Warhammer Inwazja - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Warhammer: Inwazja

Post autor: donmakaron »

Midarktemp pisze: 28 maja 2019, 09:19 Witam. Jako, że zakupiłem Inwazję dzień temu to mam pytanie odnośnie walki. Czy jednostki zawsze wysyłamy na strefy i przeciwnik deklaruje obrońców czy możemy podczas ataku deklarować atakujących na z góry wybranych konkretnych przeciwników? Pytam o to bo nie wiem za bardzo co robić w sytuacji gdy np wysyłam atakujących na np atak pola bitwy przeciwnika. Dajmy na to, że on ma tam jakieś dwie jednostki którymi deklaruje się bronić strefy. podliczamy punkty ataku, zagrywamy karty akcji jeżeli takie mamy i dajmy na to, że jego jednostki broniące miały dwa punty obrony, a mój atak ostatecznie wynosił 2. Czy to oznacza, że każda z jednostek broniących otrzymuje po jednym punkcie obrażeń czy może przydzielam te dwa punkty obrażeń jednej jednostce i ginie, a druga przeżywa atak bez żadnych obrażeń? Gdyby tak było od czego zależy to która jednostka otrzymuje obrażenia?
Najpierw aktywny gracz wybiera jaką strefę przeciwnika będzie atakował (można grać akcje). Potem aktywny gracz wyznacza atakujące jednostki ze swojego pola bitwy (można grać akcje). Następnie atakowany gracz wybiera jednostki z atakowanej strefy, które wyznacza na obrońców (można grać akcje). Teraz zaczynając od aktywnego gracza, gracze przydzielają obrażenia jednostkom przeciwnika - atakujący może przydzielać nadmiarowe obrażenia atakowanej strefie stolicy, sami wybierają którym jednostkom przeciwnika i ile obrażeń chcą przydzielić (można grać akcje). W ostatnim kroku przydzielone obrażenia zostają zadane (można grać akcje).

Czyli atakowany gracz sam decyduje ile swoich jednostek z atakowanej strefy wyznacza do obrony, gracz przydzielający obrażenia sam decyduje jak je rozdziela między jednostki przeciwnika biorące udział w walce (może np. przydzielić jednostce więcej obrażeń niż ma ona punktów wytrzymałości). W podanym przykładzie mogłeś zdecydować się na zadanie po 1 obrażeniu każdej jednostce lub 2 obażeń jednej jednostce. Twój wybór.
Awatar użytkownika
Midarktemp
Posty: 10
Rejestracja: 25 maja 2019, 17:03
Been thanked: 1 time

Re: Warhammer: Inwazja

Post autor: Midarktemp »

Dziękuję bardzo za odpowiedź :) gra się mega. Dzisiaj z dziewczyną graliśmy chyba przez 7 godzin łącznie xD
itkovian1128
Posty: 6
Rejestracja: 18 maja 2019, 09:51
Has thanked: 1 time

Re: Warhammer: Inwazja

Post autor: itkovian1128 »

Dziękuję za wcześniejszą pomoc i przesyłam nowe pytania.
Rozbudowałem grę o wszystkie rozszerzenia i do Nieumarłych i Jaszczuroludzi mam wątpliwości co do zasad.

1. Nieumarli mogą wskrzeszać swoje jednostki ze stosu kart odrzuconych ale na koniec tury jeśli przeżyły bitwę te wskrzeszone unity wracają na stos.
-chyba że mają cechę nekromancja wtedy wracają na spód tali gracza.

I pytanie do karty Hrabina Iseara ma ona Akcję ,,Wydaj 1 żeton zasobów i wybierz jednostkę za swojego stosu kart odrzuconych .Do końca tury ta jednostka zyskuje Nekromancję.

Ja to rozumiem że wybiera unit bez cechy nekromancja i ten unit zyskuje tą cechę . Ale żeby go zagrać to trzeba jeszcze zapłacić jego koszt ? Jeśli można go zagrać za darmo po zyskaniu cechy nekromancja to była bo to najpotężniejsza karta w grze ,patrząc że przy odrobinie szczęścia można ją przywołać Inwokacją Neheka.


2. Karta Lord Upiorów a Dzikość.

-karta Lord Upiorów Akcja ,, Kiedy ta jednostka wchodzi do gry zniszcz wybraną jednostkę w odpowiadającej strefie,,

I pytanie jak przy tej akcji zachowuje się karta z cechą Dzikość która brzmi ,,Za każdym razem, kiedy jednostka posiadająca to słowo-klucz otrzyma obrażenia, może zadać X obrażeń jednej wybranej jednostce w odpowiadającej strefie,,

Czyli to zniszczenie traktujemy jako obrażenia i się uruchamia Dzikość czy jednak zniszczenie to zniszczenie a nie obrażenia i Dzikość się nie uruchamia bo o żadnych obrażeniach nie ma tu mowy ?
profes79
Posty: 422
Rejestracja: 28 gru 2008, 18:16
Has thanked: 34 times
Been thanked: 133 times

Re: Warhammer: Inwazja

Post autor: profes79 »

Według mnie:
1. Tak, musisz normalnie opłacić koszt jednostki jeżeli chcesz ją zagrać.
2. Jednostka zniszczona nie otrzymuje obrażeń, więc nie uruchamia efektu dzikości.

