Cry Havoc - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1054
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Cry Havoc - pytania i wątpliwości

Post autor: Chaaber »

Pora chyba zacząć, skoro jest już angielski FAQ to i tutaj może się uda uzyskać jakieś odpowiedzi.

Mam w zasadzie dwa pytanka, i nie wiem czy nie umiem czytać czy tego nie ma.

1) Jakiej wartości są poszczególne kryształy, ja gram zielony - 1, żółty - 3, czerwony -5 ale to tylko umownie tak ustaliliśmy ze współgraczami.
2) Kto przejmuje kontrolę na trogami w grze 3 osobowej, bo też nie moge się doczytać, ale na youtube ktoś powiedział, że gracz po lewo.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Cry Havoc

Post autor: misioooo »

Chaaber pisze:Pora chyba zacząć, skoro jest już angielski FAQ to i tutaj może się uda uzyskać jakieś odpowiedzi.

Mam w zasadzie dwa pytanka, i nie wiem czy nie umiem czytać czy tego nie ma.

1) Jakiej wartości są poszczególne kryształy, ja gram zielony - 1, żółty - 3, czerwony -5 ale to tylko umownie tak ustaliliśmy ze współgraczami.
2) Kto przejmuje kontrolę na trogami w grze 3 osobowej, bo też nie moge się doczytać, ale na youtube ktoś powiedział, że gracz po lewo.
1) Może być i tak. Nie ma to wpływu, byle wszyscy tak samo je liczyli.
2) Tak, gracz po lewej. Możecie też grać, że ten po prawej albo na przeciw ciebie :) Albo steruj nimi sam wg jakiegoś algorytmu prostego (np. jak mogą to zabierają kontrolę, a jak nie to zadają maksymalne straty).
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Cry Havoc

Post autor: malekith_86 »

odnośnie wartości kryształów to masz to w instrukcji
w miejscu gdzie są opisane komponenty na dole drugiej strony [lewy narożnik]
natomiast odnośnie kontroli nad Trogami w krze 2 i 3 osobowej jest info w lewym dolnym rogu strony 10 i tak jest to gracz po lewej stronie
misioooo pisze: 2) Tak, gracz po lewej. Możecie też grać, że ten po prawej albo na przeciw ciebie :) Albo steruj nimi sam wg jakiegoś algorytmu prostego (np. jak mogą to zabierają kontrolę, a jak nie to zadają maksymalne straty).
opcja, że wybieramy kto nimi steruje jest ok
ale algorytm już nie do końca
knyf polega na tym, że osoba, która kontroluje Trogów może też użyć swoich kart taktyk, a sam przeciwko sobie byś raczej kart taktyk nie poświęcał
inny gracz też nie musi się na to zdecydować, ale jeśli dzięki temu można osłabić przeciwnika to pewnie czasami warto to zrobić
Ronin125
Posty: 11
Rejestracja: 08 lip 2015, 17:05

Re: Cry Havoc

Post autor: Ronin125 »

Mam pewną wątpliwość co do jednej sytuacji:

Ludzie używają lotniska aby przejąć region na którym znajduje się symbol trogów (str 12 mówi, że jeżeli znajdują się na polu same żetony trogów to pole jest NIEZAJĘTE). Po przegranej bitwie na jednym z sąsiednich pól ludzie muszą się wycofać. I teraz pojawia się pytanie, czy można się wycofać na pole kontrolowane na którym znajduje się żeton siedliska/hordy?
W teorii nic tego w instrukcji nie zabrania - w praktyce nie wiem czy nawiązuje się kolejna bitwa czy nie.
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 324
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Cry Havoc

Post autor: AiS »

Ronin125 pisze:Mam pewną wątpliwość co do jednej sytuacji:

Ludzie używają lotniska aby przejąć region na którym znajduje się symbol trogów (str 12 mówi, że jeżeli znajdują się na polu same żetony trogów to pole jest NIEZAJĘTE). Po przegranej bitwie na jednym z sąsiednich pól ludzie muszą się wycofać. I teraz pojawia się pytanie, czy można się wycofać na pole kontrolowane na którym znajduje się żeton siedliska/hordy?
W teorii nic tego w instrukcji nie zabrania - w praktyce nie wiem czy nawiązuje się kolejna bitwa czy nie.
Możesz wycofać się na sąsiednie pole pod swoją kontrolą pod warunkiem, że nie jest już polem bitwy.
Umieszczając tam swoje jednostki umieszczasz kolejny dostępny żeton bitwy.

