GIPF - gdzie zacząć?

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
MsbS
Posty: 883
Rejestracja: 30 mar 2008, 17:34
Has thanked: 54 times
Been thanked: 73 times

GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: MsbS »

Planuję zakup jednej z gier projektu GIPF, i kompletnie nie mam pojęcia, która to powinna być. Grać będę głównie z Szanowną Małżonką - lubi Hive'a, TuT, Lost Cities, Blokusa, raz namówiłem ją na Go (w zasadzie to Atari-Go) i też nie narzekała.
Początkowo myślałem o Zertz. Wszystkie gry projektu zbierają pochlebne recenzje, a ta wydawała mi się najfajniej wykonana (kto ma żonę, ten wie, jak ważne jest, żeby gra się jej spodobała :-)). Potem poczytałem głębiej i zacząłem mieć wątpliwości - głównie chodziło o mechanikę wymuszonego bicia (i wymuszania ruchów przeciwnika) - przyznaję, że tego nigdy nie lubiłem w warcabach.
Zacząłem myśleć o Yinshu - znalazłem kilka recenzji wspominających, że to najlepsza gra cyklu. Grywałem kiedyś w Othello (tata uczył mnie tego jako Reversi) i nawet je lubiłem - może więc Yinsh?
Znalazłem też bardzo pochlebne zdania o Tzaarze - ale trochę obawiam się tego rozróżnienia na 3 rodzaje pionków (o dziwacznych nazwach, ale to nieważne). Czy te pionki różnią się cechami? Czy trzeba pamiętać, jak który się rusza? Czy rozróżnienie jest ważne tylko z punktu widzenia kryteriów zwycięstwa?
Punct jakoś nie zachwycił Małżonki (pokazywałem jej fotki z BGG), ja też jestem raczej sceptyczny. Z kolei sam GIPF (czarno-biała plansza i "nudne" pionki) może nie wypełnić misji PR-owej (tzn. nie zachęcić żonki do próbowania innych gier z serii).

Podsumowując, moja pierwsza GIPFowa gra powinna mieć w miarę proste zasady, nadawać się dla osoby, która nie za bardzo lubi gry abstrakcyjne (czyli m.in. ładnie wyglądać i nie być przesadnie udziwniona), powinna trwać mniej więcej 20-45 minut (przy raczej niskim paraliżu decyzyjnym). Co radzicie?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: yosz »

MsbS pisze:Znalazłem też bardzo pochlebne zdania o Tzaarze - ale trochę obawiam się tego rozróżnienia na 3 rodzaje pionków (o dziwacznych nazwach, ale to nieważne). Czy te pionki różnią się cechami? Czy trzeba pamiętać, jak który się rusza? Czy rozróżnienie jest ważne tylko z punktu widzenia kryteriów zwycięstwa?
Wszytkie ruszają się tak samo. Rodzaje liczą się tylko do zwycięstwa - jak stracisz jeden rodzaj wszystkich pionów to przegrywasz. No i oczywiście różnią się ilością.

W resztę gier GIPFowych nie grałem niestety
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
samur
Posty: 770
Rejestracja: 06 maja 2008, 12:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: samur »

Ja gralem z projektu GIPF tylko w Tzaara (na planszy) i przez net w Dvonna. Polece Tzaara :) I odpowiadajac na Twoje pytanie (zreszta juz ktos mnie ubiegl :D), rodzaje (typy) pionkow maja znaczenie tylko dla celu gry - trzeba przeciwnika pozbawic wszystkich danego rodzaju. Nie maja jakis swoich cech - nie trzeba nie zapamietywac. Zasady gry sa proste. Paraliz decyzyjny moim zdaniem niewielki - gralem pierwszy raz, i bylo spoko. Jedyne, czego bym sie obawial tutaj to to, ze na poczatku, kiedy sie dopiero uczylem w nia grac, dwie pierwsze partie skonczyly sie bardzo szybko. To moze troche zrazac poczatkowych graczy, ze dopiero co zaczeli, a juz przegrali... O wiele wiecej zaczyna sie dziac, jak juz sie rozumie gre. Plansza zaczyna sie oczyszczac, etc... Tak czy inaczej, Tzaar to gra, ktora musze miec :) Mam nadzieje, ze cos pomoglem :)
-->
To, co mam: http://tinyurl.com/5pg3nu
Moj blog okolo-growy: http://blog.samur.pl
<--
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: jax »

Ja sam stosunkowo niedawno zaczalem przygode z GIPFem i:
MsbS pisze: Podsumowując, moja pierwsza GIPFowa gra powinna mieć w miarę proste zasady, nadawać się dla osoby, która nie za bardzo lubi gry abstrakcyjne (czyli m.in. ładnie wyglądać i nie być przesadnie udziwniona), powinna trwać mniej więcej 20-45 minut (przy raczej niskim paraliżu decyzyjnym). Co radzicie?
Zdecydowanie proponuje DVONN lub TZAAR. Bardzo eleganckie zasady, duuuzy fun z gry (jesli komus gry logiczne kojarza sie z nuda, to te gry sa dokladnym zaprzeczeniem tego), bardzo dynamiczne i szybkie, nie banalne - wymagajace poglowkowania, ale to jest takie... przyjemne glowkowanie.
Przetestowane na zonie. :)

Jesli chodzi o YINSHA tez jest znakomity, ale moze ciut gorszy jako pierwszy wybor pod katem zony - owszem, jest elegancki, ale nie jest szybki, wymaga moze wiecej zmudnego glowkowania, po rozegraniu pierwszych partii moze byc wrazenie ze jest chaos na planszy i nie da sie nad tym zapanowac i realizowac swoich planow. Weterani wiedza, ze nie jest to prawda, ale to pierwsze wrazenie moze zniechecic nowicjusza. Lepiej nie ryzykowac.

