Zona Sekret Czarnobyla - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
jnowaczy
Posty: 503
Rejestracja: 15 wrz 2005, 20:43
Has thanked: 27 times
Been thanked: 126 times

Zona Sekret Czarnobyla - pytania i wątpliwości

Post autor: jnowaczy »

Podążając za instrukcją każdy gracz dobiera dwie postacie, Pytanie brzmi czy dwie akcje na gracza dotyczą jednej postaci czy te dwie akcje rozdzielamy na dwie postacie ?
W grze solo też kontrolujemy dwie postacie ?
Every single fucking day I get closer to the grave
I am terrified, I fell asleep at the wheel again
Crashed my car just to feel again
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4163
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 570 times
Been thanked: 1028 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: RUNner »

Losujesz dwie postacie, wybierasz jedną z nich i nią grasz. Druga wraca do pudełka.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Niko
Posty: 24
Rejestracja: 27 kwie 2016, 06:43
Been thanked: 1 time

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: Niko »

Witam,
Czy po rozpatrzeniu wszystkich kroków emisji, znacznik postępu emisji wraca na pole "0"?
Awatar użytkownika
jnowaczy
Posty: 503
Rejestracja: 15 wrz 2005, 20:43
Has thanked: 27 times
Been thanked: 126 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: jnowaczy »

Tak wraca.

Czy po otrzymaniu rany za obrażenia, tor obrazen się resetuje czy mając pełen tor obrazen każde następne obrażenie daje rane ?
Every single fucking day I get closer to the grave
I am terrified, I fell asleep at the wheel again
Crashed my car just to feel again
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4163
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 570 times
Been thanked: 1028 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: RUNner »

Tor obrażeń się nie resetuje. Z każdym nowym obrażeniem postać musi obniżyć którąś z cech.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 857
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 292 times
Been thanked: 283 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: KOSHI »

Też się nad tym zastanawiałem. Dopiero teraz skumałem, jak autor pisał kiedyś przed premierą, że kasowanie urazów będzie bardzo drogie i trudne. Szybko trzeba będzie urazy leczyć bo postać zrobi się inwalidą, ale jeszcze szybciej będzie trzeba zdejmować obrażenia z toru, bo bez tego droga do piachu będzie krótka. Dwa kolejne urazy i game over.
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1376
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: raiden25 »

Ja nie bardzo rozumiem używanie akcji tajnych obiektow. Gram solo co nie ma większego znaczenia. Załóżmy ze spełniam warunek otworzenia tajnego obiektu. Zatem jeśli stoję obok tego pola mogę wejść do środka za jedna akcje. Następnie w ramach tej samej akcji mogę wziąć jedno kartę znaleziska.
Potem jeśli chce mogę wykonać kolejna akcje aby odkryć w nim tajemnice? Jeśli zostanę na tym polu to na koniec rundy tez ciągnę kartę w fazie wydarzeń z danego sektor? Czyli rozpatruje dwie karty w jednej rundzie? Ale przecież nie można mieć zachowanych dwóch kart z tego samego tajnego miejsca.

Jeśli otworzy się tajny obiekt to on zostaje dla wszystkich już otwarty do końca gry?

Prośba o wsparcie.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4163
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 570 times
Been thanked: 1028 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: RUNner »

raiden25 pisze: 11 lis 2019, 16:19 Ja nie bardzo rozumiem używanie akcji tajnych obiektow. Gram solo co nie ma większego znaczenia. Załóżmy ze spełniam warunek otworzenia tajnego obiektu. Zatem jeśli stoję obok tego pola mogę wejść do środka za jedna akcje. Następnie w ramach tej samej akcji mogę wziąć jedno kartę znaleziska.
Potem jeśli chce mogę wykonać kolejna akcje aby odkryć w nim tajemnice? Jeśli zostanę na tym polu to na koniec rundy tez ciągnę kartę w fazie wydarzeń z danego sektor? Czyli rozpatruje dwie karty w jednej rundzie? Ale przecież nie można mieć zachowanych dwóch kart z tego samego tajnego miejsca.
Nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że w kolejnej akcji nie rozpatrujesz karty wydarzenia. Czekasz z tym do fazy wydarzeń.
raiden25 pisze: 11 lis 2019, 16:19 Jeśli otworzy się tajny obiekt to on zostaje dla wszystkich już otwarty do końca gry?
Tak. Należy odwrócić żeton otwarcia żeby ten fakt zaznaczyć.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 857
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 292 times
Been thanked: 283 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: KOSHI »

