Kingdom Death: Monster - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Kingdom Death: Monster - pytania i wątpliwości

Post autor: krecilapka »

Jako, że nie ma wątku z zasadami tej gry to niniejszym powstaje. Na otwarcie wrzucam garść porad i popełnianych przeze mnie błędów.
Nie będzie tutaj żadnych wiadomości "wrażliwych". Nie piszę nic o strategiach, przygodach itd. Tylko rzeczy tyczące się samej mechaniki gry.
Jako że ostatecznie gram na wersji PL, to takiej nomenklatury będę używał, dodając po ukośniku oryginalną, angielską formę.

Na początek radzę pamiętać o słowniczku na końcu podręcznika. Jest ułożony alfabetycznie, i wyjaśnione są tam słowa kluczowe na które się napotykamy podczas rozgrywki. Bardzo sprawdziła mi sie kartka na której wypisałem najczęstsze zdolności występujące na broniach. Brutalność/ Savage, Ostrość/sharp itd. przestałem wertować słowniczek. Na odwrocie mam tabelę ciężkich urazów/severe injury co też oszczędza wertowanie podręcznika. No i nie trzeba wtedy oglądać grafiki ilustrującej traum umysłu/brain trauma :wink: .

Gra przebiega takim schematem faz: OSADY/settlement -> ŁOWÓW/Hunt -> STARCIA/showdawn.
Pierwsze dwie fazy są chyba w miarę jasne. Kłopotliwa jest 3 faza, ponieważ łatwo może umknąć to, że w grze występują 3 różne rodzaje starć/showdawn.
1) Starcie najczęstsze to walka z potworem na którego się poluje. Po nim się zbiera surowce i przechodzi płynnie do następnej fazy osady.

2) Starcie z potworem Nemezis które jest wyszczególnione jako wydarzenie fabularne. Co jakiś czas taki Nemezis przychodzi do osady. Jest to on opisany na arkuszu osady, w konkretnym roku, z jakim Nemezis i o jakim poziomie walczymy. Tutaj ważna UWAGA: To starcie ZASTĘPUJE starcie nr 1. W roku w którym przychodzi Nemezis, nie ma fazy łowów. Jest faza osady, a po niej od razu starcie z Nemezis, a po walce znowu faza osady nowego roku -> łowy -> starcie. Więc w tym roku latarnianym nie będzie surowców jakie zwyczajowo przynosi się po łowach. Uczulam na to, bo to powszechny błąd, że po starciu z Nemezis gracze wyruszają na łowy.

3) Starcie specjalne. To ono jest wyszczególnione na czerwono na arkuszu i planszy osady. Łatwo je pomylić ze starciem nr 2, tym z przychodzącym do osady Nemezis i to powoduje nieporozumienia. Zawsze jest ono konkretnie nazwane starcie specjalne/special showdown. To starcie odpalają wydarzenia fabularne z podręcznika, jeśli gramy samą podstawką. Mogą się takie specjalne starcia też pojawiać z dodatków do gry. Dopisuje się je wtedy do listy wydarzeń w konkretnym roku. Podkreślam to, że grając bez dodatków, do starcia takiego może dojść tylko poprzez przygodę z podręcznika. Dokładnie opisane jest ono jako specjalne starcie (special showdown). Tak z pamięci to wydaje mi się, że są takie dwa wydarzenia fabularne w wersji podstawowej. Mogą one uruchomić specjalne starcie z Kingsmanem/Handem po pl: Namiestnikiem / Wysłannikiem. I to tylko przy tym starciu należy wrócić jak prowadzi na arkuszu czerwona strzałka do aktualizacji listy poległych. Nie generują się wtedy punkty działan (endeavour) za powrót, nie aktualizuje się latarniany rok. Więc po tym starciu można mieć kolejne starcia w takim roku (wersje 1 lub 2): czy to z Nemezis czy też z potworem na którego się poluje. Wspominam o tym bo często gracze używają tej czerwonej graficznej "rozpiski" zachowania do starcia nr 2, a ono odnosi się tylko do starcia specjalnego.



No to dalej lecimy z tematem: Mnie początkowo myliły się 3 stany i warto je rozróżniać:
Powalenie/knock down - Ocalałego należy położyć, bo padł.
Walnięcie/bash - Ocalały po walnięciu zostaje powalony. Czyli należy go położyć bo padł.
Odrzucenie/knock back - Ocalały zostaje odsunięty w tył od źródła odrzucenia. Jeśli był powalony odsuwamy go powalonego, jeśli stał odsuwamy stojącego. Gdy podczas tego ruchu dojdzie do krawędzi planszy zatrzymuje się i dalej nie porusza. Ale jeśli zaczyna się odrzucenie na krawędzi planszy, to przesuwa się wzdłuż krawędzi od źródła odrzutu.

