Arkham Horror - gra karciana LCG

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Karit
Użytkownik wspierający
Posty: 1477
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Karit » 11 lis 2016, 12:28

Mam pytanie do przykładu z zasad wprowadzających, podpunkt 15. przygotowania rozgrywki:
Kiedy lokalizacja jest odkrywana, należy na niej umieścić wskaźnik wskazówek w liczbie równej jej wartości wskazówek.
Na karcie wartość wynosi 2, ale wskazówek na grafice są 4.

a) na grafice jest błąd
b) ilość wskazówek zależy od ilości graczy którzy tam wchodzą
jesli b) to tu mowa tylko o układaniu ich przy odkryciu, rozumiem że jeśli wejdzie za jakiś czas kolejna osoba to już nie będzie więcej wskazówek?? (ale to trochę bez sensu bo sugerowało by że wszędzie trzeba chodzić razem...)
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja

Awatar użytkownika
carlos
Użytkownik wspierający
Posty: 629
Rejestracja: 20 sie 2012, 21:10
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: carlos » 11 lis 2016, 13:02

Chyba nie doczytales do końca:

"W przypadku Gabinetu wartość ta wynosi 2 na badacza."
Oczywiście w przypadku innych lokacji jest tak samo.
:)
Ostatnio zmieniony 11 lis 2016, 13:05 przez carlos, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Karit
Użytkownik wspierający
Posty: 1477
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Karit » 11 lis 2016, 13:03

Tak się zestresowałem, że nie doczytałem :)
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja

Eltonos
Użytkownik wspierający
Posty: 114
Rejestracja: 12 sie 2011, 16:30
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Eltonos » 11 lis 2016, 18:24

Pytanie odnośnie drugiej tajemnicy w pierwszym scenariuszu:
Spoiler:
I odnosnie trzeciej tajemnicy, pierwszy scenariusz:
Spoiler:
Żeby zaatakować wroga przy użyciu pistoletu lub maczety muszę wydać dwie akcje? Jedna na aktywowanie karty, druga na walkę?

Pytania może trywialne, ale muszę mieć pewność :)

Leif Erikson
Posty: 27
Rejestracja: 06 sty 2016, 16:47

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Leif Erikson » 11 lis 2016, 21:41

- Jeśli jestem w zwarciu, używam np. broni Rolanda = potwór po moim ataku również mnie atakuje - bo użycie broni nie było walką/ucieczką/rezygnacją/pertraktacją?
- Czy da się znajdować w jednej lokacji z potworem i nie być w zwarciu (poza sytuacją, w której jest wyczerpany)?
- Czy da się wyczerpać potwora inaczej niż ucieczką?
- Jeśli mam sprzymierzeńca i tracę wytrzymałość/poczytalność, sam decydują czy spada mi/jemu, czy sprzymierzeniec obrywa w pierwszej kolejności?

Awatar użytkownika
guslarz
Posty: 54
Rejestracja: 07 paź 2014, 22:53
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: guslarz » 12 lis 2016, 02:42

Naszły mnie wątpliwość:
Spoiler:
gusla.eu - recenzje, karcianka Aniołowie, spolszczenia do Warhammer Underworlds: Shadespire, Malifaux i Guild Ball: Kick Off!.

AkiAndre
Posty: 14
Rejestracja: 16 wrz 2015, 10:09

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: AkiAndre » 12 lis 2016, 12:28

Witam,

Moje pytanie jest takie:
Jeżeli sprzymierzeniec jest rozstawiony w jakiejś lokalizacji to aby przejąć nad nim kontrolę muszę się po prostu w tej lokalizacji znaleźć czy może muszę jeszcze dodatkowo poświęcić akcję by się do mnie przyłączył?

