Niepodległa - pytania o zasady

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
cezarr
Posty: 300
Rejestracja: 02 mar 2015, 09:45
Lokalizacja: Warszawa, Tarchomin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Niepodległa - pytania o zasady

Post autor: cezarr »

Pytania do zasad zaawansowanych:

1. Kiedy dokładnie wracają do gry elementy zablokowane? W instrukcji napisano tylko, że w 4 fazie. Czy w takim razie powracający znacznik morale podnosi poziom tego wskaźnika na potrzeby jego kontroli jeszcze w tej samej rundzie, w której wraca?

2. Zastanawiają mnie rysunki czaszek obok toru morale. Przy polu 1 i 2 są dwa, przy 3 i 4 - jeden. Tarcza pojawia się przy polu 6. Instrukcja mówi, że za 6 pozostałych znaczników dostajemy tarczę, a nic się nie dzieje, gdy mamy 4 lub 5. Tymczasem przy polu dla czwartego znacznika jest już czacha, wydająca się sugerować, że mamy dociągnąć kartę zagrożenia. Podobnie przy polu dla drugiego znacznika narysowano dwie czaszki, a wg instrukcji dociągamy jedną kartę. Chciałbym się upewnić: czy w instrukcji jest poprawna informacja?

3. W grze są co najmniej 2 karty zagrożenia, które są podzielone na dwie części poziomą przerywaną linią; na górze mają jakiś pojedynczy symbol, a na dole dwa przekreślone symbole polskich wpływów rozdzielone ukośnikiem, a po nich dwukropek i skreślony symbol toru zgody lub dyplomacji. Co dokładnie oznaczają te karty, jak je czytać?

4. Czy premię z toru zgody/dyplomacji można uzyskać ponownie po tym, jak znacznik cofnie się na to pole, ale i nawet ponownie przesunie się na nie do przodu?

5. W opisie fazy 2 napisano m.in., że faza kończy się natychmiast gdy wskaźnik morale spada poniżej zera, ale też, że faza ta trwa dopóty, dopóki na torze są jeszcze jakieś znaczniki morale. A co, gdy nie ma już żadnego, ale też ich liczba nie spadła poniżej zera? Można dalej przerzucać czy nie?

6. Najgłupsze na koniec: ;) czy aby rozegrać rundę finałową nie wystarczy by tylko jeden z torów (zgody narodowej lub dyplomacji) doszedł do maksa, drugi musi poruszyć się także chociaż o jedno pole? Bo dopiero wtedy się spotkają. Pytam, bo myli mnie tekst w ramce z 13 strony, gdzie m.in. napisano, że najwyższy poziom na torze dyplomacji oznacza, że Polska odzyska niepodległość dzięki rewelacyjnej dyplomacji - czyli jakby ignorując tor zgody: rewelacyjna dyplomacja i niepodległość jest. Niżej jednak (i dalej) jest o tym, że tory muszą się co najmniej spotkać, więc czy dobrze rozumiem, że ten tekst ze strony 13 to bardziej opis klimatyczny niż opis warunku wygrania gry?
Awatar użytkownika
najata
Posty: 308
Rejestracja: 21 sie 2012, 11:36
Lokalizacja: Warszawa (Jelonki)
Has thanked: 99 times
Been thanked: 16 times

Re: Niepodległa

Post autor: najata »

