2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: warlock »

Wiesz, inna sprawa jest taka, że z jakiegoś powodu gracze uważają, że tor świątyń jest jakąś jedną z wielu opcji punktowania w tej grze i mogą sobie wybrać jak w Kawernie jakąś inną ścieżkę rozwoju. Zwróć uwagę, że tor świątyń jest miejscem bezpośredniej rywalizacji i wyścigu graczy, a bonusy umożliwiające awans na torach pochodzą praktycznie z każdego miejsca gry. Ten tor spina wszystkie inne akcje, to nie jest jakaś tam rzecz istniejąca sobie z boku na którą można grać lub nie. Awans na świątyniach dają koła, czaszki, budynki, tory technologii. Masa funu w Tzolki'nie polega na tym, żeby wykombinować awans na świątyniach przy okazji robienia innych czynności (budowlanki, toru czaszek itd.). TO jest właśnie serce optymalizacji tej gry. I tu jest masa decyzji.
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: KamradziejTomal »

I mi to osobiście nie pasuje - że źródło punktów jest tylko w tym jednym miejscu (nawet jeżeli podbijasz je z wielu źródeł).

U nas w praktyce sprowadza się zawsze do tego: Rozwiń technologie religii do 2 poziomu. Łap najniższym kosztem drewno (lub inne surowce jeśli akurat taniej), wykonuj najniższym kosztem akcję podniesienia się w świątyni, użyj zdolności 2 poziomu religii - wszystko powtórz dowolną ilość razy.

Kto taniej łapie surowce i akcje podbicia świątyni taniej ten zwycięzca :D

Rozwijasz technologie? Źle masz mniej surowców do podbijania świątyni. Dobierasz robotników? Źle masz mniej kukurydzy do odpalania podbicia świątyni. - takie są moje odczucia po ok 20 partiach.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: warlock »

I mi to osobiście nie pasuje - że źródło punktów jest tylko w tym jednym miejscu (nawet jeżeli podbijasz je z wielu źródeł).
Źródło punktów nie jest w jednym miejscu. Jakbyś trochę pograł to byś zobaczył, ile punktów możesz natłuc na strategii budowlanej.
U nas w praktyce sprowadza się zawsze do tego: Rozwiń technologie religii do 2 poziomu. Łap najniższym kosztem drewno (lub inne surowce jeśli akurat taniej), wykonuj najniższym kosztem akcję podniesienia się w świątyni, użyj zdolności 2 poziomu religii - wszystko powtórz dowolną ilość razy.
:o :o Jak to jest Twoim zdaniem wygrywająca strategia i cały czas tak gracie to ja się nie dziwię że hejtujesz Tzolk'ina :lol: :P

Z ciekawości - ile punktów robiliście w grze?
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: warlock »

KamradziejTomal pisze:U nas w praktyce sprowadza się zawsze do tego: Rozwiń technologie religii do 2 poziomu. Łap najniższym kosztem drewno (lub inne surowce jeśli akurat taniej), wykonuj najniższym kosztem akcję podniesienia się w świątyni, użyj zdolności 2 poziomu religii - wszystko powtórz dowolną ilość razy.
A tak swoją drogą, właśnie ogarnąłem że KOMPLETNIE ŹLE gracie w Tzolk'ina i wszystkie partie macie do kosza.

Technologia Teologii drugiego poziomu pozwala podbić się za surowiec na świątyni kiedy KŁADZIESZ CZASZKĘ na kole. A nie za dowolny surowiec przy awansie na torach.