Sytuacja opisana została w FAQu.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Cry Havoc

Post autor: Rocy7 »

Czy w grze 4 osobowej neutralne Trogi z żetonów w przypadku wygrania kontroli przejmuja teren dla 4 gracza Trogów?
Czy w grze 3 osobowej grach kontrolujacy trogi zagrywa ich karty czy karty z własnej talii?
Czy zniszczenie jedynej jednostki, który aktywowała bitwę (drony) sprawia że bitwa się mimo wszystko odbywa?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Cry Havoc

Post autor: rattkin »

Rocy7 pisze:Czy w grze 4 osobowej neutralne Trogi z żetonów w przypadku wygrania kontroli przejmuja teren dla 4 gracza Trogów?
Tutaj nie mam pewności, ale obstawiam, że tak, bo to gracz-Trog nimi wówczas kieruje. To m.in dlatego scorują tylko połowę punktów za kryształy.
Rocy7 pisze:Czy w grze 3 osobowej grach kontrolujacy trogi zagrywa ich karty czy karty z własnej talii?
Z własnej. Bardzo rzadko jest to opłacalne zagranie.
Rocy7 pisze: Czy zniszczenie jedynej jednostki, który aktywowała bitwę (drony) sprawia że bitwa się mimo wszystko odbywa?
Drony nie są jednostką (z pamięci), nie mogą aktywować bitwy.
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1054
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Cry Havoc

Post autor: Chaaber »

rattkin pisze:
Rocy7 pisze: Czy zniszczenie jedynej jednostki, który aktywowała bitwę (drony) sprawia że bitwa się mimo wszystko odbywa?
Drony nie są jednostką (z pamięci), nie mogą aktywować bitwy.
Tutaj raczej chodzi o sytuacje, kiedy już jest bitwa i stoi jedna figurka przeciwnika maszyn i ten dronami z sąsiedniego regionu ją zabija. Czy to anuluje bitwę czy nie. Teoretycznie napisane jest, że jeśli w regionie są figurki jednego gracza to automatem przejmuje on kontrolę nad region więc, pewnie i bitwa sie nie powinna odbyć, ale nigdy nie wiadomo. W FAQu tego nie ma.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Cry Havoc

Post autor: rattkin »

Nie rozumiem o co chodzi. O ile mi wiadomo, nie można aktywować struktur w trakcie walki. W jaki sposób można doprowadzić do sytuacji, którą opisujesz?

Chyba, że mówisz o sytuacji w trakcie zagrywania akcji. Ale instrukcja mówi:
"If for any reason during the Action phase, all Units from one player in a Region with a Battle token are eliminated prior to Battle Resolution, a Battle does not take place."
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1054
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Cry Havoc

Post autor: Chaaber »

Maszyny mają budynki, które jak aktywujesz, to strzelają do figurek nawet w regionach bitwy, więc teoretycznie można kogoś wyorać przed bitwą już. Ale tak jak mówisz, raczej zdejmuje się żeton bitwy po takiej sytuacji i ona nie zachodzi po prostu. Ciekawe jest czy blokuje to dalej ten region od wchodzenia przez innych graczy czy tak jakby otwiera go od nowa.
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Cry Havoc

Post autor: malekith_86 »

od razu jak zajdzie taka sytuacja to się ściąga żeton bitwy z tego regionu
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Cry Havoc

Post autor: Rocy7 »

Chaaber pisze: Tutaj raczej chodzi o sytuacje, kiedy już jest bitwa i stoi jedna figurka przeciwnika maszyn i ten dronami z sąsiedniego regionu ją zabija. Czy to anuluje bitwę czy nie. Teoretycznie napisane jest, że jeśli w regionie są figurki jednego gracza to automatem przejmuje on kontrolę nad region więc, pewnie i bitwa sie nie powinna odbyć, ale nigdy nie wiadomo. W FAQu tego nie ma.
dokładnie o taka sytuacje mi chodzi.
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Cry Havoc

