Feudum - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
AdamD
Posty: 4
Rejestracja: 13 lis 2017, 10:31

Feudum - pytania i wątpliwości

Post autor: AdamD »

Witam mam dwa pytania odnośnie zasad :
1. Czy wykonując opcję B karty podboju czyli ("głodzenie ludzi") mogę tę akcję wykonać w lokacji w której nie mam żadnego znacznika wpływu , czy muszę być zarządcą w tej lokacji ?(oczywiście mając pion szlachcica)
2. Żeby położyć kafelek terenu zgodnie z zasadami w danej lokacji muszę mieć znacznik wpływu jako poddany(chłop), ale co jeśli w późniejszej rozgrywce zostanę zarządcą tej lokacji, czy ogólnie mogę zostać zarządcą tej lokacji a jeśli tak, to czy mogę być dalej właścicielem kafla terenu w tej lokacji ( bo w takim przypadku sam sobie oddawał bym daninę biorąc zasoby z tego kafla).
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Feudum

Post autor: feniks_ciapek »

AdamD pisze: 21 sty 2020, 16:14 Witam mam dwa pytania odnośnie zasad :
1. Czy wykonując opcję B karty podboju czyli ("głodzenie ludzi") mogę tę akcję wykonać w lokacji w której nie mam żadnego znacznika wpływu , czy muszę być zarządcą w tej lokacji ?(oczywiście mając pion szlachcica)
2. Żeby położyć kafelek terenu zgodnie z zasadami w danej lokacji muszę mieć znacznik wpływu jako poddany(chłop), ale co jeśli w późniejszej rozgrywce zostanę zarządcą tej lokacji, czy ogólnie mogę zostać zarządcą tej lokacji a jeśli tak, to czy mogę być dalej właścicielem kafla terenu w tej lokacji ( bo w takim przypadku sam sobie oddawał bym daninę biorąc zasoby z tego kafla).
1. Nie musisz być zarządcą, wystarczy szlachcic.

2. Tracisz teren (landscape) na rzecz innego gracza, który tam wstawi poddanego. Patrz odpowiedź autora tutaj: https://boardgamegeek.com/thread/176352 ... ding-serfs
Iwetta
Posty: 1
Rejestracja: 16 lut 2020, 20:29
Has thanked: 2 times

Feudum - zdobycie znaczników wpływów

Post autor: Iwetta »

Cześć, mam pytanie odnośnie możliwości zdobycia znaczników wpływów w trakcie gry? Czy to jest w ogóle możliwe, czy dysponujemy cały czas tymi 7 od początku gry? Z góry dzięki za odpowiedź 😉
drzewko
Posty: 292
Rejestracja: 05 sie 2016, 09:37
Has thanked: 46 times
Been thanked: 294 times

Re: Feudum - zdobycie znaczników wpływów

Post autor: drzewko »

Gildia Rycerza dostarcza znaczników wpływu. Poza tym jest jedna z kart akcji (Tax) pozwala wziać żeton wpływu jeśli masz rycerza na planszy.
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1295 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Feudum - zdobycie znaczników wpływów

Post autor: vinnichi »

Jest błąd w instrukcji, w poprawionej wersji karty i instrukcji jest już napisane że handlując z Gildią rycerzy kupujesz (a nie uzupełniasz) cały rząd znaczników wpływu za 3 szylingi
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1295 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Feudum - zdobycie znaczników wpływów

Post autor: vinnichi »

Pobierz nową wersję a najlepiej napisz do wydawnictwa żeby dosłali, ja mam wersję sklepową i też dostałem poprawione materiały
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum - zdobycie znaczników wpływów

Post autor: Bartoszeg02 »

Cześć.
Mam kilka pytań przed pierwszą rozgrywką w feudum.
Będę bardzo wdzięczny za odpowiedzi:

1. Akcja ruchu - po wykonaniu akcji ruchu możemy zgarniać surowce znajdujące się na tych polach. 1 zasób za 1
wykonany ruch. Jeżeli mam 3 pionki z czego 1 ruszył się 2x drugi 1x a trzeci 0 to czy każdy z tych pionów może
ukraść tyle surowców o ile sam się przemieścił pól? Czyli ten który się w tym etapie nie poruszył nie może ukraść
nic a ten który się ruszył 2 razy może zabrać 2 surowce ze swojego pola? Jak rozumiem możemy kraść zasoby z tych
kwadratowych kafelków.

2. Akcja ruchu - jak rozumiem przemieszczenie się wehikułem to jest 1 ruch. Czy po doatrciu na kolejne pole
automatycznie wychodzimy z wehikułu i ktoś inny może nam go ukraść, czy dopóki nie zrobimy ruchu na piechotę to
wehikuł jest nasz?

3. Wpływy - co się dzieje jeżeli wykonuję wpływy na polu gdzie przeciwnik ma swoje 2 znaczniki a ja tylko 1? Wydaje
mi się że nic. Podobnie jeżęli wchodzę na pole gdzie 2 graczy ma po 1 znaczniku. Też chyba swojego nie dokładam?
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Feudum - zdobycie znaczników wpływów

Post autor: feniks_ciapek »

O, jak miło, że ktoś jeszcze gra w tę cudowną grę :)

1. Można podebrać tylko jeden zasób w ogóle na cały ruch, niezależnie od poruszonych pionków i dostępnych zasobów w różnych polach. Można kraść zasoby (w tym też pieniądze i punkty wpływu) z krajobrazów (landscapes). Pionek, który się nie poruszył, nie może podbierać zasobów (wyjaśnione w FAQ: https://boardgamegeek.com/thread/1960276/feudum-faq-v10)

2. Wehikuł po opuszczeniu jest dostępny dla wszystkich graczy. Opuszczenie go nic nie kosztuje, podobnie jak użycie. Nie musisz z niego wychodzić po zakończeniu swojego ruchu. Dopiero jak opuścisz to pole.