Muszę przestać dyskutować o strategiach w grach na forach, bo zawsze się potem okazuje że ktoś nie ma pojęcia o czym pisze bo nie rozumie zasad gry ;).
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: KamradziejTomal »

Źródło punktów nie jest w jednym miejscu. Jakbyś trochę pograł to byś zobaczył, ile punktów możesz natłuc na strategii budowlanej.
Wiem bo tak grałem jak nie mieliśmy dodatku z klątwami. Wtedy szliśmy zazwyczaj 1:1 - w zależności czy udało mi się być pierwszym do budynków które podbijały też świątynie. Natomiast z dodatkiem zazwyczaj jest jedna klątwa która na tę strategie psuje w trakcie gdy drugi gracz klepie dalej spokojnie świątynie.
Jak to jest Twoim zdaniem wygrywająca strategia i cały czas tak gracie to ja się nie dziwię że hejtujesz Tzolk'ina :lol: :P

Z ciekawości - ile punktów robiliście w grze?
Co ma do rzeczy ile punktów robię? Nie mogę czerpać radości z gry albo jej nie lubić mając niskie/wysokie wyniki? Nasz najwyższy wynik z tą strategią to chyba 117 punktów o ile dobrze pamiętam (107 albo 117 mi chodzi po głowie). Zazwyczaj licznik zatrzymuje się tuż pod setką jeżeli koniecznie musisz wiedzieć. W Agricolę na pewno też nie gram wcale dobrze a jednak czy wygram czy przegram to się dobrze bawię. W Tzolk'in mogę wygrać wyścigając wszystkich w świątyniach i być niezdawolony. Wogóle nie uważam się za jakiegoś koksa w żadną grę którą mamy. W domu z żoną nie muszę grać na poziomie "ligowym" :P

Porównując to do Projektu Gaja (który uwielbiam): O punktowanie końcowe też się ścigamy (w końcu np. planet gai nie starczy dla wszystkich) ale do tego: mogę co kolejkę punktować za co innego bez większego wysiłku (w przeciwieństwie do klątw w Tzolk’in które często wymuszają bardzo dużą zmianę taktyki), za rozwój silniczka/technologii też dostanę na końcu punkty (w przeciwieństwie do technologii w Tzolk'in, które same z siebie nic mi nie dadzą poza dosłownie jednym torem na który i tak trzeba palić surowiec), do tego jeszcze ekstra możliwości zdobycia punktów za dojście na szczyt i złapanie kafelka technologii zaawansowanej, mogę robić przymierza dla punktów (brak odpowiednika tutaj), i do tego mam asymetryczne zdolności które też mogą dać punkty. Po czymś takim siadam do Tzolk’in i biednie tak jakos…

Także możesz się podśmiewywać, ile chcesz. Jeżeli gra Ci się podoba super. Jeżeli przepychanki o jeden tor przez całą grę Ci sprawiają przyjemność to fajnie. Jeżeli autor tematu przychyli się do Twojej opinii, to mam nadzieję, że będzie się cieszył, że przychylił się do Twojej a nie mojej opinii.


Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

autor: warlock » 21 sie 2018, 09:26

U nas w praktyce sprowadza się zawsze do tego: Rozwiń technologie religii do 2 poziomu. Łap najniższym kosztem drewno (lub inne surowce jeśli akurat taniej), wykonuj najniższym kosztem akcję podniesienia się w świątyni, użyj zdolności 2 poziomu religii - wszystko powtórz dowolną ilość razy.
A tak swoją drogą, właśnie ogarnąłem że KOMPLETNIE ŹLE gracie w Tzolk'ina i wszystkie partie macie do kosza.

Technologia Teologii drugiego poziomu pozwala podbić się na świątyni kiedy KŁADZIESZ CZASZKĘ na kole. A nie za dowolny surowiec przy awansie na torach.
Mam nadzieję, że masz rację, to wtedy następnym razem jak mnie żona namówi będę nieco mniej zgrzytał zębami :D
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: warlock »