Zaznaczam, że to moja interpretacja a nie oficjalna wykładnia :)
itkovian1128
Posty: 6
Rejestracja: 18 maja 2019, 09:51
Has thanked: 1 time

Re: Warhammer: Inwazja

Post autor: itkovian1128 »

profes79 pisze: 02 lip 2019, 15:00 Według mnie:
1. Tak, musisz normalnie opłacić koszt jednostki jeżeli chcesz ją zagrać.
2. Jednostka zniszczona nie otrzymuje obrażeń, więc nie uruchamia efektu dzikości.

Zaznaczam, że to moja interpretacja a nie oficjalna wykładnia :)

Sądzę dokładnie tak samo , ale jestem ciekaw jak to było interpretowane oficjalnie np na turniejach :)
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: alpha »

Przyszedł czas żeby zagrać pierwszy raz :)
Już widzę, że rozruszam ten wątek, bo pytań pewnie będzie sporo.
Mam nadzieję, że na część znajdę odpowiedź samemu, ale czasami widzę niejednoznaczności w instrukcji.

Mam wszystko co wyszło do tej gry (oprócz dużego dodatku "Zaginione Królestwa"), a większość udało mi się kupić zafoliowane, co mnie bardzo cieszy :D .
Wszystko mam w wersji PL, i wszystko w max zalecanych sztukach, czyli:
a) 3x CS
b) 3x Szturm na Ulthuan
c) 3x cały Cykl Spaczenia (wyjątek to 1-szy dodatek "Skaveńska zaraza" w 1 egzemplarzu, bo bardzo trudno to dostać)
Jednak będę całość dawkować w kolejności wydawania, więc na razie tylko sam CS, i tego się aktualnie trzymajmy przy moich rozterkach.
Czasami być może zapytam o coś "w przód", ale to pewnie będą pytania z ciekawości.

Teraz pytania:

1. Akcje i zagranie akcji "w odpowiedzi"
W instrukcji jest informacja, że na moją zagraną akcję, przeciwnik może odpowiedzieć swoją akcją.
Rozumiem, że chodzi o zagranie kart taktyki (to zagrywa się z ręki) lub skorzystanie z akcji kart leżących już na obszarze gry?
Jeżeli na razie poprawnie to zrozumiałem, to teraz pytanie właściwe:

a) czy taki ping-pong: "akcja / odpowiedź na akcję", odbywa się na zasadzie naprzemiennie ale tylko po 1 karcie, czy też może to wyglądać tak, że gracz aktywny zagra 2 karty pod rząd, a przeciwnik w odpowiedzi na to zagra 3 karty pod rząd (oczywiście koszt każdej karty musi być opłacony - to jest jasne)

b) pytanie podobne jak w punkcie "a" (koszty oczywiście muszą być zapłacone), ale odnosi się do Fazy Stolicy - czy gracz aktywny zagrywa hurtem ile chce kart z ręki (Jednostek, Wsparcia, Misji, lub zakryte karty Rozwinięć), czy też zagrywa pojedynczo, a po każdej takiej 1 zagranej karcie przeciwnik może "odpowiedzieć"? Tym bardziej mnie to nurtuje, bo w instrukcji jest informacja, że w Fazie Stolicy gdy aktywny gracz zagrywa z ręki karty (Jednostek, Wsparcia, Misji, lub zakryte karty Rozwinięć), to traktowane są one jako akcje, a przecież na akcje przeciwnik zawsze ma prawo odpowiedzieć.

Instrukcja: Zasady zaawansowane, Zagranie akcji "w odpowiedzi", str. 15
Akcje mogą zostać zagrane lub aktywowane w
odpowiedzi na inne akcje. Kiedy akcja zostanie
zagrana "w odpowiedzi" na inną akcję, należy ją
rozpatrzyć przed akcją, która stanowiła przyczynę
odpowiedzi.
c) niezależnie od odpowiedzi na "a" i "b", mam podobne pytanie odnośnie kolejności akcji w oknach akcji
W (prawie) każdej fazie najpierw aktywny gracz coś robi, a potem jest okno na akcje każdego z graczy (aż obaj kolejno nie spasują).
Kto w tym oknie akcji zaczyna:
a) aktywny gracz, bo jest pierwszym graczem w tej turze?
b) przeciwnik aktywnego gracza, bo może teraz odpowiedzieć na akcje gracza aktywnego?

d) dodatkowo na str.14 w tabelce "Szczegółowy przebieg tury", każde okno akcji jest zaznaczone kolorem, natomiast pozostałe punkty są bez koloru.
Jednak cała Faza Stolicy jest zaznaczona kolorem. Czemu tak?

2. zwroty: "atakujący" i broniący się"
Nie mam problemu jeżeli chodzi o gracza, który zainicjował atak. Ten wiadomo jest "atakującym", a przeciwnik "broniącym się".
Jednak za chwilę ten "broniący się" też zada obrażenia "atakującemu", pytanie więc czy broniący się jest "atakującym" w momencie gdy zadaje obrażenia, a "atakujący" jest na chwilę "broniącym się"?
Już tłumaczę skąd to dziwne pytanie.

