Carcassonne

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
rand
Użytkownik wspierający
Posty: 220
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:07
Lokalizacja: Gdańsk Zaspa

Carcassonne

Post autor: rand » 20 gru 2008, 13:23

Witam, trochę głupio otwierać nowy wątek ale nie ma tu chyba jakiegoś ogólnego tematu "pytania o zasady" czy coś takiego ;-)

Chodzi mi o to iż w podstawowej wersji w instrukcji jest napisane:
"Za kazde ukonczone miasto, z ktorym łączy sie łąka, gracz posiadajacy farmera na łące
otrzymuje 4 punkty bez wzgledu na wielkosc miasta."

Natomiast w dodatku kupcy i budowniczowie pisze:
"Swinka układana jest na łace i moze podniesc wartosc miasta dla rolnika. [...] Podczas punktacji koncowej gracz otrzymuje za kazde miasto
przylegajace do tej łaki 4 punkty zamiast 3."

To jak to w końcu jest za łąke normalnie jest 3 a ze świnką 4, czy normalnie jest 4 a ze świnką 5, gdzie jest pomyłka??

Awatar użytkownika
Filippos
Użytkownik wspierający
Posty: 2645
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: Filippos » 20 gru 2008, 15:06

Normalnie jest trzy, a ze świnką cztery.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/

Awatar użytkownika
bogas
Użytkownik wspierający
Posty: 2013
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: bogas » 20 gru 2008, 19:53

Filippos pisze:Normalnie jest trzy, a ze świnką cztery.
No i właśnie znów jak bumerang powraca temat różnic pomiędzy punktowaniem oryginalnym (niemiecka wersja) i angielskim (a później czeskim, polskim itd.). Kwestia rozbija się nie tylko o ilość punktów 3 czy 4, ale też o sposób punktowania.
No chyba, że instrukcja w dodatku mówi wyraźnie, że sposób punktowania zostaje, a ilość punktów zmniejsza się o jeden i tylko ze świnką zostają 4 punkty. Ale ja mam wszystko w niemieckich wersjach więc nie wiem jak to wygląda w polskiej.

Awatar użytkownika
Filippos
Użytkownik wspierający
Posty: 2645
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: Filippos » 20 gru 2008, 20:43

No ja grałem i w realu wg instrukcji i na BSW (niemieckim wszak) właśnie tak jak napisałem. Na szczęście nie gram już w Carcassonne :twisted: ale zasady jeszcze pamietam.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/

Awatar użytkownika
bogas
Użytkownik wspierający
Posty: 2013
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: bogas » 20 gru 2008, 21:50

Filippos pisze:No ja grałem i w realu wg instrukcji i na BSW (niemieckim wszak) właśnie tak jak napisałem.
Ja zwykle gram w domu. Takie tłumy kupujących, by mnie rozpraszały :twisted:
Filippos pisze:Na szczęście nie gram już w Carcassonne :twisted: ale zasady jeszcze pamietam.
Ja na szczęście jeszcze od czasu do czasu mam okazję zagrać i czerpać przyjemność z tego, jak inni nie mogą wyjść ze zdumienia, że taka fajna gra, a przecież bez kostki :!: :shock:

Awatar użytkownika
Geko
Moderator
Posty: 6790
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: Geko » 21 gru 2008, 01:06

Ogólnie to wygląda tak (cytuję fragment z BGG):

1st Edition
*Score each COMPLETED CITY.
*Look at each city and determine which player is "feeding" it with more farmers from all adjacent fields.
*Value: 4 pts for each city.
*COMPLETED CITIES made up of only two tiles are worth 2 pts instead of 4.

2nd Edition
*Score EACH FIELD.
*Look at each field and see who has the most farmers in it. That field is won by the player(s) with the most farmers in it who will be the only one(s) to score for that field. There can be ties. Once you know who will get all the points, THEN count up all completed cities that touch that field and score 4 points for each.
*Value: Each field scores 4 pts per completed city touching that field.
*COMPLETED CITIES made up of only two tiles are worth 2 pts instead of 4.

3rd Edition
*Score EACH FIELD.
*Look at each field and see who has the most farmers in it. That field is won by the player(s) with the most farmers in it who will be the only one(s) to score for that field. There can be ties. Once you know who will get all the points, THEN count up all completed cities that touch that field and score 3 points for each.
*Value: Each field scores 3 pts per completed city touching that field.
*There is no longer a distinction about cities made up of 2 tiles. ALL CITIES are now worth 3 points.