KamradziejTomal pisze: 21 sie 2018, 09:46 Co ma do rzeczy ile punktów robię? Nie mogę czerpać radości z gry albo jej nie lubić mając niskie/wysokie wyniki?
Piszesz o jedynej słusznej wygrywającej strategii, więc chcę wiedzieć, ile robisz punktów w tej grze. Bo jakbyś mi napisał, że wygrywasz z żoną na świątynie mając 40 pkt, a ona 25, to wiesz...
KamradziejTomal pisze: 21 sie 2018, 09:46 Także możesz się podśmiewywać, ile chcesz. Jeżeli gra Ci się podoba super. Jeżeli przepychanki o jeden tor przez całą grę Ci sprawiają przyjemność to fajnie. Jeżeli autor tematu przychyli się do Twojej opinii, to mam nadzieję, że będzie się cieszył, że przychylił się do Twojej a nie mojej opinii.
KamradziejTomal pisze: 21 sie 2018, 09:46 Mam nadzieję, że masz rację
Nie musisz mieć nadziei - mam rację ;). Ale to i tak nie ma znaczenia i tak naprawdę temat uważam za zamknięty, bo nie zrozumiałeś zasad tej gry (i nadal nie mam gwarancji, że to była jedyna zasada, jaką źle zrozumiałeś).

Wszystkie Twoje elaboraty o Tzolk'inie we wszystkich wątkach jakie czytałem można wyrzucić do kosza, bo oparłeś całe swoje granie o całkowicie wypaczone zrozumienie FUNDAMENTALNEJ zasady działania toru technologii teologii. Nadużywałeś i zapętlałeś w kółko jakąś strategię pisząc, że reszta gry nie ma sensu, bo ta strategia wygrywa zawsze. I ubrałeś to w formę eksperckiej analizy strategii w grze. No jak mamy tu dyskutować na poważnie ;)?
jakmis83
Posty: 1176
Rejestracja: 22 maja 2015, 14:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 130 times
Been thanked: 141 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: jakmis83 »

Ze swojej strony polecę:
Rosyjskie Koleje - masa kombinowania, mechanika worker placement, chociaż jak piszą ludzie na forum, najlepiej zaopatrzyć się od razu w dodatek German Railroads, który mocno urozmaica rozgrywkę.
Grand Austria Hotel - prowadzimy hotel w Wiedniu i dbamy o zadowolenie jaśnie panującego cesarza, mechanika dice placement, najlepsza(niektórzy twierdzą, że jedyna) opcja to gra na dwie osoby.
Jesli nie Agricola, to młodszy i przyjaźniejszy brat, czyli Kawerna. Mechanika jak w Agricoli + kilka nowości.
Jeśli gracie tylko we dwóch, to również polecam grę Pola Arle, jedna z najlepszych dwóosobówek, jakie znam.
Moje Gry
Jeśli nie wiesz, jak masz zagrać, poczekaj, aż twojemu przeciwnikowi przyjdzie do głowy jakaś idea. Możesz być pewny, że będzie to idea fałszywa.
Siegbert Tarrasch
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: KamradziejTomal »

Nigdy się nie przedstawiałem jako ekspert (wręcz przeciwnie) doceniam, że czytasz moje wypowiedzi i znajdujesz dziury w moim zrozumieniu.

Natomiast nie rozumiem czemu tak uparcie próbujesz tutaj w tym temacie zakrzyczeć moją opinię. Chcesz powiedzieć że źle grałem - pewnie masz rację, nie mam instrukcji a chce spojrzeć i potwierdzić swój błąd. To znaczy, że nie mogę dzielić się swoimi przemyśleniami? Co z brakiem punktów za rozwój technologii, co z brakiem punktów za dodatkowych robotników, co z ograniczoną liczbą celów do których dąży się w ciągu gry? Czy nie zgodzisz się, że liczba akcji dająca punkty jest ograniczona w porównaniu z takim Projekt Gaja albo Terra Mystica?

Czy informacja o błędnej interpretacji zasady zmienia moją opinię? Nie.

Czy Tzolk'in to zła gra? Nie.

Czy są lepsze? Moim zdaniem TAK.

