Twilight Imperium 4 ed - zasady

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
rexmundus
Posty: 29
Rejestracja: 13 kwie 2015, 08:34
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: rexmundus »

dziekuje bardzo
rabitto
Posty: 86
Rejestracja: 02 lis 2016, 18:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: rabitto »

Mam pytanko
Czy jeśli gramy na 4 graczy i dobieramy po dwie karty strategii zgodnie z instrukcją dla 3 i 4 graczy, to również poruszamy się zgodnie z inicjatywą? np.
Dobrałem karty strategii 1 i 2 to czy ruszam się dwa razy pod rząd?
Strud
Posty: 308
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 36 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Strud »

Nie, do ustalenia kolejności używa się tylko jednej karty strategii, tej z mniejszą inicjatywą.
rabitto
Posty: 86
Rejestracja: 02 lis 2016, 18:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: rabitto »

Dzięki
W takim razie pójdę za ciosem i zapytam o odkrywanie celów publicznych...
Czy cele publiczne są odkrywane w każdej fazie statusu nawet jeśli pierwsze dwa nie zostały jeszcze zrealizowane? Pytam bo w naszej rozgrywce przez dwie pierwsze rundy cele w ogóle nie były realizowane i nie wiedzieliśmy czy możemy odkrywać kolejne.
feniks_ciapek
Posty: 2269
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1589 times
Been thanked: 915 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: feniks_ciapek »

rabitto pisze: 30 kwie 2019, 13:02 Dzięki
W takim razie pójdę za ciosem i zapytam o odkrywanie celów publicznych...
Czy cele publiczne są odkrywane w każdej fazie statusu nawet jeśli pierwsze dwa nie zostały jeszcze zrealizowane? Pytam bo w naszej rozgrywce przez dwie pierwsze rundy cele w ogóle nie były realizowane i nie wiedzieliśmy czy możemy odkrywać kolejne.
Tak. W fazie statusu zawsze pojawia się nowy cel publiczny.
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 563
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Teraz moje pytanie :)
Jestem świeżo po przeczytaniu instrukcji i jedna rzecz wydaje mi się dziwna:
Na początku gry każdy gracz umieszcza 3 znaczniki dowodzenia w puli: taktyki i floty oraz 2 w puli strategii.
Najpewniej 5 znaczników zostanie w 1 etapie zużytych: 3 z dowodzenia i 2 z puli strategii. W następnym etapie dostajemy tylko 2 znaczniki dowodzenia czyli będziemy ich mieli tylko 5 ale i tak pewnie te 3 na flocie zostać musi ...innymi słowy w następnym etapie będę mógł wykonać np. tylko 2 ruch i użyć 0 strategii?
Gracz który wybierze premię z inicjatywą 1 dostaje 3 znaczniki dowodzenia za free pozostali mogą je kupować w cenie 3wpływy za 1 ale na początku gry to najpewniej zżera wszystkie surowce bo mamy tylko 2 planety...
Czy są jakieś sposoby na zdobywanie znaczników dowodzenia inne niż ta karta z inicjatywą 1 ? Bo jeżeli nie to:
A - wszyscy będą się bili o premie dającą dowodzenie
B - ci co jej nie dostaną będą w wykonywali w etapie o 0 do 2 ruchów...

o co tutaj chodzi :) ?
ps. najpewniej przed pierwszą grą zadam tutaj jeszcze parę pytanek bo nie chcę zaprosić na chatę 5 osób na 8 h i zniszczyć wszystkim wieczora-nocy ( :D ) bo źle zrozumiałem bardzo ważną zasadę : P...
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: donmakaron »

Jest mniej więćej tak jak mówisz, ale to nie przeszkadza. Każdy w pierwszej rundzie wykona 2-3 akcje taktyczne i zazwyczaj zużyje przynajmniej jedenżeton ze strategii. W statusie dostanie dwa nowe (razem będzie miał 3 do 5), z których pewnie jeden przesunie z floty na taktykę. W drugiej turze raczej inna osoba weźmie Inicjatywę i każdy będzie już miał jakieś planety, żeby kupić nowe żetony przy jej odpaleniu. Wtedy zaczyna się to już kręcić. Można też dostać je z karty akcji, można odświeżać sobie planety (chociażby Dyplomacją), żeby mieć za co kupić żetony z Inicjatywy, warto też zwrócić uwagę, że Mecatol ma 6 wpływu.