Post autor: janekbossko »

czy moge wycofać się do sztabu po przegranej bitwie? po co jest zeton we własnym sztabie?
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Cry Havoc

Post autor: Rocy7 »

https://boardgamegeek.com/thread/163787 ... -cry-havoc
In order to build Bunker, it must be on a non-battle Region that you control. In order to activate Bunker, it must be a Battle Region. Thankfully Machine's Default Skill allows you to move Structures. Therefore, it is possible to build pre-emptively and push your front later.
mogę przesunąć bunkier do regionu bitwy?

Czy w grze na 3 osoby trogi mogą być chwytane jako jeńcy? Czy trogi mogą w takiej grze chwytać jeńców?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Cry Havoc

Post autor: rattkin »

janekbossko pisze:czy moge wycofać się do sztabu po przegranej bitwie? po co jest zeton we własnym sztabie?
Nie.
Jaki żeton? Kontroli? HQ to region, a więc może być kontrolowany (zawsze przez Ciebie), a jako taki punktuje za regiony pod kontrolą na potrzeby punktacji.
Rocy7 pisze: mogę przesunąć bunkier do regionu bitwy?
Nie.
Rocy7 pisze: Czy w grze na 3 osoby trogi mogą być chwytane jako jeńcy? Czy trogi mogą w takiej grze chwytać jeńców?
Tak (Trogi nie mogą odzyskać schwytanych do końca gry, gracze punktują za jeńców-Trogów normalnie). Tak (idą do osobnej puli, z której można wykupić standardowo za 2VP. Trogi nie punktują za jeńców).
Awatar użytkownika
niwgnip
Posty: 329
Rejestracja: 03 lut 2009, 01:19
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 50 times
Been thanked: 14 times

Re: Cry Havoc

Post autor: niwgnip »

Rocy7 pisze:Czy w grze 4 osobowej neutralne Trogi z żetonów w przypadku wygrania kontroli przejmuja teren dla 4 gracza Trogów?
W 4 osobowej rozgrywce nie ma tzw. "neturalnych" Trogów. Jeśli jakieś pojawiają się na mapie, należą one do gracza który gra Trogami ;)
Rocy7 pisze:Czy zniszczenie jedynej jednostki, który aktywowała bitwę (drony) sprawia że bitwa się mimo wszystko odbywa?
Usuwa się żeton bitwy, region jest "otwarty".
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Cry Havoc

Post autor: orzeh »

Dla pewności - Jeżeli "wchodzę" Maszynami na region kontrolowany przez np. Ludzi ale nie ma na nim żadnej figurki (tylko żeton kontorli) - Maszyny "z automatu", bez walki przejmują kontrolę nad tym regionem?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Cry Havoc

Post autor: rattkin »

Tak. Wszystkie frakcje przejmują teren, jeśli nie ma go kto bronić.
Awatar użytkownika
niwgnip
Posty: 329
Rejestracja: 03 lut 2009, 01:19
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 50 times
Been thanked: 14 times

Re: Cry Havoc

Post autor: niwgnip »

Trzeba jednak pamiętać, że jeśli w tej samej akcji (akcji, nie rundzie) pójdziesz tymi maszynami dalej (nie zostawiając ani jednej figurki), to teren nie zostanie przez Ciebie zajęty.
Nie wiem na której stronie to jest napisane ale jest zasada, że żeby teren został przejęty to nie wystarczy tylko na niego wejść ale na koniec ruchu (akcji) musi być tam jakaś Twoja jednostka - eliminuje to sytuację, w której np. przy pomocy 3 punktów ruchu mógłbyś 1 jednostką przejąć 3 regiony (w których nie ma przeciwników).
Piehoo
Posty: 1007
Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 46 times

Re: Cry Havoc

Post autor: Piehoo »

Czy po przegranej bitwie można wycofać się na swój teren, gdzie będzie rozgrywana następna bitwa?
Cloud Games
Cloud Games na FB
Recenzje i przykładowe rozgrywki - Granie W Chmurach
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Cry Havoc

Post autor: rattkin »

