Nemesis - pytania o zasady.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: sirafin »

Bartoszeg02 pisze: 17 paź 2020, 03:00W takim razie jak mogę zabić współtowarzysza :) ?
Oprócz rzeczy, o których wspomnieli KOSHI i Fenrisek83, grając kapitanem, możesz zagrać rozkaz i powiedzieć do współzałoganta „Bądź tak miły i przejdź do tego płonącego pomieszczenia obok, w którym siedzą obcy, i sprawdź proszę, jak szybko możesz umrzeć” ;)

Ja z kolei mam inne pytanie, na które nie znalazłem bezpośredniej odpowiedzi w instrukcji.
Czy można wykonywać "puste" akcje?
Np. zagrać odpoczynek, gdy nie mam kart skażenia na ręku, albo kartę napraw, gdy w pomieszczeniu nie ma znacznika awarii itp.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 864
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 298 times
Been thanked: 285 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

Jeśli gracz nie może albo nie chce wykonać żadnej akcji, musi spasować.
Jeśli gracz wykona tylko 1 akcję zamiast 2, w swojej drugiej akcji musi spasować.
Gdy gracz spasuje, nie może w bieżącej fazie wykonywać ŻADNYCH akcji.
Gdy gracz pasuje, może odrzucić z ręki dowolną liczbę kart
Wydaje mi się, że po to wprowadzono pass, aby sie nie dało robić pustych akcji ale konkretnie nic nie pisze, że nie można. Po to jest chyba odrzucanie kart po pasie, żeby wywalić zbędne nam karty z ręki.
Fenrisek83
Posty: 817
Rejestracja: 30 maja 2018, 10:35
Has thanked: 121 times
Been thanked: 93 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Fenrisek83 »

Wydaje mi się, że nie można zrobić pustych akcji. Albo akcję\akcja mozliwe do wykonania albo pasujesz.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: sirafin »

@KOSHI
Nie chodzi mi od odrzucanie zbędnych kart, tylko o planowanie kolejności akcji. Czasem zdarza się sytuacja, że chcesz jakąś konkretną akcję wykonać dokładnie jako trzecią albo czwartą, a to oznacza, że musisz doczekać do swojej drugiej tury. Utrata karty/kart na akcję, która nie zapewni żadnych korzyści, byłaby wtedy jedną ze strategicznych decyzji, którą trzeba rozważyć.

@Fenrisek83
Ale w tym właśnie problem, że instrukcja nigdzie nie wspomina o spełnianiu jakichś specjalnych wymagań zagrania akcji. Niektóre karty mają taki warunek wyraźnie podany np. "Jeśli jesteś w pomieszczeniu z komputerem...". Inne mają treść bardziej ogólną, jak "Przeskanuj wszystkie karty skażenia, które masz na ręce..." i tu ktoś może powiedzieć - Spoko, wykonuję polecenie i skanuję wszystkie z ręki, ale jako że akurat żadnych kart skażenia nie mam, to nic się nie dzieje.

Określenie "możliwego do wykonania" nie jest tu wcale oczywiste. Żeby daleko nie szukać, użycie akcji naprawy pozwala naprawić albo zepsuć silnik, ale to wcale nie znaczy, że musisz zamienić miejscami żetony silnika i zepsuć go, jeśli był naprawiony albo naprawić, jeśli był zepsuty - możesz odłożyć silniki bez zmieniania kolejności żetonów, czyli na dobrą sprawę zrobić "pustą" akcję. Nikt ci nie zabroni zrobić takiej akcji 4 razy z rzędu, nawet jeśli jest to marnowanie kart, prawda?
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2651 times
Been thanked: 2332 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Curiosity »

Dałem kciuka za powyższe (ale to tylko za nieszablonowe myślenie), ale wcale nie jestem pewny czy tak można. To ameritrash a nie euro i wszystko powinno tu być uzasadnione klimatycznie. Skanować się, wiedząc, że nie jesteś zarażony? No nie, nikt by tego normalnie nie zrobił. Tak samo nikt by nie brał się za naprawianie czegoś, co nie jest zepsute. Być może jesteś przyzwyczajony do abstrakcyjnych eurasów, w których każde słowo na instrukcji czy na karcie musi być traktowane bardzo dosłownie, bo nie masz żadnego innego odwołania.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 864
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 298 times
Been thanked: 285 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