Ale czasem bywa ciężko, żetonów często brakuje, a granie pod command-token-denial jest dobrą taktyką, która potrafi dać zwycięstwo. Na sucho wygląda to dziwnie, ale jak zagracie, to skumacie jak to działa.

edit: Pamiętaj też, że w pierwszej rundzie mało kto ma zasoby, żeby skorzystać z dwóch secondary ability cudzych strategii. Warto więc nie odpalać ich na pałkę, tylko zachować żetony na drugą rundę. W drugiej rundzie również nie ma aż tyle ruchów do zrobienia. Zajmujesz pozostałe resztki planet, często musisz już się zacząć dogadywać z sąsiadami, bo zbliżacie się do siebie na tyle, że ogranicza to ekspansję. Jest również Warfare, który dodaje jeden żeton... Czynników jest sporo.
Vilard
Posty: 77
Rejestracja: 11 sie 2011, 14:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Vilard »

Bartoszeg02 pisze: 09 maja 2019, 13:12 Teraz moje pytanie :)
Jestem świeżo po przeczytaniu instrukcji i jedna rzecz wydaje mi się dziwna:
Na początku gry każdy gracz umieszcza 3 znaczniki dowodzenia w puli: taktyki i floty oraz 2 w puli strategii.
Najpewniej 5 znaczników zostanie w 1 etapie zużytych: 3 z dowodzenia i 2 z puli strategii. W następnym etapie dostajemy tylko 2 znaczniki dowodzenia czyli będziemy ich mieli tylko 5 ale i tak pewnie te 3 na flocie zostać musi ...innymi słowy w następnym etapie będę mógł wykonać np. tylko 2 ruch i użyć 0 strategii?
Gracz który wybierze premię z inicjatywą 1 dostaje 3 znaczniki dowodzenia za free pozostali mogą je kupować w cenie 3wpływy za 1 ale na początku gry to najpewniej zżera wszystkie surowce bo mamy tylko 2 planety...
Czy są jakieś sposoby na zdobywanie znaczników dowodzenia inne niż ta karta z inicjatywą 1 ? Bo jeżeli nie to:
A - wszyscy będą się bili o premie dającą dowodzenie
B - ci co jej nie dostaną będą w wykonywali w etapie o 0 do 2 ruchów...

o co tutaj chodzi :) ?
ps. najpewniej przed pierwszą grą zadam tutaj jeszcze parę pytanek bo nie chcę zaprosić na chatę 5 osób na 8 h i zniszczyć wszystkim wieczora-nocy ( :D ) bo źle zrozumiałem bardzo ważną zasadę : P...
Zazwyczaj w pierwszej rundzie zdobywasz 2-4 dodatkowe planety. Niektóre z nich mogą dawać wpływy na poziomie 1-4 (oraz Mecatol 6). Można z nich skorzystać przy rozpatrywaniu Karty Strategii Dowodzenie. Jest to podstawowy sposób na zdobywanie tych znaczników. Inny to na przykład użycie "trade goods" (nie wiem jak to po polsku), które możńa w ten sposób wymieniać.
Istnieje również technologia - 3 poziom, zielona - która daje dodatkowy znacznik w fazie statusu.
Warfare (karta strategii nr 6) pozwala zdjąc jeden znacznik z planszy, czyli tak jakby daje jeden dodatkowy.
Inne sposoby to:
-niektóre karty akcji dają znaczniki.
-niektóre rasy mogą je zdobywać na inne sposoby (Virus, Sol)
-niektóre nie musza mieć aż tak wiele we flocie (Baronia)
i kilka innych.

Ogólnie te znaczniki to ważny zasób i zdarzają się rundy, w których rasy muszą sobie radzić z tymi dwoma, które dostają w statusie. Warto więc zadbać o to by mieć ich więcej (czy poprzez kontrolę odpowiednich planet, czy wybranie dowodzenia w odpowiednim momencie (co nie jest niemożliwe. Inne karty strategii również są wazne i często bardziej wartościowe niż dowodzenie).
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 563
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Dzięki za odpowiedź!
Czy jak rozumiem w tej grze nie robi się ruchów 'na odwal się'? Każdy musi być bardzo mocno przemyślany :) ?