Zasadnicza różnica jest taka, że w 1. edycji rozpatrujesz miasta i dostęp do nich, czyli bierzesz każde miasto i patrzysz, który gracz ma do niego dostęp największą ilością rolników.W pozostałych rozpatrujesz łąki (czyli osobne obszary) i kto wygrywa na danej łące, ten dostaje punkty za każde miasto sąsiadujące z tą łąką.
Ja osobiście grywam (bo Carc z dwoma dodatkami to całkiem sympatyczna gra, nie wiedzieć czemu starzy wyjadacze się jej wstydzą) na zasadach 1. edycji. A świnka po prostu przynosi o 1 punkt więcej za wygrane miasto (czyli 5 lub 3, przy małym mieście). Jakoś to punktowanie łąk wydaje mi się najfajniejsze, bo nawet jak ktoś ładnie sobie odgrodzi łąkę i nie można się do niej już podłączyć, to zawsze można próbować podłączenia łąki do miasta z innej strony.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.

Awatar użytkownika
yakos
Użytkownik wspierający
Posty: 237
Rejestracja: 13 cze 2008, 15:22
Lokalizacja: Kraków

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: yakos » 23 gru 2008, 15:20

W regułach przyznawania punktów za łąki zaszła jeszcze jedna zmiana (piszę na podstawie instrukcji niemieckich).
We wcześniejszych zasadach za każde zamknięte miasto dany gracz mógł tylko raz doliczyć sobie 3 punkty, nawet jeśli to miasto sąsiadowało z kilkoma łąkami, na których ten gracz miał przewagę w chłopach.
W nowszych zasadach takie miasto przynosi 3 punkty z każdej łaki, na której gracz ma przewagę.

Awatar użytkownika
Geko
Moderator
Posty: 6790
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: Geko » 23 gru 2008, 15:31

Dokładnie, Yakos. To bardzo istotna różnica. Przypomniałem sobie o tym już po napisaniu posta.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.

Sum41
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2009, 11:12

Carcassconne - pomocy

Post autor: Sum41 » 03 lut 2009, 11:13

Witam,

Gram od tygodnia w Carcassconne, jest to moja pierwsza planszowka. O ile grajac w podstawke jakos sobie radzilismy tak po dokupieniu dodatkow troche mam watpliwosci i nie wiem czy gram dobrze. Mam wrazenie ze taki dodatek Wieza jest zbyt potezny i strasznie rozbalansowuje gre, albo ja cos zle rozumuje.

Ponizej sa moje watpliwosci:

1. Dodatek Wieża

Sa żetony na ktorych sa podstawy wiezy. Wg. instrukcji mozna na nich podstawic element wiezy jesli ma sie swoja kolejke ruchu.

Czy musze postawic element wiezy na zetonie ktory wylosowalem, czy tez moge na przyklad dostawic sobie ten zeton gdzie chce na calej mapie, a element wiezy postawic na dowolnej wieży ktora jest juz na planszy niezaleznie czy stoi na niej juz jeden element wiezy czy nie?

Inny przypadek. Jest moja tura, losuje jakis zeton, powiedzmy droge. Dokladam sobie ją do planszy, ale nie stawiam na nim pionka. Czy w tym momencie moge postawic element wiezy na dowolnej wiezy na mapie? Czy tez musi ona miec przynajmniej jeden element juz postawiony?

Kolejne. Jest juz sobie wieza, z jednym poziomem. Czy dokladajac do niej drugi poziom, oznacza ze moge zabrac w niewole pionka ktory jest oddalony minimalnie dwa pola od niej, czy tez po prostu wszystkie dwa pola w kazdym kierunku wchodza w gre? Tak by oznaczalo ze np. wieza z 10 poziomami ma ogromny zasieg i wszelkie stawianie pionkow w jej zasiegu jest bardzo ryzykowne.

