Dead men tell no tales pytania o zasady

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
YoYo
Użytkownik wspierający
Posty: 333
Rejestracja: 02 sty 2018, 21:07
Lokalizacja: Wawa
Has thanked: 19 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: YoYo » 18 lis 2018, 09:48

Hej,
pytanko, czy kafle mogą tak przylegać do siebie (chodzi o te z żółtą i czerwoną kością, drzwi do ściany)?

Obrazek

Z jednej strony w instrukcji mamy:
Pamiętaj, że kiedy dokładasz nowe
Pomieszczenie musi ono przylegać do
leżącego już na stole tak, aby drzwi na
tej płytce przylegały do drzwi płytki
będącej już w grze (drzwi oznaczone są niebieskimi światełkami).
Nie możesz dołożyć nowego Pomieszczenia, jeśli drzwi
przylegałyby do ściany lub odwrotnie.
i efekt takiej sytuacji:
Jeśli nie można umieścić płytki tak, by pasowała z innymi będącymi
w grze, oznacza to, że zostaliście uwięzieni w płomieniach i nie ma już
drogi ucieczki. Przegraliście tę rozgrywkę
ale przy opisie wybuchającej beczki mamy:
Jeżeli wybucha Beczka stojąca przy drzwiach, które nie łączą
się z innym Pomieszczeniem, ogień przedostanie się przez inne
drzwi.
Czyli jakby nie zawsze drzwi musiały się pokrywać z drzwiami. Z wylosowanych kafli nie szło mi dołożyć tak by pasowały wszystkie drzwi do innych lub były puste, no i co wtedy? Koniec?

Awatar użytkownika
YoYo
Użytkownik wspierający
Posty: 333
Rejestracja: 02 sty 2018, 21:07
Lokalizacja: Wawa
Has thanked: 19 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: YoYo » 18 lis 2018, 09:53

Kolejne pytanie.
Czy Rozproszenie Majtków (przy doborze karty Trupiego Mściciela), oznacza też dodanie po majtku do każdego włazu oprócz tego, że się rozłażą po okręcie?

Obrazek

Mamy bowiem coś takiego:
Uwaga: Efekty Majtków zawsze dodają nowych Majtków.
Majtkowie nigdy nie poruszają się po statku (w przeciwieństwie
do Trupiej Załogi)

Awatar użytkownika
YoYo
Użytkownik wspierający
Posty: 333
Rejestracja: 02 sty 2018, 21:07
Lokalizacja: Wawa
Has thanked: 19 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: YoYo » 18 lis 2018, 18:38

Dobra jeszcze dwa pytania po kolejnej grze.

3/ Jeśli przechodzimy z pomieszczenia z poziomem ognia na 4 do poziomu na 3 dodajemy też jeden pkt. zmęczenia do naszej tarczy? Różnica tutaj jest na minusie, z 3 na 4 dodalibyśmy +1 do zmęczenia, a w drugą stronę? Grałem tak, że jak przechodzi się na mniej to nic nie dodajemy. Trochę dziwne było wejście z pomieszczenia z 5 na 0 i dodanie 5 pkt zmęczenia.

4/ Wchodzisz do pomieszczenia które podnosi zmęczenie o 3 np. Jest tam Trupia załoga i podejmujesz walkę, jednocześnie zmęczenie już po wejściu podniosło się tak, że nie powinno się przebywać w tym pomieszczeniu (np. 4 oczka, a przekroczyło się 4 oczka na tarczy). Pierwszy krok to jednak walka, w której potwór zadaje nam kolejne zmęczenie (przegrana), na tarczy zwiększa się zmęczenie, że aż dochodzi się do kolejnej kości na tarczy, czyli np. mogę przebywać tylko w pomieszczeniach 3. No i mamy tak, że jest np. powtórny atak, potwór ginie. Mamy jedną akcję na ugaszeni płomienia (-1 na kości, albo odpoczynek też nie wystarczy) ale wg. tarczy dalej mam za dużo. Nie mogę tutaj być, co wtedy?

jnowaczy
Użytkownik wspierający
Posty: 201
Rejestracja: 15 wrz 2005, 20:43
Has thanked: 8 times
Been thanked: 14 times

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: jnowaczy » 18 lis 2018, 19:46

kafelki można umieszczać- ściana do ściany i drzwi do drzwi, nie można umieszczać na jakimkolwiek boku drzwi do ściany lub odwrotnie, na każdym boku musi być ściana-ściana lub drzwi drzwi. Jeśli nie możesz tak położyć= przegrywasz.