Chaos ma kartę Wsparcia "Straszliwa mutacja" (zacytuję tylko interesujący mnie fragment z tej karty):
Wymuszony: Kiedy jednostka, do której
dołączono tę kartę atakuje, broniące się jednostki
otrzymują -1 punkt Wytrzymałości
Sytuacja:
a) gram Chaosem i dołączam tę kartę jako dodatek do mojej jednostki
b) przeciwnik zaatakował moją strefę, czyli on jest atakującym, a ja broniącym się
c) czy w momencie przydzielania obrażeń zadawanych przeze mnie jako broniącego się, jestem na ten czas traktowany jako atakujący?
Wydaje mi się, że cały czas jestem broniącym się, ale wolę się upewnić.

3. Chaos - Jednostka - Krwiopijec
Żadne obrażenia nie mogą być anulowane
To jest totalnie dowolne do interpretacji.
Co jest prawdą z poniższych interpretacji?
a) gdy Krwiopijec zadaje obrażenia, to przeciwnik nie może ich anulować
b) gdy Krwiopijec otrzymuje obrażenia, to nie można ich anulować
c) gdy Krwiopijec jest w grze i żyje sobie :wink: , żaden z graczy nie może anulować żadnych obrażeń nie ważne kto komu zadaje obrażenia - wszyscy mają "bana" na anulowanie obrażeń do momentu aż Krwiopijec wypadnie z gry :lol:

4. Sytuacja z dwiema kartami z różnych frakcji:
a) Imperium - Jednostka - Chłopska milicja
b) Chaos - Taktyka - Krew dla boga krwi
Akcja: Wybierz jednostkę na dowolnym
Polu Bitwy. Zadaj tej jednostce obrażenia
równe jej sile.
Jeżeli celem jest "Chłopska milicja", a nie ma ona przecież żadnego symbolu siły, to jak na nią zadziała akcja w/w karty Chaosu?

5. Nie widzę w instrukcji informacji o ograniczeniach kart Misji w strefie Misji.
Rozumiem wobec tego, że można mieć w tej strefie dowolną liczbę kart Misji?

6. Koniec talii to natychmiastowy koniec gry?
Czy dobrze rozumiem, że można mieć wiele kart w grze, wiele kart na ręce, wiele żetonów zasobów do wykorzystania, a jeżeli skończy mi się talia do dobierania kart, to pomimo tego, że mógłbym jeszcze grać tym co mam, to i tak natychmiast przegrywam?

7. Czasami niektórzy używają zwrotu "obrażenia niebezpośrednie". Co to jest, bo nie zauważyłem tego w instrukcji?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
profes79
Posty: 422
Rejestracja: 28 gru 2008, 18:16
Has thanked: 34 times
Been thanked: 133 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: profes79 »

1. Akcja-reakcja. Jeżeli zagrasz kartę, przeciwnik ma prawo odpowiedzieć własną akcją. Jeżeli po niej zagrasz kolejną kartę, to odpowiedź przeciwnika może dotyczyć już tylko tej drugiej karty. (np. jeżeli zagrasz najpierw kartę o koszcie 8 a potem kartę o koszcie 2 to po zagraniu 2 kontry nie mozna wykorzystać na zniszczenie karty o sile 8 - chyba, że ewidentnie jest to na karcie kontrującej napisane).

2. Zawsze pozostajesz w takiej sytuacji broniącym się. Przydzielanie obrażeń nie ma tu nic do rzeczy; w innym przypadku karty działające na atakującego/broniącego się byłyby ździebko bez sensu.

3. Żadnych obrażeń nie mozna anulować (chociaż są karty, które umożliwiają ich "przerzucanie" na inną jednostkę -to zadziała

4. Jeżeli karta nie ma żądnego symbolu siły to karta taktyki na nią nie zadziała.

5. Nie ma ograniczeń. Pamiętaj jednak, że im więcej kart w strefie misji tym szybszy przemiał talii - a to się może nie skończyć dobrze.

6. Tak. Zarządzanie talią też jest jednym z elementów gry.

7. Obrażenia niebezpośrednie to obrażenia, które przydzielasz w miejsca i jednostki, w które możesz je przydzielić. Np. jeżeli dostałeś 3 obrażenia bezpośrednie w płonącą strefę bez jednostek, to ignorujesz je; obrażenia niebezpośrednie MUSISZ rozdzielić między posiadane jednostki i pozbawione pożaru strefy stolicy.

http://galakta.pl/download/Warhammer%20 ... %20FAQ.pdf
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: alpha »

Dzięki za wyjaśnienia :)

Odpowiedzi na pytanie nr 1 i 3 nie wyjaśniły mi sytuacji, więc dopytam ponownie.

