Carcassonne

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Blom
Posty: 15
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom » 02 lis 2017, 19:52

Pytania dotyczące dodatku Bandyci.

W instrukcji napisane jest:
"Jeżeli któryś z graczy dociągnie płytkę z symbolem bandyty ... może teraz postawić bandytę na torze punktacji, na polu gdzie stoi przynajmniej jeden znacznik punktacji innego gracza. Następnie (jeżeli nie wystawił go wcześniej) swojego bandytę ustawia kolejny gracz (zgodnie z porządkiem tury). Jeżeli bandyta gracza był już wcześniej wystawiony, można do przestawić."

1. Czyli przy dociągnięci płytki z symbolem bandyty każdy z graczy ustawia bandytę?
moje wątpliwości rodzi tu sformułowanie "kolejny gracz" a nie "kolejni gracze"

2. Jeśli wszyscy mają już bandytę na torze punktacji i dociągnięty jest klocek bandyty to cze każdy może teraz przestawić swojego bandytę?

3. Jeżeli gracz 1 zamknął miasto i jednocześnie klasztor, a gracz 2 miał na niego ustawionego bandytę to czy dostaje połowę punktów tylko za miasto czy łącznie miasto+klasztor?

CSharpBeginner
Posty: 16
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner » 18 lis 2017, 21:00

Hej mam pytanie odnośnie zasad gry w Carcassone. Kupiłem ostatnio najnowszy Carcassonne Big Box, czytając instrukcję tam zawartą jest pewna różnica względem instrukcji zwykłej podstawowej wersji Carcassone. Punkty za miasto składające się z 2 segmentów to (1 pkt za kafelek, 1 pkt za herb) w przypadku osobnej podstawowej wersji Carcassone, natomiast w wersji którą ja kupiłem (Big Box) nie ma nic wspomniane o tym wyjątku tj. każdego miasto to 2pkt za kafelek (nic wspomniane o różnicy dla 2 kafelkowych miast).

W takim wypadku powinienem grać wedle zasad podstawowej wersji czy instrukcji jaką mam w Big Boxie?

Blom
Posty: 15
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom » 18 lis 2017, 23:25

W nowszych wydaniach Carcassonne każde zakończone miasto to 2 pkt za płytkę + 2 za herb. Wg mnie ta zmiana jest bardzo dobra w połączeniu z dodatkiem "kręgi w zbożu" gdzie trzeba włożyć o wiele więcej wysiłku w to by dostać punkty za chłopa.

CSharpBeginner
Posty: 16
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner » 20 lis 2017, 21:22

Mini rozszerzenie Opat.

Wg. instrukcji, jeżeli w drugim kroku swojego ruchu nie zdecydujemy się na położenie żadnego podwładnego to możemy ściągnąć z planszy Opata. Czy jeżeli w swoim ruchu w 1 kroku położę kafelek Klasztor, w 2 kroku ściągne Opata to mogę go jeszcze w tym samym ruchu położyć na postawionym w 1 kroku klasztorze? Czy ściągając opata w 2 drugim kroku przechodzę od razu do 3 kroku ruchu gdzie odbieram za niego punkty i kończę ruch?

Blom
Posty: 15
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom » 20 lis 2017, 21:48

Dokładasz podwładnego lub zabierasz opada. Nie możesz zabrać opata i dołożyć go.

CSharpBeginner
Posty: 16
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner » 20 lis 2017, 22:26

Dzięki Blom za odpowiedzi !!:)

Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie kładzenia i zabierania opata w tym samym ruchu. W kontekście zwykłych podwładnych, jeżeli dokładając kafelek zamykam np. drogę/miasto i na nim kładę podwładnego to w tym samym ruchu jeszcze zabieram tego podwładnego do rezerwy i biorę punkty za ukończony obszar.

1. Czy w przypadku opata sytuacja wygląda identycznie? Jeżeli kładę klasztor w miejscu w którym od razu będzie otoczony 8 płytkami (czyli kończę budować klasztor) i kładę na nim opata to rozumiem od razu mogę go zabrać?

2. Co w przypadku tej specjalnej umiejętności opata, że mogę go ściągnąć. Jeżeli kładę kafelek klasztora, ale nie jest on od razu ukończony jak w przykładzie nr 1 powyżej, i kładę na nim opata to mogę go w tym samym ruchu jeszcze ściągnąć i odebrać ilość punktów jaka mi przysługuje za nieskończony obszar?

