Statki, łupy, kościotrupy

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Szaweł
Posty: 1897
Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Been thanked: 5 times

Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: Szaweł »

Nie znalazłem wątku także zakładam i od razu pierwsze pytanie o ulepszenia. We wczorajszej partii miałem na statku 2 działa i kupiłem ulepszenie "Gruba berta". Czy Gruba liczy się za 3 działo czy teoretycznie powinienem odrzucić jedno działo ze statku i w zamian wrzucić Bertę? Dodatkowo Berta mówi o ulepszeniu zasięgu dla jednego działa, nie powinna pisać o dwóch? Przecież żeby wykonać salwę trzeba mieć 2 działa na statku lub jedno na statku i jedno na kości, co również daje nam dwa :)
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
Kisun
Posty: 1130
Rejestracja: 12 lip 2015, 16:47
Lokalizacja: Gostyń (Wlkp)
Has thanked: 113 times
Been thanked: 132 times

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: Kisun »

Też mam wątpliwości dotyczącą dział. Czy sprawdzając w tabeli siłę w zależności od ilości dział to mając kafelek (puzzel) taki z dwoma armatami z warsztatu i jedną armatę ze stoczni to mam 3 armaty czy jedną? Bo jeżeli jedną to trochę ciężko to wyjaśnić młodemu graczowi który liczy i widzi 3 ;) Zresztą z grubą bertą będzie to samo. Armata to armata jest na statku czyli się liczy, chyba?
"Errare humanum est"
rafal005
Posty: 3
Rejestracja: 25 paź 2015, 21:28

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: rafal005 »

Szaweł pisze:Nie znalazłem wątku także zakładam i od razu pierwsze pytanie o ulepszenia. We wczorajszej partii miałem na statku 2 działa i kupiłem ulepszenie "Gruba berta". Czy Gruba liczy się za 3 działo czy teoretycznie powinienem odrzucić jedno działo ze statku i w zamian wrzucić Bertę? Dodatkowo Berta mówi o ulepszeniu zasięgu dla jednego działa, nie powinna pisać o dwóch? Przecież żeby wykonać salwę trzeba mieć 2 działa na statku lub jedno na statku i jedno na kości, co również daje nam dwa :)
Według mnie Gruba Berta nie liczy się jako trzecie działo (jeżeli masz już 2), tylko jak sama nazwa wskazuje jest Ulepszeniem tych dział, które już masz. Ulepszony jest zasięg Twojego strzału, a nie działa. Na kości musi wypaść Działo, żeby móc skorzystać z Grubej Berty. Ikona Działa na karcie Grubej Berty oznacza wg. instrukcji "jeden z wyników na kości Statku Gracza". Więc chyba wystarczy mieć 1 działo w Galeonie, żeby skorzystać z Grubej Berty, bo na kości musi wypaść Działo.
Kisun pisze:Czy sprawdzając w tabeli siłę w zależności od ilości dział to mając kafelek (puzzel) taki z dwoma armatami z warsztatu i jedną armatę ze stoczni to mam 3 armaty czy jedną?
Jedną. Armaty z Warsztatu to ulepszenia i nie liczą się do liczby armat. Tak mi się wydaje.

Oczywiście to tylko moje rozumowanie zasad, mogę się mylić, gram w grę dopiero od 2 dni :-)

Ja mam natomiast inną wątpliwość: czy w Scenariuszu 2: Wojny piratów podczas Bitwy rozpatrujemy także bitwy pomiędzy Statkami Graczy? Skoro wg instrukcji Wrogie Statki to zarówno Statki Niezależne jak i Statki Graczy (str. 18 zasady scenariuszy dla Scenariusza 2), to powinno się chyba je także rozpatrywać. Wtedy po bitwie nie zostawałby żaden statek albo tylko 1 najsilniejszy?
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 23 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: Portal Games »