3. Nie. Na danym polu mogą być tylko 3 znaczniki w maksymalnie 2 kolorach lub 2 w 1. Nie można dostawiać ponad ten limit.
Bartoszeg02 pisze: 11 lip 2020, 10:31 Cześć.
Mam kilka pytań przed pierwszą rozgrywką w feudum.
Będę bardzo wdzięczny za odpowiedzi:

1. Akcja ruchu - po wykonaniu akcji ruchu możemy zgarniać surowce znajdujące się na tych polach. 1 zasób za 1
wykonany ruch. Jeżeli mam 3 pionki z czego 1 ruszył się 2x drugi 1x a trzeci 0 to czy każdy z tych pionów może
ukraść tyle surowców o ile sam się przemieścił pól? Czyli ten który się w tym etapie nie poruszył nie może ukraść
nic a ten który się ruszył 2 razy może zabrać 2 surowce ze swojego pola? Jak rozumiem możemy kraść zasoby z tych
kwadratowych kafelków.

2. Akcja ruchu - jak rozumiem przemieszczenie się wehikułem to jest 1 ruch. Czy po doatrciu na kolejne pole
automatycznie wychodzimy z wehikułu i ktoś inny może nam go ukraść, czy dopóki nie zrobimy ruchu na piechotę to
wehikuł jest nasz?

3. Wpływy - co się dzieje jeżeli wykonuję wpływy na polu gdzie przeciwnik ma swoje 2 znaczniki a ja tylko 1? Wydaje
mi się że nic. Podobnie jeżęli wchodzę na pole gdzie 2 graczy ma po 1 znaczniku. Też chyba swojego nie dokładam?
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum - zdobycie znaczników wpływów

Post autor: Bartoszeg02 »

Dzięki serdeczne za odpowiedzi. Niestety wraz z kolejnymi rozdziałami (i po obejrzeniu filmików) pojawiają się nowe wątpliwości które muszę rozwiać przed czwartkiem (wielki dzień!) bo inaczej skoczymy sobie przy stole do gardeł :>

4. Dodatkowe lub połączone akcje:
czy ja muszę umieścić na sakiewce siarkę lub saletrę na etapie wybierania kart akcji? Jeżeli jednak nie wykorzystam siarki na podwójną akcję to czy ona mi przepada na koniec rundy czy przechodzi na kolejną?

5. Pozycje w gildiach - jak rozumiem one są sprawdzane przy każdej zmianie która nastąpi na stole (pojawienie się nowej postaci, przejęcie kontroli nad gospodarstwem i tak dalej)? Co się dzieje jeżeli detronizowany mistrz posiada 3 punkty wpływu a tyle samo posiada czeladnik? Zakładam że razem nie zajmują jednego miejsca? Wtedy stary mistrz spada na pozycję adepta?

6. Rozbudowa - czy mogę rozbudować każde pole które kontroluję czy tylko 1? W instrukcji jest użyta liczba mnoga (rozbudować włości, którymi zarządzasz) ale na filmiku z instrukcją wyglądało to tak jakby można było zrobić tylko 1 ulepszenie.

7. Doglądanie majątków - jeżeli wystawiam włości to muszę mieć chłopa. Z czego rozumiem chłopa posiadam tylko wtedy jeżeli przeciwnik jest zarządzającym na danym polu? I teraz zastanawiam się czy jest możliwe żebym to ja był włodarzem danej prowincji i jednocześnie chłopem kontrolował włości? Czy jeżeli poprzez walkę/głodzenie przegonię włodarza przeciwnika i ustawię swojego to mój chłop staje się poddanym i nie kontroluje już włości?
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Feudum - zdobycie znaczników wpływów

Post autor: feniks_ciapek »

4. Umieszczasz na etapie wybierania kart, żeby wszyscy widzieli. Jak nie wykorzystasz, przepada, nie możesz ich użyć do niczego innego.

5. Żeby kogoś zdetronizować, musisz mieć więcej punktów, niż on. To się dzieje natychmiast, jak tylko uzyskasz wymaganą liczbę punktów.

6. Tylko 1 na akcję.

7. Tylko chłop może doglądać, włodarzem musi być ktoś inny. Jeśli stracisz chłopa i/lub zostaniesz włodarzem, tracisz włości albo na rzecz innego gracza, albo zostają one puste na planszy, do czasu aż ktoś nie dostawi tak swojego chłopa i tym samym ich nie przejmie.
Bartoszeg02 pisze: 11 lip 2020, 14:53 Dzięki serdeczne za odpowiedzi. Niestety wraz z kolejnymi rozdziałami (i po obejrzeniu filmików) pojawiają się nowe wątpliwości które muszę rozwiać przed czwartkiem (wielki dzień!) bo inaczej skoczymy sobie przy stole do gardeł :>

4. Dodatkowe lub połączone akcje:
czy ja muszę umieścić na sakiewce siarkę lub saletrę na etapie wybierania kart akcji? Jeżeli jednak nie wykorzystam siarki na podwójną akcję to czy ona mi przepada na koniec rundy czy przechodzi na kolejną?

