51. Stan - pytania i wątpliwości
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Re: 51. Stan
ad. 1) każdorazowo dostajesz za każdy budynek
ad. 2) nie ma większego sensu, możesz sobie tak liczyć, ale pamiętaj, że oprócz punktów z żetonów dostaje się też punkty za liczbę kart, więc ja dodaj do wyniku z toru
ad. 3) odrzuca się dowolne umowy
co do zamiany jednego budynku z dodatkowymi miejscami na inny z tą zdolnością - nie wiem
ad. 2) nie ma większego sensu, możesz sobie tak liczyć, ale pamiętaj, że oprócz punktów z żetonów dostaje się też punkty za liczbę kart, więc ja dodaj do wyniku z toru
ad. 3) odrzuca się dowolne umowy
co do zamiany jednego budynku z dodatkowymi miejscami na inny z tą zdolnością - nie wiem
Re: 51. Stan
Dzięki wielkie za odpowiedź już prawie czuję że mogę grać w 51 St z całkowicie czystym sumieniem
Co do pierwszego jeszcze mam tylko takie pytanie
Czyli jeśli mam budynek ze znaczkiem "złom = 1PZ" i w momencie wystawienia miałem 2 budynki typu złom to budynek zarabia mi 2 Pz od razu (kładę na niego 2 żetony po 1 Pz).
To jest jasne dla mnie. Ale gdy wystawiam później kolejny budynek typu złom to dostaję ten trzeci żeton Pz w momencie wystawienia budynku czy dopiero w fazie produkcji?
Jest to o tyle istotne, że ten jeden punkcik dodany natychmiastowo może być tym trzydziestym punktem kończącym rozgrywkę w danej turze
Co do pierwszego jeszcze mam tylko takie pytanie
Czyli jeśli mam budynek ze znaczkiem "złom = 1PZ" i w momencie wystawienia miałem 2 budynki typu złom to budynek zarabia mi 2 Pz od razu (kładę na niego 2 żetony po 1 Pz).
To jest jasne dla mnie. Ale gdy wystawiam później kolejny budynek typu złom to dostaję ten trzeci żeton Pz w momencie wystawienia budynku czy dopiero w fazie produkcji?
Jest to o tyle istotne, że ten jeden punkcik dodany natychmiastowo może być tym trzydziestym punktem kończącym rozgrywkę w danej turze
Re: 51. Stan
cześć.
Jestem zupełnie nowa w temacie, przeczytałam połowę z 12 stron dyskusji o zasadach (chwilami niekoniecznie ze zrozumieniem), instrukcje z każdej strony i nadal mam bardzo podstawową zagwozdkę: skąd brać surowce?
Może to wynika z tego, że zaczęłam grać od wersji solo. O co mi chodzi:
- rozumiem, że moja karta bazy produkuje co turę surowce. Jak mam Nowy Jork to mam złom.
- żeby np. wziąć na kontrakt Gruzowisko muszę odpalić kartę Wyprawa. Ale to ode mnie wymaga wyłożenia dwóch paliw. Jak je zdobyć? Na tym etapie mam jeden złom trzech pracowników.
Dalej:
- czy mogę łączyć kartę, np. Kolej (1 punkt Przyłączenia) z żetonem przyłączenia?
- co w oficjalnym wariancie solo oznacza w fazie przygotowania do gry zdanie: "następnie ciągnie cztery karty na początek"? To będą karty odkryte na stole? Czy będę mogła np. zabrać stamtąd Lidera? Czy wtedy dokładam nową kartę na stół?
Wybaczcie, że pytam o takie podstawy, to moja pierwsza gra tego typu w życiu za tydzień będę grać z ludźmi (tez zieloni ) i zaczynam się obawiać, że nie wyjdziemy poza patrzenie na (bardzo ładne) karty
Jestem zupełnie nowa w temacie, przeczytałam połowę z 12 stron dyskusji o zasadach (chwilami niekoniecznie ze zrozumieniem), instrukcje z każdej strony i nadal mam bardzo podstawową zagwozdkę: skąd brać surowce?