Awatar użytkownika
Quille
Użytkownik wspierający
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 5 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille » 20 lis 2017, 22:32

CSharpBeginner pisze: 1. Czy w przypadku opata sytuacja wygląda identycznie? Jeżeli kładę klasztor w miejscu w którym od razu będzie otoczony 8 płytkami (czyli kończę budować klasztor) i kładę na nim opata to rozumiem od razu mogę go zabrać?

2. Co w przypadku tej specjalnej umiejętności opata, że mogę go ściągnąć. Jeżeli kładę kafelek klasztora, ale nie jest on od razu ukończony jak w przykładzie nr 1 powyżej, i kładę na nim opata to mogę go w tym samym ruchu jeszcze ściągnąć i odebrać ilość punktów jaka mi przysługuje za nieskończony obszar?
ad 1. Tak, możesz.
ad 2. Nie, nie możesz, bo żeby cofnąć opata, nie możesz w danym ruchu wyłożyć żadnego podwładnego. Możesz za to wyłożyć opata i cofnąć go w następnym ruchu.

Blom
Posty: 15
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom » 21 lis 2017, 23:24

1. Tak
2. Nie. Opata możesz ściągnąć tylko wtedy gdy w swojej rundzie nie dodałeś żadnego podwładnego (oczywiście nie licząc dodatku "kręgi w zbożu")

Blom
Posty: 15
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom » 22 lis 2017, 16:40

Quille pisze: ad 1. Tak, możesz.
ad 2. Nie, nie możesz, bo żeby cofnąć opata, nie możesz w danym ruchu wyłożyć żadnego podwładnego. Możesz za to wyłożyć opata i cofnąć go w następnym ruchu.
ooops... nie zauważyłem że odpowiedziałeś pierwszy, a to może mi pomożesz z dodatkiem bandyci?

W instrukcji napisane jest:
"Jeżeli któryś z graczy dociągnie płytkę z symbolem bandyty ... może teraz postawić bandytę na torze punktacji, na polu gdzie stoi przynajmniej jeden znacznik punktacji innego gracza. Następnie (jeżeli nie wystawił go wcześniej) swojego bandytę ustawia kolejny gracz (zgodnie z porządkiem tury). Jeżeli bandyta gracza był już wcześniej wystawiony, można do przestawić."

1. Czyli przy dociągnięci płytki z symbolem bandyty każdy z graczy ustawia bandytę?
moje wątpliwości rodzi tu sformułowanie "kolejny gracz" a nie "kolejni gracze"

2. Jeśli wszyscy mają już bandytę na torze punktacji i dociągnięty jest klocek bandyty to cze każdy może teraz przestawić swojego bandytę?

3. Jeżeli gracz 1 zamknął miasto i jednocześnie klasztor, a gracz 2 miał na niego ustawionego bandytę to czy dostaje połowę punktów tylko za miasto czy łącznie miasto+klasztor?

Awatar użytkownika
Quille
Użytkownik wspierający
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 5 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille » 22 lis 2017, 19:16

Blom pisze:
Quille pisze: ad 1. Tak, możesz.
ad 2. Nie, nie możesz, bo żeby cofnąć opata, nie możesz w danym ruchu wyłożyć żadnego podwładnego. Możesz za to wyłożyć opata i cofnąć go w następnym ruchu.
ooops... nie zauważyłem że odpowiedziałeś pierwszy, a to może mi pomożesz z dodatkiem bandyci?
-łaś :wink:
Na bandytach się niestety nie znam, bo nie mam big boxa i tego dodatku.

CSharpBeginner
Posty: 16
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner » 23 lis 2017, 18:12

Dodatek Rzeka

1.) Pytanie o kafelek który oznaczyłem ramką i strzałką, czy ona zamyka drogę? Wg. mnie nie bo widać, że droga przechodzi przez wioskę i idzie dalej, a nie, że zatrzymuje się jak we wioskach w 72 podstawowych kafelkach. Kolega jednak uważa inaczej stąd chcemy rozwiać wątpliwość.

2.) Czy grając z chłopami, czyli włączając do gry pola, rzeka je ogranicza? W podstawowej wersji jest napisane, że pola są ograniczane przez drogi i miasta, a jak w przypadku gry z rzeką? Ogranicza czy nie i mając np. chłopa na kafelku po lewej stronie rzeki, to pola po prawej stronie rzeki też będą moimi polami jeżeli nie ogranicza mnie żadna droga?