Pytanie nr 1
a) Czy żaden z graczy nigdy nie może zagrać jednorazowo więcej niż 1 kartę, czy też są jakieś wyjątki albo umiejętności kart, które to umożliwiają?
Czy jednak jest to zasada stała, niezmienna, i nijak nie da się jej obejść niczym?

b) Czy tak samo jest w Fazie Stolicy?
Czy gracz aktywny może zagrać dowolną liczbę kart (opłacając je), ale musi to robić pojedynczo, i za każdym razem czekać na ew. odpowiedź przeciwnika?
Czy też skoro jest aktywnym graczem to może zagrać hurtem wszystkie karty (na które go stać), i dopiero po takim hurtowym zagraniu przeciwnik dostaje swoje okienko na zagranie?

c) Co z oknami akcji w każdej Fazie? Aktywny gracz jako 1-szy ma możliwość skorzystania z takiego okna akcji, czy jednak przeciwnik zaczyna?

d) O co chodzi z zakolorowaniem całej Fazy Stolicy w tabeli na str.14

Pytanie nr 3
Tekst z karty Krwiopijca:
Żadne obrażenia nie mogą być anulowane
profes79 pisze: 09 lis 2020, 19:10 3. Żadnych obrażeń nie mozna anulować (chociaż są karty, które umożliwiają ich "przerzucanie" na inną jednostkę -to zadziała
Właściwie to odpisałeś mi tekstem z karty Krwiopijca, czyli dalej nie wiem co i jak :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: farmer »

Treść kart najlepiej czytać doslownie.
Żadne obrażenia nie mogą być anulowane = żadne, w każdych okllicznosciach, zadane przez kogokolwiek komukolwiek obrażenia, Nie mogą być anulowane.

Po KAZDEJ Twojej akcji przeciwnik ma możliwość odpowiedzieć. Nie możesz zagrać więcej niż jednej akcji (w tym kupić karty) bez dania szansy Przeciwnikowi na wtracenie się.
Oczywiście w praktyce w 95% przypadkow nikt Ci nie przerwie, ale niepewność pozostaje.
Obejrzyj sobie kartę Elfów "Oczyszczenie Asuryanów" - nie miałaby ona sensu, gdybym nie mógł Ci przerwać po pierwszej zagranej karcie ;).

Uwaga! Można odpowiadać akcja na swoje własne akcje - to czy przeciwnik spasował nie ma znaczenia. Odkryjesz wiele ciekawych komb akcji bazujących na tej mechanice ;).

W każdym oknie aktywny gracz zaczyna.
Jeśli spasuje, drugi gracz może zagrać akcje. Aktywny gracz nadal ma prawo odpowiedzieć na akcje przeciwnika.

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: alpha »

Dziękuję za rozwianie bez niedomówień wątpliwości :D
farmer pisze: 09 lis 2020, 22:28 Nie możesz zagrać więcej niż jednej akcji (w tym kupić karty) bez dania szansy Przeciwnikowi na wtracenie się.
Instrukcja nic nie wspomina o kupowaniu kart.
W którym dodatku takie coś wchodzi?
farmer pisze: 09 lis 2020, 22:28 Oczyszczenie Asuryanów
No ta karta faktycznie wpływa na ostatnio zagraną :)
Jednak nie zmienia to faktu, że gdyby aktywny gracz miał możliwość w swojej Fazie Stolicy zagrać hurtowo kilka kart, a poza tą Fazą już normalnie pojedynczo, to wtedy ta karta działałaby na 2 sposoby:
a) w hurtowym zagraniu na ostatnio zagraną
b) poza hurtowym już normalnie

Właśnie dlatego m.in. pytałem o to jak to tak naprawdę wygląda.
Instrukcja nie sugeruje, że w Fazie Stolicy nie można zagrywać hurtowo.
Faza Stolicy to jedyna faza, w której gracz może
zagrywać z ręki karty Jednostek, Wsparcia i Misji do
trzech swoich stref (Królestwa, Misji i Pola Bitwy).
Podczas tej fazy tylko aktywny gracz może zagrywać
z ręki wymienione wyżej karty.
Jest napisane, że gracz może zagrywać karty, więc myślałem, że skoro jest tu liczba mnoga, to jest to faza faworyzująca gracza aktywnego, i może on zagrywać wszystko co chce, i w ilościach jakich chce :)
farmer pisze: 09 lis 2020, 22:28 Można odpowiadać akcja na swoje własne akcje - to czy przeciwnik spasował nie ma znaczenia
Co to znaczy, że odpowiadam na swoje własne akcje?
Możesz podać jakiś przykład??
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
profes79
Posty: 422
Rejestracja: 28 gru 2008, 18:16
Has thanked: 34 times
Been thanked: 133 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: profes79 »

Instrukcja dosyć jasno precyzuje, że gracze wykonują akcje naprzemiennie, choćby podkreślając, że dana faza kończy się, gdy wszyscy gracze kolejno nie wykonają akcji (2 w grze normalnej; 4 w przypadku Kataklizmu).

Liczba mnoga bo może zagrywać karty, niemniej zawsze wygląda to tak: zagranie karty - akcja przeciwnika lub jej brak - zagranie kolejnej karty itd.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: alpha »

OK, wszystkie już teraz jasne :)

Jednak nie zmienia to faktu, że nawet gdyby dozwolone byłoby hurtowe zagrywanie kart, to i tak zwrot "dana faza kończy się, gdy wszyscy gracze kolejno nie wykonają akcji", nie broni hurtowego zagrywania. Co najwyżej mówi o tym, że najpierw jeden z graczy pasuje, a potem drugi pasuje. Jeżeli obaj jeden po drugim pasują, to faza kończy się. Nie ma tu (w tym w/w zwrocie) nic więcej poza pasowaniem :) To jest info kiedy kończy się faza, a nie w jaki sposób zagrywa się karty.