Zwłaszcza walnięcie i powalenie KO/bash zdają się być tożsame na początku. W grze jednak występuje ekwipunek który np. chroni przed skutkami walnięcia ale powalenia już nie. Dlatego trzeba to mieć na względzie i rozróżniać.

Na początku też doradzałbym sobie wypisać gdzieś na kartce co się dzieje w przypadku zderzeń / collision, żeby za tym nie wertować. Jest o tym rozdział / strona, ale rozwlekle to opisane. Do zderzeń dochodzi gdy przez to same pole porusza sie potwór / Ocalały lub Ocalały zostanie odrzucony na teren.
ZDERZENIE/Collision: Efektem zderzenia jest zawsze POWALENIE/knock down.
1) Gdy potwór przejdzie przez pole Ocalałego, zawsze go powala/knock down.
2) Gdy potwór kończy swój ruch na polu z Ocalałym zostaje on: odrzucony/knock back o 5 i powalony.
3) Jeśli Ocalały wpadnie na teren nieprzekraczalny - zderza się z nim (czyli powalenie) i otrzymuje 1 obrażenie.
4) Jeśli Ocalały zostanie Odrzucony w innego Ocalałego, wykonuje swój pełen ruch do końca i obaj zostają powaleni. Czyli ten pierwszy padnie tam gdzie został odrzucony, a drugi padnie na tym polu co stał, zanim na niego wpadł ziomek.
Gdyby mieli zajmować to samo pole, zamiast tego kładzie się Ocalałego na przyległym polu.
I to załatwie wszystkie kolizje :).

STARCIE
Przy wyborze celu z profilu ataku na karcie SI/AI potwora warto znać dwa pojęcia (bo reszta jest bardzo intuicyjna):
1) Pole widzenia/field of view: to wszystko, cała plansza oprócz martwej strefy/blind spot, oraz jeśli potwór ma linię widzenia/line of sight (czyli nie zasłania element terenu).
2) Zagrożenie/threat: każdy niepowalony Ocalały.

Więc jeśli Ocalały leży powalony przed nosem potwora, a pierwszym celem jest: najbliższe zagrożenie, to potwór nie ruszy tego powalonego.
Jeśli jest zagrożenie, w polu widzenia - to gdy ktoś stoi w martwej strefie - nie jest zagrożeniem, potwór go nie zaatakuje.
Jeśli będzie 3 powalonych i 1 w martwej strefie, a potwór ma w AI, że celem jest "zagrożenie" to nie ma żadnego zagrożenia i trzeba przeczytać akcje poniżej, bo potwór nie zaatakuje z tej linii.
Uwaga: jeśli jest napisane na karcie "zagrożenie", ale nie ma "w polu widzenia", to wtedy potwór będzie atakował każdego stojącego Ocalałego. Takiego w martwej strefie, za terenem blokującym pole widzenia itd., również. Bo w takim przypadku pole widzenia nie ma znaczenia! Wystarczy uważnie czytać i szybko robi się proste :).

PRZETRWANIE/Survivor
Ja robiłem z nimi totalne babole. Takie, że az wstyd się przyznać, więc radzę to dobrze obcykać. No ale ad rem: Każdy rodzaj akcji przetrwania można wykonać tylko raz na rundę (runda to: akcje potwora, następnie akty Ocalałych, no i następuje nowa runda). Więc jak się zrobi sprint/dash podczas ataku potwora, to już nie można zrobić sprintu podczas swojego aktu. Jak gram z ludźmi to nie mam problemu z zapamiętaniem co mój Ocalały zrobił. Ale w kampanii solo to już się tego nie ogarnie. Dlatego sobie zrobiłem takie żetony i je kładę żeby nie obciążać pamięci który Ocalały już co zrobił. A jak kończy swój akt, to kładę żeton działań/endevour, i wszystko widzą jak na dłoni. Polecam jakieś takie grającym solo.

Obrazek

Akcję przetrwania można wykonać w określonych sytuacjach. Co ważne: Ocalały który ATAKUJE NIE MOŻE WYKONAĆ AKCJI PRZETRWANIA. Jak na karcie miejsca trafienia będzie napisane, że potwór wykonują akcję podstawową na atakującego, to wtedy nie można wykonać np. uniku. Wystarczy zapamiętać, że atak wiąże się zawsze z ryzykiem.

