1830: Railways & Robber Barons - pytania, zasady

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4598
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

1830: Railways & Robber Barons - pytania, zasady

Post autor: warlock »

Jestem po kilkukrotnej lekturze zasad i jaram się okrutnie na myśl o pierwszej partii, bo gra wydaje się znakomita, ale pewnie będę miał szereg pytań co do samej rozgrywki ;). Dwie kwestie na początek:

1) Pytanie trywialne, ale nie wiem, czy instrukcja jasno to precyzuje: czy pula 2400$ startowych pieniędzy dla graczy pochodzi z puli 12000$ z banku (czyli bank jest chudszy o te 2400$), czy te pieniądze gracze pochodzą spoza startowych zasobów banku?

2) Rozumiem, że mogą zdarzyć się sytuacje, że tory z jakiegoś kafla będą odcięte pustą ścianką innego kafla (potencjalnie celowo przez rywali)? Zasady mówią o tym, że tory nie mogą wychodzić poza siatkę hexów albo kończyć się w pustej ściance szarego hexa albo czerwonego hexa, ale nie widzę tu zapisu o konieczności zrobienia idealnej planszy rodem z Carcassonne ;) (mam nadzieję, że wiecie, o co mi chodzi).
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2299
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 556 times
Been thanked: 866 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: Galatolol »

1) Z banku (czyli w banku jest na starcie 9600). To się tyczy każdej osiemnastki mającej ograniczony bank

2) Można się blokować. Główne zasady kładzenia i modernizacji torów (takie same w każdej osiemnastce):
- nie mogą wychodzić poza planszę/w blokującą linię (zazwyczaj czerwoną)
- po modernizacji stare połączenia muszą wciąż być obecne
Ponadto, w zależności od gry, modernizacja jest permissive/restrictive, ale tym się na razie nie ma co przejmować: http://www.fwtwr.com/18xx/rules_difference_list/5_3.htm
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4598
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: warlock »

Wielkie dzięki ;). W razie czego będę dopytywał o pewne kwestie. ;)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4598
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: warlock »

A w zasadzie dopytam od razu:

Skoro nie ma górnego limitu na cenę pociągu sprzedawanego pomiędzy korporacjami ("mutually agreed price"), to czy zdarzają się sytuacje, gdy prezes dwóch spółek (A i B) sprzedaje pociąg spółki A spółce B za wszystkie pieniądze spółki B, a potem pozbywa się akcji spółki B w kolejnej rundzie giełdowej, żeby przekazać kartę prezesa innemu graczowi i zostawić go ze spłukaną spółką?
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2299
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 556 times
Been thanked: 866 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: Galatolol »

warlock pisze: 23 gru 2018, 13:09 A w zasadzie dopytam od razu:

Skoro nie ma górnego limitu na cenę pociągu sprzedawanego pomiędzy korporacjami ("mutually agreed price"), to czy zdarzają się sytuacje, gdy prezes dwóch spółek (A i B) sprzedaje pociąg spółki A spółce B za wszystkie pieniądze spółki B, a potem pozbywa się akcji spółki B w kolejnej rundzie giełdowej, żeby przekazać kartę prezesa innemu graczowi i zostawić go ze spłukaną spółką?
Tak, i o to chodzi w tych grach :D
Czasem zostawia się jeden dolar na wszelki wypadek (nie można kupić pociągu między firmami za darmo, więc jakby się zdarzyło, że trzeba odkupić...).
Żeby wyszedł manewr spuszczenia firmy przeciwnikowi, trzeba być przed nim w rundzie giełdowej (albo liczyć na jego nieuwagę). Natomiast takie zagranie ma też sens, by uratować własne spółki, bez planowania "dumpu". Np. pociągi są po 500, firma A ma 600 kasy, firma B 400. A kupuje pociąg, potem B odkupuje za 400 i w następnej rundzie operacyjnej A kupuje po raz kolejny. W ten sposób obie nasze spółki mają po jednym pociągu (jeśli są permanentne, to już jesteśmy bezpieczni). (Liczby w przykładzie z powietrza)