Zdjęcie rzeki z instrukcji :

Obrazek

Awatar użytkownika
seki
Użytkownik wspierający
Posty: 1507
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 68 times
Been thanked: 80 times

Re: Carcassonne

Post autor: seki » 23 lis 2017, 20:35

CSharpBeginner pisze:Dodatek Rzeka

1.) Pytanie o kafelek który oznaczyłem ramką i strzałką, czy ona zamyka drogę? Wg. mnie nie bo widać, że droga przechodzi przez wioskę i idzie dalej, a nie, że zatrzymuje się jak we wioskach w 72 podstawowych kafelkach. Kolega jednak uważa inaczej stąd chcemy rozwiać wątpliwość.

2.) Czy grając z chłopami, czyli włączając do gry pola, rzeka je ogranicza? W podstawowej wersji jest napisane, że pola są ograniczane przez drogi i miasta, a jak w przypadku gry z rzeką? Ogranicza czy nie i mając np. chłopa na kafelku po lewej stronie rzeki, to pola po prawej stronie rzeki też będą moimi polami jeżeli nie ogranicza mnie żadna droga?

]

Ad. 1 Oczywiście w tym przypadku wioska nie zamyka drogi, może być ona kontynuowana.

Ad. 2 Rzeka ogranicza pole ale oczywiście tylko tam gdzie rzeczywiście nie ma przejścia - kafelek ze źródłem i jeziorem nie ogranicza pola. Czyli w tym przypadku stawiając chłopa z lewej strony rzeki, to pole z prawej strony koło miasta aż do drogi należy do tego chłopa.

Blom
Posty: 15
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom » 23 lis 2017, 21:29

seki pisze: Ad. 1 Oczywiście w tym przypadku wioska nie zamyka drogi, może być ona kontynuowana.

Ad. 2 Rzeka ogranicza pole ale oczywiście tylko tam gdzie rzeczywiście nie ma przejścia - kafelek ze źródłem i jeziorem nie ogranicza pola. Czyli w tym przypadku stawiając chłopa z lewej strony rzeki, to pole z prawej strony koło miasta aż do drogi należy do tego chłopa.
potwierdzam, gram tak samo.

CSharpBeginner
Posty: 16
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner » 01 gru 2017, 22:19

Karczmy i katedry.

W podanym dodatku mam jedynie wątpliwości co do jednego nowego kafelka, który linkuję poniżej. Czy dany kafelek zawiera tak naprawdę 3 różne drogi, czy jedną i żeby ją zapunktować muszę zamknąć każdą z 3 odnóg?

Obrazek

Awatar użytkownika
Qrzy
Użytkownik wspierający
Posty: 161
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Has thanked: 3 times

Re: Carcassonne

Post autor: Qrzy » 01 gru 2017, 22:41

Opis obok kafla mówi sam za siebie - mamy tu 3 drogi, każda punktuje osobno, chyba że je połączysz w pętlę. ;)

CSharpBeginner
Posty: 16
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner » 01 gru 2017, 22:59

Miałem właśnie rozterkę po przeczytaniu tego opisu. Bez niego byłem 100% pewien, że ten kafelek nie rozdziela dróg, bo jednak na ilustracji droga się tam nie zatrzymuje tylko przechodzi przez skrzyżowanie - w podstawowych kafelkach, na każdym z rozwidleniem było dokładnie widać, że droga się na nim kończy poprzez umiejscowienie na środku jakiegoś miasteczka np.

Ale już wszystko jasne, kafelek od karczm i katedr zawiera tak naprawdę początki 3 różnych dróg. Dzięki :)

neztor
Posty: 9
Rejestracja: 16 gru 2016, 14:27

Re: Carcassonne

Post autor: neztor » 15 gru 2017, 21:42

Na BGA można grać w Carcassonne w wersji z 3 płytkami na ręce. Ale w papierowej instrukcji podstawki nie jej widzę. To z jakiegoś dodatku czy fanowskie zasady? Jest gdzieś dokładnie opisane jak w grać w taki sposób?

Happer
Posty: 3
Rejestracja: 08 gru 2017, 11:40

Re: Carcassonne

Post autor: Happer » 26 gru 2017, 17:48

Pytania odnośnie podstawowej wersji gry.

1. Gdy pod koniec gry zaczynamy rozliczenie z punktów to gdy mamy taką sytuację:
K - klasztor
* - meeple

Obrazek

To punkty liczymy jak na rys. a czy na rys. b? Bo niby ten fragment krajobrazu w lewym górnym rogu przylega, ale tak nie do końca sąsiednio.