Ciekaw jestem czy jest jakaś tendencja jeśli chodzi o branie tych premii - czy np. w waszych grach ta karta nr1 zawsze schodzi jako pierwsza i wszyscy się o nią tłuką? Czy są jakieś premie bardzo rzadko wybierane? Czy raczej gra jest tak skonstruowana że wszystko kusi ? :)

Co się tyczy strategii nr 5 handel - zdolność drugorzędna - zastanawiam się bo te znaczniki towaru służą tylko do tego żeby je komuś oddać. Czy możliwość pompowania innego gracza jest warta poświęcenia własnego żetonu strategii :P ? ...

matko ale nie mogę się doczekać pierwszej gry ... (25.05!)
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: donmakaron »

Czasem robi się ruchy na przeczekanie, ale ruch na odwal to strzał w stopę. Inicjatywa jest bardzo cenną kartą, ale inne też mają swoje zalety. Dyplomacja pozwoli ci w krytycznym momencie się obronić albo zwiększyć ilość zasobów, Polityka da ci szansę na wzięcie tej Inicjatywy czy innej porządanej karty w przyszłej rundzie, Konstrukcja ułatwia zdobywanie punków, Handel daje tak potrzebne i wszechstronne pieniążki, Warfare pozwala dwukrotnie ruszyć tą samą flotą, o Technologii w ogóle nie trzeba mówić - najważniejsza sprawa, Imperial daje punkty... każda karta w odpowiednich warunkach jest niezbędna do życia. Oczywiście są takie bardziej uniwersalne - Inicjatywa, Warfare, Technologia (sorry że tak mieszam polskie i angielskie nazewnictwo ;) ). Niemniej każda jest zawsze warta rozważenia (no może poza Konstrukcją i Imperialem). Dużo też zależy od własnych preferencji, stylu gry i towarzystwa.

Znacznikami dóbr można również płacić zawsze, gdy wydaje się Wpływ albo Zasoby, więc trzeba dobrze powymieniać swoje towary za pieniążki. Ponownie - zagracie, to wszystko stanie się jasne ;)
Vilard
Posty: 77
Rejestracja: 11 sie 2011, 14:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Vilard »

Bartoszeg02 pisze: 09 maja 2019, 14:17 Dzięki za odpowiedź!
Czy jak rozumiem w tej grze nie robi się ruchów 'na odwal się'? Każdy musi być bardzo mocno przemyślany :) ?

Ciekaw jestem czy jest jakaś tendencja jeśli chodzi o branie tych premii - czy np. w waszych grach ta karta nr1 zawsze schodzi jako pierwsza i wszyscy się o nią tłuką? Czy są jakieś premie bardzo rzadko wybierane? Czy raczej gra jest tak skonstruowana że wszystko kusi ? :)

Co się tyczy strategii nr 5 handel - zdolność drugorzędna - zastanawiam się bo te znaczniki towaru służą tylko do tego żeby je komuś oddać. Czy możliwość pompowania innego gracza jest warta poświęcenia własnego żetonu strategii :P ? ...

matko ale nie mogę się doczekać pierwszej gry ... (25.05!)
Nie tyle co oddać, ale raczej wymienić. U nas nigdy lub prawie nigdy nie używamy drugorzędnej zdolności. Raczej negocjujemy z tym kto ma kartę handlu by to on nam odświeżył znaczniki. Żeton strategii kosztuje 3 wpływu, więc nie opłaca się go użyć tylko po to by otrzymać 2-3 towary, które może uda nam się wymienić, chyba, że mamy do czynienia z jakąś skrajną sytuacją.

Co do Kart Strategii to każda ma swoje zastosowanie, ale nie jest tak, że każda jest uniwersalna i będzie brana zawsze. U nas niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, gdy każdemu graczowi bardziej pasuje coś innego niż Dowodzenie i nagle okazuje się, że nikt go nie wziął. :) Albo ktoś specjalnie go nie wziął, bo wiedział, że ma więcej znaczników i może wziąć innych na przeczekanie. :)

Technologia jest brana prawie zawsze, ale pod koniec gry, gdy każdy ma już większość potrzebnych technologii może zostać pominięta.