Kiedy można użyć przetrwania:
1) Przed lub po zakończeniu ruchu/aktywacji Ocalałego. Po prostu pomiędzy akcjami, w turze Ocalałych. Między swoimi, innego Ocalałego, jak się chce.
2) Jeśli na karcie jest oznaczenie przejścia / flow, to w tym miejscu. Często bywa umiejscowione przejście po wybraniu celu. Więc gdy potwór wybrał cel, można np. wydać punkt przetrwania by "sprintem" oddalić się przed potworem. Potwór wtedy już nie może zmienić celu, pędzi za wybraną ofiarą na swój maksymalny zasięg ruchu. Jeśli nie dopadnie celu to na tym zakończy.
3) Można wydać przetrwanie w turze potwora, jeśli zostanie on powalony. To specyficzna sytuacja, przeważnie miewa miejsce gdy potwór otrzymał trwały uraz, powodujący, że może się przewracać. Wtedy Ocalali mogą wydawać przetrwanie by np. sprintem się zbliżyć, i z przyspieszenia/surge zaatakować.
4) Najtrudniejszy do zrozumienia: podczas ataku INNEGO Ocalałego (bo jak pamiętacie atakujący nie może wydawać przetrwania). To się dzieli na dwie sytuacje:
a) gdy atakujący zadał RANĘ KRYTYCZNĄ. Rozpatruje się efekty tej rany i zanim odrzuci kartę rany, w tym momencie inni Ocalali mogą wydawać przetrwanie by wykonywać swoje akcje przetrwania. To może rodzić różne komplikacje, bo inny Ocalały może zaatakować, może wyjść pułapka, czy potwór może się oddalić etc. To jakby po skończeniu akcji tego drugiego odkłada się kartę miejsca trafienia na której zadano krytyka.
b) Najbardziej skomplikowane na koniec ;). Jeśli atakujący zadał ranę, dobrał kartę miejsca trafienia/hit location i zawiera ona reakcję (ikona R w rombie, to istotne, bo nie można tego zrobić jeśli karta nie ma reakcji, czyli takiej ikony), to inni Ocalali mogą jakby "wskoczyć" w ten atak, nim rozpatrzy się reakcję. I to po rzucie na zranienie! Po czym akcja powróci do rozpatrywania reakcji z karty.
Widząc np. że reakcja potwora dajmy na to na pewno zabije atakującego, inni Ocalali mogą wydać przetrwanie by zaatakować potwora, licząc na zmianę ustawienia. Że on odejdzie, odwróci się itp. Bo reakcja pozostanie na ten czas jakby "zamrożona" i powróci się jej wykonania, po akcjach przetrwania. A to może już być tak, że potwór odwróci się, przejdzie w inne miejsce co może ocalić ofiarę reakcji.

Unik/dodge: akcja przetrwania jaką się zna od początku gry. Nie zapomnijcie że:
* oczywiście nie można użyć uniku atakując [atakujący zawsze ponosi ryzyko ;)]
* nie można wykonać uniku by uniknąć akcji zastraszania/intimidate. Trzeba tracić obłęd
* można wykonać unik tylko przed atakiem z profilu potwora (czyli takiej tabelki gdzie jest napisana szybkość/precyzja/Obrażenia (speed/accuracy/damage). Nie można unikiem uniknąć np. chwytu/grab czy też obrażenia jakie on zadaje na końcu. Jeśli się otrzymuje jakieś obrażenia poza tabelką (np. jest gwiazdka i napisane *po obrażeniach), to unik nie pozwoli ich uniknąć.
No i jeszcze raz przypomnę, że KAŻDĄ akcję przetrwania można tylko raz w rundzie wykonać. Więc jak potwór na dwóch kościach wyrzuci trafienie, to unikiem można uniknąć tylko jednego. Choćbyśmy mieli punkty przetrwania, drugie trzeba przyjąć.


KARTY SPECJALNE OZNACZONE "S".
Niby jest to opisane ale jakoś początkowo nie zaskoczyłem intuicyjnie co zrobić z tymi kartami. I po prostu jest wtasowywałem do talii zachowań potwora :D.
Wyjaśnienie: te karty cech zawsze leżą OBOK gry. Opisują one specyficzne DODATKOWE zdolności i zachowanie potwora oraz wpływ na Ocalałych. Nigdzie się ich nie wtasowuje, po prostu TRZEBA SIĘ Z NIMI ZAPOZNAĆ PRZED WALKĄ.
Taka karta nakaże np. potworowi zawsze wykonać dodatkową akcję podstawową na początku czy końcu swojej tury, albo zaatakować przyległego Ocalałego, albo że może on skakać latać czy cokolwiek innego. Czasem te karty stanów wpływające na Ocalałych i przynależą do nich. Trzeba na nich układać jakieś żetony, co spowoduje coś tam po uzbieraniu iluś żetonów.

ZASOBY PO PRZEGRANEJ WALCE.
Po przegranej walce Ocalałych ekipa poszukiwawcza przychodzi na miejsce starcie i odnajduje ekwipunek który znów pojawia się w osadzie :). Ale tylko ekwipunek, ponieważ zasobów już nie. Wszystkie karty zasobów zdobyte na tej wyprawie są bezpowrotnie tracone.

CIĘŻKIE URAZY/Severe Injuries PODCZAS FAZY ŁOWÓW
Obrażenia otrzymane w tej fazie nigdy nie powodują rzutu na tabelkę ciężkich urazów. Co najwyżej mogą nam pancerz zjechać do 0. Podczas przygody można zginąć albo otrzymać ciężki uraz / traumę tylko jeśli jest to wyraźnie opisane w przygodzie.