cezarr pisze: 29 lis 2018, 23:27 1. Kiedy dokładnie wracają do gry elementy zablokowane? W instrukcji napisano tylko, że w 4 fazie. Czy w takim razie powracający znacznik morale podnosi poziom tego wskaźnika na potrzeby jego kontroli jeszcze w tej samej rundzie, w której wraca?
Lubię sobie utrudniać ;) więc powiedziałabym, że najpierw sprawdzamy stan planszy i liczbę kart zagrożeń, a dopiero potem wszystkie zablokowane znaczniki wracają. Instrukcja tego faktycznie wprost w tym momencie nie doprecyzowuje, ale mówi też, że na początku fazy 4 sprawdzamy, ile żetonów morale pozostało na torze. Uzupełnianie toru znacznikami z tego toru zdjętymi (a przecież do nich zalicza się zablokowane) następuje dopiero w fazie 6! "Wraca do gry" =/= "jest wstawiany na planszę" :)
2. Zastanawiają mnie rysunki czaszek obok toru morale. Przy polu 1 i 2 są dwa, przy 3 i 4 - jeden. Tarcza pojawia się przy polu 6. Instrukcja mówi, że za 6 pozostałych znaczników dostajemy tarczę, a nic się nie dzieje, gdy mamy 4 lub 5. Tymczasem przy polu dla czwartego znacznika jest już czacha, wydająca się sugerować, że mamy dociągnąć kartę zagrożenia. Podobnie przy polu dla drugiego znacznika narysowano dwie czaszki, a wg instrukcji dociągamy jedną kartę. Chciałbym się upewnić: czy w instrukcji jest poprawna informacja?
Tak, poprawna. Warunek "czaszka" odpala się wtedy, kiedy pole przy nim jest puste, nie zawiera znacznika. Zgaduję, że dlatego kolor ramki jest inny. Tak sobie myślę teraz, że czytelniejsze by to było, gdyby czaszki były NA polach zajmowanych przez znaczniki. Rozumiem, że problem graficzny polegał na tym, jak umieścić na polu <0 naraz i X, i cztery czaszki.
3. W grze są co najmniej 2 karty zagrożenia, które są podzielone na dwie części poziomą przerywaną linią; na górze mają jakiś pojedynczy symbol, a na dole dwa przekreślone symbole polskich wpływów rozdzielone ukośnikiem, a po nich dwukropek i skreślony symbol toru zgody lub dyplomacji. Co dokładnie oznaczają te karty, jak je czytać?
My czytamy to tak: Zrób to, co na górze, a jeżeli w żadnym z dwóch podanych regionów nie masz żadnego żetonu polskich wpływów, to obniż zgodę lub dyplomację. (Ukośnik czytamy jako "coś LUB coś")
4. Czy premię z toru zgody/dyplomacji można uzyskać ponownie po tym, jak znacznik cofnie się na to pole, ale i nawet ponownie przesunie się na nie do przodu?
Jeżeli bonusem jest dodatkowy znacznik morale, to jestem prawie pewna, że musisz go oddać, jeżeli masz za niski poziom zgody. Nie wiem, co z żetonami przeszkód, bo je trudno na planszę przywracać... Na pewno cofnięcie się na to pole nie uruchamia ponownie bonusu (w fazie 5 jest opis, że "po osiągnięciu niektórych pól tego toru gracze otrzymają dodatkowe profity" - a nie "po wejściu na niektóre pola" - i rozumiem to tak, że warunek jest traktowany jak już wykorzystany przez cały ten czas, kiedy wartość toru była większa lub równa wartości, przy której jest bonus). Nie wiem natomiast, jak w przypadku, gdy spadliśmy poniżej, a potem osiągniemy wymagany poziom ponownie.
5. W opisie fazy 2 napisano m.in., że faza kończy się natychmiast gdy wskaźnik morale spada poniżej zera, ale też, że faza ta trwa dopóty, dopóki na torze są jeszcze jakieś znaczniki morale. A co, gdy nie ma już żadnego, ale też ich liczba nie spadła poniżej zera? Można dalej przerzucać czy nie?
Przypis o "poniżej zera" jest chyba tylko po to, żeby pamiętać o zaznaczeniu, że wejdą cztery karty zagrożeń, bo faktycznie dalej instrukcja mówi, że warunkiem stopu jest też, gdy w puli nie ma żetonów. Ja bym przy 0 żetonów już nie rzucała, ale to głównie dlatego, że wartość oczekiwana czarnej kości to 2/3 :D
6. Najgłupsze na koniec: ;) czy aby rozegrać rundę finałową nie wystarczy by tylko jeden z torów (zgody narodowej lub dyplomacji) doszedł do maksa, drugi musi poruszyć się także chociaż o jedno pole? Bo dopiero wtedy się spotkają. Pytam, bo myli mnie tekst w ramce z 13 strony, gdzie m.in. napisano, że najwyższy poziom na torze dyplomacji oznacza, że Polska odzyska niepodległość dzięki rewelacyjnej dyplomacji - czyli jakby ignorując tor zgody: rewelacyjna dyplomacja i niepodległość jest. Niżej jednak (i dalej) jest o tym, że tory muszą się co najmniej spotkać, więc czy dobrze rozumiem, że ten tekst ze strony 13 to bardziej opis klimatyczny niż opis warunku wygrania gry?
Tekst w ramce jest klimatyczny :) Znaczniki na torach muszą się spotkać lub minąć.
Eternal Newbie :D
Mój stan posiadania na BGG
scbartek
Posty: 22
Rejestracja: 24 paź 2018, 12:56