Poza tym zwrot "gracze wykonują akcje naprzemiennie", też dopuszcza hurtowe zagrania kart. Czemu? Bo słowo "akcja" odnosi się tylko do kart ze słowem "akcja". A co jeżeli zagrywam kartę bez słowa "akcja"? Czy jeżeli zagram taką kartę, to oznacza, że mogę zagrać kolejną? Przecież tylko "akcje" trzeba pojedynczo, żeby przeciwnik zareagował.

Jeżeli czytam na forum, że mam rozumieć instrukcję dosłownie, to dosłownie. Nie napisano, że gracze zagrywają karty naprzemiennie, tylko że zagrywają "akcje" naprzemiennie.

Stąd moje nowe pytanie:
Skoro "gracze wykonują akcje naprzemiennie", to czy mogę zagrać 3 karty pod rząd (bez przerywania tego przez przeciwnika), jeżeli na żadnej z tych 3 kart nie ma słowa "akcja"?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: farmer »

alpha pisze: 09 lis 2020, 23:07
farmer pisze: 09 lis 2020, 22:28 Nie możesz zagrać więcej niż jednej akcji (w tym kupić karty) bez dania szansy Przeciwnikowi na wtracenie się.
Instrukcja nic nie wspomina o kupowaniu kart.
W którym dodatku takie coś wchodzi?
Nieszczesliwy skrot jezykowy = "kupno" karty, tj. akcja wystawienia karty do stolicy poprzez zaplacenie jej kosztu i polozenie na stole.
Kazde zagranie karty to Akcja!
Akcja jest:
- "kupno" karty jednostki lub wsparcia do Stolicy,
- zagranie taktyki, czyli de facto "kupno" taktyki,
- wykorzystanie akcji z karty lezacej na stole.

Nie mozna zagrywac Akcji hurtowo = nie mozna zagrywac kart hurtowo.
alpha pisze: 09 lis 2020, 23:07
farmer pisze: 09 lis 2020, 22:28 Można odpowiadać akcja na swoje własne akcje - to czy przeciwnik spasował nie ma znaczenia
Co to znaczy, że odpowiadam na swoje własne akcje?
Możesz podać jakiś przykład??
1.
Masz na rece karte jednostki o tresci: "Akcja: kiedy jednostka wchodzi do gry, zadaj przeciwnikowi 2 obrazenia".
Wykonujesz akcje "zakupu" (wylozenia do Stolicy) tej karty.
Przeciwnik nie odpowiada.
W odpowiedzi na wylozenie karty do Stolicy, wykonujesz Akcje z tej wlasnie karty.
W odpowiedzi na wylozenie karty do Stolicy, przeciwnik zagrywa taktyke dajaca Jego jednostkom tymczasowa odpornosc o wartosci 1.

A teraz rozgrywasz odpowiedzi (na wejscie nowej karty do Stolicy):
Przeciwnik aktywuje odpornosc swoich jednsotek.
Ty zadajesz obrazenia Jego jednostkom (ktore czesciowo anuluje, dzieki wlasnie zagranej odpornosci) = czyli de facto zadajesz 1 obrazenie.

2.
Masz na stole wylozona karte Czarodzieja o tresci "Akcja: kiedy wykladasz rozwiniecie z reki, poloz na tej karcie zeton po czym zadaj kazdemu graczowi obrazenia niebezposrednie rowne liczbie zetonow na tej karcie".
Na rece masz karte taktyki ktora mowi: "Przekieruj nastepne 1 obrazenie zadane Czarodziejowi na inna jednsotke".

Wykonujesz akcje wylozenia jakiejs karty jako rozwiniecie.
Przeciwnik nie odpowiada.
Ty odpowiadasz na akcje wylozenia rozwiniecia akcja Czarodzieja.
Przeciwnik nie odpowiada.
Odpowiadasz akcja ze swojej taktyki.

A teraz rozgrywasz odpowiedzi (na zagranie rozwiniecia):
Po wylozeniu rozwiniecia odpala sie taktyka - jako jej celwskazujesz swojego Czarodzieja.
Odpala sie zdolnosc Czarodzieja, ktora zmusza graczy do zadania sobie obrazen. Swoja czesc obrazen przydzielasz Czarodziwjowi, ale dzieki wczesniej odpalonej taktyce, natychmiast przekierwoujesz otrzymane orbazenie na inna jednostke (w domysle, jednostke przeciwnika).