MIECZ ZMIERZCHU / TWILIGHT SWORD
W toku kampanii może wpaść w łapy ta specjalna broń. Niestety nic na to nie wskazuje, ale po otrzymaniu tego miecza trzeba się zapoznać z kartą specjalizacji w tej broni! Znajduje się bowiem na tej karcie tabelka "rank/poziom" która działa natychmiast. Inne specjalizacje zaczynają działać od 3 poziomu, ale miecz zmierzchu już od DRUGIEGO zyskuje efekt.

HAND / NAMIESTNIK
Potwór ten posiada dwustronną kartę "S"! Długo myślałem, że mam braki w kartach i przeglądałem wszystkie karty w grze, zanim nie odkryłem, że karta Impossible Eyes (niemożliwe oczy). jest DWUSTRONNA! Z drugiej strony jest RESPECT! I można się naszukać tej wymaganej karty ;).
Starcie z tym potworem jest bardzo klimatyczne. Jedno z moich ulubionych. Łatwo jednak można sobie je zepsuć. Jest to moim zdaniem nie dość wyraźnie opisane, że tworząc talię SI/AI potwora należy jako ostatnią kartę na spodzie i BEZ CZYTANIA położyć karte Aplauz/Applause. Nie czytajcie jej przed pierwszą walką :).

Jak ktoś ma dodatek samotne drzewo/lonely tree to polecam zapoznanie się z podręcznikiem przetłumaczonym na pl. Jest tam strona wyjaśniająca jak w to grać dobrze. Ten dodatek ma i pewne literówki które gmatwają grę, i wytłumaczony jest w bardzo pokrętny sposób. Powątpiewam by ktokolwiek zagrał w to zgodnie z intencją autorów tak z marszu po przeczytaniu podręcznika.

To by było tak z grubsza tyle co mi się przypomniało. Jak coś napisałem zbyt zawile, albo pokręciłem to z góry przepraszam. Mam obłęd powyżej 3 ;). Ale gratuluję zacięcia każdemu kto dotrwał do tego miejsca moich wypocin. Przynajmniej można zrozumieć dlaczego tak prosta gra, ma na BGG tak wysoki poziom skomplikowania :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 31 sie 2020, 20:04 przez krecilapka, łącznie zmieniany 1 raz.
manicminer
Posty: 820
Rejestracja: 07 wrz 2019, 15:00
Has thanked: 74 times
Been thanked: 103 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: manicminer »

Świetna robota, dowiedziałem się paru ciekawych rzeczy.
Myślę że dobrze by było jeszcze dodać opis survival actions.
Np dla mnie przez kilka pierwszych osad nie było jasne jak działa dokładnie Dodge.
A mianowicie że Dodge używa się po rzucie kośćmi na miejsce obrażeń i można wybrać tą lokacje której unikamy.
Ważną rzeczą jest też to że jak potwór dostanie mood to nie wlicza się on później do wymaganych ran by go zabić.
Bronie mając reach 2 mogą atakować po skosie, dotyczy to przeciwników i graczy.
Paired bronie działają tak że tylko jedna z nich ma podwójna prędkość, druga ma normalną.
Survivor zawsze może walczyć bez broni, nawet jeśli stracił obie ręce (zęby).
Zasoby zdobyte podczas hunta i showdown są zabieranie z talii kart, jeśli w talii ich już nie ma to nie dostajemy, np są tylko 4 acanthus Plant a na planszy może być 6 pól z zasobami.
Itemów można zrobić więcej niż jest w talii, np monster grease można mieć 4, pomimo że z jakiegoś powodu są tylko 3 w decku.
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: krecilapka »

Paired bronie działają tak że tylko jedna z nich ma podwójna prędkość, druga ma normalną.
No blisko ale nie do końca ;).
Bronie SPAROWANE / PAIRED działają tak, że sumuje się ich szybkość/speed.
Np. używając jednego katara który ma szybkość 2 oraz zdolność deadly/zabójcza, rzucamy 2 kośćmi na trafienie. Po ewentualnym trafieniu, wykonując rzut na zranienie rzucamy jedną kością, ale wynik 9 i 10 dawałby efekt zranienia krytycznego.

Używając dwóch katarów, sumujemy ich szybkość (2+2=4), rzucamy więc 4 kośćmi na trafienie. Dalej jest tak samo jak z taką jedną bronią: po ewentualnym trafieniu, wykonując rzut na zranienie, rzucamy jedną kością, a wynik 9 i 10 daje efekt zranienia krytycznego.

