Inis - pytania o zasady

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Inis

Post autor: Indar »

WieszKto pisze: 30 cze 2019, 13:52
Ja dorzucę od siebie pytanie z ostatniej sesji. Gramy we 3. Na wspólnym terenie że stolicą dwóch z nas ma po 3 klany a 3 gracz 2 klany. Kończą się karty zielone zawodnikom z 3 klanami więc mówią pas a 3 gracz zagrywa kartę eposu pozwalająca dołożyć 2 klany. Czy powinniśmy rozpatrywać konflikt? Czy gracz z aktualnie 4 klanami wygrywa po prostu grę bo przeciwnicy są bez kart a on weźmie po prostu pretendenta i skończy turę?
No tak. Dołożenie klanu nie inicjuje konfliktu - chyba że na karcie jest tak napisane. Sprytny lis zwyczajne Was przeczekał :)

Przy okazji kolejna wątpliwość:
Zdolność terenu "Brasil" (dodatek). W/g opisu "karta jest traktowana jak żeton wyczynu" ale tylko podczas fazy "Zgromadzenie - Weryfikacja Zwycięzców".
W polskim tłumaczeniu brakuje ważnego zapisu:
W oryginale karta ma tak:
"Do not return this card at the end of the season, instead return it after step 2 of the assembly phase 'check victory conditions.' When checking victory conditions during the assembly; this card counts as a deed."
Ale, czy dzięki "Brasil" (będąc np na 5 terenach i nie mając żadnego wyczynu) mogę wziąć żeton Pretendenta? Wczytując się w zasady mówię nie - ale być może tu również jest jakiś błąd.
WieszKto
Posty: 177
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Re: Inis

Post autor: WieszKto »

Czy gdy ciągniecie kolejne karty wysp - 2 lub 3 dolaczacie je do terenu wyspiarskiego tworząc jedna duża wyspę czy wszystkie 3 wyspy nie sasiaduja że sobą?
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Inis

Post autor: Indar »

Każda wyspa jest oddzielnie.
Kiedy gracz dobierze kafel wyspy, umieszcza go tak, by nie sąsiadował z ŻADNYM innym terenem.
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Inis

Post autor: Indar »

Odpowiedż na moje pytanie o kartę przewagi terenu Brasil:

Czy dzięki "Brasil" (będąc np na 5 terenach i nie mając żadnego wyczynu) mogę wziąć żeton Pretendenta?

Hello,
That is a very good question, because actually Hy Brasil is not as strong as it first appears...
HB doesn’t grant you a pretender token, that means that it works for example for a second victory condition, as you can claim a pretender token for the first one.
But HB also works if you have one victory condition, claim a pretender token, then lose your victory condition. As the loss of the victory condition doesn’t make you lose the pretender token, if you have 5 elements for the victory condition during the Assembly then Hy Breasil works.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1340
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 280 times

Re: Inis

Post autor: Atamán »

Indar pisze: 29 cze 2019, 18:05 3 - czy przemieszczenie jednostek w lecie (nowa akcja) inicjuje konflikt?
Tak, inicjuje.

Potwierdzone przez wydawcę na BGG:
https://boardgamegeek.com/thread/222959 ... on-ability
Kitshu
Posty: 73
Rejestracja: 24 lip 2017, 16:58
Has thanked: 3 times
Been thanked: 17 times

Re: Inis

Post autor: Kitshu »

Pytanie ile klanów mogę przemieścić ruchem Morskim ??? W instrukcji pisze ze jest na to tylko jeden ruch i nie wiem jak to zinterpretować
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Inis

Post autor: Indar »

Ile chcesz, chyba że jest to ograniczone pora roku albo jakaś karta. Chodzi o to że nie możesz zainicjować dwóch różnych podróży (na dwa różne lady) jedna aktywacja.
WieszKto
Posty: 177
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Re: Inis

Post autor: WieszKto »

Jak umieścić pierwszy klan na wyspie Brasil? Czy da się to zrobić tylko jakaś kartą Eposu? Ostatnio grałem na 2 graczy i w ciągu 1,5 godziny rozgrywki ląd był pusty...
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1340
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 280 times

Re: Inis

Post autor: Atamán »

Tak, najpierw ktoś musi tam wejść przy pomocy karty Eposu, dopiero gdy jakiś klan się tam znajdzie, to już każdy może tam wchodzić wg normalnych zasad.

