Great Western Trail

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Użytkownik wspierający
Posty: 1720
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Great Western Trail

Post autor: ChlastBatem » 10 lis 2016, 16:39

Witam,

mam trzy pytania odnośnie genialnej gry Great Western Trail:

1) Ostatnie pole torów kolejowych (pole 39) - czy ten ruch cofnięcia służy tylko po to aby pojechać sobie na jakieś wybrane pole dworca (gdzie jeszcze nie byłem) i wykupić sobie tam miejsce pod znacznik + 3 kasy czy może ja czegoś nie rozumiem? Bo jeśli jednak ktoś systematycznie wszystkie dworce kolejowe obkupił to te cofnięcie na nic mu się nie przyda, prawda (jedynie 3 kasy)?

Przez chwilę przyszło mi do głowy, że występuje mnożnik w postaci 3 kasy razy x, gdzie x to liczba cofnięć ale to by było kuriozalne bo ktoś by mógł nabić sobie 117 monet. :lol:

2) Budynek 9a (prawa akcja) - nie wiem czy dobrze rozumiem. Poruszam się do tyłu o tyle ruchów ile chcę. Mam po cofnięciu wtedy wybór. Albo jeśli wylądowałem na dworcu to mogę zostawić (opłacam koszt) swój znacznik i zgarnąć żeton jeśli tam jeszcze jest (zostawiając pomocnika) oraz zrobić dodatkową dostawę o takiej wartości ile wynosi suma cofnięć albo jeśli nie cofnąłem się na pole dworca to wtedy zostaje mi tylko dodatkowa dostawa tak? Tylko wtedy jak przeprowadzić akcję dostawy? Muszę zagrać te krowy i mieć taką wartość jak liczba cofnięć czy może żadnych kart bydła nie używam tylko dostaje tak z kosmosu za te cofnięcia pozwolenie na położenie znacznika na mieście?

3) Budynek 9b - czy można korzystając z tego budynku wziąć żeton z dworca zostawiając tam swojego pomocnika?

Awatar użytkownika
malekith_86
Użytkownik wspierający
Posty: 961
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times

Re: Great Western Trail

Post autor: malekith_86 » 10 lis 2016, 18:51

1) dobrze rozumiesz - to jest przydatne kiedy np żeby nie tracić punktów ruchu lokomotywy jedziesz do oporu do przodu żeby zdobyć najtańszy i zarazem najlepiej punktowany dworzec a potem cofnąć się na jakiś co ominąłeś

2) poruszasz się o taką ilość ruchów w tył jaką chcesz i możesz sprzedać krowy tak samo jakbyś właśnie był na akcji kansas i sprzedawał krowy tak daleko jak Ci pozwalają karty tylko, że tutaj zasięg liczy się jako ilość cofniętych pól na torze lokomotywy - reszta zasad pozostaje bez mian, czyli nie możesz się cofnąć bardziej niż do kansas, nie możesz też robić dostawy w miejsce gdzie już ją wcześniej robiłeś [poza kansas i san francisco]

3) tak, wszystko na normalnych zasadach byle dworzec gdzie chcesz postawić żeton był za Twoją lokomotywą

Awatar użytkownika
ChlastBatem
Użytkownik wspierający
Posty: 1720
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Great Western Trail

Post autor: ChlastBatem » 10 lis 2016, 20:16

malekith_86 pisze:1) dobrze rozumiesz - to jest przydatne kiedy np żeby nie tracić punktów ruchu lokomotywy jedziesz do oporu do przodu żeby zdobyć najtańszy i zarazem najlepiej punktowany dworzec a potem cofnąć się na jakiś co ominąłeś

2) poruszasz się o taką ilość ruchów w tył jaką chcesz i możesz sprzedać krowy tak samo jakbyś właśnie był na akcji kansas i sprzedawał krowy tak daleko jak Ci pozwalają karty tylko, że tutaj zasięg liczy się jako ilość cofniętych pól na torze lokomotywy - reszta zasad pozostaje bez mian, czyli nie możesz się cofnąć bardziej niż do kansas, nie możesz też robić dostawy w miejsce gdzie już ją wcześniej robiłeś [poza kansas i san francisco]

3) tak, wszystko na normalnych zasadach byle dworzec gdzie chcesz postawić żeton był za Twoją lokomotywą
Dzięki za odpowiedź. Jednak Twoja odpowiedź na drugie pytanie jest dla mnie niejasna. Bo teraz opisujesz to tak, że robię tak jak w Kansas City czyli biorę żetony z kolumny 1, 2 i 3, zagrywam karty krów i dobieram tyle kasy ile mi wyjdzie z tego bydła na ręce, no i ostatni krok z żetonem na mieście. Mi się wydaje, że instrukcja mówi tylko o ostatnim kroku czyli postawieniu tylko żetonu, bez zarobku i bez odrzucania kart bydła z ręki.