Czyli bronie sparowane dodają tylko kości do rzutu na trafienie. Wszelkie inne dodatkowe bonusy nie dodają się, działają jak dla jednej broni. Rzucając już na zranienie rzucamy jedną kością, dodajemy siłę Ocalałego i obrażenia z broni.
Awatar użytkownika
pavel
Posty: 793
Rejestracja: 09 sie 2015, 13:45
Lokalizacja: EU
Has thanked: 74 times
Been thanked: 112 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: pavel »

Bardzo fajny skrót ważnych zasad. Dobra robota. Kurza twarz, ale tyle grania z błędem co do wykorzystania przetrwania. Bardziej z tym, że nie byliśmy świadomi, że po namierzeniu przez potwora, możemy użyć przetrwania na sprint. Szkoda.
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: krecilapka »

Przypomniały mi się jeszcze dwie kwestie które sprawiły mi problem.
Pierwsza kwesta: jest taka karta która standardowo jest przyporządkowana do "specjalnych".

Obrazek

Łatwo się pomylić i z racji tego, że jest na niej obrazek lwa, można ją zacząć trzymać w jego talii. Owszem, jej zdolność jest używana przez lwa 3 poziomu, ale poza tym, ta karta jest używana także przez wiele potworów o poziomie 3+. Jest ona wspólna dla różnych potworów, wbrew temu co sugeruje obrazek. Radzę więc na nią zwrócić uwagę. Niby jest o tym w podręczniku ale mi kompletnie umknęło :oops: .

Druga kwestia: Biegłość w posługiwaniu się bronią / Weapon proficiency.
Na początku tego się nie czuje, ale jest to kluczowy element w rozwoju Ocalałego. Wokół tego należy budować strategię rozwoju wojowników.
Trzeba zaskoczyć jak to działa, ponieważ mylące mogą być wpisy w podręczniku podstawowym po zwycięskiej walce. W dodatkach, już obok przyznawania doświadczenia za posługiwanie się bronią, dodano dopisek - jeśli spełniono wymagania. Brak jednak jest tego zapisu w podręczniku podstawowym, tym niemniej a zasada obowiązuje!
Oto jak działa ten mechanizm:
Gdy gracz przekracza 2 poziom doświadczenia łowieckiego/Hunt expirience (zakreśla pierwszy pogrubiony, czarny kwadracik na swojej karcie postaci) wybiera wtedy m.in. jeden typ broni w której będzie się dalej doskonalił. Doświadczenie łowieckie / Hunt XP najczęściej otrzymuje się po walce z potworem, ale nie tylko ;). Jeśli więc przekracza się poziom 2, wpisujemy w kartę postaci wybraną broń. Dopiero od tego momentu zdobywamy punkty specjalizacji w broni! Widziałem takie błędy, że gracze np. po 1 wygranej walce z Lwem przydzielali sobie punkty specjalizacji w broni, bo jest to tam tak wypisane jako nagroda po walce. Tak nie można, punkty można otrzymać dopiero po tym, gdy ma się napisany w arkuszu wybrany typ broni, co dzieje się po zakreśleniu drugiego poziomu doświadczenia łowieckiego / Hunt XP. Dopiero od tego momentu, po walce, o ile zadano co najmniej jedną ranę potworowi, można podnieść sobie (zamazać tek kwadracik) poziom biegłości w posługiwaniu się bronią / Weapon proficiency. Tak technicznie: grając solo, ja sobie podczas walki robię w kwadraciku kropkę po zadaniu rany, by nie głowić się i przypominać sobie na końcu walki czy aby na pewno ten Ocalały ranę zadał. Najczęściej po walce otrzymamy 1 poziom biegłości. Zadanie większej liczby ran w jednym starciu, nie zwiększa liczby punktów biegłości.
Gdy gracz osiągnie 3 poziom biegłości w broni, zostaje specjalistą w danym typie broni (specialist) i odczytuje kartę specjalizacji, zyskując zapisany na niej bonus. Jeżeli takiego gracza uda nam się zlevelować 8 razy, staje się mistrzem. Bonus za mistrzostwo jest na rewersie karty specjalizacji danej broni. To jest gigantyczny bonus dla całej osady, ponieważ wszyscy w osadzie, otrzymują bonus ze specjalizacji w tej broni, niezależnie od tego, w jakiej broni sami się szkolą. Przykładowo: Posiadając w osadzie mistrza walki na pięści i zęby, oraz mistrza tarcz, każdy Ocalały w osadzie, walczący dowolną bronią, czy bez broni posiada DODATKOWO bonus: że nie może zostać powalony podczas zderzenia, tarcza w ekwipunku dodaje +1 do pancerza na wszystkich miejscach trafienia, no i że raz na turę może wstać po powaleniu na początku tury Ocalałych / potwora. Bo to są bonusy dla specjalistów w tej broni, a mistrz w osadzie powoduje, że specjalistami są WSZYSCY.
Jeszcze jedna ważna kwestia: gdy taki mistrz zginie, wszyscy stracą cechę specjalistów.
Awatar użytkownika
Abidarius
Posty: 120
Rejestracja: 13 lut 2015, 12:58
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: Abidarius »

Dzięki za wpisy. Super sprawa też, z tymi znacznikami użycia przetrwania. Może masz je gdzieś w pliku i mógłbyś się nim podzielić?
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: krecilapka »

