Twilight Imperium 4 ed - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Strud
Posty: 313
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 39 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Strud »

Halloween pisze: 13 maja 2019, 11:40 Ja nie jestem ekspertem w TI a już mam z 6 pomysłów jak przyspieszyć. Więc domyślam się, że ludzie którzy w to grali np. na przestrzeni 2 czy 3 edycji mają więcej i lepszych pomysłów co można wyciąć albo podkręcić w celu redukcji czasu gry bez zupełnego rozwalenia silnika gry.
I właśnie ci ludzie Ci mówią, że jak nie masz min 6h, to w ogóle nie bierz tej gry pod uwagę. Zaufaj im, bo wiedzą co mówią.
Nie da się przystępnie wytłumaczyć komuś, kto nie zagrał ani razu, dlaczego niektóre pomysły dobrze wyglądające na papierze w rzeczywistości się nie sprawdzają.
Przykład? Proszę bardzo: gra na 6-7 pkt. W normalnej grze do 10VP większość ras dopiero się rozkręca i 80% gier kończy się przy pierwszym celu publicznym za 2 pkt. TAK, po 6h grania kończysz z wrażeniem, że było za krótko i przydała by się jeszcze jedna (lub 2 rundy)!
I żeby nie było, pierwsze rundy nie są nudne i mechaniczne, przynajmniej w naszej grupie. Dla mnie 12VP jest optymalnie (choć my mamy parę home rules, jak np, artefakty z TI3).

Krótko mówiąc, ta gra dobrze działa tak jak jest - jak ją sztucznie poskracasz i poupraszczasz, to już nie będzie ta sama gra..
Take it or leave it :)
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Strud - a mógłbys powiedzieć trochę więcej o tych swoich HR?
Gdzie można poczytać o tym jak działają artefakty ?

Swoją drogą to co sądzisz o pomyśle odsłonięcia od początku wszystkich 5 misji podstawowych? I np. odsłonięcie (wszystkich 5) misji II odbywałoby się tak jak normalnie czyli bodaj od 5 etapu. Czy to by nie rozwaliło równowagi? Nie sprawiłoby że np. zbyt cenna byłaby strategia nr 8?
Bo właśnie spotkałem się już z własnie takimi głosami że są tury kiedy po prostu fizycznie nie jesteś w stanie zdobyć żadnych punktów bo misje ułożyły się wybitnie nie pod Ciebie podczas gdy pozostali gracze działają normalnie.
Strud
Posty: 313
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 39 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Strud »

Odsłonięcie wszystkich 5 celów I poziomu może zadziałać i nieco przyśpieszyć grę, choć prawdopodobnie kosztem zmniejszenia interakcji między graczami - mniejsza potrzeba walki lub negocjacji o systemy/planety czy karty strategii.
Jednocześnie nie odsłaniałbym przed czasem nic z poziomu 2.

Artefakty zapożyczyliśmy z TI3 - tam dawały swojemu posiadaczowi zniżkę w danym kolorze technologii, u nas dają przechodni i natychmiast zyskiwany 1VP (lub 2 trade goody, jeśli są "puste"), ale w konsekwencji gramy na min 12VP. Mogą być na planecie lub w przestrzeni kosmicznej. Szczegóły w spoilerze. Sumarycznie minimalnie przyśpiesza to grę i zwiększa mobilność graczy, dodając dodatkowy aspekt strategiczny, jak i namiastkę 4-go X (eksploracji).

Dla zainteresowanych, komplet naszych HR, wzorowanych w większości na TI3:SA, może ktoś skorzysta:
Spoiler:
Aktualnie dyskutujemy nad przywróceniem SotT.
Ostatnio zmieniony 13 maja 2019, 13:04 przez Strud, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Dzięki serdeczne!
Bardzo ciekawe pomysły.
Dopiero przymierzam się do pierwszej gry ale myślę że wprowadzenie zasady do strategii 'dyplomacja' mówiącej o tym że można przywrócić dowolne 2 planety jest świetna. Najpewniej od razu z tym zagramy :)

ciekawe jest też to użycie szóstej strategii w grze dla 5 graczy ... ale chyba się wstrzymam z wprowadzeniem tej zasady - zwłaszcza że dopiero będziemy mieli pierwszą grę :p ...