Niektore zetony wiezy sa jednoczesnie czesciami miasta. Co sie dzieje w takiej sytuacji jesli, jeden z graczy wylosuje ten zeton i dostawi sobie go do swojego miasta w ktorym obok stoi rycerz. Czy w nastepnej turze inny gracz moze na tym zetonie zwyczajnie postawic element wiezy i wziasc w niewole pionka ktory stal w takim miescie? Lub jeszcze inaczej: jest miasto gracza, i drugi gracz wyciaga taki zeton ktory ma wieze a jednoczesnie moze te miasto zamknac. Co sie stanie jak ten gracz zamknie tym zetonem miasto gracza nr. 1 i postawi tam element wiezy i wezmie jedynego rycerza w niewole? Wyglada to wtedy tak ze jest sobie wtedy puste miasto, z wieza. Te miasto juz jest stracone i nikt nic z niego nie na po za lakami? Nikt nic nie punktuje?

Ostatni przypadek z wieza: tak samo zeton miasta z wieza, gracz przystawia go swojego miasta i stawia na nim rycerza. Czy to oznacza ze ten zeton nie moze byc juz wykorzystany do postawienia wiezy?


2. Dodatek Smok i ksiezniczka

Czy smok moze zniszczyc cala wieze, czy tylko stracic ewetualnego pionka ktory na niej stoi? A moze nie moze nic z tych rzeczy?

W instrukcji pisze ze zeton mista z ksiezniczka dostawiony do wrogiego miasta zmusza do opuszczenia tego miasta przez rycerza tam stacjonujacego. Co sie dzieje jak to jest jedyny rycerz? Miasto zostaje puste do zajecia w przyszlosci? A co jesli zeton z ksiezniczka jednoczesnie takie miasto zamyka. Czy gracz ktory mial tam rycerza, dostaje punkty za to miasto czy tez po prostu kolejny przypadek jak wczesniej z zetonem "miasta z wieza", ktory wywalal jedynego rycerza i powodowal ze miasto jest jednoczesnie zamkniete i puste.

Wrozka - jest tylko jedna, i raz zabrana przez jakiegos gracza zostaje na planszy do konca gry. Dobrze rozumuje? Jesli tak to troche nie fair, bo ten kto pierwszy mial kolejke pewnie sie na nią rzuci szybko... Tym bardziej ze ponoc za kazda ture gracza ktory ja posiada dostaje jeden punkt, tak? Jesli tak, to czy te punkty sie licza tylko jesli stoi ona na karcie na ktorej jest pionek gracza, czy tez nawet jesli juz dany pionek wrocil z planszy (np. po zamknieciu miasta).

Sa karty wulkanow, i karty z obrazkami smoka. Instrukcja mowi ze jesli wylosuje sie te druga, w przypadku kiedy nie ma w grze wystawionego wulkanu to nalezy te karte odlozyc i ciagnac nastepna. Az do czasu jak wulkan sie pojawi. Wtedy mozna te karte (lub karty, w przypadku jesli ich sie nazbiera wiecej, co jest czestym przypadkiem) wmieszac do ponownego ciagniecia z innymi. Co jesli mam juz jeden wulkan na planszy, i czekam na zeton smoka, ale ktos znow wyciagnal kolejny wulkan. Tez sie go odklada jak zeton ze smokiem, czy normalnie przystawia do planszy?
Wczoraj mialem taka sytuacje, ze pod koniec gry zostaly mi same zetony ze smokami, bo wciaz je odkladalem, gdyz skonczyly sie wulkany i nie moglem nimi grac. Nie wiedzialem co wtedy robic, czy olac to i grac tymi zetonami jak normalnymi, czy tez nie licza sie juz w dalszej rozgrywce.

I na koniec:

Budowniczy, mozna go stawiac samego w miescie lub/i na drodze, czy tez musze miec tam wpierw normalnego "ludzika" ?

Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?

To chyba tyle. Jeszcze mam troche watpliwosci co do liczenia punktow za laki pod koniec gry, ale to moze spytam kolejnym razem ;)

Bede wdzieczny za ew. odpowiedzi.

Awatar użytkownika
bloodlord
Użytkownik wspierający
Posty: 109
Rejestracja: 31 paź 2008, 12:04
Lokalizacja: okolice Brzeska

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: bloodlord » 03 lut 2009, 13:55

Witam.

