Formuła D - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
g936530920620
Posty: 30
Rejestracja: 30 kwie 2018, 18:33

Formuła D - pytania i wątpliwości

Post autor: g936530920620 »

Dzisiaj dotarła do mnie ta gra. Jeszcze nie zagrałem pierwszy raz, ale już mam problem.
"Jeśli oba bolidy są na tym samym biegu wtedy jako pierwszy rusza bolid bliższy krawędzi wewnętrznej w odniesieniu do następnego lub bieżącego zakrętu"
Kto jedzie pierwszy w tych dwóch sytuacjach? (zdjęcia)
Przy założeniu, że oba bolidy są na tym samym biegu i w tej samej pozycji.
Obrazek

Obrazek

Bo nie wiem, czy chodzi o krawędź wewnętrzną tego czerwonego obszaru, czy chodzi też o zwykły zakręt, niezaznaczony na czerwono.
Paskuder
Posty: 725
Rejestracja: 18 gru 2016, 13:22
Lokalizacja: Skawina
Has thanked: 118 times
Been thanked: 141 times

Re: Nazwa wyścigowej gry planszowej

Post autor: Paskuder »

Zakręty to pola oznaczone na czerwono. W mojej instrukcji jest napisane że pierwszy ruszy pojazd po wewnętrznej w stosunku do następnego zakrętu. W twoich przykładach ciężko stwierdzić bo nie widać następnych zakrętów ale obstawiam że są w lewo więc w obu przypadkach powinien jako pierwszy ruszyć niebieski.
crus221 - "Teraz pytanie czy sprzedać nerkę dla gry..."
olsszak - "Swoją drogą po ile nerka teraz?"
crus221 - "Jeden Lords of Hellas lub dwie Kawerny"
g936530920620
Posty: 30
Rejestracja: 30 kwie 2018, 18:33

Re: Nazwa wyścigowej gry planszowej

Post autor: g936530920620 »

Zrobiłem nowe zdjęcia, bo wczoraj rozłożyłem tylko połowę planszy, dlatego takie ucięte. W instrukcji od Rebel (https://www.rebel.pl/repository/files/i ... aD_std.pdf) jest napisane: "Jeśli oba bolidy są na tym samym biegu wtedy jako pierwszy rusza bolid bliższy krawędzi wewnętrznej w odniesieniu do następnego lub bieżącego zakrętu"
Czyli już wiem, że chodzi o te czerwone obszary, ale na 1. zdjęciu jeden bolid jest już za obszarem, a drugi bolid jest na ostatnim polu czerwonego obszaru. W takiej sytuacji który zakręt się liczy? Wydaje mi się, że następny, mimo że dla niebieskiego bolidu powinien liczyć się jeszcze obecny zakręt.
A na 2. zdjęciu powinien ruszyć zielony bolid? Bo on jest bliższy krawędzi wewnętrznej następnego zakrętu
Obrazek

Obrazek
g936530920620
Posty: 30
Rejestracja: 30 kwie 2018, 18:33

Formuła D

Post autor: g936530920620 »

Mam drugie pytanie (ciągle oczekuję odpowiedzi na 1.).
"Zasady ruchu na prostych
Proste to obszar toru pomiędzy zakrętami. W zależności od długości każdej z prostych bolidy mogą potrzebować kilku rund zanim wejdą w nowy zakręt.
Ważne: Manewr musi być ukończony wykorzystując najmniejszą możliwą liczbę pól."
Czyli jeżeli prosta jest pusta (nie na ma niej bolidów przeciwników), to muszę jechać ciągle tym samym pasem, nie mogę zmienić?
Edycja 2:
Chyba przypadkiem zrozumiałem o co chodzi. Otworzyłem instrukcję do wersji zaawansowanej w pdfie i tam jest ta sama uwaga "Ważne", ale pod obrazkiem jazdy zygzakiem. Czyli REBEL w swojej instrukcji (https://www.rebel.pl/repository/files/i ... aD_std.pdf) pomylił się i źle umieścił to: "Ważne: Manewr musi być ukończony wykorzystując najmniejszą możliwą liczbę pól.", tak? Chodzi o to, że robiąc manewr wyprzedzania, musimy go zakończyć na polu bezpośrednio przed wymijanym pojazdem?