5. Pozycje w gildiach - jak rozumiem one są sprawdzane przy każdej zmianie która nastąpi na stole (pojawienie się nowej postaci, przejęcie kontroli nad gospodarstwem i tak dalej)? Co się dzieje jeżeli detronizowany mistrz posiada 3 punkty wpływu a tyle samo posiada czeladnik? Zakładam że razem nie zajmują jednego miejsca? Wtedy stary mistrz spada na pozycję adepta?

6. Rozbudowa - czy mogę rozbudować każde pole które kontroluję czy tylko 1? W instrukcji jest użyta liczba mnoga (rozbudować włości, którymi zarządzasz) ale na filmiku z instrukcją wyglądało to tak jakby można było zrobić tylko 1 ulepszenie.

7. Doglądanie majątków - jeżeli wystawiam włości to muszę mieć chłopa. Z czego rozumiem chłopa posiadam tylko wtedy jeżeli przeciwnik jest zarządzającym na danym polu? I teraz zastanawiam się czy jest możliwe żebym to ja był włodarzem danej prowincji i jednocześnie chłopem kontrolował włości? Czy jeżeli poprzez walkę/głodzenie przegonię włodarza przeciwnika i ustawię swojego to mój chłop staje się poddanym i nie kontroluje już włości?
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum - zdobycie znaczników wpływów

Post autor: Bartoszeg02 »

@Feniks własnie skończyłem 2 raz czytać zasady + obejrzałem film i najpewniej mam ostatnią dawkę pytań. Gdybyś tak do czwartku mi na nie odpowiedział to byłbym Ci bardzo wdzięczny :)! Zasady gry wydają się proste lecz jest ich dość dużo + w zasadach są pewne małe sprzeczności...

5. -> gdybyś mógł mi doprecyzować jedną rzecz: Jeżeli mamy: mistrza (3), czeladnika (3) oraz adepta (1) i ten adept zbuduje np. feudum i dostanie +3 wpływy to co się wtedy staje z mistrzem? powinien spaść na pozycję czeladnika ale ma tyle samo punktów co on, czy wtedy leci na pole adepta czy może degraduje czeladnika do pozycji adepta?

I pakiet paru pytań... :)

8. Podbój - jaka jest kolejność zagrywania kart z premiami oraz saletry? Najpierw atakujący potem obrońca? Czy po
obrońcy atakujący może jeszcze zareagować czy już nie? Jeżeli nie mam chłopa w podbitym Feudum to jak rozumiem nie
umieszczam włodarza po wygranej walce?

9. Czy postaci/potwory mogą bronić feudum (+1)? Nie ma ich w tabelce ale wydaje mi się to strasznie dziwne.

10. Zagłodzony chłop/poddany wraca do zapasów gracza? Nie wylatuje poza grę? (tak mówi instrukcja że wraca do zapasów ale to wydaje się strasznie dziwne)

11. Królewski immunitet - jak rozumiem pieczęć pozostaje tak długo jak chłop nie zniknie z planszy. Pieczęć może
być przeze mnie użyta w dowolnej chwili tak jakby leżała w moich zasobach?

12. Czy jest sposób na to żeby stać się włodarzem na polu strażnicy/gospodarstwa/miasta na którym są 2 pionki
przeciwnika? Kupca przy akcji Influence mogę użyć tylko jeżeli przeciwnik ma 1 znacznik wpływu. Ok, widzę sposób
żeby najpierw użyć arystokraty żeby zagłodzić wrogiego poddanego a dopiero potem kupcem przekupić włodarza ale czy
to jest gra warta świeczki? 2 postacie i 2 akcje żeby przejąć kontrolę na jednym polu?

13. Adept - czy w grze na 4 osoby występuje rola adepta? Strona 15: "Gdy jest więcej niż 4 graczy osoba na trzecim
miejscu wpływów zostaje adeptem"... strona 16: Miejsce adepta nie jest obsadzane przy rozgrywce poniżej 4 osób

14. Adept - jak rozumiem jedyny bonus adepta to 1 punkt zwycięstwa na początku każdej epoki?

15. Gildia rycerska: wypychanie - jak rozumiem mistrz odrzuca do 3 różnych znaczników wpływu z toru co daje
odpowiednią ilość królewskich pieczęci? Mam wrażenie że tutaj bardzo łatwo można zdobywać po 6 punków na etap.

16. Podliczanie epoki: aktywny region - jak rozumiem sumuję ilość moich włodarzy oraz chłopów na polu z majątkiem i
dostaję odpowiednio 1/3/5/7/9/11? (np. przy 4 mam 7 vp)

17. Koraliki różańca - czy one dają coś więcej poza zbieraniem większej ilości surowców (które i tak za chwilę zostaną zamienione na królewskie pieczęcie gdyż zgarnę daninę)? Wypadają dosyć blado

18. Kontrakty - jak one dokładnie punktują? Nie mogę znaleźć tego w instrukcji. mam np. napisane 3/5/7/9 vp i zaznaczone 7 terenów, jak policzyć w którą kategorię się łapię?


i to już na serio koniec :)
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Feudum - zdobycie znaczników wpływów

Post autor: feniks_ciapek »

No to jedziemy :)
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 @Feniks własnie skończyłem 2 raz czytać zasady + obejrzałem film i najpewniej mam ostatnią dawkę pytań. Gdybyś tak do czwartku mi na nie odpowiedział to byłbym Ci bardzo wdzięczny :)! Zasady gry wydają się proste lecz jest ich dość dużo + w zasadach są pewne małe sprzeczności...

