Martians a story of civilization - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Skiborg
Posty: 60
Rejestracja: 01 gru 2014, 19:19
Been thanked: 1 time

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Skiborg »

To ja jeszcze raz zapytam, bo nie widzę odpowiedzi, o zasady rozpoczynające się od "każdy gracz...".

1. W rozgrywce solo chodzi o fizycznego gracza (1 osobę) czy każdą korporację? Bo wygląda na to, że w różnych sytuacjach gry rozgrywki SOLO.1, jest to różnie rozumiane...

2. Karta wydarzenia: "Wadliwy sprzęt: Każdy gracz posiadający elektrownię solarną musi do końca cyklu odrzucić 1 znacznik zapasów, albo usunąć swój okrągły znacznik z elektrowni".
załóżmy, że gracz SOLO.1 ma dwie takie elektrownie:
a) w dwóch różnych kolorach. Schodzi jedna czy obie elektrownie / odrzuca 1 czy 2 znaczniki zapasów?
b) obie w tym samym kolorze. Schodzi jedna czy obie elektrownie / odrzuca 1 czy 2 znaczniki zapasów?

W powyższym są dwie niejasności: Każdy gracz czy każda korporacja gracza? To raz, a dwa - chodzi o każdą elektrownię solarną, czy sam fakt posiadania przynajmniej jednej takiej elektrowni?

3. Karta Rozbłysk Słoneczny - "wszyscy gracze, których znaczniki akcji znajdują się na planszy muszą zabrać je do siebie [...]"

Czy znaczników akcji w kwaterach (mieszkania/szpital) również dotyczy powyższa karta? Niby plansza to plansza, ale w przypadku, gdy ktoś ma dwa znaczniki np. w części mieszkalnej, to to wydarzenie (które ma z zasady wpływać negatywnie) wtedy zaoszczędziłoby graczowi jedną akcję: przez kartę wydarzenia ściąga dwa znaczniki do siebie i ma 1 jednostkę czasu mniej, natomiast normalnie musiałby poświęcić dwie jednostki czasu do ściągnięcia obu znaczników akcji.

4. karta "Goście" - Umieść w lądowniku 1 znacznik zapasów. Pobranie go przez któregoś gracza oznacza, że w bieżącej rundzie nie można pobrać więcej znaczników zapasów z lądownika".
Tej karty w ogóle nie rozumiem... albo ktoś użył jakiegoś wielkiego skrótu myślowego...
a) jeśli pobiorę inny znacznik z zasobów a nie ten konkretny, to można nadal pobierać?
b) jeśli zużyję dwie jednostki czasu, to mogę pobrać jednak dwa znaczniki zapasów? (ten konkretny i następny?)
c) O co chodzi z tym "umieszczaniem w lądowniku" w ogóle?? Bo chyba znaczniki zapasów z założenia można pobierać z akcji w lądowniku.. To nie można było napisać: "w tej rundzie w lądowniku do pobrania dostępny jest tylko jeden znacznik zapasów"? (no chyba, że o co innego chodzi w tym wydarzeniu)

5. Znamy jakiś termin wydania poprawionej instrukcji? Będzie dostępna online, czy wysyłana drukowana wersji?
Szaweł
Posty: 1897
Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Szaweł »

Mam tylko jedno pytanie.

Jak w to się gra?

E: Domyślam się, że opisanie pełnych zasad gry w tym wątku może trochę zająć, wystarczy więc jedynie wciśnięcie klawiszy Ctrl+C oraz Ctrl+V co pozwoli wkleić linka do np. instrukcji albo filmiku szkoleniowego oczywiście w naszym, rodzimym języku. Angielski, Niemiecki czy Aramejski nie pomogą, bo załóżmy, że jestem 'niekumaty' i znam tylko nasz język.
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
bieniu
Posty: 62
Rejestracja: 26 kwie 2016, 12:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Martians a story of civilization

Post autor: bieniu »

Czy w trybie SOLO modyfikacja DNA daje dodatkowa jednostkę czasu dla obydwu kolorów czy tylko dla jednego?
Awatar użytkownika
errorr
Posty: 167
Rejestracja: 15 wrz 2008, 10:03
Has thanked: 31 times
Been thanked: 6 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: errorr »

Rozgrywka czteroosobowa COMP.4. Na początku gry każdy dokłada po jednym żetonie tlenu do kwater. Moxie generator posiada tylko 3 pola aktywacji. Trzech graczy zajmuje te pola i usuwa żetony tlenu ze swoich kwater. Czwarty gracz nie ma już miejsca. Jeżeli do końca cyklu nikt nie zwolni miejsca w moxie, to jeden z astronautów tego czwartego gracza skazany będzie na śmierć. Czy dobrze to rozumiem? Tylko poprzez losową kolejność graczy czwarty gracz straci jednego astronautę bez żadnej możliwości uratowania go? Nie bardzo to chyba sprawiedliwe.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1721
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 84 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