Re: Niepodległa

Post autor: scbartek »

Dziś lecę testowa rozgrywkę i już mam kilka wątpliwości, o których nie jest nic wspomniane w instrukcji :D

Np pozytywne skutki misji, jeśli jest "cos/coś" rozumiem, że wybieramy jedna z dwóch opcji ?
Jeśli w pozytywnych skutkach mam kwadrat a w środku 2 flagi tzn ze do końca gry dokładam 2 znaczniki morale ? Nie ma nic o takim skutku w instrukcji :/

Karty zagrożeń po prostu odsłaniamy, potem realizujemy to co na karcie i odrzucamy ?

Wiem dość dziwne pytania ale wolę się upewnić :)
scbartek
Posty: 22
Rejestracja: 24 paź 2018, 12:56

Re: Niepodległa

Post autor: scbartek »

Jednak ten znaczek to jest żeton który ma być traktowany jako kość do końca gry ale oznacza on dwa znaczniki morale więc rozumiem że mogę go użyć przy np przekazywaniu kości ? ;P
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Niepodległa

Post autor: WRS »

Ten znaczek z dwoma flagami (i inne żetony) są jednorazowego zastosowania.
Ot, odzyskujesz 2 walce morale.

Jednak w 6. i ostatniej rundzie (oraz po przekroczeniu pola na torze morale) te żetony się odświeżają.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
scbartek
Posty: 22
Rejestracja: 24 paź 2018, 12:56

Re: Niepodległa

Post autor: scbartek »

No tak to ma sens, odzyskuje 2 morale to ma sens, za głupi na te instrukcje jestem :) Gra jest całkiem niezła i pomimo turlania koscmi jest całkiem dużo do myslenia.
scbartek
Posty: 22
Rejestracja: 24 paź 2018, 12:56

Re: Niepodległa

Post autor: scbartek »

Witam,

mam jeszcze jedno pytanie odnosnie toru polityki zagranicznej i zgody narodowej. O ile w instrukcji jest zapis, ze trzeba kontrolowac mape i zgodnie z tym dodawac elementy lub usuwac, o tyle w temacie tych torów czegos takiego nie ma, jesli przekroczymy na torze np dodatkowe morale, to jesli w wyniku zdarzen na kartach bedziemy musieli sie cofnac, to usuwamy ten znacznik ? i jesli przekraczamy go znowu to znowu dodajemy ? Bedzie to problematyczne, jesli chodzi o zetony przeszkod, bo ciezko bedzie zapamietac, z jakiego miasta go wczesniej usunelismy.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Niepodległa

Post autor: WRS »

walce morale oddajemy i możemy znów zdobyć
żetony przeciwników usuwamy, a w razie spadku na torze NIE przywracamy (wręcz mogę sobie wyobrazić akcję, gdy celowo spadnie poparcie zagraniczne z 9 na 8, by znów wskoczyć na 9)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
scbartek
Posty: 22
Rejestracja: 24 paź 2018, 12:56

Re: Niepodległa

Post autor: scbartek »

Kurcze, to dosyc istotne, a w instrukcji chyba tego nie ma :D dzieki
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Niepodległa

Post autor: Jan Madejski »

