Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
sirafin
Użytkownik wspierający
Posty: 2497
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 18 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: sirafin » 25 maja 2019, 17:22

Jabol pisze:
25 maja 2019, 17:18
1. Czy dokupując kartę dodajemy ją po prostu do decku zwiększając tym samym jego objętość czy musimy najpierw wyrzucić z niego jakąś kartę?
2. Czy te typy kart wypisane na nich kursywą bezpośrednio pod ilustracją (np. "Taktyka") mają jakieś znaczenie, odnoszą się do tego jakieś inne karty czy to tak po prostu - grupa do której dana karta przynależy?
Ad.1) Dodajemy.
Ad.2) Niektóre efekty gry mogą się do nich odnosić.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki

Phate
Użytkownik wspierający
Posty: 684
Rejestracja: 06 lis 2013, 18:31
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Phate » 27 maja 2019, 19:14

Witam,
Czy mógłby nam ktoś wyjaśnić dokładnie jak to jest z tym przyjmowaniem odkrytych/zakrytych kart obrażeń i strachu ?
Mamy wciąż dylemat w którym momencie gry następuje "przyjęcie". Jedna z podstawowych kart przedmiotów (płaszcz) pozwala zanegować przyjęcie jednej zakrytej karty obrażenia. Jak to powinno wyglądać w rzeczywistości ?
Przyjmuje kartę, czyli zabieram ją z talii odkrywam i wykonuje to co jest napisane następnie jeśli opis na karcie pozwala ją zakryć wówczas mogę wykorzystać umiejętność płaszcza i tą kartę odrzucić ?

Awatar użytkownika
sirafin
Użytkownik wspierający
Posty: 2497
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 18 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: sirafin » 27 maja 2019, 20:56

To po prostu wzięcie karty z talii.
Czasem efekt wyraźnie mówi, że przyjmujesz zakryte i takie bierzesz po prostu bez czytania.
Domyślnie przyjmujesz odkryte i musisz wtedy zastosować efekt z karty. Nie ma znaczenia, czy efekt spowoduje zakrycie karty, kartę przyjąłeś odkrytą, a to co się z nią dzieje później to zupełnie inna bajka.

Gdy zapobiegasz przyjęciu kart, to w ogóle ich nie dobierasz.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki

Phate
Użytkownik wspierający
Posty: 684
Rejestracja: 06 lis 2013, 18:31
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Phate » 27 maja 2019, 21:04

Czyli rozumiem, że ten podstawowy pancerz zapobiega przyjęciu jednego obrażenia ale tylko wówczas gdy konkretnie coś każe nam przyjąć jedno obrażenie jako zakrytą kartę ?

Awatar użytkownika
sirafin
Użytkownik wspierający
Posty: 2497
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 18 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: sirafin » 28 maja 2019, 09:43

Jeśli pancerz "blokuje" przyjęcie zakrytej karty, to działa tylko wówczas, gdy coś konkretnie każe nam przyjąć zakryte karty (dowolną liczbę, po prostu zablokuje tylko jedną z nich).

Konkretniej:
Strój podróżny sprawia, że otrzymujesz o 1 zakryte obrażenie mniej niż powinieneś.
Płaszcz sprawia, że jeśli wydasz żeton natchnienia, otrzymujesz o 1 obrażenie albo strach mniej (nie ważne czy zakryte, czy odkryte) niż powinieneś.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki

Avaell
Posty: 5
Rejestracja: 15 sie 2014, 11:28

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Avaell » 29 maja 2019, 08:03

Co do płaszcza... Zapłać 1 natchnienie aby anulować przyjęcie rany/strachu. Czy można zapłacić więcej, aby anulować więcej?
Wg mnie nie. Ale moi współgracze są innego zdania.

I jeszcze jedno pytanie: czy zużyte przedmioty np. Dodatkowe racje żywnościowe , po zakończeniu przygody i rozpoczęciu nastepnej są znowu naładowane do użycia?

Awatar użytkownika
detrytusek
Użytkownik wspierający
Posty: 4973
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 30 times
Been thanked: 82 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: detrytusek » 29 maja 2019, 08:27

Avaell pisze:
29 maja 2019, 08:03
Co do płaszcza... Zapłać 1 natchnienie aby anulować przyjęcie rany/strachu. Czy można zapłacić więcej, aby anulować więcej?
Wg mnie nie. Ale moi współgracze są innego zdania.