Niech autor tematu zdecyduje co woli, na podstawie opinii użytkowników (moją sobie najwyżej pomnoży przez współczynnik zaufania).
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: warlock »

To znaczy, że nie mogę dzielić się swoimi przemyśleniami?
Możesz i to zrobiłeś.
Natomiast nie rozumiem czemu tak uparcie próbujesz tutaj w tym temacie zakrzyczeć moją opinię. Chcesz powiedzieć że źle grałem - pewnie masz rację, nie mam instrukcji a chce spojrzeć i potwierdzić swój błąd.
Ktoś chce kupić grę na bazie opinii w tym temacie. Wypaczyłeś całą grę (mówiąc, że grasz tak cały czas) i budujesz na tym całą swoją analizę. A jak Cię na tym złapałem, to próbujesz to zmarginalizować wpływ tego błędu na Twoje postrzeganie gry mówiąc "no może coś tam źle grałem, ale co z tego, skoro nie lubię XYZ". Spodziewasz się, że się do tego nie odniosę? Jak w ogóle nie każę Ci lubić Tzolk'ina. Ale nie buduj fałszywego obrazu gry. Bo taki obraz zbudowałeś.
Czy informacja o błędnej interpretacji zasady zmienia moją opinię? Nie
Pewnie że nie. Przecież jedyne co się stało to wszystkie partie jakie zagrałeś rozegrałeś na błędnych zasadach, katując strategię, która nie powinna istnieć. Kil kanaście partii tak rozegranych na bank nie wpłynęło na Twoje postrzeganie gry ;).

I a propos XYZ:
Co z brakiem punktów za rozwój technologii, co z brakiem punktów za dodatkowych robotników, co z ograniczoną liczbą celów do których dąży się w ciągu gry? Czy nie zgodzisz się, że liczba akcji dająca punkty jest ograniczona w porównaniu z takim Projekt Gaja albo Terra Mystica?
Masz jakąś wizję Tzolk'ina i chciałbyś, że Tzolk'in w tę wizję się wpisywał. Chciałbyś, żeby to była sałatka punktowa z punktami za wszystko, za robotników, za żetony, za tory. Z milionem celów, otwartością akcji. A Tzolk'in to ciasna jak diabli gra, w której trzeba się napocić żeby wycisnąć z niej punkty. Po co punkty za robotników? Po co punkty za tory? To są narzędzia, które pomagają Ci w bardziej efektywnym graniu i wyciśnięciu punktów tam, gdzie te punkty są.
jakmis83
Posty: 1176
Rejestracja: 22 maja 2015, 14:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 130 times
Been thanked: 141 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: jakmis83 »

Warlocku,

Z całym szacunkiem do Ciebie, ale znam Kamradzieja osobiście i wiem, że na pewno nie ma mowy o żadnym wypaczaniu ani wprowadzaniu osób trzecich w błąd odnośnie jakiegoś tytułu.
Moim zdaniem Tzolkin oprócz nowatorskiego podejścia do mechaniki z użyciem koła, nie proponuje nic, czego nie znałbym w innych grach euro.
Nie mówię, że Tzolkin jest złą grą, bo ma wiele zalet, ale są dużo lepsze tytuły.
Każdy gra w to, co lubi. I tyle.
Moje Gry
Jeśli nie wiesz, jak masz zagrać, poczekaj, aż twojemu przeciwnikowi przyjdzie do głowy jakaś idea. Możesz być pewny, że będzie to idea fałszywa.
Siegbert Tarrasch
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: warlock »

Z całym szacunkiem do Ciebie, ale znam Kamradzieja osobiście i wiem, że na pewno nie ma mowy o żadnym wypaczaniu ani wprowadzaniu osób trzecich w błąd odnośnie jakiegoś tytułu.
Ale jakie to ma znaczenie czy kogoś znasz czy nie? Czytałeś ten wątek? Kamradziej zrobił cały wywód o zepsutej strategii w tej grze. Oparty o błędne zrozumienie reguł. Co tu jest niejasne?
KamradziejTomal pisze:U nas w praktyce sprowadza się zawsze do tego: Rozwiń technologie religii do 2 poziomu. Łap najniższym kosztem drewno (lub inne surowce jeśli akurat taniej), wykonuj najniższym kosztem akcję podniesienia się w świątyni, użyj zdolności 2 poziomu religii - wszystko powtórz dowolną ilość razy.

