Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
superthulee
Posty: 20
Rejestracja: 12 sie 2016, 00:14

Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: superthulee » 06 sty 2019, 18:22

Cześć,

Poszukuję czegoś zbliżonego mechaniką do TM ale w klimatach fantasy? Co byście polecili.
Generalnie może być nawet 1:1 TM tylko w klimacie fantasy :)

Z góry dzięki!

superthulee
Posty: 20
Rejestracja: 12 sie 2016, 00:14

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: superthulee » 10 mar 2019, 14:06

Podbijam

koczkodan
Użytkownik wspierający
Posty: 233
Rejestracja: 21 cze 2017, 12:38
Has thanked: 8 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: koczkodan » 10 mar 2019, 16:15

tylko co chcielibyscie terraformowac? mordor? ;)

Cyel
Użytkownik wspierający
Posty: 258
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 21 times
Been thanked: 30 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: Cyel » 10 mar 2019, 17:32

Terra Mystica ?
Interesuję się grą, byłem zawiedziony grą
ale
lubię grę, kupiłem grę, zagrałem w grę.

Awatar użytkownika
seki
Użytkownik wspierający
Posty: 1403
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 47 times
Been thanked: 46 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: seki » 10 mar 2019, 17:46

Cyel pisze:
10 mar 2019, 17:32
Terra Mystica ?
A czy Terra Mystica jest zbliżona mechanicznie do Terraformacji Marsa? Pytanie retoryczne. Autor pytania chciał coś zbliżonego mechanicznie czyli jak sądzę zależy mu na kupowaniu kart, budowaniu stołu z kart, zarządzanie kartami, rozwój "silniczka".

Osobiście nie widzę nic bardzo podobnego do Terraformacji ale jak dla mnie najbliżej jest Wingspan. Przy czym temat zupełnie inny od oczekiwanego.

Cyel
Użytkownik wspierający
Posty: 258
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 21 times
Been thanked: 30 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: Cyel » 10 mar 2019, 18:54

Moim zdaniem jest bardzo podobna - zbieramy różne zasoby, żeby zajmować obszary na planszy, dostosowywać je do naszych potrzeb i wznosić należące do nas budowle.

Gospodarka zasobami -jest
Pozycjonowanie na planszy by ułatwić sobie a utrudnić przeciwnikom - jest
Przesuwanie się na różnych torach, tak by przekroczyć progi/być pierwszym i zdobyć bonusy -jest
Dobieranie co turę kart/żetonów dających bonusy - jest

Wszystkie te elementy oczywiście działają trochę inaczej, w końcu to różne gry a nie reskin. Ale cele w grze, metody ich osiągnięcia i sam przebieg rozgrywki są wdg mnie bardzo mocno zbliżone.
Interesuję się grą, byłem zawiedziony grą
ale
lubię grę, kupiłem grę, zagrałem w grę.

Awatar użytkownika
hipcio_stg
Użytkownik wspierający
Posty: 999
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: hipcio_stg » 11 mar 2019, 09:14

Może 51 stan MS?

Awatar użytkownika
donmakaron
Użytkownik wspierający
Posty: 2343
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 15 times
Been thanked: 31 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: donmakaron » 11 mar 2019, 10:00

A mi się mechanicznie TM kojarzy mocno z Seasons. Karty, draft, nabijanie punktów, ale i rozwijanie silniczka. Seasons ma tylko więcej negatywnej interakcji i jest dużo ładniejsze :P

omas
Posty: 46
Rejestracja: 25 lut 2019, 08:47
Has thanked: 41 times
Been thanked: 8 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: omas » 22 mar 2019, 16:47

Jedyne co mi przychodzi do glowy to Anachrony. Kazde post apo to fantasy ;)

alpha
Użytkownik wspierający
Posty: 379
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: alpha » 22 mar 2019, 19:36

omas pisze:
22 mar 2019, 16:47
Kazde post apo to fantasy ;)
Jakim cudem?

Awatar użytkownika
Nidav
Użytkownik wspierający
Posty: 403
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 38 times
Been thanked: 62 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: Nidav » 22 mar 2019, 23:31

W zasadzie to każde post apo to fantastyka - ale nie fantasy. Fantasy to podgatunek fantastyki, podobnie jak sci-fi ;)

Co do tematu - wydaje mi się, że nie ma czegoś stricte podobnego do TM w klimacie fantasy. Najszybciej powiedziałbym, że Osadnicy: NI, bo też karty i kręcenie kombosów i dużo surowców, ale wątpliwe jest zaliczanie tego do fantasy (ale przynajmniej są miecze!).