Jasne, to plik z którego drukowałem żetony przetrwania. Jeśli będzie przydatny to proszę:

https://www.dropbox.com/s/f4xs2ayb7jfoq ... 2.pdf?dl=0

EDIT: Jeszcze jedną rzecz dopisze którą ja źle rozgrywałem na początku (i jak się okazuje nie tylko ja). Łatwo to przeoczyć ponieważ te sytuacje mają miejsce po walkach z potworami na które można polować. Więc już ma się wyrobione pewne odruchy ;).
Gdy zaczną się pojawiać potwory Nemezis, karty miejsc trafień bywają nieco inne. Przed walką dla przypomnienia radzę rzucić okiem na 77 stronę podręcznika. Tam obrazki świetnie pokazują zachowanie przy trafieniach krytycznych. Będziecie już pewnie mieli postaci, ekwipunek poprawiający parametr szczęścia / luck. I tak dla przypomnienia: po trafieniu krytycznym nie rozpatruje się reakcji (gdy jest ikona R w rombie). Niezależnie jaka jest reakcja pozytywna czy negatywna, po krytycznym trafieniu rana jest zadawana a reakcja nie działa. Parametr szczęścia zwiększa możliwość zadania rany krytycznej. Już nie tylko latarniana "10" zadaje kryta. Ale potwory Nemezis maja karty nie zawierające Reakcji (nie ma na nich ikony R). Wtedy parametr szczęścia / luck nie ma żadnego znaczenia. "10" zada ranę, ale jeśli jest opisane jakieś zachowanie potwora to ono będzie miało miejsce mimo wyrzucenia 10. I co istotne: mając nawet +5 szczęścia, po rzucie kością tylko latarniana 10 zadaje ranę. Wyniki niższe, mimo pozytywnego parametru szczęścia nie zadają automatycznie rany. Nie ma reakcji - wtedy tylko faktycznie wyrzucona "10" zadaje ranę.
Ostatnio zmieniony 25 gru 2019, 10:05 przez krecilapka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Abidarius
Posty: 120
Rejestracja: 13 lut 2015, 12:58
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: Abidarius »

krecilapka pisze: 09 gru 2019, 23:03 Jasne, to plik z którego drukowałem żetony przetrwania. Jeśli będzie przydatny to proszę:

https://www.dropbox.com/s/f4xs2ayb7jfoq ... 2.pdf?dl=0
Bardzo dziękuję. Na pewno się przydadzą.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: maciejo »

Mam pytanko :D
Lew stoi o jedno pole przed krawędzią planszy,przed nim przy samej krawędzi leży powalony Ocalony ( po akcji Lwa Chwyt).
W kolejnym ruchu muszę poruszyć Lwa o pełny ruch do przodu, również przez akcje Chwyt.
Jak mam to rozegrać ?
Z góry dzięki za odpowiedź.
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: krecilapka »

Przesuwasz Lwa o jedno pole w przód, a następnie w bok, wzdłuż krawędzi planszy o liczbę pól taką by lew wykonał do końca swój pełen ruch. Wybór kierunku w lewo czy w prawo pozostaje w gestii gracza sterującego potworem w danej turze. Teoretycznie powinno się wybrać wariant kierunku ruchu gorszy dla Ocalałych wszak to królestwo Śmierci ;). No końcu tego ruchu kładziesz Ocalałego na polu przed Lwem. No i rzucasz kostką obrażeń na obrażenia jakie zadaje chwyt. Przypominam, że to nie jest atak z profilu tabelki potwora, więc np. tych obrażeń nie można uniknąć unikiem / dodge.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: maciejo »

:arrow: krecilapka
Dzięki za odpowiedź :D

1.Czy po zwycięstwie w pierwszym starciu z Białym Lwem Ocalali którzy przeżyli zakreślają pierwszy kwadracik w " Doświadczeniu łowieckim" ?

2.Czy podczas np: przejścia na karcie potwora mogę wykonać tym samym Ocalałym kilka różnych akcji przetrwania pod rząd czy tylko jedną ?
Mam nadzieję, że kilka się tak dla pewności spytam.

3.Czy Ocaleni mogą wymieniać się ekwipunkiem podczas starcia lub łowów czy tylko zasobami ?

