Tide of Iron

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
SimonStorm
Posty: 10
Rejestracja: 03 sie 2010, 13:56
Lokalizacja: Częstochowa

Tide of Iron

Post autor: SimonStorm »

Co prawda sporo tematów o ToI przewinęło się na forum, jednak przeczytawszy je wciąż nie wiem na temat tej gry tyle ile chciałbym. Planuję zakupić jakąś strategiczną grę wojenną. Brałem pod uwagę kilka pozycji, jednakże to właśnie Tide of Iron wydaje się mi najlepszy. Czego oczekuję od gry? Przede wszystkim swobody działania, możliwości wyboru sposobu osiągnięcia celu, bez zbędnych ograniczeń. Po drugie, zależy mi na dużych możliwościach taktycznych - opracowywania własnej strategii walki i przemieszczania oddziałów. Z drugiej strony zasady nie powinny być bardzo-bardzo-bardzo skomplikowane. Mogą być złożone, ale przede wszystkim powinny być logiczne. Nie wiem, czy ToI, bądź jakakolwiek inna gra spełni moje oczekiwania, chciałbym jednak abyście Wy, jako doświadczeni i zaprawieni w bojach gracze przedstawili swoje opinie o Tide of Iron, lub zaproponowali inną grę w tych klimatach.

P.S.Witam wszystkich, to mój pierwszy post.

Pozdrawiam - SimonStorm.
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Tide of Iron

Post autor: janekbossko »

pytanie pierwsze:
- zalezy Ci na figurkach?
pytanie drugie:
- jaki czas gry przewidujesz przeznaczyć na jedna partie?

witaj :)
SimonStorm
Posty: 10
Rejestracja: 03 sie 2010, 13:56
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Tide of Iron

Post autor: SimonStorm »

Zapomniałem powiedzieć o, że tak powiem "pionkach". Figurki to fajna sprawa, o ile nie wyglądają jak chińskie żołnierzyki z bazaru. A do żetonów nic nie mam, byleby nie były cieniutkie, tylko porządnie wykonane. Co do czasu gry, to wiem, że ToI to bardzo czasochłonna rzecz, nie przeraża mnie to jednak zbytnio. Rozgrywka może trwać długo, byleby nie nudziła, bo nie lubię robić nic na siłę.

Pozdrawiam - SimonStorm.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6447
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 575 times
Been thanked: 933 times

Re: Tide of Iron

Post autor: Odi »

No, ToI może spełniać Twoje oczekiwania, choć jakoś szczególnie realistyczny to nie jest.

Do tego ewentualnie Conflict of Heroes - przyjrzyj się grom z tej serii.
Możesz też zaznajomić się z Panzer General: Allied Assault i Frontline:D-Day

Combat Commandera nie polecam o tyle, że zależy Ci na swobodzie działania, a CC to raczej gra o prowadzeniu walki ze związanymi rękoma. Fajne jest w niej właśnie to, że swoboda działania jest bardzo ograniczona.
SimonStorm
Posty: 10
Rejestracja: 03 sie 2010, 13:56
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Tide of Iron

Post autor: SimonStorm »

Zdecydowałem się na Tide of Iron. Co prawda nieco obawiam się mocnego skomplikowania zasad, ale dam radę :P
Muttah
Posty: 1197
Rejestracja: 11 wrz 2005, 15:36
Lokalizacja: Katowice
Been thanked: 2 times

Re: Tide of Iron

Post autor: Muttah »

Cóż, jeśli faktycznie możesz na grę przeznaczyć dużo czasu i nie boisz się trudnych (początkowo) zasad, to Tide powinien Ci przypaść do gustu. Wyświadcz sobie tylko przysługę i NIE zaczynaj przygody z grą od pierwszego scenariusza - jest ostro przegięty. Z oficjalnych z netu bardzo fajny jest "the last stand", natomiast z podstawki szczerze rekomenduję "Silence the guns". Fanowskie scenariusze z netu też są z reguły fajne, natomiast najlepiej po jakimś czasie doinwestować w "Designer Series" i będziesz miał zabawę na lata :idea:
SimonStorm
Posty: 10
Rejestracja: 03 sie 2010, 13:56
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Tide of Iron

Post autor: SimonStorm »

Sporo nadziei pokładam też w swobodzie i możliwościach tworzenia własnych bitew i scenariuszy. A "designer sets" to rzeczywiście niegłupi pomysł, właściwie to wszystkie te dodatki są kuszące. ;-)
Zorak
Posty: 613
Rejestracja: 02 lip 2008, 01:22
Has thanked: 42 times
Been thanked: 49 times

