Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
czumi

Re: Carcassonne

Post autor: czumi »

Cześć.
Pytanie odnośnie Świni.

Jest pierwsze pole, na którym stoi Chłop oraz Świnia gracza 1
Jest drugie pole ( niepołączone z pierwszym ), na którym stoi tylko Chłop gracza 2.
W trakcie rozgrywki pole pierwsze i drugie łączą się.
Czy w takim razie gracz 2 może postawić swoją Świnie ? Nie przeszkadza mu Świnia gracza nr 1 ?
Pozdrawiam.
czumi

Re: Carcassonne

Post autor: czumi »

Cześć.
Mam pytania odnośnie szczególnego przypadku pasterza i owiec, w którym zamykam jego pole i zdobywam punkty.
1. Czy jeśli przeciwnik zamknie moje pole z owcami to też zabieram pasterza z owcami i zdobywam punkty ?
2. Czy jeśli wylosuję płytkę, na którym jest od razu zamknięte pole to czy mogę zrobić tak w jednym ruchu :
- układam płytkę
- stawiam pasterza, losuję owieczki,
- jako, że to pole od razu zamykam to zgarniam pasterza i owieczki i zdobywam punkty


Obrazek

Obrazek
konoppo
Posty: 1
Rejestracja: 15 lip 2019, 13:10

Re: Carcassonne

Post autor: konoppo »

Witam.

Ja z kolei mam pytanie odnośnie połączenia dodatku Kopalnie Złota oraz Opat. W instrukcji do gry (Big Box) w opisie dodatku Kopalnie Złota jest opisane, że gracz który ma przewagę na zamykany obszarze (miasto, droga lub klasztor), zbiera sztabki z kafelków zaliczanych do tego obszaru. I tu pojawiają się 2 pytania :
1) czy jeśli gracz zamyka ogród (obudował go 8 kafelkami), to czy może zabrać sztabki złota z otaczających ogród kafelków? Ogród jednak nie jest klasztorem, stąd moje wątpliwości...
2) czy jeśli gracz ma w klasztorze (ew. w ogrodzie) opata i zdejmuje go przed ukończeniem obszaru, np. mając 7 punktów zamiast 9, to czy może wziąć sztabki złota z tych kafelków, za które dostaje punkty? Teoretycznie obszar nie jest ukończony, z drugiej strony, to taka specjalna zdolność opata, że można "ukończyć przed czasem", więc sam nie wiem.

Jestem ciekawy, czy w innych wersjach instrukcji zostało to opisane, albo czy są jakieś zwyczajowe rozwiązania w tej sytuacji. Nam takie sytuacje zdarzyły się już przy pierwszej grze z Kopalniami, więc zakładam, że są to częste sytuacje :)

Pozdrawiam
Konoppo
HeWhoSawTheDeep
Posty: 34
Rejestracja: 01 gru 2018, 10:44
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Carcassonne

Post autor: HeWhoSawTheDeep »

Mam pytanie związane z dodatkiem "Cyrk objazdowy". Czy gdy kładę płytkę z nowym cyrkiem w efekcie czego zamykam jakiś obszar i punktuję podwładnym przylegającym do cyrku to:

a) Punktuje on jeszcze za cyrk nim go ściągnę
b) Najpierw punktuje za zamknięty obszar, ściągam go i dopiero punkty za cyrk
litk
Posty: 847
Rejestracja: 30 lip 2018, 14:14
Has thanked: 176 times
Been thanked: 125 times

Re: Carcassonne

Post autor: litk »

Mam takie 4 pytania:
1. Czy podczas swojej tury można położyć więcej niż jeden pionek?
2. Czy podczas swojej tury można położyć pionek na innym kafelku niż który się wyłożyło?
3. Czy klasztory mogą stać obok siebie, czy musi być pomiędzy inimi jakiś dystans?
4. Czy minidodatku Rzeka I i Rzeka II można bez przeszkód ze sobą połączyć i grać wg zasad z Rzeka II?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