Z góry dzięki za odpowiedź :!:
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: krecilapka »

1. Doświadczenie łowieckie zaznaczasz tylko gdy wyraźnie wskazuje to rozstrzygnięcie starcia. Inaczej nie wiedziałbyś ile zaznaczyć ponieważ jest to ilość zmienna. Więc po prologu nie zakreślają ocalali doświadczenia. Zrobią to po pierwszej walce i faktycznie pełnej wyprawie, gdy przejdą fazę łowów oraz starcia.
2. Zawsze można wykonać dowolną liczbę akcji przetrwania. Ale każda z nich tylko jeden raz w całej rundzie. Więc mógłbyś np. Podczas przejścia na karcie potwora wykonać unik, walnąć i uciec korzystając z przetrwania na przykład.
3. Ekwipunku leżącego w siatce nie można przesuwać, nie można się nim wymieniać pozyskując nowy można usunąć Stary ale też bez reorganizacji ułożenia. Nawet gdy ginie ocalały to jego ekwipunek trafia do magazynu osady. Podczas starcia / łowów nie moga inni korzystać z jego ekwipunku.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: maciejo »

:arrow: krecilapka
Dzięki za odpowiedzi :!:

Jeszcze jedno pytanko.
"Zarchiwizować" - Karta wraca do pudełka.
Czy dobrze rozumiem że wraca do swojej talii i może być ponownie kiedyś użyta ( znaleziona), czy wylatuje całkiem z gry ?

Z góry dzięki za pomoc !
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: krecilapka »

Zarchiwizować oznacza, że wracają do swojej pierwotnej talii która teoretycznie jest w pudle z grą ;). Czyli właśnie wraca do gry i znów może zostać dobrana i używana w grze.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: maciejo »

krecilapka pisze: 10 sty 2020, 13:01 Zarchiwizować oznacza, że wracają do swojej pierwotnej talii która teoretycznie jest w pudle z grą ;). Czyli właśnie wraca do gry i znów może zostać dobrana i używana w grze.
:arrow: krencilapka, dzięki za odpowiedź.

Kolejna wątpliwości:

"Odłamek Podłoża"
Czy każdy nowy Ocalały pojawiający się w Osadzie z automatu dostaje Odłamek Podłoża i Przepaskę ?
Jeśli tak to czy Odłamek Podłoża jest na stałe przyporządkowany do konkretnego Ocalałego czy też wlicza się do zasobów Osady i może być wydany każdemu Ocalałemu wyruszającemu na Łowy ?
Kontynuując,czy w tym drugim przypadku jeden ocalały może wziąć kilka Odłamków Podłoża z przepastnych zasobów Osady i wyruszyć na Łowy ?
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
manicminer
Posty: 820
Rejestracja: 07 wrz 2019, 15:00
Has thanked: 74 times
Been thanked: 103 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: manicminer »

maciejo pisze: 11 sty 2020, 20:53
krecilapka pisze: 10 sty 2020, 13:01 Zarchiwizować oznacza, że wracają do swojej pierwotnej talii która teoretycznie jest w pudle z grą ;). Czyli właśnie wraca do gry i znów może zostać dobrana i używana w grze.
:arrow: krencilapka, dzięki za odpowiedź.

Kolejna wątpliwości:

"Odłamek Podłoża"
Czy każdy nowy Ocalały pojawiający się w Osadzie z automatu dostaje Odłamek Podłoża i Przepaskę ?
Jeśli tak to czy Odłamek Podłoża jest na stałe przyporządkowany do konkretnego Ocalałego czy też wlicza się do zasobów Osady i może być wydany każdemu Ocalałemu wyruszającemu na Łowy ?
Kontynuując,czy w tym drugim przypadku jeden ocalały może wziąć kilka Odłamków Podłoża z przepastnych zasobów Osady i wyruszyć na Łowy ?
Odłamki dostają tylko startowi ocalali, masz tylko cztery, są one jednorazowe i w ograniczonych ilościach. Niektóre wydarzenia dają dodatkowe. Może ich używać każdy, jedna postać może mieć więcej niż jeden.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: maciejo »

:arrow: manicminer, dzięki za odpowiedź.

1.Czy po "Aktualizacji Osi czasu" kartę Wydarzenia Osady , którą aktualnie rozpatrywałem tasuje z pozostałymi czy odkładam na bok ?

2.W jaki sposób mogę wyrzucić 100 na "Wydarzenia na Łowach" - 2 x Latarnia ? :|
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
manicminer
Posty: 820
Rejestracja: 07 wrz 2019, 15:00
Has thanked: 74 times
Been thanked: 103 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: manicminer »

maciejo pisze: 14 sty 2020, 06:11 :arrow: manicminer, dzięki za odpowiedź.

1.Czy po "Aktualizacji Osi czasu" kartę Wydarzenia Osady , którą aktualnie rozpatrywałem tasuje z pozostałymi czy odkładam na bok ?

2.W jaki sposób mogę wyrzucić 100 na "Wydarzenia na Łowach" - 2 x Latarnia ? :|
Powinieneś potasować wszystkie karty, więc jest możliwość identycznego wydarzenia dwa razy pod rząd.
Tak, 100 to dwa razy latarnia.
Miałem, a później jeszcze raz latarnia i nagroda mnie zawiodła...
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: maciejo »

krecilapka pisze: 07 sty 2020, 11:33 1. Doświadczenie łowieckie zaznaczasz tylko gdy wyraźnie wskazuje to rozstrzygnięcie starcia. Inaczej nie wiedziałbyś ile zaznaczyć ponieważ jest to ilość zmienna. Więc po prologu nie zakreślają ocalali doświadczenia. Zrobią to po pierwszej walce i faktycznie pełnej wyprawie, gdy przejdą fazę łowów oraz starcia.
Jeszcze raz poczytałem instrukcję i tu chyba jest trochę inaczej,wynika to z tego fragmentu instrukcji,chyba że coś pokićkałem.