Kto taniej łapie surowce i akcje podbicia świątyni taniej ten zwycięzca :D

Rozwijasz technologie? Źle masz mniej surowców do podbijania świątyni. Dobierasz robotników? Źle masz mniej kukurydzy do odpalania podbicia świątyni. - takie są moje odczucia po ok 20 partiach.
Obrazek
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: KamradziejTomal »

Spoiler:
OK.
Spoiler:
Ok dziękuję, tak jak mówiłeś masz rację odnośnie zasad. Po kolejnych x partiach nie omieszkam zrewidować swojej opinii o grze.
Nie mówię, że Tzolkin jest złą grą, bo ma wiele zalet, ale są dużo lepsze tytuły.
Każdy gra w to, co lubi. I tyle.
To jest opinia z którą zdecydowanie się zgadzam!
Masz jakąś wizję Tzolk'ina i chciałbyś, że Tzolk'in w tę wizję się wpisywał. Chciałbyś, żeby to była sałatka punktowa z punktami za wszystko, za robotników, za żetony, za tory. Z milionem celów, otwartością akcji. A Tzolk'in to ciasna jak diabli gra, w której trzeba się napocić żeby wycisnąć z niej punkty. Po co punkty za robotników? Po co punkty za tory? To są narzędzia, które pomagają Ci w bardziej efektywnym graniu i wyciśnięciu punktów tam, gdzie te punkty są.
I z tym też się zgadzam! Niech autor zdecyduje czy taka forma odskoczni od TM jest dla niego satysfakcjonująca.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: warlock »

A tak swoją drogą to skoro tak chwalisz Projekt Gaja to muszę w końcu gdzieś jakoś zagrać ;). Jedyne co mnie boli to chyba dość niska interakcja jak na tak ciężką grę (?)?
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: KamradziejTomal »

A tak swoją drogą to skoro tak chwalisz Projekt Gaja to muszę w końcu gdzieś jakoś zagrać ;). Jedyne co mnie boli to chyba dość niska interakcja jak na tak ciężką grę (?)?
Interakcja w PG wbrew pozorom jest całkiem spora. Jako, że nie jest to gra worker placement to nie rywalizujemy o pola akcji ale o obszary planszy. Zmienna plansza jest bardzo dobrze zaprojektowana, bo pomimo losowego rozkładu zawsze na drodze do łatwej ekspansji stoi nam "coś".

Po pierwsze jest wyścig po cele końcowe, bo kto ma najwięcej X ten zgarnia najwięcej punktów. Można patrząc na te cele pasywnie ograniczać przeciwnika - podkradać mu jego planety aby miał utrudnioną ekspansję, podkradać planety Gaja, w ostatniej kolejce zmienić swoją taktykę tak aby ledwo ledwo przeciwnika prześcignąć na tym torze.

Oprócz tego jest jeszcze wyścig o technologie - bo na szczycie może być tylko jeden i ostatni kafelek też zgarnia kto pierwszy ten lepszy.

Dodatkowo trzeba patrzeć na planszę, bo może się okazać że warto osiedlać się z dala od przeciwnika, który zbyt dużo zyskuje na ładowaniu swojej mocy na naszej ekspansji.

Wg. mnie jak na grę euro całkiem całkiem, to nie poziom Troyes gdzie się można przepychać i rozpychać ale ignorowanie przeciwnika zazwyczaj źle się kończy :D

P.S. Ilustracje ras są przepaskudne ale po 1 rozgrywce się na nie wogóle nie patrzy :D
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
kmd7
Posty: 1017
Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
Has thanked: 39 times
Been thanked: 30 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: kmd7 »