Awatar użytkownika
guslarz
Posty: 54
Rejestracja: 07 paź 2014, 22:53
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: guslarz » 12 lis 2016, 12:56

Leif Erikson pisze:- Jeśli jestem w zwarciu, używam np. broni Rolanda = potwór po moim ataku również mnie atakuje - bo użycie broni nie było walką/ucieczką/rezygnacją/pertraktacją?
Jeżeli chodzi o np. "Specjalna .38 Rolanda" aktywacja tej broni kosztuje akcję WALKI i wydanie jednego naboju więc potwór nie atakuje chyba że ma słowo klucz "Mściwy" a Twój test umiejętności zakończył się porażką.
Leif Erikson pisze:- Czy da się znajdować w jednej lokacji z potworem i nie być w zwarciu (poza sytuacją, w której jest wyczerpany)?
Tak np. gdy na jednej lokacji jest inny badacz w zwarciu z jedynym potworem.
Leif Erikson pisze:- Czy da się wyczerpać potwora inaczej niż ucieczką?
Działaniem kart.
Leif Erikson pisze:- Jeśli mam sprzymierzeńca i tracę wytrzymałość/poczytalność, sam decydują czy spada mi/jemu, czy sprzymierzeniec obrywa w pierwszej kolejności?
Tak, sam wybierasz. Karta atut nie może przyjąć więcej obrażeń niż posiada wytrzymałości/poczytalności.

AkiAndre pisze:Jeżeli sprzymierzeniec jest rozstawiony w jakiejś lokalizacji to aby przejąć nad nim kontrolę muszę się po prostu w tej lokalizacji znaleźć czy może muszę jeszcze dodatkowo poświęcić akcję by się do mnie przyłączył?
Przeszedłem dopiero jeden scenariusz i raz się tylko z tym spotkałem, ale wtedy na karcie lokalizacji była akcja przyłączenia sojusznika. W samych akcjach nie ma czegoś takiego więc pewnie jeżeli nie ma takiej akcji na karcie sojusznika czy lokalizacji to chyba :) nie.
Ostatnio zmieniony 12 lis 2016, 13:05 przez guslarz, łącznie zmieniany 1 raz.
gusla.eu - recenzje, karcianka Aniołowie, spolszczenia do Warhammer Underworlds: Shadespire, Malifaux i Guild Ball: Kick Off!.

Eltonos
Użytkownik wspierający
Posty: 114
Rejestracja: 12 sie 2011, 16:30
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Eltonos » 12 lis 2016, 13:04

Leif Erikson pisze:- Jeśli jestem w zwarciu, używam np. broni Rolanda = potwór po moim ataku również mnie atakuje - bo użycie broni nie było walką/ucieczką/rezygnacją/pertraktacją?
Użycie broni aktywuje walkę, więc moim zdaniem zalicza się do akcji walki. Potwór nie atakuje.
- Czy da się znajdować w jednej lokacji z potworem i nie być w zwarciu (poza sytuacją, w której jest wyczerpany)?
Tak, chociażby z potworem ze słowem kluczowym "Powściągliwy".
- Jeśli mam sprzymierzeńca i tracę wytrzymałość/poczytalność, sam decydują czy spada mi/jemu, czy sprzymierzeniec obrywa w pierwszej kolejności

Sam decydujesz.
AkiAndre pisze:Jeżeli sprzymierzeniec jest rozstawiony w jakiejś lokalizacji to aby przejąć nad nim kontrolę muszę się po prostu w tej lokalizacji znaleźć czy może muszę jeszcze dodatkowo poświęcić akcję by się do mnie przyłączył?
A w jakiej sytuacji miało to miejsce? Na karcie lokalizacji powinien być opisany warunek, który musi zostać spełniony, aby sprzymierzeniec mógł do ciebie dołączyć, tak jak ma to miejsce w przypadku
Spoiler:

Eltonos
Użytkownik wspierający
Posty: 114
Rejestracja: 12 sie 2011, 16:30
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Eltonos » 12 lis 2016, 14:18

guslarz pisze:Naszły mnie wątpliwość:
Spoiler:
Spoiler:

Awatar użytkownika
guslarz
Posty: 54
Rejestracja: 07 paź 2014, 22:53
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: guslarz » 12 lis 2016, 14:42

Eltonos pisze:
Spoiler:
Chyba rzeczywiście tak ma być. Dzisiaj spróbuję jeszcze raz z tą poprawką. Wziąłem to na chłopski rozum i uznałem, że jak ...
Spoiler:
gusla.eu - recenzje, karcianka Aniołowie, spolszczenia do Warhammer Underworlds: Shadespire, Malifaux i Guild Ball: Kick Off!.

