Tikal
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Re: tikal pytanie
nie trzeba. żeby odkopać świątynię lub skarb trzeba mieć tam przynajmniej jednego ludzika. ale z kolei aby odkopać 2 warstwy/skarby trzeba mieć tam 2 ludzików.
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: tikal pytanie
Aczkolwiek w przypadku świątyni należy zadać sobie oczywiście pytanie, czy to się opłaca
Tikal
Mam pytanie może dziwne, może i nie na miejscu ale bez waszej pomocy nie dam rady go rozwikłać. Pytanie dotyczy rozgrywki w Tikal-a.
Podczas dzisiejszej rozgrywki "zatkaliśmy się" podczas rozgrywki 4 czy 5 heksów przed końcówką. To znaczy, że nie mieliśmy możliwości wyłożenia sześciokątu na planszę zgodnie z zasadą:
" Podczas układania na planszy sześciokatów garcze muszą dokładać nowe tereny w taki sposób, aby sąsiadowłay one z przynajmniej jednym zbadanym już sześciokątem. Każdy sześciokąt terenu musi być ułożony w taki sposób, aby wyprawy mogły do niego dotrzeć. Przynajmniej jeden kamień musi prowadzić na nowy sześciokąt z sześciokąta już zbadanego. "
Co to normalne podczas rozgrywki, czy popełniam jakiś oczywisty błąd i co w takiej sytuacji?
Podczas dzisiejszej rozgrywki "zatkaliśmy się" podczas rozgrywki 4 czy 5 heksów przed końcówką. To znaczy, że nie mieliśmy możliwości wyłożenia sześciokątu na planszę zgodnie z zasadą:
" Podczas układania na planszy sześciokatów garcze muszą dokładać nowe tereny w taki sposób, aby sąsiadowłay one z przynajmniej jednym zbadanym już sześciokątem. Każdy sześciokąt terenu musi być ułożony w taki sposób, aby wyprawy mogły do niego dotrzeć. Przynajmniej jeden kamień musi prowadzić na nowy sześciokąt z sześciokąta już zbadanego. "
Co to normalne podczas rozgrywki, czy popełniam jakiś oczywisty błąd i co w takiej sytuacji?
- MichalStajszczak
- Posty: 9428
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 504 times
- Been thanked: 1441 times
- Kontakt:
Re: Tikal - problem z rogrywką
Mnie się taka sytuacja jeszcze nie zdarzyła. Wydaje mi się mało prawdopodobna. Musiałbym jednak zobaczyć, jak wyglądała plansza w momencie powstania tej sytuacji, żeby móc odpowiedzieć na pytanie czy gra faktycznie się zablokowała, czy może źle zinterpretowaliście przepisy.
-
- Posty: 362
- Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
- Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 5 times
Re: Tikal - problem z rogrywką
Wydaje mi sie ze jest to niemozliwe. Na kazdym heksie sa kamyki z przynajmniej jednej strony, wiec nie mozliwym byloby wylozenie ich tylko w przypadku gdy wszystkie heksy zewnetrze to bylyby wulkany ,a te sa tylko 3.
EDIT:
Insrukcja rebelowa:
"...Oznacza to, że płytkę można położyć tylko wtedy, gdy na jej brzegu, sąsiadującym z już leżącą płytką, znajduje się
przynajmniej jeden kamień albo też kamień znajduje się na brzegu wcześniej leżącej na planszy płytki, przylegającym
do płytki właśnie układanej. Oczywiście kamienie mogą być na brzegach obu płytek."
Nie pamietam jak jest w instrukcji, ale prawdopodobnie to zdanie wprowadzilo was w blad. Z tego co ja gram kamien nie musi sie znajdowac na heksie juz wylozonym . Moze byc na dopiero dokladanym heksie i w ten sposob tworzyc nowe polaczenie.Maras pisze:...Przynajmniej jeden kamień musi prowadzić na nowy sześciokąt z sześciokąta już zbadanego. "...
EDIT:
Insrukcja rebelowa:
"...Oznacza to, że płytkę można położyć tylko wtedy, gdy na jej brzegu, sąsiadującym z już leżącą płytką, znajduje się
przynajmniej jeden kamień albo też kamień znajduje się na brzegu wcześniej leżącej na planszy płytki, przylegającym
do płytki właśnie układanej. Oczywiście kamienie mogą być na brzegach obu płytek."