Jeszcze co do wpychania komuś firmy, to trzeba pamiętać o limicie 50% akcji w banku (w sensie bankpool, czyli miejsce, gdzie trafiają sprzedane udziały). Czyli np. jeśli jest tam 20%, prezes ma 60, a ktoś inny 20, to sie nie uda mu wcisnąć spółki-trupa (mimo, że ma wymagane 20%), ponieważ do banku można by sprzedać co najwyżew 30% — czyli prezes miałby 30%, tj. wciąż więcej bądź równo niż inny gracz.
Dzięki temu można czasem mieć więcej niż 10% spółki i być stosunkowo bezpiecznym, z tym że to wciąż może być ryzykowne (a nuż ktoś kupi z banku i odblokuje możliwość sprzedaży prezesowi).
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4598
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: warlock »

Wielkie dzięki ;). Ostatnia sprawa (wybacz natłok pytań, ale chce być przygotowany w 100% przed tłumaczeniem zasad):

1. Rozumiem, że o ile odbędzie się to zgodnie z normalnymi zasadami (konieczność poprowadzenia trasy od stacji danej spółki + odpowiednia faza), to inne spółki mogą położyć kafelek z torami na hexach E19 (NYC) i E11 (Erie - tu oczywiście zielony jako ulepszenie) nawet jeśli te dwie spółki nie stały się "floated" i nie położyły tam jeszcze swoich macierzystych stacji?

2. Dobrze rozumiem, że możliwość budowania torów na terenach prywatnych firm odblokowuje się w momencie, gdy a) firma zostanie zamknięta i b) prywatna spółka zostanie kupiona przez jakąkolwiek korporację? W tym drugim przypadku chodzi mi o to, że prawo do budowy na tym terenie ma nie tylko spółka-właściciel prywatnej firmy, ale również każda inna spółka, zgadza się?
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2299
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 556 times
Been thanked: 866 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: Galatolol »

1. Tak, tylko trzeba zostawić co najmniej jedną pustą stację na kafelku (by firma, po wypłynięciu, miała gdzie wstawić swą stację macierzystą).

2. Każda spółka może budować.
Bonhart
Posty: 42
Rejestracja: 23 gru 2005, 11:06
Lokalizacja: NDG

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: Bonhart »

Stałem się ostatnio szczęśliwym posiadaczem tej gry ale okazuje się, że złożoność zasad w połączeniu z angielską instrukcją w moim przypadku to mieszanka nie do przebrnięcia. Szukałem w internetach polskiej wersji ale poza skróconymi zasadami, które niewiele mi mówią, nic nie znalazłem. Jest gdzieś do ściągnięcia wersja instrukcji pl?
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4598
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: warlock »

https://boardgamegeek.com/filepage/9202 ... ruction-pl - ktoś zrobił fanowskie tłumaczenie, ale do poprzedniej wersji Mayfair games (zawierającej sporo wariantów - musisz po prostu przeczytać zasady wersji Classic i odfiltrować wszystko inne) :).
Bonhart
Posty: 42
Rejestracja: 23 gru 2005, 11:06
Lokalizacja: NDG

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: Bonhart »

Dziękuję bardzo za szybką odpowiedź. To w zupełności załatwi sprawę :D
Awatar użytkownika
yanoo
Posty: 262
Rejestracja: 09 maja 2011, 18:59
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: yanoo »

Przed pierwszą grą, myślałem, że wszystko mam jasne, ale praktyka ujawniła kilka tematów do wyprostowania :D

1. Dobrze rozumiem, że korporacja swoją pierwszą rundę operacyjną nic nie przewiezie, bo kupuje pociągi dopiero na koniec rundy? I to oznacza, że nie wypłaci dywidendy, więc wartość akcji spadnie?
2. Miasta typu Filadelfia, czy Dunkirk "wchodzą" do gry dopiero jak się pojawią zielone kafle? Póki Erie jest "żółte", to ma jakiekolwiek znaczenie położenie stacji?
3. Czy położenie torów na Albany jest darmowe, czy wlicza się w limit położenia jednego kafla przez korporację?
This is Stannis Baratheon. The man will fight to the bitter end and then some.