To ja wygłoszę jeszcze większą herezję. Lubię bardzo i Tzolkina, i Projekt Gaję. I moim zdaniem te dwie gry mają bardzo dużo wspólnego:
- obydwie są ciasne? Są. Spróbujcie wywindować wszystko na maxa.
- w obydwu tytułach ciągle brakuje surowców. Zawsze mam wrażenie, że jeszcze jedno drewno albo jeden kredyt i zrobiłbym tyle, że hoho!
- punktowanie pośrednie, oczywiście myślę o Tzolkinie z dodatkiem. Kafle przepowiedni to takie kafle punktowania za rundy w Gaji.
- plemiona z Tzolkina = rasy z Gaji.
Obydwie dają mi wiele satysfakcji. Przyznam, że dla mnie Gaja jest trudniejsza, ale i tak w Tzolkinie jestem pełen podziwu, jak widzę wyniki np. w lidze :) Ja takich chyba w życiu nie wykręcę.
Czy są lepsze gry? Oczywiście, ale zależy to też od miejsca i czasu. Dlatego nie pokusiłem się od sporządzenia swojej listy top 10. Raz nr 1 może być Projekt Gaja, innym razem Gallerist, Tzolkin, Bruxelles 1893, Pory Roku lub TIME Stories. A czasem nawet Zamek Smoków :D.
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 563
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: Bartoszeg02 »

wooow nie wiedziałem że pod moją nieobecność wybuchł taki spór o Tzolkina :)

Dobra skoro ta gra wzbudza, aż takie emocje, to żeby wasza dyskusja nie poszła na marne zdecyduję się na Tzolkina i sam ocenię czy grę kocham czy nienawidzę :D Najwyżej pójdzie pod młotek za pół ceny. Powiedzieliście tylko żeby od razu brać grę z dodatkiem. Bez niego robi się powtarzalna czy jak? Zwykle staram się odczekać chwilę zanim dokupię dodatek ALE dzisiaj pójdę za waszą namową :)

Widziałem jeszcze dodatki z pojedynczymi kafelkami po niecałe 10 zł. Warto to brać czy to zwykły skok na kasę?

Dziękuję wszystkim za dyskusję - wymieniliście sporo tytułów nad którymi wcześniej się nie zastanawiałem. Czuję że jeszcze w tym roku większość z tego co wymieniliście będę próbował nabyć bo niemal każda gra którą wskazaliście ma w sobie coś intrygującego (może dlatego że jestem jeszcze względnie świeżym euro graczem :) ).

Ostatnie 2 pytania:
- Czy uważacie że Brass wyjdzie w języku PL czy raczej muszę czyhać na odsprzedających z KS?
- Czy po zagraniu w Gaję, Terra Mystica poszłą w kąt, czy znajdujecie na nią czas/chęci?
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: Brylantino »

Nie musisz od razu brać dodatku, ale świetnie on uzupełnia podstawkę. Piąty gracz, masa plemion o unikalnych zdolnościach i do tego przepowiednie. Niemniej sprawdziłbym póki co tylko podstawkę, jeżeli nie jesteś pewien czy Ci podejdzie.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: warlock »

- Czy uważacie że Brass wyjdzie w języku PL czy raczej muszę czyhać na odsprzedających z KS?
W przyszłym roku wydawnictwo Phalanx wydaje po polsku ;).
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: KamradziejTomal »

Dodatek jest fajny i faktycznie wg. mnie jak już się zdecydowałeś na Tzolk'in to podchodzi pod kategorię "must-have"

- Dodaje asymetryczne plemiona ze specjalnymi zdolnościami, które nieco naginają podstawowe zasady
- Dodaje piątego gracza
- Dodaje pole szybkiej akcji pozwalające wykonać akcę w tej samej kolejce w jakiej postawi się robotnika
- Dodaje kilka dodatkowych budynków
- I wg. mnie najważniejsze dodaje klątwy - to znaczy dodatkowe 3 zadanie pojawiające się w trakcie gry które pozwolą zdobyć dodatkowe punkty (albo zostać pokaranym ujemnymi) i nałożą ograniczenie na 1/4 gry. Przykładowo zwiększanie swojego poziomu w świątyni X będzie dodatkowo płatne ale za zajęcie poziomu Y da Ci punkty a brak inwestowania w tę świątynię da punkty na minus. I tak analogicznie dla surowców, roborników, itp.

