Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
Szpanerski
Posty: 320
Rejestracja: 12 sty 2017, 23:46
Been thanked: 2 times

Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: Szpanerski »

Witam. Szukam typowego euro, które opiera się na zbieraniu zasobów, przetwarzaniu, produkcji itd. Fajnie jakby rozgrywka była w pewien sposób ukierunkowana.
Do tej pory bardzo lubię:
- Agricole
- Scythe
- Lords of Waterdeep
- Stone Age

Średnio podeszłym mi:
- Tzolkin
- Kawerna
GLOWNIE za sprawą mało ukierunkowane rozgrywki. Brakowało w nich celów itd.

Co polecacie? Zastanawiam się nad Brass bądź Klany Kaledonii.

Zależy mi na takim klasycznym zbieraniu drewienek, produkowaniu czegos etc. Najlepiej rozwój wioski czy miasta
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1803
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: hipcio_stg »

Terraformacja marsa
Awatar użytkownika
gregos
Posty: 1032
Rejestracja: 20 gru 2014, 02:21
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 12 times

Re: Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: gregos »

Concordia, Keyflower, Montana, Santa Maria, Puerto Rico.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: detrytusek »

Jak lubisz mechanikę Agricoli to polecam Brew Crafters. Zbierasz kosteczki, które przerabiasz na piwko. Jak lubisz ładne drewienka to
https://boardgamegeek.com/image/2955294/gates-loyang
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: Trolliszcze »

Zarówno Concordia, jak i Puerto Rico, są grami otwartymi, bez określonego celu, więc prawdopodobnie koledze nie podejdą. Ja bym bardzo polecał Projekt Gaję (ew. Terrę Mystikę, ale IMO Gaja robi to samo lepiej), bo to świetny, ciężki euros z mnóstwem regrywalności, gdzie akurat strategię wyznacza nam kilka czynników: wybrana rasa, żetony punktowania końcowego i rund itp. Nie jest to może gra strice o wymianie jednych zasobów na drugie, ale nie jest nią też Scythe, więc powinno siąść (nota bene, mechanika ściągania elementów z planszy gracza i odsłaniania przeróżnych profitów została w Kosie zaczerpnięta właśnie z TM). Jest za to mnóstwo rozwoju swojej "wioski", jeśli tak można traktować rozbudowę w kosmosie :D

EDIT: Aha, i Brass to też gra otwarta, gdzie nic Cię na początku nie kieruje w żadną konkretną stronę, więc IMO możesz być zawiedziony.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Osadnicy Narodziny imperium
Mombasa
Projekt Manhattan
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: Trolliszcze »

Mombasa także jest grą bez wyraźnego celu czy ukierunkowania.
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: elayeth »

Le Havre
Viticulture
Osadnicy: Narodziny Imperium
Klany Kaledoni
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: trance-atlantic »

Jak byk pasuje tutaj jeden, skądinąd dość leciwy już tytuł - Wysokie Napięcie.

Są drewienka, jest produkcja, jest rozwój. Zależy jednakowoż co rozumiesz pod pojęciem "gra ma cel"? Że posiada talię kart, z której losujesz jedną czy dwie i one pokazują Ci, za co na koniec zdobędziesz punkty? WN ma także cel - zasilić w ostatniej rundzie jak najwięcej miast, ale jest on znany od samego początku i dotyczy on każdego gracza, wszak to jest warunkiem zwycięstwa.

Wydawca udostępnia instrukcję, więc możesz samemu sprawdzić, czy o taki rodzaj produkcji, rozwoju i celu Tobie chodzi. :)

http://www.lacerta.pl/games/WN1/WN_PDST.pdf
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
Szpanerski
Posty: 320
Rejestracja: 12 sty 2017, 23:46
Been thanked: 2 times

Re: Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: Szpanerski »

Cel w sensie ze jest cokolowiek co ukierunkowuje Twoja rozgrywke. Nie przypasowal mu luz kawerny , zdecydowanie wymagania Agricoli są lepsze u dla mnie. Tak przykładowo ;)
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Trolliszcze pisze: 06 paź 2018, 19:33 Mombasa także jest grą bez wyraźnego celu czy ukierunkowania.
Masz trzy cele, zdobyć punkty za:
- kompanie
- tor diamentów
- tor z kałamarzem
I finito. Bardzo proste i klarowne.
Troliszcze a ty w ogóle grałeś w Mombasę? :wink:
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Euro-gospodarka zasobami, rozwój, cele etc.

Post autor: Trolliszcze »

Dr. Nikczemniuk pisze: 07 paź 2018, 07:23
Trolliszcze pisze: 06 paź 2018, 19:33 Mombasa także jest grą bez wyraźnego celu czy ukierunkowania.
Masz trzy cele, zdobyć punkty za:
- kompanie
- tor diamentów
- tor z kałamarzem
I finito. Bardzo proste i klarowne.
Troliszcze a ty w ogóle grałeś w Mombasę? :wink:
No, jestem nawet gotów zaryzykować tezę, że więcej niż Ty - polecam wątek tej gry, gdzie wypowiadam się o różnych strategiach.
Natomiast Ty nie przeczytałeś chyba posta kolegi (albo nie do końca go zrozumiałeś) ;)
Wymienione przez niego tytuły (i dopisane uwagi) pozwalają łatwo określić, co mu się podoba: startowa asymetria pomiędzy graczami, która pozwala już na początku ukierunkować na konkretną strategię. Jest ta asymetria w Agricoli (karty pomocników i usprawnień determinują, w co warto iść i co będzie bardziej wydajne), jest w Scythe (plansza frakcji i produkcji określa, które akcje są dla nas tańsze i przez to bardziej wydajne), jest i w Lords of Waterdeep (tajna tożsamość wskazuje nam, o które rodzaje questów warto walczyć). Z kolei w grach, których kolega nie lubi - Tzolkinie (zakładam, że bez dodatku) czy Kawernie - asymetrii początkowej nie ma żadnej; te gry premiują otwarte podejście - sam decyduj, co chcesz robić.
Część wymienionych tu gier - Concordia, Brass, Puerto Rico, no i oczywiście Mombasa - nie posiada prawie żadnej początkowej asymetrii (ja nie uznaję za taką płytek początkowych w Mombasie, nie zmieniają one dostatecznie wiele, żeby ukierunkować na konkretną strategię). Są więc to gry należące do tego samego typu, co Tzolkin i Kawerna (i wiele innych: Pola Arle, Uczta dla Odyna, większość gier euro Wallace'a itp.) i na tej podstawie można wnosić, że koledze mniej podpasują, niż gry, gdzie początkowa asymetria jest silna i mocniej ukierunkowuje (TM, Gaja, wiele gier Felda).
ODPOWIEDZ