Czekasz do fazy wydarzeń. Jeśli jest to 1 akcja - otwarcie tajnego obiektu, to nie ma 2 akcji. No chyba, że obniżenie zmęczenia. Zastanawiam się jednak czy w 2 akcji po losowaniu karty znaleziska nie można by wyjść z tajnej lokacji jako 2 ruch. Nie wiem czemu miało by to służyć. Może zgarnięciem fajnego przedmiotu w sytuacji, kiedy ma się 2 tajemnice? Tajna lokacja może być zamknięta kartą wieści i chyba może być też otwarta. Taki szczególny przypadek na jednej z kart wieści.

Mam sam kilka pytań:

Grę rozpoczynamy ze zmęczeniem ustawionym na 1. O ile po przekroczeniu 5 dostajemy 1 obrażenie za każde nadmiarowe zmęczenie tak się zastanawiam, czy zmęczenie może być 0. W sumie to jakoś tak dziwnie to wygląda jakby to bazowe było właśnie 1. Nie ma na planszetce 0 chociaż zielony zakres startuje jakby od 0. Druga sprawa - jak wkraczamy na jakiś obszar to musimy rozpatrzeć zagrożenie. Rozumiem, że nie jest to akcja tylko nakaz. Wg. instrukcji opuszczając obszar nie musimy rozpatrywać zagrożenia chyba, ze chcemy - wtedy jest to akcja poszukiwania. I wtedy musimy na nią zużyć 1 akcję. Zgadza się?
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4163
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 570 times
Been thanked: 1028 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: RUNner »

KOSHI pisze: 11 lis 2019, 17:12 Grę rozpoczynamy ze zmęczeniem ustawionym na 1. O ile po przekroczeniu 5 dostajemy 1 obrażenie za każde nadmiarowe zmęczenie tak się zastanawiam, czy zmęczenie może być 0. W sumie to jakoś tak dziwnie to wygląda jakby to bazowe było właśnie 1. Nie ma na planszetce 0 chociaż zielony zakres startuje jakby od 0.
Też się zastanawiałem nad tym zmęczeniem, ale nigdzie nie wyczytałem że może być niższe niż 1.
KOSHI pisze: 11 lis 2019, 17:12 Druga sprawa - jak wkraczamy na jakiś obszar to musimy rozpatrzeć zagrożenie. Rozumiem, że nie jest to akcja tylko nakaz. Wg. instrukcji opuszczając obszar nie musimy rozpatrywać zagrożenia chyba, ze chcemy - wtedy jest to akcja poszukiwania. I wtedy musimy na nią zużyć 1 akcję. Zgadza się?
Wszystko się zgadza. Gdy wkraczasz na obszar na którym jest (są) żeton zagrożenia, to musisz się z nim zmierzyć (Głos Zony wybiera jeśli jest więcej zagrożeń) i jest to część akcji ruchu. Jak nie pokonasz takiego zagrożenia, to w ramach drugiej akcji możesz (jeśli chcesz) wykonać akcję poszukiwania na tym samym lub innym zagrożeniu (wtedy sam wybierasz z którym zagrożeniem się zmagasz). W sumie uważam, że ta akcja nie powinna się nazywać poszukiwaniem, a po prostu konfrontacją.