A Terra Mystica i Terraformacja Marsa maja ze sobą wspólne jedynie "Terra" w nazwie i heksagonalne pola na planszy - mechaniki są zbyt od siebie różne, żeby w ogóle próbować je obok siebie ustawić ;)

omas
Posty: 46
Rejestracja: 25 lut 2019, 08:47
Has thanked: 41 times
Been thanked: 8 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: omas » 23 mar 2019, 07:10

alpha pisze:
22 mar 2019, 19:36
omas pisze:
22 mar 2019, 16:47
Kazde post apo to fantasy ;)
Jakim cudem?
Ano takim, ze apokalipsa sie nie wydarzyla jeszcze wiec wszystkie gry w tym temacie to fantastyka gdyz fantazjuja jakby to bylo po apokalipsie. Nie mylic ze smokami i sredniowiecznym fantazy ;) pozdrawiam

Cyel
Użytkownik wspierający
Posty: 258
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 21 times
Been thanked: 30 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: Cyel » 23 mar 2019, 09:39

Nidav pisze:
22 mar 2019, 23:31

A Terra Mystica i Terraformacja Marsa maja ze sobą wspólne jedynie "Terra" w nazwie i heksagonalne pola na planszy - mechaniki są zbyt od siebie różne, żeby w ogóle próbować je obok siebie ustawić ;)
Dobre wyolbrzymienie zawsze na propsie ;P Mechaniki zbyt od siebie różne i na hexach to może mają Terraformacja i np Tide of Iron albo Runewars albo Neuroshima, ale z Terra Mystica jest mnóstwo punktów stycznych jeśli chodzi o czynności graczy. W wielu wypadkach ich rozpatrywanie różni się kosmetycznie jeśli chodzi o to jak jest implementowane, ale czynności (i w zw. z tym dla mnie feeling gry) są te same.
-Gracze wygrywają przez zdobywanie punktów zwycięstwa za umieszczanie swoich struktur na heksagonalnej planszy, ale mogą też skupić się na innych źródłach pozyskiwania tych punktów.
-Gracze reprezentują różne frakcje, których specjalne umiejętności mogą ich kierunkować w specyficzne strategie.
-Na początku każdej tury gracze wybierają z oferowanej im puli bonusy, z których będą korzystać. Czasem dają one zasoby, czasem punkty zwycięstwa, czasem specjalną umiejętność do wykorzystania.
-Gracze pozycjonują swoje struktury na planszy nie tylko w korzystnych dla siebie miejscach (określone układy zajętych przez gracza pól mogą być warte więcej niż inne) ale też by przyblokować przeciwnika.
-Struktury pozostaną na planszy już do końca i nie da się ich zniszczyć, więc lepiej uważać, gdzie się je stawia.
-Postawienie struktury na planszy nie tylko potrafi w odpowiednich miejscach zapewnić natychmiastowy zysk w postaci zasobów, ale też zwiększa produkcję zasobów samego gracza w kolejnych turach co napędza jego gospodarkę.
-Prócz swoich własnych akcji, gracze mogą też wykorzystywać uniwersalne akcje widoczne na głównej planszy.
-Gracze przesuwają znaczniki na kilku torach postępu, starając się by to oni przekroczyli konkretne progi, zaznaczone na tych torach, bo wiąże się to z bonusem.
Pytanie, którą TM opisałem powyżej?

To naprawdę dużo punktów stycznych obu gier + jest fantasy. Jak dla mnie spełnia wymagania autora bardzo dobrze (na pewno lepiej niż karciankowi Osadnicy bez planszy, pozycjonowania i nie fantasy) Główna różnica wdg mnie to karty w Terraformacji, które są bardziej urozmaicone, klimatyczne i osobiste dla gracza niż żetony bonusów w Mystice oraz konieczność dopasowania typu terenu pod swoją rasę w Mystice.

Reszta to kosmetyka. Np to, że w Terraformacji zasób po prostu przyrasta a w Mystice taka mana kręci się w kółko, to drobiazg i niespecjalnie wpływa na wrażenia korzystania z zasobu. Albo, że w Terraformacji akcje wspólne są zawsze dostępne dla każdego w dowolnej ilości a Mystice tylko raz na turę i kto pierwszy ten lepszy - w tym wypadku stwierdzenie "mechaniki są zbyt od siebie różne, żeby w ogóle próbować je obok siebie ustawić" to jak mówienie, że serek wiejski i twarożkowy są skrajnie różnymi produktami i w ogóle się nie przypominają a o wiele bardziej miłośnikowi serka wiejskiego podpasuje kiełbasa.
Interesuję się grą, byłem zawiedziony grą
ale
lubię grę, kupiłem grę, zagrałem w grę.