Na logikę można, ale właśnie... Czy to ma sens? W EH też czasem było trzeba poczekać to się leczyło albo brało skupienie i to jakoś nie było nielogiczne ale w Nemesis? Ja raczej tak nie zagram ale wolność Tomku w swoim domku.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: sirafin »

Też nie jestem pewny, czy tak można, dlatego dopytuję :) Zdecydowanie cieplej zerkam w stronę ameri i planszówek z wyraźnie odczuwalnym klimatem, ale jednocześnie cenię klarownie napisane zasady.

O ile lubię opisywanie mechaniki w fabularny sposób, to zdecydowanie nie lubię używać fabularyzacji, jako argumentu decydującego o mechanice gry, bo fabularnie można sobie wymyślić uzasadnienie zupełnie z kosmosu (hehe). W ostatniej rozgrywce akurat to nie mnie dopadły wątpliwości związane z zagrywaniem akcji, ale jak się zacząłem nad tym zastanawiać, doszedłem do wniosku, że faktycznie coś tu się nie trzyma kupy. Można robić akcję naprawy, która nie zmienia statusu silników, można zadeklarować akcję handlu i nie zgodzić się na wymianę czegokolwiek, można zepsuć i od razu naprawić pomieszczenie, można upuścić zwłoki i od razu je podnieść itd. Jest sporo zagrywek, które bez wątpienia są legalne, choć wydają się bez sensu, ale wbrew pozorom mają sens, bo na dobrą sprawę pozwalają wyczekać lepszy moment, na zrobienie czegoś.

Czemu skanować się, wiedząc, że nie jesteś zarażony? Masz rację, że to bez sensu. Ale czy bardziej sensowne jest wbiegnięcie do płonącego pomieszczenia, skoro wiesz, że jeśli chwilę zaczekasz, to ktoś uruchomi tam zraszacze? Bezsensowna zabawa skanerem dla zabicia czasu ma wtedy więcej sensu, niż by się mogło wydawać ;)

Mam wrażenie, że Nemezis będzie jedną z nielicznych planszówek, w której bez krzywienia zgodzę się na jakieś homerules, skoro instrukcja nie precyzuje niektórych rzeczy. Akcja "poczekaj" dodałaby dodatkowe możliwości strategiczne i odrobinę przytemperowała galopującą losowość. Tylko kwestia dogadania z graczami, jaki byłby koszt takiej akcji. Moim zdaniem lepsze to, niż szukanie na siłę takich nic nie zmieniających zapychaczy jak napraw/uszkodź czy zamknij/otwórz drzwi, żeby przeczekać do drugiej tury.

Dzięki za wasze uwagi i pomoc w tej rozkmince!
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 864
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 298 times
Been thanked: 285 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

Może nam się tylko wydaje, że takie akcje są możliwe a Adam i testerzy wyszli z założenia, że nie będą tego opisywać w instrukcji z racji, iż jest to bez sensu i nikt tak nie będzie kombinował. Kiedyś zastanawiałem się czemu obcy mają za każdym razem inną ilość życia, ale wyjaśnienie autora jest do zaakceptowania. Nie znamy organizmu, jak mocny jest i dzięki temu nie możemy kombinować - o został mu 1hp - to go zaraz rozwalę. To jest sensowne. Nie kupuję za to tego, że każda znajdowana broń ma 1 nabój. Jedyne, co mi przychodzi na myśl czemu tak jest, to to, że autor pewnie chciał sprawić by walka z obcym była ostatecznością a gra survival horrorem a nie naparzanką jak w 2 cz. Obcego.
Noihcat
Posty: 6
Rejestracja: 18 paź 2020, 15:20
Been thanked: 2 times

Nemesis - jaja.