5. -> gdybyś mógł mi doprecyzować jedną rzecz: Jeżeli mamy: mistrza (3), czeladnika (3) oraz adepta (1) i ten adept zbuduje np. feudum i dostanie +3 wpływy to co się wtedy staje z mistrzem? powinien spaść na pozycję czeladnika ale ma tyle samo punktów co on, czy wtedy leci na pole adepta czy może degraduje czeladnika do pozycji adepta?
Wszystko przeliczasz i nowe miejsca są ustalane na podstawie kolejności punktowej z zachowaniem kolejności, jeśli jest remis. Adept ma teraz 4 punkty, więc staje się mistrzem. Stary mistrz zostaje czeladnikiem, a czeladnik adeptem.
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 8. Podbój - jaka jest kolejność zagrywania kart z premiami oraz saletry? Najpierw atakujący potem obrońca? Czy po
obrońcy atakujący może jeszcze zareagować czy już nie? Jeżeli nie mam chłopa w podbitym Feudum to jak rozumiem nie
umieszczam włodarza po wygranej walce?
1. Atakujący zagrywa kartę i wyznacza cel (pionek lub feudum).
2. Obrońca może zagrać kartę Obrona
3. Atakujący może dodać saletrę i/albo zagrać kartę z bronią.

Obrońca nie może dodawać saletry, bo ona tylko modyfikuje atak.

Nie masz chłopa, to tylko ruiny zostają :)
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 9. Czy postaci/potwory mogą bronić feudum (+1)? Nie ma ich w tabelce ale wydaje mi się to strasznie dziwne.
Tak. Postaci dają +2 do obrony, potwór +1. Jest to zaznaczone w poprawionej angielskiej instrukcji, nie wiem, jak w wersji polskiej:
https://boardgamegeek.com/filepage/1473 ... k-official
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 10. Zagłodzony chłop/poddany wraca do zapasów gracza? Nie wylatuje poza grę? (tak mówi instrukcja że wraca do zapasów ale to wydaje się strasznie dziwne)
Może znowu jakaś pomyłka w tłumaczeniu. Angielska wersja mówi o zwracaniu znaczników wpływu graczowi.
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 11. Królewski immunitet - jak rozumiem pieczęć pozostaje tak długo jak chłop nie zniknie z planszy. Pieczęć może
być przeze mnie użyta w dowolnej chwili tak jakby leżała w moich zasobach?
Tak.
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 12. Czy jest sposób na to żeby stać się włodarzem na polu strażnicy/gospodarstwa/miasta na którym są 2 pionki
przeciwnika? Kupca przy akcji Influence mogę użyć tylko jeżeli przeciwnik ma 1 znacznik wpływu. Ok, widzę sposób
żeby najpierw użyć arystokraty żeby zagłodzić wrogiego poddanego a dopiero potem kupcem przekupić włodarza ale czy
to jest gra warta świeczki? 2 postacie i 2 akcje żeby przejąć kontrolę na jednym polu?
Bardzo sytuacyjne, ale czasami się zdarza. W tej grze ogólnie niektóre akcje są słabsze od innych, ale taka już jej natura.
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 13. Adept - czy w grze na 4 osoby występuje rola adepta? Strona 15: "Gdy jest więcej niż 4 graczy osoba na trzecim
miejscu wpływów zostaje adeptem"... strona 16: Miejsce adepta nie jest obsadzane przy rozgrywce poniżej 4 osób
Tak, występuje. Błąd w tłumaczeniu. Dla 4+ graczy.
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 14. Adept - jak rozumiem jedyny bonus adepta to 1 punkt zwycięstwa na początku każdej epoki?
Tak.
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 15. Gildia rycerska: wypychanie - jak rozumiem mistrz odrzuca do 3 różnych znaczników wpływu z toru co daje
odpowiednią ilość królewskich pieczęci? Mam wrażenie że tutaj bardzo łatwo można zdobywać po 6 punków na etap.
Nie znaczniki - beczki. Pierwsza beczka to 1 znacznik, druga to 2, trzecia to 3 (w sumie 6). Nie jest trudno, ale te znaczniki szybko się kończą i jak się ich nie wypchnie z Alchemika, to nagle jest problem :)
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 16. Podliczanie epoki: aktywny region - jak rozumiem sumuję ilość moich włodarzy oraz chłopów na polu z majątkiem i
dostaję odpowiednio 1/3/5/7/9/11? (np. przy 4 mam 7 vp)
Zgadza się. Przy czym jest to region na planszy, a nie tylko pole. Tzn wyspy, morze, las, pustynia itp. Sumujesz regiony, w których masz przynajmniej jednego włodarza albo chłopa z majątkiem.
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 17. Koraliki różańca - czy one dają coś więcej poza zbieraniem większej ilości surowców (które i tak za chwilę zostaną zamienione na królewskie pieczęcie gdyż zgarnę daninę)? Wypadają dosyć blado
Nic więcej nie dają. Wypadają lepiej, niż kupowanie królewskich pieczęci z gildii ;)
Bartoszeg02 pisze: 12 lip 2020, 10:36 18. Kontrakty - jak one dokładnie punktują? Nie mogę znaleźć tego w instrukcji. mam np. napisane 3/5/7/9 vp i zaznaczone 7 terenów, jak policzyć w którą kategorię się łapię?
Punkty są w zależności od liczby rządzonych regionów - 3VP za 1, 5 VP za 2, itp. To, że jest ich 7 to tylko oznacza, które się liczą do sumy. Pamiętaj, że potrzebujesz pieczęć na koniec oraz że możesz mieć tylko 3 karty na ręce.
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Feudum