3. Na zakręcie Chicane jest napisane, że najdłuższa droga wynosi 9 pól (w zielonym kwadracie), ale nie mogę wyliczyć, żeby tyle wyszło. To jest pierwsze zdjęcie, które wysłałem w poście wyżej, mógłby ktoś np. zaznaczyć na nim linię, jak zrobić na tym zakręcie 9 ruchów?
g936530920620
Posty: 30
Rejestracja: 30 kwie 2018, 18:33

Re: Formuła D

Post autor: g936530920620 »

Dzięki użytkownikowi mauserem znam już odpowiedzi na te pytania.

1. Na pierwszym zdjęciu (oba bolidy są w tej samej pozycji i na tym samym biegu) pierwszy rusza się zielony bolid, a na drugim zdjęciu pierwszy rusza się niebieski bolid.
[Zdjęcia są w poście wyżej]

2. Zygzak musi być ukończony najmniejszą liczbą ruchów, czyli może być zrobiony wyłącznie tak: (proszę nie patrzeć na samochody, rysowałem na tamtym zdjęciu)
[to fioletowe coś, to samochód innego gracza, a czerwona linia to nasz ruch]

Obrazek

Tak zyzgzaka nie można zrobić:


Obrazek



3. Wychodzi 9 ruchów na zakręcie Chicane, ale robiąc to "na raty". Myślałem, że ta dziewiątka w zielonym kwadracie, wskazuje na najdłuższą liczbę pól, które można przejechać na zakręcie, zatrzymując się w nim, robiąc to w jednym ruchu.


Obrazek
g936530920620
Posty: 30
Rejestracja: 30 kwie 2018, 18:33

Re: Formuła D

Post autor: g936530920620 »

Punkt 3. mojego wcześniejszego posta jest błędny. Przed chwilą się zorientowałem, że na zakrętach można zmienić pas ruchu więcej niż 2 razy, czyli można tak jakby jechać zygzakiem. Czyli na zakręcie Chicane można zatrzymać się 9 razy, jadąc tak jak przedstawiłem poniżej, w jednym ruchu?
Obrazek
g936530920620
Posty: 30
Rejestracja: 30 kwie 2018, 18:33

Re: Formuła D

Post autor: g936530920620 »

Teraz mam pytanie do zasad w wyścigu ulicznym. Widzę, że mało osób na forum zna zasady tej gry, ale są tacy, co znają.

1.Strefa niebezpieczeństwa.
"Jeśli samochód znajdzie się na jednym z tych pól wtedy kierowca musi rzucić czarną kostką."

Chodzi o zatrzymanie się samochodu na czarnym polu po zakończeniu ruchu, czy liczy się też przejechanie przez takie pola podczas ruchu? Wtedy rzucało by się np. po przejechaniu 3 takich pól, 3 razy czarną kostką? Bo bardziej logiczna jest druga opcja, bo przecież skoro pola są zniszczone, to jadąc przez nie, samochód może się uszkodzić. Chyba że od razu jak kierowca wjedzie w takie pole (bo nie mógł zmienić pasa ruchu), zatrzymuje się, nawet jak miał więcej pól do przejechania i rzuca czarną kostką? Ale wtedy napisaliby inaczej w instrukcji, ogólnie ta instrukcja jest jakaś niedokładna i ma literówki.

Instrukcja z której korzystam (innej nie znalazłem), na BoardGameGeek jest ta sama: https://www.rebel.pl/repository/files/i ... aD_std.pdf

P.S. Dobrze by było, jakby ktoś mnie upewnił, czy to co napisałem w poście wyżej (o zakrętach) jest faktycznie prawdą.


Edycja: Mauserem mi wyjaśnił, liczy się przejechanie przez pola strefy niebezpieczeństwa podczas ruchu, a nie na koniec. Czyli załóżmy, że wyrzuciliśmy kostką biegu 8 i wjechaliśmy w to pole, wtedy zatrzymujemy się na nim, rzucamy czarną kostką (i w zależności od wyniku tracimy lub nie PW) i jedziemy dalej, w sumie te 8 pól.
g936530920620
Posty: 30
Rejestracja: 30 kwie 2018, 18:33

Re: Formuła D

Post autor: g936530920620 »

Podczas gry narodziło się u mnie nowe pytanie. Wygrywa ten kto wjedzie na metę czy ten kto przekroczy metę nawet czubkiem bolidu? Na zdjęciu to pokazałem, czy czerwony bolid wygrał wyścig, jeśli jest na tym polu? (bo czubkiem pojazdu jest już na linii mety, czyli przekroczył jej początek)

EDYCJA (dzięki mauseremowi): Po bokach linii mety są dwie małe kreski, dopiero po przejechaniu tej linii gracz wygrywa, czyli w poniższym przykładzie czerwony gracz nie wygrał (nie wiem, czemu nie zauważyłem wcześniej tej kreski).