Post autor: Noihcat »

Witam serdecznie wszystkich graczy. Mam pytanie związane z grą planszową - "Nemesis". Rozpoczynamy grę kładąc na "planszy intruza" 5 jaj i czasem w końcowej fazie wydarzeń dokładamy tam następne (wyciągając z woreczka symbolizującego kolonię obcych - żeton Królowej). Zgodnie z instrukcją: "Jaja leżące na planszy intruzów reprezentują jaja leżące w Gnieździe", a więc logicznym i zrozumiałym krokiem będzie przeniesienie jaj z "planszy intruza" do Gniazda - po jego odkryciu. Tymczasem - "Zabranie jaja z planszy intruzów kosztuje 2 akcje a podniesienie żetonu jaja z planszy głównej tylko 1 akcję" (co jest jak najbardziej zrozumiałe, bo jaja w tej grze traktowane są jako przedmiot ciężki). W tym niedopowiedzeniu odczytuję sprzeczność. Jaki jest więc koszt zabrania jaja z Gniazda ?
bobiaczek
Posty: 413
Rejestracja: 01 gru 2019, 22:28
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 132 times
Been thanked: 110 times

Re: Nemesis - jaja.

Post autor: bobiaczek »

Noihcat pisze: 18 paź 2020, 16:28 Jaki jest więc koszt zabrania jaja z Gniazda ?
Wyjaśnia to FAQ 2.0
Q: The eggs in the Nest issue–are eggs on the Intruder Board in the Nest Room or not?
A: You can look at it in this way: eggs on Intruder Board are the eggs glued to the Room’s surface, therefore picking them up is hard.
Na gnieździe jest koszt kacji [2], więc odklejamy i ponosimy ciężki obiekt. Zwykłe podniesienie jaja (walające się gdziekolwiek na planszy, bo ktoś upuścił) to koszt podniesienia ciężkiego obiektu [1]
Noihcat
Posty: 6
Rejestracja: 18 paź 2020, 15:20
Been thanked: 2 times

Re: Nemesis - jaja.

Post autor: Noihcat »

bobiaczek pisze: 18 paź 2020, 18:56
Noihcat pisze: 18 paź 2020, 16:28 Jaki jest więc koszt zabrania jaja z Gniazda ?
Wyjaśnia to FAQ 2.0
Q: The eggs in the Nest issue–are eggs on the Intruder Board in the Nest Room or not?
A: You can look at it in this way: eggs on Intruder Board are the eggs glued to the Room’s surface, therefore picking them up is hard.
Na gnieździe jest koszt kacji [2], więc odklejamy i ponosimy ciężki obiekt. Zwykłe podniesienie jaja (walające się gdziekolwiek na planszy, bo ktoś upuścił) to koszt podniesienia ciężkiego obiektu [1]
I wszystko jasne, choć opis w tym fragmencie instrukcji jest całkowicie nieintuicyjny. Zamiast tekstu: "Zabranie jaja z planszy intruzów kosztuje 2 akcje, a podniesienie żetonu jaja z planszy głównej tylko 1 akcję ", powinien widnieć tekst: "Zabranie jaja z Gniazda kosztuje 2 akcje, a podniesienie żetonu jaja z planszy - w każdej innej sytuacji poza Gniazdem - tylko 1 akcję". Dziękuję za rozwianie wątpliwości :)
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 864
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 298 times
Been thanked: 285 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

Możesz wziąć jajo z gniazda za 2 akcje, upuścić je w gnieździe a potem podnieść już za 1 akcję. :wink:
Noihcat
Posty: 6
Rejestracja: 18 paź 2020, 15:20
Been thanked: 2 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Noihcat »

Curiosity pisze: 08 cze 2020, 09:16 Za każdym razem jak Intruz dostanie jakiekolwiek obrażenia, to odkrywasz nową kartę i cyfra na niej napisana to aktualny poziom życia Intruza. Jak jest więcej niż mu wbiłeś, to żyje, ale obrażenia zostają. Kiedy kolejny raz go ktoś zaatakuje i zrani, wtedy losujesz NOWĄ kartę i teraz to cyfra z karty jest jego stanem życia. Może być to nawet mniej niż poprzednio było.