Dzięki najata i WRS za odpowiedzi! :)
Sprecyzuję tylko sprawę z torami polityki:
  • Stan morale oraz neutralnych kości zawsze można zweryfikować (w fazie 6) na podstawie sytuacji na planszy. Np. gdy żółty tor polityki się cofnie z pozycji 3 na 2, spowoduje to utratę znacznika morale. Inny przykład: gracze mieli znaczniki w każdym mieście Kresów Wschodnich (i korzystali dzięki temu z dodatkowej kości), ale w fazie 3 utracili Wilno, zatem w fazie 6 odkładają jedną z neutralnych kości.
  • Pochodzenia żetonów przeszkód i niepodległości nie da się zweryfikować; gra też nie "zapamiętuje", jaki poziom na torach osiągnęła przed spadkiem. Zatem gdy np. żółty tor spadnie z pozycji 8 do 7 nie ma konieczności przywracania na planszę 2 żetonów, które wcześniej dzięki niemu usunięto. Gdy tor ponownie wskoczy z 7 na 8, można usunąć kolejne 2 żetony przeszkód.
Gdyby w trakcie gry pojawiły się kolejne pytania, a odpowiedź na forum nie pojawi się na czas, grajcie, proszę, według następujących wytycznych:
1. Wątpliwości interpretujcie na niekorzyść graczy :twisted:
2. Dalsze konflikty rozstrzyga gracz posiadający kość Piłsudskiego (a jeśli nikt jej nie ma - gracz, który akurat trzyma czarną kość)
3. Dobrze się bawcie :)
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: Niepodległa

Post autor: stalker »

Jak zaznaczyłem w wątku ogólnym o grze, ale przy nieocenionej pomocy WRS przygotowujemy (my, czyli ja i inni pracownicy IPN) mały FAQ i kilka objaśnień.
Nie chcę podawać daty, bo chciałbym go zrobić dobrze i nie poprawiać da razy, a mam także inne obowiązki, ale będzie.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
najata
Posty: 308
Rejestracja: 21 sie 2012, 11:36
Lokalizacja: Warszawa (Jelonki)
Has thanked: 99 times
Been thanked: 16 times

Re: Niepodległa

Post autor: najata »

stalker pisze: 03 gru 2018, 15:57 Jak zaznaczyłem w wątku ogólnym o grze, ale przy nieocenionej pomocy WRS przygotowujemy (my, czyli ja i inni pracownicy IPN) mały FAQ i kilka objaśnień.
Nie chcę podawać daty, bo chciałbym go zrobić dobrze i nie poprawiać da razy, a mam także inne obowiązki, ale będzie.
Z rzeczy, które warto w takim FAQ/objaśnieniach uwzględnić to to, że ramki z interpretacjami historycznymi, które przy okazji wzmiankują coś o mechanice (np. strona 7 i 13) są raczej klimatyczne. Vide szóste pytanie cezarra z pierwszego postu tego wątku oraz pytanie, które dostałam w PM, a które dotyczyło warunków ukończenia gry: "czy jeżeli przynamniej jeden żeton w obszarze jest polski to wygrywamy?". Chodziło o to, że w ramce na stronie 7 jest objaśnienie klimatyczne, co znaczą żetony - coś na kształt tego, że jeżeli w regionie nie ma żetonu polskiego, oznacza to, że nastroje narodowowyzwoleńcze tam nie istnieją i nie ma tendencji niepodległościowych. (Oczywiście wyjaśniłam, że jedynym warunkiem przejścia do rundy finałowej jest to, żeby znaczniki zgody narodowej i polityki międzynarodowej się spotkały lub minęły, a potem trzeba zrealizować cele finałowe.)

