Brass: Lancashire - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
skanna
Posty: 1337
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:43
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 22 times

Re: Brass

Post autor: skanna »

77rpm pisze: 1. Początek gry, przy grze w 4 osoby odrzucam 6 kart etepu kanałowego i 2 karty etapu kolejowego. Jak je odróżnić ? Które to te a które tamte ? Trochę tego nie rozumiem, rozdaję każdemu po 8 kart ze wszystkich a później mam przejrzeć te które zostały i wyrzucić te które trzeba ? Jak to zrobić ?
Na początku gry odrzucasz losowo 6 kart i grasz fazę kanałów, jak się skończy faza kanałów, podliczacie punkty, tasujecie karty, odrzucacie losowo dwie i gracie fazę kolei.
2. Zagrywanie karty do budowy przemysłu. Rozumiem że jeśli chcę wybudować coś np w Liverpoolu muszę ze swojej ręki pokazać i zagrać kartę Liverpool. Jeśli zagram kartę przemysłu ( tę z obrazkiem np portu ) to mogę go wybudować TYLKO w miejscu gdzie dochodzi moje połączenie. Czyli muszę mieć np przemysł w jakimś mieście, później z tego miasta mogę wybudować połączenie kanałowe i później mogę np zagrywając kartę przemysłu wybudować w miejscu gdzie dochodzi mój kanał tak ?
Tak, jedynym wyjątkiem od tej reguły jest moment, w którym nie masz jeszcze na planszy ani jednego budynku - wtedy możesz kartą przemysłu zbudować budynek w dowolnym mieście.
3. Łączenie akcji - rozumiem że jeśli chcę wybudować np w Liverpoolu a mam dwie karty MAnchester to mogę je zagrać i traktować tak jak bym zagrał jedną kartę Liv ?
Tak, zagrywając dwie karty i "marnując" w ten sposób jedną akcję w swojej turze możesz zbudować cokolwiek gdziekolwiek.
4. Budowanie połączeń. Karty nie mają wpływu na budowanie - więc jak to działa ? Co muszę zrobić żeby w swojej kolejce zbudować połączenie ? Jeśli zbudowałem zagrywając kartę Bolton przemysł w nim i w kolejnej swojej turze chcę zbudować połączenie z niego do Bury to co muszę zrobić ?
Musisz odrzucić dowolną niepotrzebną Ci kartę - "płacisz" nią (oprócz oczywiście pieniędzy, nie zamiast), za możliwość zbudowania połączenia.
5. Rozwijanie. Tutaj tak samo każda karta może być rzucona za tę akcje ? Np Rzucam jedną kartę liverpool albo kartę z obrazkiem portu i chcę zdjąć jeden żeton z kupki moich kopalni węgla i jeden ze stoczni. Za każdy usunięty żeton potrzebuję jednej kostki żelaza, gdzie mam ją wziąć albo skąd dostarczyć ? Jak to rozumieć ?
Za każdy odrzucony żeton musisz zapłacić kostką stali - jeśli są na planszy - bierzesz za darmo i odrzucasz, jeśli nie ma na planszy, musisz kupić z tego toru, co jest po lewej stronie za odpowiednią cenę. Jeśli nie ma też na torze - możesz kupić za 5 funtów.
6. Sprzedaż bawełny. Rozumiem to tak że mam np jedną przędzalnie, obok mam port Np w Lancaster, zagrywam dowolną kartę i decyduję się na sprzedaż bawełny, odwracam żeton przędzalni i portu w Lancaster. Sprzedaż wykonana :) ?
Tak. Port z przędzalnią muszą być połączone, niekoniecznie Twoim kanałem/torem, w jednej akcji możesz sprzedać bawełnę z więcej niż jednej przędzalni, warunkiem jest możliwość odwrócenia portu (swojego bądź cudzego) lub możliwość sprzedania na rynki zagraniczne
6. Sprzedaż bawełny - odległe rynki. Mam przędzalnie w Colne i wybudowane połączenie do Yorkshire. Decyduję się na sprzedaż bawełny do odległych rynków. Odkrywam jeden żeton z modyfikatorem -3. Przesuwam czarny znacznik zapotrzebowania bawełny o 3 w dół, znacznik nie dotarł na dół więc obracam swoją przędzalnie. Dostaję wtedy plus 2 pola na torze przychodu za odległe rynki i plus to co na przędzalni ?
Tak.
7. Pkt Zwycięstwa. Zakończenie etapu kanałowego - Każde połączenie jest warte tyle PZ ile jest ikonek złota na jego zakończeniu. Które to ikonki złota bo tego zupełnie nie rozumiem... Jak to rozumieć i liczyć ? O co chodzi... RATUNKU ?
Każde połączenie jest warte tyle punktów, ile ma odwróconych budynków na swoich końcach, czyli liczysz wszystkie budynki kopalni i stalowni z których zeszły surowce i wszystkie przędzalnie i porty obrócone w wyniku sprzedaży.
8. Po co między niektórymi miastami jest kwadracik z dwoma monetami - wtedy np między Wigan a Preston zahaczając o ten kwadrat z monetami muszę raz podczas swojej kolejki zbudować połączenie do tego kwadratu a później podczas swojej nast kolejki zrobić dalszą część tego połączenia?
To są punkty zwycięstwa za połączenia - jeśli masz połączenie, na którego końcu jest taki kwadracik, to ten kwadracik daje Ci dwa punkty na koniec gry.
offtopikowa specjalistka - z góry przepraszam, to niezależne ode mnie i moich palców ;-)
Awatar użytkownika
77rpm
Posty: 378
Rejestracja: 18 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Brass