Pochodzenie człowieka od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
Re: Tikal - problem z rogrywką
No własnie tu chyba tkwi błąd
Poprawcie mnie czy dobrze rozumiem?
Przykład: Nie ma takiego heksu ale, ważna zasada wykładania. Sześciokąt Dżungli - ma tylko jeden (dwa , trzy) kamienie na godzinie 12.00. Dokładam dżunglę do nowo odkrytego heksu stroną z kamieniami. Czyli obecnie dołożony heks na pięć swoich boków bez kamieni. Rozumiem, że "następny dokładany heks musi mieć kamienie na swoich brzegach bo "dżungla" ich nie ma.
Wykładaliśmy heksy tak aby z już odkrytego sześciokątu prowadził na nowy heks co najmniej jeden kamień. Nowo dokładany musiał tworzyć z tym kamieniem co najmniej jedną drogę na nowo odkrywany heks.EDIT:
Insrukcja rebelowa:
"...Oznacza to, że płytkę można położyć tylko wtedy, gdy na jej brzegu, sąsiadującym z już leżącą płytką, znajduje się
przynajmniej jeden kamień albo też kamień znajduje się na brzegu wcześniej leżącej na planszy płytki, przylegającym
do płytki właśnie układanej. Oczywiście kamienie mogą być na brzegach obu płytek."
Poprawcie mnie czy dobrze rozumiem?
Przykład: Nie ma takiego heksu ale, ważna zasada wykładania. Sześciokąt Dżungli - ma tylko jeden (dwa , trzy) kamienie na godzinie 12.00. Dokładam dżunglę do nowo odkrytego heksu stroną z kamieniami. Czyli obecnie dołożony heks na pięć swoich boków bez kamieni. Rozumiem, że "następny dokładany heks musi mieć kamienie na swoich brzegach bo "dżungla" ich nie ma.
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Re: Tikal - problem z rogrywką
Zagmatwane, ale TAK
po prostu nie można położyć heksa tak by nie było do niego dojścia. czyli z którejś strony przynajmniej jednej lini połączenia musi byc choć jeden kamień.
po prostu nie można położyć heksa tak by nie było do niego dojścia. czyli z którejś strony przynajmniej jednej lini połączenia musi byc choć jeden kamień.
Re: Tikal - problem z rogrywką
No mamy problem z głowy - DziękiVeridiana pisze:Zagmatwane, ale TAK
po prostu nie można położyć heksa tak by nie było do niego dojścia. czyli z którejś strony przynajmniej jednej lini połączenia musi byc choć jeden kamień.
- MichalStajszczak
- Posty: 9428
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 504 times
- Been thanked: 1441 times
- Kontakt:
Re: Tikal - problem z rogrywką
Określenie "instrukcja rebelowa" sugeruje, że jest to instrukcja zrobiona przez firmę Rebel lub dla firmy Rebel. W rzeczywistości jest to instrukcja, którą Al umieścił na stronie http://www.gry-planszowe.plgrucha pisze:Instrukcja rebelowa:
-
- Posty: 362
- Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
- Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 5 times
Re: Tikal - problem z rogrywką
No tego to juz nie moglem wiedziec.Jest to instrukcja do ktorej link znalazlem na stronie sklepu i ktora zostaje dolaczona do gry.MichalStajszczak pisze:Określenie "instrukcja rebelowa" sugeruje, że jest to instrukcja zrobiona przez firmę Rebel lub dla firmy Rebel. W rzeczywistości jest to instrukcja, którą Al umieścił na stronie http://www.gry-planszowe.plgrucha pisze:Instrukcja rebelowa:
Pochodzenie człowieka od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
Re: Tikal - problem z rogrywką
Czy kiedy skończy się DANY POZIOM znaczników świątyń [np czwórek] to nie mogę podnosić poziomu ? Trochę kaszana bo jednak dużo to daje. W instrukcji jedyne ograniczenie to max 2 x na JEDNA świątynię. Pod warunkiem posiadania dwóh ludzi na świątynii. Tak więc w innej świątyni można podnieść poziom... Np jedna 10tka to za mało znaczników. Szczególnie dla partii 2 osobowej .