litk pisze: 14 sty 2020, 09:321. Czy podczas swojej tury można położyć więcej niż jeden pionek?
Nie. Tylko dodatek Świta (przezroczyste meeple) daje taką możliwość.
litk pisze: 14 sty 2020, 09:322. Czy podczas swojej tury można położyć pionek na innym kafelku niż który się wyłożyło?
Nie. Ale niektóre dodatki pozwalają na przemieszczanie meepli.
litk pisze: 14 sty 2020, 09:323. Czy klasztory mogą stać obok siebie, czy musi być pomiędzy inimi jakiś dystans?
Tak. Nie ma żadnych ograniczeń. Należy też pamiętać, że w jednym z dodatków są - konkurencyjne wobec klasztorów - leśne kapliczki. Wówczas sąsiadujące klasztory i kapliczki walczą o punkty. Kto pierwszy się obuduje, ten ma punkty. Przeciwnik zostaje z niczym.
litk pisze: 14 sty 2020, 09:324. Czy minidodatku Rzeka I i Rzeka II można bez przeszkód ze sobą połączyć i grać wg zasad z Rzeka II?
Tak, można. Jednak należy mieć świadomość, że autor i wydawca wyraźnie zaznaczyli, że powinno się grać z 1 dodatkiem. Nie precyzują (oficjalnie) zasad rozgrywki z więcej niż 1 dodatkiem.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Blom
Posty: 17
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom »

konoppo pisze: 15 lip 2019, 13:28 1) czy jeśli gracz zamyka ogród (obudował go 8 kafelkami), to czy może zabrać sztabki złota...
2) czy jeśli gracz ma w klasztorze (ew. w ogrodzie) opata i zdejmuje go przed ukończeniem...
Ja gram tak:
1. Jeśli ogród jest obudowany z każdej strony to bierzesz sztabki, ponieważ jest zakończonym obszarem - analogia do klasztoru.
2. Obszar nie jest zakończony, nie bierzesz sztabek. Tak samo jest gdy grasz z dodatkiem "kręgi w zbożu" i wycofasz piona z niezakończonego traktu lub miasta.
Blom
Posty: 17
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom »

litk pisze: 14 sty 2020, 09:32 Mam takie 4 pytania:
1. Czy podczas swojej tury można położyć więcej niż jeden pionek?
2. Czy podczas swojej tury można położyć pionek na innym kafelku niż który się wyłożyło?
3. Czy klasztory mogą stać obok siebie, czy musi być pomiędzy inimi jakiś dystans?
4. Czy minidodatku Rzeka I i Rzeka II można bez przeszkód ze sobą połączyć i grać wg zasad z Rzeka II?
1. Tak - jeśli grasz z dodatkiem "kręgi w zbożu"
2. Tak - jeśli grasz z dodatkiem "maszyny latające". "Kręgi w zbożu" umożliwią tobie dodanie pionka do kafelków które wyłożyłeś we wcześniejszych turach.
3. Mogą stać obok siebie.
4. Jak chcesz możesz nawet dokupić jeszcze 10 dodatków rzek i je połączyć.
Maland
Posty: 1
Rejestracja: 18 sty 2020, 18:56

Re: Carcassonne

Post autor: Maland »

Hej. Dopiero zaczynam przygodę z Carcassone.
Szukałem w google ale nie znalazłem odpowiedzi, czy te małe elementy na płytkach jak: rabuś, chlew, obora, zagroda czy wieża ciśnień mają jakieś znaczenie w grze czy to element ozdobny. Bo nie znalazłem żadnej informacji
KonradT
Posty: 621
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 121 times
Been thanked: 37 times

Re: Carcassonne

Post autor: KonradT »

Maland pisze: 18 sty 2020, 19:13 Hej. Dopiero zaczynam przygodę z Carcassone.
Szukałem w google ale nie znalazłem odpowiedzi, czy te małe elementy na płytkach jak: rabuś, chlew, obora, zagroda czy wieża ciśnień mają jakieś znaczenie w grze czy to element ozdobny. Bo nie znalazłem żadnej informacji
Jeśli masz tylko grę podstawową, to są to tylko ozdobniki. Kojarzę, że jeden dodatek promocyjny wykorzystywał je jako element gry.
hohner
Posty: 10
Rejestracja: 24 sty 2019, 22:17
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne

Post autor: hohner »

