Witam
Mam parę pytań po pierwszej rozgrzewce, których FAQ (https://images-cdn.fantasyflightgames.c ... wn_faq.pdf) nie rozjaśniło mi.
1. Jak rozumiem znaczniki kontroli przy użyciu akcji kultury mogę kłaść tylko koło swoich miast, ale już dodatkowe znaczniki lub ich poruszanie (wyższe karty kultury 2 i 3 era) pozwalają mi położyć/przenieś znacznik poza przylegające pola miasta ?
2. Czy jak mam kartę państwa-miasta Seulu pozwalającą mi poruszać barbarzyńców na puste pole to czy mogę ich poruszyć na pole z karawaną i ją w ten sposób zniszczyć (zwrócić na karę ekonomi gracza)? (w instrukcji jest że pole z karaną traktowane jest jako puste)
3. Co się dzieje jak postawimy miasto na obcej karawanie? Jako że miasto i karawana mogą w tym wypadku koegzystować wspólnie na jednym polu to czy gracz do którego należy karawana automatycznie dostaje 2 handlu i kartę dyplomacji czy musi wykorzystać swoją kartę handlu by uzyskać taką korzyść?
4. Co się dzieje z karawanami które stoją na kafelku który ktoś atakuje (np. znaczniku kontroli) ?
5. Zdolność Francji pozawala na stawianie dodatkowych znaczników kontroli w zależności od "najnowszego" cudu świata. Czy słowo "najnowszy" odnośnie się do ery czy do ostatnio postawionego cudu ?
6. Czy jak barbarzyńca nie może się poruszyć w wyznaczonym kierunki ani w kierunku przeciwnym to rzucamy dla tego jednego barbarzyńcy jeszcze raz by wyznaczyć kierunek marszu ?
to na razie tyle
Civilizacja Nowy początek
- Nidhogg
- Posty: 1291
- Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
- Lokalizacja: Romb Kujawski
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 49 times
Re: Civilizacja Nowy początek
Nikt nie gra w tą grę... A fajna jest
Odpowiedzi do których doszedłem
1) tak z karty kultury można kłaść znaczniki kontroli tylko przy swoich miastach chyba że jakaś karta cudu wyraźnie mówi że można położyć znacznik gdzieś indziej
2) biorąc literalnie zasady gry to pole z karawaną jest traktowane jako puste a Seul pozwala przesunąć tam barbarzyńców więc można "niszczyć" karawany dzięki karcie Seulu
6) w FAQ jest opisany przykład jak 2 znaczniki barbarzyńców mają wejść na siebie to dla jednego z nich rzuca się ponownie więc i w tym przypadku dla tego jednego barbarzyńcy ponawia się rzut
Ale mam jedno nowe pytanie
7) czy można zbudować miasto na surowcu? Jeśli tak to czy się go dostaje?
Odpowiedzi do których doszedłem
1) tak z karty kultury można kłaść znaczniki kontroli tylko przy swoich miastach chyba że jakaś karta cudu wyraźnie mówi że można położyć znacznik gdzieś indziej
2) biorąc literalnie zasady gry to pole z karawaną jest traktowane jako puste a Seul pozwala przesunąć tam barbarzyńców więc można "niszczyć" karawany dzięki karcie Seulu
6) w FAQ jest opisany przykład jak 2 znaczniki barbarzyńców mają wejść na siebie to dla jednego z nich rzuca się ponownie więc i w tym przypadku dla tego jednego barbarzyńcy ponawia się rzut
Ale mam jedno nowe pytanie
7) czy można zbudować miasto na surowcu? Jeśli tak to czy się go dostaje?
- Nidhogg
- Posty: 1291
- Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
- Lokalizacja: Romb Kujawski
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 49 times
Re: Civilizacja Nowy początek
Ad. 3
Nie można tego zrobić. Miasto można postawić wyłącznie na polu, które jest puste/zawiera znacznik kontroli gracza stawiającego miasto.
Ad. 4
Nic się nie dzieje. Karawana zostaje tam gdzie jest.
Ad. 5
Odnosi się do ery
Ad. 7
Jak w punkcie 3. Miasta można stawiać wyłącznie na polach pustych/zawierających znacznik kontroli gracza.