***
Tak bardziej ogolnie - tworzenie lancuchow akcji poprzez odpowiadanie na poprzednio aktywowane akcje, po czym rozgrywanie lancucha od tylu... brzmi strasznie.
Jednak, w praktyce zadko jest sie zmuszonym to stosowac. Zazwyczaj wystarczy zagrywac akcje po kolei, w odrebnych oknach.
Odpowiadanie jest konieczne tylko, kiedy pewne rzeczy musza sie zadziac, tak jakby "jednoczesnie". Zazwyczaj w odpowiedzi na cos, co sie wlasnie zadzialo (wejscie jakiejs jednostki, zagranie jakiejs taktyki, zniszczenie strefy etc).
np: Wyobraz sobie, ze w powyzszym przykladzie masz na stole 3-ech takiuch Czarodziejow. Zagrywasz 1 rozwiniecie.
Zdrowy rozsadek podpowiada Ci, ze mimo, iz rozwiniecie jest tylko jedno, odpalaja sie wszyscy trzej. I tak faktycznie sie dzieje, po prostu na akcje zagranai rozwiniecia odpowiadasz 3 razy (kazdym z czarodzieji po razie). Ot, takie skomplikowane przedstawienie rzeczy prostych.
Czasem jednak, gdy znajdzie sie ciekawe synergie pomiedzy kartami, mechanika odpowiadania pozwala na wykrecanie bardzo ciekawych efektow typu "zabili go i uciekl, a po drodze zabil jeszcze ich", jednak ja w takich kombinacjach nigdy nie bylem za dobry :P.

PS
Sorry za brak polskich znakow - problemy z kompem.

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: alpha »

Czy ja dobrze rozumiem, że:
1a. zagranie karty na stół (opłacając jej koszt) z pogrubionym słowem kluczowym "Akcja: "
1b. lub zamiast tego zagranie karty taktyki (opłacając jej koszt) z pogrubionym słowem kluczowym "Akcja: "
2. skorzystanie z tego pogrubionego słowa kluczowego "Akcja: " z położonej przed chwilą karty
to są 2 zupełnie odrębne "akcje" i po każdej z nich przeciwnik może odpowiedzieć? :shock:

Samo to, że płacę za kartę i nie mogę jej od razu użyć to jest jakaś nowość dla mnie.
Gdzie instrukcja opisuje, że tak to działa?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: farmer »

Każde zagranie karty, to Akcja - to, czy na karcie jest słowo "Akcja" nie ma znaczenia.
Akcją jest sam fakt kupna karty.
Jeśli od razu wykonujesz akcję z zakupionej karty, to jest to druga akcja - która może, ale nie musi być zagrana w odpowiedzi na zagranie karty.

Oczywiście możesz użyć zdolności kupionej karty od razu.

przykład
Mamy fazę Stolicy (tj. zagrywania kart)
[1-sza AKCJA] Gracz kupuje (zagrywa) kartę jednostki, umieszcza ją do Pola Bitwy. Jednostka nie ma specjalnych zdolności (ale jej zagranie i tak jest AKCJĄ).
[możliwość ODPOWIADANIA dla obu Graczy]

[2-ga AKCJA] Gracz kupuje (zagrywa) drugą kartę jednostki, umieszcza ją w Polu Bitwy. Jednostka ma zdolność stałą typu: "każda ranna jednostka ma +1 do ataku".
[możliwość ODPOWIADANIA dla obu Graczy]

[3-cia AKCJA] Gracz kupuje (zagrywa) trzecią kartę jednostki, umieszcza ją w Polu Bitwy. Jednostka ma zdolność typu: "Akcja: kiedy ta jednostka wchodzi do gry, zadaj jej 1 obrażenie"
[ODPOWIEDŹ] Gracz odpowiada na zagranie 3-ciej jednostki Akcją z tejże jednostki. Jednostka otrzymuje 1 obrażenie (dzięki czemu ma +1 ataku, zgodnie ze zdolnością jednostki nr 2).
[drugi gracz nie odpowiada]

[4-ta AKCJA] Gracz zagrywa taktykę o treści: "Każdy gracz otrzymuje 1 obrażenia niebezpośrednie". Nasz Gracz przydziela je jednostce nr 2, aby podnieść jej siłę ataku.
[możliwość ODPOWIADANIA dla obu Graczy]

[5-ta AKCJA] Gracz odpala Akcję z karty, którą miał na stole z poprzedniej rundy. Ta akcja to: "Akcja: zadaj wybranej własnej jednsotce 1 obrażenia, by zyskała 1 ataku".
Jako cel tej akcji Gracz wskazuje jednostkę nr 1. Ta jednostka otrzmuje ranę, dzięki czemu zyskuje +2 do siły ataku (+1 dzięki zdolności akcji nr 5, +1 dzieki temu że każda ranna otrzymuje siłę +1 - zgodnie ze zdolnością jednostki nr 2)
[możliwość ODPOWIADANIA dla obu Graczy]

Ostatecznie, każda z zagranych jednostek ma zwiększoną siłę ataku, w tym jednostka nr 1 o +2.