Sama natomiast mam problem z wizualną interpretacją dwóch polskich symboli na kartach "Polski Biały Krzyż", "Obchody rocznic i świąt narodowych" i "Polska Organizacja Wojskowa", które w odróżnieniu od takiej na przykład "Pierwszej Kadrowej..." są umieszczone na wspólnym pasku tła, a "Pierwsza Kadrowa..." ma je umieszczone na dwóch osobnych paskach - zapewne przez to, że są przy nich flagi zielonego regionu. Jak dla mnie sugeruje to jednak, że nagrodą z "Pierwszej Kadrowej..." jest położenie dwóch żetonów polskich w dowolnych, ale różnych obszarach zielonego regionu, za to pozostałe trzy karty pozwalają położyć dwa żetony, ale w jednym obszarze. Zamysłem było tu chyba po prostu "połóż dwa żetony", ale przy takim rozróżnieniu graficznym między tymi kartami i "Pierwszą Kadrową..." nie jest to dla mnie oczywiste.
Eternal Newbie :D
Mój stan posiadania na BGG
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Niepodległa

Post autor: Jan Madejski »

najata pisze: 04 gru 2018, 22:21Zamysłem było tu chyba po prostu "połóż dwa żetony", ale przy takim rozróżnieniu graficznym między tymi kartami i "Pierwszą Kadrową..." nie jest to dla mnie oczywiste.
Żetony bez żadnej flagi można położyć na dowolnym mieście, więc zgadza się - "POW" i "Polski Biały Krzyż" pozwalają położyć po 1 żetonie na dwóch dowolnych polach (można też oba na jednym).
Wszędzie, gdzie żetony są powiązane z jakimś regionem lub miastem (czyli mają flagę), pojawiają się na osobnych tłach. Zawsze wtedy chodzi o dołożenie w różnych miejscach. Na większości kart jest to oczywiste (bo kolory flag są różne), ale faktycznie na dwóch kartach może być niejasne ("Pierwsza Kadrowa..." i "Bitwa pod Kostiuchnówką") - w obu chodzi o dołożenie po 1 żetonie na 2 różnych polach.
Awatar użytkownika
Flank3r
Posty: 62
Rejestracja: 09 gru 2018, 16:41
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 30 times
Been thanked: 31 times

Re: Niepodległa

Post autor: Flank3r »

A ja mam pytanie, co robimy jak zabraknie żetonów przeszkód do dokładania na plansze?
Miałem już dwie rozgrywki, kiedy brakło mi żetonów państw centralnych, podczas gdy negatywne skutki misji i kolejnych rund, nakazywały mi je dodawać w określone miejsca. W takim wypadku ignoruje te negatywne skutki misji czy przekładam żetony z dowolnie wybranego miasta na to wskazane na karcie misji?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Niepodległa

Post autor: WRS »

Żetony są nieskończone - dokładasz jakieś zamienniki (monety, żelki, emememsy itp.)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: Niepodległa

Post autor: stalker »

FAQ już wchodzi w fazę recenzji :) Co do uwagi powyższej:
najata pisze:Z rzeczy, które warto w takim FAQ/objaśnieniach uwzględnić to to, że ramki z interpretacjami historycznymi, które przy okazji wzmiankują coś o mechanice (np. strona 7 i 13) są raczej klimatyczne. Vide szóste pytanie cezarra z pierwszego postu tego wątku oraz pytanie, które dostałam w PM, a które dotyczyło warunków ukończenia gry: "czy jeżeli przynamniej jeden żeton w obszarze jest polski to wygrywamy?". Chodziło o to, że w ramce na stronie 7 jest objaśnienie klimatyczne, co znaczą żetony - coś na kształt tego, że jeżeli w regionie nie ma żetonu polskiego, oznacza to, że nastroje narodowowyzwoleńcze tam nie istnieją i nie ma tendencji niepodległościowych. (Oczywiście wyjaśniłam, że jedynym warunkiem przejścia do rundy finałowej jest to, żeby znaczniki zgody narodowej i polityki międzynarodowej się spotkały lub minęły, a potem trzeba zrealizować cele finałowe.)
To tłumaczę się już: Na stronie 7 zasady nie są klimatyczne -- wydaje mi się, że jest dokładnie napisane, że żetony przeszkód i niepodległości znoszą się wzajemnie, a obecność żetonów niepodległości przynosi profity.
W ramce "Tory" na str. 13 tekst zostanie zneutralizowany.