Obrazek

Obrazek





2. Oprócz wcześniejszego mam jeszcze jedno pytanie. Gdy gracz ma 1 PW bolidu to przegrywa, czy gdy straci ten ostatni 1 PW?
I podobna sytuacja w zaawansowanym wyścigu - w instrukcji jest napisane: "Kiedy bolid wypadając z zakrętu traci swoje ostatnie PW opon wtedy obraca się w miejscu." i dalej: "Jeśli bolid traci więcej PW opon niż ich posiada wtedy jest on wykluczony z wyścigu". To w końcu gdy będzie miał ten 1 PW opon to przegrywa czy się obraca? Czy dopiero gdy ten jeden straci, czyli znacznika nie ma gdzie włożyć w kokpit?

EDYCJA (dzięki mauseremowi): Gracz, mający 1 PW, pozostaje w wyścigu, dopiero po jego stracie odpada. W zasadach zaawansowanych jeżeli gracz ma 1 PW opon i wypadnie z zakrętu to odwraca o 180 stopni pojazd i w następnym rzucie odwraca i jedzie na 1. biegu. I tak zawsze z 1 PW opon, ale gdy stracimy więcej to odpadamy.
g936530920620
Posty: 30
Rejestracja: 30 kwie 2018, 18:33

Re: Formuła D

Post autor: g936530920620 »

Mam pytanie odnośnie zasad wersji zaawansowanej, a dokładniej zasady opcjonalnej pit-stop.

Można wybrać pomiędzy pit-stopem opon, a pit-stopem technicznym. W obu przypadkach możemy zmienić opony, ale w pit-stopie opon regenerują nam się wszystkie PW, a w pit-stopie technicznym dostajemy 2 PW, które możemy podczas wyścigu dać, gdzie chcemy (oprócz opon) w każdym momencie i ten zapas odnosi się do całego wyścigu (nawet w przypadku 3 okrążeń), jak jest napisane w instrukcji. No przecież to nielogiczne i nikt nie wybierze pit-stopu technicznego. Ale ta instrukcja ma pełno błędów (ta przetłumaczona z BoardGameGeek i te same ma ta w wersji angielskiej z pudełka).

Jak wy gracie z tą zasadą pit-stopu? Bo trzeba z nią grać, jak gra się z wyborem opon, a do tego instrukcja zaleca granie z warunkami pogodowymi.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Formuła D

Post autor: mauserem »

g936530920620 pisze: 10 lip 2018, 17:27 Mam pytanie odnośnie zasad wersji zaawansowanej, a dokładniej zasady opcjonalnej pit-stop.

Można wybrać pomiędzy pit-stopem opon, a pit-stopem technicznym. W obu przypadkach możemy zmienić opony, ale w pit-stopie opon regenerują nam się wszystkie PW, a w pit-stopie technicznym dostajemy 2 PW, które możemy podczas wyścigu dać, gdzie chcemy (oprócz opon) w każdym momencie i ten zapas odnosi się do całego wyścigu (nawet w przypadku 3 okrążeń), jak jest napisane w instrukcji. No przecież to nielogiczne i nikt nie wybierze pit-stopu technicznego. Ale ta instrukcja ma pełno błędów (ta przetłumaczona z BoardGameGeek i te same ma ta w wersji angielskiej z pudełka).

Jak wy gracie z tą zasadą pit-stopu? Bo trzeba z nią grać, jak gra się z wyborem opon, a do tego instrukcja zaleca granie z warunkami pogodowymi.
Rzeczywiście, opis pit-stopu być trochę zamotany, ale w sumie dobrze oddaje realia wyścigowe, wygląda to tak:

szybki pit-stop - tylko do wymiany opon
długi pit-stop - techniczny do napraw (odzyskania 2 PW)

wjeżdżając do pit-stopu gracz deklaruje, który pit-stop robi - i tu zaczynają się różnice
jeśli deklarujesz tylko zmianę opon to wykonujesz rzut czarną kością, który określa jak sprawnie Twoja ekipa działała - wynik 1-10 oznacza, że byli szybcy i możesz opuścić pit-stop już teraz przemieszczając bolid o połowę wyniku rzutu tą kością (zaokrąglone w górę) do alei serwisowej.
Dopiero negatywny wynik (11-20) sprawia, że Twój pobyt w pit-stopie trwa do końca rundy (jak normalny, techniczny) - ale oczywiście ten czas jest tracony, nie możesz zrobić nic więcej. Ruszysz do alei na 4 biegu w następnej rundzie.
Pit-stop techniczny - trwa po prostu normalnie, czyli do końca rundy i pozwala wymienić opony i dokonać napraw (odzyskać PW) wyjazd z pit-stopu w następnej rundzie na 4 biegu.
hans80
Posty: 3
Rejestracja: 23 kwie 2021, 17:25