Post autor: 77rpm »

Dziekuje. Jeszcze o tych kartach, odrzucam po rozdaniu z pozostalych z talii? Po co? Jest szansa jakośdobierac te karty czy jak? Każdy ma osiem, czyli teoretycznie może wykonać 8 akcji?


Rozbudowa. Czyje zelazo mam brac?
Budowa, jak np z przedzalni obroconej poziom 1 zrobic poziom np 3?
Awatar użytkownika
skanna
Posty: 1337
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:43
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 22 times

Re: Brass

Post autor: skanna »

77rpm pisze:Dziekuje. Jeszcze o tych kartach, odrzucam po rozdaniu z pozostalych z talii? Po co? Jest szansa jakośdobierac te karty czy jak? Każdy ma osiem, czyli teoretycznie może wykonać 8 akcji?
Jak pisałeś, to ja edytowałam post. Karty odrzucasz losowo przed lub po rozdaniu, nie są wykorzystywane w danej fazie. Kart masz 8 na ręce, w pierwszej turze wykonujesz jedną akcję, dobierasz jedną kartę, w każdej następnej turze wykonujesz dwie akcje i dobierasz dwie karty, do czasu kiedy skończą się karty na stosie do dobierania (te odrzucone najlepiej wsunąć pod planszę, żeby się nie zaplątały i nie zostały wykorzystane).
Rozbudowa. Czyje zelazo mam brac?
Najlepiej swoje, jak nie masz swojego, to czyjekolwiek.
Budowa, jak np z przedzalni obroconej poziom 1 zrobic poziom np 3?
Swój budynek możesz zawsze nadbudować, z tym, że ten który zabudowałeś spada i Ci nie zapunktuje na koniec fazy. Pierwszopoziomowe budynki, obrócone czy nie, spadają z planszy po fazie kanałów.
offtopikowa specjalistka - z góry przepraszam, to niezależne ode mnie i moich palców ;-)
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Brass

Post autor: kdsz »

77rpm pisze:Rozbudowa. Czyje zelazo mam brac?
Żelazo w pierwszej kolejności należy brać z Lancashire, czyli z planszy. Jeśli masz swoją hutę z dostępnymi kostkami żelaza, wówczas oczywiście najlepiej skorzystać z własnej huty. Jeśli na planszy nie ma żelaza, wówczas musisz je kupić z toru popytu na żelazo. Podobna sytuacja jest z węglem, jednak tu są dwie różnice - po pierwsze musisz brać węgiel z najbliższej kopali (również przeciwnika), a po drugiej musisz mieć do węgla połączenie. Jeżeli nie ma węgla na planszy lub nie masz do niego połączenia - musisz go importować via port lub rynek zamorski. Jeżeli nie masz połączenia do rynku lub portu - nie możesz wykonać tej akcji. Uzasadnienie fabularne - węgiel jest potrzebny w dużych ilościach więc musi być transportowany. Z kolei żelazo symbolizuje maszyny parowe, które zamawiasz do swojego przedsiębiorstwa. Nie musisz więc zaprzątać sobie głowy kwestią transportu.