Może to wynika z tego, że zaczęłam grać od wersji solo. O co mi chodzi:
- rozumiem, że moja karta bazy produkuje co turę surowce. Jak mam Nowy Jork to mam złom.
- żeby np. wziąć na kontrakt Gruzowisko muszę odpalić kartę Wyprawa. Ale to ode mnie wymaga wyłożenia dwóch paliw. Jak je zdobyć? Na tym etapie mam jeden złom trzech pracowników.
Dalej:
- czy mogę łączyć kartę, np. Kolej (1 punkt Przyłączenia) z żetonem przyłączenia?
- co w oficjalnym wariancie solo oznacza w fazie przygotowania do gry zdanie: "następnie ciągnie cztery karty na początek"? To będą karty odkryte na stole? Czy będę mogła np. zabrać stamtąd Lidera? Czy wtedy dokładam nową kartę na stół?
Wybaczcie, że pytam o takie podstawy, to moja pierwsza gra tego typu w życiu za tydzień będę grać z ludźmi (tez zieloni ) i zaczynam się obawiać, że nie wyjdziemy poza patrzenie na (bardzo ładne) karty
-
- Posty: 117
- Rejestracja: 17 lut 2014, 12:27
- Lokalizacja: Płońsk
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: 51. Stan
Surowce produkujesz na kartach z ikoną produkcji (symbol fabryki), pobierasz je z zasobów ogólnych po fazie dobierania kart. Możesz też wysłać dwóch ludzi po jeden surowiec.
Karty można łączyć z żetonami.
Karty można łączyć z żetonami.
Re: 51. Stan
Dzięki za odpowiedź. Nadal jednak nie rozumiem, skąd wziąć surowce do wystawienia karty PRZED wystawieniem. Na starcie jedyna produkcja jest z bazy, czyż nie?
-
- Posty: 117
- Rejestracja: 17 lut 2014, 12:27
- Lokalizacja: Płońsk
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: 51. Stan
Tak, pierwsza produkcja to otrzymujesz surowce produkowane przez twoją bazę. Jeśli grasz nowym jorkiem, to otrzymujesz złom który wykorzystujesz do wystawiania kart lokacji. Jeśli brakuje Ci jakiegoś surowca to możesz wysłać ludzi po broń, napaść lokację która da Ci, po odrzuceniu w fazie produkcji potrzebny surowiec (czerwona część karty).
Re: 51. Stan
Cóż, w 51 pierwsza runda gry będzie wyglądała inaczej w zależności od frakcji. Można wysłać dwójkę pracowników po surowiec, ale tak naprawdę trzeba szukać kart do podbicia/zawarcia umowy - mutanci mają broń i dlatego pierwsza runda to znalezienie kart, które na czerwonym tle będą miały surowce przydatne do wyłożenia kolejnych kart w następnej rundzie. Odwrotnie przy gildii - paliwem podpisujesz umowy handlowe i co turę zgarniasz dodatkowe surowce. Jeszcze inaczej będzie przy trzeciej frakcji, bo trzeba uważać, aby nie wystrzelać się z kart, ale to są informacje wprost zawarte w instrukcji.
Re: 51. stan (51st state)
Okej pierwszy look na instrukcję i na skrót zasad i pojawia się pytanie... Nawet dwa ;]
Po pierwsze
Karty połączeń - płacimy za nie 2 ludków jedynie w momencie pobrania ich (jak sugeruje instrukcja), a użycie z ręki jest darmowe ? Czy zarówno pobranie, jak i użycie kosztuje nas 2 ludzi ? (jak jest napisane w skrócie reguł).