Dodatkowe kafelki budynków to IMO zbytek łaski.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 563
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: Bartoszeg02 »

Zamówione :) na ten moment bez dodatku ale jeżeli gra okaże się dobra to pewnie po pierwszej grze złożę zamówienie :)

Czy zasady są bardzo skomplikowane? Ile czasu zajmowało wam wprowadzenie nowych osób ?
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: Brylantino »

Ze swojego doświadczenia powiem tylko, że tłumaczenie Tzolkina jest dużo prostsze, aniżeli tłumaczenie TM - jakoś zawsze zajmowało mi to mniej czasu, a nowe osoby szybciej łapaly jak to wszystko "bangla".
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: warlock »

Bartoszeg02 pisze: 21 sie 2018, 23:21 Zamówione :) na ten moment bez dodatku ale jeżeli gra okaże się dobra to pewnie po pierwszej grze złożę zamówienie :)

Czy zasady są bardzo skomplikowane? Ile czasu zajmowało wam wprowadzenie nowych osób ?
Nie lubię tłumaczyć Tzolk'ina tak jak każdej innej gry z dziesiątkami pól akcji, bo trzeba wyjaśnić całą ikonografię, a gracze mają dostęp do całej planszy już od 1 tury (w przeciwieństwie do takiego Caylusa, gdzie plansza rozrasta się stopniowo) ;). Nie zmienia to faktu, że sama gra nie ma bardzo skomplikowanych reguł - skomplikowana jest tu optymalizacja, nauczenie się powiązań między akcjami i planowanie do przodu, a nie tysiące mikromechanik i obszarów z własnymi zasadami ;).
Napisz w tym wątku koniecznie czy ta gra Wam się spodobała czy nie ;).
wajwa
Posty: 2217
Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 238 times
Been thanked: 391 times
Kontakt:

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: wajwa »

Żeby było w temacie popieram zakup Tzolkina i dodam od razu ; mimo iż jestem przeciwnikiem wszelkich dodatków ; że Plemiona i Przepowiednie to chyba najlepszy dodatek jaki mi się kojarzy wśród planszówek ogółem i który autentycznie z super gry jaką jest Tzolkin robi super GRĘ i gdybym kupował raz jeszcze to brałbym te dwa pudełka w pakiecie ...

A poza tematem to powiem tak , że uśmiałem się setnie z wywodów na temat możliwości , strategii i taktyk w kilku postach powyżej.
Zdawało mi się kiedyś , że jestem całkiem niezły w Tzolkina , aż do czasu jak zobaczyłem grając na necie co robią niektórzy czarodzieje z tą grą , a tym samym jak wielkie możliwości kombinowania daje ta gra ...
Normalnie mózg staje ;-)
Always look on the bright side of life
kmd7
Posty: 1017
Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
Has thanked: 39 times
Been thanked: 30 times

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: kmd7 »

Oczywiście, że staje. Szczególnie byłem w szoku, jak zobaczyłem, ile można zebrać surowców :D.
Co do tłumaczenia zasad - są umiarkowanie trudne, zdecydowanie do ogarnięcia. Ja z reguły tłumaczę zasady nie "na sucho", ale podczas pierwszej partii, powiedzmy "szkoleniowej" ;), często nie dogrywamy takiej partii do końca lub opuszczamy już zrozumiałe aspekty rozgrywki. W przypadku Tzolkina na ostatniej stronie instrukcji jest przystępny skrót rundy, bo samej karty pomocy jako takiej nie ma. Zresztą chyba nie jest potrzebna, bo wszelkie informacje w formie ikon są na planszy i planszetce gracza. Mogę powiedzieć, że u mnie największym problemem było wyliczanie łącznego kosztu wysłania pracowników na planszę. Bo niby jest na planszetce, ale dla niektórych nie była to informacja intuicyjna. Dobrym pomysłem jest też obejrzenie filmów z tłumaczeniem zasad w necie.
jackus
Posty: 13
Rejestracja: 13 lip 2018, 19:15

Re: 2 graczy - z myśleniem na miarę Terra Mystica

Post autor: jackus »

La Granja. Dużo kombinowania, dużo regrywalności, dużo wolności w wyborze ścieżki rozwoju. Dobra cena. Polecam też Mombasę - dużo myślenia i planowania.
ODPOWIEDZ