Nie można tego zrobić. Miasto można postawić wyłącznie na polu, które jest puste/zawiera znacznik kontroli gracza stawiającego miasto.
Ad. 4
Nic się nie dzieje. Karawana zostaje tam gdzie jest.
Ad. 5
Odnosi się do ery
Ad. 7
Jak w punkcie 3. Miasta można stawiać wyłącznie na polach pustych/zawierających znacznik kontroli gracza.
- Valarus
- Posty: 1270
- Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 20 times
Re: Civilizacja Nowy początek
3. Musi użyć akcji, nie dostaje automatycznie - inaczej samo pojęcie dzielenia pola nie miałoby sensu.Nidhogg pisze: ↑11 gru 2018, 12:54 Witam
3. Co się dzieje jak postawimy miasto na obcej karawanie? Jako że miasto i karawana mogą w tym wypadku koegzystować wspólnie na jednym polu to czy gracz do którego należy karawana automatycznie dostaje 2 handlu i kartę dyplomacji czy musi wykorzystać swoją kartę handlu by uzyskać taką korzyść?
4. Co się dzieje z karawanami które stoją na kafelku który ktoś atakuje (np. znaczniku kontroli) ?
5. Zdolność Francji pozawala na stawianie dodatkowych znaczników kontroli w zależności od "najnowszego" cudu świata. Czy słowo "najnowszy" odnośnie się do ery czy do ostatnio postawionego cudu ?
4. Nic, są ignorowane.
5. Dostajesz bonus za cud z najnowszej epoki, jaki posiadasz. Czyli możesz zbudować najpierw Medieval, potem Ancient, a bonus i tak masz z tego pierwszego.
7. Nie możesz budować miasta na surowcach.
The player cannot build on a space that contains any
component other than a caravan or a friendly control
token. If built on a caravan, the components share the
space; if built on a friendly control token, the token is
removed from the map and returned to its player.
Re: Civilizacja Nowy początek
Ogarnia ktoś może jak działa kwestia surowców? Po pierwszej rozgrywce wiecznie wydawało nam się ich za mało, więc obstawiamy że coś jest nie tak. Konkretnie chodzi nam o :
1. Co się dzieje przy wybudowaniu miasta/żetonu kontroli na polu z surowcem. Wskakuje jeden co turę, czy jednorazowo tylko?
2. Jeśli karawana stoi powyżej 1 rundy na polu z surowcami, surowiec dostaje się co rundę, czy jednorazowo?
Szukaliśmy w różnych miejscach, i czytaliśmy instrukcje dokładnie, ale coś nie wyszło.
1. Co się dzieje przy wybudowaniu miasta/żetonu kontroli na polu z surowcem. Wskakuje jeden co turę, czy jednorazowo tylko?
2. Jeśli karawana stoi powyżej 1 rundy na polu z surowcami, surowiec dostaje się co rundę, czy jednorazowo?
Szukaliśmy w różnych miejscach, i czytaliśmy instrukcje dokładnie, ale coś nie wyszło.
- olocop
- Posty: 324
- Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 140 times
Re: Civilizacja Nowy początek
1. Jednorazowo.
2. Nic nie dostaje.
Ja mam za to inne pytania.
1) Czy mogę położyć żeton kontroli w punkcie "odradzania się" barbarzyńców i spowodować, że nie będą się w tym miejscu już więcej pojawiać?
EDIT: Już wiem, że można.
2) A co do pytania 7 z pierwszego wpisu, to rozumiem, że jeśli surowiec znajduje się na planszy, to nie można. Jeśli surowiec zostaje usunięty przy pomocy żetonu kontroli, to już można tam zbudować miasto. Tak?
3) Cud świata: Stonehange - nie wiem, czy dobrze rozumiem. Mam taką sytuację. Miasto jest w połowie otoczone wzgórzami, które ciągną się jeszcze wgłąb mapy. Stawiam jeden żeton kontroli na wzgórzu, dzięki czemu mogę położyć żetony na sąsiednich wzgórzach. Karta mówi, że to może uruchomić ponownie działanie cudu, więc moje pytanie jest następujące: Czy dokładam te żetony na wszystkich połączonych wzgórzach, gdziekolwiek by one nie sięgały, czy może dokładam na sąsiadujących wzgórzach, które sąsiadują z moim miastem?
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925