2. Gdy do dyspozycji mamy 0 meeple'ów, a dobieramy jakiś element krajobrazu który zwolni nam w danej turze meeple'a to w tej samej turze możemy go położyć na inny element krajobrazu? Przykładowo zamykamy drogę na których na poprzednim kafelku jest meeple, ale dokładamy element z miastem to możemy po rozliczeniu drogi od razu tego meeple'a położyć na mieście?

KozaK69
Użytkownik wspierający
Posty: 102
Rejestracja: 28 sty 2017, 11:16
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Carcassonne

Post autor: KozaK69 » 26 gru 2017, 21:58

Ad.1. Poprawny jest wariant B - gracz dostaje 4 pkt.
Ad.2. Po punktowaniu (podczas którego zdejmujemy meeple) nie możemy już dołożyć meepli.

Awatar użytkownika
Quille
Użytkownik wspierający
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 5 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille » 27 gru 2017, 20:33

1. Generalnie liczy się wszystko dookoła klasztoru, czyli teoretycznie druga opcja jest poprawna. "Teoretycznie", bo taki układ nie może się zdarzyć, bo kafla nie można tak położyć, żeby stykał się tylko rogiem, no chyba, że na tym kaflu się nie kończy, tylko coś tam dalej jest i ten kafel przylega to czegoś innego.

2. Moim zdaniem nie, bo najpierw kładziesz kafel, potem meepla i na końcu podliczasz obszar i ściągasz meeple. Jeśli więc nie masz żadnego meepla kładąc kafel, to nie możesz położyć meepla, mimo że on inny zaraz do ciebie wraca.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka

radzi23
Posty: 3
Rejestracja: 20 sty 2018, 21:30

Re: Carcassonne

Post autor: radzi23 » 20 sty 2018, 21:38

Pytanie o podstawowa wersję + rzeka.

1.Rozumiem, że grając w rozszerzenie z rzeką najpierw wkładamy kafelki rzeki a następnie pozostałe kafelki? Jeśli tak to po włożeniu rzeki tura leci dalej zgodnie ze wskazówkami zegara czy znów zaczyna pierwsza osoba (czy położenie jeziora też marnuje ruch)?
2. Rzeka może stworzyć literę 'u'? (w instrukcji jest napisane, że dwa kafelki obok siebie nie mogą skrecac w tą samą stronę).

3. Mam duży dylemat z przejęciem miasta. Czy jeśli dokładamy do miast na których jest kilku rycerzy (różnych graczy) kolejne części miasta to czy można dokładać wraz z kafelkami kolejnych rycerzy?

Awatar użytkownika
Quille
Użytkownik wspierający
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 5 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille » 20 sty 2018, 21:43

radzi23 pisze:Pytanie o podstawowa wersję + rzeka.

1.Rozumiem, że grając w rozszerzenie z rzeką najpierw wkładamy kafelki rzeki a następnie pozostałe kafelki? Jeśli tak to po włożeniu rzeki tura leci dalej zgodnie ze wskazówkami zegara czy znów zaczyna pierwsza osoba (czy położenie jeziora też marnuje ruch)?
2. Rzeka może stworzyć literę 'u'? (w instrukcji jest napisane, że dwa kafelki obok siebie nie mogą skrecac w tą samą stronę).

3. Mam duży dylemat z przejęciem miasta. Czy jeśli dokładamy do miast na których jest kilku rycerzy (różnych graczy) kolejne części miasta to czy można dokładać wraz z kafelkami kolejnych rycerzy?
1. My gramy tak, że wkładamy rzekę po kolei, po jeziorze następna osoba kładzie pierwszy "normalny" kafelek.
2.Wg instrukcji może być litera U, bo może być np. zakręt w prawo, prosta, zakręt w prawo. Choć my najczęściej skręcamy w różne strony, mimo że skręty nie są bezpośrednio po sobie, żeby na pewno się nie zapętlić.
3. Jak w mieście jest już jakiś mepel, to nie możesz położyć kolejnego. Jeśli dwa (lub więcej) miast się połączy, wtedy może być kilku mepli w jednym.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka

radzi23
Posty: 3
Rejestracja: 20 sty 2018, 21:30

Re: Carcassonne

Post autor: radzi23 » 20 sty 2018, 21:54

Quille pisze:
radzi23 pisze:Pytanie o podstawowa wersję + rzeka.