I pytanie ode mnie: czy spotykając w Zonie jakiegoś handlarza (karta wydarzeń), można mu też sprzedawać sprzęty lub trofea? Czy tylko w grę wchodzi zakup towarów z rynku (cash only)?
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 857
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 292 times
Been thanked: 283 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: KOSHI »

Wydaje mi się, że od tego są tylko bunkry. Nie znam treści kart wydarzeń z handlarzami, ale chyba byłoby zaznaczone na karcie, że można pohandlować. Dosyć szczegółowo i dobrze są rozpisane te karty wydarzeń. Mnie zastanawia, czy będąc w sarkofagu mogę zmniejszać zmęczenie o 1, jeśli nie zdam testu i zostanę na miejscu. Skoro jestem tam i muszę tam siedzieć, a mam 2 akcje na rundę, to chyba mogę. Nigdzie nie wyczytałem, że to niemożliwe. Drugie pytanie - nie do końca są dla mnie jasne zasady zagrywania kart wieści na siebie w grze solo. Wg. instrukcji jeśli masz wybrać obszar lub przyległy, wybierz ten, na którym jesteś. Ok, ale jest tam też wpis o innym obszarze - ostatni pkt. Tego nie czaję.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4163
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 570 times
Been thanked: 1028 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: RUNner »

KOSHI pisze: 13 lis 2019, 00:14 Mnie zastanawia, czy będąc w sarkofagu mogę zmniejszać zmęczenie o 1, jeśli nie zdam testu i zostanę na miejscu. Skoro jestem tam i muszę tam siedzieć, a mam 2 akcje na rundę, to chyba mogę. Nigdzie nie wyczytałem, że to niemożliwe.
Możesz odpoczywać.
KOSHI pisze: 13 lis 2019, 00:14 Drugie pytanie - nie do końca są dla mnie jasne zasady zagrywania kart wieści na siebie w grze solo. Wg. instrukcji jeśli masz wybrać obszar lub przyległy, wybierz ten, na którym jesteś. Ok, ale jest tam też wpis o innym obszarze - ostatni pkt. Tego nie czaję.
Musiałbyś przytoczyć dokładną treść tej karty. W grach solowych stosuję zasadę najgorszej dla gracza opcji.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 857
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 292 times
Been thanked: 283 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: KOSHI »

Chodzi mi o karty wieści: Ekspedycje naukowe i Interwencja wojska. Wg. instrukcji jeśli efekt mówi o wyborze innego obszaru lub podjęciu innej decyzji, wybiera gracz. Normalnie jak jestem w zielonym lub żółtym sektorze i mogę coś z talii wieści zagrać na siebie to zagrywam. Musi boleć. :D Zresztą tak jest w instrukcji. Czy w przypadku wybierania obszaru w tych 2 konkretnych kart, mogę nie zagrać anomalii lub mutanta na swój obszar?
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4163
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 570 times
Been thanked: 1028 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: RUNner »

Zgodnie z instrukcją:
▷ Jeśli efekt mówi o wyborze innego obszaru lub podjęciu innej decyzji, Ty wybierasz.
W przypadku obu kart, nie musisz dokładać sobie żetonów, ale możesz to zrobić jeśli chcesz. Zresztą, czy taki mutant na Twoim polu jest problemem? Raczej tylko wtedy gdy będziesz na to pole powracał.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 857
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 292 times
Been thanked: 283 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: KOSHI »

Dzięki. Kolejna rozkmina - gra kończy się gdy talia kart wieści wyczerpie się. W przypadku gry wieloosobowej jest to 21 kart, w przypadku solowej 16. I tak się zastanawiam, czy to jest tak, jak w Eldritch, że jak nie można pociągnąć karty mitów to przegrywamy, czy ostatnia karta z 16 kończy grę i można jej nie rozpatrywać.
Badacze muszą dobrać kartę Mitów, lecz nie mogą tego zrobić, ponieważ talia Mitów jest pusta.
- z Eldritch

Jeśli tak by było to rund jest de facto 15? Ja obstawiam wariant 1 i tak gram. Jest sensowniejszy. W przeciwnym razie ta 16 karta niczemu by nie służyła. Miałem taki przypadek w ostatniej grze, że wygrałem. Gdybym oblał testy w sarkofagu i nie zdał i tak bym nie mógł pociągnąć karty wieści bo już nie było żadnej. Czyli przegrałbym, czy przegrałem? Jak Wy gracie?
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4163
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 570 times
Been thanked: 1028 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: RUNner »

Wydaje mi się, że już 16 rund to dość mało, a Ty wspominasz o 15? :) Nie utrudniajmy i tak już trudnej gry ;) Poza tym byłoby tak jak napisałeś, czyli ostatnia karta wieści nie byłaby już rozpatrywana.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
djlp
Posty: 4
Rejestracja: 27 gru 2017, 01:28