Edit: Opis klimatyczny działania żetonów niepodległości być może zostanie skrócony, bo wydaje mi się, że zastąpimy go przykładem tłumaczącym symbole w takim układzie, jak na karcie „Pierwsza Kadrowa usiłuje wywołać powstanie (…)”.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
najata
Posty: 308
Rejestracja: 21 sie 2012, 11:36
Lokalizacja: Warszawa (Jelonki)
Has thanked: 99 times
Been thanked: 16 times

Re: Niepodległa

Post autor: najata »

stalker pisze: 11 gru 2018, 14:23Na stronie 7 zasady nie są klimatyczne -- wydaje mi się, że jest dokładnie napisane, że żetony przeszkód i niepodległości znoszą się wzajemnie, a obecność żetonów niepodległości przynosi profity.
Tak, ale jest tam też sformułowanie mówiące o tym, że jeżeli nie ma gdzieś żetonu polskiego, to znaczy, że tam nie udaje się realizować ruchów niepodległościowych (w domu sprawdzę dokładne zdanie i zacytuję), co spowodowało, że jeden z użytkowników forum zinterpretował to jako wymóg posiadania po jednym żetonie w każdym regionie i że bez tego grę się przegrywa. Albo że jeśli się je ma, to grę się wygrywa. I pytał mnie o to przez PW.
Interpretacja taka pojawiła się chyba właśnie dlatego, że ramka zawiera też tłumaczenie zasad obok wstawek klimatycznych.
Eternal Newbie :D
Mój stan posiadania na BGG
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: Niepodległa

Post autor: stalker »

Rozumiem :) jak zaczniemy poprawiać instrukcję, to się okaże, czy w ogóle mamy miejsce w ramce na te akapity 8)
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
scbartek
Posty: 22
Rejestracja: 24 paź 2018, 12:56

Re: Niepodległa

Post autor: scbartek »

tak to ja pytalem na priv o te zasady, bo jednak z instrukcji w takiej formie jasno wynika, ze trzeba miec 'niepodleglosc' na obszarach, zeby moc przejsc do misji finalowej (+ oczywiscie tory musza sie minac), a wychodzi na to, ze mapa jest tylko po to, aby miec profity w trakcie gry, a nie jest wymogiem do wygrania :)
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: Niepodległa

Post autor: stalker »

scbartek pisze:jednak z instrukcji w takiej formie jasno wynika, ze trzeba miec 'niepodleglosc' na obszarach, zeby moc przejsc do misji finalowej
Nie! Rozmieszczenie żetonów niepodległości nie ma bezpośredniego wpływu na to, czy można przejść do rundy finałowej — co trzeba mieć, żeby rozegrać finał określają zasady na str. 14.

Zapraszam do zapoznania się z projektem erraty i uzupełnień:
https://1drv.ms/w/s!AuJVq6IOYcjYgpB65tivjDh1WBi23w
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
Gromb
Posty: 2810
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 833 times
Been thanked: 361 times

Re: Niepodległa

Post autor: Gromb »

Czy będzie można zakupić poprawioną instrukcję w wydawnictwie?
The Corps Is Mother, the Corps Is Father
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: Niepodległa

Post autor: stalker »

Aktualne PDFy będą na naszej stronie (pamiec.pl). Jeśli się uda, zaktualizujemy teksty instrukcji w przyszłym tygodniu.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
najata
Posty: 308
Rejestracja: 21 sie 2012, 11:36
Lokalizacja: Warszawa (Jelonki)
Has thanked: 99 times
Been thanked: 16 times

Re: Niepodległa

Post autor: najata »

