Tikal

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Tikal

Post autor: staszek »

witam wszystkich,
mam pytanie co do Tikala w wersji podstawowej:
czy żeby odkopać kolejną warstwę świątyni albo zdobyć skarb trzeba mieć przewagę na danym heksie.
dzięki
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: tikal pytanie

Post autor: Veridiana »

nie trzeba. żeby odkopać świątynię lub skarb trzeba mieć tam przynajmniej jednego ludzika. ale z kolei aby odkopać 2 warstwy/skarby trzeba mieć tam 2 ludzików.
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: tikal pytanie

Post autor: Perpetka »

Aczkolwiek w przypadku świątyni należy zadać sobie oczywiście pytanie, czy to się opłaca :)
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Tikal

Post autor: Maras »

Mam pytanie może dziwne, może i nie na miejscu ale bez waszej pomocy nie dam rady go rozwikłać. Pytanie dotyczy rozgrywki w Tikal-a.
Podczas dzisiejszej rozgrywki "zatkaliśmy się" podczas rozgrywki 4 czy 5 heksów przed końcówką. To znaczy, że nie mieliśmy możliwości wyłożenia sześciokątu na planszę zgodnie z zasadą:
" Podczas układania na planszy sześciokatów garcze muszą dokładać nowe tereny w taki sposób, aby sąsiadowłay one z przynajmniej jednym zbadanym już sześciokątem. Każdy sześciokąt terenu musi być ułożony w taki sposób, aby wyprawy mogły do niego dotrzeć. Przynajmniej jeden kamień musi prowadzić na nowy sześciokąt z sześciokąta już zbadanego. "
Co to normalne podczas rozgrywki, czy popełniam jakiś oczywisty błąd i co w takiej sytuacji?
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9428
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 504 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: MichalStajszczak »

Mnie się taka sytuacja jeszcze nie zdarzyła. Wydaje mi się mało prawdopodobna. Musiałbym jednak zobaczyć, jak wyglądała plansza w momencie powstania tej sytuacji, żeby móc odpowiedzieć na pytanie czy gra faktycznie się zablokowała, czy może źle zinterpretowaliście przepisy.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: Veridiana »

Na dokładanym heksie nie było kamieni z żadnej strony?
grucha
Posty: 362
Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: grucha »

Wydaje mi sie ze jest to niemozliwe. Na kazdym heksie sa kamyki z przynajmniej jednej strony, wiec nie mozliwym byloby wylozenie ich tylko w przypadku gdy wszystkie heksy zewnetrze to bylyby wulkany ,a te sa tylko 3.
Maras pisze:...Przynajmniej jeden kamień musi prowadzić na nowy sześciokąt z sześciokąta już zbadanego. "...
Nie pamietam jak jest w instrukcji, ale prawdopodobnie to zdanie wprowadzilo was w blad. Z tego co ja gram kamien nie musi sie znajdowac na heksie juz wylozonym . Moze byc na dopiero dokladanym heksie i w ten sposob tworzyc nowe polaczenie.

EDIT:
Insrukcja rebelowa:
"...Oznacza to, że płytkę można położyć tylko wtedy, gdy na jej brzegu, sąsiadującym z już leżącą płytką, znajduje się
przynajmniej jeden kamień albo też kamień znajduje się na brzegu wcześniej leżącej na planszy płytki, przylegającym
do płytki właśnie układanej. Oczywiście kamienie mogą być na brzegach obu płytek."
Pochodzenie człowieka od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: Maras »

No własnie tu chyba tkwi błąd
EDIT:
Insrukcja rebelowa:
"...Oznacza to, że płytkę można położyć tylko wtedy, gdy na jej brzegu, sąsiadującym z już leżącą płytką, znajduje się
przynajmniej jeden kamień albo też kamień znajduje się na brzegu wcześniej leżącej na planszy płytki, przylegającym
do płytki właśnie układanej. Oczywiście kamienie mogą być na brzegach obu płytek."
Wykładaliśmy heksy tak aby z już odkrytego sześciokątu prowadził na nowy heks co najmniej jeden kamień. Nowo dokładany musiał tworzyć z tym kamieniem co najmniej jedną drogę na nowo odkrywany heks.
Poprawcie mnie czy dobrze rozumiem?
Przykład: Nie ma takiego heksu ale, ważna zasada wykładania. Sześciokąt Dżungli - ma tylko jeden (dwa , trzy) kamienie na godzinie 12.00. Dokładam dżunglę do nowo odkrytego heksu stroną z kamieniami. Czyli obecnie dołożony heks na pięć swoich boków bez kamieni. Rozumiem, że "następny dokładany heks musi mieć kamienie na swoich brzegach bo "dżungla" ich nie ma.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: Veridiana »