Szaweł pisze:Nie znalazłem wątku także zakładam i od razu pierwsze pytanie o ulepszenia. We wczorajszej partii miałem na statku 2 działa i kupiłem ulepszenie "Gruba berta". Czy Gruba liczy się za 3 działo czy teoretycznie powinienem odrzucić jedno działo ze statku i w zamian wrzucić Bertę? Dodatkowo Berta mówi o ulepszeniu zasięgu dla jednego działa, nie powinna pisać o dwóch? Przecież żeby wykonać salwę trzeba mieć 2 działa na statku lub jedno na statku i jedno na kości, co również daje nam dwa :)
Kisun pisze:Też mam wątpliwości dotyczącą dział. Czy sprawdzając w tabeli siłę w zależności od ilości dział to mając kafelek (puzzel) taki z dwoma armatami z warsztatu i jedną armatę ze stoczni to mam 3 armaty czy jedną? Bo jeżeli jedną to trochę ciężko to wyjaśnić młodemu graczowi który liczy i widzi 3 ;) Zresztą z grubą bertą będzie to samo. Armata to armata jest na statku czyli się liczy, chyba?
Do siły dział wliczamy tylko i wyłącznie Części, nie Ulepszenia (wyraźny symbol w tabelce). Gruba Berta pozwala na jednorazowy strzał o wydłużonym zasięg,niezależnie czy wykonujemy go obracając 2 działa czy jedno plus kość.
rafal005 pisze: Ja mam natomiast inną wątpliwość: czy w Scenariuszu 2: Wojny piratów podczas Bitwy rozpatrujemy także bitwy pomiędzy Statkami Graczy? Skoro wg instrukcji Wrogie Statki to zarówno Statki Niezależne jak i Statki Graczy (str. 18 zasady scenariuszy dla Scenariusza 2), to powinno się chyba je także rozpatrywać. Wtedy po bitwie nie zostawałby żaden statek albo tylko 1 najsilniejszy?
Bitwa w tym scenariuszu toczy się na normalnych zasadach z małą, acz znaczącą zmianą - gracze ze swojego statku kapitańskiego mogą oddawać strzały w statki innych graczy. Natomiast toczą się one tradycyjnie między SN i SG oraz kończą się w momencie zatopienia ostatniego SN. Słowo Wrogi może pojawić się na karcie i ta w zależności od scenariusza będzie mieć zróżnicowane działanie.
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2492
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 423 times
Been thanked: 126 times

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: Coen »

Portal Games pisze: Do siły dział wliczamy tylko i wyłącznie Części, nie Ulepszenia (wyraźny symbol w tabelce). Gruba Berta pozwala na jednorazowy strzał o wydłużonym zasięg,niezależnie czy wykonujemy go obracając 2 działa czy jedno plus kość.
Czyli strzelając z Grubej Berty odwracam kafelek z GB (jako oznaczenie wykorzystania jej funkcji) i 1 bądź 2 armaty, zgadza się?
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Szaweł
Posty: 1897
Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: Szaweł »

Coen pisze:
Portal Games pisze: Do siły dział wliczamy tylko i wyłącznie Części, nie Ulepszenia (wyraźny symbol w tabelce). Gruba Berta pozwala na jednorazowy strzał o wydłużonym zasięg,niezależnie czy wykonujemy go obracając 2 działa czy jedno plus kość.
Czyli strzelając z Grubej Berty odwracam kafelek z GB (jako oznaczenie wykorzystania jej funkcji) i 1 bądź 2 armaty, zgadza się?
Bądź robiąc ulepszenie w porcie wrzucasz GB wyrzucając 1 kafelek działa i liczysz GB jako działo - spójnie graficznie, ale upierdliwie w kwestii obracania Berty, choć zawsze można obracać samą kartę, ale wtedy może Ci się pomylić i bając np. Umfffa przygotować Bertę wraz z innymi działami a to już chyba niedozwolone :)
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2812
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 154 times
Kontakt:

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: Ink »

Jak w zasadzie działają te przygody, w których według karty w pudle powinny się już znajdować jakieś kostki przed wrzuceniem kości graczy? W szczególności chodzi mi o karty takie jak "Atak na port!" czy "Plądrowanko".

1. Czy kości powinny być ustawione losową ścianką do góry, czy tą ścianką, co na rysunku?
2. Czy jeśli na skutek wrzucenia kości graczy do pudła kości będące tam z rozstawienia przesuną się/obrócą, to mają zostać przesunięte/obrócone?
3. "Atak na port!" - czy jeśli nie jest spełniony warunek tekstowy "Jeśli Ścigany gracz jest w odległości 1 długiego zasięgu staje się celem salwy", to salwy odbywają się według zasad ogólnych w najbliższego gracza (niekoniecznie Ściganego)?
4. "Plądrowanko" - "Przed fazą Akcji Statków Niezależnych porównaj Siłę każdego [czerwonego statku] oraz Statków Ściganego gracza w odległości 2 krótkich zasięgów" - i co mam zrobić z wynikiem tego porównania? A w ogóle to patrz punkt 1. - czy według karty wszystkie te kości powinny leżeć symbolem statku do góry czy nie?
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Szaweł
Posty: 1897
Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: Szaweł »