PS
Treść kart zostala wymyślona, aczkolwiek wiele kart Orków ma bardzo podobne zdolności.


pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: alpha »

Dziękuję za tak obszerne wyjaśnienia. Naprawdę dużo mi to rozjaśniło :)

Czy jednak tutaj:
farmer pisze: 10 lis 2020, 13:47 [3-cia AKCJA] Gracz kupuje (zagrywa) trzecią kartę jednostki, umieszcza ją w Polu Bitwy. Jednostka ma zdolność typu: "Akcja: kiedy ta jednostka wchodzi do gry, zadaj jej 1 obrażenie"
***
[ODPOWIEDŹ] Gracz odpowiada na zagranie 3-ciej jednostki Akcją z tejże jednostki. Jednostka otrzymuje 1 obrażenie (dzięki czemu ma +1 ataku, zgodnie ze zdolnością jednostki nr 2).
[drugi gracz nie odpowiada]
w miejscu oznaczonym przeze mnie ***, jako odpowiedź nie powinien najpierw zareagować przeciwnik?
Czemu gracz, który zagrał jednostkę nr 3, od razu odpowiada na jej zagranie Akcją z tejże jednostki?
Co spowodowało, że przeciwnik w momencie *** nie może odpowiedzieć czymś od siebie?
Chyba obrażenia (z racji tego, że jednostka wchodzi do gry) powinny zostać zadane po ew. odpowiedzi przeciwnika na zagranie jednostki nr 3.
Czy się mylę? :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: farmer »

Tak, po wykonaniu akcji nr 3 (jak i kazdej innej akcji), Przeciwnik ma szanse zareagowac jako pierwszy - w moim przykladzie przeciwnik nie reagowal (Nie mógł lub Nie chciał).

PS
Zmusiłes mnie, żebym pierwszy raz od 8miu lat zajrzał do instrukcji ;p.
W samych zasadach, to bardzo prosta gra jest - dopiero zdolności i synergie kart tworzą cała głębię i zabawę ;)

PS
Polecę Ci też ostatnie FAQ, w którym znajdziesz bardziej szczegolowa i dokładna strukturę tury oraz klaryfikacje zasad. Gdzies znajdźies to też po naszemu ;)
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 5086120379

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: alpha »

farmer pisze: 11 lis 2020, 10:09 Tak, po wykonaniu akcji nr 3 (jak i kazdej innej akcji), Przeciwnik ma szanse zareagowac jako pierwszy - w moim przykladzie przeciwnik nie reagowal (Nie mógł lub Nie chciał).
Widzisz... jeżeli dajesz kilka przykładów pod rząd, każdy z nich opisując krok po kroku kiedy przeciwnik może zaatakować, a potem w kolejnym przykładzie już nie dajesz przeciwnikowi takiej możliwości, to mi się włącza światełko, i wydaje mi się, że jednak tego nie zrozumiałem :)

Jednak tu widać, że nie jest ze mną jeszcze tak źle.
Nie mogę się tylko przyzwyczaić, że jest to jedyna dla mnie gra, gdzie zagranie karty nie jest powiązane z jej automatycznym wykorzystaniem.
Ciekawe ile czasu zejdzie na to :wink:
farmer pisze: 11 lis 2020, 10:09 Polecę Ci też ostatnie FAQ, w którym znajdziesz bardziej szczegolowa i dokładna strukturę tury oraz klaryfikacje zasad. Gdzies znajdźies to też po naszemu ;)
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 5086120379
Znalazłem 2 pliki, które mają takie nagłówki:
1. Warhammer: Inwazja FAQ 2.2 PL
2. Warhammer: Inwazja FAQ 3.1 PL (uzupełnienie do FAQ 2.2)

Jednak gdzieś tu na tym forum przewinęło mi się zdanie, że wersja 3.0 jest stworzona przez fanów, a nie oficjalnie i żeby tego nie brać na poważnie.
Co ciekawe ten FAQ 3.1 ma taki akapit na samym początku:
W niniejszym zestawieniu znajduję się dodatek do FAQ 2.2, który zawiera wyjaśnienia treści
kart i zasad, erratę, zasady oraz najczęściej zadawane pytania dotyczące Warhammera: Inwazji Gry
karcianej. Wszystkie oficjalne rozgrywki i turnieje w ramach ligi Warhammer-inwaza.pl będą się
toczyć zgodnie z zasadami zawartymi w instrukcji z gry podstawowej, FAQ 2.3 oraz w niniejszym
zestawieniu.
A tytuł pierwszej sekcji to:
FAQ 3.0 - część pierwsza: Wyjaśnienia treści kart oraz errata
potem
FAQ 3.0 - część druga: Oficjalne wyjaśnienia zasad
i następnie:
FAQ 3.0 - część trzecia: Najczęściej zadawane pytania
No i nie wiem co na ten temat myśleć: FAQ 3.1 do FAQ 2.2, ale zgodnie z FAQ 2.3, Witamy w FAQ 3.0 :shock: :? :roll:
Co jest grane? I to wszystko praktycznie na jednej stronie, więc nie ma możliwości nie zauważenia tego.

Sprawdzałem, że FAQ 2.2 PL ma sporo innych opisów i errat, których nie ma w tym 3.1 (czy tam 3.0).
Czy przypadkiem najnowszy FAQ nie powinien mieć wszystkich poprzednich informacji, plus nowości?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
eventide
Posty: 171
Rejestracja: 12 gru 2011, 14:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 23 times
Been thanked: 14 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: eventide »

Ostatnim oficjalnym FAQiem FFG jest 2.2. Reszta to fanowska twórczość.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: alpha »

Zająłem się innymi grami i jakoś WH:I został odstawiony na bok.
Chciałem to zacząć, więc znowu instrukcja do ręki i przyswajam od nowa :)