Zagmatwane, ale TAK :)
po prostu nie można położyć heksa tak by nie było do niego dojścia. czyli z którejś strony przynajmniej jednej lini połączenia musi byc choć jeden kamień.
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: Maras »

Veridiana pisze:Zagmatwane, ale TAK :)
po prostu nie można położyć heksa tak by nie było do niego dojścia. czyli z którejś strony przynajmniej jednej lini połączenia musi byc choć jeden kamień.
No mamy problem z głowy - Dzięki
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9428
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 504 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: MichalStajszczak »

grucha pisze:Instrukcja rebelowa:
Określenie "instrukcja rebelowa" sugeruje, że jest to instrukcja zrobiona przez firmę Rebel lub dla firmy Rebel. W rzeczywistości jest to instrukcja, którą Al umieścił na stronie http://www.gry-planszowe.pl
grucha
Posty: 362
Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: grucha »

MichalStajszczak pisze:
grucha pisze:Instrukcja rebelowa:
Określenie "instrukcja rebelowa" sugeruje, że jest to instrukcja zrobiona przez firmę Rebel lub dla firmy Rebel. W rzeczywistości jest to instrukcja, którą Al umieścił na stronie http://www.gry-planszowe.pl
No tego to juz nie moglem wiedziec.Jest to instrukcja do ktorej link znalazlem na stronie sklepu i ktora zostaje dolaczona do gry.
Pochodzenie człowieka od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: Lucf »

Czy kiedy skończy się DANY POZIOM znaczników świątyń [np czwórek] to nie mogę podnosić poziomu ? Trochę kaszana bo jednak dużo to daje. W instrukcji jedyne ograniczenie to max 2 x na JEDNA świątynię. Pod warunkiem posiadania dwóh ludzi na świątynii. Tak więc w innej świątyni można podnieść poziom... Np jedna 10tka to za mało znaczników. Szczególnie dla partii 2 osobowej .
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: Veridiana »

O ile wiem to TAK, jak się skończą to kaszana :D celowo jest ich tyle ile jest.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: Lucf »

Hm - własnie w instrukcji nigdzie nie jest to napisane :( A w wielu grach jest "jak się skończa znaczniki zapisujcie inaczej"
tym bardziej że może dochodzić do takich sytuacji że nie ma np już poziomu 4, a są wyższe poziomy, więc TRÓJKI już nie podniesiesz w górę , trochę by to było bez sensu.


I jeszce : GRACZ KTÓRY PODNIESIE OSTATNI KAFelek dokłada go do planszy, wykonuje ruch , podlicza punkty, i następnie drugi gracz wykonuje ruch i podlicza punkty?

Czy ruch wykonuje TYLKO gracz który podniósł i dołożył [od razu] ostatni kafelek ?
Grzech
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: Grzech »

Lucf pisze:Hm - własnie w instrukcji nigdzie nie jest to napisane :( A w wielu grach jest "jak się skończa znaczniki zapisujcie inaczej"
tym bardziej że może dochodzić do takich sytuacji że nie ma np już poziomu 4, a są wyższe poziomy, więc TRÓJKI już nie podniesiesz w górę , trochę by to było bez sensu.
Ale tak juz jest. Jak nie masz danego poziomu to nie możesz podnieś świątyni wyżej. Spróbuj powalczyć w innych (powinno byc ich pod dostatkiem.
Lucf pisze: I jeszce : GRACZ KTÓRY PODNIESIE OSTATNI KAFelek dokłada go do planszy, wykonuje ruch , podlicza punkty, i następnie drugi gracz wykonuje ruch i podlicza punkty?

Czy ruch wykonuje TYLKO gracz który podniósł i dołożył [od razu] ostatni kafelek ?
Nastepuje zwykła runda podliczania - podobnie jak po wylosowaniu wulkanu.

gracz który wylosował wulkan/położył ostatni kafelek wykonuje ruch i punktuje, następnie kolejny gracz wykonuje ruch - nie wykłada kafelka aż dojdzie do gracza który wylosował wulkan/ wyciągną ostatni kafelek. W pierwszym wypadku wyciąga kafelek w przypadku drugim następuje koniec gry - kto ma więcej pkt ten wygrał.
Awatar użytkownika
vaski
Posty: 670
Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
Lokalizacja: Rawicz
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Tikal - problem z rogrywką

Post autor: vaski »