Post autor: Cin »

feniks_ciapek pisze: 12 lip 2020, 16:01 Nie znaczniki - beczki. Pierwsza beczka to 1 znacznik, druga to 2, trzecia to 3 (w sumie 6).
No nie, tu jednak naczniki

3. Push out of Guild
The guild master at the Knight Guild pushes 1-3 different colored influence markers to the general supply and exchanges them for king’s seals to place onto the scrolls in the Noble Guild (without peeking at the values underneath).
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Feudum

Post autor: feniks_ciapek »

Aa, słusznie, przepraszam.

To tylko dodam, że jak zapełnisz gildię szlachciców, to już nie możesz tam pchać, więc te „łatwe” punkty są trochę zwodnicze. Plus liczysz je albo za skończone rzędy albo za kolumny - inaczej, niż u handlarzy.
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum

Post autor: Bartoszeg02 »

Dzięki chłopaki! Czuję że po rozgrywce czwartkowej wrócę tutaj z kolejną listą sytuacji których nie przewidziałem i nie uda się odszukać w zasadach :p... ale taki urok skomplikowanych gier.

Mam tylko nadzieję że w grze nie ma jakiejś jednej wygrywającej taktyki (jezeli taka jest to prosze mi o niej nie mówić!) gdyż był to jeden z powodów zakupu tej gry - (podobno) wiele dróg do zwycięstwa :)
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum

Post autor: Bartoszeg02 »

feniks_ciapek pisze: 12 lip 2020, 16:38 Aa, słusznie, przepraszam.

To tylko dodam, że jak zapełnisz gildię szlachciców, to już nie możesz tam pchać, więc te „łatwe” punkty są trochę zwodnicze. Plus liczysz je albo za skończone rzędy albo za kolumny - inaczej, niż u handlarzy.
Ostatnie pytanka przed grą :>
19. Głodzenie podanych - gracz odrzuca tylko koraliki z kurczaków, swoich nie zamienia na pieczęcie? Innymi słowy tylko kiedy pobieram daninę zamieniam swoje koraliki na pieczęcie?

20. Uczta - żeby ją wykonać muszę znajdować się moim pionkiem na polu z pionkiem przeciwnika lub na polu z jego feudum ale czy w tym momencie mogę wydać ucztę na część dowolnego jego mistrza lub czeladnika? Czy jak jestem na polu z rycerzem to tylko rycerzowi i tak dalej?

21. Zarządca (ten okrągły znacznik z 1 vp) - tutaj sprawa się trochę komplikuje :P... jak rozumiem mogę go umieścić w gildii w momencie kiedy aktywuję czeladnika lub mistrza i wtedy otrzymuję dodatkowy 1 vp. Jeżeli aktywuję mistrza który ma już ustawiony nad sobą znacznik to nie układam drugiego po prostu otrzymuję +2 vp (za stary i nowy którego nie mogłem dołożyć). Ale tutaj nie rozumiem jednego zapisu "dodaj sobie 1 pp za niego i kolejny 1 pp, jesli masz drugiego zarządcę w innej gildii." czyli jeżeli w gildii A mam znacznik i w gildii B również to jak aktywuję gildię A to dostaję 2vp? A gdybym aktywował gildie C bez żadnego znacznika to co?
Czy te znaczniki w trakcie gry mogę przemieszczać? Np. po podboju zamienić je na te dyski.. zasłaniające tor podboju? :)

22. Taka dalsza dywagacja na temat punktu 21. bo słyszałem że trochę zbyt mocna jest akcja gildii bo daje zbyt dużo VP. To może po prostu usunąć tych zarządców - będzie mniej punktów i jeden akapit zasad mniej. Prosiłbym o szczerą opinię na ten temat :) BO faktycznie takie jedno wypchnięcie mistrzem daje z 8 vp z kolei żeby zdobyć 17 vp za podróżowanie do świątyni (prawy górny róg planszy) to trzeba użyć aż 4 akcji :/

23. Jeżeli gildia jest zapchana i nie można już do niej wypychać np. pieczęci to jak rozumiem nie mogę robić wypychania?

24. Ostatnie!! :) - jeżeli dokonuję zakupu za 3 złota w w jakiejś gildii to 1 złotówka leci do worka farmerki lub mnicha (do tego kto znajduje się po przeciwległej stronie)?