Itd. To wszystko zależy od sytuacji. Prawdopodobnie najrzadziej wybierana jest karta Dyplomacji, ale równocześnie jest ona jedną z najsilniejszych w końcowych etapach gry
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: donmakaron »

Vilard pisze: 09 maja 2019, 15:06 Co do Kart Strategii to każda ma swoje zastosowanie, ale nie jest tak, że każda jest uniwersalna i będzie brana zawsze. U nas niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, gdy każdemu graczowi bardziej pasuje coś innego niż Dowodzenie i nagle okazuje się, że nikt go nie wziął. :) Albo ktoś specjalnie go nie wziął, bo wiedział, że ma więcej znaczników i może wziąć innych na przeczekanie. :)

Technologia jest brana prawie zawsze, ale pod koniec gry, gdy każdy ma już większość potrzebnych technologii może zostać pominięta.

Itd. To wszystko zależy od sytuacji. Prawdopodobnie najrzadziej wybierana jest karta Dyplomacji, ale równocześnie jest ona jedną z najsilniejszych w końcowych etapach gry
Ciekawe i oddające piękno gry, bo u nas podchodzi się do tematu zupełnie inaczej. Raczej nie odpuszczamy Dowodzenia, tym bardziej jeśli mamy przewagę w znacznikach - nic tak nie dobija przeciwnika, który nie ma znaczników ;)
Technologia w końcowych rundach to często dobry pick, żeby rozwinąć technologię lub ulepszyć statek, przez co ma się tę ostateczną przewagę nad przeciwnikiem (odporność na direct hita, więcej ruchu czy capacity na agresywnych statkach, dwie akcje pod rząd czy latanie przez cudze statki!). Za to dyplomacja często wykorzystywana jest na początku do produkcji zasobów. ;)
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 563
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

@donmakaron ooo podoba mi się to co napisałeś o technologiach. W sensie że obawiałem się że zamiast brać jakieś takie śmieszne technologie jak np. przelatywanie nad wrogiem to i tak wszyscy wybierają boostowanie swoich jednostek żeby miały +1 do trafienia czy coś a reszta technologii jest na doczepkę. A tu taka niespodzianka :P ...

4 pytanka:
1) jakoś nie mogę namierzyć odpowiedzi na to pytanie - czy jednostki wykonujące odwrót mogą wykonać atak? Na logikę nie ale statki kosmiczne mogą łamać zasady logiki :P
2) Czy wykonując ruch na planetę B mogą zrobić po drodze zrzut na planecie A i ją przejąć? Czy przejmować można tylko te planety NA które wykonuje się ruch ?
3) Czy legalne jest takie posunięcie żeby 2 graczy wymieniło się wzajemnie np. 3 trade goods'ami? W ten sposób każdy dostaje 3 surowce do spożytkowania?
4) Widziałem że są karty misji o treści: 'zużyj X surowców' czy trzeba je wydać w ciągu całego etapu? Czy na raz ? Tylko na jednostki? Czy technologie też wchodzą w grę? jak to jest ?

15 dni do pierwszej rozgrywki ... jak ten czas się ślamazarzy...
Strud
Posty: 308
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 36 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Strud »

1. Nie, wszystkie jednostki zostają w powietrzu, zresztą można się wycofać tylko do swojego systemu.
2. Po drodze można tylko podnosić piechotę (i tylko z nieaktywowanych systemów).
3. Tak - w transakcjach między graczami jest bardzo mało ograniczeń i nie ma zasady równowartości ofert.
4. Trzeba je wydać w fazie statusu, czyli zachować niewydane przez całą rundę.
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 563
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Dzięki Strud za odpowiedzi!