Awatar użytkownika
malekith_86
Użytkownik wspierający
Posty: 961
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times

Re: Great Western Trail

Post autor: malekith_86 » 11 lis 2016, 20:33

no tu masz rację
jeszcze podczas grania nikt nigdy nie kupił tego budynku więc tylko na podstawie instrukcji odpowiadałem
i faktycznie jak się nad tym głębiej zastanowić to nie jest precyzyjnie wyjaśnione
akcja na budynku 9a nazwana jest jako specjalna dostawa
a dostawa to tylko 5 etap w akcji kansas
i tu się zaczyna problem
bo 4 etap akcji kansas daje nam kasę za krowy, a dopiero 5 etap pozwala a raczej zmusza nas do dostarczenia gdzieś tych krów za, które dostaliśmy kasę i przy okazji postawienia dworca
i teraz sam nie wiem czy z racji, że nie dostajemy kasy to jednoznacznie jest to, że nie sprzedajemy krów więc nie następuje zrzucenie całej reki i jedyne co zyskujemy to postawienie dworca

Awatar użytkownika
ChlastBatem
Użytkownik wspierający
Posty: 1720
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Great Western Trail

Post autor: ChlastBatem » 27 lis 2016, 17:47

Czy ktoś może doda coś do dyskusji? Ktoś ma pewność co do działania tego budynku?

Awatar użytkownika
mat_eyo
Użytkownik wspierający
Posty: 4699
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Re: Great Western Trail

Post autor: mat_eyo » 28 lis 2016, 16:49

ChlastBatem pisze:Czy ktoś może doda coś do dyskusji? Ktoś ma pewność co do działania tego budynku?
Nie sprzedajesz krów, nie dostajesz kasy. Nie robisz żadnej z akcji 1-5 przypisanych do Kansas, bo nie jesteś w Kansas.

Cofasz ciuchcię o x pól i możesz "dostarczyć" do miasta, o poziomie x lub mniejszym. Ściągasz dysk ze swojej planszy (jeśli masz z tego jakieś bonusy, np. kasę, to normalnie pobierasz) i kładziesz na pole danego miasta. Jeśli tym odpalisz jakąś umiejkę miasta (wzięcie karty celu lub wzięcie 6 kasy w Kansas) to normalnie ją rozpatrujesz. Jeśli w wyniku cofania Twoja ciuchcia trafiła na dworzec, to możesz go normalnie ulepszyć.

http://boardgamegeek.com/thread/1680332 ... ate-buildi

Ja za to mam swoje pytania:

1) Ulepszenie ruchu - czy mogę kupić drugie ulepszenie (3 pz) nie mając wykupionego pierwszego (3 kasy)? Grałem, że można.
2) Żeton zawiadowcy, który punktuje za pracowników (1 pz za pracownika na koniec gry) - dotyczy to tylko pracowników zrekrutowanych, czy również tych trzech nadrukowanych na planszetce? Grałem, że tych trzech również.

Awatar użytkownika
ChlastBatem
Użytkownik wspierający
Posty: 1720
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Great Western Trail

Post autor: ChlastBatem » 28 lis 2016, 19:46

mat_eyo pisze: Ja za to mam swoje pytania:

1) Ulepszenie ruchu - czy mogę kupić drugie ulepszenie (3 pz) nie mając wykupionego pierwszego (3 kasy)? Grałem, że można.
2) Żeton zawiadowcy, który punktuje za pracowników (1 pz za pracownika na koniec gry) - dotyczy to tylko pracowników zrekrutowanych, czy również tych trzech nadrukowanych na planszetce? Grałem, że tych trzech również.
Dziękuję za wyjaśnienie :wink:

Co do Twoich wątpliwości. Mam prawie 100% pewność, że gdzieś to było opisane dokładnie w instrukcji.
1) Trzeba po kolei. Czyli od lewej do prawej
2) Tych trzech też liczymy.

Sprawdź jeszcze w instrukcji bo to powinno tam być (takie mam przebłyski, że o tym czytałem). Jeśli możesz to potwierdź czy dobrze mówię.

Awatar użytkownika
mat_eyo
Użytkownik wspierający
Posty: 4699
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Re: Great Western Trail

Post autor: mat_eyo » 28 lis 2016, 21:07

1) Skąd ta pewność? W instrukcji na stronie 9 mamy " Take that player disc from any of the disc spaces of your player board " i w żółtej ramce przy polach ruchu ". If you take the disc from this space [pierwsze pole], immediately gain 3 Dollars from the bank. The 3 victory points for clearing this space [drugie pole] are awarded at the end of the game."
Ani słowa o kolejności.