Szczerze mówiąc to nie mam pojęcia co z tego wyniknie ale nie mogę się doczekąć. Niestety 1 gracz nam wypadł więc będziemy we 3 ale plansza jest dość ciasna więc jestem dobrej myśli!
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Feudum

Post autor: feniks_ciapek »

Bartoszeg02 pisze: 16 lip 2020, 07:17 19. Głodzenie podanych - gracz odrzuca tylko koraliki z kurczaków, swoich nie zamienia na pieczęcie? Innymi słowy tylko kiedy pobieram daninę zamieniam swoje koraliki na pieczęcie?
Tylko z kurczaków. Koraliki na pieczęcie tylko w trakcie zbiorów przy pobieraniu daniny.
Bartoszeg02 pisze: 16 lip 2020, 07:17 20. Uczta - żeby ją wykonać muszę znajdować się moim pionkiem na polu z pionkiem przeciwnika lub na polu z jego feudum ale czy w tym momencie mogę wydać ucztę na część dowolnego jego mistrza lub czeladnika? Czy jak jestem na polu z rycerzem to tylko rycerzowi i tak dalej?
Niestety, tylko danemu pionkowi. Tzn. jak chcesz zrobić akcję gildii rycerzy, to musisz być przy rycerzu albo jego feudum.
Bartoszeg02 pisze: 16 lip 2020, 07:17 21. Zarządca (ten okrągły znacznik z 1 vp) - tutaj sprawa się trochę komplikuje :P... jak rozumiem mogę go umieścić w gildii w momencie kiedy aktywuję czeladnika lub mistrza i wtedy otrzymuję dodatkowy 1 vp. Jeżeli aktywuję mistrza który ma już ustawiony nad sobą znacznik to nie układam drugiego po prostu otrzymuję +2 vp (za stary i nowy którego nie mogłem dołożyć). Ale tutaj nie rozumiem jednego zapisu "dodaj sobie 1 pp za niego i kolejny 1 pp, jesli masz drugiego zarządcę w innej gildii." czyli jeżeli w gildii A mam znacznik i w gildii B również to jak aktywuję gildię A to dostaję 2vp? A gdybym aktywował gildie C bez żadnego znacznika to co?
Czy te znaczniki w trakcie gry mogę przemieszczać? Np. po podboju zamienić je na te dyski.. zasłaniające tor podboju? :)
Od końca: nie, jak położysz gdzieś znacznik, to już zostaje tam do końca gry albo do momentu wygnania twojego pionka z gildii.

Aktywacja gildii C bez znacznika nie daje dodatkowych punktów.

Co do reszty: tak, kładziesz go w momencie aktywacji danej gildii (jeśli chcesz). Nie dostajesz 2 VP, ale zawsze 1 oraz 1 dodatkowy tylko wtedy, jeśli masz już położony drugi znacznik. Jak nie możesz położyć znacznika, to nie dostajesz za to punktów. Czyli reasumując: najpierw kładziesz znacznik w gildii A i dostajesz + 1VP za tę akcję. Potem aktywujesz gildię A jeszcze raz - znowu +1VP. Potem aktywujesz gildię B i dostawiasz tam znacznik: +2VP. A od tego momentu aktywacja gildii A lub B przynosi zawsze +2VP, o ile nie zostaniesz z którejś wygnany. Gildia C nie daje dodatkowych punktów. Nie pamiętam, co się dzieje w wypadku jak spadasz na poziom terminatora, ale pamiętaj, że znaczniki "wędrują" za znacznikami wpływu w gildiach.
Bartoszeg02 pisze: 16 lip 2020, 07:17 22. Taka dalsza dywagacja na temat punktu 21. bo słyszałem że trochę zbyt mocna jest akcja gildii bo daje zbyt dużo VP. To może po prostu usunąć tych zarządców - będzie mniej punktów i jeden akapit zasad mniej. Prosiłbym o szczerą opinię na ten temat :) BO faktycznie takie jedno wypchnięcie mistrzem daje z 8 vp z kolei żeby zdobyć 17 vp za podróżowanie do świątyni (prawy górny róg planszy) to trzeba użyć aż 4 akcji :/
Podróżowanie jest bardzo słabą akcją ogólnie, trochę tak na osłodę konieczności wykonania dwóch ruchów. Nie zauważyłem, żeby z tego dało się jakąś sensowną strategię zrobić. Gidie nie są takie mocne, jak się na pierwszy rzut oka wydaje, bo zawsze chcesz robić coś na planszy i czasami nie masz też możliwości wykonać danych akcji. Nie usuwałbym zarządców.
Bartoszeg02 pisze: 16 lip 2020, 07:17 23. Jeżeli gildia jest zapchana i nie można już do niej wypychać np. pieczęci to jak rozumiem nie mogę robić wypychania?
Tak, zarówno jak nie masz surowców, jak i kiedy nie masz miejsca, nie możesz wykonać danej akcji gildii.
Bartoszeg02 pisze: 16 lip 2020, 07:17 24. Ostatnie!! :) - jeżeli dokonuję zakupu za 3 złota w w jakiejś gildii to 1 złotówka leci do worka farmerki lub mnicha (do tego kto znajduje się po przeciwległej stronie)?
Tak. 1 leci dla mistrza, 1 dla czeladnika, 1 do worka albo kufra po przeciwnej stronie. Jeśli nie ma którejś z tych pozycji, szylingi lecą do banku.
Bartoszeg02 pisze: 16 lip 2020, 07:17 Szczerze mówiąc to nie mam pojęcia co z tego wyniknie ale nie mogę się doczekąć. Niestety 1 gracz nam wypadł więc będziemy we 3 ale plansza jest dość ciasna więc jestem dobrej myśli!
Powodzenia!
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1295 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Feudum