I jeszcze jedno pytanie: czy zużyte przedmioty np. Dodatkowe racje żywnościowe , po zakończeniu przygody i rozpoczęciu nastepnej są znowu naładowane do użycia?
Chyba tak bo z płaszcza możesz za każdym razem.

Tak, o ile je wybierzesz. Masz limit 2 przedmioty dodatkowe na postać.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Golfang
Użytkownik wspierający
Posty: 728
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 22 times
Been thanked: 54 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Golfang » 29 maja 2019, 09:55

Avaell pisze:
29 maja 2019, 08:03
Co do płaszcza... Zapłać 1 natchnienie aby anulować przyjęcie rany/strachu. Czy można zapłacić więcej, aby anulować więcej?
Wg mnie nie. Ale moi współgracze są innego zdania.

I jeszcze jedno pytanie: czy zużyte przedmioty np. Dodatkowe racje żywnościowe , po zakończeniu przygody i rozpoczęciu nastepnej są znowu naładowane do użycia?
Wg mnie i kolegi również - można zapłacić TYLKO 1 natchnienia i anulować TYLKO 1 ranę/strach.
Co do przedmiotów dodatkowych - to na początku każdej przygody masz maksymalną ilość użyć/naładowania przedmiotu. Pamiętaj że przedmioty na kążdej przygodzie możesz dać innej postaci - ale maksymalnie tylko 1 przedmiot na postać.
----------------
moja kolekcja
moje plany

Awatar użytkownika
detrytusek
Użytkownik wspierający
Posty: 4973
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 30 times
Been thanked: 82 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: detrytusek » 29 maja 2019, 10:01

Golfang pisze:
29 maja 2019, 09:55
Avaell pisze:
29 maja 2019, 08:03
Co do płaszcza... Zapłać 1 natchnienie aby anulować przyjęcie rany/strachu. Czy można zapłacić więcej, aby anulować więcej?
Wg mnie nie. Ale moi współgracze są innego zdania.

I jeszcze jedno pytanie: czy zużyte przedmioty np. Dodatkowe racje żywnościowe , po zakończeniu przygody i rozpoczęciu nastepnej są znowu naładowane do użycia?
Wg mnie i kolegi również - można zapłacić TYLKO 1 natchnienia i anulować TYLKO 1 ranę/strach.
Co do przedmiotów dodatkowych - to na początku każdej przygody masz maksymalną ilość użyć/naładowania przedmiotu. Pamiętaj że przedmioty na kążdej przygodzie możesz dać innej postaci - ale maksymalnie tylko 1 przedmiot na postać.
Co do płaszcza...
Ja to rozumiem tak: Jeśli z jakichkolwiek przyczyn przyjmuję powiedzmy 2 strachy na raz to wtedy mogę anulować max 1. Ale jeśli w ciągu wykonywania jednej tury przyjmuję kilka razy po jednym strachu to wtedy już mi pasuje, że za każdym razem z niego korzystam. Ale w sumie dam się przekonać do każdej wersji :).
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Awatar użytkownika
Olgierdd
Użytkownik wspierający
Posty: 1959
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 54 times
Been thanked: 41 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Olgierdd » 29 maja 2019, 10:07

Płaszcz pozwala zapobiec tylko 1 obrażeniu z danego źródła.

Golfang
Użytkownik wspierający
Posty: 728
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 22 times
Been thanked: 54 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Golfang » 29 maja 2019, 10:20

detrytusek pisze:
29 maja 2019, 10:01
Golfang pisze:
29 maja 2019, 09:55
Avaell pisze:
29 maja 2019, 08:03
Co do płaszcza... Zapłać 1 natchnienie aby anulować przyjęcie rany/strachu. Czy można zapłacić więcej, aby anulować więcej?
Wg mnie nie. Ale moi współgracze są innego zdania.