Przykład:
a) wbijasz mu 2 rany, losujesz kartę, na karcie 3 życia, żyje dalej.
b) zadajesz mu jeszcze 2 rany (razem to już 4), losujesz nową kartę, a tam 5 życia, żyje dalej.
c) zadajesz mu kolejną ranę, (razem ma 5), losujesz kartę, na karcie 3 życia - zabiłeś go.

Intruz ma rany dopóki nie zniknie z planszy (nie ucieknie kanałami wentylacyjnymi).

SOLO nie grałem, nie wypowiadam się o tym trybie.
Tako rzecze instrukcja. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie by w rozgrywce - za uprzednim porozumieniem graczy - pozbyć się owej losowej wytrzymałości intruza, przypisując - do momentu ucieczki kanałami wentylacyjnymi - konkretny "pasek zdrowia" każdemu, napotkanemu indywiduum w tej grze. I to w oparciu o szczegółowe zasady :)
Ostatnio zmieniony 19 paź 2020, 11:36 przez Noihcat, łącznie zmieniany 1 raz.
Noihcat
Posty: 6
Rejestracja: 18 paź 2020, 15:20
Been thanked: 2 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Noihcat »

KOSHI pisze: 18 paź 2020, 21:23 Możesz wziąć jajo z gniazda za 2 akcje, upuścić je w gnieździe a potem podnieść już za 1 akcję. :wink:


Wtedy miałbym jajecznicę w cenie 3 akcji - tylko po co ? ;)
Silmaril
Posty: 65
Rejestracja: 28 lip 2020, 09:48
Has thanked: 19 times
Been thanked: 30 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Silmaril »

Pytanie o Androida a konkretnie o jeden z jego przedmiotów "Moduł wyłączający". Czy można go ponownie doładować ładunkiem energetycznym? Nigdzie nie widzę informacji na ten temat. Zakładam że nie bo gdyby się dało to byłoby to napisane na karcie tak jak na Robocie CEO jest wzmianka że energię robota można odnowić właśnie ładunkiem energetycznym.
innewiadro
Posty: 2
Rejestracja: 30 lis 2019, 14:56
Has thanked: 1 time

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: innewiadro »

Jeżeli wchodzę do kantyny, używam akcji pomieszczenia i posiadam np. trzy karty skażenia. Skanuje je i dwie pokazują wynik zarażony to od razu moja postać umiera?Pierwsza karta daję mi larwę a drugą mnie zabija w zasadzie w jednym momencie?
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: sirafin »

@innewiadro
Nie. Nie dokładasz larwy za każdą kartę zarażenia, dokładasz ją, jeśli masz co najmniej jedną kartę zarażenia.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
czesiu1237
Posty: 2
Rejestracja: 09 maja 2017, 11:13
Has thanked: 1 time

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: czesiu1237 »

Witam. Jeżeli mam 2 głębokie rany "ramię" ktore nakazuja upuszczenie ciezkich przedmiotów to w przypadku 2 musze upuscic 2 przedmioty i mam "niesprawne" dwie ręce? :D
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2651 times
Been thanked: 2332 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Curiosity »

czesiu1237 pisze: 01 lis 2020, 15:51 Witam. Jeżeli mam 2 głębokie rany "ramię" ktore nakazuja upuszczenie ciezkich przedmiotów to w przypadku 2 musze upuscic 2 przedmioty i mam "niesprawne" dwie ręce? :D
Nie, efekt każdej rany działa tylko raz.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
zajudzony
Posty: 103
Rejestracja: 12 maja 2020, 18:46
Has thanked: 50 times
Been thanked: 3 times

Re: Nemesis (Adam Kwapiński)

Post autor: zajudzony »

Siema, mam takie szybkie i zapewne proste pytanie ale wolę się upewnić. Mianowicie chodzi o ranę od ognia, kiedy gracz ją dostaje? Jak rozumiem już po spasowaniu na polu z ogniem a nie jak wykona dwie akcje i przyjdzie pora na drugiego gracza i jego akcję a później znów na gracza na polu ognia. Zapewne dobrze rozumiem instrukcję ale wolę się upewnić, że rana ma być dołozona dopiero po całkowitym spasowaniu? Pozdrawiam i dzięki !!
Awatar użytkownika
Kilson
Posty: 765
Rejestracja: 11 kwie 2010, 19:15
Lokalizacja: Warszawa / Marki
Has thanked: 35 times
Been thanked: 72 times