Po drugie jeśli idzie o tryb solo to może nie tyle pytanie, co uwaga... Mogłoby być napisane, iż przy plądrowaniu traktujemy go jak innego gracza i tak też zużywamy żetony kontaktu
A tak to gra super!!! Pięknie zilustrowana ciekawa i na pewno będzie ogrywana
Po pierwsze
Karty połączeń - płacimy za nie 2 ludków jedynie w momencie pobrania ich (jak sugeruje instrukcja), a użycie z ręki jest darmowe ? Czy zarówno pobranie, jak i użycie kosztuje nas 2 ludzi ? (jak jest napisane w skrócie reguł).
Po drugie jeśli idzie o tryb solo to może nie tyle pytanie, co uwaga... Mogłoby być napisane, iż przy plądrowaniu traktujemy go jak innego gracza i tak też zużywamy żetony kontaktu
A tak to gra super!!! Pięknie zilustrowana ciekawa i na pewno będzie ogrywana
-
- Posty: 178
- Rejestracja: 19 sty 2016, 11:42
- Lokalizacja: Kielce
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: 51. stan (51st state)
Płacisz tylko przy pobraniu karty ze stosu.lynwith pisze: Po pierwsze
Karty połączeń - płacimy za nie 2 ludków jedynie w momencie pobrania ich (jak sugeruje instrukcja), a użycie z ręki jest darmowe ? Czy zarówno pobranie, jak i użycie kosztuje nas 2 ludzi ? (jak jest napisane w skrócie reguł).
Re: 51. stan (51st state)
bulaxyz82 pisze:Płacisz tylko przy pobraniu karty ze stosu.lynwith pisze: Po pierwsze
Karty połączeń - płacimy za nie 2 ludków jedynie w momencie pobrania ich (jak sugeruje instrukcja), a użycie z ręki jest darmowe ? Czy zarówno pobranie, jak i użycie kosztuje nas 2 ludzi ? (jak jest napisane w skrócie reguł).
No i fajnie Dzięki ^^
-
- Posty: 178
- Rejestracja: 19 sty 2016, 11:42
- Lokalizacja: Kielce
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: 51. stan (51st state)
@lynwith
Nie ma problemu
Pozazdrościć, że już gra na stole. Z Gliwic do Katowic rzut beretem, więc i szybko paczka doszła Ja na swoją wersję pewnie do jutra muszę czekać.
Nie ma problemu
Pozazdrościć, że już gra na stole. Z Gliwic do Katowic rzut beretem, więc i szybko paczka doszła Ja na swoją wersję pewnie do jutra muszę czekać.
Re: 51. stan (51st state)
Gra jest absolutnie przepiękna Te grafiki, drewienka.. Cud, miód i orzeszki Obwąchane, obmacane, zakoszulkowane Kusi mnie, żeby jednak nie grać na dwa dodatki tylko zmieszać wszystko
Edit: zastanawia mnie jedna zasada - do lokacji przeciwnika z otwartą produkcją można wysłać tylko 1 robotnika. Czy to znaczy, że tylko jeden gracz na ture może z niej skorzystać Czy, że każdy gracz (oprócz właściciela lokacji oczywiście) może skorzystać raz na ture
Edit: zastanawia mnie jedna zasada - do lokacji przeciwnika z otwartą produkcją można wysłać tylko 1 robotnika. Czy to znaczy, że tylko jeden gracz na ture może z niej skorzystać Czy, że każdy gracz (oprócz właściciela lokacji oczywiście) może skorzystać raz na ture
przygarnę geeka :D zapraszam do grupy śląscy planszomaniacy :) https://www.facebook.com/groups/596625973748489/
Re: 51. stan (51st state)
Z instrukcji:
Prosimy Portal o wypowiedzenie się.
Hmmm... na to wygląda, że masz racje... Mi to nawet pasuje. Więcej interakcji.Umieszczasz swojego Robotnika na karcie przeciwnika, ponieważ każdą Lokację z Otwartą Produkcją można użyć tylko 1 raz w każdej turze.
Prosimy Portal o wypowiedzenie się.