I jeszcze jedno pytanie: czy zużyte przedmioty np. Dodatkowe racje żywnościowe , po zakończeniu przygody i rozpoczęciu nastepnej są znowu naładowane do użycia?
Wg mnie i kolegi również - można zapłacić TYLKO 1 natchnienia i anulować TYLKO 1 ranę/strach.
Co do przedmiotów dodatkowych - to na początku każdej przygody masz maksymalną ilość użyć/naładowania przedmiotu. Pamiętaj że przedmioty na kążdej przygodzie możesz dać innej postaci - ale maksymalnie tylko 1 przedmiot na postać.
Co do płaszcza...
Ja to rozumiem tak: Jeśli z jakichkolwiek przyczyn przyjmuję powiedzmy 2 strachy na raz to wtedy mogę anulować max 1. Ale jeśli w ciągu wykonywania jednej tury przyjmuję kilka razy po jednym strachu to wtedy już mi pasuje, że za każdym razem z niego korzystam. Ale w sumie dam się przekonać do każdej wersji :).
AAA no tak - ja mówię o jednym źródle ran/strachu. Jeśli np w wyniku upadku rany - możesz anulować 1, a później w wyniku ciemności strach - też możesz anulować 1. Zakładam że gdyby doszły jeszcze rany/strach z ataku przeciwnika - to można anulować kolejną ranę/strach.
----------------
moja kolekcja
moje plany

Avaell
Posty: 5
Rejestracja: 15 sie 2014, 11:28

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Avaell » 29 maja 2019, 10:39

Dzięki za pomoc Panowie :)

Tomson
Użytkownik wspierający
Posty: 206
Rejestracja: 04 maja 2014, 18:19
Lokalizacja: Poznań/Krotoszyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Tomson » 03 cze 2019, 23:27

Pytania do 8 scenariusza
Spoiler:

gregoff
Użytkownik wspierający
Posty: 186
Rejestracja: 02 maja 2006, 22:55
Lokalizacja: Świecie nad Wisłą
Has thanked: 12 times
Been thanked: 7 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: gregoff » 07 cze 2019, 07:41

sirafin pisze:
27 maja 2019, 20:56
To po prostu wzięcie karty z talii.
Czasem efekt wyraźnie mówi, że przyjmujesz zakryte i takie bierzesz po prostu bez czytania.
Domyślnie przyjmujesz odkryte i musisz wtedy zastosować efekt z karty. Nie ma znaczenia, czy efekt spowoduje zakrycie karty, kartę przyjąłeś odkrytą, a to co się z nią dzieje później to zupełnie inna bajka.

Gdy zapobiegasz przyjęciu kart, to w ogóle ich nie dobierasz.
Jest to gdzieś w zasadach opisane lub na forum BGG? Bo dla mnie ta umiejętność nie jest tak oczywista. Poza tym wtedy ten strój podróżny jest prawie bezużyteczny bo w toku przygód bardzo rzadko przyjmuje się zakryte karty.

Awatar użytkownika
sirafin
Użytkownik wspierający
Posty: 2497
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 18 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: sirafin » 07 cze 2019, 09:06

44.3 Aby przyjąć karty obrażeń () albo strachu (), bohater odsłania,
odpowiednio, wierzchnią kartę z talii obrażeń lub strachu i rozpatruje
jej zdolność. Zdolność nakaże bohaterowi odrzucić kartę albo
umieścić ją odkrytą bądź zakrytą na swojej strefie gry.

Gdy bohater przyjmuje kilka kart obrażeń () albo strachu ()
z jednego źródła (grupy wrogów albo efektu gry) przyjmuje je
pojedynczo, odsłaniając po 1 karcie naraz. Bohater rozpatruje
daną kartę, zanim odsłoni następną kartę.

Jeśli efekt gry nakazuje bohaterowi przyjąć „zakrytą kartę obrażeń”
lub „zakrytą kartę strachu”, bohater bierze kartę z wierzchu
odpowiedniej talii i umieszcza ją na swojej strefie gry, nie podglądając
jej
ani nie rozpatrując jej zdolności.
Dla mnie to jest oczywiste.
Przyjęcie obrażenia/strachu polega na odsłonięciu karty, rozpatrzeniu zdolności zdolności i odrzuceniu albo umieszczeniu w swojej strefie gry zgodnie z opisem.
Przyjęcie zakrytego obrażenia/strachu polega na dobraniu karty bez podglądania i umieszczeniu jej w swoej strefie gry.
Zakrywanie karty obrażeń/strachu z jakiegokolwiek powodu nie jest przyjmowaniem.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki

gregoff
Użytkownik wspierający
Posty: 186
Rejestracja: 02 maja 2006, 22:55
Lokalizacja: Świecie nad Wisłą
Has thanked: 12 times
Been thanked: 7 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: gregoff » 07 cze 2019, 09:37

Ok. Ale wolałbym napisane czysto w instrukcji taki przykład. Można by było dodać taki w kompendium zasad.