Nie.
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Cry Havoc

Post autor: orzeh »

Na BGG wrzuciłem jednostronicowe tłumaczenie FAQ
https://boardgamegeek.com/filepage/1373 ... -condensed
eszu
Posty: 32
Rejestracja: 13 sty 2016, 14:10

Re: Cry Havoc

Post autor: eszu »

Przeczytałem instrukcję, FAQ oraz ten wątek po dwa razy, obejrzałem gameplay i dalej nie wszystko jest dla mnie jasne, więc zadam kilka pytań:

1) Gdy Trogi przegrywają bitwę, pozostały im jakieś figurki i muszą się wycofać:
a) Kto w grze 2-3-osobowej decyduje gdzie dołożyć żeton Siedliska Trogów? Gracz kontrolujący Trogi?
b) Czy w grze 4-osobowej można wycofać Trogi do regionu połączonego tunelem z regionem, na którym odbyła się bitwa?
c) Czy w grze 3-osobowej można położyć żeton Siedliska Trogów w regionie połączonym tunelem z regionem, na którym odbyła się bitwa?
d) Co się dzieje gdy w grze 2-3-osobowej nie ma żadnego "sąsiedniego niekontrolowanego" regionu? W ogóle nie kładzie się żetonu (tak jak w przypadku wycofywania figurek)?
e) Czy w grze 2-3-osobowej można położyć żeton Siedliska Trogów na regionie, na którym leży znacznik kontroli któregoś z graczy, ale są tam także inne żetony Trogów?

2) Czy gdy po odkryciu żetonu Wydarzenia "Usuń 2 Kryształy z Regionu, gdzie jest ich najwięcej" na planszy znajduje się kilka regionów z największą ich liczbą, usuwamy Kryształy z każdego z nich? Jeżeli nie to kto wybiera skąd należy je usunąć?

3) Po co w grze jest po 16 podstawek każdego koloru, skoro kolory i tak są przyporządkowane do ras a większość ras ma 12 figurek?

I coś mi się wydaje, że to jeszcze nie koniec pytań. Ech.. Taka fajna gra a tak kiepsko napisana instrukcja...
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Cry Havoc

Post autor: orzeh »

Nasza (tzn grupy z którą gramy) interpretacja brzmi tak ;)
1a - tak, gracz kontrolujący Trogi
1b - my gramy że tak ponieważ instrukcja mówi że:
Na potrzeby Trogów za sąsiadujące uważa się Regiony z Tunelami
1c - niby tak (j/w)
1d - do rezerwy, bez żetonu
1e - sam bym chciał wiedzieć i z tym mamy problem ale instrukcja mówi:
połóżcie zakryty żeton Siedliska
Trogów na dowolnym sąsiednim niekontrolowanym
Regionie.
oraz słowniczek i faq:
Kontrola: jeśli na Regionie spoczywa żeton Kontroli któregoś z graczy, ten
Region znajduje się pod Kontrolą tego gracza
czyli może być to niemożliwe - wracają do rezerwy
fabularnie można to zinterpretować jako Trogobójstwo ;)
a w grze 2-3 osobowej nie ma żetonów kontroli Trogów a żetony Hordy/Siedliska nie są nimi.

2 tak, z wszystkich tych które mają najwięcej.


A ja mam pytanie czy dobrze rozumiem zasadę kontroli (wydaję się że tak ale...)
Ludzie za pomocą Lotniska kładą żeton kontroli na regionie gdzie są żetony Hordy i/lub Siedliska Trogów, wkraczam jako np Maszyny/Pielgrzymi w ten region i PRZEGRYWAM bitwę (w tym kontekście specjalnie) i po tej operacji - Ściągam żeton kontroli Ludzi ?
Edit prawie identyczne pytanie było na BGG, wygląda że tak
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1054
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Cry Havoc

Post autor: Chaaber »

Czy w grze 4 osobowej można wycofać się Trogami po przegranej bitwie na region, którego nikt nie kontroluje? Teoretycznie jest tam żeton Trogów, więc zgarnęliby od razu kontrolę, ale w instrukcji jest napisane, że trzeba się wycofać na swój kontrolowany teren.
ODPOWIEDZ