Jeszcze jedno pytanie: co sądzisz o pomyśle żeby w turze 5 gry odsłaniać wszystkie cele II poziomu? (Cele I odkrywamy normalnie, zgodnie z instrukcją).
Dzięki temu mamy spokojniejsze 4 etapy i głośne przytupnięcie w 5 turze
Halloween
Posty: 1494
Rejestracja: 18 lis 2018, 13:02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 86 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Halloween »

Strud pisze: 13 maja 2019, 12:01

Krótko mówiąc, ta gra dobrze działa tak jak jest - jak ją sztucznie poskracasz i poupraszczasz, to już nie będzie ta sama gra..
Take it or leave it :)
Czyli nasz twilight musi być taki sam jak TI innych osób? Jedna właściwa interpretacja jak Biblii czy Koranu?

Tak do tego wszyscy podchodzicie? Nie ma racji dostosowywanie TI do naszych potrzeb i naszego wieku? Mimo, że mamy doświadczenie w innych grach i wiemy co się sprawdza?

Ile udaje się obciąc czasu grając na 3 osoby?
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Halloween pisze: 13 maja 2019, 13:04
Strud pisze: 13 maja 2019, 12:01

Krótko mówiąc, ta gra dobrze działa tak jak jest - jak ją sztucznie poskracasz i poupraszczasz, to już nie będzie ta sama gra..
Take it or leave it :)
Czyli nasz twilight musi być taki sam jak TI innych osób? Jedna właściwa interpretacja jak Biblii czy Koranu?

Tak do tego wszyscy podchodzicie? Nie ma racji dostosowywanie TI do naszych potrzeb i naszego wieku? Mimo, że mamy doświadczenie w innych grach i wiemy co się sprawdza?

Ile udaje się obciąc czasu grając na 3 osoby?
Świadkowie Jehowy interpretowali Biblię po swojemu i popatrz jak skończyli :P ...
Ale wolno wszystko - nikt nie broni eksperymentować :)
Strud
Posty: 313
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 39 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Strud »

Pytałeś o opinie kolegów, którzy mają za sobą kilkadziesiąt partii, to ją dostałeś. Nie zrobisz z TI dobrze działającej gry, oddającej jej złożoność i głębię, skracając ją do 3-4h.
To nie znaczy, że ktoś Ci broni - zrobisz, jak uważasz. Jeśli Tobie wynik takich zmian się spodoba, to chyba najważniejsze?

Na 3 osoby nigdy nie grałem, na 4 było dłużej niż na 5/6, a gra znacznie straciła poprzez zapewnioną obecność wszystkich kart strategii.
Bartoszeg02 pisze: 13 maja 2019, 12:56 co sądzisz o pomyśle żeby w turze 5 gry odsłaniać wszystkie cele II poziomu? (Cele I odkrywamy normalnie, zgodnie z instrukcją).
Dzięki temu mamy spokojniejsze 4 etapy i głośne przytupnięcie w 5 turze
Można, o ile zaakceptujesz, że na 90% będzie to ostatnia runda, bo zawsze się znajdzie ktoś, któremu podpasuje choć jeden (a z imperialem może i 2) cele za 2 pkt.
Vilard
Posty: 77
Rejestracja: 11 sie 2011, 14:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Vilard »

Halloween pisze: 13 maja 2019, 11:40
Bartoszeg02 pisze: 13 maja 2019, 11:33 A nie lepiej wtedy już zagrać w takiego eclipsa ? Ze znajomymi w 4h się zamykaliśmy z czego pamiętam.
Po co siadać do najbardziej epickiej gry na świecie jeżeli nie ma się na nią odpowiedniej ilości czasu ?
Bo powstała w nieco innej epoce ale jest na tyle rozbudowana i obszerna, że da się ją dostosowac do dzisiejszych warunków i upodobań. Nikt kogo znam też nie ma Eclipse.

Ja nie jestem ekspertem w TI a już mam z 6 pomysłów jak przyspieszyć. Więc domyślam się, że ludzie którzy w to grali np. na przestrzeni 2 czy 3 edycji mają więcej i lepszych pomysłów co można wyciąć albo podkręcić w celu redukcji czasu gry bez zupełnego rozwalenia silnika gry.
Bez sensu. Nie lepiej po prostu zagrać w te dwie inne gry? Do TI4 siada się na 6-8 godzin i oczekuje się epickiej rozgrywki na 6-8+ godzin. Jeśli się ma inne upodobania to po prostu nie siada się do TI4.
Oczywiście Twoje pomysły na przyśpieszenie gry mogą zadziałać. Nie rozwali to jakoś specjalnie silnika gry. Dodałbym jeszcze jakiś zakaz negocjacji, z mojego doświadczenia wynika, że bardzo dużo czasu się marnuje, gdy gracze ze sobą rozmawiają.