Re: Formuła D

Post autor: hans80 »

g936530920620 pisze: 17 cze 2018, 19:25 Punkt 3. mojego wcześniejszego posta jest błędny. Przed chwilą się zorientowałem, że na zakrętach można zmienić pas ruchu więcej niż 2 razy, czyli można tak jakby jechać zygzakiem. Czyli na zakręcie Chicane można zatrzymać się 9 razy, jadąc tak jak przedstawiłem poniżej, w jednym ruchu?
Obrazek
Witam,
odgrzebuje temat, bo pojawiła się u mnie Formula D i mam nieco wątpliwości związanych z zasadami. Pierwsza dotyczy cytowanego powyżej posta. Czy gdzieś w przepisach jest paragraf, który faktycznie jasno wskazuje, ze na zakręcie dozwolona jest dowolna, zgodna ze strzałkami na polach, trasa przejazdu, czyli tzw. zygzak? Ja instrukcję interpretowałem w ten sposób, że zygzaki zabronione są wszędzie, a strzałki na zakrętach oznaczają możliwe kierunki jazdy, ale w sytuacji kiedy nie łamiemy zakazu jazdy zygzakiem.

Czy jest w ogóle dostępna polska wersja rozszerzonej instrukcji? Mam jedynie wersję podstawową i nigdzie rozszerzonej nie znalazłem.

Pozdrawiam,
Karol
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1280 times

Re: Formuła D

Post autor: seki »

hans80 pisze: 25 kwie 2021, 19:34
g936530920620 pisze: 17 cze 2018, 19:25 Punkt 3. mojego wcześniejszego posta jest błędny. Przed chwilą się zorientowałem, że na zakrętach można zmienić pas ruchu więcej niż 2 razy, czyli można tak jakby jechać zygzakiem. Czyli na zakręcie Chicane można zatrzymać się 9 razy, jadąc tak jak przedstawiłem poniżej, w jednym ruchu?
https://postimg.cc/image/6y8bp0ubv/
Witam,
odgrzebuje temat, bo pojawiła się u mnie Formula D i mam nieco wątpliwości związanych z zasadami. Pierwsza dotyczy cytowanego powyżej posta. Czy gdzieś w przepisach jest paragraf, który faktycznie jasno wskazuje, ze na zakręcie dozwolona jest dowolna, zgodna ze strzałkami na polach, trasa przejazdu, czyli tzw. zygzak? Ja instrukcję interpretowałem w ten sposób, że zygzaki zabronione są wszędzie, a strzałki na zakrętach oznaczają możliwe kierunki jazdy, ale w sytuacji kiedy nie łamiemy zakazu jazdy zygzakiem.

Czy jest w ogóle dostępna polska wersja rozszerzonej instrukcji? Mam jedynie wersję podstawową i nigdzie rozszerzonej nie znalazłem.

Pozdrawiam,
Karol
Dawno nie grałem ale z pewnością nie zgodził bym się na taką trajektorię jazdy jak zaznaczona na cytowanym przez Ciebie przykładzie. Strzałki ma zakręcie oznaczają właśnie to, w jaki sposób można ten zakręt przejechać. Tak więc jeśli delikwent wjechał w zakręt z górnego toru to musi pojechać na nim prosto bo do tego zobowiązuje go strzałka.

Zygzakiem można jechać na zakręcie pod warunkiem, że strzałki na to pozwalają.

Instrukcji po polsku nie widziałem. Mam tylko oryginalną po angielsku.
hans80
Posty: 3
Rejestracja: 23 kwie 2021, 17:25

Re: Formuła D - pytania i wątpliwości

Post autor: hans80 »

Dzięki za potwierdzenie legalności jazdy zygzakiem na zakrętach, o ile strzałki na to pozwalają. Natomiast cytowana ilustracja chyba jest prawidłowa, bo wyrysowana trasa zasłania po prostu strzałkę skrętu w lewo z pierwszego pola zakrętu, co widać na jednej z wcześniejszych ilustracji tego samego fragmentu toru w wątku, bez wyrysowanej czerwonej trasy.