2) To faktycznie jest w instrukcji, moje niedopatrzenie. Strona 16:
"Gain 1 victory point for each worker in your worker section (including the ones printed on the player board)"

Awatar użytkownika
ChlastBatem
Użytkownik wspierający
Posty: 1720
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Great Western Trail

Post autor: ChlastBatem » 28 lis 2016, 23:26

Faktycznie masz rację co do 1).

Można wybrać obojętnie jaki krążek. Jakoś logika mi podpowiedziała błędne założenie. Teraz wszystko pewne :wink:

Awatar użytkownika
Ryu
Użytkownik wspierający
Posty: 2606
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Been thanked: 2 times

Re: Great Western Trail

Post autor: Ryu » 11 sty 2017, 08:50

Ja mam pewnie pytanko które jest wytłuszczone w instrukcji ale nie widzę...

Jak dostarczam wielokrotnie krowy do Kansas City czy San Francisco to kładę tam dysk raz czy za każdym razem jak dostarczam krowy. Niby w instrukcji jest że jak dostarczam to kładę dysk i OK. Ale potem jest akapit o tym że do tych 2 miast mogę wielokrotnie i tu już nie wiem.

Pomożecie? Dziś gram...

Awatar użytkownika
mat_eyo
Użytkownik wspierający
Posty: 4699
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Re: Great Western Trail

Post autor: mat_eyo » 11 sty 2017, 09:20

Kansas i San Fransisko to jedyne miasta, do których możesz dostarczyć więcej niż raz.

Awatar użytkownika
malekith_86
Użytkownik wspierający
Posty: 961
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times

Re: Great Western Trail

Post autor: malekith_86 » 11 sty 2017, 09:22

kładziesz za każdym razem dysk
wynika to z tego, że gdybyś nie kładł go za każdym razem nie byłoby wiadomo ile razy robiłeś dostawę do Kansas, a przecież taka dostawa powoduje poza 6dolcami także - 6 PZ więc każda dostawa musi być w ten sposób obciążona [tymi ujemnymi punktami] a nie tylko pierwsza
inaczej można by było zawsze rezygnować z jazdy dalej i zawsze kasować +6dolcy i kompletnie zrezygnować z rozwijania torów

Awatar użytkownika
Ryu
Użytkownik wspierający
Posty: 2606
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Been thanked: 2 times

Re: Great Western Trail

Post autor: Ryu » 11 sty 2017, 10:05

Tak, to ma sens ale nie widziałem akapitu w instrukcji który by o tym dobitnie mówił.
A jako że to miasta "inne" to mogli to 1 zdanie dopisać :)

Niemniej wielkie dzięki za pomoc :)
mat_eyo pisze:Kansas i San Fransisko to jedyne miasta, do których możesz dostarczyć więcej niż raz.
Tak, wiem. Chodziło o fakt, czy muszę kłaść dysk za każdym razem ale już jasne :)

Awatar użytkownika
mat_eyo
Użytkownik wspierający
Posty: 4699
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Re: Great Western Trail

Post autor: mat_eyo » 11 sty 2017, 10:23

Ryu pisze:Tak, wiem. Chodziło o fakt, czy muszę kłaść dysk za każdym razem ale już jasne :)
Sorry, trochę zaspany jeszcze jestem. W instrukcji mamy tylko zapis "Once you have decided on a city, place one of your player discs onto its city space (if other discs are already there, put it on top of those)." Zdanie w ten sposób napisane nie daje wyboru odnośnie kładzenia dysku.

Awatar użytkownika
michal2014
Użytkownik wspierający
Posty: 361
Rejestracja: 08 lut 2014, 15:37
Lokalizacja: Piaseczno koło Warszawy
Been thanked: 1 time

Re: Great Western Trail

Post autor: michal2014 » 22 mar 2017, 23:41

hehe, włąsnie mam tą samą wątpliwość. Zaglądam tu, patrzę i widzę, ze nie ja jeden.
To jak w końcu jest z tymi miastami, kładziemy dysk czy nie ?

Na BGG piszą, zeby kłaść.
;-)
_______________________________________
Michał
Moje Gry
Gry na Sprzedaż

Arek B
Posty: 82
Rejestracja: 12 kwie 2016, 13:56

Re: Great Western Trail

Post autor: Arek B » 24 mar 2017, 14:28

Gra świetna, zasady w sumie proste ale mam jedną wątpliwość
Czy bonus z planszy za 2 krążki obok siebie w 2 miastach, tj. wzięcie karty celu jest obowiązkowe? Może być sytuacja że żaden cel nam nie pasuje, a biorąc go zapychamy sobie talię

Awatar użytkownika
mat_eyo
Użytkownik wspierający
Posty: 4699
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Re: Great Western Trail

Post autor: mat_eyo » 24 mar 2017, 14:55

Tak, musisz wziąć cel w takiej sytuacji.

waadimch
Użytkownik wspierający
Posty: 133
Rejestracja: 23 sty 2017, 20:37
Has thanked: 2 times

Re: Great Western Trail

Post autor: waadimch » 26 kwie 2017, 22:26

Nie rozumiem jednego w jakim przypadku wykonuje tylko jedna akcje pomocnicza ( i nie moge dwoch -- czy gdy jestem w budynku innego gracza i pola niebezpeczenstwa -- czy tak ?)