Awatar użytkownika
Nidav
Użytkownik wspierający
Posty: 403
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 38 times
Been thanked: 62 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: Nidav » 23 mar 2019, 10:21

Choćbym chciał, to niestety zgodzić się nie mogę ;) Podkreślając podobieństwa oczywiście, że można myśleć, że to podobne gry. Weźmy przykład Agricoli - tam też masz stawianie się na planszy, by sobie zrobić dobrze, a innym źle; jest zarządzanie surowcami; stawiasz swoje struktury itp. i nawet są karty! Ale nie zmienia to faktu, że mechanika skupia się na czymś kompletnie innymi i są to dwie różne gry, które nie różnią się tylko kosmetyką.

Terraformacja Marsa to gra, która jest napędzana kartami i plansza jest bardziej dodatkiem - ta gra kartami stoi i to od nich wszystko zależy. Pula tych kart jest spora i każdy w każdej grze będzie miał nieco inaczej, w efekcie zmiennych losowych jest bardzo dużo. Do tego główne mechaniki to między innymi card drafting, hand management, a nawet set collection (na niektórych kartach). Budujesz swoje tableau, dzięki któremu twój silnik pozwala na wydajniejsze pozyskiwanie surowców i podnoszenie wskaźników globalnych, do których wszyscy dążą, bo to główny cel tej gry, który przekłada się na punkty natychmiastowe.

W Terrze Mystice zmiennych losowych jest znacznie mniej. Nie ma puli kart, która będzie kształtowała losy i możliwości każdego gracza - Terra jest znacznie bardziej przeliczalna i poza losowym setupem w samej grze to już tylko przeciwnik może zmienić twoją sytuację. Mechanicznie to bardziej network building z odrobiną area control - żeby te dwie gry porównywać brakuje kart, które są główną siłą napędową Terraformacji Marsa. To tak jakby porównywać Neuroshimę Hex z Grą o Tron LCG. Też są dwie albo i nawet cztery strony, które rywalizują ze sobą bezpośrednio i walczą, zabijają postacie innych graczy itp. Ale to wciąż kompletnie inne gry i inne mechaniki.

Co do podobieństw przez Ciebie napisanych:
- W Terrze gracze wybierają bonus początkowy ze stałej puli i to też jest element rywalizacji. W Terraformacji draftują karty, zawsze różne. Mało tu podobieństwa.
- W Terrze struktury na planszy to główny mechanizm i do tego dążysz. W Terraformacji struktury na planszy to głównie efekt kart, bo do ich zagrywania dążysz. Ale możesz wygrać grę bez żadnej struktury na planszy albo przy ich małej liczbie, o ile siądą Ci karty.
- Uniwersalne akcje na planszy pojawiają się w wielu grach. Ale w Terrze to dodatkowy element rywalizacji, bo kto pierwszy ten lepszy, i wiąże się jeszcze z mechaniką pozyskiwania Mocy. Co też jest istotnym elementem w Terrze, bo wpływa i na nasze budowanie się na planszy i odpowiedni timing naszych akcji. W Terraformacji akcje z planszy zawsze dostępne są dla wszystkich, o ile mają fundusze i stanowią tylko upewnienie, że każdy będzie mógł jeszcze coś zrobić, jeśli akurat nie siądą mu karty albo nie będzie miał wystarczających środków na ich zagranie.
- Jak wspomniałem już w Terraformacji wszyscy dążą do realizacji wskaźników globalnych i nieraz robią sobie silniczki z kart, żeby właśnie to im pozwalało lepiej je podnosić. W Terrze tory kultu możesz pominąć przez większość gry albo skupić się na nich trochę bardziej pod koniec, jak akurat się zdarzy jakiś wolny Kapłan. Nie jest to tak kluczowe dla całej gry. Poza tym różne tory zdarzają się w wielu grach i mają różne zastosowania mechaniczne.

Także mimo wszystko w moim mniemaniu to dwie różne gry i dają kompletnie inny feeling z rozgrywki. A jeśli skupimy się na podobieństwach pomiędzy poszczególnymi grami, nie rozróżniając ich mechanicznie, to zaraz dojdziemy do wniosku, że wszystkie euro są takie same, bo gospodarowanie zasobami, pozycjonowanie się na planszy itp. ;)

Cyel
Użytkownik wspierający
Posty: 258
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 21 times
Been thanked: 30 times

Re: Terraformacja Marsa - podobna gra w klimatach fantasy

Post autor: Cyel » 23 mar 2019, 11:54

Ha, przy tak rozbieżnych opiniach autorowi tematu nie pozostaje nic innego tylko sprawdzić samemu ;)

(zakładając, że w ogóle nadal ten temat czyta ;))
Interesuję się grą, byłem zawiedziony grą
ale
lubię grę, kupiłem grę, zagrałem w grę.

ODPOWIEDZ