Już na starcie mam zagadkę, bo na 8 stronie jest napisane, że wybieramy talię 40 kart z danej rasy i następnie bierzymy 24 neutralne karty (numery 111-119).
Jest tylko 1 mały szczegół: tych kart nie ma 24, a 21. Sprawdzałem w instrukcji angielskiej i tam też jest taka sama informacja.
To ile w końcu bierze się tych kart neutralnych na start do próbnej rozgrywki?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Babik
Posty: 245
Rejestracja: 08 maja 2013, 18:55
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 214 times
Been thanked: 72 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: Babik »

Tak na szybko, z głowy -o ile dobrze pamiętam (a dzisiaj nie mam jak sprawdzić), to wliczają się do tego limitu karty misji.
Z forum galakty:
Spoiler:
"Życie społeczne wyposażone jest w ponadbiologiczne formy użyczające mu wyższe wartości w postaci zabaw lub gier. W nich właśnie społeczeństwo wyraża swoje poglądy na świat i życie".
Johan Huizinga, Homo ludens
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: alpha »

Babik pisze: 27 lut 2021, 22:10 Tak na szybko, z głowy -o ile dobrze pamiętam (a dzisiaj nie mam jak sprawdzić), to wliczają się do tego limitu karty misji.
Karty neutralne, o których mowa to nr 111-119 (21 kart).
Karty misji to nr 120-121 (3 karty).
Karty przymierzy to nr 122-127 (6 kart).

No właśnie z kartami misji wychodzi 24.
Tylko, że one mają nr wyższe niż 119, a w instrukcji zarówno PL jak i ENG jest dokładnie 111-119, stąd moje pytanie :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: alpha »

Podczas próbnej rozgrywki zastanawialiśmy się nad 3 kwestiami:

1. Czy do strefy pola walki można zagrywać karty, które nic specjalnego nie dają tylko ikonki młotków?
Nie jednostki, ale np. te karty neutralne co są po 3 sztuki, np. Wioska niczyja, Forteca niczyja, Twierdza niczyja, itd.
Czy taka karta dodawałaby swoje ikonki młotków do walki?

2. Czy karta: http://www.cardgamedb.com/index.php/war ... -mork-core
pozwala na takie coś: zabieramy młotek ze swojej karty, która jest z tych neutralnych co są po 3 sztuki, np. Wioska niczyja, Forteca niczyja, Twierdza niczyja, itd. (ale leży ona na polu misji lub królestwa) i dajemy taki młotek do innej swojej jednostki ale już na swoim polu bitwy?

3. Czy spalonej strefie można przydzielać zakryte karty rozwinięć, czy już nie?
Nie chodzi mi o podbicie wytrzymałości i zdjęcie żetonu pożaru, ale o to, że czasami inne karty odnoszą się do ilości tych zakrytych kart.
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2442
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 545 times
Been thanked: 270 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: Markus »

1. Do strefy walki można zagrywać budynki np wioski tylko to nie ma sensu bo do ataku lub obrony wyznacza się TYLKO jednostki.
Druga sprawa to fakt że tych młotków rozpaczliwie potrzebujesz w strefie Quest (wyprawa?), bardziej niż w Kingdom (królestwo?). Wstawianie wiosek na pole bitwy to marnotrastwo.
Z czasem odkryjecie jak dobrą kartą jest spaczeń (karta dająca młotek za zero zasobów) - w 90 % przypadków wrzucana była do "questa"
http://www.cardgamedb.com/index.php/war ... ation-core
Ona jest tak dobra że trafiła na listę restrykcji.
Draw kart ponad kasę.

2. Nie pozwala. Na karcie wyraźnie jest napisane "zabierz młotek wybranej JEDNOSTCE, daj młotek innej wybranej JEDNOSTCE"

Nic nie stoi na przeszkodzie aby zabrać młotek wrogiej jednostce i dać swojej.

3. Do spalonych stref oczywiście można zagrywać rozwinięcia (zakryte karty), jednak nie spowoduje to cofnięcia spalenia strefy (np strefa spłonęła po 8 obrażeniu, my dokładamy 1vozwinięcie , nie spowoduje to uleczenia strefy.
Raz spalona strefa pozostaje taką na zawsze (wyjątek: krasnoludy mają chyba misję co pozwala przywrócić strefę do stanu życia, jednak była to bezużyteczna karta, turniejowo nikt nią nie grał)

Jedyny sens zagrywania kart rozwinięć do spalonych stref to dla efektów kart które korzystają z liczby rozwinięć (developmentów) w danej strefie np karta "spalić to" (burn it down)
http://www.cardgamedb.com/index.php/war ... -down-core
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Warhammer: Invasion / Inwazja LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: alpha »

1. Właśnie zastanawiałem się nad sensem karty "Wykopalisko Spaczenia", ale to pewnie odkryję w dalszych rozgrywkach, bo na razie to nie ma ona dla mnie sensu :)

2. Tę wersję rozumiem, ale czy nie mogę tego zrobić tak jak to opisałem? Np. przeciwnik nie ma w danym momencie młotków do zabrania (na początku rozgrywki albo po czystce), to można by przechwycić swoje.

3. Pytałem pod kątem tej karty: http://www.cardgamedb.com/index.php/war ... -gors-core
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
ODPOWIEDZ