Tak jest, ale gra gdzie trzej gracze złośliwie blokują miejsce nie ma sensu nawet z punktu widzenia tych graczy. Gra ich wtedy strasznie skopie.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1721
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 84 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

bieniu pisze:Czy w trybie SOLO modyfikacja DNA daje dodatkowa jednostkę czasu dla obydwu kolorów czy tylko dla jednego?
Obu.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
errorr
Posty: 167
Rejestracja: 15 wrz 2008, 10:03
Has thanked: 31 times
Been thanked: 6 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: errorr »

Tomzaq pisze:Tak jest, ale gra gdzie trzej gracze złośliwie blokują miejsce nie ma sensu nawet z punktu widzenia tych graczy. Gra ich wtedy strasznie skopie.
rozumiem, że chodzi o to, że szkoda pozbawiać się tych kolonistów/akcji, że ciężko wtedy coś osiągnąć mając ich tylko dwóch na resztę cyklu, tak?
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1721
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 84 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

Dokładnie.
Who is John Galt?
Posiadam
grucha
Posty: 362
Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: grucha »

Hej
Jakie są sposoby na pozyskanie energii ? Tylko z elektrowni prywatnych i RTG (czy zapas rtg się uzupełnia ? ) ?

Energia jest potrzebna praktycznie do wszystkiego, jeśli w pierwszych ruchach nie wybuduje elektrowni to od drugiego cyklu nie mam już co robić, chyba że przeoczyłem coś.
Pochodzenie człowieka od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1721
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 84 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Tomzaq »

grucha pisze: 17 cze 2018, 11:09 Hej
Jakie są sposoby na pozyskanie energii ? Tylko z elektrowni prywatnych i RTG (czy zapas rtg się uzupełnia ? ) ?

Energia jest potrzebna praktycznie do wszystkiego, jeśli w pierwszych ruchach nie wybuduje elektrowni to od drugiego cyklu nie mam już co robić, chyba że przeoczyłem coś.
Rtg się nie uzupełnia. Jak nie wybudujesz el. to dupa.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
nimsarn
Posty: 304
Rejestracja: 04 lis 2005, 16:54
Lokalizacja: Z buszu! W centrum Zielonej Góry
Has thanked: 499 times
Been thanked: 163 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: nimsarn »

[...]
Skiborg pisze: 13 maja 2017, 22:03 karta "Goście" - Umieść w lądowniku 1 znacznik zapasów. Pobranie go przez któregoś gracza oznacza, że w bieżącej rundzie nie można pobrać więcej znaczników zapasów z lądownika".
Tej karty w ogóle nie rozumiem... albo ktoś użył jakiegoś wielkiego skrótu myślowego...
a) jeśli pobiorę inny znacznik z zasobów a nie ten konkretny, to można nadal pobierać?
b) jeśli zużyję dwie jednostki czasu, to mogę pobrać jednak dwa znaczniki zapasów? (ten konkretny i następny?)
c) O co chodzi z tym "umieszczaniem w lądowniku" w ogóle?? Bo chyba znaczniki zapasów z założenia można pobierać z akcji w lądowniku.. To nie można było napisać: "w tej rundzie w lądowniku do pobrania dostępny jest tylko jeden znacznik zapasów"? (no chyba, że o co innego chodzi w tym wydarzeniu)
[...]

Dołączam się do pytania!
Szukając odpowiedzi na BGG znalazłem taką odpowiedź:
Vyking pisze:It's basically saying "There's only 1 supplies token available during this round". So doing the 2 time action is pointless. The single time action is fine, unless someone took the supplies token already.
Czyli wydarzenie to sprawia, że w tej rundzie jest tylko jeden znacznik surowca...
azazelmo
Posty: 882
Rejestracja: 12 sie 2019, 10:49
Has thanked: 148 times
Been thanked: 273 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: azazelmo »

Gizmoo pisze: 05 lip 2021, 18:33
azazelmo pisze: 05 lip 2021, 15:55 po co inwestować w rozwój upraw skoro i tak nie można przynieść więcej niż dwóch główek kapusty do bazy.
1. Nie możesz dostarczyć więcej niż dwa na swoją TURĘ, a więc potencjalnie możesz dostarczyć od sześciu do ośmiu w jednym CYKLU.

2. Ma to olbrzymie znaczenie w grze kooperacyjnej, gdzie jeden z graczy może zająć się masową produkcją żywności i w niej specjalizować.