Rozproszenie majtków nie dodaje nowych a jedynie przemieszcza, co jak zauważyłeś przy rozproszenie również są dodawani na polach gdzie jest ich mniej.

przechodząc z wyższego pożaru na niższy czyli np 5 na 0 nie podnosisz zmęczenia, te dodajesz, tylko wtedy kiedy idziesz z niższego na wyższy poziom

jeśli twój poziom zmęczenia wzrośnie w wyniku różnych akcji i nie pozwala Ci przebywać w danym pomieszczenie w następnej turze możesz tylko 3 rzeczy; walczyć z ogniem,opuścić pomieszczenie lub odpoczywać dopóki poziom zmęczenia spadnie do poziomu pozwalającego przebywać Ci w tym pomieszczeniu

murtagh
Posty: 16
Rejestracja: 17 paź 2018, 22:17

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: murtagh » 07 sty 2019, 18:06

To jeszcze kilka pytań ode mnie:

1. Jak wybuchnie środkowy kafelek startowy, ten którym wchodzi się na statek, to wyjść można już tylko przez szalupę (oczywiście jeśli uda się dotrwać do dołożenia ostatniego kafelka z puli)?

2. Czy jak wybuchnie ten kafelek opisany powyżej, to podmuch ognia roznosi się na sąsiadujące pomieszczenia? Bo dziwnie jest on oznaczony, nie ma niebieskich światełek oznaczających drzwi po bokach, choć sąsiadujące kafle początkowe je mają.

3. Zdarzyło mi się raz, że na tym kaflu zginął jeden z piratów w wybuchu. Zgodnie z instrukcją oddał wszystko i wylosował nowego pirata, ale nie mógł jednak wejść przez ten niedostępny już kafel na pokład. Czy taki pirat czeka na sposobność wejścia przez szalupę, jak już zostanie dołożony ostatni kafel z puli? I czy w tym czasie normalnie rozgrywa swoje tury, czyli dokłada kafle statku, może przekazać wszystkie swoje żetony akcji graczowi po lewej i później dociąga kartę Trupiego Mściciela?

4. I jeszcze chcę się upewnić czy majtkowie mogą się rozproszyć na ten środkowy kafel startowy?

jnowaczy
Użytkownik wspierający
Posty: 201
Rejestracja: 15 wrz 2005, 20:43
Has thanked: 8 times
Been thanked: 14 times

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: jnowaczy » 07 sty 2019, 20:23

Ad 1 )
tak, tylko przez szalupę

Ad 2)
Tego do końca nie jestem pewny ale według mnie następują normalne zasady jak po wybuchu pokoju

Ad3)
jak wybuchło wejście to przez co ma wejść ?. Mi się to nie zdarzyło, wydaje mi się, że jak nie ma przez co wejść to nie wchodzi i nie rogrywa tur

Zagraj z dodtakiem Kraken, zmienia i urozmaica kompletnie gre i powoduje, że rzeczy do ogarnięcia jest tak dużo aż czacha dymi

Ad4)
tak, rozpraszają się majtkowie

murtagh
Posty: 16
Rejestracja: 17 paź 2018, 22:17

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: murtagh » 07 sty 2019, 21:06

Ad3)

No właśnie to mnie ciekawi. Chodzi mi o to, że wg zasad wraca do gry nowym piratem i stoi tam gdzie wszyscy na początku gry przed wejściem na statek. Nie może wejść, ale czy uczestniczy w grze? Na pewno nie może wykonywać akcji na statku, to jasne, ale czy wykonuje pozostałe ruchy?
Bo można założyć, że czeka w szalupie, aż pojawi się drugie wejście na statek. Czyli gra dalej, 1.Dokłada kafelek, 2. Z akcji piratów nie może skorzystać, więc jedyne co robi to przekazuje znaczniki akcji kolejnemu piratowi, 3. Rozpatruje kartę Trupiego Mściciela i tak sobie czeka w tej w tej szalupie, aż pojawi się drugie wejście. Choć z drugiej strony będąc w szalupie jak może przeszukiwać statek (dokładać kafelek) i podać na statek żetony akcji kolejnemu graczowi? To mnie zastanawia :D