WIEŻA
Czy musze postawic element wiezy na zetonie ktory wylosowalem, czy tez moge na przyklad dostawic sobie ten zeton gdzie chce na calej mapie, a element wiezy postawic na dowolnej wieży ktora jest juz na planszy niezaleznie czy stoi na niej juz jeden element wiezy czy nie?
Możesz sobie żeton i wieżę położyć gdzie chcesz :)
Inny przypadek. Jest moja tura, losuje jakis zeton, powiedzmy droge. Dokladam sobie ją do planszy, ale nie stawiam na nim pionka. Czy w tym momencie moge postawic element wiezy na dowolnej wiezy na mapie? Czy tez musi ona miec przynajmniej jeden element juz postawiony?
Możesz sobie postawić element wieży na dowolnej wieży na mapie , nie musi mieć elementu już postawionego.
Kolejne. Jest juz sobie wieza, z jednym poziomem. Czy dokladajac do niej drugi poziom, oznacza ze moge zabrac w niewole pionka ktory jest oddalony minimalnie dwa pola od niej, czy tez po prostu wszystkie dwa pola w kazdym kierunku wchodza w gre? Tak by oznaczalo ze np. wieza z 10 poziomami ma ogromny zasieg i wszelkie stawianie pionkow w jej zasiegu jest bardzo ryzykowne.
Dokładając kolejne poziomy zwiększasz MAKSYMALNY zasięg wieży, ale tylko poziomo i pionowo (nie możesz zabierać pionków przeciwnika po skosie). Jeśli dołożysz drugi poziom wieży możesz zabrać pionka stojącego do dwóch pól do góry, na dół, w prawo i w lewo od wieży.
Niektore zetony wiezy sa jednoczesnie czesciami miasta. Co sie dzieje w takiej sytuacji jesli, jeden z graczy wylosuje ten zeton i dostawi sobie go do swojego miasta w ktorym obok stoi rycerz. Czy w nastepnej turze inny gracz moze na tym zetonie zwyczajnie postawic element wiezy i wziasc w niewole pionka ktory stal w takim miescie?
Tak :)
Lub jeszcze inaczej: jest miasto gracza, i drugi gracz wyciaga taki zeton ktory ma wieze a jednoczesnie moze te miasto zamknac. Co sie stanie jak ten gracz zamknie tym zetonem miasto gracza nr. 1 i postawi tam element wiezy i wezmie jedynego rycerza w niewole? Wyglada to wtedy tak ze jest sobie wtedy puste miasto, z wieza. Te miasto juz jest stracone i nikt nic z niego nie na po za lakami? Nikt nic nie punktuje?
Gdy zamykasz miasto żetonem z wieżą jest ono natychmiast punktowane, więc nie możesz wziąć w niewolę pionka z zamykanego właśnie miasta.
Ostatni przypadek z wieza: tak samo zeton miasta z wieza, gracz przystawia go swojego miasta i stawia na nim rycerza. Czy to oznacza ze ten zeton nie moze byc juz wykorzystany do postawienia wiezy?
Żeton oczywiście może być wykorzystany do postawienia wieży.

PS. Ten dodatek uważam za najlepszy. Robi straszne zamieszanie i trzeba trochę główkować, żeby nie stracić punktów.

BUDOWNICZY
Budowniczy, mozna go stawiac samego w miescie lub/i na drodze, czy tez musze miec tam wpierw normalnego "ludzika" ?
Żeby postawić budowniczego musisz mieć postawionego normalnego pionka.
Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?
Budowniczy "daje" Ci dodatkowy ruch jeśli dokładasz żeton do obszaru na którym masz budowniczego. Czyli jeśli masz budowniczego w mieście/na drodze i dołożysz do tego miasta/drogi żeton, to możesz pociągnąć dodatkową płytkę.


Mam nadzieję że dobrze pamiętałem zasady i pomogłem :)

MisterC
Użytkownik wspierający
Posty: 3975
Rejestracja: 19 lip 2008, 03:21

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: MisterC » 03 lut 2009, 14:42

[sprzątam po sobie]
Ostatnio zmieniony 26 sie 2016, 22:42 przez MisterC, łącznie zmieniany 1 raz.