Jak taki teren wyjdzie, to trochę jakby jeden teren w plecy. Ale jak już taki teren jest na stole, to zawsze odrobinę mocniejsze są te karty, które umożliwiają dobieranie kart Eposu, a zwłaszcza dobieranie 1 wybranej z kilku przeglądanych.
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Inis

Post autor: Indar »

I to mnie zastanawia - wyłożenie kafla Brasil. Nie dokladam tam klanu?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1340
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 280 times

Re: Inis

Post autor: Atamán »

Nie dokładasz tam, ale zamiast tego dokładasz w stolicy.
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Inis

Post autor: Indar »

Yeeep... Właśnie znalazłem informację na BGG - na kaflu terenu oczywiście nie ma o tym wzmianki. Czyli poza złym opisie na karcie przewagi jest jeszcze zły zapis na kaflu.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1340
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 280 times

Re: Inis

Post autor: Atamán »

Indar pisze: 06 lip 2019, 11:16 Yeeep... Właśnie znalazłem informację na BGG - na kaflu terenu oczywiście nie ma o tym wzmianki. Czyli poza złym opisie na karcie przewagi jest jeszcze zły zapis na kaflu.
I bardzo dobrze, że nie ma jej na kaflu. Tam jej nie powinno być. Informacja o tym, że jak nie możesz dołożyć klanu na nowy kafel, to dokładasz w stolicy, powinna być na nowej wersji karty Odkrywcy. Bo to dokładanie klanu wynika z karty Odkrywcy, a nie z właściwości terenu.
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Inis

Post autor: Indar »

No tak, to ma sens. Zapomniałem o zmienionym tekście na karcie "Odkrywcy".
Kafel ma zapis: "Jeśli na tym terenie nie ma żadnego klanu, jedyny sposób by przemieścić na lub umieścić tu klan(y) to działanie karty eposu".
W połączeniu z "Odkrywcami" faktycznie wszystko się zgadza.
kamilpr
Posty: 372
Rejestracja: 05 maja 2015, 19:48
Has thanked: 25 times
Been thanked: 14 times

Re: Inis

Post autor: kamilpr »

2. UMIESZCZANIE WYSPY
Kiedy gracz dobierze kafel Wyspy, umieszcza go tak, by nie sąsiadował z żadnym
innym Terenem, tworząc obszar gry reprezentujący morze. Wyspa nigdy nie
może sąsiadować z innym Terenem.

Czy to znaczy, że gdy dobiorę kafel wyspy mam go położyć całkiem z boku mapy ? Żeby nie stykał się z żadnym innym terenem ? To nie ma sensu coś źle rozumiem.
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Inis

Post autor: Indar »

Dokładnie tak, każda wyspa leży oddzielnie .
To ma sens, po to masz wprowadzone porty żeby móc podróżować na wysypy.
WieszKto
Posty: 177
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Re: Inis

Post autor: WieszKto »

Czy zdarzyło się wam że mając na stole tereny z portami nie ma możliwości jak dołożyć nowego lądu bo nie ma dla niego miejsca albo będzie sąsiadować z portem? Rozumiem że wtedy dostawiam go do portu tak że sąsiaduje on z dwoma terenami jako sytuacja opisana w instrukcji?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1340
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 280 times

Re: Inis

Post autor: Atamán »

WieszKto pisze: 16 lip 2019, 10:17 Czy zdarzyło się wam że mając na stole tereny z portami nie ma możliwości jak dołożyć nowego lądu bo nie ma dla niego miejsca albo będzie sąsiadować z portem? Rozumiem że wtedy dostawiam go do portu tak że sąsiaduje on z dwoma terenami jako sytuacja opisana w instrukcji?
Nie ma takiej opcji, by nie dało się dołożyć kafelka terenu. Dokładając nowy teren, możesz go dołożyć tak, że będzie stykał się z portem. Nie ma żadnej zasady, która by tego zabraniała. Przy czym to nie sprawia, że taki teren traktuje się jako teren z portem. Port jest przypisany tylko do 1 terenu, do tego z którym styka się centralnie. Po bokach inne tereny mogą się z nim stykać, ale nie oznacza to, że mają dostęp do tego portu.