Szykuje mi się gra na 5 osób i powiem szczerze że nie bardzo podoba mi się koncepcja z instrukcji (że 3 graczy jest bliżej siebie więc dostaną jakiś bonus surowcowy na start).
Znalazłem w necie coś takiego: https://cf.geekdo-images.com/medium/img ... 218269.jpg
Czy macie zasady jak tworzyć planszę przy wykorzystaniu takiego elementu? Ewentualnie czy macie inne ciekawe rozwiązania na sprawiedliwą rozgrywkę 5 osobową?
Strud
Posty: 308
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 36 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Strud »

Nasza grupa gra na wersji symetrycznej:
https://i.redd.it/6tlv3eulxdk11.png

Uprzedzam, to tylko tak siomplikowanie wygląda na schemacie, w praktyce sprawdza się bardzo dobrze i mapa jest w pełni czytelna.
Ostatnio zmieniony 12 maja 2019, 00:53 przez Strud, łącznie zmieniany 1 raz.
Halloween
Posty: 1494
Rejestracja: 18 lis 2018, 13:02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 86 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Halloween »

Jakie sa patenty na przyspieszenie gry bez rozwalenia mechaniki i balansu? Moga byc zupelnie domowe.
Vilard
Posty: 77
Rejestracja: 11 sie 2011, 14:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Vilard »

U nas patentem jest timer. Każdy ma 2 minuty 30 sekund na ruch (zagranie karty strategii, położenie znacznika, zagranie karty akcji). Ograniczyliśmy również czas na Agendy czy negocjacje.

Nie ma chyba jakiejś prostszej metody. Twilight Imperium jest tak zaprojektowany by trwał długo i był epicki. Jeśli ktoś nie może tego zaakceptować to nie jest gra dla niego. I nic nie szkodzi. Na rynku jest tyle gier, że każdy znajdzie coś dla siebie.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8721
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Curiosity »

Vilard pisze: 13 maja 2019, 09:55 Każdy ma 2 minuty 30 sekund
A co, jeśli by się nie zmieścił w czasie? Przepada jego kolejka, czy musi się ruszyć na szybko?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Halloween
Posty: 1494
Rejestracja: 18 lis 2018, 13:02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 86 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Halloween »

Vilard pisze: 13 maja 2019, 09:55 U nas patentem jest timer. Każdy ma 2 minuty 30 sekund na ruch (zagranie karty strategii, położenie znacznika, zagranie karty akcji). Ograniczyliśmy również czas na Agendy czy negocjacje.

Nie ma chyba jakiejś prostszej metody. Twilight Imperium jest tak zaprojektowany by trwał długo i był epicki. Jeśli ktoś nie może tego zaakceptować to nie jest gra dla niego. I nic nie szkodzi. Na rynku jest tyle gier, że każdy znajdzie coś dla siebie.
Granie w skladzie 3osobowym i do 6 czy 7punktow? Zaczynanie z jakimiś technologiami? Czy wykładanie wiekszej ilości kart do scorowania punktów zwycięstwa - np. zawsze po 2?
To by nie usprawniało gry?

Nie mam duzego doswiadczenia w tym tytule i gdy downtime był problemem to głównym problemem było ile tych tur jest i jak ciężko zdobywać punkty zwycięstwa.
Vilard
Posty: 77
Rejestracja: 11 sie 2011, 14:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Vilard »

Curiosity pisze: 13 maja 2019, 10:04
Vilard pisze: 13 maja 2019, 09:55 Każdy ma 2 minuty 30 sekund
A co, jeśli by się nie zmieścił w czasie? Przepada jego kolejka, czy musi się ruszyć na szybko?
U nas jest tak, ze gdy skończy się czas to musi aktywować kartę strategii, jeśli już ją aktywował to odrzuca jeden znacznik z taktyki. Po prostu.
Są wyjątki - każdy ma w grze dwa "przedłużenia", gdzie dostaje dodatkowy czas - drugie 2,5 minuty, oraz jeśli ktoś odpali trade (bo tu negocjacje mogą potrwać). Mamy za sobą kilkadziesiąt gier w tym systemie. Gry kończymy w 6-8 godzin.
Vilard
Posty: 77
Rejestracja: 11 sie 2011, 14:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Vilard »

Halloween pisze: 13 maja 2019, 10:11
Vilard pisze: 13 maja 2019, 09:55 U nas patentem jest timer. Każdy ma 2 minuty 30 sekund na ruch (zagranie karty strategii, położenie znacznika, zagranie karty akcji). Ograniczyliśmy również czas na Agendy czy negocjacje.