AkiAndre
Posty: 14
Rejestracja: 16 wrz 2015, 10:09

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: AkiAndre » 12 lis 2016, 18:44

Eltonos pisze:A w jakiej sytuacji miało to miejsce? Na karcie lokalizacji powinien być opisany warunek, który musi zostać spełniony, aby sprzymierzeniec mógł do ciebie dołączyć
Faktycznie, przegapiłem ten opis... Dzięki!

Drugie pytanie:

Z talii spotkań wylosowaliśmy "sparaliżowany ze strachu". Nie udawało się wykonać testu woli, więc ta karta towarzyszyła bohaterowi. Po czasie wylosowaliśmy identyczną, drugą kartę "sparaliżowany ze strachu". Co w takiej sytuacji?

Awatar użytkownika
Karit
Użytkownik wspierający
Posty: 1477
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Karit » 12 lis 2016, 19:56

mam takie pytanie o zwarcie:
Jedną z akcji jaką można wykonać to wejście w zwarcie z wrogiem, pytanie po co miał bym to robić, skoro sama akcja ataku powoduje że wchodzę w zwarcie automatycznie?
Nie rozumiem też wskazówki strategicznej ze str. 9 zasad wprowadzających - co daj mi wchodzenie w zwarcie jeśli wróg jest w zwarciu z innym badaczem? Czy ten badacz już nie jest w zwarciu z tym wrogiem / jesteśmy oboje jednocześnie (kartę kładę po środku stołu?)?
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja

AkiAndre
Posty: 14
Rejestracja: 16 wrz 2015, 10:09

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: AkiAndre » 12 lis 2016, 20:11

Karit pisze:mam takie pytanie o zwarcie:
Jedną z akcji jaką można wykonać to wejście w zwarcie z wrogiem, pytanie po co miał bym to robić, skoro sama akcja ataku powoduje że wchodzę w zwarcie automatycznie?
Dobre pytanie. To nie jest tak, że wchodzisz w zwarcie atakując wroga, pod warunkiem, że nie jest on już w zwarciu z innym bohaterem? Wydaje mi się, że możesz atakować wroga będącego w zwarciu z innym badaczem - ale jak nie uda Ci się atak, to zamiast wroga trafiasz badacza...
Karit pisze: Nie rozumiem też wskazówki strategicznej ze str. 9 zasad wprowadzających - co daj mi wchodzenie w zwarcie jeśli wróg jest w zwarciu z innym badaczem? Czy ten badacz już nie jest w zwarciu z tym wrogiem / jesteśmy oboje jednocześnie (kartę kładę po środku stołu?)?
Ja wczoraj miałem taką sytuację, że dwóch badaczy było w tej samej lokacji - jeden z nich miał mało wytrzymałości i wroga w zwarciu. Gdyby przyszła faza wrogów, to ten wróg by go wykończył. Dlatego też drugi badacz wykorzystał akcję i przejął wroga na siebie. Uratował tym drugiego badacza.

Awatar użytkownika
Karit
Użytkownik wspierający
Posty: 1477
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Karit » 12 lis 2016, 20:40

Czyli akcja wejścia w zwarcie z wrogiem może służyć do przechwytywania wroga który jest w zwarciu z innym badaczem (?)
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja

Awatar użytkownika
Shin Ryu
Posty: 89
Rejestracja: 19 mar 2013, 16:08
Lokalizacja: Piła
Has thanked: 1 time

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Shin Ryu » 12 lis 2016, 21:38

Karit pisze:Czyli akcja wejścia w zwarcie z wrogiem może służyć do przechwytywania wroga który jest w zwarciu z innym badaczem (?)
Tak. Str 9 instrukcji. Wskazówka strategiczna.

Eltonos
Użytkownik wspierający
Posty: 114
Rejestracja: 12 sie 2011, 16:30
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Eltonos » 12 lis 2016, 23:02

Karit pisze:mam takie pytanie o zwarcie:
Jedną z akcji jaką można wykonać to wejście w zwarcie z wrogiem, pytanie po co miał bym to robić, skoro sama akcja ataku powoduje że wchodzę w zwarcie automatycznie?
Akcja ataku nie powoduje automatycznego zwarcia się z wrogiem. Kolejny błąd polskiej wersji - w polskiej instrukcji: "WALKA: Badacz używający tej akcji wchodzi w zwarcie z jednym wrogiem w swojej lokalizacji" i instrukcja angielska: "FIGHT: The investigator using this action attacks one enemy that is at his or her location." Akapit Walka, pierwsze zdanie, str. 11 instrukcji.