KonradT pisze: 19 sty 2020, 13:02
Maland pisze: 18 sty 2020, 19:13 Hej. Dopiero zaczynam przygodę z Carcassone.
Szukałem w google ale nie znalazłem odpowiedzi, czy te małe elementy na płytkach jak: rabuś, chlew, obora, zagroda czy wieża ciśnień mają jakieś znaczenie w grze czy to element ozdobny. Bo nie znalazłem żadnej informacji
Jeśli masz tylko grę podstawową, to są to tylko ozdobniki. Kojarzę, że jeden dodatek promocyjny wykorzystywał je jako element gry.
Jeżeli wykorzystujemy do gry mini-dodatek Targi w Lipsku (z ang. The Markets of Leipzig/z niem. Die Märkte zu Leipzig) (dodatek wydany w 2017, przygotowany dla drugiej edycji), wówczas są brane pod uwagę elementy: chlew, obora, zagroda, gospodarstwo. Krótkie objaśnienie poniżej.
Dodatek składa się z 4 podwójnych kafelków, które odpowiednio ułożone tworzą obszar miasta Lipsk. Podzielone jest ono na 4 części, w każdej jest brama, do której prowadzi droga. Każda droga połączona z drogą rozpoczynającą się w bramie dają możliwość wysłania jednego podwładnego do Lipska. Nie musi to być droga bezpośrednio prowadząca do Lipska, ale prowadzona np. przez wioski.
Jeśli ukończysz budowę drogi prowadzącej do Lipska i masz na tej drodze przewagę w podwładnych (zbójcach), to masz do wyboru dwie akcje:
- podliczasz punkty za drogę wg. normalnych zasad;
- wysyłasz podwładnego z drogi do Lipska i dostajesz 0 punktów za drogę. Jeśli masz kilku podwładnych na drodze możesz wysłać tylko jednego z nich do Lipska. Większość w podwładnych na drodze jest liczona przed ewentualnym wysłaniem do miasta Lipsk. Więc nawet jeśli utraci po wysłaniu do Lipska utracisz przewagę, to dzięki pozostałym na drodze zbójcom, podliczasz punkty za drogę.
Po wysłaniu podwładnego do Lipska, decydujesz, do której ćwiartki/kwarty ma on trafić. W każdej ćwiartce każdy z graczy może umieścić tylko jednego podwładnego. W jednej ćwiartce mogą być umieszczani podwładni różnych graczy; pionki układa się w stos. Podwładny umieszczony w Lipsku pozostaje tam do końca gry.
Gdy masz umieszczonego podwładnego w Lipsku podliczasz dodatkowe punkty w odpowiednich fazach gry - podczas trwania lub na końcu gry. Wszystko zależy od tego co jest punktowane, ukończona droga, miasto, klasztor, pole; czyli do której ćwiartki miasta jest odniesienie oraz czy w tej ćwiartce jest nasz podwładny. W zależności od ćwierci miasta: punkty może otrzymać ten kto ma przewagę (zbójcy na drogach), wystarczy twój podwładny i możesz, ale nie musisz mieć przewagi aby otrzymać punkty bonusowe (rycerze w miastach) lub budowa klasztoru zostanie ukończona (przez ciebie lub innego gracza lub klasztor zostanie obudowany bez mnicha czy opat w klasztorze).
Na koniec rozgrywki tradycyjnie podlicza się punkty za pola, biorac pod uwagę przewagę w chłopach leżących na polu, sumując ilość miast na danym polu + ewentualnym bonusie punktowym za świnię na polu. Jedną z ćwiartek/części miasta Lipsk jest ćwiartka garbarzy/skórników (z ang. Tanners quarter, z niem. Gerber-Viertel). Jeśli posiadasz w tej ćwiartce Lipska podwładnego, to przy podliczaniu punktów za pola, na których masz przewagę chłopów, otrzymujesz dodatkowo 2 punkty za każdą oborę (ang. Cowshed/niem. Kuhstall), chlew (ang. Pigsty/niem. Schweinestall), stajnię dla osłów (ang. Donkey stable/niem. Eselstall) czy gospodarstwo (ang. Farmhouse/niem. Bauernhof) znajdujące się na podliczanym polu.
K-r-i-s
Posty: 1
Rejestracja: 15 mar 2020, 17:33
Has thanked: 1 time

Re: Carcassonne

Post autor: K-r-i-s »

Hej.
Mam pytanie odnosnie dodatku: Karczmy i katedry.
W instrucji jest opis jednej plytki, ktora widac na ponizszym screenie:

Obrazek

Czy dobrze rozumiem, ze na tych malych sciezkach nie moge postawic Zbojcy i dostac za niego 1 pkt gdyz te drogi sa tylko po to, by ograniczyc obaszar łąki? Ale zatem nie rozumiem stwierdzenia: "Skrzyzowanie zamyka trakt po obu stronach". Czy nie jest tak, ze tam sa teraz 4 różne łąki?
Z gory dzieki za pomoc.
bdm
Posty: 577
Rejestracja: 18 mar 2019, 13:41
Has thanked: 379 times
Been thanked: 62 times

Re: Carcassonne

Post autor: bdm »

Możesz postawić meepla na któryś z pionowych traktów.
Tak, są tam cztery łąki.
Awatar użytkownika
bobule
Posty: 1008
Rejestracja: 21 wrz 2017, 22:09
Has thanked: 45 times
Been thanked: 207 times

Re: Carcassonne: The Castle / Zamek (Reiner Knizia, Klaus-Jürgen Wrede)

Post autor: bobule »

Z cyklu banalne pytania, ale nie widzę odpowiedzi w polskiej instrukcji.