Post autor: vinnichi »

Polecam zaopatrzyć się w kostki k6 w kolorach gildii, to znacznie ułatwia pilnowanie wpływów w Gildiach. My też na przykład pierwszej partii nie cisnęliśmy do końca tylko kilka rund żeby zapoznać się z grą.
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum

Post autor: Bartoszeg02 »

Dzięki serdeczne!
Mam nadzieję że satysfakcja z gry wynagrodzi te wszystkie godziny spędzone nad instrukcją i przy filmikach :D
Po grze zdam relację ale to raczej już nie w tym dziale
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Feudum

Post autor: feniks_ciapek »

Na bgg jest też kilka pomocy - mapy, zebrane gildie razem, spis wszystkich kart. Jeśli się nie odbijecie od tej gry, to polecam poszperać.
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum

Post autor: Bartoszeg02 »

Jesteśmy po rozgrywce... matko jaka ta gra jest... potężna :P ... w sensie w trakcie gry co i rusz ogarnialiśmy jakieś nowe oryginalne zagrania (pod koniec gry ogarnąłem że upijanie wrogów to doskonała metoda na zgarnięcie dodatkowych 9 punków :) ), tyle opcji... muszę się z tym przespać i poukładać sobie w głowie. W każdym razie graliśmy 7 tur przez niecałe 4 h z czego pierwsze tury wlokły się niemiłosiernie (1 kolega trochę za bardzo rozkminiał) a ostatnie pędziły jak szalone. Myślę że teraz z kolejną grą zamknęlibyśmy się tak w około 3 godzinach. Grę wygrałem mając około 140 punktów ale przeciwnicy byli o około 8 w tyle więc szliśmy niemal łeb w łeb :)
Najpewniej na przestrzeni 2 tygodni będziemy się łapać ponownie. Ciekawe jak gra zadziała na 4 osoby a 5 to pewnie totalna sieka :P... ojjj zagrałbym.
W trakcie gry pojawiły się dość 4 poważne utarczki:

1. co się dzieje kiedy ktoś chce zagrać ochronę przed głodzeniem a w puli do dobierania nie ma już pieczęci. Ustaliliśmy że nie może użyć tej akcji (pytanie czy jeżeli zagrywa ją w chwili głodzenia to czy broni się przed nią ale nie dostaje pieczęci czy jak?)

2. Migracja - jeżeli posiadam alchemika to graliśmy że nadal musisz zapłacić za wystawienie nowego piona, co więcej nie możesz wystawić 2 w ramach jednej karty - alchemik po prostu pozwala wystawić Ci Twój pionek na dowolnym różowym polu i tyle.

3. Wpływy - akcja specjalna, przekupstwo - zagraliśmy że albo dostawiasz na każde pole z pionkiem wpływ albo możesz zapłacić 1 i zdetronizować włodarza na polu z kupcem ale moim zdaniem kupiec może wykonać swoją akcję i dodatkowo pozostałe pionki dostawiają po 1 wpływie. Generalnie nie chciałem przeciągać awantury więc ustąpiłem.

4. Głodzenie - czy musisz być włodarzem żeby zagłodzić wrogiego chłopa? Graliśmy że tak
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Feudum

Post autor: feniks_ciapek »

1. Nie jest to jasne, ale tekst w angielskiej instrukcji mówi, że dobiera się pieczęć „additionally”, czyli dodatkowo. Chyba by trzeba się dopytać, bo widzę, że w sumie obie interpretacje są możliwe.

2. To akurat na pewno tylko umożliwia migrację na różowe pola, a nie dodatkową migrację.

3. Też się skłaniam do interpretacji wpływy oraz akcja kupca, ale też bym dopytał, bo sformułowanie nie jest w 100% jasne.

4. Tutaj akurat nigdzie nie jest napisane, że musisz być włodarzem, tylko że nie możesz zagłodzić władcy.

Super, że się wam dobrze grało.
Awatar użytkownika
lotheg
Posty: 795
Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 271 times
Been thanked: 276 times

Re: Feudum

Post autor: lotheg »

feniks_ciapek pisze: 16 lip 2020, 10:03
Bartoszeg02 pisze: 16 lip 2020, 07:17 21. Zarządca (ten okrągły znacznik z 1 vp) - tutaj sprawa się trochę komplikuje :P... jak rozumiem mogę go umieścić w gildii w momencie kiedy aktywuję czeladnika lub mistrza i wtedy otrzymuję dodatkowy 1 vp. Jeżeli aktywuję mistrza który ma już ustawiony nad sobą znacznik to nie układam drugiego po prostu otrzymuję +2 vp (za stary i nowy którego nie mogłem dołożyć). Ale tutaj nie rozumiem jednego zapisu "dodaj sobie 1 pp za niego i kolejny 1 pp, jesli masz drugiego zarządcę w innej gildii." czyli jeżeli w gildii A mam znacznik i w gildii B również to jak aktywuję gildię A to dostaję 2vp? A gdybym aktywował gildie C bez żadnego znacznika to co?
Czy te znaczniki w trakcie gry mogę przemieszczać? Np. po podboju zamienić je na te dyski.. zasłaniające tor podboju? :)
Od końca: nie, jak położysz gdzieś znacznik, to już zostaje tam do końca gry albo do momentu wygnania twojego pionka z gildii.