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: djlp »

Podczas tury mamy do wykorzystania 2 dowolne akcje, pierwsza akcja to ruch na pole gdzie znajduje się mutant/anomalia, dochodzi do spotkania z automatu jak rozumiem, czy po spotkaniu mam jeszcze jedną akcje czy spotkanie "automatyczne" zalicza się do mojej drugiej akcji ?
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 857
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 292 times
Been thanked: 283 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: KOSHI »

Z automatu. Masz 2 akcję. Możesz odejść, użyć możliwości obszaru, zbadać to samo lub inne zagrożenie lub odpocząć.
Awatar użytkownika
zawias
Posty: 228
Rejestracja: 08 gru 2013, 00:45
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: zawias »

Ja mam pytanie dotyczące zdolności Samotnika. Może on automatycznie zakończyć spotkanie bez otrzymania łupów i obrażeń, męcząc się 2 razy. Jak się ma ta zdolność do akcji przymusowych, np. na polu Prypeci lub czasem z kart wydarzeń? Czy zdolność postaci jest nadrzędna czy nie ?

W Prypeci rozpatrujemy spotkanie i MUSIMY wykonać konfrontację. Czy jak użyję zdolności Samotnika, to pomijam spotkanie, ale wykonuję konfrontację z mutantem, czy ta zdolność w takich przypadkach w ogóle nie działa?
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 857
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 292 times
Been thanked: 283 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: KOSHI »

Zdolność pozwala na nie podejmowanie się nawet sprawdzenia testu czujności. Dodajesz 2 zmęczenia i olewasz spotkanie. Kara za przekroczenie ponad 5 zmęczenia działa dalej czyli jak masz zmęczenie na 5 to po zagraniu tej zdolności dostajesz 2 obrażenia. W Prypeci czy Oku Moskwy losujesz żeton. Jak przystąpisz do testu czujności to musisz i do testu konfrontacji. Jak skorzystasz ze zdolności to zostawiasz żeton na tym polu i przenosisz się do Elektrowni jak masz 2 tajemnice. Co do kart wydarzeń to wszystkie akcje w których pisze spotkanie można wg. mnie pod to podciągnąć. Chyba, że są inne na kartach spotkania niż spotkanie z anomalią lub mutantem to wtedy nie wiem. W opisie zdolności pisze, że nie zdobywa się łupu ani obrażeń więc obstawiam, że zdolność działa tylko na anomalie i mutanty. Musiałbyś podać treść karty wydarzeń o jaką chodzi.
Ostatnio zmieniony 23 lis 2019, 09:46 przez KOSHI, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: sqb1978 »

Czy w Sarkofagu jest się pod wpływem emisji?
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4163
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 570 times
Been thanked: 1028 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: RUNner »

Tak. To jest czerwony sektor.
Ostatnio zmieniony 23 lis 2019, 08:40 przez RUNner, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 857
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 292 times
Been thanked: 283 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: KOSHI »

Nie. Emisja dotyczy obszarów otwartych. Bunkry, tajne lokacje i sarkofag nimi nie są. Strona 9 instrukcji.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4163
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 570 times
Been thanked: 1028 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: RUNner »

Fakt. Jeszcze nie dotarłem do sarkofagu, a instrukcja przeczytana dawno temu. Czy nieudany szturm na sarkofag pozostawia postać w nim na kolejną turę?
Swoją drogą, skoro postać jest w centrum emisji, a nie podlega jej wpływowi, to jest to mało klimatyczne. Tajne obiekty rozumiem, mogą być schronem, ale sarkofag?
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 857
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 292 times
Been thanked: 283 times

Re: Zona Sekret Czarnobyla

Post autor: KOSHI »

Tak zostajesz. Możesz zmniejszyć zmeczenie o 1 lub użyć przedmiotów lub artefaktów. Z sarkofagu i elektrowni nie można się cofnąć. Wg. mnie rozpatrywanie emisji w sarkofagu byłoby nie potrzebnym utrudnieniem. I tak testy tam są masakryczne. A poza tym w oku cyklonu jest spokojnie. :wink:
ODPOWIEDZ