BGG
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2299
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 556 times
Been thanked: 866 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: Galatolol »

1. Nic nie zarobi. Co za tym idzie, wartość na giełdzie na pewno spadnie.
2. Tak, trzeba te heksy ulepszyć.
3. Wlicza się w limit, to jest normalne pole.
Awatar użytkownika
yanoo
Posty: 262
Rejestracja: 09 maja 2011, 18:59
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: yanoo »

1. Czy firma jest podatna na spadek ceny również jeśli jeszcze nie wypłynęła?
2. Czy można blokować tory wychodzące z czarnych heksów?
3. Czy można wyprowadzić tory w ściankę czarnego heksa?
4. Załóżmy, że prowadzę dwie firmy A i B i A operuje pierwsza. Czy mogę pojechać pociągami, a następnie sprzedać drugiej firmie, żeby nimi operowała i oddała pociągi jak skończy swoją rundę operacyjną?
edit: już doczytałem, że nie można - transakcji zawsze dokonuje się w rundzie firmy kupującej
This is Stannis Baratheon. The man will fight to the bitter end and then some.

BGG
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2299
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 556 times
Been thanked: 866 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: Galatolol »

yanoo pisze: 13 mar 2019, 21:03 1. Czy firma jest podatna na spadek ceny również jeśli jeszcze nie wypłynęła?
2. Czy można blokować tory wychodzące z czarnych heksów?
3. Czy można wyprowadzić tory w ściankę czarnego heksa?
4. Załóżmy, że prowadzę dwie firmy A i B i A operuje pierwsza. Czy mogę pojechać pociągami, a następnie sprzedać drugiej firmie, żeby nimi operowała i oddała pociągi jak skończy swoją rundę operacyjną?
edit: już doczytałem, że nie można - transakcji zawsze dokonuje się w rundzie firmy kupującej
1. Tak.
2. Rozumiem, że chodzi o szare heksy (typu D2)? Można blokować.
3. Nie można.
4. Firma może jedynie kupić pociąg, co zresztą już doczytałeś.


Ad. 2 - w wielu osiemnastkach są także szare tory (ulepszenie brązowych)
Ad. 4 - w niektórych osiemnastkach jest możliwe, że firma operuje, a potem jest wchłaniana (wraz z pociągami) przez inną, i nawet wtedy nie można ich użyć ponownie w tej samej rundzie operacyjnej
Lukić
Posty: 237
Rejestracja: 28 mar 2019, 09:31
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 49 times
Been thanked: 71 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: Lukić »

Kilka pytań:
1. Czy kafle zielone i brązowe wykorzystywane są wyłącznie do ulepszania odpowiednio żółtych i zielonych, czy też można je położyć na pustym polu?
2. Jeśli gracz musi oddać do banku jeden pociąg trójkę (po tym jak zakupiono pierwszy pociąg piątkę i zmniejszyła się liczba dostępnych pociągów na korporację), to czy tym pierwszym kupionym pociągiem przez kolejnego gracza musi być ta trójka, czy ona pozostaje tylko opcją, a gracz może kupić pociąg piątkę?
3. Kładąc tory na polu z dwoma miastami muszę zachować orientację tych miast (np. góra i dół) czy też mogę obrócić ten heks z dwoma miastami w dowolną stronę?
z góry dzięki
...słaba ta gra, nawet nie ma premii za przejście przez start...
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2299
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 556 times
Been thanked: 866 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: Galatolol »

1. Tylko do ulepszania.

2. Można kupić piątkę. Natomiast przy przymusowym zakupie (gdy prezes wspomaga spółkę własną gotówką), trzeba brać najtańszy dostępny pociąg.

3. Można zmieniać orientację. Jedyne, co trzeba zachować, to tory (ulepszenia nie mogą zmienić torów już obecnych na heksie).
Awatar użytkownika
shahiye
Posty: 89
Rejestracja: 27 sty 2021, 17:01
Has thanked: 60 times
Been thanked: 18 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: shahiye »

Czesc, mam pytanie - dlaczego w Albany nie ma zadnego toru na planszy? Kupilem 60% udzialu w NYC, stawiam darmowa stacje w Albany - i co dalej? Jak mam budowac.tory?
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2299
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 556 times
Been thanked: 866 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: Galatolol »