Jeśli chodzi o karty - jak zagrasz to zrozumiesz ;) Pełnią po prostu funkcję licznika akcji.
Awatar użytkownika
77rpm
Posty: 378
Rejestracja: 18 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Brass

Post autor: 77rpm »

Bardzo dziękuję za pomoc. Dziś wstępne tłumaczenie zasad żonie i jutro zasiadamy, mieliśmy grać dziś ale padło na Troyes :)
Pewnie jutro po pierwszej grze pojawią się kolejne pytania, jeśli we wcześniejszych stronach wątku nie znajdę odpowiedzi, bankowo będę pytać dalej. Jeszcze raz wielkie dzięki !
Awatar użytkownika
rzaba
Posty: 445
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
Lokalizacja: Limerick, Irlandia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 2 times

Re: Brass

Post autor: rzaba »

witam,

1. czy nadbudowujac przedsiebiorstwo (np. z poziomu 2 na 3) musze zagrac odpowiednia karte przedsiebiorstwa lub regionu w ktorym ono jest czy po prostu jakąkolwiek karte aby tylko wykonac akcje?
2. sprzedaje bawełnę na rynki zagraniczne z dwóch przędzalni - czy odkrywam jedna karte rynku zamorskiego i sprzedaje z obu przędzalni czy po jednej karcie na kazda przędzalnię?
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Brass

Post autor: kdsz »

rzaba pisze:1. czy nadbudowujac przedsiebiorstwo (np. z poziomu 2 na 3) musze zagrac odpowiednia karte przedsiebiorstwa lub regionu w ktorym ono jest czy po prostu jakąkolwiek karte aby tylko wykonac akcje?
Obowiązują normalne zasady budowy przedsiębiorstwa, czyli musisz zagrać kartę przedsiębiorstwa lub kartę regionu.
rzaba pisze:2. sprzedaje bawełnę na rynki zagraniczne z dwóch przędzalni - czy odkrywam jedna karte rynku zamorskiego i sprzedaje z obu przędzalni czy po jednej karcie na kazda przędzalnię?
Do każdej przędzalni dobierasz jeden żeton rynków zamorskich. Czyli w twoim przykładzie odkrywasz dwa żetony
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Brass

Post autor: zephyr »

AD2 (bo widziałem tu strasznie dużo problemów)

W akcji wysyłki wysyłasz po kolei dowolną ilość bawełny w dowolne miejsca w dowolnej kolejności.

Na każdą odwróconą przędzalnię musisz albo odkryć kafelek, albo odwrócić jakiś port.

Wysyłasz dopóki:
a) nie skończą się przędzalnie :)
b) weźmiesz kafel i popyt spadnie do zera (wysyłka nie udaje się; przędzalnia się nie odwraca, akcja jest przerywana)

Własność portu nie ma znaczenia.

Jeżeli możesz wysłać do czyjegoś portu to na pewno możesz też wysłać za granicę, bo masz połączenia z portem. (dla wysyłki za granicę nie ma znaczenia czy jest odwrócony, nieodwrócony czy narysowany symbolicznie na lokacji zewnętrznej)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Grzeniu
Posty: 836
Rejestracja: 28 paź 2010, 12:04
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Brass

Post autor: Grzeniu »

zephyr pisze: Wysyłasz dopóki:
a) nie skończą się przędzalnie :)
b) weźmiesz kafel i popyt spadnie do zera (wysyłka nie udaje się; przędzalnia się nie odwraca, akcja jest przerywana)
Warto też dodać, że jeżeli wysyłka na rynek zewnętrzny się nie uda, to następuje zakończenie twojej akcji - nawet jak masz jeszcze jakieś wolne porty i nieobrócone inne przędzalnie. W takim przypadku będziesz mógł je obrócić podczas twojej następnej akcji. (O ile ktoś cię wcześniej nie ubiegnie ;) )
Awatar użytkownika
77rpm
Posty: 378
Rejestracja: 18 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Brass

Post autor: 77rpm »

inne pytania :
czy sprzedając bawełnę do portu muszę być połączony SWOIMI torami/kanałami czy po prostu tak jak w transporcie węgla wystarczy że mam połączenie do torów ?
czy można NIE wykonać jakiejś akcji ? Np zbudować jeden budynek i nie odrzucając drugiej karty poczekać do swojej następnej kolejki, czy muszę w swojej turze odrzucić dwie karty i wykonać dwie ( albo jedną za dwie karty ) akcje ?
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Brass