Może to bardzo rzadki przypadek, ale możliwy i mi się przytrafił, przez spóźnienie się z zagaszeniem pożaru na kafelku wejściowym.
Alternatywą tego jest odpadnięcie tego gracza z gry do czasu znalezienia drugiego wejścia na statek. Pewno co jakiś czas zdarzy się, że ktoś zginie a kafelek startowy będzie niedostępny.

Bardzo mnie ucieszyłeś tym, że Kraken wnosi tak wiele do gry, bo choć jestem dopiero po 4rech rozgrywkach to gra mi się bardzo spodobała. Chciałbym go kupić, ale mam podstawkę po polsku i chciałbym mieć dodatek w tym samym języku. Czy słyszeliście może coś o planach wydania Krakena po polsku?

jnowaczy
Użytkownik wspierający
Posty: 201
Rejestracja: 15 wrz 2005, 20:43
Has thanked: 8 times
Been thanked: 14 times

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: jnowaczy » 07 sty 2019, 21:24

murtagh pisze:
07 sty 2019, 21:06
Ad3)

No właśnie to mnie ciekawi. Chodzi mi o to, że wg zasad wraca do gry nowym piratem i stoi tam gdzie wszyscy na początku gry przed wejściem na statek. Nie może wejść, ale czy uczestniczy w grze? Na pewno nie może wykonywać akcji na statku, to jasne, ale czy wykonuje pozostałe ruchy?
Bo można założyć, że czeka w szalupie, aż pojawi się drugie wejście na statek. Czyli gra dalej, 1.Dokłada kafelek, 2. Z akcji piratów nie może skorzystać, więc jedyne co robi to przekazuje znaczniki akcji kolejnemu piratowi, 3. Rozpatruje kartę Trupiego Mściciela i tak sobie czeka w tej w tej szalupie, aż pojawi się drugie wejście. Choć z drugiej strony będąc w szalupie jak może przeszukiwać statek (dokładać kafelek) i podać na statek żetony akcji kolejnemu graczowi? To mnie zastanawia :D

Może to bardzo rzadki przypadek, ale możliwy i mi się przytrafił, przez spóźnienie się z zagaszeniem pożaru na kafelku wejściowym.
Alternatywą tego jest odpadnięcie tego gracza z gry do czasu znalezienia drugiego wejścia na statek. Pewno co jakiś czas zdarzy się, że ktoś zginie a kafelek startowy będzie niedostępny.

Bardzo mnie ucieszyłeś tym, że Kraken wnosi tak wiele do gry, bo choć jestem dopiero po 4rech rozgrywkach to gra mi się bardzo spodobała. Chciałbym go kupić, ale mam podstawkę po polsku i chciałbym mieć dodatek w tym samym języku. Czy słyszeliście może coś o planach wydania Krakena po polsku?
Tylko wiesz, odkrywanie kafelkow to w mojej ocenie eksplorowanie statku a jak ma to eksplorować, skoro go tam nie ma. Najrozsadniejszym rozwiązaniem byłoby tylko rozpatrywanie kart msciciela. Tylko czy w tym przypadku gra nie stanie się za trudna. Ja bym grał, że jak nie ma wejścia to nie wchodzi na statek i nie wykonuje żadnych akcji aż do czasu odkrycia zakupy.

Fakt, gra też mi się strasznie podoba, dołącz sobie dodatkowo ten żeton kapitana froma

murtagh
Posty: 16
Rejestracja: 17 paź 2018, 22:17

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: murtagh » 07 sty 2019, 21:48

Fakt, zaczekanie na drugie wejście z szalupy wygląda na najrozsądniejsze rozwiązanie.
Dzięki za pomoc w rozkminieniu.