EDIT: A tak z innej mańki. Kiedy robisz test niwelowania i masz dwa sukcesy a efekt każe Ci przyjąć dwie zakryte rany i jedna kartę strachu to wybieram czy przyjmuje jedna kartę strachu czy jedną kartę rany?

Awatar użytkownika
Kilson
Użytkownik wspierający
Posty: 637
Rejestracja: 11 kwie 2010, 19:15
Lokalizacja: Warszawa / Marki
Has thanked: 20 times
Been thanked: 40 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Kilson » 07 cze 2019, 10:04

gregoff pisze:
07 cze 2019, 09:37
EDIT: A tak z innej mańki. Kiedy robisz test niwelowania i masz dwa sukcesy a efekt każe Ci przyjąć dwie zakryte rany i jedna kartę strachu to wybieram czy przyjmuje jedna kartę strachu czy jedną kartę rany?
Tak, możesz wybrać.


Widzę, że napisałem swoje pytanie w złym temacie, więc przeklejam tutaj:
Miałem wątpliwości w 3 scenariuszu:
Spoiler:

Awatar użytkownika
detrytusek
Użytkownik wspierający
Posty: 4973
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 30 times
Been thanked: 82 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: detrytusek » 07 cze 2019, 11:10

Kilson pisze:
07 cze 2019, 10:04
gregoff pisze:
07 cze 2019, 09:37
EDIT: A tak z innej mańki. Kiedy robisz test niwelowania i masz dwa sukcesy a efekt każe Ci przyjąć dwie zakryte rany i jedna kartę strachu to wybieram czy przyjmuje jedna kartę strachu czy jedną kartę rany?
Tak, możesz wybrać.


Widzę, że napisałem swoje pytanie w złym temacie, więc przeklejam tutaj:
Miałem wątpliwości w 3 scenariuszu:
Spoiler:
Wątpię by był drugi badyl. Nieraz do zdania potrzeba większej liczby sukcesów, które się jednak sumują z kilku podejść.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Awatar użytkownika
Coen
Użytkownik wspierający
Posty: 2157
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 256 times
Been thanked: 58 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Coen » 07 cze 2019, 11:53

Spoiler:

Awatar użytkownika
polwac
Użytkownik wspierający
Posty: 817
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 295 times
Been thanked: 72 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: polwac » 07 cze 2019, 12:01

Kilson pisze:
07 cze 2019, 10:04
Widzę, że napisałem swoje pytanie w złym temacie, więc przeklejam tutaj:
Miałem wątpliwości w 3 scenariuszu:
Spoiler:
Spoiler:

Awatar użytkownika
detrytusek
Użytkownik wspierający
Posty: 4973
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 30 times
Been thanked: 82 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: detrytusek » 07 cze 2019, 12:23

Coen pisze:
07 cze 2019, 11:53
Spoiler:
Spoiler:
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Awatar użytkownika
Olgierdd
Użytkownik wspierający
Posty: 1959
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 54 times
Been thanked: 41 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Olgierdd » 10 cze 2019, 08:33

Naszła mnie wątpliwość odnośnie umiejętności pozwalających zrobić zwiad podczas testu (karty "opowieść o..." wszystkich ról albo Zwinność u Legolasa):
W którym momencie wykonuje się ten zwiad? Przed odkryciem kart, czy po teście?