To dokładając port powinieneś go dołożyć tak, by - jeśli to możliwe - stykał się tylko z 1 terenem. Ale tu chodzi o to, by tworzyła się bardziej zwarta plansza, a te porty, które są zablokowanymi slotami, były - w miarę możliwości - na zewnątrz.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1340
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 280 times

Re: Inis

Post autor: Atamán »

Na BGG autor gry podał kilka dodatkowych wyjaśnień dotyczących specjalnego ruchu wynikającego z efektu pory roku lato (link). Dotyczy dodatku Pory Roku, moduł Pory Roku. Jak ktoś nie kojarzy: podczas tury lata, gracz ma czwartą opcję na to, co może zrobić w swojej turze (trzy pozostałe to: karta pory roku, pobranie żetonu pretendenta oraz pas). Tą opcją jest odrzucenie karty akcji, a następnie wykonanie ruchu do 3 klanów z 1 terenu na 1 sąsiedni teren.

Skorzystanie z tej opcji nie jest traktowane jako zagranie karty, ale jest traktowane jako ruch. Zatem:
1. Jeśli tym sposobem wkoczysz na teren z obcymi klanami, to normalnie zaczyna się konflikt.
2. Nie można anulować tego ruchu za pomocą karty Geis.
3. Ten ruch nie może być wykonany drogą morską, bo z podróży morskich można korzystać tylko, gdy ruch wynika z zagrywanej karty lub w trakcie konfliktu podczas manewru wycofania. A ten ruch nie jest ani manewrem wycofania, ani nie jest efektem zagranej karty.
kamilpr
Posty: 372
Rejestracja: 05 maja 2015, 19:48
Has thanked: 25 times
Been thanked: 14 times

Re: Inis

Post autor: kamilpr »

Karta Mistrz Rzemiosła mówi „Odrzuć 1 karte z reke(jeśli to mozliwe) następnie dobierz 1 karte eposu.

Czy mogę zagrać ta karte jako ostatnia? Wtedy odrzucam tylko ja bo innych już nie mam.
piwko
Posty: 362
Rejestracja: 05 lut 2019, 12:09
Has thanked: 67 times
Been thanked: 101 times

Re: Inis

Post autor: piwko »

Możesz
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1621
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 98 times
Been thanked: 140 times

Re: Inis

Post autor: Highlander »

Pytanie do znawców tematu równoczesnego zagrywania Triskelionów - jak rozstrzygnąć taką sytuację:

Rozgrywamy konflikt między graczem A i B:
1) Gracz A wykonuje manewr ataku
2) Gracz B odrzuca zieloną kartę akcji, zostaje mu na ręce jedna karta akcji
3) Gracz A zagrywa triskelion "Raid" (w odpowiedzi na rozstrzygnięcie ataku) licząc że ukradnie przeciwnikowi z ręki ostatnią zieloną kartę akcji
4) Gracz B zagrywa triskelion "Warlord" (w odpowiedzi na rozstrzygnięcie ataku) i w efekcie nie ma już zielonych kart na ręce

I teraz pytanie jak rozstrzygnąć 3) i 4)? Wg komentarzy autora, najpierw rozstrzygane są triskeliony gracza A, potem gracza B. Pytanie tylko czy w momencie rozstrzygania "Raid" uznajemy że drugi triskelion "Warlord" znajduje się jeszcze na ręce przeciwnika mimo że zadeklarowano jego zagranie? Jeśli uznamy że jest jeszcze na ręce, zakładam że kartę przejmuje gracz A, i gracz B już nie może wykonać kroku (4) i jej zagrać. Jeśli uznamy że karta po zadeklarowaniu nie jest już na ręce i czeka na rozgranie na stole, wtedy gracz A nie może jej przejąć.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1621
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 98 times
Been thanked: 140 times