Dołączę żeton kapitana Fromma. Trudno wygrać, ale dzięki temu czuć wyzwanie. W końcu nikt nie powiedział, że szabrowanie płonącego statku pełnego trupiej załogi ma być łatwe ;)

Aż zamówiłem sobie ten obrus-matę, żeby spotęgować klimat :D

Awatar użytkownika
Nidhogg
Użytkownik wspierający
Posty: 977
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 33 times
Been thanked: 47 times

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: Nidhogg » 09 sty 2019, 11:19

Ja mam dwa pytania:
1) czy jak jestem w trybie grabieży (mam skarb) to jak muszę walczyć to upuszczam skarb czy nie? I jeśli muszę uciekać to uciekam ze skarbem ?
2) czy mogę ociec z walki na szalupę ?
7% rabatu - 3Trolle
5% rabatu - Planszostrefa

Awatar użytkownika
Nedo
Posty: 5
Rejestracja: 07 sty 2019, 14:46
Kontakt:

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: Nedo » 09 sty 2019, 12:16

Nidhogg pisze:
09 sty 2019, 11:19
1) czy jak jestem w trybie grabieży (mam skarb) to jak muszę walczyć to upuszczam skarb czy nie? I jeśli muszę uciekać to uciekam ze skarbem ?
2) czy mogę ociec z walki na szalupę ?
Za instrukcją:
Jeśli Pirat niesie Skarb,
musi go upuścić w tym Pomieszczeniu zanim zacznie walczyć (to nie wymaga użycia Żetonu Akcji).
Co do drugiego pytania to instrukcja mówi, że uciekamy do sąsiedniego pomieszczenia, więc raczej nie możesz uciec na szalupę, ale nie mam pewności 100%.
naGranie - kanał YouTube
Pierwsza gra: Gejsze
Ulubiona: 7 Cudów Świata

oduck
Posty: 34
Rejestracja: 07 paź 2013, 19:37
Has thanked: 20 times
Been thanked: 2 times

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: oduck » 30 sty 2019, 07:33

YoYo pisze:
18 lis 2018, 09:53
Kolejne pytanie.
Czy Rozproszenie Majtków (przy doborze karty Trupiego Mściciela), oznacza też dodanie po majtku do każdego włazu oprócz tego, że się rozłażą po okręcie?

Obrazek

Mamy bowiem coś takiego:
Uwaga: Efekty Majtków zawsze dodają nowych Majtków.
Majtkowie nigdy nie poruszają się po statku (w przeciwieństwie
do Trupiej Załogi)
Wg instrukcji KAZDY efekt majtków, czyli i dodanie, i rozproszenie, powoduje dołożenie na planszę nowego znacznika majtka. Różnica jest taka, że przy "dodaniu" kładziesz majtka w KAŻDYM pomieszczeniu, gdzie jest właz (czy to z żetonu, czy nadrukowany na kafelku startowym), nawet, jeśli już są tam inni majtkowie, a przy rozproszeniu dodajesz tylko do pomieszczeń sąsiadujących (i połączonych drzwiami) z tym, gdzie jest właz ORAZ majtkowie, ale w ilości większej, niż w pomieszczeniu, do którego miałbyś dołożyć. Sam zacytowałeś fragment, który mówi o tym, że majtkowie ZAWSZE są dokładani, nigdy nie są przesuwani.

Mnie nurtuje inna kwestia (a w zasadzie dwie):

1. Mam dwa pomieszczenia niesąsiadujące ze sobą i w jednym jest dwóch majtków, a w drugim jeden. Łączą się one drzwiami z tym samym, w którym nie ma żadnego. W obydwu jest właz. Gdy dołożę (przy rozproszeniu) majtka najpierw z tego, gdzie jest ich dwóch, to potem już nie dokładam z tego drugiego, gdyż w źródłowym i docelowym pomieszczeniu jest po jednym majtku. Natomiast gdybym dołożył na odwrót, tzn najpierw z tego, gdzie jest jeden, to potem dokładam też z drugiego, bo w nim jest dwóch majtków, a w docelowym dołożony przed chwilą tylko jedne. Czy są jakieś zasady (ja w instrukcji ich nie widzę), które precyzują kolejność dokładania, czy też w takim przypadku jest to pozostawione do decyzji graczy (czyli z oczywistych względów lepsza jest opcja 1).