Sum41
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2009, 11:12

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Sum41 » 03 lut 2009, 17:35

Dzieki wielkie :) za odpowiedzi.
Gdy zamykasz miasto żetonem z wieżą jest ono natychmiast punktowane, więc nie możesz wziąć w niewolę pionka z zamykanego właśnie miasta.
Moze to ktos jeszcze potwierdzic, bo z na innym forum ktos powiedzial ze nikt nie punktuje, i pionek jest brany w niewole. W ogole jak w przypadku ksiezniczki zamykajacej miasto, tez nie moze wyrzucic wrogi pionek i zamyka miasto?

Awatar użytkownika
bloodlord
Użytkownik wspierający
Posty: 109
Rejestracja: 31 paź 2008, 12:04
Lokalizacja: okolice Brzeska

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: bloodlord » 03 lut 2009, 18:30

hmmm ... przeglądnąłem instrukcje (spolszczenia dołączane przez Rebel.pl) i:

z instrukcji do podstawki:
"Jeśli klasztor, droga lub miasto są zakończone poprzez ułożenie wszystkich zamykających je żetonów, jest podliczane."

z instrukcji do Wieży:
"Zawsze wtedy, gdy gracz ułoży element wieży, może on natychmiast wziąć w niewolę jednego pionka któregoś z przeciwników."

Więc chyba rzeczywiście najpierw bierze się w niewolę, a później punktuje miasto.

Awatar użytkownika
Geko
Moderator
Posty: 6790
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Geko » 03 lut 2009, 18:41

MisterC pisze:
Sum41 pisze:Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?
W instrukcji budowniczego stoi:

" Nie dochodzi do reakcji łańcuchowej. Jeśli gracz ułoży 2 kartę ponownie przedłużając drogę z budowniczym, nie otrzymuje kolejnej karty."
Tzn. jeśli w bieżącej rundzie dokładam miasto lub drogę do miasta lub drogi, na której jest budowniczy, dociągam i wykładam dodatkowy kafelek. Jeśli dodatkowy znowu dołożę do miasta lub drogi, to już nie ciągnę kolejnego kafelka, tylko rusza się następny gracz.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.

Sum41
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2009, 11:12

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Sum41 » 04 lut 2009, 10:20

W miare juz to rozumiem wszystko :)

Ostatnia sprawa, dotyczy sie liczenia łąk po zakonczeniu juz gry.

Co sie dzieje w takim przypadku jak gracz 1, ma dwie rozne laki zasilajace te same miasto. Czy te miasto daje mu osobne punkty za kazda z tych lak, czyli powiedzmy 3pkt z pierwszej laki, i 3pkt z drugiej, a moze takie miasto mozna liczyc dla jednego gracza tylko raz, niezaleznie ile jego lak sie z nim styka?

Drugi przypadek podobny. Jest sobie miasto z ktorym stykaja sie 2 rozne laki. Jedna nalezy do gracza nr.1 a druga do nr2. Oboje maja po tyle samo farmerow na swoich lakach. Czy te miasto punktuje ich obu?

Co w przypadku miasta z ktorym stykaja sie trzy laki, kazda innego gracza? oraz w przypadku jak jedna z tych lak ma przewage farmerów.

Cogito
Użytkownik wspierający
Posty: 209
Rejestracja: 10 lip 2006, 17:25
Lokalizacja: Warszawa

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Cogito » 04 lut 2009, 10:31

Skomplikowałeś prostą sprawę: licz punkty dla poszczególnych łąk nie miast, wg. natępującego algorytmu:
1.sprawdzasz do kogo należy dana łąka (jeśli np. dwóch graczy ma na niej taka samą, najwyższą wartość chłopów - punktują obaj)
2.liczysz ukończone miasta graniczące z daną łąką, mnożąc ich ilość przez odpowiednią liczbe punktów (bez owieczki 3pkt)
3.przechodzisz do następnej łąki (więc - tak miasta mogą sie dublować przy punktowaniu..)

Awatar użytkownika
waffel
Użytkownik wspierający
Posty: 2739
Rejestracja: 26 lip 2007, 14:29
Lokalizacja: Warszawa

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: waffel » 04 lut 2009, 10:40

Sum41 naczytał się starych zasad niemieckich i ja też według takich gram z przyzwyczajenia :) ale zasady Cogito są chyba teraz obowiązujące w obydwu wersjach (niemieckiej i angielskiej) i przede wszystkim są prostsze. No i konieczne do używania świnek z Kupców i Budowniczych.

