Brass: Lancashire - pytania o zasady

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Franek Strzała
Użytkownik wspierający
Posty: 434
Rejestracja: 06 lip 2007, 21:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: Franek Strzała » 22 sty 2008, 02:33

mam pytanie odnosnie sprzedazy bawelny na rynki zewnetrzne. Ile dostaje sie kasy?Dana kwote dostaje sie za sam fakt sprzedania bawelny niezaleznie od ilosci sprzedanej bawelny czy tez dostaje sie kwote (2 lub 1 funt) za kazda sprzedana bawelne?
bede wdzieczny za wskazowki
pozdrawiam
Franek

Mój Harem!!!

Awatar użytkownika
mst
Użytkownik wspierający
Posty: 6097
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: mst » 22 sty 2008, 08:30

Gdy sprzedajesz bawełnę na Rynki Zamorskie nie otrzymujesz gotówki wogóle - o odpowiednią wartość przesuwasz swój znacznik na Torze Dochodu (Punktacji). W praktyce sprzedaż bawełny na Rynki Zamorskie wygląda tak:
- odwracasz żeton Rynków Zamorskich
- o wartość pokazaną na żetonie przesuwasz w dół znacznik na Torze Popytu na Bawełnę
- jeśli znacznik dotarł na dolne pole twoja akcja natychmiast się kończy - nie możesz odwrócić żetonu przędzalni (z tej przędzalni będziesz mógł sprzedać w tym okresie bawełnę już tylko poprzez porty własne lub przeciwników)
- jeśli znacznik nie dotarł na dolne pole odwracasz przędzalnię i przesuwasz swój znacznik na Torze Dochodu/Punktacji o wartość, którą wskazuje znacznik z Toru Popytu na Bawełnę (0-3Ł)
- jeśli w tej akcji chcesz spróbować sprzedać bawełnę z kolejnej (a możesz starać się sprzedać bawełnę z dowolnej ilości przędzalni w ramach jednej akcji, zarówno przez odkryte porty jak i na Rynki Zamorskie) swojej przędzalni to powtarzasz działania jw.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
GamesFanatic

Awatar użytkownika
macike
Użytkownik wspierający
Posty: 2384
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: macike » 22 sty 2008, 19:34

Obawiam się, że kolega mst jest odrobinę w błędzie. Owszem otrzymujesz gotówkę za sprzedaż na Rynki Zamorskie (zamiast odwracać żeton portu, który mógłby należeć do przeciwnika). Nie ma za to czegoś takiego, jak żeton Rynków Zamorskich.

Dla przypomnienia - sprzedaż na Rynki Zamorskie może się odbyć na dwa sposoby:
- poprzez odwrócony żeton portu,
- poprzez Region Zewnętrzny.

W jednej akcji można sprzedać dowolną (jak rozumiem z dowolnej liczby przędzalni) ilość bawełny.

Z instrukcji jasno wynika, że istotna jest kolejność, w jakiej sprzedawana jest bawełna z poszczególnych przędzalni (patrz przykład z brakiem popytu na Rynkach Zamorskich kończącym dalszą sprzedaż). Z tego wnioskuję, iż każdą przędzalnię należy rozpatrywać oddzielnie jedna po drugiej.

IMHO gracz chcący sprzedać np. bawełnę z dwóch przędzalni na Rynki Zamorskie postąpić powinien w następujący sposób (oczywiście zakładając, że popyt się nie skończy):
1. Zadeklarować wybraną przędzalnię sprzedającą na Rynki Zamorskie.
2. Odsłonić kartę Rynków Zamorskich i odpowiednio zmodyfikować cenę.
3. Otrzymać kwotę odpowiadającą cenie bawełny na Rynkach Zamorskich.
4. Odwrócić żeton przędzalni i odpowiednio przesunąć znacznik na torze dochodu.
5. Kroki 1.-4. powtórzyć dla drugiej przędzalni.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych

Awatar użytkownika
mst
Użytkownik wspierający
Posty: 6097
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: mst » 22 sty 2008, 19:58

Kolega mst się jednak nie myli (przynajmniej nie tym razem :D ) - oto dlaczego:
- żetonem Rynków Zamorskich nazwałem to co Ty nazywasz kartą Rynków Zamorskich (rzadko czytam polskie instrukcje więc nie wiem jaka jest oficjalna polska nomenklatura ale chodzi nam dokładnie o to samo :) )
- za sprzedaż na Rynki Zamorskie nie dostaje się gotówki - sprawdź, proszę wyjaśnienia zamieszczone przez Autora gry Martina Wallace'a na stronie Warfrog Games - Distant Markets – if you sell to the Distant Market then the additional income shown on the Cotton Demand track is added to your income level, it is not taken as cash. http://www.warfroggames.com/brassfaq.html (swoją drogą jest tam jeszcze kilka informacji, których nie ma w instrukcji lub są w instrukcji niejasne - b.polecam)
- należy pamiętać, że jeśli w trakcie próby sprzedaży na Rynki Zamorskie wskaźnik na Torze Popytu na Bawełnę dotrze (o jego ruchu mówisz w swoim punkcie 2 - modyfikacja ceny) na najniższe pole to akcja natychmiast sie kończy i przędzalnia nie jest odwracana
mst pisze:możesz starać się sprzedać bawełnę z dowolnej ilości przędzalni w ramach jednej akcji, zarówno przez odkryte porty jak i na Rynki Zamorskie
tu popełniłem przejęzyczenie - powinno oczywiście być: "... zarówno przez odkryte porty jak i poprzez Regiony Zewnętrzne"
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
GamesFanatic

Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5945
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)

Re: Brass - zasady

Post autor: Don Simon » 22 sty 2008, 22:17

Zdecydowanie mst ma racje. W Brass gotowke otrzymujesz tylko jesli wziales pozyczke (i oczywiscie z toru dochodu co ture).

Pozdrawiam
Szymon
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.

Awatar użytkownika
zephyr
Użytkownik wspierający
Posty: 2398
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Brass - zasady

Post autor: zephyr » 22 sty 2008, 22:32

I jeszcze za uzupełnienie braków na rynku surowców.

Jak wspominali przedmówcy wartość koło żetonu popytu (nowa nazwa, a co!) to modyfikator do dochodu, a nie jednorazowy zastrzyk mosiężnych monet. Pytanie o ilość bawełn jest "trochę" dziwne - każdy zakład to oddzielna tranzakcja (można ich wykonać dowolną ilość po odrzuceniu jednej karty) ale jeśli ryzykowna sprzedaż się nie powiedzie akcja się kończy i więcej bawełny sprzedawać nie można [chyba nawet do portów miejscowych... ale to też nie jest aż tak wyraźnie napisane i jakby się uparł można się kłócić]

Ale trzeba przyznać, że przy opisie wysyłania bawełny na rynek zagraniczny instrukcja jest tak zagmatwana, że bez FAQ ani rusz.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman

Awatar użytkownika
cezner
Użytkownik wspierający
Posty: 2783
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Brass - zasady

Post autor: cezner » 22 sty 2008, 23:03

No zaraz, zaraz. Przecież w instrukcji jest wyraźnie mowa o pieniądzach a nie o tym, że wzrasta pozycja na torze dochodu!!!
Czyli instrukcja w tym punkcie jest błędna?
To co jeszcze w tej instrukcji jest źle?

Awatar użytkownika
melee
Moderator
Posty: 4777
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK

Re: Brass - zasady

Post autor: melee » 22 sty 2008, 23:44

zephyr pisze: ... i więcej bawełny sprzedawać nie można [chyba nawet do portów miejscowych... ale to też nie jest aż tak wyraźnie napisane i jakby się uparł można się kłócić
Do nieodwróconych portów krajowych oczywiście możemy sprzedawać. Wygasa tylko popyt za granicą.
Co do problemu finansów to mst i don simon mają rację. Ale w instrukcji nie ma chyba błędu (o ile pamiętam), nie jest to tylko zbyt czytelnie napisane. Innych spornych kwestii raczej nie ma, instrukcja jest raczej przystępna.