A tak na poważnie. Sprzedaj TI4 i kup za to 2-3 inne dobre gry, w które można zagrać w tym samym czasie. Z podobnych: Exodus: Proxima Centauri, Eclipse, Zakazane Gwiazdy (choć tu może być problem, bo rozgrywki równiez dochodzą do 6 godzin).
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Strud pisze: 13 maja 2019, 12:28 Odsłonięcie wszystkich 5 celów I poziomu może zadziałać i nieco przyśpieszyć grę, choć prawdopodobnie kosztem zmniejszenia interakcji między graczami - mniejsza potrzeba walki lub negocjacji o systemy/planety czy karty strategii.
Jednocześnie nie odsłaniałbym przed czasem nic z poziomu 2.

Artefakty zapożyczyliśmy z TI3 - tam dawały swojemu posiadaczowi zniżkę w danym kolorze technologii, u nas dają przechodni i natychmiast zyskiwany 1VP (lub 2 trade goody, jeśli są "puste"), ale w konsekwencji gramy na min 12VP. Mogą być na planecie lub w przestrzeni kosmicznej. Szczegóły w spoilerze. Sumarycznie minimalnie przyśpiesza to grę i zwiększa mobilność graczy, dodając dodatkowy aspekt strategiczny, jak i namiastkę 4-go X (eksploracji).

Dla zainteresowanych, komplet naszych HR, wzorowanych w większości na TI3:SA, może ktoś skorzysta:
Spoiler:
Aktualnie dyskutujemy nad przywróceniem SotT.
@Strud mam kilka pytań odnośnie zasad do gry ligowej:
1) 1.2 Dyplomacja - jak rozumiem odnowienie tylko plan z układu na który użyło się dyplomacji było zbyt słabe?
Żeby odwrócić kolejność graczy jak rozumiem płacimy 1 wpływu (czyli tego niebieskiego). Czy w takim razie gracz poprzedzający tego który odwrócił kolejność będzie wykonywał zaraz kolejną akcję?
Ciekawa zasada - myślę nad jej wprowadzeniem do naszej sobotniej gry tylko czy to nie grozi taką sytuacją że ten gracz który wykona 2 etapy w zasadzie jeden po drugim może zmasakrować jakiegoś gracza zanim ten zdoła odpowiedzieć atakiem?
I jeszcze pytanko odnośnie dyplomacji- jeżeli inny gracz ma strategię ''wojna' pozwalającą na zdjęcie swojego znacznika z planszy to możliwy jest atak na planetę którą próbowaliśmy odseparować od walk dyplomacją?

2) 1.9.1 - zastanawiam się również nad wprowadzeniem tego. Jak rozumiem na wylosowanej strategii nie kładziemy dodatkowego surowca? Mógłbyś mi jeszcze trochę umotywować tą zmianę? Aż tak istotne jest aby prawie wszystkie strategie pojawiły się w ciągu etapu?

3) 1.9.2 Wormhole Nexus - to jest też bardzo interesujące! Czy masz gdzieś tą planetę i odpowiednią karte do niej do wydrukowania ? Jak rozumiem ten punkt ma za zadanie sprawdzić żeby nie było niepotrzebnych portali na planszy(w sytuacji gdy tylko 1 zostanie wylosowany przez graczy do wystawienia)?
- - - -
4) jeszcze takie pytanie z serii tych taktycznych: czy opłaca się w w swoim home systemie budować maksymalną ilość portów czy raczej porty trzeba jak najbardziej rozrzucać po swoich terenach?

5) Nie bardzo ogarniam te 2 karty technologii które od początku posiada nekrowirus (czy jak mu tam było na imię). Z czego pamiętam to ich zdolność rasowa pozwalała im w trakcie walki w sytuacji jeżeli ubiją przeciwnika skopiować jedną z jego kart technologii... z kolei te ich technologie zamiast tego pozwalają położyć znaczniki X/Y na tych technologiach ? WTF ?

