku?
Obrazek
Obrazek
Ad 1
Obecnie tak. Tak

Ad 2
W obu przypadkach masz 2 niezadowolonych robotników.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4617
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1017 times
Been thanked: 1923 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: warlock »

Dzięki GrzeL. A w kwestii AD2 - przy rozpatrywaniu tej karty w pierwszym przypadku nic się nie dzieje?
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: GrzeL »

warlock pisze:Dzięki GrzeL. A w kwestii AD2 - przy rozpatrywaniu tej karty w pierwszym przypadku nic się nie dzieje?
Tracisz jednego robotnika.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4617
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1017 times
Been thanked: 1923 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [3.edycja]

Post autor: warlock »

Czyli jeśli nie mam wolnych robotników, a mam dwóch niezadowolonych robotników to muszę ściągnąć robotnika z jakiejś karty?
ODPOWIEDZ