Post autor: melee »

trzeba wykonać akcję (możesz podwójną), możesz torami innych
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Brass

Post autor: zephyr »

ja zawsze grałem tak że można spasować (wysyłam bawełnę z 0 przędzalni :P)
praktycznie zawsze jak nie masz co robić bierzesz pożyczkę 30
ale w ostatnich turach jest zakaz pożyczek i jak nie masz kasy/kart na nic sensownego, albo budowa czegokolwiek popsułaby plan na następną turę zmuszanie do wykonania akcji nie ma sensu - samo nie użycie akcji jet wystarczającą karą

natomiast o zachowywaniu kart nie ma mowy - karty to w tej grze licznik upływu czasu, w każdej turze (poza pierwszą) każdy musi wyrzucić 2 (i dobrać z talii jak coś zostało)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
77rpm
Posty: 378
Rejestracja: 18 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Brass

Post autor: 77rpm »

Właśnie o takie coś mi chodziło - dziękuję. Graliśmy tak że nie można sprzedać jeśli nie masz SWOJEGO połączenia z portem :) Teraz patrząc na plansze to sam się dziwię bo to bzdura, wystarczy na początku odciąć dostęp do kilku portów hehe. Nie zwróciłem też uwagi na zakaz brania pożyczek... ale wszystko się poprawi przy następnej rozgrywce !
Awatar użytkownika
rzaba
Posty: 445
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
Lokalizacja: Limerick, Irlandia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 2 times

Re: Brass

Post autor: rzaba »

jeszcze odnośnie nadbudowywania przedsiebiorstw - czy zagrywajac karte przedsiebiorstwa aby nadbudowac (np. z poziomu 2 do poziomu 3) musze posiadac swoje polaczenie do tego regionu? (czyli tak jakbym budowal nowe przedsiebiorstwo przy uzyciu kart przedsiobiorstwa)
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 327 times
Been thanked: 76 times

Re: Brass

Post autor: asiok »

rzaba pisze:jeszcze odnośnie nadbudowywania przedsiebiorstw - czy zagrywajac karte przedsiebiorstwa aby nadbudowac (np. z poziomu 2 do poziomu 3) musze posiadac swoje polaczenie do tego regionu? (czyli tak jakbym budowal nowe przedsiebiorstwo przy uzyciu kart przedsiobiorstwa)
Nie - wystarczy że masz kartę przemysłu i już zabudowujesz nawet, jeżeli nie masz tam innych budynków i nie dochodzą Twoje kanały.
Kartą miejscowości możesz oczywiście także nadbudować.

Surowce zużywasz na takich samych zasadach, jakbyś budował nowe przedsiębiorstwo na pustym polu.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Brass

Post autor: zephyr »

własne nie, ale przy nadbudowie cudzego IMO tak
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
rzaba
Posty: 445
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
Lokalizacja: Limerick, Irlandia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 2 times

Re: Brass

Post autor: rzaba »

ha, wlasnie wczoraj taka sytuacja sie nam przytrafila, gracz A nabudował kopalnie gracza B przy uzyciu karty 'kopalnia', czy gracz A powinien miec wlasne połaczenie do tego regionu (zagralismy ze nie powinien)?

drugie pytanko: mam przedzalnie w Colne polaczona z regionem zamorskim (Yorkshire), z tego regionu zamorskiego mam tez polaczenie do Rochdale z ktorego to siec rozciaga sie dalej na plansze: czy moge sprzedac bawełne z Colne do portu w Liverpoolu (Colne do Yorkshire, Rochdale, Bury i dalej az do Liverpoolu)? W sensie: czy bawelna dostajac sie do Yorkshire, moze dalej podrozowac w strone innych portow czy musi byc sprzedana w Yorkshire do rynkow zamorskich?
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Brass

Post autor: kdsz »

W opisanej sytuacji gracz musi mieć kartę regionu. Karta kopalni zadziała tylko w sytuacji, gdy gracz ma swoje połączenie lub już posiada swoje przedsiębiorstwo w tej miejscowości.