errata pisze: 14 gru 2018, 11:03 Uwaga! Na niektórych kartach (np. „Pierwsza Kadrowa usiłuje wywołać powstanie […]”) symbole umożliwiające dołożenie 2 żetonów niepodległości umieszczono na osobnych tłach. Oznacza to, że żetony umieszczamy w różnych miastach wskazanego regionu. 
Czy oznacza to, że jeżeli dwa żetony są na jednym wspólnym tle, kładziemy je w tym samym mieście? Wg odpowiedzi Janka nie, a taki zapis, jak powyżej, może to sugerować.
Vide:
najata pisze: 04 gru 2018, 22:21 Sama natomiast mam problem z wizualną interpretacją dwóch polskich symboli na kartach "Polski Biały Krzyż", "Obchody rocznic i świąt narodowych" i "Polska Organizacja Wojskowa", które w odróżnieniu od takiej na przykład "Pierwszej Kadrowej..." są umieszczone na wspólnym pasku tła, a "Pierwsza Kadrowa..." ma je umieszczone na dwóch osobnych paskach - zapewne przez to, że są przy nich flagi zielonego regionu. Jak dla mnie sugeruje to jednak, że nagrodą z "Pierwszej Kadrowej..." jest położenie dwóch żetonów polskich w dowolnych, ale różnych obszarach zielonego regionu, za to pozostałe trzy karty pozwalają położyć dwa żetony, ale w jednym obszarze. Zamysłem było tu chyba po prostu "połóż dwa żetony", ale przy takim rozróżnieniu graficznym między tymi kartami i "Pierwszą Kadrową..." nie jest to dla mnie oczywiste.
oraz:
Jan Madejski pisze: 05 gru 2018, 14:22 Żetony bez żadnej flagi można położyć na dowolnym mieście, więc zgadza się - "POW" i "Polski Biały Krzyż" pozwalają położyć po 1 żetonie na dwóch dowolnych polach (można też oba na jednym).
Eternal Newbie :D
Mój stan posiadania na BGG
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: Niepodległa

Post autor: stalker »

najata pisze: 14 gru 2018, 14:09
errata pisze: 14 gru 2018, 11:03 Uwaga! Na niektórych kartach (np. „Pierwsza Kadrowa usiłuje wywołać powstanie […]”) symbole umożliwiające dołożenie 2 żetonów niepodległości umieszczono na osobnych tłach. Oznacza to, że żetony umieszczamy w różnych miastach wskazanego regionu. 
Czy oznacza to, że jeżeli dwa żetony są na jednym wspólnym tle, kładziemy je w tym samym mieście? Wg odpowiedzi Janka nie, a taki zapis, jak powyżej, może to sugerować.
Hmm na ten problem patrzę od drugiej strony... Zacznijmy od tego, że z otrzymanych zasad wynikało, że znak przedstawiający żeton niepodległości oznacza umieszczenie tego żetonu na planszy, dwa znaki -- umieszczenie dwóch żetonów itd. bez rozróżnienia, gdzie i ile.

Oryginał karty "Pierwsza kadrowa" nakazywał umieścić 2 żetony n. w dowolnych obszarach regionu centralnego. I prawdopodobnie taką grafikę przygotowaliśmy, ale potem w trakcie akceptacji kart z autorem powstały poprawki, aby dla kart, które nakazują wstawić 2 żetony w różne miejsca każdą z kombinacji żetonów/miejsc pokazać osobno (na osobnym polu), z odrębnym znacznikiem (flagą). Porównaj z kartami "Polskie wojska w Rosji" (A20) oraz np. "Obrona Lwowa" (A42). Żeby jednak trzymać się jednego schematu, "Pierwsza kadrowa…" (A04) została podciągnięta pod ten kod wizualny. A że autor powyżej podał troszkę inną interpretację, zapisałem ją w erracie, trochę nie sprawdzając wcześniej implikacji, jakie ta interpretacja powoduje :)

Teraz musimy zastanowić się z Jaśkiem, jak to chciałby rozwiązać. Jeśli miasta mają być inne, to faktycznie — trzeba poprawić znaczki. Musi dojść znak ≠, jak na planszy (zresztą ten znak także ma już wyjaśnienie w uzupełnieniach). Ale może autor uzna, że nie będziemy tego dodawać i nie będzie trzeba wybierać różnych miast, tylko po prostu dwa dowolne, być może te same, tylko, że z regionu centralnego i tyle.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
Gromb
Posty: 2810
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 833 times
Been thanked: 361 times

Re: Niepodległa

Post autor: Gromb »

Jak już zbierzecie wszystko do kupy, to proszę o zgrabne FAQ i informacje na forum, że jest takowe gotowe.
The Corps Is Mother, the Corps Is Father
ODPOWIEDZ