Re: Nemesis (Adam Kwapiński)

Post autor: Kilson »

zajudzony pisze: 03 lis 2020, 17:34 Siema, mam takie szybkie i zapewne proste pytanie ale wolę się upewnić. Mianowicie chodzi o ranę od ognia, kiedy gracz ją dostaje? Jak rozumiem już po spasowaniu na polu z ogniem a nie jak wykona dwie akcje i przyjdzie pora na drugiego gracza i jego akcję a później znów na gracza na polu ognia. Zapewne dobrze rozumiem instrukcję ale wolę się upewnić, że rana ma być dołozona dopiero po całkowitym spasowaniu? Pozdrawiam i dzięki !!
Dokładasz po każdych 2 akcjach, a nie po spasowaniu tury. Czyli jeśli stoisz tam dłużej i grzebiesz w śmieciach, walczysz czy cokolwiek, to możesz dostać kilka ran w jednej turze.

Co więcej o ile pamiętam dyskusję gdzieś wcześniej w tym wątku, to nie możesz spasować automatycznie po wykonaniu 2 akcji (możesz zrobić od razu pass, jedną akcję i pass albo 2 akcje bez pasowania) i z pasowaniem musisz czekać do następnej swojej kolejki, a co za tym idzie dostajesz wtedy 2 rany.
Ja początkowo grałem tak, że np mając 2 ostatnie karty robiłem 2 akcje i od razu pass - jak się okazało było to niezgodne z zasadami.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Nemesis (Adam Kwapiński)

Post autor: sirafin »

Kilson pisze: 03 lis 2020, 17:58Dokładasz po każdych 2 akcjach, a nie po spasowaniu tury. Czyli jeśli stoisz tam dłużej i grzebiesz w śmieciach, walczysz czy cokolwiek, to możesz dostać kilka ran w jednej RUNDZIE.
FTFY ;)
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
zajudzony
Posty: 103
Rejestracja: 12 maja 2020, 18:46
Has thanked: 50 times
Been thanked: 3 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: zajudzony »

To ciężka, sprawa czyli na dobra sprawę jak odkrywasz pomieszczenie które się pali i ruchem już zuzyles jedną akcję to drugą albo wychodzisz albo np. przeszukujesz, koniec twoich dwóch akcji bum rana, inni gracze, znów twoje dwie akcje, coś robisz i musisz uciekać bo znów będzie rana. No dobrze, bo miałem nadzieję, że rana jest tylko jak już wykonasz wszystkie akcje jakie możesz i wtedy jak Ci się nie uda wyjść to masz ranę. Czyli takie pomieszczenie z ogniem jest niezaciekawe :)
Awatar użytkownika
Kilson
Posty: 765
Rejestracja: 11 kwie 2010, 19:15
Lokalizacja: Warszawa / Marki
Has thanked: 35 times
Been thanked: 72 times

Re: Nemesis (Adam Kwapiński)

Post autor: Kilson »

sirafin pisze: 03 lis 2020, 18:49
Kilson pisze: 03 lis 2020, 17:58Dokładasz po każdych 2 akcjach, a nie po spasowaniu tury. Czyli jeśli stoisz tam dłużej i grzebiesz w śmieciach, walczysz czy cokolwiek, to możesz dostać kilka ran w jednej RUNDZIE.
FTFY ;)
Zazwyczaj runda, to ruch wszystkich graczy... (all around? :D), a ale może w Nemesisie nazwali to sobie odwrotnie? Szczególy :P
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: sirafin »

W kontekście terminologii z instrukcji taki szczegół sporo zmienia :)

Tura (gracza) = 2 akcje albo akcja+pass, albo pass
Runda = faza graczy (wszystkie tury graczy) + faza wydarzeń
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
ODPOWIEDZ