Grzech pisze:
Lucf pisze:Hm - własnie w instrukcji nigdzie nie jest to napisane :( A w wielu grach jest "jak się skończa znaczniki zapisujcie inaczej"
tym bardziej że może dochodzić do takich sytuacji że nie ma np już poziomu 4, a są wyższe poziomy, więc TRÓJKI już nie podniesiesz w górę , trochę by to było bez sensu.
Ale tak juz jest. Jak nie masz danego poziomu to nie możesz podnieś świątyni wyżej. Spróbuj powalczyć w innych (powinno byc ich pod dostatkiem.
A jak się ma do tego zasada, gdy mam więcej niż jeden pionek na polu ze świątynią? Wówczas można przecież podnosić o dwa poziomy i zrobić z poziomu 3, poziom 5.
W oczekiwaniu na odpowiedź
Vaski
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9428
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 504 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Tikal

Post autor: MichalStajszczak »

W instrukcji jest zdanie:
Odkrywać świątynię można do momentu, gdy zabraknie kwadratowych płytek z kolejnymi liczbami.
które (moim zdaniem) definitywnie wyjaśnia problem.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Tikal

Post autor: FortArt »

Jeden (właśnie jak oni się nazywają?) poszukiwacz może w turze odkryć tylko jeden poziom świątyni lub wydobyć tylko jeden skarb. Rozumiem, zmęczył się, nie ma sił dalej kopać. A jest jakiś zakaz by - jeśli starczy PA - przeszedł na inny heks i tam drążył?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Tikal

Post autor: WRS »

No maksymalnie dwa poziomy/skarby, jeśli nie jest osamotniony.

A ni ma zakazu dalszego ruszania się.
Limit 10 PA oraz ograniczenia poziomów/skarbów do dwóch.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Tikal

Post autor: FortArt »

WRS pisze: A ni ma zakazu dalszego ruszania się.
Dzięki. Bardzo to nielogiczne. Ale rozumiem, że inna intencja temu zakazowi przyświecała.
WRS pisze: Limit 10 PA oraz ograniczenia poziomów/skarbów do dwóch
... z jednego heksa, precyzując.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Tikal

Post autor: WRS »

FortArt pisze:
WRS pisze: A ni ma zakazu dalszego ruszania się.
Dzięki. Bardzo to nielogiczne. Ale rozumiem, że inna intencja temu zakazowi przyświecała.
No nie wiem.
Dla mnie to logiczne.
Szukanie skarbów -> zapełnione plecaki
Odkrywanie poziomu świątyni -> nadmiar wrażeń ;)

A spacer dobrze robi na nerwy ;) i można skarby do bazy odnieść.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ciastek
Posty: 60
Rejestracja: 28 lut 2011, 15:19
Lokalizacja: Milicz

Re: Tikal

Post autor: ciastek »

proszę o rozwianie wątpliwości:
Powiedzmy że gramy w trójkę A B C.
Gracz A wylosował wulkan. Wykorzystuje 10 PA i liczy punkty. Ma przewagę na świątyni poziom 5 - ma samotnego 1 odkrywcę. Dostaję 5 punktów. Teraz kolej na gracza B. Przesuwa 2 odkrywców na to samo pole ze świątynią poziom 5. Ma przewagę dostaje 5 punktów. Teraz gracz C przesuwa 3 odkrywców (albo Wodza) i ma przewagę. Też dostaję 5 punktów. Czyli każdy z graczy dostał punkty za tą samą świątynie w tej samej fazie podliczania punktów. Dobrze kumam czy nie dobrze :)
dzięki z góry
art
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9428
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 504 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Tikal

Post autor: MichalStajszczak »

ciastek pisze:Dobrze kumam czy nie dobrze
Dobrze
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Tikal

Post autor: Veridiana »

ciastek pisze:proszę o rozwianie wątpliwości:
Powiedzmy że gramy w trójkę A B C.
Gracz A wylosował wulkan. Wykorzystuje 10 PA i liczy punkty. Ma przewagę na świątyni poziom 5 - ma samotnego 1 odkrywcę. Dostaję 5 punktów. Teraz kolej na gracza B. Przesuwa 2 odkrywców na to samo pole ze świątynią poziom 5. Ma przewagę dostaje 5 punktów. Teraz gracz C przesuwa 3 odkrywców (albo Wodza) i ma przewagę. Też dostaję 5 punktów. Czyli każdy z graczy dostał punkty za tą samą świątynie w tej samej fazie podliczania punktów. Dobrze kumam czy nie dobrze :)
dzięki z góry
art
tak, dobrze kumasz. pewnie wydaje Ci się to dziwne, ale to wcale nie takie proste przejmować świątynie podczas jednej tury, z każdym wulkanem gracze są coraz bardziej rozstrzeleni i nagromadzeni.
ODPOWIEDZ