Nie ma chyba jakiejś prostszej metody. Twilight Imperium jest tak zaprojektowany by trwał długo i był epicki. Jeśli ktoś nie może tego zaakceptować to nie jest gra dla niego. I nic nie szkodzi. Na rynku jest tyle gier, że każdy znajdzie coś dla siebie.
Granie w skladzie 3osobowym i do 6 czy 7punktow? Zaczynanie z jakimiś technologiami? Czy wykładanie wiekszej ilości kart do scorowania punktów zwycięstwa - np. zawsze po 2?
To by nie usprawniało gry?

Nie mam duzego doswiadczenia w tym tytule i gdy downtime był problemem to głównym problemem było ile tych tur jest i jak ciężko zdobywać punkty zwycięstwa.
To są jakieś rozwiązania. Zawsze gramy w 5 lub 6 osób, a obecnie do 12 lub 14 punktów. I mieścimy się w 6-8 godzinach, więc u nas to niepotrzebne.
Gdybym miał coś wybrać to chyba odsłonięcie wszystkich celów (pierwszego i drugiego stopnia) przed grą. To ułatwi znacznie zdobywanie punktów zwycięstwa, bo będzie się miało znacznie większy wybór jak i możliwość lepszego zaplanowania długofalowej strategii. Graliśmy tak swego czasu w TI3,
Halloween
Posty: 1494
Rejestracja: 18 lis 2018, 13:02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 86 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Halloween »

Vilard pisze: 13 maja 2019, 11:11

To są jakieś rozwiązania. Zawsze gramy w 5 lub 6 osób, a obecnie do 12 lub 14 punktów. I mieścimy się w 6-8 godzinach, więc u nas to niepotrzebne.
Gdybym miał coś wybrać to chyba odsłonięcie wszystkich celów (pierwszego i drugiego stopnia) przed grą. To ułatwi znacznie zdobywanie punktów zwycięstwa, bo będzie się miało znacznie większy wybór jak i możliwość lepszego zaplanowania długofalowej strategii. Graliśmy tak swego czasu w TI3,
12-14pkt? Pozdrowienia do więzienia ;)

A co myślisz o takim pomyśle, żeby same prostsze cele były tylko wyłożone? Akurat chyba jest po 10. Może też po 3 ukryte cele rozdać na poczatek? Jak dla mnie to 6h jest nieakceptowalne. Jestesmy w stanie w 2 inne gry zagrać w tym czasie i moze nawet jeszcze obejrzeć film. Wydaje mi się, że da się znacznie przyspieszyć Twilighta również rozdając startowe technologie np.po 2 pierwsze w danym kolorze frakcji.
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 563
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

A nie lepiej wtedy już zagrać w takiego eclipsa ? Ze znajomymi w 4h się zamykaliśmy z czego pamiętam.
Po co siadać do najbardziej epickiej gry na świecie jeżeli nie ma się na nią odpowiedniej ilości czasu ?
Halloween
Posty: 1494
Rejestracja: 18 lis 2018, 13:02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 86 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Halloween »

Bartoszeg02 pisze: 13 maja 2019, 11:33 A nie lepiej wtedy już zagrać w takiego eclipsa ? Ze znajomymi w 4h się zamykaliśmy z czego pamiętam.
Po co siadać do najbardziej epickiej gry na świecie jeżeli nie ma się na nią odpowiedniej ilości czasu ?
Bo powstała w nieco innej epoce ale jest na tyle rozbudowana i obszerna, że da się ją dostosowac do dzisiejszych warunków i upodobań. Nikt kogo znam też nie ma Eclipse.

Ja nie jestem ekspertem w TI a już mam z 6 pomysłów jak przyspieszyć. Więc domyślam się, że ludzie którzy w to grali np. na przestrzeni 2 czy 3 edycji mają więcej i lepszych pomysłów co można wyciąć albo podkręcić w celu redukcji czasu gry bez zupełnego rozwalenia silnika gry.
ODPOWIEDZ