6) Wydaje mi się że bycie mówcą na początku gry to bardzo solidny bonus. Czy nie ma czegoś takiego co ma w sobie 90% gier, że np. 2 graczy po mówcy zaczyna z +1 surowcem z kolei 3 i 4 mają +2 czy coś w tym stylu?
Lukić
Posty: 237
Rejestracja: 28 mar 2019, 09:31
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 49 times
Been thanked: 71 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Lukić »

Bartoszeg02 pisze: 20 maja 2019, 12:43 I jeszcze pytanko odnośnie dyplomacji- jeżeli inny gracz ma strategię ''wojna' pozwalającą na zdjęcie swojego znacznika z planszy to możliwy jest atak na planetę którą próbowaliśmy odseparować od walk dyplomacją?
Tak, tu nie ma wyjątków.
Bartoszeg02 pisze: 20 maja 2019, 12:43 4) jeszcze takie pytanie z serii tych taktycznych: czy opłaca się w w swoim home systemie budować maksymalną ilość portów czy raczej porty trzeba jak najbardziej rozrzucać po swoich terenach?
To zależy od sytuacji, zazwyczaj opłaca się mieć port w kilku miejscach, ale nie ma reguły.
Bartoszeg02 pisze: 20 maja 2019, 12:43 5) Nie bardzo ogarniam te 2 karty technologii które od początku posiada nekrowirus (czy jak mu tam było na imię). Z czego pamiętam to ich zdolność rasowa pozwalała im w trakcie walki w sytuacji jeżeli ubiją przeciwnika skopiować jedną z jego kart technologii... z kolei te ich technologie zamiast tego pozwalają położyć znaczniki X/Y na tych technologiach ? WTF ?
Daje miejsce do negocjacji warunków porażki. Zamiast zabierać kartę technologii innemu graczowi (co go może zaboleć) możesz z nim wynegocjować tylko skopiowanie jego karty (co go mniej zaboli i będzie gotowy czymś się odwdzięczyć). Edit: źle graliśmy ;-)
Ostatnio zmieniony 21 maja 2019, 08:57 przez Lukić, łącznie zmieniany 1 raz.
...słaba ta gra, nawet nie ma premii za przejście przez start...
Strud
Posty: 313
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 39 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Strud »

Zacznijmy od sprostowania:
Lukić pisze: 20 maja 2019, 12:51
Bartoszeg02 pisze: 5) Nie bardzo ogarniam te 2 karty technologii które od początku posiada nekrowirus (czy jak mu tam było na imię). Z czego pamiętam to ich zdolność rasowa pozwalała im w trakcie walki w sytuacji jeżeli ubiją przeciwnika skopiować jedną z jego kart technologii... z kolei te ich technologie zamiast tego pozwalają położyć znaczniki X/Y na tych technologiach ? WTF ?
Daje miejsce do negocjacji warunków porażki. Zamiast zabierać kartę technologii innemu graczowi (co go może zaboleć) możesz z nim wynegocjować tylko skopiowanie jego karty (co go mniej zaboli i będzie gotowy czymś się odwdzięczyć).
Necro Virus nigdy nie zabiera technologii, a jedynie je kopiuje!
Te dwie karty rasowe służą do skopiowania technologii rasowych innych graczy, zaznacza się to kładąc X lub Y na karcie skopiowanej rasówki. Powód jest prosty, w odróżnieniu od zwykłych techów Virus nie ma swojej kopii tych kart :)

ad 1.
Dyplomacja zawsze była najrzadziej braną kartą, pewnie nie tylko w naszej grupie. Przeważnie tylko w ostatniej rundzie, dla inicjatywy lub obrony home-a. Przy dyskusji o jej wzmocnieniu chcieliśmy dokonywać jak najprostszych i intuicyjnych zmian, stąd takie rozwiązanie.
Co do naszego "cyclera" - zmiana kierunku nie ma znaczenia w fazie Akcji, bo tam gra się wg inicjatywy z kart strategii. Znaczenie ma to dopiero w fazie Agendy i fazie Strategii. Do zrobienia 2 akcji pod rząd jest tech logistyka floty :)

ad 2. My dalej kładziemy, w myśl założenia, że zdolność podstawowa nie była użyta.
Zmiana nie jest z gatunku tych must have, w naszej grupie parę osób narzekało na mniejszy wybór opcji przy 5 graczach. Pomysł się przyjął i tak zostało.

ad 3. Ten system pochodzi z TI3. Jeśli nie masz do niego dostępu, to można wydrukować i nakleić na karton ;)
Poprawia on wg naszej grupy mobilność na planszy poprzez umożliwienie przelotu między Alfą i Betą. Ot, taki mały twist, absolutnie nie konieczny.