Trzeba pamiętać, że atakując wroga będącego w zwarciu z innym badaczem, przy nie udanym teście umiejętności obrażenia dostaje ten badacz.

Dodatkowo, słowo kluczowe Powściągliwy u wroga powoduje, że aby zaatakować wroga należy najpierw wejść z nim w zwarcie, czyli zamiast wydawania jednej akcji (walka) trzeba wydać dwie (zwarcie się i walka).

A przynajmniej ja tak to rozumiem, jak coś proszę poprawcie.
Karit pisze:Nie rozumiem też wskazówki strategicznej ze str. 9 zasad wprowadzających - co daj mi wchodzenie w zwarcie jeśli wróg jest w zwarciu z innym badaczem? Czy ten badacz już nie jest w zwarciu z tym wrogiem / jesteśmy oboje jednocześnie (kartę kładę po środku stołu?)?
Przejmujesz wroga na siebie. Nie można być jednocześnie kilkoma badaczami w zwarciu z jednym wrogiem, chyba że, wróg ma słowo kluczowe Masywny.
AkiAndre pisze:Z talii spotkań wylosowaliśmy "sparaliżowany ze strachu". Nie udawało się wykonać testu woli, więc ta karta towarzyszyła bohaterowi. Po czasie wylosowaliśmy identyczną, drugą kartę "sparaliżowany ze strachu". Co w takiej sytuacji?
Karty kumulują się. Użycie jednej z wymienionych akcji będzie zatem kosztować 2 dodatkowe akcje. Na koniec tury testujesz siłę woli za każdą kartę, czyli w tym przypadku dwa razy. Wątek na BGG: https://boardgamegeek.com/thread/167047 ... fear-twice
Ostatnio zmieniony 13 lis 2016, 00:05 przez Eltonos, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Karit
Użytkownik wspierający
Posty: 1477
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Karit » 12 lis 2016, 23:38

DZIĘKI! Teraz ma to dla mnie sens, mam nadzieję że errata niedługo.
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja

Lartes
Użytkownik wspierający
Posty: 105
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Lartes » 13 lis 2016, 18:42

Karta "Umysł ponad materią": http://arkhamdb.com/find?q=01036&sort=s ... &decks=all

Pytanie pewne bardzo trywialne, ale się zastanawiam. FAQ mi trochę namieszał :P

Zagrywam kartę. Dzięki niej, do końca rundy mogę używać intelektu zamiast walki i zręczności. Jeżeli np. próbuję się wymknąć, to chcąc dołożyć kartę do testu wymykania, dokładam kartę zręczności, czy intelektu (korzystam z niego dzięki karcie wydarzenia)?

W FAQ jest tak:
"When making a Combat or Agility skill test, you may make an Intellect test instead." - sugerowałoby, że uciekając dokładam do testu karty intelektu, jakbym normalnie testował intelekt.

"Skill icons on committed cards and other skill bonuses are not converted." - jak to interpretować? Jak to wpływa na grę?

Sporo przekopywania się nad regułkami, a gra i tak łatwa nie jest :D

Eltonos
Użytkownik wspierający
Posty: 114
Rejestracja: 12 sie 2011, 16:30
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Eltonos » 13 lis 2016, 19:26

Lartes pisze:Karta "Umysł ponad materią": http://arkhamdb.com/find?q=01036&sort=s ... &decks=all

Pytanie pewne bardzo trywialne, ale się zastanawiam. FAQ mi trochę namieszał :P

Zagrywam kartę. Dzięki niej, do końca rundy mogę używać intelektu zamiast walki i zręczności. Jeżeli np. próbuję się wymknąć, to chcąc dołożyć kartę do testu wymykania, dokładam kartę zręczności, czy intelektu (korzystam z niego dzięki karcie wydarzenia)?