3. Czasami z wydarzeń dochodzi więcej żetonów głodu. Czasami też pojawiają się karty zleceń z "kapustą", które możesz zrealizować na lądowniku (dostarcz znacznik żywności i zapas za 4 punkty)

4. Zawsze, w dowolnym momencie, możesz HANDLOWAĆ surowcami z innymi graczami, a więc i wyprodukowaną żywnością. Jasne, pomagasz innym się wyżywić, ale możesz zamienić się z nimi na regolit, lub kasę. Większość graczy zapomina o tej zasadzie. :wink: Ale szkoda jednak, że nie ma jakiegoś pola z rynkiem.
O, dzięki. Trochę jednak dalej nie rozumiem. Grałem w Marsjan tylko solo, ale to chyba nie ma znaczenia. Chopki wracając do bazy mogą zabrać maksymalnie dwa zasoby. Np. kapustę i lekarstwo, dwie kapusty, dwa leki itp. Po co więc usprawniać uprawy, żeby produkowały aż trzy główki kapusty? Jedna zawsze nie zostanie zebrana. I czy można handlować taką niezebraną kapustą?
Pomijam już fakt, że jak weźmiesz kapuchęm to nie weźmiesz leków, a kara za głód (niezależnie od ilości żetonów głodu!) to tylko 2 kredytki.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4089
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2601 times
Been thanked: 2533 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: Gizmoo »

azazelmo pisze: 06 lip 2021, 09:59 Chopki wracając do bazy mogą zabrać maksymalnie dwa zasoby.
Jeszcze raz wytłumaczę. Rozgrywka składa się z czterech CYKLÓW (pięciu jeśli gramy wariant rywalizacyjny). Każdy cykl składa się z trzech (po odblokowaniu z czterech) rund. Można dostarczyć dwa zasoby na RUNDĘ. A więc potencjalnie możemy w jednym cyklu dostarczyć do 6 zasobów. (ośmiu po odblokowaniu). W całej rozgrywce mamy szansę dostarczyć więc 6x4 zasoby = 24.
azazelmo pisze: 06 lip 2021, 09:59 Po co więc usprawniać uprawy, żeby produkowały aż trzy główki kapusty?
Możesz sobie odłożyć przecież "kapustę" na kolejną rundę. Usprawnienie kosztuje, ale inwestycja się zwraca, bo znaczniki głodu ZAWSZE chcesz usuwać.
azazelmo pisze: 06 lip 2021, 09:59 I czy można handlować taką niezebraną kapustą?
We wszystkich wariantach poza solo możesz handlować z graczami swoimi zasobami. W wariancie kooperacyjnym dobrze jest, gdy jeden z graczy skupi się na produkcji żywności.
azazelmo pisze: 06 lip 2021, 09:59 Pomijam już fakt, że jak weźmiesz kapuchęm to nie weźmiesz leków, a kara za głód (niezależnie od ilości żetonów głodu!) to tylko 2 kredytki.
Jeszcze raz - Zawsze masz szansę dostarczyć lekarstwa i żywność do kwatery. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że ktoś tego nie zrobi. Masz na dostarczenie aż trzy RUNDY w cyklu. Czyli w dowolnych kombinacjach dostarczasz lekarstwa/żywność. No i kara dwóch kredytów jest dużo gorsza, niż kara za niedostarczenie leków. W wariancie rywalizacyjnym wolisz żeby twój znacznik wylądował w lazarecie, niż dostał karę za głód.
azazelmo
Posty: 882
Rejestracja: 12 sie 2019, 10:49
Has thanked: 148 times
Been thanked: 273 times

Re: Martians a story of civilization

Post autor: azazelmo »

Gizmoo pisze: 06 lip 2021, 14:47 Możesz sobie odłożyć przecież "kapustę" na kolejną rundę. Usprawnienie kosztuje, ale inwestycja się zwraca, bo znaczniki głodu ZAWSZE chcesz usuwać.
Dzięki, tego wcześniej nie zrozumiałem. Czyli jak przeprowadzam uprawy w usprawnionej szklarni, to po prostu zostawiam na polu szklarni np. trzy główki kapusty, które mogę nawet pojedynczo zabrać w kolejnych cyklach. Mimo, że później nie postawię znacznika czasu (meepla) na akcji szklarni.
Załapałem (mam nadzieję), ale nie jest to takie super intuicyjne. Dzięki za wyjaśnienie. Rozłożę na dniach grę i przetestuję.
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1400
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 454 times
Been thanked: 298 times

Re: Martians a story of civilization - pytania i wątpliwości

Post autor: kdsz »

Mam dwa pytania:

1. Na kartach wydarzeń czasem jest info, że wydarzenie działa do końca rundy. Co to znaczy? Chodzi o jedną turę wszystkich graczy, czy też wydarzenie jest aktywne do odsłonięcia kolejnego wydarzenia, czyli przez dwie kolejne tury wszystkich graczy? Graliśmy wg pierwszej interpretacji, ale nie jestem pewien czy dobrze.

2. Scenariusz "Ciemna strona Marsa". Czy dobrze graliśmy, dostarczając do kolonii na osobnej planszy towary korzystając z multiakcji? Czyli np. jeden gracz wstawiał ludzika, płacił 3x energię i 3x czas i dostarczał zasoby na trzy pola jednocześnie.
ODPOWIEDZ