- Portal Games
- Posty: 1358
- Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 272 times
- Kontakt:
Re: 51. stan (51st state)
Pierwszy gracz który skorzysta z otwartej lokacji wysyłając tam swojego ludzika blokuje ją na całą turę. Tak więc lokacji z otwartą produkcją można użyć tylko raz na turę!evenstar pisze:Gra jest absolutnie przepiękna Te grafiki, drewienka.. Cud, miód i orzeszki Obwąchane, obmacane, zakoszulkowane Kusi mnie, żeby jednak nie grać na dwa dodatki tylko zmieszać wszystko
Edit: zastanawia mnie jedna zasada - do lokacji przeciwnika z otwartą produkcją można wysłać tylko 1 robotnika. Czy to znaczy, że tylko jeden gracz na ture może z niej skorzystać Czy, że każdy gracz (oprócz właściciela lokacji oczywiście) może skorzystać raz na ture
Re: 51. stan (51st state)
No dobra, jeden robotnik tylko od 1 gracza na ture czyli będzie trzeba dalej dość mocno planować swoje ruchy
Ok, to nasuwa mi się jeszcze jedna wątpliwość. Co z kartami zgliszcz czyli tymi, które zostały po splądrowaniu naszych lokacji przez przeciwnika? W Nowej Erze można było sobie na nich postawić za cegłe nową lokacje bez potrzeby zużywania żetonów odległości. Instrukcja master seta nic o tym nie pisze, czyli mam rozumieć, że ta możliwość została wyeliminowana W takim wypadku czy można te karte po prostu dać na stos odrzuconych?
Ok, to nasuwa mi się jeszcze jedna wątpliwość. Co z kartami zgliszcz czyli tymi, które zostały po splądrowaniu naszych lokacji przez przeciwnika? W Nowej Erze można było sobie na nich postawić za cegłe nową lokacje bez potrzeby zużywania żetonów odległości. Instrukcja master seta nic o tym nie pisze, czyli mam rozumieć, że ta możliwość została wyeliminowana W takim wypadku czy można te karte po prostu dać na stos odrzuconych?
przygarnę geeka :D zapraszam do grupy śląscy planszomaniacy :) https://www.facebook.com/groups/596625973748489/
- Andy
- Posty: 5129
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: 51. stan (51st state)
Nie ma sprawy.
Tu też się chyba coś nie zgadza, prawda?evenstar pisze:Ok, to nasuwa mi się jeszcze jedna wątpliwość. Co z kartami zgliszcz czyli tymi, które zostały po splądrowaniu naszych lokacji przez przeciwnika? W Nowej Erze można było sobie na nich postawić za cegłe nową lokacje bez potrzeby zużywania żetonów odległości. Instrukcja master seta nic o tym nie pisze, czyli mam rozumieć, że ta możliwość została wyeliminowana W takim wypadku czy można te karte po prostu dać na stos odrzuconych?
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 23 maja 2014, 23:47
Re: 51. stan (51st state)
https://www.youtube.com/watch?v=vloqwCVCc1g tutaj koleś gra, że za cegłę można na zgliszczach budować
-
- Posty: 600
- Rejestracja: 15 gru 2008, 11:53
- Lokalizacja: Gliwice/Sośnica
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Re: 51. stan (51st state)
Pod fragmentem mówiącym o akcji budowy, w ostatniej uwadze przed przykładem , jest informacja, że ruiny traktujemy jako lokację dowolnego typu na potrzeby przebudowy.evenstar pisze:No dobra, jeden robotnik tylko od 1 gracza na ture czyli będzie trzeba dalej dość mocno planować swoje ruchy
Ok, to nasuwa mi się jeszcze jedna wątpliwość. Co z kartami zgliszcz czyli tymi, które zostały po splądrowaniu naszych lokacji przez przeciwnika? W Nowej Erze można było sobie na nich postawić za cegłe nową lokacje bez potrzeby zużywania żetonów odległości. Instrukcja master seta nic o tym nie pisze, czyli mam rozumieć, że ta możliwość została wyeliminowana W takim wypadku czy można te karte po prostu dać na stos odrzuconych?