ad 4. To faktycznie zależy. Ogólnie jak chcesz produkować dużo piechoty lub myśliwców to warto budować w Homie, w innym wypadku lepiej 1-2 systemy obok, na jakiejś fajnej planecie, np Starpoint. Zawsze to większa elastyczność i potencjalnie bliżej pola ew. bitwy. Trzeba też pamiętać, że z secondary Warfare można budować tylko w 1 doku.

ad 6. To jest faktycznie plus, ale w pierwszej rundzie przeważnie nie aż taki duży.
U nas jest to częściowo wyrównane poprzez specyficzną licytację ras / systemów i speakera, imho lepsze i sprawiedliwsze niż zwykle losowanie.
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Dobrze że sprostowałeś kwestię tego wirusa bo już kombinowałem w głowie jakby tutaj go zbanować bo koncepcja kradzieży ciężko wypracowanych technologii totalnie mi nie odpowiadała...

ad.1) O masz ... kompletnie mi się pomieszało z inicjatywą :P ... to przecież oczywiste że ruszamy się zgodnie z cyfrą na karcie :)
Ale skoro ta dyplomacja jest taka słaba to czy przypadkiem rasa Xxchar (czy jak się oni zwą) nie jest zbyt słaba? 1 z 2 ich zdolności bazuje na tej karcie strategii.

2) Jak rozumiem porty oraz PSD są traktowane jak jednostki (np. na potrzeby misji wymagającej ulepszenia 3 jednostek)?

3) Jeżeli w trakcie bitwy zostanie zniszczony transporter to czy przydzielone do niego myśliwce zostają również usunięte? Czy ten limit przenoszonych jednostek sprawdzamy dopiero po walce ?

4) Działa kosmiczne - instrukcja mówi: "Jednostka ze zdolnością „Działo kosmiczne” może z niej skorzystać
podczas dwóch kroków akcji taktycznej gracza: po „Ruchu statków”
(ostrzał działami kosmicznymi) LUB podczas inwazji (obrona działami
kosmicznymi)."
czy to LUB oznacza że możemy go użyć tylko w jednej z tych dwóch sytuacji (na każdy użyty znacznik dowodzenia)? Czy możemy wypalić we wroga jak wleci do naszego systemu i potem jeszcze kiedy będzie robił inwazję na planetę?

5) Wytrzymałość - jeżeli w bitwie mam np. 3 jednostki z cechą WYTRZYMAŁOŚĆ to czy mogę pierwsze 3 rany przyjąć na tą zdolność tak żeby nie tracić żadnego ze swoich statków?
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Nidhogg »

Bartoszeg02 pisze: 21 maja 2019, 07:33 3) Jeżeli w trakcie bitwy zostanie zniszczony transporter to czy przydzielone do niego myśliwce zostają również usunięte? Czy ten limit przenoszonych jednostek sprawdzamy dopiero po walce ?
Limit na pewno liczony jest po bitwie.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: donmakaron »

Bartoszeg02 pisze: 21 maja 2019, 07:33 [...]
1) Zdolności żółwi nie są spektakularnie powalające, ale da się nimi grać ;)

2) Porty i PDS nie są traktowane jak jednostki, to jednostki ;) Każda plastikowa figurka to jednostka. Kompendium zasad pod hasłem jednostki:
Jednostki w grze są przedstawione za pomocą plastikowych figurek.
26.1 W grze występują trzy rodzaje jednostek: statki, wojska naziemne oraz budowle.
W skład zestawu każdego koloru plastikowych elementów wchodzą następujące jednostki:
• 3 stocznie kosmiczne • 6 jednostki PSD [...]


3) Myśliwce nie zostają zniszczone. W momencie bitwy kosmicznej nie są transportowane. Kompendium zasad pod hasłem ładowność:
Podczas bitwy liczba myśliwców i wojsk naziemnych gracza może przekraczać maksymalną ładowność, ale po jej zakończeniu gracz musi zniszczyć nadmiarowe jednostki.