Co do drugiego pytania dot. połączeń - można sprzedać do Liverpoolu. Jest ciągłość połączeń Colne - Yorkshier - Rochdale itd
Awatar użytkownika
rzaba
Posty: 445
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
Lokalizacja: Limerick, Irlandia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 2 times

Re: Brass

Post autor: rzaba »

dzieki!!! tak na marginesie - Brass rzadzi!!!
Awatar użytkownika
skoti
Posty: 437
Rejestracja: 14 wrz 2009, 11:21
Lokalizacja: oleśnica

Re: Brass

Post autor: skoti »

Pytania.
1. Porty w regionach zewnętrznych względem torów popytu działają tak samo jak porty budowane w regionach? czyli jeśli chę zbudować w regionie połączonym z regionem zew. coś co wymaga kostki, to mogę ją wziąć z toru popytu (oczywiście jeśli nie ma możliwości wzięcia z planszy)?

2. porty w regionach zew. nie działają do sprzedaży z przędzalni jak normalne porty, są jedynie używane do handlu zamorskiego?
"Jesteśmy okrążeni! -Świetnie! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!"


moje, moje, moje !! :P
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Brass

Post autor: kdsz »

2xtak
Awatar użytkownika
skoti
Posty: 437
Rejestracja: 14 wrz 2009, 11:21
Lokalizacja: oleśnica

Re: Brass

Post autor: skoti »

Jeszcze trzy pytanka kontrolne:)
1. kiedy robiąc akcję rozwój odrzucam kostki żelaza, mogę wziąć je z toru popytu, jeśli nie ma już żadnej na planszy?
2. oddając kostkę żelaza za rozwój nie muszę być połączony z portem?
3. gdy zabieram kostki żelaza z toru popytu muszę być połączony z portem?
"Jesteśmy okrążeni! -Świetnie! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!"


moje, moje, moje !! :P
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Brass

Post autor: kdsz »

Żelazo w żadnej sytuacji nie wymaga połączeń, więc:

1. tak
2. tak
3. nie
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Brass

Post autor: zephyr »

AD porty [bo tu jest tyle nieporozumień że wolę to rozbudować]

do akcji wysyłki zagranicznej (i zakupu/sprzedaży z rynku węgla) potrzebny jest dostęp do portu poprzez sieć połączeń
nie ma znaczenia czy port jest odwrócony, nieodwrócony(sic), narysowany na regionie zewnętrznym
[w szczególności można wysyłać przez czyjś nieodwrócony port na rynek zagraniczny]
ta akcja nie odwraca portu!

można też podpisać kontrakt z nieodwróconym portem, wtedy odwraca się żeton przędzalnie i żeton portu, właściciel przędzalnie decyduje w swojej akcji wysyłki co gdzie wysyła, port nie może odmówić
przy tej akcji odwraca się 1 za 1
w sposób oczywisty nie działa na regionach zagranicznych i już odwróconych portach
+ bezpieczne
- nie ma bonusa do dochodu

zwykle najpierw idą wszystkie wysyłki na rynek zagraniczny, nawet jak są nieodwrócone porty, kiedy wysyłka jest ryzykowna (spadek popytu do 0 = utrata akcji) zaczyna się odwracać porty

druga seria:
1 musisz je wziąć z popytu :), jak nie ma kupujesz za [nie pamiętam chyba o jeden drożej niż najwyższa wartość czyli koło 5]
2 żelazo jest niezależne od połączeń; jak potrzebujesz bierzesz z dowolnego miejsca na planszy, jak nie ma zrynku
3 nie, niby do czego miałbyś być połączony przy rozwoju, przy budowie też nie musisz (ale zwykle oprócz żelaza wymagany jest węgiel który dowieść trzeba)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
skoti
Posty: 437
Rejestracja: 14 wrz 2009, 11:21
Lokalizacja: oleśnica

Re: Brass

Post autor: skoti »

zephyr pisze:3 nie, niby do czego miałbyś być połączony przy rozwoju, przy budowie też nie musisz (ale zwykle oprócz żelaza wymagany jest węgiel który dowieść trzeba)
w tym pytaniu chodziło mi ogólnie o żelazo, nie tylko o sytuację z rozwojem.

Ale wielkie dzieki :) już chyba nie mam żadnych niejasności i następnym razem zagramy poprawnie, chyba :P
"Jesteśmy okrążeni! -Świetnie! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!"


moje, moje, moje !! :P
ODPOWIEDZ