Re: Inis

Post autor: Highlander »

Highlander pisze: 02 paź 2019, 21:53 Pytanie do znawców tematu równoczesnego zagrywania Triskelionów - jak rozstrzygnąć taką sytuację:

Rozgrywamy konflikt między graczem A i B:
1) Gracz A wykonuje manewr ataku
2) Gracz B odrzuca zieloną kartę akcji, zostaje mu na ręce jedna karta akcji
3) Gracz A zagrywa triskelion "Raid" (w odpowiedzi na rozstrzygnięcie ataku) licząc że ukradnie przeciwnikowi z ręki ostatnią zieloną kartę akcji
4) Gracz B zagrywa triskelion "Warlord" (w odpowiedzi na rozstrzygnięcie ataku) i w efekcie nie ma już zielonych kart na ręce

I teraz pytanie jak rozstrzygnąć 3) i 4)? Wg komentarzy autora, najpierw rozstrzygane są triskeliony gracza A, potem gracza B. Pytanie tylko czy w momencie rozstrzygania "Raid" uznajemy że drugi triskelion "Warlord" znajduje się jeszcze na ręce przeciwnika mimo że zadeklarowano jego zagranie? Jeśli uznamy że jest jeszcze na ręce, zakładam że kartę przejmuje gracz A, i gracz B już nie może wykonać kroku (4) i jej zagrać. Jeśli uznamy że karta po zadeklarowaniu nie jest już na ręce i czeka na rozgranie na stole, wtedy gracz A nie może jej przejąć.
W międzyczasie na BGG odpisał mi wydawca. Wg niego gracz B ma jeszcze gorzej niż myślałem. Otóż niezależnie o kolejności zadeklarowania triskelionów, pierwszy będzie odpalony Raid - i tutaj uwaga - w efekcie gracz A bierze sobie na rękę kartę Warlord i... wciąż może ją dograć jako kolejny triskelion do ostatniego manewru. W ten sposób gracz B nie dość że traci kartę to jeszcze chwilę później nią oberwie.
MajkelEryk
Posty: 151
Rejestracja: 01 sty 2019, 19:54
Has thanked: 40 times
Been thanked: 16 times

Re: Inis

Post autor: MajkelEryk »

Sytuacja:

Gracz A: Zagrywa kartę pory roku - Migracja i deklaruje, gdzie chcę ją wykonać.

Gracz A i B jednocześnie rzucają karty z Triskelionem:

A: Kopalnia Soli: Po tym, jak zagrałeś kartę Pory Roku Weź 1 losową kartę Akcji z ręki przeciwnika...
B: Geis (ostatnia karta Akcji gracza B) Po tym, jak przeciwnik zagrał kartę Akcji Zignoruj działanie właśnie zagranej karty Akcji...

Czy kolejność rozpatrywania kart jest następujące: Geis, a potem Kopalnia soli, która i tak będzie rozegrana bez efektu ponieważ gracz B nie będzie miał już żadnej Karty Akcji?
Dauda
Posty: 53
Rejestracja: 12 gru 2012, 10:55
Has thanked: 56 times
Been thanked: 25 times

Re: Inis

Post autor: Dauda »

Czy kolejność rozpatrywania kart jest następujące: Geis, a potem Kopalnia soli, która i tak będzie rozegrana bez efektu ponieważ gracz B nie będzie miał już żadnej Karty Akcji?
Kolejność się zgadza, ponieważ Kopalnia Soli powinna być zagrana po całkowitym rozpatrzeniu karty Pory Roku czyli w przypadku Migracji po przemieszczeniu klanów i rozpatrzeniu wszelkich ewentualnych konfliktów. Geis anuluje działanie karty akcji, ale nadal uważa się że karta została zagrana, także wszelkie karty z triskelionem aktywowane po tym jak zagrałeś kartę Pory Roku mogą być zagrywane.
ODPOWIEDZ