1-2. Nie mam instrukcji przed sobą, ale zdaję się, że było napisane coby wrzucić kości (aby się ułożyły losowo), następnie ułożyć najbliższe na wskazanych pozycjach i wrzucić kości 'właściwe', które mogą kości już umieszczone przesunąć i tak już powinno zostać.
3. Wydaje mi się, że jeśli nie jest spełniony warunek, to nic się nie dzieje.
4. Sądzę, że ma to działać jak zasady bitwy - z tą różnicą, że jeśli statek ściganego będzie miał większą siłę od statku niezależnego to zatapia go bez otrzymywania monety.
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
rafal005
Posty: 3
Rejestracja: 25 paź 2015, 21:28

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: rafal005 »

Ink pisze:Jak w zasadzie działają te przygody, w których według karty w pudle powinny się już znajdować jakieś kostki przed wrzuceniem kości graczy? W szczególności chodzi mi o karty takie jak "Atak na port!" czy "Plądrowanko".
1. Czy kości powinny być ustawione losową ścianką do góry, czy tą ścianką, co na rysunku?
2. Czy jeśli na skutek wrzucenia kości graczy do pudła kości będące tam z rozstawienia przesuną się/obrócą, to mają zostać przesunięte/obrócone?
3. "Atak na port!" - czy jeśli nie jest spełniony warunek tekstowy "Jeśli Ścigany gracz jest w odległości 1 długiego zasięgu staje się celem salwy", to salwy odbywają się według zasad ogólnych w najbliższego gracza (niekoniecznie Ściganego)?
4. "Plądrowanko" - "Przed fazą Akcji Statków Niezależnych porównaj Siłę każdego [czerwonego statku] oraz Statków Ściganego gracza w odległości 2 krótkich zasięgów" - i co mam zrobić z wynikiem tego porównania? A w ogóle to patrz punkt 1. - czy według karty wszystkie te kości powinny leżeć symbolem statku do góry czy nie?
1. Losową. (instrukcja str. 10, tam jest to opisane w punkcie "Na przykład")
2. Tak.
3. Też wydaje mi się, że nic się nie dzieje.
4. Str. 19 - "Czas plądrowania" - to chyba dotyczy karty "Plądrowanko" - "rozpatruje się Bitwę między tymi dwoma Statkami w taki sam sposób, jak w fazie bitwy". Kości powinny być najpierw wrzucone do pudełka morza, a potem dopiero ustawione na wskazanych miejscach, bez zmiany wartości.
MMateuszW
Posty: 2
Rejestracja: 28 paź 2015, 12:10

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: MMateuszW »

Podczas grania narodziło się trochę wątpliwości. A zatem:

1. Podczas akcji statków niezależnych i rozpatrywaniu wyników na kościach, w przypadku gdy w scenariuszu są dwa znaczniki nad jedną akcją (np. Salwa w scenariuszu "Ogromny łup") to wykonujemy salwę jedynie statkami ze znacznikiem czaszki czy również ze znacznikiem salwy?
2. Dociągając żeglarzy lub ulepszenia z dodatkowych akcji (np. żeglarz za zatrudnienie innego żeglarza) to stosujemy tę samą zasadę czyli dobieramy 3 i wybieramy 1 czy dociągami pierwszą z wierzchu?
3. W szalonych przygodach przy losowaniu kości, wynik działa traktuję się jako unikatowy czy nie uwzględnia się go w tej rozgrywce?
4. Jeżeli na linii strzału i w zasięgu znajdują się dwa statki wrogów to czy legalne jest strzelanie do dalszego czy najpierw trzeba zlikwidować bliższy?

Z racji tego, że Portal ma tu swoje konto i odpowiada mam też kilka uwag do gry;)

1. Dlaczego linijka jest z dwóch stron tak samo nadrukowana? Czy nie można wydać naklejki, żeby linijka była bardziej funkcjonalna?
2. Czy nie lepszym rozwiązaniem byłby cyrkiel niż linijka? Dwa kawałki takie jak linijka można by połączyć jakimś plastikowym zapięciem i byłoby bardziej funkcjonalna i nadal w klimacie;)
3. Skoro jest już linijka to czemu nie są zaznaczone podwójne zasięgi dział i żagli?
Awatar użytkownika
Grzdyll
Posty: 813
Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 74 times
Been thanked: 296 times
Kontakt:

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: Grzdyll »

MMateuszW pisze:Podczas grania narodziło się trochę wątpliwości. A zatem:

1. Podczas akcji statków niezależnych i rozpatrywaniu wyników na kościach, w przypadku gdy w scenariuszu są dwa znaczniki nad jedną akcją (np. Salwa w scenariuszu "Ogromny łup") to wykonujemy salwę jedynie statkami ze znacznikiem czaszki czy również ze znacznikiem salwy?
2. Dociągając żeglarzy lub ulepszenia z dodatkowych akcji (np. żeglarz za zatrudnienie innego żeglarza) to stosujemy tę samą zasadę czyli dobieramy 3 i wybieramy 1 czy dociągami pierwszą z wierzchu?
3. W szalonych przygodach przy losowaniu kości, wynik działa traktuję się jako unikatowy czy nie uwzględnia się go w tej rozgrywce?
4. Jeżeli na linii strzału i w zasięgu znajdują się dwa statki wrogów to czy legalne jest strzelanie do dalszego czy najpierw trzeba zlikwidować bliższy?

Z racji tego, że Portal ma tu swoje konto i odpowiada mam też kilka uwag do gry;)

1. Dlaczego linijka jest z dwóch stron tak samo nadrukowana? Czy nie można wydać naklejki, żeby linijka była bardziej funkcjonalna?
2. Czy nie lepszym rozwiązaniem byłby cyrkiel niż linijka? Dwa kawałki takie jak linijka można by połączyć jakimś plastikowym zapięciem i byłoby bardziej funkcjonalna i nadal w klimacie;)
3. Skoro jest już linijka to czemu nie są zaznaczone podwójne zasięgi dział i żagli?
Gra nie ma dobrej prasy i chyba niewiele osób w nią gra ale może ktoś obeznany pomoże, a instrukcja tego nie precyzuje - czy po wizycie w porcie chcąc zachować na przyszłość łupy niewykorzystane trzeba je w ciągu kolejnej przygody dalej przewozić na statkach/w ładowniach czy po prostu są dostępne?
Kisun
Posty: 1130
Rejestracja: 12 lip 2015, 16:47
Lokalizacja: Gostyń (Wlkp)
Has thanked: 113 times
Been thanked: 132 times

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: Kisun »

Grają, grają. Tylko na własnych zasadach. Bo to instrukcja jest największym problemem, nie sama gra. My niewykorzystane łupy przechowujemy na później. Piraci przecież chowali skarby, były nawet mapy skarbów pirackich i historie o ich poszukiwaniach.
"Errare humanum est"
Awatar użytkownika
Grzdyll
Posty: 813
Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 74 times
Been thanked: 296 times
Kontakt:

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: Grzdyll »

Kisun pisze:Grają, grają. Tylko na własnych zasadach. Bo to instrukcja jest największym problemem, nie sama gra. My niewykorzystane łupy przechowujemy na później. Piraci przecież chowali skarby, były nawet mapy skarbów pirackich i historie o ich poszukiwaniach.
Dzięki za szybką odpowiedź, mimo poszukiwań nie znalazłem żadnego FAQ do tej gry, a trochę niejasności jednak jest, m.in. z poruszoną już w tym wątku liczbą dział i Grubą Bertą... Ja na razie grałem przewożąc dalej na statkach ale faktycznie chyba lepiej "zakopać" łupy na później :)

A z innej beczki - zwrócił ktoś uwagę że odległość "długa" na linijce herszta wcale nie odpowiada długiemu bokowi karty? Krótka też zresztą idealnie się nie zgadza...
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Statki, łupy, kościotrupy

Post autor: Bary »

Hejka
Chciałbym doprecyzować jeszcze zasady w przypadku przygody "Atak na port!". Ta dodatkowa zasada salwy w ściganego gracza odbywa się przed fazą akcji statków niezależnych. Pojawia się jednak u mnie kilka wątpliwości:
1. Czy w dalszym ciągu na tych czerwonych kościach musi wypaść symbol statku (który w tym scenariuszu oznacza salwę), czy wystarczy spełnić warunek odległości od ściganego gracza (obstawiam to pierwsze)?
2. Czy oddanie salwy w ściganego gracza oznacza, że statek już nie wykona standardowej akcji salwy przy rozpatrywaniu akcji NPC (tak obstawiam), czy też będzie normalnie strzelał?
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
ODPOWIEDZ