Awatar użytkownika
MataDor
Użytkownik wspierający
Posty: 697
Rejestracja: 23 sty 2006, 16:02
Lokalizacja: Warszawa/Praga-Południe
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: MataDor » 23 sty 2008, 09:41

Gotówkę w Brassie dostaje się tylko przy braniu pożyczki lub gdy uzupełnia się "Coal Demand" albo "Iron Demand" track przy wybudowaniu odpowiedniej fabryki. No i na koniec tury jeśli ma się dodatni dochód.

(musiałem się też wypowiedzieć ;) bo Brass to najlepsza ekonomiczna gierka w jaką grałem)
Take it easy
kolekcja gier

Awatar użytkownika
mst
Użytkownik wspierający
Posty: 6097
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: mst » 23 sty 2008, 10:58

Jeszcze taka ogólna uwaga: IMHO odwracanie żetonów przedsiębiorstw w Brassie nie oznacza jednorazowej transakcji ale albo ustanowienie stałej współpracy handlowej albo osiągnięcie wydajności, w której przychody przekraczają koszty - zauważcie proszę, że nawet gdy odwrócone przedsiębiorstwa są zdejmowane z planszy czy to na koniec okresu kanałów czy po zabudowaniu przedsiębiorstwem o wyższym poziomie rozwoju to nadal przynoszą dochód (bo przecież ich budowa, jeśli zostały odwrócone, przyczyniła się do zwiększenia dochodu, oznaczonego na torze dochodu/punktacji a ich zdjęcie nie przesuwa znacznika do tyłu). Podobnie sprzedaż na Rynki Zamorskie nie jest jednorazową transakcją, dlatego nie otrzymuje się za nią gotówki jednorazowo ale ma ona wpływ na wzrost dochodów otrzymywanych regularnie do końca gry. Za sprzedaż węgla i rudy na Tory Popytu otrzymuje się gotówkę ponieważ są to transakcje jednorazowe.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
GamesFanatic

Awatar użytkownika
melee
Moderator
Posty: 4777
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK

Re: Brass - zasady

Post autor: melee » 23 sty 2008, 11:35

W Brassie wszystko (prawie) należy rozumieć, jako długofalową i stałą operację. Łącząc przędzalnię z portem odwracamy je, bo oba miejsca są już na stałe zajęte. Przędzalnia cały czas produkujmy, port cały czas spławia te towary. Podobnie z innymi rodzajami przemysłu. Co więcej, po fazie kanałowej ściągamy żetony, ale tak naprawdę one zostają (wirtualnie) na planszy. Czyli te małe fabryczki i kanały sobie jakoś tam funkcjonują i przynoszą nam minimalny dochód, ale po prostu rozwój poszedł tak bardzo do przodu, że skala wydajności jest zbyt mała (szczególnie kanałów).

Awatar użytkownika
mst
Użytkownik wspierający
Posty: 6097
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: mst » 23 sty 2008, 12:23

A te fabryczki, których żetony nie zostały odwrócone w okresie kanałów czyli nie osiągnęły dodatniej rentowności/odpowiedniej wydajności ze względu na rozwój przemysłu nie mają już szans aby ją osiągnąć w okresie kolei :)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
GamesFanatic

Awatar użytkownika
melee
Moderator
Posty: 4777
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK

Re: Brass - zasady

Post autor: melee » 23 sty 2008, 12:32

Nie mają, bo nie znalazł się odpowiednio mały port, który by je obsłużył ;) A później już przychodzi taki robol z fabryki do portu, i słyszy w kapitanacie "Panie, gdzie Pan z taką mizerią" :roll:

Awatar użytkownika
macike
Użytkownik wspierający
Posty: 2384
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: macike » 23 sty 2008, 19:17

mst pisze:Kolega mst się jednak nie myli [...] - sprawdź, proszę wyjaśnienia zamieszczone przez Autora gry Martina Wallace'a na stronie Warfrog Games - Distant Markets – if you sell to the Distant Market then the additional income shown on the Cotton Demand track is added to your income level, it is not taken as cash. http://www.warfroggames.com/brassfaq.html (swoją drogą jest tam jeszcze kilka informacji, których nie ma w instrukcji lub są w instrukcji niejasne - b.polecam)
Sprawdziłem. Kolega mst się faktycznie co najwyżej przejęzyczył. ;) Z wyjaśnieniami autora nie ma się co fechtować przy użyciu instrukcji. Nawet zwiniętej w ciasny rulonik. :)
Dzięki za linkę do bassfaq. :)
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych

Awatar użytkownika
Franek Strzała
Użytkownik wspierający
Posty: 434
Rejestracja: 06 lip 2007, 21:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: Franek Strzała » 24 sty 2008, 17:57

dzieki Panowie za wyczerpujaca odpowiedz. Wszystko jasne teraz. Dzieki rowniez za link do stronki z wyjasnieniami samego autora. Tego mi trzeba bylo:)
pozdrawiam
Franek

Mój Harem!!!

Awatar użytkownika
Franek Strzała
Użytkownik wspierający
Posty: 434
Rejestracja: 06 lip 2007, 21:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: Franek Strzała » 26 sty 2008, 15:44

a jak gra skaluje sie na 3 osoby?warto zawracac sobie glowe
pozdrawiam
Franek

Mój Harem!!!

Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5945
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)

Re: Brass - zasady

Post autor: Don Simon » 26 sty 2008, 16:32

Franek Strzała pisze:a jak gra skaluje sie na 3 osoby?warto zawracac sobie glowe
Skaluje sie idealnie. Jest tak samo dobry przy 3 i 4 graczach.

Pozdrawiam
Szymon
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.

Awatar użytkownika
zephyr
Użytkownik wspierający
Posty: 2398
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Brass - zasady

Post autor: zephyr » 26 sty 2008, 19:39

IMO stworzona dla 3 graczy. Różni się tylko tym, że masz więcej akcji (10 zamiast 8 na fazę). No i statystycznie jest trochę luźniej, ale IMO wcale to nie przeszkadza, a nawet lepiej - mniej ograniczeń więcej planowania. Dodatkowo przewija Ci się przez rękę więcej kart, czyli mniejsza waga czynnika losowego.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman

Awatar użytkownika
Franek Strzała
Użytkownik wspierający
Posty: 434
Rejestracja: 06 lip 2007, 21:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: Franek Strzała » 26 sty 2008, 20:35

Panowie wlasnie jestem po rozgrywce na 4. Gra GENIALNA!!!!!!!!!!!!!!! Gra wymaga myslenia i planowania.Jest pieknie wykonana i pozwala poczuc choc troche smaczek dzikiego kapitalizmu jaki wtedy panowal!!!!Jestem po pierwszej rozgrywce wiec wiele nie napisze. Jedno jest pewne:juz teraz mam ochote zagrac raz jeszcze!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pozdrawiam
Franek

Mój Harem!!!

Awatar użytkownika
waffel
Użytkownik wspierający
Posty: 2761
Rejestracja: 26 lip 2007, 14:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Brass - zasady

Post autor: waffel » 26 sty 2008, 22:57

Franek, kiedy Cię nie było średnie zużycie wykrzykników na jeden post spadło o połowę :)

Awatar użytkownika
Franek Strzała
Użytkownik wspierający
Posty: 434
Rejestracja: 06 lip 2007, 21:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: Franek Strzała » 26 sty 2008, 23:51

szykuj sie lepiej na brassa na wielkanoc jak przyjade. Tylko prosze nie placz znowu ze przegrales:)
pozdrawiam
Franek

Mój Harem!!!

