Puerto Rico - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Tothamon
Posty: 329
Rejestracja: 16 cze 2009, 14:47
Lokalizacja: Kraków

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: Tothamon »

kolderek pisze:nie pamiętam czy możesz wysłać na dowolny statek, bo jest tam w tym jakiś kruczek
Jest kruczek. Na statek możesz wrzucić tylko towar, który już się tam znajduje. Inaczej ujmując, jeden statek może przewozić tylko jeden rodzaj towaru. Jeżeli jest pusty - od Ciebie zależy co do niego w pierwszej kolejności wrzucisz. Przykład: Jeżeli wrzucisz kukurydzę do pustej ładowni - nikt (nawet Ty sam) nie będzie mógł wrzucić na ten okręt nic innego niż kukurydzę dopóty, dopóki ktoś nie zapełni całkowicie ładowni.
"Zrobimy to na pewno w tym roku. A nawet w tym roku to nie..."
Moje gry
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: macike »

kolderek pisze:[nie pamiętam czy możesz wysłać na dowolny statek, bo jest tam w tym jakiś kruczek)
Kruczek polega na tym, iż jest mus wysłania największej możliwej ilości wybranego towaru. Np mając 6 kukurydz i do wyboru puste statki 5, 6, 7 można skorzystać tylko ze statku 6 albo 7 - przy wyborze 5 nastąpiłaby wysyłka mniejszej ilości towaru.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
kolderek
Posty: 1368
Rejestracja: 15 paź 2007, 17:25
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: kolderek »

macike pisze:
kolderek pisze:[nie pamiętam czy możesz wysłać na dowolny statek, bo jest tam w tym jakiś kruczek)
Kruczek polega na tym, iż jest mus wysłania największej możliwej ilości wybranego towaru. Np mając 6 kukurydz i do wyboru puste statki 5, 6, 7 można skorzystać tylko ze statku 6 albo 7 - przy wyborze 5 nastąpiłaby wysyłka mniejszej ilości towaru.
o to mi właśnie chodziło - tego nie pamiętałem :)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: WRS »

Właśnie odkryłem na BGG spis najczęściej popełnianych błędów.
I - wstrząśnięty, ale nie zmieszany - uświadomiłem sobie, że źle(?) rozgrywaliśmy rolę Kupca.
5. Trader
1. Each player can only sell one good to the trading house during the Trader phase. The Trader phase is not like the Captain phase where you can have more than one turn to unload goods.
Przykład:
Czyli w grze trzyosobowej (A - indygo, kukurydza / B - cukier, kukurydza / C - kukurydza, tytoń - puste targowisko) jest niemożliwe zapełnienie targowiska w pojedynczej fazie Kupca?
No bo do tej pory graliśmy jakoś takoś:
A (kupiec) - indygo (+1 dublon)
B - cukier
C - tytoń
i kolejka wracała do A, który zaś mógł skorzystać z przywileju Kupca
(uświadamiam sobie, że decydujący w interpretacji był opis z karty Kupca: 1 dublon więcej za każdy towar - w kontraście do wyraźnego wykluczenia u Kapitana (tylko raz))
i sprzedać kukurydzę (+1 dublon)
Oczywiście przy zastosowaniu odpowiednich budynków efekty mogły być odpowiednio bardziej mocarne.

Zasadniczo z faktami kłócić się nie lubię, ale jakoś takoś wsparcia moralnego potrzebuję ;)

Zatem spodziewam się, że mnie ktoś życzliwy dobije odbierając wszelką nadzieję na uratowanie takiej interpretacji. ;)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2811
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 100 times
Been thanked: 154 times
Kontakt:

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: Ink »

WRS pisze:Zatem spodziewam się, że mnie ktoś życzliwy dobije odbierając wszelką nadzieję na uratowanie takiej interpretacji. ;)
Ink wyciąga mizerykordię i łaskawie dobija WRSa.

Official rules pisze:The trader phase ends when all players have had one turn to sell or when the trading house is full.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: Veridiana »

Faza Kapitana jest jedyną, w której można wykonać akcję kilka razy, bo kolejka idzie do momentu braku możliwości jej wykonania.

Zatem i w fazie Kupca obowiązuje ograniczenie do JEDNEJ AKCJI na każdego gracza.

Sorry Vinetou :wink:
Awatar użytkownika
aswiech
Posty: 1014
Rejestracja: 16 sty 2007, 11:33
Lokalizacja: Myślenice/Kraków
Kontakt:

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: aswiech »

Veridiana pisze:Faza Kapitana jest jedyną, w której można wykonać akcję kilka razy, bo kolejka idzie do momentu braku możliwości jej wykonania.
Dodajmy jeszcze, ze Kapitan mimo to korzysta z przywileju RAZ:)
PlanShow - Srodziemie
Z PlanShow --> http://planshow.blox.pl (PlanshowB)
Czas na PlanshowC
Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5623
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
Been thanked: 1 time

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: Don Simon »

aswiech pisze:Dodajmy jeszcze, ze Kapitan mimo to korzysta z przywileju RAZ:)
Co? A nie dostaje dodatkowego punktu przy kazdej wysylce? Czyli jesli wysle w jednej fazie trzy rozne towary (w kolejnych okrazeniach stolu) to dostaje 3 dodatkowe punkty zwyciestwa?
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: steady »

Zawsze tylko raz.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9420
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 502 times
Been thanked: 1439 times
Kontakt:

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: MichalStajszczak »

Odpowiednie fragmenty z przepisów gry (ze strony Lacerty):

Faza kupca kończy się, gdy każdy z graczy miał możliwość (lub w trakcie swej kolejki nie był w stanie) sprzedać towar na targowisku lub wtedy, gdy nie ma już więcej miejsca na targowisku.