There are four exceptions to the rule requiring a tile placement to be an extension of an existing route: the hexagons containing the base cities of the NYC and Erie, and the hexagons containing the C&SL and D&H Private Companies, The NYC may place a #57 yellow tile on its base and the Erie may place a #59 green tile on its base (assuming green tiles are available), regardless of connections.
https://boardgamegeek.com/wiki/page/1830_Rules
kartograf
Posty: 7
Rejestracja: 07 mar 2024, 08:54
Has thanked: 1 time

Re: 1830: Railways & Robber Barons

Post autor: kartograf »

Witam,
Ja też zaczynam zabawę z 18xx, zaczynając od 1830. Powyższe pytanie zastanowiło mnie nad następującą kwestią:
Galatolol pisze: 24 sie 2022, 22:27
(...) The NYC may place a #57 yellow tile on its base (...), regardless of connections.
A co jeśli nie ma już płytki o numerze #57, a NYC właśnie zaczyna swój pierwszy OR? Musi czekać, aż #57 się zwolni? Z instrukcji wiemy, że dla Erie może zabraknąć zielonej płytki nr #59...
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2299
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 556 times
Been thanked: 866 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons - pytania, zasady

Post autor: Galatolol »

Tak, musi czekać.
kartograf
Posty: 7
Rejestracja: 07 mar 2024, 08:54
Has thanked: 1 time

Re: 1830: Railways & Robber Barons - pytania, zasady

Post autor: kartograf »

Dzięki za odpowiedź,

Jeszcze nie bardzo rozumiem mechanizmu 'zrzucania' (dumping) firmy innemu graczowi. W instrukcji mamy zapis:

"You may not sell the president’s certificate in a corporation. However, while selling your own shares, down to a point that another player’s share holdings in that company exceed your holdings in the corporation, you must give that company’s president’s certificate to the appropriate player and will receive 2 single certificates from that player in return."

Mając to na uwadze oraz abstrahując, od wymienionego wyżej limitu 50% akcji w puli banku, proszę o wyjaśnienie/potwierdzenie następujących sytuacji:
1) możliwe jest takie zrzucenie graczowi, który ma 30% akcji.
2) jeśli inny gracz ma tylko 20% akcji, czy ja będę w stanie zrzucić mu firmę i pozbyć się certyfikatu prezydenta i tym samym całości moich akcji? Sprzedając ostatni, podwójny certyfikat prezydenta spełniam wymagania zmniejszenia poziomu moich akcji poniżej ilości akcji innego gracza, ale znowuż łamię zakaz sprzedaży certyfikatu prezydenta...
3) niemożliwe jest takie zrzucenie graczowi, który posiada tylko 10% akcji

Dzięki
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2299
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 556 times
Been thanked: 866 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons - pytania, zasady

Post autor: Galatolol »

1) tak
2) technicznie tuż przed sprzedażą tych ostatnich udziałów się wymieniasz, czyli nie sprzedajesz już prezesury, a udziały, które dostałeś w zamian za nią od świeżego prezesa. Czyli można zrzucić komuś z 20%.
3) tak
kartograf
Posty: 7
Rejestracja: 07 mar 2024, 08:54
Has thanked: 1 time

Re: 1830: Railways & Robber Barons - pytania, zasady

Post autor: kartograf »

Rozumiem,
W takim razie jeszcze pytanie odnośnie 2), czyli zrzucenia firmy komuś kto ma 20% udziałów:
Ja mam 30%, gracz A ma 20%, gracz B ma 20%, reszta jest w bank pool. Sprzedaje moje 30% wraz z prezydencją. Który gracz zostaje prezydentem, A czy B ?
mrozigor
Posty: 45
Rejestracja: 23 paź 2008, 20:29
Has thanked: 104 times
Been thanked: 31 times

Re: 1830: Railways & Robber Barons - pytania, zasady

Post autor: mrozigor »

Kolejny gracz, licząc jak zegarek (koniecznie ze wskazówkami), po prezesie. Jest więc szansa, że kolejny gracz też będzie miał szansę zrzucić ;)
kartograf
Posty: 7
Rejestracja: 07 mar 2024, 08:54
Has thanked: 1 time

Re: 1830: Railways & Robber Barons - pytania, zasady

Post autor: kartograf »

Faktycznie, ostatni gracz mógłby mieć spory problem stosując tą zasade.
Chociaż nie znalazłem jej w instrukcji...
ODPOWIEDZ