Re: Tide of Iron

Post autor: Zorak »

Troche demonizujecie ten setup w ToI , podstawa jest segregacja elementow , talie osobno to samo zetony i wszystkie "plastiki" i setup to ok 15 min. Tworzenie oddzialow to praktycznie czesc gry a nie setup, kazdy kto przegral raz w ciagu pierwszych kilku rund bo zle rozstawil swoje wojska to zrozumie.
Co do dlugosci gry to tu jest elastycznie i np te mniejszcze 4 planszowe scenariusze to czesto zajmuja ok 30-45 min wiec nie ma problemu zagrac 2 razy ze zmiana stron.
Horror w Arkham LCG na FB https://www.facebook.com/groups/1656455741348152/
Horror w Arkham LCG na Discord https://discord.gg/AEbARQx
Muttah
Posty: 1197
Rejestracja: 11 wrz 2005, 15:36
Lokalizacja: Katowice
Been thanked: 2 times

Re: Tide of Iron

Post autor: Muttah »

zgadzam się - jeśli wszystko mamy elegancko posegregowane, to setup powinien iść bardzo sprawnie. Ja już od jakiegoś czasu rozmyślam nad zakupem małej skrzynki na narzędzia, tak jak to proponuje sporo osób na BGG (wszystko elegancko posortowane w przegródkach, czyli zero grzebania się w figurkach i żetonach), ale jakoś do tej pory nie miałem czasu zajść do Obiego :wink:
SimonStorm
Posty: 10
Rejestracja: 03 sie 2010, 13:56
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Tide of Iron

Post autor: SimonStorm »

Tide of Iron okazał się strzałem w dziesiątkę. Nieco skomplikowane zasady nie przeszkodziły mi, aby cieszyć się grą od pierwszej rozgrywki. Gra jest przede wszystkim nieszablonowa - każdy teren, inne rozstawienie umocnień i rozłożenie lasów, rzek, czy dróg sprawia, że gra nie nudzi się, nawet po całym dniu grania bez przerwy. Ciekawym jest, iż osoba, która zyska przewagę na początku rozgrywki, nie utrzymuje jej do samego końca - przychodzące karty lub szczęśliwy rzut kostką, może sprawić, że sytuacja na polu bitwy diametralnie się zmieni. Dlatego też, nieustannie trzeba trzymać rękę na pulsie, myśleć i nie marnować swoich ruchów i punktów dowodzenia. ToI był dobrym wyborem.

P.S. Chętnie poznam ludzi do grania z Częstochowy. ;-)
Muttah
Posty: 1197
Rejestracja: 11 wrz 2005, 15:36
Lokalizacja: Katowice
Been thanked: 2 times

Re: Tide of Iron

Post autor: Muttah »

Oprócz tego co piszesz, w każdym scenariuszu ogromnie ważne jest początkowe rozstawienie jednostek - czasem jeden błąd na tym etapie potrafi całkiem poważnie zagrozić realizacji całego planu, dlatego trzeba dobrze przemyśleć "deployment" (dokładnie wiedząc co która jednostka będzie robić), żeby już na starcie nie utrudnić sobie życia. Bardzo istotną kwestią są też zazwyczaj strategiczne punkty na mapie, gdyż kontrola nad nimi pozwala przejąć i utrzymać inicjatywę, bądź chociaż wzmacniać dostępne wsparcie (więcej kart). Tak czy inaczej, przed rozpoczęciem pierwszej tury warto już mieć szczegółowy plan - np. do trzeciej tury muszę zająć dogodne pozycje, do piątej zlikwidować CKMy żeby piechota mogła przeprowadzić natarcie, a do ósmej trzeba się wyrobić z zajęciem bunkra 8) I to jest właśnie fajne w tej grze - bez dobrego planu ciężko jest coś osiągnąć, natomiast przy ilości rzutów wykonywanych w trakcie o wiele bardziej zaczyna liczyć się maksymalizacja siły ognia, niż szczęście (jeśli dobrze wychodzisz na pozycje i walisz skoncentrowanym ogniem tam gdzie trzeba, to zazwyczaj osiągasz spodziewany efekt).

A podsumowując, to w pewien sposób żałuję, że już nie pracuję w Częstochowie, gdyż pewnie sieknęlibyśmy sobie partyjkę od czasu do czasu :wink:
ODPOWIEDZ