Podczas swojego pierwszego załadunku kapitan otrzymuje w ramach przywileju 1 dodatkowy punkt zwycięstwa.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: WRS »

Ink pisze:Ink wyciąga mizerykordię i łaskawie dobija WRSa.
Dziękuję łaskawco!
Veridiana pisze:Sorry Vinetou :wink:
To już się nie liczy! Ink był pierwszy! :D
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
lakebutler
Posty: 39
Rejestracja: 27 cze 2009, 13:57
Kontakt:

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: lakebutler »

Hej mam takie pytania... Chcę się upewnić czy dobrze gram:
1. w fazie kapitana jeśli zapełnie 2 statki (w grze na 2 osoby), to jesli one zostaną oproznione to kończy się ta faza, czy po opróznieniu dalej je napełniamy póki będą znaczniki towarów?
2. W instrukcji (chwilowo nie mam jej u siebie), jest napisane coś w tym stylu, że w fazie kapitana można mieć towary w magazynie ale lepiej je mieć na róży wiatrów. Czy mając je w aktywnym magazynie mogę robić z nimi co chcę tj. sprzedać na targu w fazie kupca lub zapełnić statek w fazie kapitana tak poprostu? Bo instrukcja tym zdaniem nieco mnie zbiła z tropu.
Dziękuje za ewentualne podpowiedzi.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: zephyr »

1. na więcej graczy jak statki się zapełnią to praktycznie koniec fazy (można jeszcze wysyłać na własny statek itp, ale statki opróżnia się dopiero jak wszyscy muszą spasować)
na 2 osoby nie grałem
2.jakoś dziwnie to sformułowane
po kapitanie wszystko czego nie możesz zmagazynować "tonie"
każdy magazyn przechowuje podaną na nim ilość towarów (zwykle wszystko 1 albo 2 rodzajów)
dodatkowo każdy ma "mikro magazyn" zwany różą wiatrów który przechowuje jedną beczkę
niezmagazynowane beczki gniją i trzeba je oddać do zasobów
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
wicked
Posty: 205
Rejestracja: 23 lip 2009, 01:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: wicked »

Wydaje mi się, że jeśli masz aktywny magazyn, to nie ma obowiązku wysyłać towaru. Możesz np. sprzedać ten towar w fazie kupca. Produkt z róży wiatrów też może być "opylony" na targowisku.
Po zapełnieniu statków kończy się faza kapitana. Nie można zapełnić ładowni, potem zrzucić towar i dalej ładować.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: zephyr »

nie, jeżeli możesz to musisz wysyłać towar,
magazyny działają dopiero po załadunku chroniąc towary przed zepsuciem
instrukcja pisze:Uwaga! Magazyn chroni towary przed zepsuciem, a nie przed załadowaniem na statek!
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: WRS »

lakebutler pisze:1. w fazie kapitana jeśli zapełnie 2 statki (w grze na 2 osoby), to jesli one zostaną oproznione to kończy się ta faza, czy po opróznieniu dalej je napełniamy póki będą znaczniki towarów?
Gdy statki są zapełnione lub nikt nie może nic doładować faza kapitana się kończy. Oczywiście trzeba jeszcze posprzątać nabrzeże, o czym moi P.T. Przedpisarze już się wypisali.

Niedopuszczalne jest opróżnianie statków i (w tej samej fazie) ponowne ich ładowanie.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
lakebutler
Posty: 39
Rejestracja: 27 cze 2009, 13:57
Kontakt:

Re: Puerto Rico - pytanie o zasady

Post autor: lakebutler »

Hej, dzięki za odpowiedzi, już wszystko jasne. A zdanie które mnie zbiło z tropu "Wybrane przez gracza znaczniki tylko teoretycznie są przechowywane w magazynie. Praktycznie lepiej umieścić je na róży wiatrów niż na żetonie budynku małego magazynu." Teraz już rozumiem, bo w przetłumaczonej instrukcji (nie tej obecnej pl wersji) jest to minimalnie inaczej ujęte, chodzi poprostu o miejsce- że lepiej je położyć, a ja się doszukiwałam jakiegoś głębszego znaczenia, że np mam 2 wybory, więc lepiej by było itd..... Równocześnie przerabiam PR, Notre Dame i wreszcie Calylusa i namieszało mi się od tych nowych info. Dzieki i pozdro
janyugo
Posty: 2
Rejestracja: 22 lut 2010, 13:34

Re: Puerto Rico

Post autor: janyugo »

Jestem po weekendowym debiucie w PR i jedna reguła nie jest dla mnie i towarzystwa jasna. Proszę o pomoc.