Lukić
Użytkownik wspierający
Posty: 122
Rejestracja: 28 mar 2019, 09:31
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 13 times
Been thanked: 23 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Lukić » 11 cze 2019, 09:28

Olgierdd pisze:
10 cze 2019, 08:33
Naszła mnie wątpliwość odnośnie umiejętności pozwalających zrobić zwiad podczas testu (karty "opowieść o..." wszystkich ról albo Zwinność u Legolasa):
W którym momencie wykonuje się ten zwiad? Przed odkryciem kart, czy po teście?
Nie mam teraz przed sobą tych kart, więc nie znam dokładnie opisu. Z tego co pamiętam też się nad tym zastanawiałem, bo nie znalazłem w instrukcji, co należy dokładnie zrobić.
Generalnie instrukcje z kart należy wykonywać w kolejności, w jakiej tekst jest na nich zapisany. Jednocześnie zwracając uwagę, że jeśli na karcie jest opisanych kilka różnych opcji, to wykonujesz tylko jedną z nich, chyba, że tekst z karty pozwala na skorzystanie z kilku (np. "wykonując uderzenie z tej karty...").

Kweestia o którą pytasz nie jest dokładnie wytłumaczona w instrukcji. Szczególnie w przypadku, gdy możesz zagrać swoją kartę podczas tury innego gracza. Np. taka karta "Braterstwo" (chyba taki był tytuł, nie pamiętam dokładnie), którą zagrywasz gdy inny bohater wykonuje test i on wtedy może dobrać dwie dodatkowe karty w tym teście. Do tego momentu wszystko jest jasne. Problem pojawia się z końcówką działania tej karty, gdzie jest napisane coś w stylu "jeśli ten bohater jest krasnoludem, możesz wykonać zwiad 1". I tu pojawiają się dwie opcje:
1. najpierw dokończyć test, o którym mowa na początku działania tej karty (czyli ruch innego gracza), a dopiero później rozpatrzyć dalszą część działania tej karty
2. najpierw rozpatrzyć do końca działanie tej karty, a dopiero później drugi gracz wykonuje test

Moim zdaniem zasadne jest to drugie rozwiązanie. Po pierwsze w opisie karty nie ma spójnika, który by wskazywał, że drugą część opisu karty należy koniecznie rozpatrzyć po zakończeniu rozpatrywania pierwszej (mam na myśli zapis w stylu "następnie jeśli ten bohater jest krasnoludem..."). De facto druga część nie jest określona w czasie, więc pozostawia to pewne pole do interpretacji. Po drugie ze względów pragmatycznych łatwiej najpierw zakończyć rozpatrywanie efektu jednej karty, a dopiero później wykonywać inne czynności w grze. Inaczej można sobie skomplikować życie.

Macie podobne przemyślenia?

Phate
Użytkownik wspierający
Posty: 684
Rejestracja: 06 lis 2013, 18:31
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: Phate » 19 cze 2019, 10:53

Pytanie odnośnie tytułów:
Czy jak mam przygotowane cztery karty umiejętności i otrzymuje atut w wyniku przebytej interakcji z żetonem to muszę jedną z umiejętności odrzucić czy tytuły nie wliczają się w limit przygotowanych kart umiejętności ?

Pytanie odnośnie atutów:
Czy można mieć w tej samej chwili np dwie determinacje ?

archie.ldz
Posty: 3
Rejestracja: 19 cze 2019, 14:38
Been thanked: 1 time

Re: Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie

Post autor: archie.ldz » 19 cze 2019, 14:56

Phate pisze:
19 cze 2019, 10:53
Pytanie odnośnie tytułów:
Czy jak mam przygotowane cztery karty umiejętności i otrzymuje atut w wyniku przebytej interakcji z żetonem to muszę jedną z umiejętności odrzucić czy tytuły nie wliczają się w limit przygotowanych kart umiejętności ?

Pytanie odnośnie atutów:
Czy można mieć w tej samej chwili np dwie determinacje ?
W pierwszym pytaniu masz na myśli atut czy tytuł?
Jeśli w wyniku interakcji z żetonem otrzymujesz atut to rozważasz tylko czy posiadasz już daną kartę atutu (Kompendium zasad 27.3: Jeśli bohater ma otrzymać kartę atutu, który już posiada, nie otrzymuje jej duplikatu).
Jeśli w wyniku interakcji otrzymujesz tytuł to rozważasz ją jako kartę umiejętności. Karty tytułu są osobnym rodzajem kart umiejętności czyli wliczają się do limitu przygotowanych kart.
Ostatnio zmieniony 19 cze 2019, 15:17 przez archie.ldz, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