4) To "LUB" to inwencja tłumaczy, myślę że specjalnie po to, żeby zasiać ziarno niepewności. Bo niby wszystko jest jasne, ale może jednak? Można strzelać i po ruchu i w trakcie inwazji. W angielskiej wersji stoi:
A unit that has the “Space Cannon” ability can use it during two different steps of a player’s tactical action: after the “Move Ships” substep (Space Cannon Offense) and during an invasion (Space Cannon Defense).
#Galakta

5) Możesz używać swoich zdolności wedle uznania. Każdy statek ze zdolnością wytrzymałość, może się obrócić na plecki, żeby anulować jedno obrażenie. Jeśli anulują wszystkie obrażenia, to żadnych nie przydzielasz i (raczej*) nic nie stracisz.
*Uwaga na karty akcji
Lukić
Posty: 237
Rejestracja: 28 mar 2019, 09:31
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 49 times
Been thanked: 71 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Lukić »

donmakaron pisze: 21 maja 2019, 09:24
Bartoszeg02 pisze: 21 maja 2019, 07:33 [...]
5) Możesz używać swoich zdolności wedle uznania. Każdy statek ze zdolnością wytrzymałość, może się obrócić na plecki, żeby anulować jedno obrażenie. Jeśli anulują wszystkie obrażenia, to żadnych nie przydzielasz i (raczej*) nic nie stracisz.
*Uwaga na karty akcji
Pamiętaj, że przeciwnik może Cię jeszcze zaskoczyć czymś takim:
Spoiler:
...słaba ta gra, nawet nie ma premii za przejście przez start...
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Dzięki serdeczne za odpowiedzi :) !
W sobotę wielki dzień !
Niby już parę razy przeczytałem zasady ale boję się że jakaś mała głupotka może mi umknąć przez co 5 osób spędzi cały dzień nad planszą grając źle :P ... ale nie ma ryzyka nie ma zabawy :)
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: donmakaron »

Bartoszeg02 pisze: 21 maja 2019, 09:53 Dzięki serdeczne za odpowiedzi :) !
W sobotę wielki dzień !
Niby już parę razy przeczytałem zasady ale boję się że jakaś mała głupotka może mi umknąć przez co 5 osób spędzi cały dzień nad planszą grając źle :P ... ale nie ma ryzyka nie ma zabawy :)
Na 95% coś zagracie źle. Ciężko jednak zepsuć coś tak, żeby ktoś był mocno poszkodowany a cała gra zepsuta, więc nie ma się co stresować z tego powodu. TI4 to potężna gra, której nauczenie się zajmuje trochę czasu (i to czasu spędzonego nad grą, nie nad instrukcją), więc pierwsze dwie może trzy gry traktujcie jako naukę, a każdy błąd jako lekcję, że pozwolę sobie tak górnolotnie powiedzieć ;)
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

donmakaron pisze: 21 maja 2019, 10:13
Bartoszeg02 pisze: 21 maja 2019, 09:53 Dzięki serdeczne za odpowiedzi :) !
W sobotę wielki dzień !
Niby już parę razy przeczytałem zasady ale boję się że jakaś mała głupotka może mi umknąć przez co 5 osób spędzi cały dzień nad planszą grając źle :P ... ale nie ma ryzyka nie ma zabawy :)
Na 95% coś zagracie źle. Ciężko jednak zepsuć coś tak, żeby ktoś był mocno poszkodowany a cała gra zepsuta, więc nie ma się co stresować z tego powodu. TI4 to potężna gra, której nauczenie się zajmuje trochę czasu (i to czasu spędzonego nad grą, nie nad instrukcją), więc pierwsze dwie może trzy gry traktujcie jako naukę, a każdy błąd jako lekcję, że pozwolę sobie tak górnolotnie powiedzieć ;)
Dostałem zaproszenie od @Strud na wspólne rozgrywki. Dlatego planuję po mojej sobotniej grze wybrać się do zaawansowanych graczy - wtedy wyjdą wszystkie nieścisłości :)
Halloween
Posty: 1494
Rejestracja: 18 lis 2018, 13:02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 86 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Halloween »

Bartoszeg02 pisze: 21 maja 2019, 09:53 Dzięki serdeczne za odpowiedzi :) !
W sobotę wielki dzień !
Niby już parę razy przeczytałem zasady ale boję się że jakaś mała głupotka może mi umknąć przez co 5 osób spędzi cały dzień nad planszą grając źle :P ... ale nie ma ryzyka nie ma zabawy :)
Nie podchodz do tego az tak powaznie.

To nie szachy. W sensie ta gra nie jest AZ tak powaznie przemyslana czy zbalansowana. No i to jest multiplayer jak w 2 sie uwezmiecie na kogos to i tak nie bedzie mial wiekszych szans.