Na koniec fazy kapitana kumpel został z 4 znacznikami kawy. Miał magazyn. Która opcja prawidłowa:
A/ zostawia sobie jeden znacznik, co może zrobić każdy, a pozostałe 3 wywala, bo w magazynie może być tylko inny towar.
B/ olewa zasadę "1 dla każdego" i zachowuje wszystkie 4 znaczniki w magazynie

Innymi słowy: czy pozostawienie sobie na początek 1 znacznika towaru jest obowiązkowe?
Opcja A wydaje się być bardziej zgodna z regułami, za to niezgodna ze zdrowym rozsądkiem.

Z góry dzięki za pomoc.
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Puerto Rico

Post autor: macike »

janyugo pisze:Na koniec fazy kapitana kumpel został z 4 znacznikami kawy. Miał magazyn.
Pakuje całą kawę do magazynu. Ponadto ma jeszcze niewykorzystaną przestrzeń magazynową jednej beczki i... śpi spokojnie.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9420
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 502 times
Been thanked: 1439 times
Kontakt:

Re: Puerto Rico

Post autor: MichalStajszczak »

Ja bym przyjął następujące rozwiązanie. Gracz może zostawić 1 dowolny towar ale nie musi tego robić. W tym konkretnym przypadku gracz po prostu rezygnuje z prawa przechowania jednego egzemplarza towaru na planszy i korzysta tylko z magazynu, przechowując tam całą kawę.

EDIT: macike był szybszy ale napisał praktycznie to samo
janyugo
Posty: 2
Rejestracja: 22 lut 2010, 13:34

Re: Puerto Rico

Post autor: janyugo »

Dzięki za szybką odpowiedź.
mih87
Posty: 15
Rejestracja: 18 mar 2010, 11:45
Lokalizacja: Rzeszów/ Jaworzno

Re: Puerto Rico

Post autor: mih87 »

Możecie napisać jak Wy gracie z przeładownią ? Czy dostaje 1pz za każdą parę surowców w momenice kiedy ja mam okazje coś załadować (czyli jest jakieś puste miejsce, choćby jedno na jakimś statku), czy po prostu na samym początku fazy kapitana ( nie ważne czy będę miał miejsce na załadowanie czegokolwiek) ?

Jeśli byłoby na początku fazy kapitana (tak jak gramy) to wydaje się dosyć silna, no ale z drugiej strony kosztuje te 9 dublonów.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Puerto Rico

Post autor: zephyr »

Chyba przy każdej fazie. Przynajmniej tak mi się wydaje. Może jest jakieś FAQ
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
zath
Posty: 514
Rejestracja: 13 lis 2009, 09:55
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Puerto Rico

Post autor: zath »

mih87 pisze:Jeśli byłoby na początku fazy kapitana (tak jak gramy) to wydaje się dosyć silna, no ale z drugiej strony kosztuje te 9 dublonów.
Gram dokładnie tak samo: w momencie wybrania karty kapitana patrzymy na różę wiatrów i osoba z przeładownią dostaje dublony. Karta faktycznie może być silna, ale trzeba pod nią iść - tzn mieć zaplecze w postaci magazynów, produkować dużo surowców. A w tej grze nie da się mieć wszystkiego…

Jeśli chodzi o siłę: ostatnio jak graliśmy na 5 osób (wariant z jednym budynkiem każdego typu, podstawka + dodatek) to osoba z przeładownią wyciągała sporo VP, ale nie dogoniła lidera i zajęła drugie miejsce. Więc nie jest to też budynek-killer :)
Wishlist: Mission: Red Planet (2005), Steam (2009)
Personal Fav: Dungeon Lords (2009), Once Upon a Time (1993)
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Puerto Rico

Post autor: Tibi »

Przeładownia
Właściciel aktywnej przeładowni przed pierwszą okazją do załadunku
w fazie kapitana otrzymuje 1 punkt zwycięstwa za każde 2 identyczne
towary posiadane na róży wiatrów. Sama faza kapitana nie zmienia się.
Przykład 1: Gracz posiadający aktywną przeładownię posiada 3 znaczniki kukurydzy,
2 indygo i 1 kawy. Otrzymuje więc 2 punkty zwycięstwa.
Przykład 2: Gracz posiadający aktywną przeładownię posiada 4 znaczniki kukurydzy
i 2 indygo. Otrzymuje więc 3 punkty zwycięstwa.
Ja to rozumiem tak, ze zwyczajnie otrzymujesz punkty nim cokolwiek zaladujesz za kazda pare surowcow. Innymi slowy, odpala sie faza kapitana, nim cokolwiek zapakujesz sprawdzasz ile masz par na rozy wiatrow i za kazda pare dostajesz punkty, niezaleznie od tego czy pozniej bedziesz cos ladowal czy nie.
ODPOWIEDZ