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Re: Tikal - problem z rogrywką
O ile wiem to TAK, jak się skończą to kaszana celowo jest ich tyle ile jest.
Re: Tikal - problem z rogrywką
Hm - własnie w instrukcji nigdzie nie jest to napisane A w wielu grach jest "jak się skończa znaczniki zapisujcie inaczej"
tym bardziej że może dochodzić do takich sytuacji że nie ma np już poziomu 4, a są wyższe poziomy, więc TRÓJKI już nie podniesiesz w górę , trochę by to było bez sensu.
I jeszce : GRACZ KTÓRY PODNIESIE OSTATNI KAFelek dokłada go do planszy, wykonuje ruch , podlicza punkty, i następnie drugi gracz wykonuje ruch i podlicza punkty?
Czy ruch wykonuje TYLKO gracz który podniósł i dołożył [od razu] ostatni kafelek ?
tym bardziej że może dochodzić do takich sytuacji że nie ma np już poziomu 4, a są wyższe poziomy, więc TRÓJKI już nie podniesiesz w górę , trochę by to było bez sensu.
I jeszce : GRACZ KTÓRY PODNIESIE OSTATNI KAFelek dokłada go do planszy, wykonuje ruch , podlicza punkty, i następnie drugi gracz wykonuje ruch i podlicza punkty?
Czy ruch wykonuje TYLKO gracz który podniósł i dołożył [od razu] ostatni kafelek ?
-
- Posty: 594
- Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
- Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
Re: Tikal - problem z rogrywką
Ale tak juz jest. Jak nie masz danego poziomu to nie możesz podnieś świątyni wyżej. Spróbuj powalczyć w innych (powinno byc ich pod dostatkiem.Lucf pisze:Hm - własnie w instrukcji nigdzie nie jest to napisane A w wielu grach jest "jak się skończa znaczniki zapisujcie inaczej"
tym bardziej że może dochodzić do takich sytuacji że nie ma np już poziomu 4, a są wyższe poziomy, więc TRÓJKI już nie podniesiesz w górę , trochę by to było bez sensu.
Nastepuje zwykła runda podliczania - podobnie jak po wylosowaniu wulkanu.Lucf pisze: I jeszce : GRACZ KTÓRY PODNIESIE OSTATNI KAFelek dokłada go do planszy, wykonuje ruch , podlicza punkty, i następnie drugi gracz wykonuje ruch i podlicza punkty?
Czy ruch wykonuje TYLKO gracz który podniósł i dołożył [od razu] ostatni kafelek ?
gracz który wylosował wulkan/położył ostatni kafelek wykonuje ruch i punktuje, następnie kolejny gracz wykonuje ruch - nie wykłada kafelka aż dojdzie do gracza który wylosował wulkan/ wyciągną ostatni kafelek. W pierwszym wypadku wyciąga kafelek w przypadku drugim następuje koniec gry - kto ma więcej pkt ten wygrał.
- vaski
- Posty: 670
- Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
- Lokalizacja: Rawicz
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Re: Tikal - problem z rogrywką
A jak się ma do tego zasada, gdy mam więcej niż jeden pionek na polu ze świątynią? Wówczas można przecież podnosić o dwa poziomy i zrobić z poziomu 3, poziom 5.Grzech pisze:Ale tak juz jest. Jak nie masz danego poziomu to nie możesz podnieś świątyni wyżej. Spróbuj powalczyć w innych (powinno byc ich pod dostatkiem.Lucf pisze:Hm - własnie w instrukcji nigdzie nie jest to napisane A w wielu grach jest "jak się skończa znaczniki zapisujcie inaczej"
tym bardziej że może dochodzić do takich sytuacji że nie ma np już poziomu 4, a są wyższe poziomy, więc TRÓJKI już nie podniesiesz w górę , trochę by to było bez sensu.