W inne gry GIPFa nie gralem, choc ZERTZ juz czeka na poleczce :) Tez ten patent z wymuszanym biciem srednio mi sie podoba na papierze, ale zobaczymy jak to bedzie w praktyce.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: mst »

Ja z projektu GIPF tylko w Punct jeszcze nie grałem i w pełni zgadzam się z Jackiem. Tzaar i Dvonn są genialne. Mam nawet taką anegdotkę pokazującą, że Dvonn może podobać sie b.różnym graczom. Jakieś dwa tygodnie temu na lotnisku w Gliwicach graliśmy sobie z Uikiem i moim synem w Kheta gdy podszedł do nas nieznajomy i zaczęliśmy rozmawiać o grach. W pewnym momencie nasz nowy znajomy poprosił o wymienienie 3 ulubionych gier i ku mojemu dużemu zaskoczeniu obaj z Uikiem wymienilismy w swoich trójkach Dvonn (pozostałe dwa typy były całkowicie, kompletnie, zupełnie różne :) ).
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: folko »

Ja osobiście najbardziej lubię Zertz, wymuszone bicie nie jest takie be ;-) jest świetnym elementem strategii, ale... gdy Ignacy spytał mnie co bym zaproponował do ich klubu - chodziło o zakup jednej z gier GIPFa - to poleciłem Dvonn. Tzaar zbiera bardzo pochlebne opinie, jest prosty w zasadach... ja osobiście go lubię, ale nie na tyle żeby mocno proponować. Bardziej podoba mi się Yinsh i Tamsk który z projektu wyleciał. Yinsh jest czasami trudny do ogarnięcia i lepiej najpierw spróbować w niego zagrać, a Tamsk to kompletnie inna para kaloszy, tu opinie są skrajnie różne. Punct mnie nie zachwycił.
Jest jeszcze Gipf, który jest ciekawą grą, w który grałem bardzo dużo ale z kompem... niestety AI mnie ogrywało i gra mi się zbrzydła ;-)
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: mst »

Tak, TAMSK chociaż już nie jest w projekcie GIPF to b.dobry wybór dla osób, które nie boją się nowości, a także dla tych, którzy chcą zwalczyć w sobie nawyk zbyt długiego zastanawiania się nad ruchem. :twisted:
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
ThomasBittern
Posty: 108
Rejestracja: 27 sty 2005, 15:39
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: ThomasBittern »

Jako jeden z licznych miłośników Project Gipfa podsuwam myśl aby zacząć od Yinsha, jak się spodoba to wypróbować Zertza i Dvonna (w tej kolejności). Cała trójka jest zupełnie różna i... genialna.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: zephyr »

Nie grałem w Zertza i Tamska, grałem w resztę (ale tylko w Tzaara na planszy, pozostałe http://www.boardspace.net/cgi-bin/login.cgi) i polecam przetestować online, która najbardziej przypadnie do gustu.

Mój wybór pada na Tzaara: banalne reguły, fajny motyw "wyścigu zbrojeń", bardzo dynamiczna i intuicyjna rozgrywka.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
MsbS
Posty: 883
Rejestracja: 30 mar 2008, 17:34
Has thanked: 54 times
Been thanked: 73 times

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: MsbS »

Panowie, wielkie dzięki za rady. Przyznam, że nie było łatwo, ale ostatecznie zdecydowałem się na TZAARa. A potem będę próbował przemycić do domu inne GIPFy :-) Nie omieszkam podzielić się z Wami wrażeniami jak gra dojedzie (za jakieś 2 tygodnie) i przetestuję z Małżonką.
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1529
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: Furan »

Odgrzebię sobie trupka. Mniam.

W kilku miejscach na bgg ludziska twierdzą, że jakość elementów (dysków, nie planszy) w Tzaarze jest znacznie gorsza niż w innych grach projektu. Tzaarki, Tzaarynki i Tzaaraski (czy jak to to się zwie) zrobiono z gorszego tworzywa niż np. kółka Yinsha? Prawda li to?
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: zephyr »

Osobiście nie widzę takiego problemu, ale za speca od jakości tworzyw się nie uważam.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: GIPF - gdzie zacząć?

Post autor: folko »

Rochwald pisze:Odgrzebię sobie trupka. Mniam.

W kilku miejscach na bgg ludziska twierdzą, że jakość elementów (dysków, nie planszy) w Tzaarze jest znacznie gorsza niż w innych grach projektu. Tzaarki, Tzaarynki i Tzaaraski (czy jak to to się zwie) zrobiono z gorszego tworzywa niż np. kółka Yinsha? Prawda li to?
Mam wrażenie że nowe wydania gier Gipfa (z kolorowym logiem) mają trochę gorsze plansze... przynajmniej tytułowy Gipf. Co do Tzaara, to nie wiem czy to tworzywo, czy fakt że jest malowane powoduje takie odczucia (ja też takie mam).
ODPOWIEDZ