W FAQ jest tak:
"When making a Combat or Agility skill test, you may make an Intellect test instead." - sugerowałoby, że uciekając dokładam do testu karty intelektu, jakbym normalnie testował intelekt.
Kartę intelektu.
Lartes pisze:"Skill icons on committed cards and other skill bonuses are not converted." - jak to interpretować? Jak to wpływa na grę?
Oznacza to, że jeśli w przypadku gdy w grze jest karta "umysł ponad materią", przy teście umiejętności ikony umiejętności np. siły lub zręczności nie są konwertowane na intelekt. Czyli testy siły lub zręczności możemy wykonywać jako testy intelektu, ale chcąc doładować wartość testu musimy już użyć ikon intelektu. Ja tak to rozumiem.

Lartes
Użytkownik wspierający
Posty: 105
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Lartes » 13 lis 2016, 19:31

Dzięki za szybką odpowiedź, wszystko razem zaczyna nabierać sensu. Czas na 2 scenariusz :D Na marginesie - balans postaci chyba mocno zależy od szczęści w dociągu. Pierwszy scenariusz solo skończyłem nie Rolandem, nie Wendy, tylko bibliotekarką - i to bez żadnej księgi w grze. Sounds fun :D

Lartes
Użytkownik wspierający
Posty: 105
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Lartes » 14 lis 2016, 10:25

Pytanie o pulę zwycięstwa i doświadczenie w kampanii.

Instrukcja na str.12 wskazuje:

Pokonana przez badaczy karta spotkania z punktami zwycięstwa jest przechowywana do końca scenariusza w puli zwycięstwa. To znajdujący się poza grą obszar wspólny dla wszystkich graczy. Po zakończeniu scenariusza, karty z puli zapewniają doświadczenie.

W tym momencie wszystko jasne. Przykład - udaje mi się pokonać powiedzmy 2 karty z pkt. zwycięstwa w 1 scenariuszu, co daje mi X doświadczenia. Teraz clue problemu - czy w ramach kampanii, pula zwycięstwa pozostaje stała? Są tam wszystkie karty z poprzednich scenariuszy? Weźmy taki przykład - kończę scenariusz 2, pokonuję kolejne 3 karty warte Y zwycięstwa. Instrukcja, str.5:

Każdy badacz zdobywa punkty doświadczenia w liczbie równej łącznej wartości zwycięstwa wszystkich kart znajdujących się w puli zwycięstwa, pomniejszonych lub powiększonych o premie i kary z danego zakończenia. Ok, i tutaj jest problem. Czy punktują mi znowu karty ze scenariusza 1 (wartość X) oraz te z 2, właśnie ukończonego scenariusza, które trafiają do puli, czy też w ramach kampanii i na potrzeby jej efektów (jeśli ma to znaczenie) wszystkie pokonane karty z punktami zwycięstwa, spełniające warunki dodania do puli uważa się za przebywające w puli, a punktują tylko karty pokonane w bieżącym scenariuszu?

Bardziej matematyczne ujęcie:

Opcja 1 : X pkt (scenariusz 1) + Y (scenariusz 2) + dodatki z zakończenia
Opcja 2 : uznajemy karty X za będące w puli dla efektów kampanii, a dostajemy Y pkt + dodatki z zakończenia

Zmienia to bardzo możliwości kupowania kart między scenariuszami. Dla pierwszej kampanii uznałem ponurą zasadę, czyli opcję numer 2 (mniej punktów), ale chciałbym wiedzieć, która jest poprawna ;)

Awatar użytkownika
Maxxx76
Użytkownik wspierający
Posty: 4294
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Maxxx76 » 14 lis 2016, 10:37

Masz napisane "do końca scenariusza" a nie kampanii...

Lartes
Użytkownik wspierający
Posty: 105
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Lartes » 14 lis 2016, 11:34

Fakt, dzięki ;)

Czy wynik testu badacz, porównywany z poziomem trudności może mieć wartość ujemną?

Testuję zręczność przeciwko poziomowi 3. Mam 2 bazowo + 1 z atutu. 3 vs.3. Za żeton chaosu dostaję -5. Czyli łącznie mam -2. Czy przeciw skali trudności testu (3) mam zatem aż 5 punktów, o które test się nie powiódł? :D (czyli dostaję np. 5 obrażeń?)

Awatar użytkownika
Maxxx76
Użytkownik wspierający
Posty: 4294
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa

Re: Arkham Horror - gra karciana LCG

Post autor: Maxxx76 » 14 lis 2016, 13:31

Łącznie masz -5 :-D

ODPOWIEDZ