PS. Udzielam odpowiedzi tutaj, mam nadzieję, że bana nie dostanę .
-
- Posty: 1139
- Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- Has thanked: 240 times
- Been thanked: 122 times
51. Stan Master Set
W sumie po przeczytani instrukcji mam jedno pytanie, a w zasadzie małą niejasność.
Akcje z planszetki frakcji (wymiana kanistra, gnata czy żelaza) można wykonać raz na każdą z nich czy tylko jedną z trzech możliwosci ??
Poza tym zasady są raczej jasne i nie trzeba pók co zakadać specjalnego wątku w zasadach (chyba )
Akcje z planszetki frakcji (wymiana kanistra, gnata czy żelaza) można wykonać raz na każdą z nich czy tylko jedną z trzech możliwosci ??
Poza tym zasady są raczej jasne i nie trzeba pók co zakadać specjalnego wątku w zasadach (chyba )
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Re: 51. stan (51st state)
Raz każdą z nich - odpowiedź Cheviego na BGG.Azazelek pisze: Akcje z planszetki frakcji (wymiana kanistra, gnata czy żelaza) można wykonać raz na każdą z nich czy tylko jedną z trzech możliwosci ?
-
- Posty: 1128
- Rejestracja: 12 lip 2015, 16:47
- Lokalizacja: Gostyń (Wlkp)
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 131 times
Re: 51. Stan Master Set
Gra solo.
Jest napisane: Obydwa znaczniki punktów umieść na ścieżce Punktów zwycięstwa na polu „0”. - nie ma pola zero Zresztą nie ma też "ścieżki punktów" jest tor punktów ;p ale ok to rozumiem. No cel gry solo też jest stronę wcześniej niż sam opis ale to też drobiazg.
1. Przygotowanie do gry gdzie pobieramy 6 kart i zostawiamy sobie 4 też obowiązuje? Czyli na początku łącznie mamy 6 kart, z przygotowania 4 i z wypatrywania 2? Gracz wirtualny ma 2 + 1?
2. W pierwszej turze nie mam kart wystawionych więc wirtualny też odkrywa trzy karty ataku?
3. Odkrywa te karty ataku na przemian z moimi pojedynczymi akcjami? Czyli on odkrywa jedną sprawdzam czy mu się udało i mam swoją akcję, potem on odkrywa drugą itd?
4. Jaki jest koszt plądrowania kart wirtualnego gracza (w czerwonych żetonach kontaktu)? Taki sam jak na kartach frakcji czyli karta produkcyjna 3/ z cechą 4/ z akcją 5? - tak - wyjaśnione
5. Nazewnictwo - karta połączeń dotyczy żetonów kontaktu to czemu nie nazywają się kartami kontaktu? Aż tak trzeba komplikować życie ludziom nie znającym gry?
6. Akcje z karty frakcyjnej traktuje się tak samo jak akcje z karty? Czyli jak użyję jakiegoś surowca to już w następnej akcji nie mogę go wydać ponownie? - tak - wyjaśnione
7. Te okrągłe żetoniki z symbolami frakcji (jak i te okrągłe drewniane ekstra) do czego służą? Każda frakcja ma 3szt. W instrukcji nie ma o nich wzmianki. - dodatek trzy miasta - wyjaśnione. Jeszcze mała uwaga napisane jest na "bonus za zbudowanie" ale ich się nie buduje, więc jak to rozumieć?
8. Wielkość kartek instrukcji - wszystkie instrukcje Portalu są jakimiś płachtami nie wygodnymi w operowaniu, może warto przemyśleć zmianę tego formatu. Statki, Tezeusz, Osadnicy i teraz ten 51st wachlowanie tymi wielkimi stronami do najwygodniejszych nie należy. Karta pomocy też jest wielgachna i przez to średnio pomaga.