Awatar użytkownika
michal2014
Użytkownik wspierający
Posty: 361
Rejestracja: 08 lut 2014, 15:37
Lokalizacja: Piaseczno koło Warszawy
Been thanked: 1 time

Re: Great Western Trail

Post autor: michal2014 » 27 kwie 2017, 00:49

waadimch pisze: czy gdy jestem w budynku innego gracza i pola niebezpeczenstwa -- czy tak ?)
Tak. I jak jesteś na swoim budynku lub neutralnym, który umożliwia podwójną akcje, a nie masz jej odblokowanej na swojej planszy.
Ostatnio zmieniony 27 kwie 2017, 08:28 przez michal2014, łącznie zmieniany 1 raz.
_______________________________________
Michał
Moje Gry
Gry na Sprzedaż

waadimch
Użytkownik wspierający
Posty: 133
Rejestracja: 23 sty 2017, 20:37
Has thanked: 2 times

Re: Great Western Trail

Post autor: waadimch » 27 kwie 2017, 08:19

Dzieki

waadimch
Użytkownik wspierający
Posty: 133
Rejestracja: 23 sty 2017, 20:37
Has thanked: 2 times

Re: Great Western Trail

Post autor: waadimch » 27 kwie 2017, 17:02

Czy moge uzyc jednego kowboja do pociagniecia dwoch kart krow a dopiero pozniej korzystac z kolejnych kowbojow do zakupu krow?

Awatar użytkownika
zakwas
Użytkownik wspierający
Posty: 1767
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Great Western Trail

Post autor: zakwas » 27 kwie 2017, 17:07

waadimch pisze:Czy moge uzyc jednego kowboja do pociagniecia dwoch kart krow a dopiero pozniej korzystac z kolejnych kowbojow do zakupu krow?
Tak, po to to właśnie jest. Do tego, możesz pozostałych rozdzielić wedle życzenia i dokonać kilku zakupów. A nawet dołożyć karty kilkukrotnie.

Awatar użytkownika
michal2014
Użytkownik wspierający
Posty: 361
Rejestracja: 08 lut 2014, 15:37
Lokalizacja: Piaseczno koło Warszawy
Been thanked: 1 time

Re: Great Western Trail

Post autor: michal2014 » 27 kwie 2017, 17:21

zakwas pisze:
waadimch pisze:Czy moge uzyc jednego kowboja do pociagniecia dwoch kart krow a dopiero pozniej korzystac z kolejnych kowbojow do zakupu krow?
Tak, po to to właśnie jest. Do tego, możesz pozostałych rozdzielić wedle życzenia i dokonać kilku zakupów. A nawet dołożyć karty kilkukrotnie.

No raczej nie. W instrukcji nie jest napisane ze można wykonywać ta akcje w dowolnej kolejności. Jest za to napisane ze pozostałych kowbojów z zakupu krów można wykorzystać do wystawienia na rynek dodatkowych.

Podaj źródło z potwierdzeniem ze tak można bo jak tak to zle gralem.

Oczywiście wersja z dowolna kolejnością jest super. Ma sens. W przeciwnym wypadku wystawiamy komuś nowe karty.
_______________________________________
Michał
Moje Gry
Gry na Sprzedaż

Awatar użytkownika
zakwas
Użytkownik wspierający
Posty: 1767
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Great Western Trail

Post autor: zakwas » 27 kwie 2017, 17:30

https://www.boardgamegeek.com/article/24149364#24149364

Chyba potwierdzenia autora wystarczy? ;)

Awatar użytkownika
michal2014
Użytkownik wspierający
Posty: 361
Rejestracja: 08 lut 2014, 15:37
Lokalizacja: Piaseczno koło Warszawy
Been thanked: 1 time

Re: Great Western Trail

Post autor: michal2014 » 27 kwie 2017, 17:44

zakwas pisze:https://www.boardgamegeek.com/article/24149364#24149364

Chyba potwierdzenia autora wystarczy? ;)

Jasne. Wyjasnione.

Widać nie byłem jedyną osobą, która źle grała , bo nie do końca to wynika z instrukcji, co zresztą jest napisane w w/w linku.
Musiał interweniować sam autor.
:wink:

Pozdrawiam.
_______________________________________
Michał
Moje Gry
Gry na Sprzedaż

ODPOWIEDZ