Gracz A kładzie kafelek, punktuje za zamknięty chlew i za drogę, gracz B punktuje za dom. Skoro to gracz A kładł kafelek punktuje on jako pierwszy. Czy jego punkty należy zsumować, czy może on np. zdobyć 4 punkty z chlewu i zdobyć żeton, a następnie zapunktować np. 2 punkty za drogę? Gdyby musiał zsumować, to by "przeskoczył" żeton bonusowy i go nie dostał. Nie ma nic na ten temat w instrukcji, więc zakładam, że po prostu sami wybieramy co punktujemy pierwsze i robimy tak, żeby sobie te żetony pozgarniać ;)
Awatar użytkownika
vincentblack
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2014, 17:52
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Carcassonne: The Castle / Zamek (Reiner Knizia, Klaus-Jürgen Wrede)

Post autor: vincentblack »

bobule pisze: 22 kwie 2020, 21:04 Z cyklu banalne pytania, ale nie widzę odpowiedzi w polskiej instrukcji.

Gracz A kładzie kafelek, punktuje za zamknięty chlew i za drogę, gracz B punktuje za dom. Skoro to gracz A kładł kafelek punktuje on jako pierwszy. Czy jego punkty należy zsumować, czy może on np. zdobyć 4 punkty z chlewu i zdobyć żeton, a następnie zapunktować np. 2 punkty za drogę? Gdyby musiał zsumować, to by "przeskoczył" żeton bonusowy i go nie dostał. Nie ma nic na ten temat w instrukcji, więc zakładam, że po prostu sami wybieramy co punktujemy pierwsze i robimy tak, żeby sobie te żetony pozgarniać ;)
Chciałem automatycznie od razu odpowiedzieć: sumujemy punkty za wszystkie ukończone obszary i przesuwamy się na torze o liczbę pól równą tej sumie...

Ale postanowiłem sprawdzić czy coś na ten temat znajdę na BGG i znalazłem to: https://boardgamegeek.com/thread/490227 ... d-features oraz to: https://boardgamegeek.com/thread/192879 ... d-features, a tam stoi, że jednak się mylę, że punktujemy każdy zajmknięty obszar indywidualnie i to by decydujemy w jakiej kolejności. Wydaje mi się to nieco dziwne, być może ze względu na wiele lat gry w podstawowe Carcassonne (i inne jego wersje) gdzie ten aspekt jest nieistotny. Niektórzy jednak piszą o house rule, żeby jednak punktować zbiorczo i brać bonusy tylko za pola na których się wyląduje na koniec swojej tury, więc pewnie wybrał bym sobie wariant który bardziej Wam odpowiada.
Awatar użytkownika
Nasza Księgarnia
Posty: 158
Rejestracja: 14 lis 2016, 10:47
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 25 times
Been thanked: 159 times
Kontakt:

Re: Carcassonne: The Castle / Zamek (Reiner Knizia, Klaus-Jürgen Wrede)

Post autor: Nasza Księgarnia »

bobule pisze: 22 kwie 2020, 21:04 Z cyklu banalne pytania, ale nie widzę odpowiedzi w polskiej instrukcji.

Gracz A kładzie kafelek, punktuje za zamknięty chlew i za drogę, gracz B punktuje za dom. Skoro to gracz A kładł kafelek punktuje on jako pierwszy. Czy jego punkty należy zsumować, czy może on np. zdobyć 4 punkty z chlewu i zdobyć żeton, a następnie zapunktować np. 2 punkty za drogę? Gdyby musiał zsumować, to by "przeskoczył" żeton bonusowy i go nie dostał. Nie ma nic na ten temat w instrukcji, więc zakładam, że po prostu sami wybieramy co punktujemy pierwsze i robimy tak, żeby sobie te żetony pozgarniać ;)
Punktujemy każdy obszar oddzielnie. Dzięki temu możemy planować zamykanie obszarów, tak by zdobyć konkretny żeton bonusowy.
FreezeOut
Posty: 1
Rejestracja: 25 kwie 2020, 16:49

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: FreezeOut »

Witam,

Pozwolę sobie zadać pytanie na które nie znalazłem jak na razie odpowiedzi wprost.