Kombinowanie jak zamienić surowce na żetony kontaktu jest na początku dosyć frustrujące zwłaszcza znając osadników - tam to było proste mam surowce buduję lokacje a tu mam surowce i na początku nie bardzo mam co z nimi robić. Trzeba się przyzwyczaić i trochę przeorganizować myślenie ale potencjał jest
Przydały by się jakieś porady taktyczne dla nowicjuszy
A dodatkowo gracz wirtualny jakiś głupi jest bo ciągle wygrywa, to chyba błąd w grze jakiś. To na pewno wina braku balansu.
Jest napisane: Obydwa znaczniki punktów umieść na ścieżce Punktów zwycięstwa na polu „0”. - nie ma pola zero Zresztą nie ma też "ścieżki punktów" jest tor punktów ;p ale ok to rozumiem. No cel gry solo też jest stronę wcześniej niż sam opis ale to też drobiazg.
1. Przygotowanie do gry gdzie pobieramy 6 kart i zostawiamy sobie 4 też obowiązuje? Czyli na początku łącznie mamy 6 kart, z przygotowania 4 i z wypatrywania 2? Gracz wirtualny ma 2 + 1?
2. W pierwszej turze nie mam kart wystawionych więc wirtualny też odkrywa trzy karty ataku?
3. Odkrywa te karty ataku na przemian z moimi pojedynczymi akcjami? Czyli on odkrywa jedną sprawdzam czy mu się udało i mam swoją akcję, potem on odkrywa drugą itd?
5. Nazewnictwo - karta połączeń dotyczy żetonów kontaktu to czemu nie nazywają się kartami kontaktu? Aż tak trzeba komplikować życie ludziom nie znającym gry?
8. Wielkość kartek instrukcji - wszystkie instrukcje Portalu są jakimiś płachtami nie wygodnymi w operowaniu, może warto przemyśleć zmianę tego formatu. Statki, Tezeusz, Osadnicy i teraz ten 51st wachlowanie tymi wielkimi stronami do najwygodniejszych nie należy. Karta pomocy też jest wielgachna i przez to średnio pomaga.
Kombinowanie jak zamienić surowce na żetony kontaktu jest na początku dosyć frustrujące zwłaszcza znając osadników - tam to było proste mam surowce buduję lokacje a tu mam surowce i na początku nie bardzo mam co z nimi robić. Trzeba się przyzwyczaić i trochę przeorganizować myślenie ale potencjał jest
Przydały by się jakieś porady taktyczne dla nowicjuszy
A dodatkowo gracz wirtualny jakiś głupi jest bo ciągle wygrywa, to chyba błąd w grze jakiś. To na pewno wina braku balansu.
Ostatnio zmieniony 06 cze 2016, 10:18 przez Kisun, łącznie zmieniany 6 razy.
"Errare humanum est"
-
- Posty: 1139
- Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- Has thanked: 240 times
- Been thanked: 122 times
Re: 51. Stan Master Set
Jeszcze nie grałem solo, ale jak dobrze pamiętam (trzeba to sprawdzić) wg najpierw bierze karte połączenia (w kolejności czerwona-niebieska) i dopiero atakuje ....
Edit: każdą z akcj zamiany można wykonać raz na turę (informacja zawarta jest w na odwrocie podziękowania za zakup - między informacjami o różnicach w tej edycji)
Edit: każdą z akcj zamiany można wykonać raz na turę (informacja zawarta jest w na odwrocie podziękowania za zakup - między informacjami o różnicach w tej edycji)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Re: 51. Stan Master Set
Witam, mam pytanie dotyczące żetonów tarcz. Z tego co rozumiem instrukcje (a wydaje mi się, że nie do końca rozumiem ją dobrze), można użyć 1 taki żeton na turę. Na koniec tury zarówno zużyte żetony jak i te które nie były wykorzystane są odrzucane. Jaki sens ma więc karta Zasieki która za splądrowanie daje nam 3 tarcze a za wybudowanie łącznie 2 (jedną z produkcji i drugą za bonus za zbudowanie)? Przecież i tak mogę użyć maksymalnie 1 tarczę na turę a zarówno wykorzystane jak i niewykorzystane na koniec są odrzucane.