Jest też zasada, że po wyjeździe z zakrętu nie można zmieniać toru jazdy - dobrze rozumiem, że jeśli ostatnie pole zakrętu ma rozwidloną strzałkę, to zmianę toru można zgodnie z nią wykonać, mimo że trafia się po zmianie na pole należące już do prostej? I wtedy ten obrany tor trzeba już zachować do końca ruchu, tak? Czyli wyprzedzanie też będzie w tym ruchu zabronione na prostej? A co, jeśli w tym samym ruchu, wychodząc z jednego zakrętu wpadnie się od razu w kolejny zakręt? Na nim można już zmieniać tor zgodnie ze strzałkami jeszcze w tym samym ruchu?

A czy jeśli przestrzelę przystanek na zakręcie i stracę określoną liczbę punktów wytrzymałości, ale kończąc ten ruch zatrzymam się już na kolejnym zakręcie, to czy mam już zaliczony pierwszy obowiązkowy przystanek z tego drugiego zakrętu?

EDIT:
Ok, znalazłem odpowiedni paragraf do ostatniego z moich pytań:
"Bolid nie może zmieniać pasa kiedy wychodzi z zakrętu, musi pozostać na tym samym. Kiedy ruch kończy się na następnym zakręcie wtedy ten przestój nie zalicza się do nowego zakrętu. Jeśli bolid jest blokowany przez inny pojazd to nie może go wyminąć - musi hamować."
Czyli zakładam, że niezależnie czy prawidłowo wychodzę z zakrętu, czy też "przestrzelam go" i mam karę, to i tak, jeśli w tym ruchu dojadę już do kolejnego zakrętu, to nie zaliczam tego jako jednego z obowiązkowych postojów. Nie wyjaśnia mi to, czy wchodząc w ten drugi zakręt odzyskuję możliwość zmiany toru jazdy zgodnie ze strzałkami na zakręcie, czy nadal muszę poruszać się po obranym przy wyjściu z pierwszego zakrętu torze. Bo o ile wyprzedzanie w tym ruchu na prostej będzie zakazane i w razie czego trzeba hamować, to teoretycznie w kolejnym zakręcie mógłbym chyba wyprzedzać przeciwnika, o ile strzałki na polach zakrętu na to pozwolą.
hans80
Posty: 3
Rejestracja: 23 kwie 2021, 17:25

Re: Formuła D - pytania i wątpliwości

Post autor: hans80 »

Kolejne pytanie - czy na poniższym obrazku dopuszczalna jest trasa wyprzedzania narysowana zieloną strzałką? Kolorami zaznaczyłem wyjściowe pozycje pozycje samochodów - ruszyć ma zielony, a generalnie z jednej strony ścieżka wydaje się dozwolona (tak mógłby wyglądać ruch bez obecności aut czerwonego i niebieskiego), a z drugiej "przesmyk" między polami zajętymi przez samochody niebieski i czerwony jest bardzo wąski, a instrukcja mówi, że "nie dopuszcza się poruszania przez inne bolidy". Ja bym taki ruch dopuścił, ale wolę dopytać, bo może ktoś ma inne przemyślenia.

Obrazek

I jeszcze pytanie do pit-stopu - czy zatrzymując się na jednym z przynależnych danemu kolorowi pól powinniśmy zjechać z pasa w lewo stając fizycznie na w pełni kolorowym polu, czy też zatrzymujemy się NA pasie, ewentualnie blokując inne bolidy? Polska instrukcja podstawowa wskazywałaby na zatrzymanie NA pasie: "Wyprzedzanie nie jest możliwe gdyż to jest tylko jeden pas. Gracze muszą być cierpliwi i czekać aż bolid przed nimi odjedzie", ale patrząc na angielski opis ze starszej wersji gry (znaleziony w sieci, wydaje się bardziej precyzyjny) wnioskuję, że należy fizycznie wjechać do boksu, czyli skręcić w lewo z pasa i o ile nie wyrzuci się szybkiego pit-stopu (1-10 na czarnej kości), to inny bolid może nas w swoim ruchu wyprzedzić. Dopiero jeśli wyrzucimy szybki pit-stop (1-10 na czarnej kości), to w tej samej turze co wjazd do boku możemy od razu z niego wyjechać z włączonym 4. biegiem, przesuwając bolid o połowę wyniku z czarnej kości (zaokrągloną w górę, a więc od 1 do 5). A wtedy kolejny ruch możemy rozpoczynać już np. z biegu 5.

Obrazek
ODPOWIEDZ