Awatar użytkownika
waffel
Użytkownik wspierający
Posty: 2761
Rejestracja: 26 lip 2007, 14:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Brass - zasady

Post autor: waffel » 27 sty 2008, 13:31

Franek Strzała pisze:szykuj sie lepiej na brassa na wielkanoc jak przyjade. Tylko prosze nie placz znowu ze przegrales:)
Po czym ostatnio płakałem? Tak dawno nie graliśmy, że już nie pamiętam. Ale fakt, był lament i zgrzytanie zębów tylko po jakiej grze :) A do Brassa mnie w ogóle nie ciągnie. Ani autor, ani tematyka, może kiedyś zagram ale po co.

Awatar użytkownika
kolderek
Użytkownik wspierający
Posty: 1455
Rejestracja: 15 paź 2007, 17:25
Lokalizacja: Tychy

Re: Brass - zasady

Post autor: kolderek » 27 sty 2008, 15:52

Ja zagrałem wczoraj drugi raz. I o dziwo wygrałem, chociaż nie bardzo wiem jak :-) Tzn. nie bardzo jeszcze potrafię sobie zaplanować coś na przyszłość a i karty mi nie przychodziły takie jak bym chciał. Ale dostawałem najwięcej kasy z dochodu. Po fazie kanałów byłem trzeci. W fazie torów za to miałem dobre połączenia, jako jedyny postawiłem stocznię, postawiłem hutę 4 poziomu i się nazbierało sporo punktów. Ale wydaje mi się, że jakoś tak mi to się udało mimowolnie a nie, że to była moja zasługa. Jakoś tego nie czułem ale może nawet o tym nie wiem? :-D

Awatar użytkownika
Franek Strzała
Użytkownik wspierający
Posty: 434
Rejestracja: 06 lip 2007, 21:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: Franek Strzała » 27 sty 2008, 18:22

waffel pisze:
Franek Strzała pisze:szykuj sie lepiej na brassa na wielkanoc jak przyjade. Tylko prosze nie placz znowu ze przegrales:)
Po czym ostatnio płakałem? Tak dawno nie graliśmy, że już nie pamiętam. Ale fakt, był lament i zgrzytanie zębów tylko po jakiej grze :) A do Brassa mnie w ogóle nie ciągnie. Ani autor, ani tematyka, może kiedyś zagram ale po co.
moze sie do brassa przekonasz. Mi podszedl idealnie. super gra.chyba zaczynam byc bardziej eurogamerem niz wargamerem a to dla mnie troszke zaskoczenie.... czy to przez brassa........? jeszcze nie wiem

Waffel przeciez Ty zawsze przegrywasz!!!!!!!!:) no moze raz Ci sie udalo w dutch revolt wygrac tymi glupimi hamburgerami:)


dobra dosc propagandy. Wycofuje sie z tego ze Waffel placze jak przegra i wcale nie przegrywa jak pisalem.
ale za to masz troche wykrzyknikow!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:)
pozdrawiam
Franek

Mój Harem!!!

Awatar użytkownika
mst
Użytkownik wspierający
Posty: 6097
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Kontakt:

Re: Brass - zasady

Post autor: mst » 27 sty 2008, 21:14

waffel pisze:A do Brassa mnie w ogóle nie ciągnie. Ani autor, ani tematyka, może kiedyś zagram ale po co.
Może spróbuj zagrać z taką modyfikacją zasad, że każdemu można zabudować dowolne przedsiębiorstwo - my tak graliśmy za pierwszym razem* - zabudowane zostały port, huta i kilka przędzalni a Brass w takim wydaniu przypominał grę wojenną. :wink:


*wynikało to z niedoczytania reguł
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
GamesFanatic

ODPOWIEDZ