Obrazek
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: maciejo »

Kochani napiszcie jeszcze proszę co dokładnie znaczy "Raz w Życiu".
Np:
Przybyła w Fazie Osady pani Mroczna Dentystka.
Dała jednemu z Ocalałych +1 siły - Raz w Życiu.
Czy to znaczy że jak jeszcze raz ją spotkam to ten sam Ocalały nie może od niej dostać już +1 Siły ale inny już tak ?

Z góry dziękuję za pomoc :!:
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
manicminer
Posty: 820
Rejestracja: 07 wrz 2019, 15:00
Has thanked: 74 times
Been thanked: 103 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: manicminer »

maciejo pisze: 14 sty 2020, 20:46 Kochani napiszcie jeszcze proszę co dokładnie znaczy "Raz w Życiu".
Np:
Przybyła w Fazie Osady pani Mroczna Dentystka.
Dała jednemu z Ocalałych +1 siły - Raz w Życiu.
Czy to znaczy że jak jeszcze raz ją spotkam to ten sam Ocalały nie może od niej dostać już +1 Siły ale inny już tak ?

Z góry dziękuję za pomoc :!:
Nie gram w wersję PL, ale w ENG to dość często się właśnie dostaje tylko rzeczy jednorazowo, po prostu przy danym ocalałym ignorujesz ten efekt i nie dostajesz siły.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: maciejo »

manicminer pisze: 14 sty 2020, 20:50
maciejo pisze: 14 sty 2020, 20:46 Kochani napiszcie jeszcze proszę co dokładnie znaczy "Raz w Życiu".
Np:
Przybyła w Fazie Osady pani Mroczna Dentystka.
Dała jednemu z Ocalałych +1 siły - Raz w Życiu.
Czy to znaczy że jak jeszcze raz ją spotkam to ten sam Ocalały nie może od niej dostać już +1 Siły ale inny już tak ?

Z góry dziękuję za pomoc :!:
Nie gram w wersję PL, ale w ENG to dość często się właśnie dostaje tylko rzeczy jednorazowo, po prostu przy danym ocalałym ignorujesz ten efekt i nie dostajesz siły.
To ta karta z przykładu.


Obrazek
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
manicminer
Posty: 820
Rejestracja: 07 wrz 2019, 15:00
Has thanked: 74 times
Been thanked: 103 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: manicminer »

Dokładnie, efekt jest jednorazowy dla każdego ocalałego, następnym razem nie dostaje nic.
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: krecilapka »

maciejo pisze: 14 sty 2020, 15:08
krecilapka pisze: 07 sty 2020, 11:33 1. Doświadczenie łowieckie zaznaczasz tylko gdy wyraźnie wskazuje to rozstrzygnięcie starcia. Inaczej nie wiedziałbyś ile zaznaczyć ponieważ jest to ilość zmienna. Więc po prologu nie zakreślają ocalali doświadczenia. (...)
Jeszcze raz poczytałem instrukcję i tu chyba jest trochę inaczej,wynika to z tego fragmentu instrukcji,chyba że coś pokićkałem.
Mea Culpa - zapomniałem, że taki zapis o doświadczeniu łowieckim jest po pierwszej walce :oops:
Skoro jest napisane, że po pierwszej walce doświadczenie dostają, to je faktycznie dostają. Przepraszam umknęło mi to.

Na karcie bohatera trzeba sobie wypisywać zdarzenia które przynoszą efekt raz w życiu. Są takie innowacje, wydarzenia fabularne, przygody, doktryna umożliwiająca raz w życiu ponowienie dowolnego rzutu. Jest trochę różnych sytuacji dodających pozytywne bądź negatywne bonusy. Trzeba to więc każdemu Ocalałemu notować. Tym bardziej, że jest i wydarzenie dające możliwość ponowienia rzutu na użyty jednorazowy w życiu bonus :).
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3356
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 104 times
Been thanked: 129 times

Re: Kingdom Death: Monster (Adam Poots)

Post autor: maciejo »

Niektóre tabelki takie jak np: Traumy Umysłu posiadają wyniki rezultatów rzutów powyżej (+ 10).
Jak można taki rezultat uzyskać ?
Jeszcze raz przejrzałem instrukcję i nie znalazłem odpowiedzi, pewnie coś mi umknęło.
Za to w FAQ jest odpowiedź , że to Magia :o
Magia wydaję się oczywistą odpowiedzią :wink: ale czy możecie to w jakiś inny,racjonalny sposób wytłumaczyć ?

Obrazek
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
ODPOWIEDZ