Przykładowo w mieście są trzej mali rycerze gracza A, gracz B wyciąga kafelek z księżniczką i dokłada go do tego miasta. Po pierwsze zdejmuje dowolnego jednego rycerza gracza A, po drugie dokłada swojego rycerza do tego miasta na dołożonym kafelku z księżniczką. Po tym ruchu sytuacja wygląda następująco, gracz A ma teraz dwóch rycerzyi, gracz B ma jednego rycerza. W dalszej części gry gracz B ponownie wyciąga kafelek z księżniczką i czy może ponownie w tym mieście zrobić wspomnianą wcześniej kombinację, czyli zdjąć rycerza gracza A i wstawić swojego rycerza? Po tym działaniu sytuacja w mieście wyglądała by następująco. Graczowi A pozostał jeden rycerz, gracz B ma już teraz dwóch rycerzy i przejmuje miasto. Załóżmy, że ponownie dostanie księżniczkę, to czy po ruchu sytuacja będzie wyglądać tak, że gracz A już nie będzie miał ani jednego rycerza, a gracz B wstawi do miasta trzech?

czyli podsumowując, w jednym mieście można użyć wielokrotnie księżniczek po to aby usuwać rycerzy przeciwnika?
bdm
Posty: 577
Rejestracja: 18 mar 2019, 13:41
Has thanked: 379 times
Been thanked: 62 times

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: bdm »

Z tego, co pamiętam może usunąć meepla przeciwnika ale nie może dołożyć swojego.
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 848
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: Qrzy »

A dokładnie - jeśli użyje tego kafla w mieście, w którym jest już jakiś rycerz, to MUSI jednego rycerza zwrócić właścicielowi i NIE MOŻE położyć swojego pionka na tym nowym kaflu (ani w mieście, ani na łące czy drodze).
Jeśli dołoży do pustego miasta albo gdzie indziej, to może postawić swój pionek.
bdm
Posty: 577
Rejestracja: 18 mar 2019, 13:41
Has thanked: 379 times
Been thanked: 62 times

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: bdm »

Qrzy pisze: 25 kwie 2020, 20:20 A dokładnie - jeśli użyje tego kafla w mieście, w którym jest już jakiś rycerz, to MUSI jednego rycerza zwrócić właścicielowi i NIE MOŻE położyć swojego pionka na tym nowym kaflu (ani w mieście, ani na łące czy drodze).
Jeśli dołoży do pustego miasta albo gdzie indziej, to może postawić swój pionek.
No tak, ale działa wtedy jak normalny kafel bez wykorzystania księżniczki a tu chodzi o to, żeby wykorzystać przywilej i usunąć meepla przeciwnika najlepiej z miasta gdzie jest równowaga. :)
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 848
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: Qrzy »

Tak, chodziło mi tylko o przedstawienie całości zasad dotyczących kafla z księżniczką ;)
Pioorek
Posty: 6
Rejestracja: 01 lis 2016, 13:57

Carcassonne - punktowanie barona rabusiów, króla

Post autor: Pioorek »

Cześć,

Czy aby podliczyć punkty za barona rabusiów (odpowiednio króla) - trzeba policzyć wszystkie zakończone trakty na koniec gry? To jest bardzo czasochłonne i można łatwo przeoczyć jakiś zakończony trakt (miasta łatwiej policzyć)... My z Żoną na koniec gry przyznajemy sobie po prostu po 10 punktów za każdy z kafelków. Czy macie jakiś inny sposób - bo dróg i miast jest na pewno więcej niż 10...

Pozdrawiam
DP
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Carcassonne the castle - pytania i wątpliwości

Post autor: krzyss »

Zawsze liczymy.
gametangiogamia
Posty: 1
Rejestracja: 08 maja 2021, 11:06

Carcassconne- mosty zamki i bazary pytanie

Post autor: gametangiogamia »

czy mogę zmienić miasto w zamek jeżeli: jedna z dwóch płytek ma tarczę i jeżeli miasto zamkną drugi gracz ale miałem tam wcześniej ludzika?
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Carcassconne- mosty zamki i bazary pytanie

Post autor: Cin »

gametangiogamia pisze: 08 maja 2021, 11:22 czy mogę zmienić miasto w zamek jeżeli: jedna z dwóch płytek ma tarczę i jeżeli miasto zamkną drugi gracz ale miałem tam wcześniej ludzika?

To pytanie ma jakąś dziwną składnię, ale jeśli dobrze rozumiem to tak.
ODPOWIEDZ