2. Instrukcja mówi o przegranej w przypadku odcięcia drogi do szalupy graczowi poprzez wybuch pomieszczenia. A co z odcięciem drogi przez zapchanie pomieszczenia majtkami (tzn 3 i więcej, bo wtedy do takiego pomieszczenia nie można wejść)?

jacekgk
Posty: 7
Rejestracja: 11 sty 2019, 14:32

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: jacekgk » 01 lut 2019, 08:54

Poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale:
Czy są jakieś zasady (ja w instrukcji ich nie widzę), które precyzują kolejność dokładania, czy też w takim przypadku jest to pozostawione do decyzji graczy (czyli z oczywistych względów lepsza jest opcja 1).
W instrukcji na stronie czwartej:

"Rozpatrując efekty (Ognia, Majtków lub Trupiej Załogi) zaczynajcie od pomieszczenia w lewym dolnym rogu, przesuwając się w prawo. Następnie rozpatrzcie efekty przez wszystkie kolejne rzędy pomieszczeń w ten sam sposób, aż dojdziecie do górnego prawego pomieszczenia. Zapewni to prawidłowe rozpatrzenie każdej pojawiającej się“reakcji łańcuchowej”"

Czyli w Twoim przypadku poprawna będzie opcja 1, ta lepsza.
Instrukcja mówi o przegranej w przypadku odcięcia drogi do szalupy graczowi poprzez wybuch pomieszczenia. A co z odcięciem drogi przez zapchanie pomieszczenia majtkami (tzn 3 i więcej, bo wtedy do takiego pomieszczenia nie można wejść)?
Dlatego możesz wykonać usuwanie majtka z sąsiedniego pomieszczenia. Jeśli w danym pomieszczeniu, przez które musisz przejść, jest 3 majtków, a w pomieszczeniu przyległym nie ma żadnego, akcję usuwania majtków wykonujesz z przyległego pomieszczenia - aż usuniesz ich na tyle, że możesz przejść.

Mnie zastanawia tak ogólnie - taktyka, która pozwoliłaby wygrać. W ciągu miesiąca rozegrałem pewnie z dobrych kilkanaście partii, a wygrać udało mi się ledwie raz :p Gra ma fajny klimat, ale powoli zaczynam tracić do niej cierpliwość.

Najpierw mocno ryzykowałem, dużo odpuszczałem gaszenia pożarów i usuwania majtków, ale to była jakaś totalna katastrofa :D Potem zmieniłem taktykę, teraz nie spieszę się zupełnie spokojnie gasząc pożary (starając się jednocześnie utrzymywać możliwie najmniej pomieszczeń na tym samym poziomie pożaru) i usuwając majtków, ale za każdym razem czegoś brakuje, parę razy dosłownie pojedynczego majtka :p Mam odczucie, że trzeba w tej grze znaleźć złoty środek, to znaczy:

- na początku rozgrywki się nie spieszyć, tylko spokojnie przygotowywać grunt pod przeszukiwanie statku i walkę z Trupią Załogą;
- ale nie dopuścić, aby gra przedłużyła się nadmiernie poza dołożenie ostatniego kafla statku, bo z biegiem czasu robi się już tylko trudniej.

A Wy? Jakie macie podejście do rozgrywki?

anettaja
Posty: 47
Rejestracja: 25 lut 2016, 09:09

Re: Dead men tell no tales pytania o zasady

Post autor: anettaja » 08 lut 2019, 14:58

Mam grę od 2 dni. Graliśmy 3 razy. Na 3 osoby wygrana, w 4 dwie totalne porażki. Załatwiły nas płonące pomieszczenia. Dopiero poznaje smaczki i szczegoliki gry. mam pytanie :
Jeśli w fazie macie ciekawe dociagne piątkę to piątka na statku przechodzi w 6 i wybucha. Sasiednie pomieszczenia poziom pożaru wzrasta. I właśnie wzrósł jak domino z otaczających 4 a było ich 3 na poziom pożaru 5 i czy tu nadal działa karta maciciela. Czy jak przy rozprzestrzenianiu majtków jest kolejność zwiększania pożarów i efektów z karty z piątka.
Ja tam miałam ubaw jak zrobiliśmy rozprzestrzenianie rodem z Pandemi efekt domina.

ODPOWIEDZ