1.Rozumiem, że grając w rozszerzenie z rzeką najpierw wkładamy kafelki rzeki a następnie pozostałe kafelki? Jeśli tak to po włożeniu rzeki tura leci dalej zgodnie ze wskazówkami zegara czy znów zaczyna pierwsza osoba (czy położenie jeziora też marnuje ruch)?
2. Rzeka może stworzyć literę 'u'? (w instrukcji jest napisane, że dwa kafelki obok siebie nie mogą skrecac w tą samą stronę).

3. Mam duży dylemat z przejęciem miasta. Czy jeśli dokładamy do miast na których jest kilku rycerzy (różnych graczy) kolejne części miasta to czy można dokładać wraz z kafelkami kolejnych rycerzy?
1. My gramy tak, że wkładamy rzekę po kolei, po jeziorze następna osoba kładzie pierwszy "normalny" kafelek.
2.Wg instrukcji może być litera U, bo może być np. zakręt w prawo, prosta, zakręt w prawo. Choć my najczęściej skręcamy w różne strony, mimo że skręty nie są bezpośrednio po sobie, żeby na pewno się nie zapętlić.
3. Jak w mieście jest już jakiś mepel, to nie możesz położyć kolejnego. Jeśli dwa (lub więcej) miast się połączy, wtedy może być kilku mepli w jednym.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
1. Jezioro traktujecie jako jeden z kafli do wyłożenia czy leży z boku i jak wyłożycie wszystkie to dokladacie jezioro (poza tura)?

3. Czyli nawet w swoim mieście nie można mieć kilku meepli o ile nie wyniknie to z położenia miast?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Quille
Użytkownik wspierający
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 5 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille » 20 sty 2018, 21:56

radzi23 pisze:
Quille pisze:
radzi23 pisze:Pytanie o podstawowa wersję + rzeka.

1.Rozumiem, że grając w rozszerzenie z rzeką najpierw wkładamy kafelki rzeki a następnie pozostałe kafelki? Jeśli tak to po włożeniu rzeki tura leci dalej zgodnie ze wskazówkami zegara czy znów zaczyna pierwsza osoba (czy położenie jeziora też marnuje ruch)?
2. Rzeka może stworzyć literę 'u'? (w instrukcji jest napisane, że dwa kafelki obok siebie nie mogą skrecac w tą samą stronę).

3. Mam duży dylemat z przejęciem miasta. Czy jeśli dokładamy do miast na których jest kilku rycerzy (różnych graczy) kolejne części miasta to czy można dokładać wraz z kafelkami kolejnych rycerzy?
1. My gramy tak, że wkładamy rzekę po kolei, po jeziorze następna osoba kładzie pierwszy "normalny" kafelek.
2.Wg instrukcji może być litera U, bo może być np. zakręt w prawo, prosta, zakręt w prawo. Choć my najczęściej skręcamy w różne strony, mimo że skręty nie są bezpośrednio po sobie, żeby na pewno się nie zapętlić.
3. Jak w mieście jest już jakiś mepel, to nie możesz położyć kolejnego. Jeśli dwa (lub więcej) miast się połączy, wtedy może być kilku mepli w jednym.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka
1. Jezioro traktujecie jako jeden z kafli do wyłożenia czy leży z boku i jak wyłożycie wszystkie to dokladacie jezioro (poza tura)?

3. Czyli nawet w swoim mieście nie można mieć kilku meepli o ile nie wyniknie to z położenia miast?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
1. Układamy rzekę w stosik, na górze źródło, na dole jezioro, więc jezioro jest traktowane jak każdy kafel, mimo że można je dołożyć tylko w jeden sposób.

3. Tak, swojego też tylko jednego.

Wysłane z mojego SM-J320F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
seki
Użytkownik wspierający
Posty: 1507
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 68 times
Been thanked: 80 times

Re: Carcassonne

Post autor: seki » 20 sty 2018, 23:23

Nie sprawdzałem instrukcji ale dałbym sobie coś obciąć będąc pewnym, że rzeka nie może skręcać w stronę źródła czyli nie można jej ułożyć w literę U. Sprawdź dokładnie. Wydaje mi się, że w instrukcji jest odpowiedni zapis i ma on zarówno mechaniczne znaczenie (rzeka ma maksymalnie dużą powierzchnię rozdzielić) jak i fabularne (żadna rzeka nie cofa się do źródła).
Co do dokładania rycerzy do zamku to oczywiście nie można dołożyć bezpośrednio do zamku zajmowanego przez rywala lub samego siebie ale oczywiście można zwiększyć ilość Swoich poprzez przyłączenie innego fragmentu zamku na którym postawiłeś ludzika. Analogicznie jak przy przejmowaniu.

ODPOWIEDZ