W oczekiwaniu na odpowiedź
Vaski
- MichalStajszczak
- Posty: 9428
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 504 times
- Been thanked: 1441 times
- Kontakt:
Re: Tikal
W instrukcji jest zdanie:
które (moim zdaniem) definitywnie wyjaśnia problem.Odkrywać świątynię można do momentu, gdy zabraknie kwadratowych płytek z kolejnymi liczbami.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Tikal
Jeden (właśnie jak oni się nazywają?) poszukiwacz może w turze odkryć tylko jeden poziom świątyni lub wydobyć tylko jeden skarb. Rozumiem, zmęczył się, nie ma sił dalej kopać. A jest jakiś zakaz by - jeśli starczy PA - przeszedł na inny heks i tam drążył?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Tikal
No maksymalnie dwa poziomy/skarby, jeśli nie jest osamotniony.
A ni ma zakazu dalszego ruszania się.
Limit 10 PA oraz ograniczenia poziomów/skarbów do dwóch.
A ni ma zakazu dalszego ruszania się.
Limit 10 PA oraz ograniczenia poziomów/skarbów do dwóch.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Tikal
Dzięki. Bardzo to nielogiczne. Ale rozumiem, że inna intencja temu zakazowi przyświecała.WRS pisze: A ni ma zakazu dalszego ruszania się.
... z jednego heksa, precyzując.WRS pisze: Limit 10 PA oraz ograniczenia poziomów/skarbów do dwóch
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Tikal
No nie wiem.FortArt pisze:Dzięki. Bardzo to nielogiczne. Ale rozumiem, że inna intencja temu zakazowi przyświecała.WRS pisze: A ni ma zakazu dalszego ruszania się.
Dla mnie to logiczne.
Szukanie skarbów -> zapełnione plecaki
Odkrywanie poziomu świątyni -> nadmiar wrażeń
A spacer dobrze robi na nerwy i można skarby do bazy odnieść.
Re: Tikal
proszę o rozwianie wątpliwości:
Powiedzmy że gramy w trójkę A B C.
Gracz A wylosował wulkan. Wykorzystuje 10 PA i liczy punkty. Ma przewagę na świątyni poziom 5 - ma samotnego 1 odkrywcę. Dostaję 5 punktów. Teraz kolej na gracza B. Przesuwa 2 odkrywców na to samo pole ze świątynią poziom 5. Ma przewagę dostaje 5 punktów. Teraz gracz C przesuwa 3 odkrywców (albo Wodza) i ma przewagę. Też dostaję 5 punktów. Czyli każdy z graczy dostał punkty za tą samą świątynie w tej samej fazie podliczania punktów. Dobrze kumam czy nie dobrze
dzięki z góry
art
Powiedzmy że gramy w trójkę A B C.
Gracz A wylosował wulkan. Wykorzystuje 10 PA i liczy punkty. Ma przewagę na świątyni poziom 5 - ma samotnego 1 odkrywcę. Dostaję 5 punktów. Teraz kolej na gracza B. Przesuwa 2 odkrywców na to samo pole ze świątynią poziom 5. Ma przewagę dostaje 5 punktów. Teraz gracz C przesuwa 3 odkrywców (albo Wodza) i ma przewagę. Też dostaję 5 punktów. Czyli każdy z graczy dostał punkty za tą samą świątynie w tej samej fazie podliczania punktów. Dobrze kumam czy nie dobrze
dzięki z góry
art
- MichalStajszczak
- Posty: 9428
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 504 times
- Been thanked: 1441 times
- Kontakt:
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Re: Tikal
tak, dobrze kumasz. pewnie wydaje Ci się to dziwne, ale to wcale nie takie proste przejmować świątynie podczas jednej tury, z każdym wulkanem gracze są coraz bardziej rozstrzeleni i nagromadzeni.ciastek pisze:proszę o rozwianie wątpliwości:
Powiedzmy że gramy w trójkę A B C.
Gracz A wylosował wulkan. Wykorzystuje 10 PA i liczy punkty. Ma przewagę na świątyni poziom 5 - ma samotnego 1 odkrywcę. Dostaję 5 punktów. Teraz kolej na gracza B. Przesuwa 2 odkrywców na to samo pole ze świątynią poziom 5. Ma przewagę dostaje 5 punktów. Teraz gracz C przesuwa 3 odkrywców (albo Wodza) i ma przewagę. Też dostaję 5 punktów. Czyli każdy z graczy dostał punkty za tą samą świątynie w tej samej fazie podliczania punktów. Dobrze kumam czy nie dobrze
dzięki z góry
art