Ja mam takie pytanie na marginesie: czy mi się zdaje czy ostatnio wycofali zasadę że takie malutkie miasteczka dwukafelkowe są warte mniej? Tzn. że teraz są warte normalnie 4, po 2 za kafelek jak każde miasto?

Awatar użytkownika
Andy
Użytkownik wspierający
Posty: 4941
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 11 times
Been thanked: 20 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Andy » 04 lut 2009, 10:46

Sum41 pisze:Co sie dzieje w takim przypadku jak gracz 1, ma dwie rozne laki zasilajace te same miasto. Czy te miasto daje mu osobne punkty za kazda z tych lak, czyli powiedzmy 3pkt z pierwszej laki, i 3pkt z drugiej, a moze takie miasto mozna liczyc dla jednego gracza tylko raz, niezaleznie ile jego lak sie z nim styka?
Ja też zawsze grałem tak, że konkretne miasto może być zaopatrywane tylko przez jedną łąkę konkretnego gracza, ale przez dowolną liczbę łąk różnych graczy.

To były, o ile dobrze pamiętam, reguły w wersji "polskiej", czyli "czeskiej", czyli "niemieckiej". ;)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.

Awatar użytkownika
Geko
Moderator
Posty: 6790
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Geko » 04 lut 2009, 11:15

Są chyba trzy oficjalne wersje liczenia łąk, więc wszystko zależy, jak gracze się umówią.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.

Sum41
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2009, 11:12

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Sum41 » 04 lut 2009, 12:22

Jesli jest pare sposob liczenia to chyba najlepiej obrac tej najprostszy. Ktory jest najpopularniejszy w takim razie? :)

Awatar użytkownika
Andy
Użytkownik wspierający
Posty: 4941
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 11 times
Been thanked: 20 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Andy » 04 lut 2009, 12:50

Ja zawsze liczę 3 punkty za łąkę, wg zasad jak w poprzednim moim poście. Nie wiem, czy można prościej. ;)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.

Awatar użytkownika
bogas
Użytkownik wspierający
Posty: 2013
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: bogas » 04 lut 2009, 13:19

Sum41 pisze:Jesli jest pare sposob liczenia to chyba najlepiej obrac tej najprostszy. Ktory jest najpopularniejszy w takim razie? :)
Trzeba by zrobić ankietę ;)
A sprawa podliczania punktów wraca co jakiś czas i to już chyba 4 czy 5 dyskusja na ten temat.
Ja znam 2 rodzaje punktowania:
1. Punktujemy miasta
A więc bierzemy zamknięte miasto i patrzymy ile łąk przylega do tego miasta i do kogo należą te łąki. Posiadacz największej ilości łąk przylegających do miasta dostaje 4 punkty. Potem kolejne miasto itd.

2. Punktujemy łąki
Bierzemy łąkę i sprawdzamy kto ma na niej przewagę. Następnie liczymy ile zamkniętych miast przylega do tej łąki. Za każde miasto gracz dostaje 3 punkty. Potem następna łąka itd.
My gramy wg zasad wariantu 2.

Awatar użytkownika
Sztefan
Użytkownik wspierający
Posty: 1873
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Sztefan » 04 lut 2009, 13:20

waffel pisze:Ja mam takie pytanie na marginesie: czy mi się zdaje czy ostatnio wycofali zasadę że takie malutkie miasteczka dwukafelkowe są warte mniej? Tzn. że teraz są warte normalnie 4, po 2 za kafelek jak każde miasto?
Tak zostało to zmienione. Została też cofnięta zasada, że przy podliczniu łąk jeden gracz może tylko raz zapunktowac za dane miasto.

MisterC
Użytkownik wspierający
Posty: 3975
Rejestracja: 19 lip 2008, 03:21

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: MisterC » 05 lut 2009, 00:33

[sprzątam po sobie]
Ostatnio zmieniony 26 sie 2016, 22:42 przez MisterC, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
cahir
Użytkownik wspierający
Posty: 260
Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
Lokalizacja: Vratislavia
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: cahir » 10 lut 2009, 12:28

Podepnę się pod temat z pytankiem:
Które dodatki do podstawki Carcassone należy kupić w pierwszej kolejności :?: Inaczej mówiąc które najwięcej wnoszą do gry :?: No i ile ich jest bo doliczyłem się czterech :roll:
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.

ODPOWIEDZ