Keyflower - dodatki

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
Arsenalmylove
Posty: 32
Rejestracja: 16 sty 2018, 01:35

Keyflower - dodatki

Post autor: Arsenalmylove »

Witam. Posiadam podstawkę Keyflowera, zastanawiam się nad zakupem dodatków. Od którego zacząć, czy warto mieć oba tj. „Kupcy” i „Farmerzy”?
Awatar użytkownika
gregos
Posty: 1032
Rejestracja: 20 gru 2014, 02:21
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 12 times

Re: Keyflower - dodatki

Post autor: gregos »

Oczywiście, że warto mieć oba dodatki. Każdy z nich wnosi coś nowego do gry. Jednak, jeśli miałbym wybrać tylko jeden, to z pewnością będzie to dodatek Kupcy. Pomimo, że ma mniej elementów i nie tak ładnych jak Farmerzy, to według mnie wprowadza on większą głębię do i tak już ciekawej rozgrywki z podstawki.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Keyflower - dodatki

Post autor: Tomzaq »

Zdecydowanie "Kupcy". Wg mnie jak się gra ze wszystkimi dodatkami na raz to "Farmerzy" strasznie gmatwają grę. Właściwie ją psują. Ale nie grałem tylko z podstawką i "Farmerami". "Kupcy" z podstawką działają znakomicie.
Who is John Galt?
Posiadam
Arsenalmylove
Posty: 32
Rejestracja: 16 sty 2018, 01:35

Re: Keyflower - dodatki

Post autor: Arsenalmylove »

Czy ktoś może wyrazić swoją opinie na temat gry podstawką i samymi Farmerami?
Awatar użytkownika
Arcziwald
Posty: 243
Rejestracja: 31 mar 2018, 09:54
Has thanked: 72 times
Been thanked: 43 times

Re: Keyflower - dodatki

Post autor: Arcziwald »

Podbijam pytanie, ktoś coś ? Także zastanawiam się nad tym jednym dodatkiem do Keyflower'a.
Awatar użytkownika
mbuka
Posty: 138
Rejestracja: 07 wrz 2013, 12:44
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 10 times

Re: Keyflower - dodatki

Post autor: mbuka »

Gdzieś kiedyś trafnie przeczytałem, że Farmerzy dodają możliwości, a Kupcy głębi. W Farmerach otrzymujesz nowe sposoby punktowania i ładne figurki zwierzaków, ale dopiero Kupcy dają więcej rozkminy. Zgadzam się z recenzją tutaj: https://dicelandblog.pl/recenzja-125-keyflower-kupcy/
Posiadam oba dodatki i gram z oboma, ale jeśli miałbym wybierać to brałbym Kupców. Problem z dwoma dodatkami jest taki, że jak grasz w mało osób, to mogą w ogóle nie wyjść do licytacji kafelki, których potrzebujesz do zapunktowania w zimie. Dlatego w takich rozgrywkach dobrze jest wybrać jeden dodatek i oba są dobre - możesz hodować świnki, ale jeżeli chcesz trudniejszej rozgrywki, to wybierasz Kupców.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Keyflower - dodatki

Post autor: rastula »

Mam oba. W sumie to leżą razem w pudełeczku i już nie rozkminiam , co jest do czego.

Choć przy grze we 2 osoby - usuwam dodatki związane z kontraktami i megarozbudową ( duże domki) z dodatku kupcy. Alternatywnie pozbywam się zwierzątek ( rzadziej, bo lubię zwierzątka) - mnie nie przeszkadza, ale rozumiem, że kolejny aspekt przestrzenny związany z pastwiskami i przemieszczaniem zwierząt, może dla niektórych być komplikacją ponad oczekiwania.
Awatar użytkownika
bukimi
Posty: 925
Rejestracja: 08 mar 2013, 10:02
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Keyflower - dodatki

Post autor: bukimi »

Przy obu dodatkach jest pewien problem z mniejszą skalowalnością. Na 2 osoby w Farmerach trochę brakuje niektórych kafelków (bo wychodzi ich mało), a w Kupcach jest za łatwo o trzeci poziom rozbudowy (tutaj polecany jest home rule polegający na usunięciu losowo połowy płytek ulepszenia w losowych kolorach).

Kupcy przede wszystkim kładą bardzo mocny nacisk na rozbudowę: budynki dające punkty za samo to, "że są" przyniosą o wiele więcej punktów, więc np. cele zimowe schodzą na drugi plan. Jest też ciut więcej losowości, bo czasem kontrakty pasują bardziej, a czasem mniej - szczególnie, gdy pokusimy się o wyciągniecie jakiegoś w ciemno.
Farmerzy są o tyle ciekawi, że dają nowy sposób punktowania (zamiast modyfikować już istniejące) i można rozegrać (i wygrać!) partyjkę bez sięgania po nowe kafle (co trudno powiedzieć o Kupcach, gdzie trzeci poziom rozbudowy jest niezbędny do podniesienia wyniku).

Mam oba dodatki i w sumie oba są równie ciekawe. Decyzję co wolisz musisz podjąć sam - jeśli wolisz grę bardzo podobną do tego co już jest w podstawce - bierz Kupców. Jeśli chcesz "zwariowany twist" i nowe zasady - bierz Farmerów.
Moja kolekcja na BGG (stan posiadania, na sprzedaż, oceny i komentarze): >KLIK<
Polecam transakcje z: Karioka, Voronwe, Deninis, Razul, Chaaber, cyberowca, tiamat997, syfon, joanna_kozlowska6, ArniK, GaGacek
Moje gry solo na Excela (w kodzie VBA): >KLIK<
ODPOWIEDZ