Aktywacja gildii C bez znacznika nie daje dodatkowych punktów.

Co do reszty: tak, kładziesz go w momencie aktywacji danej gildii (jeśli chcesz). Nie dostajesz 2 VP, ale zawsze 1 oraz 1 dodatkowy tylko wtedy, jeśli masz już położony drugi znacznik. Jak nie możesz położyć znacznika, to nie dostajesz za to punktów. Czyli reasumując: najpierw kładziesz znacznik w gildii A i dostajesz + 1VP za tę akcję. Potem aktywujesz gildię A jeszcze raz - znowu +1VP. Potem aktywujesz gildię B i dostawiasz tam znacznik: +2VP. A od tego momentu aktywacja gildii A lub B przynosi zawsze +2VP, o ile nie zostaniesz z którejś wygnany. Gildia C nie daje dodatkowych punktów. Nie pamiętam, co się dzieje w wypadku jak spadasz na poziom terminatora, ale pamiętaj, że znaczniki "wędrują" za znacznikami wpływu w gildiach.

W ramach doprecyzowania: znacznik reeve wypada jak zostajesz zdegradowany do poziomu ucznia albo w ogóle wypadniesz z gildii.


Ode mnie też parę pytań:
1. W jednej lokacji jest potwór, pion jego właściciela i pion przeciwnika. Pion przeciwnika atakuje potwora (ogranicza mu ruch). Obrona potwora to po prostu 1 czy dodatkowe 2 za piona właściciela, czyli razem 3? Grałem drugą opcję.
2. Czy mogę zagrać dowolną ilość kart Królewskich Edyktów podczas mojej tury? Czy mogę je zagrać od razu po dobraniu? Grałem, że można, bo instrukcja nie mówi nic o tym, że nie albo, że jest limit zagrania jednej karty.
3. Czy mogę zrobić push z Gildii Mnichów jeśli jest tam tylko jeden paciorek? Oczywiście zakładamy, że są wolne miejsca na kurczakach w Gildii Rolników. Chodzi o to, że niby trzeba wziąć dwa i wylosować jeden. Grałem, że można, po prostu się nie losuje.
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1295 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Feudum

Post autor: vinnichi »

Ja bym dał też 3xTAK ale niech feniks_ciapek potwierdzi :-). Za każdym razem jak wracam do gry to okazuje się że coś źle graliśmy. Przydałaby się lista takich małych zasad o których łatwo zapomnieć. Co mi przychodzi do głowy:
– jeden typ gildii na rundę
– saletra tylko do ataku a nie do obrony
– kładź kasę do sakwy albo kufra za zakupy
– akcja push farmy/kklasztoru powoduje wypłacenie sumy
–punkty za dodatkowe znaczniki w gildiach dostajemy tylko wtedy gdy aktywujemy gildię na której leży już jakiś znacznik
– punkty za regiony a nie lokacje
– bez pionków/feudum same wpływy w farmach, miastach i posterunkach nie zwiększają wpływów w odpowiednich gildiach
– akcja pull oprócz punktów dobieramy karty edyktów
– zagłodzenie usuń koraliki z gildii chłopów
– sprzeniewierzenie zasobów, obróć koralik na stronę pieczęci

Coś jeszcze Wam przychodzi do głowy?
Ostatnio zmieniony 11 wrz 2020, 15:01 przez vinnichi, łącznie zmieniany 1 raz.
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Feudum

Post autor: feniks_ciapek »

lotheg pisze: 11 wrz 2020, 14:31 Ode mnie też parę pytań:
1. W jednej lokacji jest potwór, pion jego właściciela i pion przeciwnika. Pion przeciwnika atakuje potwora (ogranicza mu ruch). Obrona potwora to po prostu 1 czy dodatkowe 2 za piona właściciela, czyli razem 3? Grałem drugą opcję.
2. Czy mogę zagrać dowolną ilość kart Królewskich Edyktów podczas mojej tury? Czy mogę je zagrać od razu po dobraniu? Grałem, że można, bo instrukcja nie mówi nic o tym, że nie albo, że jest limit zagrania jednej karty.
3. Czy mogę zrobić push z Gildii Mnichów jeśli jest tam tylko jeden paciorek? Oczywiście zakładamy, że są wolne miejsca na kurczakach w Gildii Rolników. Chodzi o to, że niby trzeba wziąć dwa i wylosować jeden. Grałem, że można, po prostu się nie losuje.
1. Tak, kiedy jesteś właścicielem potwora, to w ogólności traktuje się go jak twój pionek.

2. Jeśli to są edykty, które nie są akcją, to nie widzę problemu. Tyle że w żadnym momencie nie możesz przekroczyć limitu edyktów na ręku (3), więc nie może być tak, że zagrywasz dobrany, gdyby był on 4 dobranym.

Co do 3. to bym powiedział, że nie można - w innych gildiach nie zrobisz push, jak nie ma zasobów (np. Alchemik nie wybuduje wehikułu, ani prochu).
ODPOWIEDZ