Ja na Twoim miejscu raczej bym sie bal o czas rozgrywki i tym samym o kompanow. Uprzedz kolegow, ze to bedzie trwalo Bardzo, BARDZO dlugo.
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Zaczynamy 13:30 i każdy ma czas przynajmniej do 24 :)

Nie no ale skoro to już 4 edycja to raczej jakaś równowaga jest. Szukałem jakieś dobrej gry area control z rozwiniętym elementem dyplomacji między graczami -> ostatnio graliśmy w mare nostrum ale kompletnie nam nie podeszło dlatego niesamowicie sie zajarałem TI kiedy przeczytałem te wszystkie recenzje :P ... bo to będzie dyplomacja z MN x20 a już tam całkiem fajnie to wyglądało (od strony dyplomatycznej). Mam duuuże nadzieje wobec tego tytułu :) i chyba gra faktycznie gniecie bo nie widzę żadnych złych recenzji - jedynie wsyzscy wspominają o czasie ale na ogół też jest dopisek że gra jest warta każdej minuty z tego czasu :)

Pytanie odnośnie zasad:
Czy zdolność frakcji Sol (+2 piechurów na własną planetę) można używać kilka razy na etap?
Halloween
Posty: 1494
Rejestracja: 18 lis 2018, 13:02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 86 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Halloween »

Bartoszeg02 pisze: 22 maja 2019, 21:04 Zaczynamy 13:30 i każdy ma czas przynajmniej do 24 :)

Nie no ale skoro to już 4 edycja to raczej jakaś równowaga jest. (...)

Mam duuuże nadzieje wobec tego tytułu :) i chyba gra faktycznie gniecie bo nie widzę żadnych złych recenzji - jedynie wsyzscy wspominają o czasie ale na ogół też jest dopisek że gra jest warta każdej minuty z tego czasu :)

Bardzo wysokie oczekiwania to gwarancja zawodu. Takze je obniz a sie zapewne nie zawiedziesz ;)

Frakcje sa niezbalansowane. Start na planszy (uklad hexow) tez mozna miec gorszy lub lepszy niz inni. Poczytaj jakie rasy beda dobre na pierwsze gry.

Ja studze zapal przed tym tytulem. TI po prostu krzyczy "nie dla kazdego". To gra dla prawdziwych hardcorowcow.
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Tzn. myślałem o rasach tych co proponują w instrukcji: Baron L., Uniwerek, Xxchar, Lwy oraz Sol (Robale odrzuciłem bo mają po prostu premię do walki co wydało sie najnudniejsze).

Nie mów mi o obniżaniu oczekiwać bo właśnie siedzę i koszulkuję te 400+ kart :D

Jeszcze pytanko odnośnie technologii 'zintegrowana gospodarka' kiedy przejmuję planetę mogę zrobić produkcję wojsk o koszcie w sumie tyle ile wynosi poziom zasobów planety ale czy ja musze jeszcze dopłacić te surowce? Czy dostaję jednostki za darmo?

I jeszcze jedno pytanie: wpływy (ten niebieski surowiec) poza kupowaniem dodatkowych znaczników dowodzenia podczas strategii 1 do czegoś się przydają w trakcie fazy akcji?
Strud
Posty: 313
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 39 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Strud »

Za budowę musisz zapłacić normalnie. Tech określa tylko limit budowy.
Wpływ może być potrzebny jeszcze do celów publicznych lub 1go zajęcia Mecatola.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: donmakaron »

Bartoszeg02 pisze: 22 maja 2019, 21:30 I jeszcze jedno pytanie: wpływy (ten niebieski surowiec) poza kupowaniem dodatkowych znaczników dowodzenia podczas strategii 1 do czegoś się przydają w trakcie fazy akcji?
Żetony dowodzenia to najważniejsze co możesz zdobyć w grze, poza punktami. Nie ma co oczekiwać od wpływu z planet więcej wodotrysków ;)
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Bartoszeg02 »

Jeszcze jedno pytanko: jeżeli mamy drektywę wg. której musimy wyłonić planetę to czy można głosować za nie wyłanianiem żadnej? I co w sytuacji jeżeli nitk nie odda głosu? Mówca może wybrać dowolną planetę? (bo w sumie jest remis - każda otrzymała 0 głosów)
ODPOWIEDZ